تاریخ کشور بلژیک از گذشته تا معاصر

تاریخ کشور بلژیک از گذشته تا معاصر با همسایگان اروپایی اش درهم پیچیده و در شکل گیری آن کشورهای مختلفی نقش داشته اند ، چنانچه به تاریخ کشورهای اروپایی نگاهی داشته باشیم در می یابیم کشورهای هلند ، آلمان ، لوکزامبورگ و فرانسه به همراه بلژیک مرزهای کشورهای اروپایی را شکل داده  و تاریخ این کشورها به طور قابل توجهی به یکدیگر گره خورده است.

کشورهای بلژیک ، هلند و لوکزامبورگ را می توان عامل اصلی ترین وقایع اروپا دانست که در این عنوان ما قصد داریم نگاهی به یکی از مهم ترین آنها یعنی تاریخ کشور بلژیک از گذشته تا معاصر داشته باشیم و فراموش نکنید که کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت ۵۶۲۰۵۱ ( موسسه حقوقی رجبی ثبت ۴۰۴۵۱ ) آماده ارائه کلیه اطلاعات مرتبط با این کشور به شما عزیزان هستند.

بلژیک را می توان کشور فرصت ها نامید که سطح رفاه عالی را برای شهروندان خود فراهم نموده است . چنانچه از علاقه مندان به مهاجرت به بلژیک هستید ، ضمن مطالعه تاریخ کشور بلژیک از گذشته تا معاصر با کارشناسان ما تماس بگیرید تا بتوانید زمینه مهاجرت به کشور زیبای بلژیک را برای خود فراهم سازید.

نکته : لیست ارائه شده در بخش فهرست مطالب به محتوای ارائه شده لینک است ، با انتخاب هر دوران تاریخی مطلب مورد نظر  را خواهید خواند.

در پایان مقاله هم در بخش دیدگاه می توانید سوالات و نظرات خود را درج کرده و منتظر پاسخ کارشناسان ما باشید.

فهرست مطالب
تاریخ کشور بلژیک از گذشته تا معاصر

ابتدای تاریخ بلژیک

بلژیک به دلیل موقعیت استراتژیک خود به عنوان کشوری که با فرهنگ های مختلف در تماس است ، « چهارراه اروپا » نامیده شده و همچنین به دلیل وجود ارتش های زیادی که در طول تاریخ در خاک آن جنگیده اند ، آن را  میدان نبرد اروپا یا کابین خلبان اروپا نیز نامیده اند ، علاوه بر این می توان این کشور را به عنوان یک ملت اروپایی که دارای مرز زبانی بین فرانسوی لاتین و هلندی آلمانی است ، حائز اهمیت دانست.

کشور بلژیک قبل از شکل گیری به صورت امروزی در طول تاریخ ، بخشی از یک امپراتوری بزرگ بود که شامل کشورهای هلند و لوکزامبورگ نیز می شد ، این کشور از سده های میانه تا اوایل قرن هفدهم به عنوان یک نقطه مهم در فرهنگ و تجارت اروپا شناخته و پس از آن به دلیل طلب استقلال میدان جنگ های مختلف گردید.

نام این کشور از اسمی لاتین به معنای ” گاولیا بلژیکا ” که برای مردم شمالی منطقه گل نشین که قبیله ای به نام بلژ ها بودند ، برگرفته شده است . به باور بسیاری بیش از 100000 سال است که مردم در قلمرو کشوری که امروزه بلژیک نامیده می شود ، سکونت دارند و ابتدای تاریخ بلژیک را می توان از دو هزار سال پیش دانست که قبیله مردم کنونی برای مرزبندی آن تلاش کردند.

از شاخص های اصلی تاریخ کشور بلژیک از گذشته تا معاصر وجود تنش های سیاسی و فرهنگی به طور قابل توجهی در میان مردم آن است.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

هرنوع ابهامی در زمینه مهاجرت دارید می توانید با مشاوران رجبی به پاسخ های صحیح برسید!

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

شکل گیری کشور بلژیک

اولین نقش مردمی در شکل گیری کشور بلژیک در قرن اول قبل از میلاد مسیح توسط سزار در امپراتوری رم بود که تا سده پنجم توسط آلمانی و فرانک ها ادامه یافت . در دوره فرانک ها پادشاهی مروونژیان حکمرانی خود را در این منطقه تثبیت کردند و در سده هشتم توسط پادشاهی کارولنژیان منطقه به چند ایالت کوچک تقسیم گردید.

این ایالت ها با گذر زمان در قرون چهاردهم و پانزدهم توسط خاندان برگندی به عنوان هلند برگندین متحد شده و با یافتن استقلال بیشتر در اواخر قرن پانزدهم ایالات هفده‌گانه نام گرفتند . اما تاریخ کشور بلژیک از گذشت تا معاصر نشان می دهد که تشکیل این کشور از قرن شانزدهم تاریخ اسکاندیناوی است که طی جنگی هستاد ساله  ( ۱۶۴۸–۱۵۶۸) ایالات هفده گانه به جمهوری هفت ایالت در شمال و هلند جنوبی تقسیم شدند.

این کشور تا سال 1713 تحت سلطه اسپانیا باقی ماند و سپس درطی جنگی به اتریش واگذار شد ، در این میان ایالت هلند جنوبی تاپایان قرن هجده محل جنگ های متعدد اروپا توسط کشورهای اسپانیا و فرانسه بود و در نهایت با تسلط فرانسه نقش اسپانیایی ها در منطقه پایان یافت ، سرانجام در نیمه اول قرن نوزدهم بلژیک با انقلاب 1830 توانست وارد مرحله جدیدی شده و استقلال کاتولیک ها را به تثبیت برساند.

شکل گیری کشور بلژیک

در سال 1815 پس از شکست نهایی ناپلئون در واترلو در 17 کیلومتری جنوب مرکز بروکسل ، بلژیک برای مدت کوتاهی تحت سلطه هلند در جایی که پادشاهی متحد هلند نامیده می شد ، قرار گرفت.

تصویب قانون اساسی بلژیک

در کنگره وین در سال 1815 بلژیک که به عنوان هلند جنوبی شناخته می شد و هلند شمالی ( کشور هلند امروزی ) برای تشکیل یک دولت متحد شدند که توسط پادشاه ویلیام اول اداره می شد ، اگرچه سیاست او برای اختیار بلژیک سودمند بود اما اعتراضاتی وجود داشت ، کاتولیک ها به دخالت پادشاه در امور روحانیت اعتراض کردند و لیبرال ها خواستار آزادی بیشتر بودند.

سرانجام در سال 1828 کاتولیک ها و لیبرال ها برنامه ای هماهنگ از خواسته های خود را تنظیم کردند که اتحادیه گرایی نامیده می شد ، پس از یک سری حوادث انقلاب در بروکسل در سال 1830 شروع شد ، ویلیام اول سربازان خود را فرستاد اما آنها در 27 سپتامبر 1830 اخراج شدند.

در نتیجه این اعتراضات بلژیک از هلند شمالی جدا شد و یک دولت موقت در 4 اکتبر 1830 اعلام استقلال کرد . در 3 نوامبر همان سال کنگره ملی توسط رای دهندگانی متشکل از سی هزار مرد که سطح معینی از مالیات می پرداختند یا دارای شرایط ویژه بودند ، انتخاب شدند و در 7 فوریه 1831 کنگره ملی رای به تصویب قانون اساسی بلژیک داد که در زمان خود بسیار مترقی بود.

آغاز ترقی کشور بلژیک

آغاز ترقی کشور بلژیک

آغاز ترقی کشور بلژیک را می توان تصویب قانون اساسی دانست که این کشور را به سرعت تبدیل به یک قدرت صنعتی و همچنین استعماری کرد و قدرت های بزرگ آن زمان جدایی آن از هلند را به رسمیت شناختند ، لئوپولد اول اولین پادشاه بلژیک شد ( 1831 – 1865 ) و پس از آن در سال 1865 پسرش لئوپولد دوم تا 1909  جانشین او شد ، در زمان سلطنت پدر و پسر بلژیک به دومین قدرت صنعتی مهم تبدیل شد.

در سال 1831 با قدرت گرفتن لئوپولد اول به عنوان پادشاه این کشور توانست به یک سیستم سلطنتی قانون اساسی و دموکراسی برسد ، علاوه بر این با حمایت و اعمال قدرت ثروتمندان از پادشاهی در جنگ جهانی دوم دو حزب اصلی در این کشور فرصت رشد یافتند.

بلژیک علیرغم اندازه کوچکش به لطف اقتصاد پر رونقش به یکی از قدرت های بزرگ جهانی تبدیل شد و در سال 1900 بالاترین تولید ناخالص داخلی سرانه را در اروپا داشت ، هر دو پادشاه می خواستند استقلال اقتصادی بلژیک را با ترویج لشکرکشی های استعماری تضمین کنند اما تا پایان قرن نوزدهم در این امر موفق نبودند ، در این زمان بود که لئوپولد دوم از سفرهای هنری استنلی به حوضه کنگو حمایت کرد.

او با روسای محلی قراردادهایی منعقد کرد که منجر به ایجاد کنفدراسیون ایالت ها شد و از آنجایی که او اشغالگر مناطق زیادی در آفریقای مرکزی بود و  موقعیت قدرتمندی داشت ، در سال 1885 پارلمان بلژیک موافقت کرد که لئوپولد دوم رئیس دولت کنگو شود.

تصاحب کشور کنگو

انقلاب بلژیک در سال 1830 این کشور را به یک ثبات سیاسی ، جرافیایی رساند و موجب شکل گیری بلژیک امروزی گشت و پس از آن تا سال 1885 این کشور به دنبال تثبیت قدرت خود در سایر کشورها بود تا در نهایت پادشاه لئوپولد به عنوان یک پادشاه استعمارگر در سال 1885 کشور کنگو را که مساحتی 80 برابر بلژیک داشت به استعمار گرفت که برای همیشه در تاریخ این کشور به عنوان نسل کشی مردم کنگو شناخته می شود.

در پیمان تصاحب کشور کنگو این کشور به عنوان ملک شخصی پادشاه شناخته شد و کنگو بلژیک نام گرفت که در نهایت توانست در پی وقوع ناآرامی ها در سال 1960 به استقلال برسد ، تاریخ کشور بلژیک از گذشته تا معاصر پس از جنگ جهانی دوم با عضویت در ناتو با دو کشور هلند و لوکزامبورگ گروه ملل بنولکس را به وجود آورده و به عنوان یکی از شش عضو بنیانگذار اتحادیه اروپایی فولاد و ذغال سنگ نام بگیرد.

وجود این دو صنعت موجب شکل گیری فرصت های شغلی متعددی شد که مهاجرین را از کشورهای اطراف به سوی خود کشاند ، تاریخ کشور بلژیک از گذشته تا معاصر نشان می دهد که حتی با وجود فراز و نشیب های مختلف همچنان کار در این کشور موقعیتی ایده آل است ، برای اطلاع از شرایط امروزی کار در بلژیک به مقاله ما تحت همین عنوان در سایت مراجعه کنید.

انتخاب یک کشور برای مهاجرت نیازمند دانش بالا درباره تمام جنبه های آن سرزمین است ، با مطالعه مقالات زیر بلژیک را بیشتر بشناسید.

فرهنگ مردم بلژیک

بلژیک به واسطه ویژگی های منحصر بفرد زیادی توانسته به یکی از کشورهای منحصر بفرد اروپا شناخته شود که یکی از آنها فرهنگ مردم این کشور است ، بلژیکی ها اصولا سخت کار می کنند و برای حقوق یکدیگر بسیار ارزش قائلند.

فعالیت های اجتماعی برای آنها اهمیت زیادی داشته و تلاش می کنند تا با رعایت وظایف شهروندی خود بلژیکی را مقصدی بی نظیر برای مهاجرین و گردشگران سازند . هر شهر تقریبا جشنواره مخصوص به خود را دارد که برخی از آنها گاها تا چندماه برقرار هستند ، شرایط کاری نیز بسیار متناسب با سطح درآمد بوده و با داشتن شغلی مناسب می توان زندگی خوبی را در این کشور فراهم نمود.

فرهنگ مردم بلژیک با ادبیات و موسیقی نیز گره خورده و شما می توانید اشخاص مطرحی را در تاریخ این کشور بیابید ، دانشگاه های این کشور نیز به محل رقابت دانشجویان بین المللی تبدیل شده اند که بهترین امکانات را در اختیار قبول شدگان قرار می دهند ، اگر علاقه مند به تحصیل در بلژیک هستید حتما در سایت ما از شرایط پذیرش دانشگاه ها به خوبی مطلع شوید.

نقش جنگ جهانی در تاریخ بلژیک

در جنگ جهانی اول که در سال 1914 آغاز شد کشور بلژیک بی طرفی خود را اعلام نمود اما با حمله های کشور آلمان تا حدودی تحت تاثیر جنگ قرار گرفت و آلمان از این کشور برای رسیدن سریع تر به فرانسه استفاده کرد ، همین اقدام آلمان موجب درگیری انگلستان که مسئول حفاظت از خاک بلژیک بود نیز گشت ، اما در نهایت آلمان به دلیل عقب بودن امکانات بلژیک مجبور به عقب نشینی و پرداخت غرامت به این کشور شد.

در جنگ جهانی دوم نیز همچنان با اعلام بی طرف این کشور آلمان در سال 1940 به آن وارد شد و نیروهای بلژیکی پس از 18 روز مقاومت تسلیم شدند ، اشغال این کشور تا سال 1944 ادامه یافت و کنگو که همچنان تا آن زمان مستعمره بلژیک بود ، به مقر این کشور در لندن وفادار ماند و بخش قابل توجهی از نیروی انسانی و مواد اولیه متفقین را تامین کرد.

در نهایت اکثر خاک بلژیک در اکتبر 1944 به دست متفقین آزاد شد و قسمت های شرقی نیز تا سال 1945 در اشغال آلمانی ها باقی ماند . نقش جنگ جهانی در تاریخ بلژیک فراموش نشدنی است اما این کشور اکنون ستاد فرماندهی ناتو است و به عنوان یکی از اصلی ترین نهادهای اتحادیه اروپا شناخته می شود ، با نگاهی به عنوان اقتصاد کشور بلژیک نیز می توانید از وضعیت ایده آل اقتصادی آن مطلع شوید ، این مقاله در بالای صفحه لینک شده است.

نقش جنگ جهانی در تاریخ بلژیک

تاثیرات جنگ های جهانی بر بلژیک

سال های بعد از جنگ بسیار سخت بود و از اصلی ترین تاثیرات جنگ های جهانی بر بلژیک بحران اقتصادی بود ، جدا از خسارات مستقیم که در نتیجه جنگ ( تخریب ساختمان‌ها ، زیرساخت‌ های حمل‌ و نقل یا زمین برای کشاورزی ) بود ، صنعت بلژیک یک نقص رقابتی دیگر نیز داشت.

این نقص نتیجه از دست دادن فرصت ‌های صادراتی به دنبال محاصره ، توقف فعالیت ‌های اقتصادی که مستقیماً برای تلاش‌ های جنگی آلمان مفید نبود و از بین بردن زیرساخت ‌های صنعتی آن بود ، علاوه بر این بخش بزرگی از جمعیت مجبور به بیکاری شده بودند.

بلژیک مجبور بود هزینه های اشغال را بپردازد که منجر به گسترش پولی شد و همچنین با معرفی مارک های آلمانی به عنوان وسیله پرداخت این گسترش مالی تقویت شد ، در نتیجه نظام پولی به شدت از هم گسیخته و تحت تاثیر تورم جنگ قرار گرفت ، جنگ جهانی اول و دوم را می توان از تاثیرگذارترین نقاط عطف تاریخ کشور بلژیک از گذشته تا معاصر دانست.

تشکیل بلژیک مدرن

تشکیل بلژیک مدرن

گرچه این کشور با داشتن سه زبان رسمی کشوری بسیار متنوع است اما به همین دلیل نیز با چالش های متعددی رو به رو است  ، در شکل گیری بلژیک مدرن اعتراضات مردمی نقش بسیار مهمی داشته و پس از اصلاحات فراوان این کشور توانست دولتی فدرال را تشکیل داده و دارای مجلس سنا و شورا شود.

دولت فدرال که توسط پادشاه معرفی می شود از طریق رای اعتماد مجلس شورا به رسمیت شناخته شده و پادشاه به عنوان رئیس کشور و نخست وزیر رئیس دولت است.

به دلیل رایج بودن دو زبان فرانسه و آلمانی تعداد وزرا در هر یک از این زبان ها نیز باید برابر باشند و فراهم نمودن شرایط خوب زندگی توانسته بیشترین نرخ رشد جمعیت را در بین کشورهای اروپایی داشته باشد . جهت اطلاع از هزینه های زندگی در بلژیک کارشناسان ما به روزترین اطلاعات را در این زمینه در اختیارتان قرار می دهند.

اشخاص مطرح تاریخ بلژیک

اشخاص مطرح تاریخ بلژیک را می شناسید؟ تا قرن بیستم نویسندگان بلژیکی اشعار و ادبیات خود را به زبان فرانسه می نوشتند ، زیرا زبان فرانسه برای اغلب مردم آشناتر بوده و ارتباط با سایر کشورها به این زبان آسانتر بود . اما پس از آن نویسندگان بزرگ زیادی ادبیات فلاندری نیز آغاز شد.

از جمله نویسندگان مطرح در این کشور می توان به شارل دو کوسته ، امیل وراران ، نیل دوف و موریس مترلینک اشاره کرد . هانری میشو شاعر و نقاش مشهور این کشور است که آثار جهانی زیادی در رزومه خود دارد.

سوالات پر تکرار تاریخ کشور بلژیک از گذشته تا معاصر

به باور بسیاری بیش از 100000 سال است که مردم در قلمرو کشوری که امروزه بلژیک نامیده می شود ، سکونت دارند و ابتدای تاریخ بلژیک را می توان از دو هزار سال پیش دانست که قبیله مردم کنونی برای مرزبندی آن تلاش کردند.

در سال 1815 پس از شکست نهایی ناپلئون در واترلو در 17 کیلومتری جنوب مرکز بروکسل ، بلژیک برای مدت کوتاهی تحت سلطه هلند در جایی که پادشاهی متحد هلند نامیده می شد ، قرار گرفت.

آغاز ترقی کشور بلژیک را می توان تصویب قانون اساسی دانست که این کشور را به سرعت تبدیل به یک قدرت صنعتی و همچنین استعماری کرد و قدرت های بزرگ آن زمان جدایی آن از هلند را به رسمیت شناختند ، لئوپولد اول اولین پادشاه بلژیک شد ( 1831 – 1865 ) و پس از آن در سال 1865 پسرش لئوپولد دوم تا 1909 جانشین او شد ، در زمان سلطنت پدر و پسر بلژیک به دومین قدرت صنعتی مهم تبدیل شد.

در جنگ جهانی اول که در سال 1914 آغاز شد کشور بلژیک بی طرفی خود را اعلام نمود اما با حمله های کشور آلمان تا حدودی تحت تاثیر جنگ قرار گرفت و آلمان از این کشور برای رسیدن سریع تر به فرانسه استفاده کرد.

از جمله نویسندگان مطرح در این کشور می توان به شارل دو کوسته ، امیل وراران ، نیل دوف و موریس مترلینک اشاره کرد . هانری میشو شاعر و نقاش مشهور این کشور است که آثار جهانی زیادی در رزومه خود دارد.

کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی ضمن بررسی تاریخ کشور بلژیک از گذشته تا معاصر از تمامی جزئیات لازم در رابطه با این کشور مطلع بوده و شما عزیزان می توانید جهت هرگونه اقدام با آنها تماس بگیرید . مشاورین ما در دفاتر تهران و شیراز به شما کمک خواهند نمود تا بتوانید ضمن اگاهی از شرایط خود به بهترین روش مهاجرت به این کشور برسید ، پیشنهاد می کنیم همین حالا مقاله کار در بلژیک را نیز بخوانید تا با برترین و پردرآمد ترین مشاغل این کشور هم آشنا شوید یا بدانید که تخصص و حرفه شما مورد نیاز جامعه بلژیک هست یا خیر! 

تاریخ برخی کشورهای مطرح اروپایی را در مقالات زیر بخوانید و اطلاعات خود را بیشتر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post
منو
خانه