اقتصاد کشور کرواسی

اقتصاد کشور کرواسی در واقع دروازه ای از وضعیت معیشتی و شغلی این کشور بوده که آگاهی از آن برای تمامی افراد جویای کار و زندگی در کرواسی ضروری می باشد؛ پایه های اقتصادی یک کشور تاثیر مستقیمی بر زندگی مردم داشته و کشوری که از اقتصاد خوبی برخوردار بوده رفاه بالایی نیز دارد.

از فروپاشی کمونیسم دولت این کشور در سال 1990، بازسازی اقتصادی را با تغییر سیستم خود مدیریتی سوسیالیستی یوگسلاوی به سرمایه داری بازارمحور آغاز کرد؛ از همین رو فعالیت هایی مانند فروش شرکت های دولتی به مالکان خصوصی، ایجاد بازارهای فعال و ثبات قیمت ها در این کشو به سرعت انجام شد؛ برای کسب اطلاعات جزئی و کامل در مورد گذشته و پایه های اقتصادی کرواسی، با مشاورین موسسه مهاجرتی رجبی به شماره ثبت ۵۶۲۰۵۱ ( موسسه حقوقی رجبی ثبت ۴۰۴۵۱ ) در تماس باشید.

جنگ در طول سال ها تاثیر بسیار مخربی بر اقتصاد کرواسی گذاشته و آسیب زیادی به زیرساخت ها و تأسیسات تولیدی این کشور وارد کرده بود؛ در اواخر دهه 1900 تقریبا از هر پنج فرد بالغ، یک نفر بیکار بودند و این نرخ بیکاری تا سال ها بسیار بالا بود؛ اما امروزه رو به پیشرفت و توسعه است.

اکنون این کشور زمینه توسعه شغلی را برای انواع مهاجرین و مردم ساکن ایجاد کرده و با تلاش در جهت پیشرفت اقتصادی قدم بر می دارد؛ اگر شما نیز قصد مهاجرت کاری در این کشور را دارید، برای کسب اطلاعات دقیق تر و کامل تر مقاله کار در کرواسی را مطالعه کنید.

فهرست مطالب
اقتصاد کشور کرواسی

چشم انداز اقتصادی کرواسی

چشم انداز اقتصادی کرواسی ، مبنی بر اقتصادی رو به توسعه بوده که بخش خدمات این کشور دارای درآمد بالاست و حدود 60 درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد؛ کشور کرواسی در سال 2000 به سازمان تجارت جهانی، در سال 2009 به نانو و در سال 2013 به عضویت اتحادیه اروپا درآمد.

اقتصاد کشور کرواسی به شدت تحت تاثیر عوامل مختلف مانند جنگ و بحران مالی قرار گرفته و این رکود اقتصادی تا حدود سه ماهه چهارم سال 2014 ادامه داشته و از آن زمان به بعد تولید ناخالص داخلی به صورت مستمر رشد کرده است؛ در سال 2019 اقتصاد کشور کرواسی به مرحله قبل از بحران خود رسید و در بالاترین جایگاه خود نسبت به سال های قبل قرار گرفت.

پیش بینی رشد اقتصادی در کرواسی
سال 2022 2023 2024
% رشد تولید ناخالص داخلی 6,0 1,0 1,7
% تورم 10,1 6,5 2,3
% بیکاری 6,3 6,3 5,9

این کشور با حمایت از مصرف داخلی؛ تقویت پایه های گردشگری و رونق صادرات، در سال 2021 عملکرد بسیار خوبی را از خود نشان داد؛ تولید ناخالص داخلی این کشور در 9 ماهه اول سال 2021 به 13.3 میلیارد یورو رسید؛ کرواسی قصد دارد در سال 2023 به منطقه یورو و شینگن بپیوندد که این موضوع می تواند باعث ایجاد منافع بلند مدت شود؛ همچنین حداقل دستمزد در سال 2023 به حدود 700 یورو خواهد رسید.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

کسب به روز ترین اطلاعات اقتصادی کشورها از کارشناسان متخصص رجبی.

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

کشاورزی در اقتصاد کرواسی

کشاورزی در اقتصاد کرواسی کم تر از یک دهم تولید ناخالص داخلی را تشکیل داده و حدود یک چهارم از زمین های این کشور به زراعت و کشاورزی اختصاص می یابد؛  بیش تر زمین های کشاورزی در این کشور خصوصی بوده و محصولات کشاورزی کرواسی به صورت عمده به کشور های مجاور نظیر بوسنی و هرزگوین، ایتالیا، اسلوونی و صربستان صادر می شود.

حاصلخیزترین منطقه کشاورزی کرواسی، اسلاونیا بوده که صورت کلی کشاورزی در این منطقه سرمایه بر، بازارمحور و دارای زمین های بزرگ تری است؛ در سال های اخیر بیشتر زمین های که تحت مالکیت خصوصی بوده اند توسط دولت ملی شده و به کشاورزان اجاره داده شده اند.

محصولات عمده این منطقه شامل چغندر ، ذرت ، گندم ، سیب زمینی ، جو ، تنباکو ، آفتابگردان و سویا می شود؛ همچنین در این مناطق برنج ، لوبیا ، نخود و کاسنی نیز کشت شده است.

 پرورش انواع میوه مانند آلو، سیب، گلابی، آلبالو، هلو، زردآلو و انگور و پرورش گاو خوک نیز برخی از مهم ترین مشاغل کشاورزی در این کشور به شمار می روند؛ اگر چه قسمت کمربند کوه مرکزی اسلواکی دارای آب و هوای مناسب و زمین مناسبی برای کشاورزی نیست اما مناطق وسیع چمن زار و مرتفع اما برای پرورش گوسفند و گاو مناسب بوده و انواع جو، چاودار و سیب زمینی نیز در آن منطقه کشت می شود.

کشاورزی در اقتصاد کرواسی

جنگلداری و ماهگیری در کرواسی

جنگلداری و ماهگیری در کرواسی بخش مهمی از اقتصاد این کشور را تشکیل داده و در واقع جنگل های این کشور حدود دو پنجم مساحت کشور را پوشش داده و به صورت کلی این جنگل ها اساس صنعت چوب و خمیر کاغذ را در اقتصاد کشور کرواسی تشکیل می ‌دهند.

فروش ماهی و صدف جزو عوامل مهم در اقتصادی بوده که  در آب های سواحل آدریاتیک پیدا می شوند؛ هر چند امروزه ذخایر صید ماهی در این کشور رو به کاهش بوده اما هنوز هم افراد زیادی به این شغل می پردازند،  تقریبا نه دهم از صید ماهی در کرواسی شامل ماهی های روغنی مانند آنچوی و مارپیچ بوده که بیشتر آنان توسط ماهیگیران محلی صید می شوند؛ همچنین امروزه تقاضا برای ماهی سفید در این کشور روز به افزایش است.

امروزه پرورش ماهی در اقتصاد کشور کرواسی دارای اهمیت فزاینده ای بوده و محبوب ترین ماهی ها شامل ماهی باس، ماهی تن و صدف می شوند؛ تقریبا تمامی ماهی های آب شیرین در استخرها پرورش یافته و به صورت تجاری به فروش می رسند؛ همچنین یکی از جاذبه های گردشگری در کشور کرواسی ماهیگیری در آب های شیرین بوده و ماهی های پرورشی به کشورهایی مانند اسپانیا و ژاپن صادر می شود.

منابع اقتصادی کشور کرواسی

منابع اقتصادی کشور کرواسی

منابع اقتصادی کشور کرواسی عمدتا شامل ذخایر نفت و گاز طبیعی شده که در قسمت شرقی این کشور یافت می شوند؛ هر چند این کشور نسبت به آنچه تولید می کند، مصرف کرده و به همین دلیل بخش نفت و گاز کرواسی به شدت به کشور های خارجی وابسته است.

استخراج بوکسیت و زغال سنگ تا حدود قرن بیست و یکم در اقتصاد کشور کرواسی ادامه داشته و پس از آن متوقف شد؛ به هر حال این کشور هنوز خاک رس، سنگ شن، گچ و کوارتز استخراج کرده و ذخایر کوچکی از  مواد معدنی مختلف از جمله نمک در این کشور وجود داشته و هرچند رودخانه های کرواسی دارای پتانسیل آبی بالایی بوده اما این کشور هنوز هم از نظر برق به واردات بسنده کرده است.

اقتصاد کشور کرواسی در سال های اخیر برای پیشرفت و رشد در زمینه های نیروگاه انرژی، انرژی سبز به ویژه انرژی بادی و زمین گرمایی تلاش زیادی کرده است؛ در سال 2017 این کشور اولین نیروگاه گرمایی را افتتاح کد که اکنون بزرگترین نیروگاه در قاره اروپا با فناوری باینری است همچنین در سال 2021 این دولت این کشور کار خود را بر روی افتتاح دومین نیروگاه آغاز کرده و قصد دارد حدود 1.4 میلیارد دلار برای نوسازی شبکه هزینه کند، این کشور با هدف افزایش اتصالات منابع تجدید پذیر می خواهد تا سال 2026 تولید برق از این نیروگاه ها را افزایش دهد و پیش بینی می کند که منابع انرژی تجدیدپذیر به عنوان سهم مهمی از کل مصرف انرژی در آینده خواهد بود.

نقش صنعت در اقتصاد کرواسی

نقش صنعت در اقتصاد کرواسی بیش از یک سوم تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل داده و کرواسی در سال 2021 به فهرست کشورهای دارای صنعت خودروسازی پیوست، صنایع مهم در این کشور شامل محصولات شیمیایی، مصالح ساختمانی، متالورژی (به ویژه آلومینیوم و آهن و فولاد)، صنایع چوب و کاغذ، مهندسی ماشین آلات، الکترونیک، نساجی و کشتی سازی، فرآوری مواد غذایی همچنین تولید و پالایش نفت می شوند.

بیشتر شرکت ها در اقتصاد کشور کرواسی در اطراف مراکز شهری مانند ریهکار، اسپلیت، کارلواچ، زادار، اسلاونسکی برود، اوسیجک، زاگرب، سیساک و واراژدین قرار گرفته اند؛ شرکت خودروسازی در این کشور قصد دارد سیستم‌ های باتری برای تولیدکنندگان مختلف صنعت خودرو بسازد؛ طبق آمار به دست آمده تولید صنعتی کرواسی در سال 2022 حدود 4 درصد رشد کرده و رشد اقتصادی این کشور عمدتا مبنی بر پیشرفت گردشگری و افزایش صادرات بوده است.

یکی از زمینه های بسیار خوب برای یافتن شغل در اقتصاد کشور کرواسی بخش صنایع بوده که افراد با مهارت های بالا می توانند در کارخانه ها و شرکت های مختلف به انجام شغل مورد علاقه خود بپردازند؛ اگر دوست دارید در مورد شرایط و نحوه کار در این بخش اطلاعاتی کسب کنید، حتما با کارشناسان هلدینگ حقوقی مهاجرتی رجبی در تماس بوده و یا این متخصصین را از طریق شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

برای مقایسه شرایط اقتصادی برخی از کشور های اروپایی مقالات زیر را مطالعه کنید.

بخش مالی اقتصاد کرواسی

بخش مالی اقتصاد کرواسی از اواخر دهه 1990 دچار تصاحب و ورشکستگی شده، در حال حاضر نیز بخش بانکداری کرواسی تحت مالکیت خارجی و عوامل خصوصی بوده و بانک ها ایتالیایی، آلمانی و اتریشی بر قسمت عظیمی از بانک های کرواسی تسلط دارند.

امروزه بانک ها و موسسات مالی این کشور در بخش فناوری سرمایه گذاری زیادی کرده اند و از همین رو خدمات بر اساس اینترنتی و تلفنی به مشتریان ارائه می شود؛ معمولا تراکنش های مالی در این کشور با استفاده از کارت بانکی بوده و استفاده از پول نقد کمتر رواج دارد، تمامی موسسات مالی زیر نظارت بانک مرکزی کرواسی بوده و بانک مرکزی خوبی در دستیابی به ثبات قیمت در دوره پس از جنگ استقلال به دست آورد.

بخش خدمات بیش از نیمی از نیروی کار را استخدام کرده و بخش عمده ای از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می دهد، امروزه بخش زیادی از کارگران در خرده فروشی ها مشغول به کار هستند، هر چند بازار خرده فروش ها برای مدت های طولانی تحت تسلط فروشگاه های کوچک بوده اما به تازگی تعداد مراکز خرید رو به افزایش هستند.

بخش مالی اقتصاد کرواسی

تجارت در کرواسی

تجارت در کرواسی بخش بسیار مهمی از اقتصاد کشور کرواسی را تشکیل داده، حدود دو سوم از تجارت این کشور با سایر کشورهای اروپایی انجام شده، همچنین این کشور با همسایگان نیز به تجارت می پردازد؛ ایتالیا، بوسنی و هرزگوین، آلمان، اسلوونی و اتریش خریداران اصلی محصولات کرواسی هستند.

کرواسی عمدتا محصولاتی مختلف مانند سوخت، فرآورده های شیمیایی و تجهیزات حمل و نقل را از کشور هایی نظیر ایتالیا، آلمان، روسیه، چین و اسلوونی وارد می کند؛ همچنین عمده صادرات کرواسی شامل سوخت، کشتی، محصولات شیمیایی، مواد غذایی، ماشین آلات و منسوجات می شود.

صنعت گردشگری در اقتصاد کرواسی

صنعت گردشگری در اقتصاد کرواسی

گردشگری در اقتصاد کرواسی یکی از اصلی ترین ستون های اقتصادی بوده که حدود 19.6 درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد؛ این مورد یکی از مهم ترین منابع درآمدی اقتصاد کشور کرواسی به شمار رفته و اثرات مثبت آن در کل اقتصاد کرواسی از نظر افزایش حجم تجارت مشاهده شده در کسب و کار خرده فروشی، سفارشات صنعت پردازش و اشتغال فصلی تابستان احساس می شود.

حدودا از زمان پایان جنگ استقلال کرواسی، صنعت گردشگری به سرعت رشد کرده و امروزه تعداد گردشگران چهار برابر شده است؛ این کشور هر ساله بیش از 10 میلیون گردشگر از سراسر دنیا را به خود جذب کرده و  بیشترین گردشگران از آلمان، اسلوونی، اتریش و جمهوری چک و همچنین خود کرواسی هستند؛ مدت زمان اقامت توریستی این کشور به صورت متوسط 4 تا 9 روز است.

بخش بسیار مهمی از صنعت گردشگری کرواسی در امتداد سواحل دریای آتلانتیک متمرکز شده و شهر ساحلی و سرسبز اپاتیا از سال 1980 به یکی از مهم ترین مراکز درمانی تبدیل شده و سپس به مرور زمان این شهر به یکی از مهم ترین مراکز گردشگری تبدیل شده است.

مالیات در کرواسی

مالیات در کرواسی در مشاغل مختلف متوسط بوده و تحت تاثیر برخی از برنامه ها و عوامل برخی از تجارت ها شامل مالیات کم تری می شوند؛ برای مثال برای سرمایه گذاری در مناطقی که در جنگ دچار خسارت بالایی شدند افراد از مالیات پایین تری بهره مند می شوند؛ همچنین امروزه مالیات برای بسیاری از خدمات گردشگری کاهش یافته و برای برخی از محصولات مانند کتاب، مواد غذایی اساسی و برخی کالاهای پزشکی حذف می شود.

امروزه مشاغل مختلف در اقتصاد کشور کرواسی برای انواع کارآفرینان و علاقه مندان در سراسر دنیا پیشنهاد می شود، افراد می توانند با هزینه های بسیار کم تر نسبت به کشورهای اروپایی، در این کشور شغل مورد علاقه خود را دنبال کنند، در شرکت ها سرمایه گذاری کرده و یا اینکه شرکت مورد علاقه خود را ایجاد کنند.

سوالات پر تکرار اقتصاد کشور کرواسی

جنگ در طول سال ها تاثیر بسیار مخربی بر اقتصاد کرواسی گذاشته و آسیب زیادی به زیرساخت ها و تأسیسات تولیدی این کشور وارد کرده بود؛ در اواخر دهه 1900 تقریبا از هر پنج فرد بالغ، یک نفر بیکار بودند و این نرخ بیکاری تا سال ها بسیار بالا بود؛ اما امروزه رو به پیشرفت و توسعه است.

کشاورزی در کرواسی کم تر از یک دهم تولید ناخالص داخلی را تشکیل داده و حدود یک چهارم از زمین های این کشور به زراعت و کشاورزی اختصاص می یابد.

جنگلداری و ماهگیری در کرواسی بخش مهمی از اقتصاد این کشور را تشکیل داده و در واقع جنگل های این کشور حدود دو پنجم مساحت کشور را پوشش داده و به صورت کلی این جنگل ها اساس صنعت چوب و خمیر کاغذ را در اقتصاد کشور کرواسی تشکیل می ‌دهند.

منابع اقتصادی کشور کرواسی عمدتا شامل ذخایر نفت و گاز طبیعی شده که در قسمت شرقی این کشور یافت می شوند ، استخراج بوکسیت و زغال سنگ هم در این کشور اهمیت ویژه دارد.

ایتالیا، بوسنی و هرزگوین، آلمان، اسلوونی و اتریش خریداران اصلی محصولات کرواسی هستند.

اکنون که با وضعیت اقتصاد کشور کرواسی آشنا شده اید، پیشنهاد می کنیم مقاله مهاجرت به کرواسی را بخوانید و با تمام شیوه های امن و قانونی مهاجرت به این کشور آشنا شوید ، همچنین می توانید برای بر دریافت پاسخ تمامی سوالات و ابهامات خود در خصوص مهاجرت ، با مشاوران موسسه مهاجرتی رجبی در دو دفتر تهران و شیراز در تماس باشید.

اگر در انتخاب مقصد مهاجرتی خود تردید دارید ، مطالب ارائه شده در مقالات زیر می تواند راهگشای شما باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5/5 - (1 امتیاز)
منو
خانه