تاریخ کشور کرواسی از گذشته تا معاصر

تاریخ کشور کرواسی از گذشته تا معاصر سرشار از اتفاقات شیرین و تلخ ، جنگ ها و پیروزی ها بوده ، این کشور در واقع پلی بین اروپای مرکزی و جهان مدیترانه در نظر گرفته شده و موقعیت جغرافیای آن بر تاریخ این کشور تاثیر بسیار زیادی گذاشته است.

از آنجایی که آشنایی با تاریخ کشور کرواسی از گذشته تا معاصر برای تمامی ساکنین و مهاجرین ضروری بوده به هیچ عنوان این مقاله را از دست ندهید.

این کشور در طول زمان تحت سلطه امپراتوری های مختلفی قرار گرفته ، از امپراتوری روم گرفته تا جانشینان بیزانسی و فرانکی ، کرواسی دوره های مختلفی را تجربه کرده تا به آنچه امروزه می شناسیم تبدیل شود ؛ اگر در مورد تاریخ و پیشینه کرواسی سوالی دارید می توانید تمامی سوالات خود را با کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت ۵۶۲۰۵۱ ( موسسه حقوقی رجبی ثبت ۴۰۴۵۱ ) مطرح کرده و از مشاوره تخصصی این افراد استفاده کنید.

قلمروی این کشور با توجه به تاریخ کشور کرواسی از گذشته تا معاصر طی سالیان دراز در واقع مرزی بین شرق و غرب بوده و امپراتوری های زیادی در این کشور به رقابت پرداخته اند.

امروزه پس از جمهوری و استقلال این کشور جانی دوباره گرفته و به یکی از مهم ترین مقاصد مهاجرتی تبدیل شده است ، برای کسب اطلاعات کامل تر در مورد شرایط و نحوه مهاجرت به این کشور مقاله مهاجرت به کرواسی  را مطالعه کنید.

فهرست مطالب
تاریخ کشور کرواسی از گذشته تا معاصر

کرواسی ماقبل تاریخ

باستان شناسان اولین حضور انسان در خاک این کشور را مربوط به دوران ماقبل تاریخ و دوران پارینه سنگی در نزدیکی شهر پولا می دانند ؛ طبق اطلاعات به دست آمده از کرواسی ماقبل تاریخ ؛ این کشور خانه قبایل به اصطلاح ایلیاتی شناخته می شود.

رومی ها در سال 168 قبل از میلاد ، به این کشور حمله کرده و قبایل ایلیاتی را شکست دادند ؛ پس از آن به توسعه شهرها و مناطق مختلف این سرزمین پرداخته به صورتی که حتی امروزه نیز با ردپای رومیان در کرواسی به ویژه در پولا ، کاملا مشهود است.

حدود قرن دوم قبل از میلاد به بعد ، روم به تدریج قدرت را به دست گرفت و مناطق اداری مختلفی در این کشور ایجاد کرد و به توسعه فرهنگی و اقتصادی با ایجاد شهرسازی ، معماری ، مجسمه ‌سازی ، آیین‌ های مذهبی ، ضرب سکه و تجارت پرداخت و بسیاری از سکونتگاه ‌های کرواسی ویژگی ‌های شهرهای رومی را به خود گرفتند.

طبق تاریخ کشور کرواسی از گذشته تا معاصر در واقع شهر پولا به عنوان شهری رومی تاسیس شده و مورد لطف امپراتور آگوستوس و دیگر رومیان با نفوذ قرار گرفت ؛ از همین رو امروزه شاهد چندین بنای تاریخی در این شهر هستیم ؛ طبق یافته های به دست آمده ؛ رومی ‌ها یک میدان 20000 نفری (بین سال‌ های 27 قبل از میلاد تا 68 بعد از میلاد) برای میزبانی از نبردهای گلادیاتورها ، ایجاد کرده و همچنین میدان پولا یکی از بناهای تاریخی بزرگ کشور و نمادی قدرتمند از میراث رومی کرواسی به شمار می رود.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

شناخت همه جانبه کشور مقصد شما با دریافت مشاوره های رایگان شرکت رجبی.

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

امپراتوری رومی در کرواسی

امپراتوری رومی در کرواسی رو به گسترش بوده و این کشور زادگاه امپراتور روم دیوکلتیان به شمار می رود ؛ این امپراتور رومی پس از آنکه به شدت بیمار شد ، در سال 305 از سلطنت کناره گیری کرده و به سرزمین مادری خود بازگشت ؛ طبق اطلاعات به دست آمده از تاریخ کشور کرواسی از گذشته تا معاصر این پادشاه قصری ساخته و در نزدیکی زادگاهش بازنشسته شد.

اولین موج مهاجرت به این کشور در قرن 6 و 7 آغاز شده و تا به امروز هم ادامه دارد ؛ امروزه افراد زیادی به قصد یافتن شغل ، این کشور را انتخاب می کنند ؛ برای اطلاع از شرایط کاری و دستمزد در این کشور با لمس بر روی عنوان کار در کرواسی این مقاله را مطالعه کنید.

طی این مهاجرت ها اولین قبایل اسلاو به این کشور وارد شده و یکی از این قبلیه ها به نام کروات ‌ها از نظر قومی متمرکزترین و از نظر تاریخی قوی ‌ترین بودند ، در قسمت داخلی خط ساحلی آدریاتیک مستقر شدند ، با نگاهی بر تاریخ کشور کرواسی از گذشته تا معاصر دریافته ایم که در میان این دولت ها در اوایل دهه 800 پس از میلاد ، کروات ها موفق به ایجاد اولین پادشاهی مستقل در این کشور شدند ؛ با توجه به این موضوع که تقریبا در آن زمان فرانک های چارلز کبیر بخش های زیادی از اروپای مرکزی را فتح کرده ؛ بسیاری از جمعیت کرواسی مسیحیت را پذیرفتند.

امپراتوری رومی در کرواسی

دوک نشینان کرواسی

در اواخر قرن هشتم و اوایل قرن نهم ، کروات ها تحت فرمانروایی فرانک ها (شارلمانی) قرار گرفته و در دو دوک نشین مجاور که توسط دوک های محلی اداره می شدند ، سازماندهی شدند ؛ دوک نشین کرواسی ، با مقر آن در منطقه کنین ، در جایی که امروز منطقه ساحلی و کوهستانی جنوب کرواسی است ، تأسیس شد ، در حالی که دوک نشین پانونیای سفلی (بعداً اسلاونیا) در مناطق پست شمال کرواسی با مقر در سیساک آن تأسیس شد.

در اواخر قرن نهم ، دوک نشین پانونیای سفلی تحت حاکمیت مجارستانی ها قرار گرفته ، در حالی که در جنوب قدرت توسط سلسله ترپیمیروویچ به دست گرفته شد ؛ این سلسله در زمان تومیسلاو (914–928) شروع به گسترش کرده و این پادشاه در سال 925 به عنوان اولین پادشاه کرواسی تاجگذاری شد.

طبق نظر محققین دوره سلطنت شاه تومیسلاو (حدود 910-928) نمایانگر آغاز و اوج واقعی پادشاهی مستقل کرواسی بوده ؛ این پادشاه دوک نشینان کرواسی را متحد کرده و پس از پیوستن به امپراتوری بیزانس ، به جنگ با بلغارها پرداخت ؛ سلسله ترپیمیروویچ با پادشاهان پتار کرشیمیر چهارم (78-1054) و دیمیتار زوونیمیر (89-1078) به اوج خود رسید.

دوره سلطنت آنها با شکوفایی فرهنگ ، به ویژه در معماری و مجسمه سازی مشخص شده و اولین آثار مکتوب به زبان کرواتی به این دوره بازمی گردد ؛ همچنین میسلاو یکی از بزرگترین ارتش های منطقه را در اختیار داشت ؛ با این حال ، مرگ تومیسلاو در سال 928 ، منطقه را در بحران فرو رفته و در سال 1102 ، کرواسی در یک اتحادیه شخصی به پادشاهی مجارستان پیوست.

تاثیر گسترش عثمانی بر کرواسی

تاثیر گسترش عثمانی بر کرواسی

با گسترش عثمانی به قسمت های اروپا کرواسی به محل جنگ دائمی تبدیل شده و این دوره از تاریخ برای مردم کرواسی یکی از بدترین دوره ها محسوب می شود ؛ در این بین ارتش‌ کرواسی نبردهای متعددی را برای مقابله با حملات آکینجی و مارتولو عثمانی انجام دادند ؛ اما نیروهای عثمانی به حومه کرواسی یورش برده ، شهرها و روستاها را غارت کرده ، سپس ساکنان محلی را به اسارت گرفتند.

این تاکتیک ‌ها که «جنگ کوچک» نامیده شده ، معمولاً سالی یک‌ بار توسط عثمانی ها و با هدف تضعیف دفاع منطقه انجام ؛ اما منجر به فتح واقعی قلمرو نمی ‌شد ، با گذشت زمان و همراه با گسترش قحطی ، بیماری ها و سرد شدن هوا ، مردم کرواسی به مناطق دیگر فرار کرده و جمعیت این کشور رو به کاهش رفت.

تمامی این عوامل در کنار هم باعث شده که کرواسی تقریبا سه پنجم جمعیت خود را از دست بدهد ؛ پس از سقوط بوسنی به دست عثمانی ‌ها در سال 1463 ارتش این امپراتوری موفق شد سرزمین های کرواسی را فتح کند ؛ اشراف کرواسی در سال 1527 در ستینگراد گرد هم آمده و فردیناند اول از خاندان هابسبورگ را به عنوان فرمانروای جدید کرواسی برگزیدند.

با توجه به تاریخ کشور کرواسی از گذشته تا معاصر در نهایت نبرد برای قلعه سیساک بین ارتش کرواسی-اتریش و عثمانی از 15 تا 22 ژوئن 1593 در گرفت و پیروزی ارتش کرواسی-اتریش در سیساک باعث توقف دائمی پیشروی عثمانی ها به غرب و اشغال سرزمین های این کشور توسط آنها شد.

با کرواسی از دیگر جنبه ها آشنا شوید ، اطلاعات بیشتر ، ریسک مهاجرت شما را پایین می آورد.

توطئه زرینسکی فرانکوپان

در طول قرن هفدهم ، نیکولا زرینسکی یکی از برجسته ترین ژنرال های کروات به مبارزه با عثمانی ها پرداخت و در سال 1664 تا 1664 توانست حمله ای موفقیت آمیز به قلمرو تحت کنترل عثمانی ها انجام دهد ؛ در نهایت این فرد پل حیاتی اوسیجک که پل اصلی ارتباطی بین دشت پانونیا و سرزمین های بالکان بوده را نابود کرد و مورد تقدیر و توجه پادشاه فرانسه لوئی چهاردهم قرار گرفت.

وی از این طریق موفق به برقراری ارتباط با دربار فرانسه شد ؛ در همین زمان امپراتور لئوپولد هابسبورگ به دنبال تحمیل حاکمیت مطلق بر کل قلمرو هابسبورگ بود که به معنای از دست دادن قدرت برای پارلمان کرواسی بوده و باعث نارضایتی کروات ها از حکومت هابسبورگ شد.

در سال 1664 ارتش عثمانی قلعه هابسبورگ را محاصره و ویران کرده و به سمت سرزمین های اتریش ، لشکرکشی کرد ، در نهایت ارتش این امپراتوری در نبرد سنت گوتارد توسط ارتش هابسبورگ شکست خورد ؛ پس از این پیروزی ها کروات ها انتظار ضد حمله قاطع هابسبورگ برای عقب راندن عثمانی ‌ها و کاهش فشار بر سرزمین‌ های کرواسی را داشتند.

لئوپولد ، یکی از ژنرال های هابسبورگ تصمیم گرفت پیمان صلح نامطلوب واسوار را با عثمانی ‌ها منعقد کند ، که این عمل منجر به توطئه زرینسکی فرانکوپان شد ؛ توطئه‌ گران با فرانسوی ‌ها ، ونیزی ‌ها ، لهستانی‌ ها و در نهایت حتی عثمانی ‌ها ارتباط برقرار کردند ، اما جاسوسان اخبار این توطئه را به دولت هابسبورگ داده و در نهایت این افراد و کل خانواده آنها به خیانت متهم و اعدام شدند.

کرواسی در قرن هجدهم

با نگاهی بر تاریخ کشور کرواسی از گذشته تا معاصر در می یابیم ، در حدود قرن هجدهم امپراتوری عثمانی از مجارستان بیرون رانده و اتریش امپراتوری را تحت کنترل مرکزی قرار داد ؛ از آنجایی که امپراتور چالرز ششم وارث مردی نداشت ، قصد واگذاری تاج و تخت امپراتوری را به دخترش ماریا ترزای داشت ، که در نهایت به جنگ جانشینی اتریش در سال های 1741-1741 منجر شد.

کرواسی در قرن هجدهم ماریا ترزا را به عنوان یک حاکم مشروع قبول کرده و با تهیه پیش نویس تحریم عملگرایانه 1712 ، از وارث و جانشین اتریش خواست تا استقلال کرواسی را از مجارستان به رسمیت شناخته و به آن احترام بگذارد ؛ پادشاه اتریش نیز این امر را پذیرفت.

در واقع کرواسی یکی از اولین کشورهایی بوده که حاکمیت و جانشینی زن ها را به رسمیت شناخته و از همین رو فرهنگ روشنفکری در تاریخ این کشور نهادینه شده ؛ اگر قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارید کرواسی بهترین گزینه می باشد ؛ برای کسب اطلاعات کامل تر حتما مقاله تحصیل در کرواسی را مطالعه کنید.

کرواسی در قرن هجدهم

 ماریا ترزا ، نیز به شیوه ‌ای مطلق ‌گرای روشنفکرانه حکومت کرده و اصلاحات او با تلاش ‌هایی برای تمرکز و آلمانی‌ سازی سرزمین های تحت حکومتش مشخص می شود ؛ در نهایت با توجه به تاریخ کشور کرواسی از گذشته تا معاصر در سال 1788-1791 و با انعقاد معاهده سیستوا ، جنگ های بین اتریش و ترکیه پایان یافته و مناطق تحت کنترل عثمانی به سلطنت کرواسی واگذار و به قلمرو پادشاهی این منطقه ادغام شد.

کرواسی در جنگ جهانی اول

اگرچه سربازان زیادی از سرزمین کرواسی در واحدهای اتریش-مجارستان در بالکان و در جبهه ‌های شرقی و ایتالیایی جنگیدند ، اما کرواسی در جنگ جهانی اول مستقیماً تحت تأثیر جنگ قرار نگرفت ؛ اما در پایان جنگ ، این کشور خود را در کنار قدرت های مغلوب یافته و با جاه طلبی های ارضی ایتالیا و صربستان که در طول جنگ در کنار متحدان پیروز قرار داشتند ، مقابله کرد.

طبق آنچه از تاریخ کشور کرواسی از گذشته تا معاصر می دانیم ، سابور کرواسی در سال 1918 پیوند دولتی با اتریش-مجارستان را قطع کرده و استقلال کرواسی را اعلام و تصمیم گرفت به دولت اسلوونیایی ‌ها ، کروات ‌ها و صرب ‌ها بپیوندد.

پس از جنگ های جهانی اقتصاد این کشور با تغییرات و بحران هایی مواجه شده اما امروزه رو به پیشرفت است ؛ بدون شک هنگام مهاجرت به این کشور اطلاع از وضعیت اقتصادی کشور مبدا کمک کرده تا با شرایط رفاهی کشور آشنا شویم ؛ از همین رو ما در مقاله اقتصاد کشور کرواسی پایه های اقتصادی این کشور را با جزئیات بررسی کرده ایم تا از این نظر دیگر مشکلی نداشته باشید.

اگر در مورد راه های مهاجرت ، شرایط زندگی و اقتصادی این کشور سوالات زیادی دارید ، می توانید از طریق تلفن های تماس و یا شبکه های اجتماعی مختلف با مشاورین هلدینگ حقوقی مهاجرتی رجبی در تماس بوده و با مطرح کردن سوالات خود پاسخ تمامی موارد را به دست آورید.

پادشاهی یوگسلاوی

پادشاهی یوگسلاوی

اتحاد پادشاهی صربستان ، کرواسی و اسلوونی از سال 1929 به بعد به عنوان پادشاهی یوگسلاوی شناخته می شود ، این دولت با سرکوب سیاسی و نظامی اجرا ولی هرگز توسط سابور کرواسی تصویب نشد ؛ پادشاهی یوگسلای دیکتاتوری سلطنتی بوده و به دلیل حل نشدن مسائل ملی ، اقتصادی و اجتماعی ، نارضایتی و تنش سیاسی ، در این کشور تازه تاسیس حاکم شد.

طبق تاریخ کشور کرواسی از گذشته تا معاصر پس از ترور نمایندگان کرواسی در مجلس ملی در سال 1928 ، شرایط بحرانی افزایش یافته و در نهایت اختلافات بین کروات ها و صرب ها را عمیق تر شد ؛ پس از ترور پادشاه اسکندر اول در مارسی در سال 1934 ، شاهزاده پل قدرت را به دست گرفت.

با توجه به دستآوردهای او در تاریخ کشور کرواسی از گذشته تا معاصر بین نخست وزیر دولت یوگسلاوی ، دراگیشا سیوتکوویچ و رهبر سیاسی مردم این کشور ، ولادکو ماچک ، توافقی حاصل شده و این توافقنامه ، که بانوینا نام دارد ؛ کرواسی را به عنوان واحدی خودمختار در داخل پادشاهی معرفی کرد ؛ اما استقلال این کشور تا جنگ جهانی دوم به رسمیت شناخته نشد.

کرواسی در جنگ جهانی دوم

بلافاصله پس از امضای توافقنامه ، جنگ آغاز شده و کرواسی در جنگ جهانی دوم بی طرفی خود را اعلام کرد ؛ تهاجم و اشغال این کشور در سال 1941 آغاز شده و آلمانی ها در مبارزات خود علیه یوگسلاوی از نارضایتی کرواسی سوء استفاده کرده و خود را به عنوان آزادی خواه معرفی کردند و کروات ها به شورش علیه حکومت تحریک کردند.

در سال 1941 آلمانی ها و ایتالیایی ها کشور مستقل کرواسی را تاسیس کرده و اگرچه در واقع این ایالت تحت اشغال ارتش آلمان و ایتالیا بود ، اما اوستاشای پاولیچ به قدرت رسید ؛ او صرب ‌ها ، یهودیان ، کولی ‌ها و کروات‌ های ضدفاشیست را بی ‌رحمانه مورد آزار و اذیت قرار داده و قصد داشت اقلیت صرب کرواسی از بین ببرند.

با توجه به تاریخ کشور کرواسی از گذشته تا معاصر مقاومت پراکنده صرب‌ های کرواسی ، بلافاصله آغاز شده و این افراد در فرار از وحشت اوستاشا به پارتیزان ها پیوسته و کروات ‌های ضدفاشیست متعاقباً جذب جبهه گسترده مردمی پارتیزان ‌ها و تأکید آن ‌ها بر تعیین سرنوشت ملی شدند.

استقلال کرواسی

پس از مرگ رئیس جمهور جوسیپ بروز تیتو در سال 1980 یوگسلاوی دچار بحران اقتصادی و اجتماعی شده و رهبری سیاسی صربستان به رهبری اسلوبودان میلوشویچ ، از همه صرب ها خواست تا در نبرد متحد ش ه در نهایت منطقه خودمختار کراجینا در 1 آوریل 1991 جدایی خود از کرواسی و الحاق به صربستان را اعلام کرد و بسیاری از شهرهای کرواسی در معرض حملات توپخانه و خمپاره شورشیان صرب قرار گرفتند.

به منظور حل بحران جامعه اروپا کنفرانس صلحی را در سال1991 آغاز کرده و کمیسیون داوری آن در 29 نوامبر 1991 به این نتیجه رسیده که یوگسلاوی در حال فروپاشی بوده ؛ بنابراین ، اعضای کمیسیون اروپا در 1991 تصمیم گرفتند استقلال جمهوری های یوگسلاوی را در داخل مرزهای موجود به رسمیت بشناسند ، به شرطی که آنها اصول دموکراتیک خاصی را رعایت کنند ؛ بدین ترتیب ، در 15 ژانویه 1992 ، استقلال کرواسی و اسلوونی به رسمیت شناخته شد و در 22 مه 1992 آنها در سازمان ملل متحد پذیرفته شدند.

سوالات پر تکرار تاریخ کشور کرواسی از گذشته تا معاصر

باستان شناسان اولین حضور انسان در خاک این کشور را مربوط به دوران ماقبل تاریخ و دوران پارینه سنگی در نزدیکی شهر پولا می دانند ؛ طبق اطلاعات به دست آمده از کرواسی ماقبل تاریخ ؛ این کشور خانه قبایل به اصطلاح ایلیاتی شناخته می شود.

اولین موج مهاجرت به این کشور در قرن 6 و 7 آغاز شده و تا به امروز هم ادامه دارد ؛ امروزه افراد زیادی به قصد یافتن شغل ، این کشور را انتخاب می کنند.

اگرچه سربازان زیادی از سرزمین کرواسی در واحدهای اتریش-مجارستان در بالکان و در جبهه ‌های شرقی و ایتالیایی جنگیدند ، اما کرواسی در جنگ جهانی اول مستقیماً تحت تأثیر جنگ قرار نگرفت ؛ اما در پایان جنگ ، این کشور خود را در کنار قدرت های مغلوب یافته و با جاه طلبی های ارضی ایتالیا و صربستان که در طول جنگ در کنار متحدان پیروز قرار داشتند ، مقابله کرد.

کرواسی در جنگ جهانی دوم بی طرفی خود را اعلام کرد ؛ تهاجم و اشغال این کشور در سال 1941 آغاز شده و آلمانی ها در مبارزات خود علیه یوگسلاوی از نارضایتی کرواسی سوء استفاده کرده و خود را به عنوان آزادی خواه معرفی کردند و کروات ها به شورش علیه حکومت تحریک کردند.

در 15 ژانویه 1992 ، استقلال کرواسی و اسلوونی به رسمیت شناخته شد و در 22 مه 1992 آنها در سازمان ملل متحد پذیرفته شدند.

هر گوشه و کنار کرواسی فراز و نشیب های خاصی را تجربه کرده تا به آنچه امروزه می شناسیم ، تبدیل شود ؛ تاریخ کشور کرواسی از گذشته تا معاصر سبب ایجاد بناهای تاریخی و مکان های دیدنی بسیار جذابی در این کشور شده است ؛ اگر شما هم قصد زندگی در این کشور را دارید اما نگران هزینه های و یا شرایط زندگی در این کشور هستید ؛ مقاله هزینه های زندگی در کرواسی را مطالعه کرده و یا از طریق دو شعبه تهران و شیراز با مشاورین موسسه مهاجرتی رجبی در تماس باشید.

تاریخ برخی کشورهای اروپایی نزدیک به کرواسی را نیز مرور کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post
منو
خانه