ورزش در ارمنستان

ورزش در ارمنستان شامل طیف گسترده‌ای از ورزشها است ؛ البته برخی ورزش ها در این کشور از محبوبیت زیادی برخوردارند و ارمنستان بعنوان بخشی از اتحاد جماهیر شوروی تا دهه 1990 در ورزشهای جهانی تحت نام خود شرکت نکرده است.

ارمنستان دارای تاریخ ورزشی بسیار غنی است و ورزشکاران ارمنی موفق به کسب مدالهای المپیک زیادی تحت پرچم خود شده‌اند ؛ اگر تحصیل در این کشور را برگزیده‌اید و به ورزش در ارمنستان علاقمندید پیشنهاد می‌کنیم با این محتوا همراه باشید و مقاله تحصیل در ارمنستان را هم بخوانید و با هزینه های تحصیل در این کشور هم آشنا شوید ؛ همچنین مسائل مربوط به مهاجرت خود را می‌توانید با کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت ۵۶۲۰۵۱ ( موسسه حقوقی رجبی ثبت ۴۰۴۵۱ ) در میان بگذارید.

زمین های کوهستانی کشور ارمنستان شرایط بسیار مناسبی را برای انجام ورزش هایی چون اسکی و صخره نوردی فراهم می‌آورند و از آن جا که ارمنستان کشوری محصور در خشکی است ، ورزشهای آبی فقط در دریاچه ها ، به ویژه دریاچه سوان ممکن است.

کشور ارمنستان در رقابت های ورزشی ورزش هایی چون شطرنج ، وزنه برداری و کشتی در سطح بین المللی بسیار موفق عمل کرده است ؛ همچنین این کشور با عضویت در اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) ، فدراسیون بین المللی باندی (FIB) و فدراسیون بین المللی هاکی روی یخ (IIHF) ، به عنوان یک عضو فعال جامعه ورزشی بین المللی شناخته می شود ؛ همچنین ارمنستان میزبان بازی های پان ارمنی می باشد علاوه بر این ، نخستین ارمنی در تاریخ المپیک مدرن ، هرانت شاهینیان بوده که در المپیک تابستانی هلسینکی در رشته ژیمناستیک موفق به کسب مدال شده است.

فهرست مطالب
ورزش در ارمنستان

در این بخش از مقاله می توانید ویدئو و پادکست ارائه شده که خلاصه مفیدی از کل محتواست را ببینید و بشنوید ؛ این فایل ها را همکاران ما در هلدینگ حقوقی مهاجرتی رجبی تهیه و ارائه داده اند.

پادکست ورزش در ارمنستان​

شرکت در مسابقات المپیک

شرکت در مسابقات المپیک برای ارمنستان به دو دوره تحت پرچم اتحاد جماهیر شوروی و پس از آن مربوط می شود ؛ به طوری که پیش از سال 1992 ، ارمنی ها تحت پرچم اتحاد جماهیر شوروی در مسابقات المپیک شرکت می کردند ؛ ارمنستان بعنوان بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بسیار موفق عمل کرده و موفق به کسب مدالهای زیادی شده است ؛ این کشور در موارد متعددی به اتحاد جماهیر شوروی کمک کرد تا در رده بندی مدال ها در المپیک جای داشته باشد.

همانگونه که بیان شد ، اولین مدالی که ارمنی ها در تاریخ المپیک مدرن کسب نمودند ، توسط هرانت شاهینیان بوده که وی توانسته در بازی های المپیک تابستانی 1952 هلسینکی مدال های طلا و نقره را در رشته ژیمناستیک کسب نماید.

لذا ، ارمنستان برای نخستین بار تحت تیم یکپارچه کشورهای مستقل مشترک المنافع در بازیهای المپیک تابستانی 1992 در بارسلونا شرکت کرد و در آن مسابقات بسیار موفق عمل نمود و علیرغم داشتن تنها 5 ورزشکار ، مدالهایی را در وزنه برداری ، کشتی و تیراندازی کسب نمود.

ارمنستان به عنوان یک کشور مستقل در المپیک زمستانی 1994 که در لیلهامر برگزار شد ، شرکت در المپیک را آغاز کرد و این کشور در بازی های المپیک تابستانی در رشته های بوکس ، کشتی ، وزنه برداری ، جودو ، ژیمناستیک ، دو و میدانی ، شیرجه ، شنا و تیراندازی و همچنین در بازی های المپیک زمستانی در رشته های اسکی آلپاین ، اسکی صحرایی و اسکیت بازی شرکت می کند.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

کسب به روز ترین اطلاعات مهاجرتی از مشاوران به روز رجبی!

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

محبوب ترین ورزش ها در ارمنستان

محبوب ترین ورزش در ارمنستان کدامست؟ ارمنی ها در طیف وسیعی از ورزش ها فعالیت دارند که محبوب ترین ورزش ها در ارمنستان در جدول آمده است.

شطرنج ورزش سنتی ارمنستان است و هنوز هم یکی از پرطرفدارترین ورزش ها در ارمنستان می باشد و ارمنی ها در این رشته در عرصه بین المللی بسیار خوب عمل کرده اند ؛ کشتی و وزنه برداری نیز یکی از نقاط قوت ارامنه در المپیک می باشد ؛ اما فوتبال محبوب ترین ورزش در ارمنستان است ؛ در ادامه به محبوترین های ورزش در ارمنستان می پردازیم.

 

محبوبترین ورزش ها در ارمنستان رتبه
کشتی 1
وزنه برداری 2
شطرنج 3
فوتبال 4
بسکتبال 5
جودو 6
بوکس 7
فوتسال 8
ژیمناستیک هنری 9
ورزش فوتبال در ارمنستان

ورزش فوتبال در ارمنستان

ورزش فوتبال در ارمنستان از چه شرایطی برخوردار است؟ بر طبق مطالب بیان شده ، کشور ارمنستان زمانی به عنوان بخشی از تیم ملی فوتبال اتحاد جماهیر شوروی در سطح بین المللی بازی می کرد و موفق ترین تیم آن ها آرارات ایروان بود که بیش تر قهرمانی های اتحاد جماهیر شوروی را در دهه 70 به خود اختصاص داده بود ؛ همچنین این تیم برای به دست آوردن پیروزی در برابر باشگاه های حرفه ای از جمله اف سی بایرن مونیخ در جام ملت های اروپا رفته بود.

این کشور تا سال 1992 به عنوان بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بازی می کرد ؛ زمانی که تیم ملی فوتبال ارمنستان نخستین بازی رسمی خود را به نمایندگی از ارمنستان ، مقابل مولداوی انجام داد.

تیم ملی ارمنستان تحت کنترل فدراسیون فوتبال این کشور است و نیز لیگ برتر ارمنستان برترین مسابقات فوتبال ارمنستان می باشد.

در طی سال ها ، لیگ برتر ارمنستان از یک رقابت کوچک متشکل از تنها هشت تیم به دو بخش جداگانه تبدیل شده است ؛ ارمنستان همچنین دارای سالن های فوتبال زیادی مانند استادیوم هرازدان و استادیوم هانراپتاکان می باشد.

ارمنستان و دیاسپورای ارمنی بازیکنان زیادی را در سطح جهانی پرورش داده اند ، به خصوص یوری جورکائف ، آلن بوقوسیان ، آندرانیک اسکندریان ، آندرانیک تیموریان ، ادگار منوچاریان ، نیکیتا سیمونیان و سایر بازیکنان که یوری جوکائف برای فرانسه (بازنشسته) ، آندرانیک تیموریان برای ایران و ادگار منوچاریان برای آژاکس آمستردام مشغول بازی هستند.

ورزش کشتی در ارمنستان

ورزش کشتی در ارمنستان چه جایگاهی دارد؟ ارمنستان در ورزش کشتی و در مسابقات المپیک بسیار موفق عمل کرده است ؛ در بازی های المپیک تابستانی 1996 آتلانتا ، آرمن نازاریان (Armen Nazaryan) در کشتی فرنگی مردان در وزن 52 کیلوگرم طلا کسب کرد و آرمن مکرتچیان (Armen Mkertchian) در کشتی آزاد مردان در وزن 48 کیلوگرم توانست مدال نقره را کسب نماید.

در المپیک 2008 پکن و 2012 لندن نیز 3 مدال برنز و یک نقره توسط کشتی گیران ارمنی به دست آمدند ؛ لذا مجموعا 6 مدال المپیک توسط کشتی گیران ارمنی کسب شده است که دقیقا نصف مدال های کسب شده توسط ورزشکاران ارمنی در تمام رشته های ورزشی در همه المپیک ها می باشد.

بطور کلی کشتی ، بوکس ، فوتبال و نیز ورزش های کوهستانی از جمله اسکی در ارمنستان بسیار محبوب هستند و عملکرد عالی ورزشکاران ارمنی در سطح بین المللی باعث شده تا دولت ارمنستان هزینه بیش تری را برای ایجاد زیرساخت های ورزشی در ارمنستان هزینه کند.

همچنین در بازی های المپیک تابستانی 2016 ریو ، 7 کشتی گیر ارمنستانی جواز حضور در المپیک را کسب کردند ؛ آن ها نماینده ارمنستان در هر دو کشتی فرنگی و کشتی آزاد بودند ؛ در این مسابقات آرتور الکسانیان توانست مدال طلا را به دست آورد.

کشتی سنتی ارمنی کوخ (Kokh) نامیده می شود و با لباس سنتی انجام می شود ؛ این کشتی یکی از تأثیرات موجود در ورزش رزمی شوروی سامبو بوده که از محبوبیت بسیاری برخوردار است.

وزنه برداری در ارمنستان

وزنه برداری در ارمنستان

وزنه برداری در ارمنستان نیز با کسب مدال برنز وزنه ‌برداری میان وزن (77 کیلوگرم) در المپیک ، به عنوان یک ورزش موفق در المپیک شناخته می شود ؛ در آوریل 2007 تیم ملی ارمنستان با کسب 10 مدال طلا قهرمان مسابقات قهرمانی اروپا 2007 استراسبورگ شد.

پیش از تأسیس ارمنستان مستقل ، وزنه برداران ارمنی از جمله یوریک سرکیسیان (Yurik Sarkisian) و یوریک واردانیان (Yurik Vardanyan) برای اتحاد جماهیر شوروی رقابت می کردند و بسیار موفق عمل می کرده اند .

واردانیان در بازی های المپیک تابستانی 1980 مدال طلا کسب نمود و جایگاه نخستین وزنه بردار جهان که مجموعا 400 امتیاز در وزن 82.5 کیلوگرم را دارد را کسب نمود ؛ وی در سال 1977 عنوان استاد افتخاری ورزش اتحاد جماهیر شوروی را به دست آورد و در سال 1985 نشان لنین را دریافت کرد.

یوریک واردانیان و یوریک سرکیسیان ، هر دو ورزشکار ، در طی دوران حرفه ای خود ، توانسته اند چندین رکورد جهانی را به نام خود ثبت کنند.

ورزش بوکس در ارمنستان

ورزش بوکس در ارمنستان بسیار محبوب است ؛ این کشور به طور مرتب بازیکنانی را در این رشته به المپیک فرستاده ، اما با موفقیت کمی روبرو شده است ؛ از جمله ستارگان درخشان بوکس در جهان ارمنی می توان به خورن گئوور (Khoren Gevor) ، وانس مارتیروسیان (Vanes Martirosyan) ویک دارچینیان (Vic Darchinyan) ، آرتور آبراهام (Arthur Abraham) و الکسان نعلبندیان (Alexan Nalbandian) اشاره کرد ؛ دارچینیان و آبراهام در حال حاضر به ترتیب نماینده استرالیا و آلمان در مسابقات بین المللی هستند.

وضعیت ورزش در ارمنستان را از طریق مطالعه مقالات زیر با سایر کشورها مقایسه کنید.

ورزش شطرنج در ارمنستان

ورزش شطرنج در ارمنستان محبوب ترین ورزش فکری می باشد ؛ این ورزش به طور گسترده در ارمنستان و در دیاسپورای ارمنی ، جایی که مدارس ارمنی مشوق شطرنج به عنوان یک فعالیت درسی هستند ، گسترده شده است.

شطرنج بازان قومی ارمنی در صحنه بین المللی شطرنج بسیار موفق عمل نموده اند و از شطرنج بازان برجسته ارمنی تبار می توان به گری کاسپاروف (Gary Kasparov) ، تیگران پطروسیان (Tigran Petrosian) ، لوون آرونیان (Levon Aronian) ، رافائل واگانیان (Rafael Vaganian) و ولادیمیر آکوپیان (Vladimir Akopian) اشاره کرد.

در سال 2006 تیم شطرنج ارمنستان متشکل از لوون آرونیان ، ولادیمیر آکوپیان ، گابریل سرگیسیان ، کارن آسریان ، آرتاشس میناسیان و سمبات لپوتیان در المپیاد شطرنج در تورین به عنوان قهرمانی دست یافت.

علاوه بر ورزش های نام برده شده ، سایر ورزش هایی که در ارمنستان انجام می شود ، عبارتند از هاکی روی یخ که توسط تیم ملی هاکی روی یخ ارمنستان در سطح بین المللی انجام می شود ؛ همچنین ، بسکتبال و تنیس که در آن برخی از اعضای دیاسپورای ارمنی از جمله آندره آغاسی (Andre Agassi) و دیوید نعلبندیان (David Nalbandian) درخشیده اند.

ورزش شطرنج در ارمنستان

سازمان های ورزشی ارمنیان

Homenetmen  و AGBU سازمان های ورزشی ارمنیان هستند و این دو سازمان به ورزش در میان ارامنه اختصاص دارند ؛ این سازمان ها و به ویژه هومنتمن ، در سرتاسر جهان و به طور کلی هر جا که یک جامعه ارمنی حضور دارد ، شعبه هایی را افتتاح کرده است.

هومنتمن هر ساله بازی های پان هومنتمن را برگزار می کند و اعضای این سازمان در یک شهر میزبان ، گرد هم جمع می شوند تا بازی های دوستانه ای را در ورزش های مختلف از جمله فوتبال ، بسکتبال ، دو و میدانی ، هاکی روی یخ و والیبال با یکدیگر انجام دهند.

نقش دولت در توسعه ورزش ارمنستان

نقش دولت در توسعه ورزش ارمنستان 

نقش دولت در توسعه ورزش در ارمنستان چیست؟ دولت ارمنستان سالانه در حدود 2.8 میلیون دلار بودجه برای ورزش در ارمنستان اختصاص داده و آن را به کمیته ملی تربیت بدنی و ورزش ، نهادی که تعیین می کند کدام برنامه ها باید از این بودجه بهره مند شوند ؛ می دهد.

به دلیل عدم موفقیت سال های اخیر ارمنستان در سطح بین المللی ، این کشور 16 مدرسه ورزشی دوران شوروی را بازسازی کرده و آن ها را با تجهیزات جدید و با هزینه کل 1.9 میلیون دلار تجهیز کرده است ؛ همچنین ، بازسازی مدارس منطقه ای توسط دولت ارمنستان تامین شد ؛ علاوه بر این ، 9.3 میلیون دلار در شهر Tsaghkadzor سرمایه گذاری شده است تا زیرساخت های ورزش های زمستانی را بهبود بخشد ؛ چرا که عملکردهای ضعیف در رویدادهای اخیر در ورزش های زمستانی صورت گرفته است.

 همچنین ، در سال 2005 ، یک مرکز دوچرخه سواری با هدف کمک به پرورش دوچرخه سواران ارمنی درجه یک در ایروان افتتاح شد و علاوه بر این ها ، دولت به ارمنی هایی که مدال طلای المپیک را کسب کنند ، 700 هزار دلار جایزه نقدی وعده داده است.

امکانات ورزشی در ایروان

امکانات ورزشی در ایروان در چه حدی است؟ ایروان به عنوان پایتخت و بزرگ ترین شهر ارمنستان ، خانه بسیاری از اماکن ورزشی در این جمهوری می باشد که شامل استادیوم ها ، مراکز آموزشی و غیره است.

نام استادیوم ظرفیت تیم های خانگی
استادیوم هرازدان 54,208 ----
ورزشگاه جمهوری خواه وازگن سرکیسیان 14,403 ارمنستان ، آرارات ایروان
استادیوم میکا 7,250 میکا
ورزشگاه آلاشکرت 6,850 آلاشکرت
ورزشگاه اورارتو 4,860 اورارتو
استادیوم آکادمی فوتبال ایروان 1,428 پیونیک
ورزشگاه جونیور اسپورت 1,188 ---
ورزشگاه همایاک خاچاطریان 488 اربونی

مراکز آموزشی ورزش در ارمنستان 

مراکز آموزشی ورزش در ارمنستان از چه وضعیتی برخوردار است؟ در حال حاضر ، ایروان دارای 4 مرکز یا آکادمی آموزش فوتبال می باشد که شامل:

  • مرکز تمرینی پیونیک متعلق به باشگاه پیونیک ایروان ، دارای 3 زمین چمن طبیعی و همچنین استادیوم پیونیک می باشد.
  • مرکز تمرینی بانانت متعلق به اف سی بانانت ، واقع در ناحیه مالاتیا – سباستیا ایروان ، دارای 2 زمین چمن طبیعی و 1 زمین چمن مصنوعی و همچنین استادیوم بانانت است.
  • آکادمی فدراسیون فوتبال ارمنستان ، واقع در منطقه آوان ایروان ، دارای 8 زمین چمن طبیعی و 2 زمین چمن مصنوعی و همچنین استادیوم اصلی است.

امکانات سایر ورزش ها نیز شامل موارد زیر می باشند:

ورزش های داخل سالن:

  • مجتمع کارن دمیرچیان
  • ورزشگاه میکا
  • ورزشگاه دینامو

تنیس:

  • باشگاه تنیس
  • Incourt باشگاه تنیس آرارات

سایر ورزش ها:

  • خانه شطرنج تیگران پطروسیان
  • مرکز سوارکاری Hovik Hayrapetyan
  • مرکز سوارکاری میراگ
  • پیست دوچرخه سواری ولودروم ایروان
  • مدرسه ورزشی اسکیت و هاکی ایروان
  • باشگاه گلف دره آرارات
  • باشگاه بولینگ و بیلیارد آرنا
  • مجموعه تمرینی المپاوان المپیک
  • کالج ورزشی دولتی ایروان Olympic Reserve
  • اتحادیه ورزش ارمنستان

سوالات پر تکرار ورزش در ارمنستان

  • مجتمع کارن دمیرچیان
  • ورزشگاه میکا
  • ورزشگاه دینامو
  • کشتی
  • وزنه برداری
  • شطرنج
  • فوتبال
  • بسکتبال

کشتی ، بوکس ، فوتبال و نیز ورزش های کوهستانی از جمله اسکی در ارمنستان بسیار محبوب هستند و عملکرد عالی ورزشکاران ارمنی در سطح بین المللی باعث شده تا دولت ارمنستان هزینه بیش تری را برای ایجاد زیرساخت های ورزشی در ارمنستان هزینه کند.

شطرنج محبوب ترین ورزش ذهنی در ارمنستان می باشد ؛ این ورزش به طور گسترده در ارمنستان و در دیاسپورای ارمنی ، جایی که مدارس ارمنی مشوق شطرنج به عنوان یک فعالیت درسی هستند ، گسترده شده است.

  • استادیوم هرازدان
  • ورزشگاه جمهوری خواه
  • وازگن سرکیسیان
  • استادیوم میکا
  • ورزشگاه آلاشکرت

ورزش در ارمنستان از طریق دولت پیگیری می‌شود و امکانات ورزشی مختلفی در این کشور برای علاقمندان به ورزش در نظر گرفته شده است ؛ لذا ، اگر به هر دلیلی از جمله تحصیل ، سرمایه گذاری و یا کار ، عازم ارمنستان هستید ، می توانید ورزش را نیز در این کشور دنبال نمایید ؛ متخصصین موسسه مهاجرتی رجبی در فاتر تهران و شیراز آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان در خصوص مسائل مهاجرتی هستند ، توصیه می کنیم مقاله مهاجرت به ارمنستان را نیز همین الان بخوانید تا با تمامی روش های آسان و قانونی مهاجرت به این کشور آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post
منو
خانه