تاریخ کشور آلمان از گذشته تا معاصر

تاریخ کشور آلمان از گذشته تا معاصر با تضادهای متعددی رو به رو است و با قدم زدن در شهرهای شلوغ و زیبای مونیخ ، کلن و برلین هرگز نمی توان حدس زد که 70 سال پیش ویرانه ای بیش نبودند.

نظام سیاسی که اکنون بر آلمان حاکم است هیچ شباهتی به دیکتاتوری هیتلر نداشته و رفاه و فدارلیسم بر هر چیزی اولویت دارد ، مردم و دولت کشور آلمان تلاش می کنند تا با زنده نگه داشتن خاطرات جنگ جهانی دوم از تکرار آن جلوگیری کنند ، آلمان پس از شکست در دو جنگ جهانی و تحمل جدایی ملت خود برای بیش از نیم قرن اکنون متحد شده و از روابط خوبی با کشورهای همسایه برخوردار است.

این کشور به دور از ناسیونالیسم تهاجمی خود در اوایل قرن بیستم یک نیروی فعال برای صلح و هماهنگی در جهان است و جریانات جنگ جهانی دوم و هولوکاست حتی در کتاب های درسی مدارس نیز گنجانده شده است ، یکی از نکته های ارزشمند در رابطه با کشور آلمان آگاهی مردم این کشور از تاریخ خود است که آن را نه انکار و نه توجیه می کنند ، بلکه از آن برای آموزش اهمیت گنجاندن گذشته در زمان حال به فرزندان خود و جهان استفاده می کنند.

کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت ۵۶۲۰۵۱ ( موسسه حقوقی رجبی ثبت ۴۰۴۵۱ ) به هر آنچه که در رابطه با تاریخ کشور آلمان از گذشته تا معاصر به آن نیاز دارید پرداخته اند.

فهرست مطالب
تاریخ کشور آلمان از گذشته تا معاصر

Germany Ancient Times

آلمان در دوران باستان

در زمان های گذشته کشور آلمان با آنچه که امروزه می شناسیم بسیار متفاوت بوده و در دوران باستان ژرمن های ساکن اروپا از طریق جنگ های متعدد با رومیان توانستند در بخش های شرقی اروپا کشور آلمان را تشکیل دهند ، جالب است بدانید که خاک کشور فرانسه روزگاری جزو قلمرو آلمان باستانی بوده که توسط نژاد فرانک ها پس گرفته می شود و به عنوان کشوری جدا اعلام استقلال می کند.

آلمان در دوران باستان

اصل و نسب آلمانی در واقع به 500 تا 1000 سال پیش و مردم سواحل بالتیک برمی گردد که به طور مداوم درگیر جنگ با رومیان بودند ، در قرن اول میلادی به دلیل جنگی که میان رومیان و آلمان ها صورت گرفتی ک سیستم مرزبانی به طول 300 کیلومتر میان دو قلمرو کشیده شد ، اما همچنان با تداوم جنگ ها آلمان ها توانستند قلمرو خودشان را تا آلمان کنونی گسترش داده و نهایتا در اواخر قرن پنجم با تصرف ناحیه گل روم که غرب آلمان و فرانسه شناخته می شود ، آلمان امروزی را تشکیل دهند. 

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

دریافت صفر تا صد اطلاعات آلمان با مشاوران خبره رجبی! 

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

قرون وسطی آلمان

تاریخ کشور آلمان از گذشته تا معاصر شاهد بحران تحولات گسترده ای بوده است ، قرون وسطی آلمان را می توان مملو از کشمکش و جنگ میان امپراطوری آلمان و کلیسای کاتولیک دانست که دلیل اصلی تغییر مداوم قلمرو این کشور بود ، به دلیل قرار گرفتن آلمان در مرکز اروپا تجارت و صنعت به صورت گسترده در آن فعال شد و در قرن 14 و 15 رونق زیادی را در اغلب زمینه ها تجربه کرد.

اما با شروع جنگ در سال 1618 این کشور درگیر جنگی 30 ساله شد که در پایان آن بخش های قابل توجهی از خاک این کشور از دست رفت ، این جنگ ریشه در سیاست و دین داشت که با فرمانروایی رودولف دوم حاکمی مستبد به بدترین شکل هدایت شد ، در نتیجه بسیاری از ایالت ها با الحاق با همسایگان خود از آلمان جدا شدند.

با تجزیه آلمان کلیسا به صورت قابل توجهی به قدرت رسید و اداره کشور توسط کلیسای پروتستان و مارتین لوتر از مهم ترین وقایع آن دوران به شمار می روند ، سرانجام در سال 1871 پادشاه پروس توانست در جنگ با فرانسه قسمت شمالی آلمان کنونی را تصرف کرده و کشوری به نام امپراطوری آلمان را تشکیل دهد.

با تاج گذاری این پادشاه فردی به نام بیسمارک به عنوان نخستین صدراعظم تاریخ آلمان سیاست های جدی فرهنگی را در پیش گرفت و روابط خود را با کشورهای دنیا تقویت نمود تا اینکه با آغاز جنگ جهانی اولی آلمان به همراه اکثر کشورهای جهان دچار تغییر و تحول شدند.

تاریخ آلمان در جنگ جهانی اول

تاریخ آلمان در جنگ جهانی اول

نقطه شروع جنگ جهانی اول را می توان جنگ میان دو کشور صربستان و اتریش دانست که سایر کشورهای درگیر در آن برای حمایت از یکی از طرفین وارد شدند ، در 28 ژانویه 1914 دو کشور اتریش و صربستان به دلیل کشته شدن ولیعهد کشور اتریش در صربستان وارد جنگ شدند و روسیه به حمایت از صربستان و آلمان برای پشتیبانی اتریش خود را درگیر جنگ نمودند.

در این درگیری کشور آلمان به بلژیک حمله کرد که موجبات درگیری انگلیس را فراهم نمود و چهار سال کشورهای مختلف به آن وارد شدند و در نهایت امپراطوری های اتریش- مجارستان ، آلمان، عثمانی و روسیه سقوط کردند ، سرانجام به دلیل طولانی شدن جنگ و خسارات و تلفات بی شمار در سال 1918 یک پیمان نامه صلح جهانی نوشته و به امضای کشورهای درگیر رسید.

آلمان با شکست در این جنگ ضررهای مالی و جانی زیادی را متحمل شد و مارک آلمان ( واحد پول رایج آن زمان ) به طرز وحشتناکی در مقابل دلار آمریکا سقوط کرده بود ، ( یک دلار آمریکا = 4 تریلیون و 200 میلیارد مارک آلمان ) همین آشفتگی موجب شد تا در سال 1918 تا 1919 انقلاب آلمان که به انقلاب نوامبر نیز معروف است ، بیش از سه هزار نفر از جمله کارگران و سربازان را به خیابان بکشاند و امپراطوری وقت سرنگون شود ، پس از آن جمهوری وایمار تشکیل و اعضای مجلس به تدوین قانون اساسی جدید پرداختند.

آلمان کشوری مهاجر پذیر است اما داشتن اطلاعات کامل ، راه مهاجرت شما را روشن و هموار می کند ، مقالات زیر را بخوانید.

نقش آلمان در جنگ جهانی دوم

آلمان پس از شکست ویزان کننده ای که در جنگ جهانی اول تجربه نمود ، رکود اقتصادی سختی را تجربه کرد که همین امر موجب روی کار آمدن پارلمان دموکراتیک و به قدرت رسیدن سوسیالیست های ملی گردید ، در همین زمان بود که در سال 1933 آدولف هیتلر به عنوان صدر اعظم این کشور منصوب شد.

حزب جدید روی کار آمده بسیار بی رحم و البته قدرتمند بود که سیاست خارجی کشورگشایی آن موجب آغاز جنگ جهانی دوم گشت ، اقتصاد کشور آلمان در طی هر دو جنگ جهانی دچار بحران شدیدی شد زیرا این کشور نقش مهمی را در هر دو جنگ ایفا می کرد و از سال 1939 تا 1945 تمامی کشورهای اطراف تحت تاثیر تغییرات اقتصادی آلمان نیز قرار گرفتند.

نقش آلمان در جنگ جهانی دوم را می توان حمله اسن کشور به نیمه غربی لهستان برای باز پس گرفتن نقاط از دست داده در جنگ جهانی اول دانست که موجب شد پای کشورهای متفق القول یعنی آمریکا و بریتانیا نیز به جنگ باز شود ، آلمان با کشورهای ایتالیا و ژاپن از طریق تشکیل اتحاد نظامی بخش گسترده ای از اروپا را گرفتند و علی رغم توافقاتی که با روس ها انجام داده بودند به خاک این کشور نیز لشکر کشیده و در آن شکست سختی خوردند.

نقش آلمان در جنگ جهانی دوم

هیتلر به عنوان تاثیرگذارترین فرد تاریخ کشور آلمان از گذشته تا معاصر که بنیانگذار حزب اسیونال سوسیالیست آلمان بود در طول جنگ جهانی دوم سربازارن خود را که به نازی ها شهرت داشتند ، راهی روسیه کرد که به دلیل سرمای سخت دوام نیاورده و مغلوب شدند.

آلمان شرقی و غربی

آلمان شرقی و غربی

در سال 1945 ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی به عنوان ابرقدرت ‌های مخالف ایدئولوژیک ظاهر شدند که هر کدام می‌خواستند نفوذ خود را در جهان پس از جنگ اعمال کنند . از این رو آلمان به کانون سیاست جنگ سرد تبدیل شد و با تشدید اختلافات بین شرق و غرب در سال 1949 رسماً به دو کشور مستقل تقسیم شد : جمهوری فدرال آلمان یا آلمان غربی متحد دموکراسی های غرب ( تحت قدرت انگلستان ، فرانسه و آمریکا ) و جمهوری دموکراتیک آلمان یا آلمان شرقی متحد جماهیر شوروی.

هر قسمت آلمان به کشورهای مربوطه واگذار و تقریبا نزدیک به هفت میلیون از جمعیت آن به کشورهای دیگر پیوستند . هدف ابرقدرت ها این بود که تمامی مناطق را به صورت مشترک اداره کنند اما برلین شهر پایتخت با وجود آنکه در ابتدا مورد تصرف شوروی بود در سال 1961 یا ساخت دیوار به دو بخش آلمان شرقی و غربی تقسیم شد.

در طول چهل سال بعد دو برلین مسیرهای اقتصادی و سیاسی کاملا متفاوتی را در پیش گرفتند و منطقه غربی رشد سریعی را تجربه نمود ، در حالی که برلین شرقی با فضای حکومت سرد و دیکتاتوری شوروی همراه بود.

شکل گیری آلمان متحد

با فرو ریختن دیوار برلین رهبر آلمان شرقی اریش هونکر استعفا داد و با روی کار آمدن اگون کرنتس دبیر کل کمیته مرکزی حزب اتحاد سوسیالیستی ، صدراعظم وقت آلمان غربی هلموت کوهل نیز با اتحاد دو آلمان موافقت نمود و در سال 1990 جمهوری فدرال آلمان به صورت رسمی تشکیل شد.

جدا از صدماتی که جنگ جهانی دوم و سپس تقسیم شدن آن به دو بخش غربی و شرقی به اقتصاد و کار در آلمان وارد کرده بود ، فعالیت های نژاد پرستانه ای بود که وجه این کشور را در سطح بین المللی خراب کرده بود ، آلمان متحد هدف اصلی خود را پیشرفت اقتصادی قرار داد و توانست به یکی از قدرتمندترین ها در اتحادیه اروپا و جهان تبدیل شود. با تاسیس و ثبت شرکت در آلمان توسط برندهای مطرح جهان توسعه اقتصادی در کدت زمانی کوتاه شکوفا شد و توانست صادر کننده کالاهای مطرح جهان گردد.

آلمان معاصر و مدرن

همه ما کشور آلمان معاصر و مدرن را به عنوان یکی از بهترین کشورهای دنیا برای زندگی می شناسیم و سالانه درخواست های زیادی به سفارت این کشور توسط ایرانیان فرستاده می شود ، آلمان محل زندگی افرادی همچون انشتین ، بتهوون و باخ بوده و به سطحی از استقلال رسیده که برخی از امور و مسائل سیاسی در سطح ایالتی اتخاذ می شود و حقوق بشر را به یک مفهوم در کلیه سیاست های خود مبدل نموده است.

تحصیل در آلمان برای بسیاری از دانشجویان سراسر دنیا به یک انگیزه تبدیل شده و در برخی از رشته ها رتبه اول به دانشگاه های این کشور اختصاص یافته است ، همه چیز در این کشور با دقت برنامه ریزی می شود و سرمایه گذاری در آلمان از جمله هدف های پرطرفدار میان بیزینس های سراسر جهان است.

شاید هیچ کشوری در دنیا نتوانسته مانند آلمان از گذشته تاریک خود به آینده روشن و موفقی همچون اکنون برسد ، آلمان با مردمانی که تماما به زبان آلمانی صحبت می کنند ، امروزه خانه مهاجرانی از کشورهای مختلف است که نه تنها اثری از نژاد پرستی نمی بینند ، بلکه از آزادی و احترامی بی نظیر برخوردارند.

آلمان معاصر و مدرن

سوالات پر تکرار تاریخ آلمان

اصل و نسب آلمانی در واقع به 500 تا 1000 سال پیش و مردم سواحل بالتیک برمی گردد که به طور مداوم درگیر جنگ با رومیان بودند.

قرون وسطی آلمان را می توان مملو از کشمکش و جنگ میان امپراطوری آلمان و کلیسای کاتولیک دانست که دلیل اصلی تغییر مداوم قلمرو این کشور بود ، به دلیل قرار گرفتن آلمان در مرکز اروپا تجارت و صنعت به صورت گسترده در آن فعال شد و در قرن 14 و 15 رونق زیادی را در اغلب زمینه ها تجربه کرد.

آلمان با شکست در این جنگ ضررهای مالی و جانی زیادی را متحمل شد و مارک آلمان ( واحد پول رایج آن زمان ) به طرز وحشتناکی در مقابل دلار آمریکا سقوط کرده بود ، ( یک دلار آمریکا = 4 تریلیون و 200 میلیارد مارک آلمان )

نقش آلمان در جنگ جهانی دوم را می توان حمله این کشور به نیمه غربی لهستان برای باز پس گرفتن نقاط از دست داده در جنگ جهانی اول دانست که موجب شد پای کشورهای متفق القول یعنی آمریکا و بریتانیا نیز به جنگ باز شود ، آلمان با کشورهای ایتالیا و ژاپن از طریق تشکیل اتحاد نظامی بخش گسترده ای از اروپا را گرفتند و علی رغم توافقاتی که با روس ها انجام داده بودند به خاک این کشور نیز لشکر کشیده و در آن شکست سختی خوردند.

با فرو ریختن دیوار برلین رهبر آلمان شرقی اریش هونکر استعفا داد و با روی کار آمدن اگون کرنتس دبیر کل کمیته مرکزی حزب اتحاد سوسیالیستی ، صدراعظم وقت آلمان غربی هلموت کوهل نیز با اتحاد دو آلمان موافقت نمود و در سال 1990 جمهوری فدرال آلمان به صورت رسمی تشکیل شد.

آلمان با داشتن نیروی کار ماهر بهترین امکانات را برای شهروندان خود فراهم نموده و با یک شغل متوسط می توانید به خوبی از عهده هزینه های زندگی در آلمان برآیید ، با کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی در شهر های تهران و شیراز تماس بگیرید تا از بهترین راهنمایی ها در زمینه تاریخ کشور آلمان از گذشته تا معاصر برخوردار شوید ، همچنین می توانید با مطالعه مقاله مهاجرت به آلمان با تمامی روش هایی که شما را به اقامت دائم این کشور می رساند آشنا شوید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post
منو
خانه