خط و زبان مردم ارمنستان

خط و زبان مردم ارمنستان چیست؟ هر کسی که حتی یکبار در مورد ارمنستان چیزهایی شنیده باشد و یا به فکر بازدید از این کشور بوده باشد ، حتما از خود خواهد پرسید که خط و زبان مردم ارمنستان کدامست؟ با ما در این مقاله همراه باشید.

به طور کلی ، مردم ارمنستان به زبان ارمنی یا هایرن (Hayeren) صحبت می کنند ؛ در صورتیکه در مورد خط و زبان مردم ارمنستان کنجکاوید ، در ادامه مقاله اطلاعات جالبی در اختیار شما قرار خواهد گرفت ، اگر هم مسیر مهاجرت به ارمنستان را انتخاب نموده‌اید ، می‌توانید از مشاوره‌های مفید کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی استفاده نمایید.

زبان ارمنی از قرن پنجم میلاد به بعد به دلیل یک سنت ادبی ناگسستنی ، شامل سه دوره‌ی ارمنی قدیم (Grabar) از قرن 5 تا 11 ، ارمنی میانه (Mijin hayeren) از قرن 12 تا 16 و ارمنی مدرن یا اشخارابار (Ashkharabar) از قرن 17 تا 21 می باشد ؛ قرن پنجم بعنوان عصر طلایی ادبیات ارمنی شناخته می‌شود و الفبای ارمنی که توسط مسروپ ماشتوتس ایجاد شد ، شامل 36 حرف اصلی بوده که ō و f در مرحله بعد به آن اضافه شدند.

کشور فرانسه بر اساس رتبه بندی شاخص مصرف کننده سلامت یورو 2018 در رتبه یازدهم قرار دارد و به دلیل کارایی و نتایج فوق العاده در زمینه بهداشت و درمان عمومی در فرانسه مورد تحسین قرار گرفته است ، برای مثال ، این کشور کمترین میزان مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی را در اروپا دارد.

فهرست مطالب
خط و زبان مردم ارمنستان

بررسی خط و زبان مردم ارمنستان

در ادامه‌ی بررسی خط و زبان مردم ارمنستان توجه داریم که خط ارمنی سیستمی متشکل از 38 حرف ، 31 صامت و 7 مصوت می‌باشد که بخوبی با الزامات زبان ارمنی سازگار شده‌اند ؛ در آغاز قرن 21 در حدود 6.7 میلیون نفر به زبان ارمنی صحبت می کرده اند که اکثریت (حدود 3.4 میلیون) این افراد در منطقه ارمنستان زندگی می کنند و باقی گویشوران در کشورهای مختلف پراکنده می باشند.

هر چند که ارمنی به عنوان زبان اصلی در ارمنستان و جمهوری آرتساخ (Artsakh) صحبت می شود ، اما بیش تر مردم ارمنستان می توانند به زبان روسی و یا انگلیسی نیز با هم ارتباط برقرار کنند ؛ روسی نه تنها به عنوان زبان دوم در ارمنستان صحبت می شود ، بلکه به عنوان زبان مادری اقلیت روسی نیز عمل می‌کند.

در حدود 40 درصد از جمعیت ارمنستان دانش اولیه ای در مورد زبان انگلیسی دارند ؛ اما فقط 3.6 درصد از آن ها از این زبان بعنوان زبان دوم استفاده می‌کنند.

اما از آن جا که ارمنستان دارای اقلیت های قومی زیادی است ، لذا زبان های اقلیت نیز در این کشور بسیار گسترده می‌باشد که از جمله این زبانها می توان به زبانهای ایزدی ، اوکراینی ، یونانی ، آشوری اشاره نمود.

دقت کنید که در سال 1990 زبان ارمنی به عنوان زبان اصلی تحصیل در دانشگاه های ارمنستان شناخته شد ؛ سوالاتتان را درخصوص شرایط تحصیل در این کشور و نیز هزینه های زندگی در ارمنستان در زمان تحصیل می‌توانید با متخصصین هلدینگ حقوقی مهاجرتی رجبی مطرح کنید و یا مقاله تحصیل در ارمنستان را با دقت بخوانید.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

کسب به روز ترین اطلاعات مهاجرتی با مشاوره های شرکت رجبی!

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

زبان ارمنی مدرن

بطور کلی در حدود 50 یا 60 زبان ارمنی مدرن به صورت گویش از هم متمایز شده که تعدادی از آن ها در حال حاضر منقرض شده‌اند ؛ ارمنی مدرن در قرن نوزدهم مورد احترام بود که دارای دو نوع نوشتارِ غربی (بر اساس لهجه‌های غربی از جمله گویش قسطنطنیه / پولیس) و شرقی (بر اساس لهجه‌های رایج در دشت آرارات و برخی مناطق مجاور) می باشد.

ارمنی مدرن در جمهوری ارمنستان و جمهوری آرتساخ / Arcʻax (جمهوری نوگورنو قره باغ یا قره باغ کوهستانی) صحبت می شود ؛ از لحاظ تاریخی ، این زبان در قلمرو وسیعی که اساسا شامل ارتفاعات ارمنستان (فلات ارمنستان) و برخی مناطق مجاور بوده ، صحبت می‌شده است همچنین ارمنی مدرن در روسیه ، ایالات متحده آمریکا ، فرانسه ، ایتالیا ، گرجستان و نیز سوریه ، لبنان ، ایران ، آرژانتین ، ترکیه ، اوکراین و بسیاری از کشورهای دیگر گویشورانی دارد ؛ تعداد کل ارامنه در جهان تقریبا 7 تا 11 میلیون تخمین زده شده که از این تعداد در حدود 5 – 5.5 میلیون ، ارمنی صحبت می‌کنند.

همانگونه که بیان شد ارمنی یک زبان هند و اروپایی است ، بدین معنا که با زبانهایی چون هیتی (Hittite) ، سانسکریت (Sanskrit) ، اوستایی (Avestan) ، یونانی (Greek) ، لاتین (Latin) ، گوتیک (Gothic) ، انگلیسی (English) و اسلاوی (Slavic) مرتبط است و این حاکی از آن است که اجداد گویشوران پروتو – ارمنی و سایر زبانهای نخستین ، زمانی به یک زبان صحبت می‌کرده‌اند که بطور معمول به آن پروتو – هندواروپایی می‌گفتند.

زبان ارمنی مدرن

توزیع جغرافیایی ارمنی زبانان

توزیع جغرافیایی ارمنی زبانان به صورت زیر خواهد بود:

کشور یا منطقه تعداد ارمنی زبان یادداشت منابع
ارمنستان 2,956,615 زبان مادری سرشماری 2011
روسیه 1,435,515 زبان بومی سرشماری 2010
ایالات متحده 240,402 زبان صحبت شده در خانه 2010 ACS
گرجستان 144,812 زبان بومی سرشماری 2014
آرتساخ 142,323 زبان مادری سرشماری 2015
اوکراین 151,847 زبان مادری سرشماری 2001
کانادا 35,790 زبان مادری سرشماری 2016
استرالیا 10,205 زبان صحبت شده در خانه سرشماری 2016
بلغارستان 5,615 زبان مادری سرشماری 2011
بلاروس 5,245 زبان مادری سرشماری 2019
لهستان 2,115 زبان مادری سرشماری 2011
قبرس 1,409 - سرشماری 2011
رومانی 739 - سرشماری 2011
لیتوانی 575 زبان مادری سرشماری 2011
مجارستان 444 زبان مادری سرشماری 2011
فنلاند 316 - سرشماری 2019
تاجیکستان 219 زبان مادری سرشماری 2010

اختراع الفبای ارمنی

اختراع الفبای ارمنی به سال 405 میلادی بازمی‌گردد ؛ در آن زمان راهب سنت مسروپ ماشتوتس (St. Mesrop Mashtots) الفبای ارمنی که متشکل از 36 علامت بود را ایجاد نمود و هر چند که ارمنی‌ها به زبان مادری خود صحبت می‌کردند ، اما خط ارمنی برای نوشتن و یا خواندن وجود نداشت ؛ لذا ، ارمنی‌ها مجبور بودند از زبانهای دیگر برای نوشتن و خواندن استفاده کنند ؛ بنابراین ایجاد الفبای ارمنی به عنوان یک رویداد تاریخی برای فرهنگ ارمنی و ارمنیان شاخته می‌شود ، چرا که تقاضا جهت داشتن خطی مخصوص برای ارمنی‌ها در آن دوره زیاد بود.

الفبای جدید برای نخستین بار جهت ترجمه کتاب مقدس Herbew و عهد جدید مسیحی مورد استفاده قرار گرفت و اگر نگاهی به الفبای ارمنی بیندازید ، قطعا متوجه خواهید شد که شبیه دیگر الفباها نیست و دلیل آن این است که خالق خط ارمنی ، مسروپ ماشتوتس برای ایجاد الفبا با ظرافت کامل کار کرده و الفبای ارمنی را بعنوان یک شاهکار کاملا منحصر به فرد خلق کرده است.

همچنین حقایق جالبی در مورد الفبای ارمنی وجود دارد ، بعنوان مثال ، هر حرف ارمنی به یک عدد مرتبط می‌شود ؛ به همین خاطر ، اغلب می‌توان حروف ارمنی را بجای اعداد در محاسبات باستانی مشاهده نمود ؛ جذاب ترین چیزها در مورد ارمنستان و زبان ارمنی ، تقویمهای ارمنی هستند که از حروف ارمنی ساخته شده اند.

وجود الفبای ارمنی پیش از مسروپ ماشتوس

وجود الفبای ارمنی پیش از مسروپ ماشتوس

وجود الفبای ارمنی پیش از مسروپ ماشتوتس چگونه بوده است؟ شواهد علمی حاکی از آنست که نوعی خط ارمنی پیش از مسروپ ماشتوتس وجود داشته و نویسندگان مختلف قرون وسطی به وجود الفبای ارمنی پیش از مسیحیت اشاره می‌کنند ؛ همچنین در متون مقدس اشاره شده که مأموریت ماشتوتس بازیابی حروف ارمنی بوده و نه اختراع آنها.

مطالعات نشان داده که الفبای Hikos ازجمله قدیمی‌ترین الفباهای جهان است و الفبای هیکوس را می‌توان برروی صخره‌های سیونیک یافت ؛ لذا قرنها پیش از مسیحیت ، این الفبا در این سرزمین استفاده می‌شده و تخمین زده می‌شود که نمادهای الفبای هیکوس در سیونیک ، به دوره‌ای طولانی از عصر حجر بازمی گردد و به گفته هملت مارتیروسیان ، مردم این خطها را در زبان ارمنی ، ایتساگیر می‌نامیدند.

همچنین فیلو اسکندریه که در قرن اول می‌زیسته ، در آثار خود از الفبای ارمنی یاد کرده و در نوشته‌اش می‌گوید که محققی اثر فیلسوف یونانی مترودوروس اسکپسیس را به ارمنی ترجمه کرده ؛ لذا اگر پیش از قرن پنجم خط ارمنی وجود نمی‌داشت ، این امر امکانپذیر نبود ؛ در آثار هیپولیتوس رومی (قرن دوم تا سوم) به خط ارمنی دیگری اشاره شده است.

علاوه‌بر این مورخ برجسته ارمنی ، موسی کورنه (قرن پنجم) نوشته که او اثر خاصی از یک کشیش ارمنی پیش از مسیحیت را خوانده و مدعی شده که این کتاب ارمنی به سریانی (آرامی) و سپس به یونانی ترجمه شده است و برخی معتقدند این بدان معناست که الفبای سریانی و یونانی با الفبای ارمنی باستان متفاوت بوده است.

با ارمنستان از طریق مطالعه مقالات زیر بیشتر آشنا می شوید ، همچنین ارزان ترین کشور دنیا برای مهاجرت را هم خواهید شناخت.

جایگاه خط و زبان مردم ارمنستان در خانواده زبان های هند و اروپایی

جایگاه خط و زبان مردم ارمنستان در خانواده زبان های هند و اروپایی کجاست؟ به طور کلی ، گویشوران زبان های هم خانواده هند و اروپایی زمانی به یک زبان که به طور معمول پروتو – هند و اروپایی می نامیم ، صحبت می کردند ؛ علاوه بر این ، آن ها زمانی در یک منطقه جغرافیایی مشخص زندگی می کرده اند ، سرزمین PIE (Urheimat) که مکان آن هنوز مشخص نشده است و مناطق مختلفی برای آن از جمله آناتولی ، ارتفاعات ارمنستان ، شمال کوه های قفقاز و دریای سیاه  و غیره پیشنهاد شده‌ است.

پراکندگی PIE در حدود 4000 تا 3000 قبل از میلاد توسط اکثر محققان و چند هزار سال قبل از آن توسط پیروان مدل آناتولی تاریخ گذاری شده است.

به نظر می رسد که مطالب باستان شناسی و رابطه زبانی بین زبان های هندو – ایرانی و فینو – اوگریکی ، این دیدگاه که بر اساس آن ، پس از پراکندگی ، نیاکان زبان های هندو – ایرانی زمانی با زبان های فینو – اوگریک در جایی در جنوب اورال در ارتباط بوده اند را مطلوب می داند ؛ با این حال ، اگر هندو – ایرانی ها و ارمنی های اولیه در حدود هزاره سوم پیش از میلاد در خاور نزدیک بوده اند ، این توضیح رابطه نزدیک میان هندو – ایرانی ها و ارمنیان را دشوار می سازد.

اطلاعاتتان را در خصوص خط و زبان مردم ارمنستان و نیز سایر مسائل مهاجرتی می توانید در ارتباط با کارشناسان مجرب گروه مهاجرتی رجبی تکمیل نمایید.

تنها یکی از چالش های مراجعین ما برای مهاجرت خط و زبان مردم کشورهاست ، وبینار ارائه شده توسط هانیه عابدی از همکاران ما در هلدینگ حقوقی مهاجرتی رجبی تمام دغدغه ها و چالش های شما برای انواع مهاجرت را به بحث گذاشته و راه حل های مناسبی برای هر یک ارائه میدهد ، بنابراین برای دانستن حقیقت ، وبینار ارائه شده را ببینید و بشنوید.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

دریافت بررسی رایگان شرایط شما با درج شماره تماس در فرم مشاوره !

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

ارتباط گویش  ها

علاوه بر این ، تطابقات واژگانی چشمگیرتر بین ارمنی و یونانی ، هم نوآوری های مشترک و هم کلمات زیربنایی به ویژه در حوزه های کشاورزی و فعالیت های فنی ، حاکی از اقامت طولانی و چند مرحله ای پروتو ارمنی ها در مناطقی نه چندان دور از دریای سیاه است.

شواهد زبانی امکان این را فراهم می سازد تا نتایج اولیه ای در مورد جایگاه ارمنی در خانواده زبان های هند و اروپایی به دست آورد ؛ از لحاظ ارتباط گویش ها ، ارمنی ، یونانی و هندو ایرانی و احتمالا فریگی و تراکیایی از نظر گویش نزدیک به یکدیگر بوده اند و حتی ممکن است در زمان پراکندگی هند و اروپایی یک گروه گویش را تشکیل داده باشند.

در این گروه گویش فرضی ، پروتو – ارمنی بین پروتو – یونانی و پروتو – فریگی و پروتو – هندو – ایرانی (در شرق) قرار داشت و در ضلع شمالی ممکن بوده به ویژه با پروتو – بالتو – اسلاوی همسایه باشد.

مرزهای گویش و ایزوگلاس ها

پس از پراکندگی هند و اروپایی ها ، ارمنی ها با زبان هندو – ایرانی از یک سو و یونانی از سوی دیگر ، مرزهای گویش و ایزوگلاس ها را ساختند ؛ سپس هندو – ایرانی ها به سمت شرق حرکت کردند ، در حالی که پروتو – ارمنی ها و پروتو – یونانیان برای مدت طولانی در یک منطقه جغرافیایی مشترک باقی ماندند و نوآوری های مشترک متعددی را توسعه دادند.

در مرحله بعد ، آن ها با هم و یا به طور مستقل ، تعداد زیادی از کلمات را از زبان های بستر مدیترانه / پونتیک ، عمدتا کلمات فرهنگی و کشاورزی و همچنین نام های حیوانی و گیاهی را وام گرفتند.

لذا ، حتی اگر منشأ خاور نزدیک هند و اروپایی ها را بپذیریم ، ادعای این که پراکندگی PIE در خاور نزدیک رخ داده است و پروتو – ارمنی‌ها همیشه در آن جا مانده اند ، سخت است ؛ لذا ، تلاش هایی برای تطبیق این دو نظریه در چارچوب زمانی صورت گرفته است.

سوالات پر تکرار خط و زبان مردم ارمنستان

زبان ارمنی شاخه‌ای مستقل از خانواده زبانهای هند و اروپایی را تشکیل می‌دهد و خطهای باستانی ارمنی که پیش از اختراع الفبای ارمنی جهت نوشتن از آنها استفاده می‌شده ، مهناگیر (mehenagir) نام داشته که نمونه‌هایی از این نوع خط در هیچ کجای دنیا یافت نشده است ؛ این خط از 300 علامت تشکیل شده بوده و مردم آنها را از راست به چپ می‌نوشتند.

خط ارمنی سیستمی متشکل از 38 حرف ، 31 صامت و 7 مصوت می‌باشد که بخوبی با الزامات زبان ارمنی سازگار شده‌اند.

بطور کلی در حدود 50 یا 60 گویش ارمنی مدرن از هم متمایز شده که تعدادی از آن ها در حال حاضر منقرض شده‌اند.

ارمنی یک زبان هند و اروپایی است ، بدین معنا که با زبانهایی چون هیتی (Hittite) ، سانسکریت (Sanskrit) ، اوستایی (Avestan) ، یونانی (Greek) ، لاتین (Latin) ، گوتیک (Gothic) ، انگلیسی (English) و اسلاوی (Slavic) مرتبط است و این حاکی از آن است که اجداد گویشوران پروتو – ارمنی و سایر زبانهای نخستین ، زمانی به یک زبان صحبت می‌کرده‌اند که بطور معمول به آن پروتو – هندواروپایی می‌گفتند.

اختراع الفبای ارمنی به سال 405 میلادی بازمی‌گردد ؛ در آن زمان راهب سنت مسروپ ماشتوتس (St. Mesrop Mashtots) الفبای ارمنی که متشکل از 36 علامت بود را ایجاد نمود و هر چند که ارمنی‌ها به زبان مادری خود صحبت می‌کردند ، اما خط ارمنی برای نوشتن و یا خواندن وجود نداشت ؛ لذا ، ارمنی‌ها مجبور بودند از زبانهای دیگر برای نوشتن و خواندن استفاده کنند ؛ بنابراین ایجاد الفبای ارمنی به عنوان یک رویداد تاریخی برای فرهنگ ارمنی و ارمنیان شاخته می‌شود ، چرا که تقاضا جهت داشتن خطی مخصوص برای ارمنی‌ها در آن دوره زیاد بود.

خط و زبان مردم ارمنستان ، ارمنی بوده که این زبان شاخه‌ای مستقل از زبانهای هند و اروپایی است ؛ زبان ارمنی برای زبان شناسان بخاطر تغییرات واج‌شناختی متمایزش موردتوجه است ؛ همچنین ، علاوه بر گویشوران ارمنی در ارمنستان ، ارمنی زبانان زیادی در سایر کشورها نیز زندگی می‌کنند ؛ اما بطور کلی آشنایی با خط و زبان مردم ارمنستان یکی از موارد ضروری جهت عزیمت به این کشور به قصد کار در ارمنستان است ؛  لذا اگر قصد مهاجرت یا کار به این کشور را دارید ، می توانید از راهنمایی های مشاورین شرکت مهاجرتی رجبی در دفاتر تهران و شیراز  استفاده نمایید.

در مقالات زیر تلاش کردیم خط و زبان مردم همسایه ارمنستان و همچنین مردم روسیه را به شما معرفی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post
منو
خانه