اقتصاد کشور اسپانیا

اقتصاد کشور اسپانیا همواره به عنوان یکی از قوی ترین اقتصادهای جهانی شناخته می شود که نقش کلیدی را در قاره اروپا ایفا می کند.

این کشور که جزو پنج اقتصاد برتر قاره سبز اروپا است در حوزه یورو از کشورهای پایه ای و اصلی محسوب می شود و بخش عمده ای از درآمد خود را از طریق ورود گردشگران و توریست ها به دست می آورد.

اسپانیا با عضویت در سازمان تجارت جهانی و سازمان همکاری و توسعه اقتصادی توانسته به خوبی بحران دوره کرونا را پشت سر گذاشته و به دنبال جبران خسارت های ناشی از آن باشد . البته این کشور از نظر اقتصادی فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشته و نوسان های محتلف توانسته به جایگاهی ثابت در دنیا دست یابد.

رسیدن به رتبه بالای اقتصادی در جهان و اروپا برای کشوری که فاقد هرگونه منابع نفت و گازی است ، دستاورد بی نظیری به شمار می رود و کمتر کشوری قادر به رسیدن به چنین جایگاهی است . چنانچه به دنبال مهاجرت به این کشور از روش های مختلف هستید ، اطلاع از وضعیت اقتصادی آن می تواند بسیار برای شما عزیزان راهگشا باشد، توصیه می شود حتماً مقاله مهاجرت به اسپانیا را مطالعه نمایید.

کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی ضمن اطلاع از آخرین وضعیت اقتصاد کشور اسپانیا در هر زمینه ای به شما کمک خواهند نمود تا بتوانید در این کشور به تمامی آرزوهای خود برسید.

فهرست مطالب
اقتصاد کشور اسپانیا
منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

اطلاع از شرایط اقتصادی هر کشوری اهمیت به سزایی در تصمیم گیری دارد!

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

اقتصاد اسپانیا از جنگ جهانی دوم تاکنون

جنگ جهانی دوم تاثیر قابل توجهی بر اقتصاد کشور اسپانیا گذاشت و با ری کار آمدن حکومتی مستبد به کشوری منزوی تبدیل شد که حتی در سامان ملل کتحد نیز حضور نداشت . اما با حضور جنگی سرد در سال 1955 توانست وضعیت خود را تغییر داده و به عضویت سازمان ملل متحد درآید.

نهایتا در سال 2002 واحد پول کشور از پزوتا به یورو تغییر کرد و زمینه حضور اقتصادی اسپانیا در جامعه بین المللی فراهم شد . اما همین تغییر منجر شد تا شوک عجیبی به قیمت املاک وارد شود و کسری قابل توجهی در زمینه تجارت صورت پذیرد به حدی که بسیاری از کارشناسان هشدار به فروپاشی اقتصادی می دادند.

متاسفانه بخشی از پیش بینی ها درست از آب درامده و در سال 2013-2008 اقتصاد کشور اسپانیا وارد رکود عجیبی شد که بحش زیادی از آن به دلیل رکود در بخش مسکن بود . در این مدت تولید ناخالص اسپانیا به شدت کاهش پیدا کرد و بدهی های دولت به شدت افزایش یافت.

در این بازه زمانی سال 2011 افت بسیار شدیدی در اقتصاد کشور اسپانیا رخ داد و اکثر فعالیت ها تعطیل شدند . توان مالی بانک ها کاهش یافت ، شاخص بورس سقوط کرد و اکثر کارخانه ها بخش قابل توجهی از نیروهای خود را اخراج کردند . در این دوره نرخ بیکاری به 25% رسید و همه مردم آماده فروپاشی اقتصادی این کشور بود که در کمال تعجب اتفاق نیوفتاد.

دوره شکوفایی اقتصادی اسپانیا

Spain's economic boom period

دوره شکوفایی اقتصادی اسپانیا

با بالا گرفتن بحران مالی اسپانیا اتحادیه اروپا کمک مالی قابل توجهی به میزان 100 میلیارد یورو به این کشور نمود که زمینه ساز اصلاحات اقتصادی از وضعیت بانک ها تا شرکت های کوچک شد . از سال 2013 وضعیت اقتصاد کشور اسپانیا به صورت قابل توجهی بهتر شد و نهایتا این کشور توانست در سال 2014 از بحران اقتصادی گذر کرده و با سازمان دهی سیستم بانکی خود ، روندی رو به رشد بگیرد.

با بحران هایی که کشور اسپانیا متحمل شد و روند رو به رشد که پس از آن در پیش گرفت ، بسیاری این کشور را نمونه خوبی برای اصلاحات اقتصادی می دانند که توانست از ساختاری ناتوان به کشوری برتر درجهان برسد . علاوه بر مسئله مالی وجود قوانین کهنه و دست و پا گیر مانع از رشد اقتصادی این کشور می شد که با ایحاد اصلاحات منجر به ایجاد تعداد قابل توجهی شغل گردید.

دوره شکوفایی اقتصادی اسپانیا را می توان از سال 2014 دانست که حجم تولید ناخالص داخلی آن به 1080 میلیارد یورو رسید و قشر گسترده ای از مردم از خط فقر خارج شدند . مردمی که بیش از 30% آنها تا سال 2014 به زیر خط فقر رسیده بودند . پس از بخش گردشگری می توان صنعت و کشاورزی را بخش های اصلی اقتصاد کشور اسپانیا دانست که 40 تا 45 درصد ارزش محصولات و حدود نیمی از حجم کل صادرات این کشور را تشکیل می دهند.

چنانچه اقتصاد اسپانیا را برای مهاجرت به این کشور بررسی می کنید، مقالات زیر را حتماً بخوانید.

نقش کشاورزی در اقتصاد اسپانیا

هم اکنون می توان ذرت و درختان میوه را در بیش از نیمی از مساحت زمین های کشاورزی این کشور یافت که به میوه هایی همچون انگور ، پنبه ، چغندر قند ، سیب زمینی ، حبوبات ، زیتون ، انبه ، توت فرنگی و علوم دام اشاره کرد.

صادرات کشاورزی در اسپانیا هم اکنون بیش از 500 میلیون یورو در سال می باشد و جالب است بدانید که این کشور بزرگترین تولید کننده روغن زیتون و سومین تولید کننده شراب در جهان است و درآمد قابل توجهی از صادرات گوشت و نوشیدنی ها به دست می آورد.

این کشور همچنین یکی از بزرگترین تولیدکنندگان پرتقال و توت فرنگی در جهان است، سرمایه گذاری در اسپانیا در بخش کشاورزی به صورت بسیار گسترده ای صورت گرفته و محصولات ارگانیک در آن به طور جدی تولید و مصرف می شوند. در چند سال گذشته نقش کشاورزی در اقتصاد اسپانیا بسیار جدی بوده و همچنان پتانسیل توسعه بیشتر را داراست و سالانه نزدیک به 7 میلیارد یورو را به اقتصاد کشور اسپانیا کمک می کند.

اقتصاد کشور اسپانیا

صنعت و خودروسازی در اقتصاد اسپانیا

صنایع اصلی اسپانیا را می توان شامل ماشین آلات ، مواد شیمیایی ، فلزات ، دارو ، خودرو ، کشتی سازی ، گردشگری ، مواد غذایی ، منسوجات و پوشاک و نوشیدنی دانست که در تمامی آنها زیر ساخت های قوی وجود دارد . تمامی این بخش در حدود 27% از تولدی ناخالص داخلی اقتصاد کشور اسپانیا را به خود اختصاص می دهد که در میان تمامی آنها خودروسازی ، دخانیات و مواد غذایی پر رنگ تر از سایرین هستند.

پس از بحران اقتصادی بخش خوردروسازی این کشور پیشرفت قابل توجهی داشته و توانسته محصولات خود را به بیش از 120 کشور مختلف دنیا صادر کند . کشورهای مطرح دنیا همچون آمریکا ، آلمان ، انگلیس و ایتالیا خریدار خودروهای این کشور هستند و پرتغال ، ایتالیا ، آمریکا و فرانسه خریداران محصولات کشاورزی اسپانیا می باشند.

صنعت و خودروسازی در اقتصاد اسپانیا نه تنها به سطح درآمد کشوری کمک نموده اند بلکه توانسته اند زمینه کار در اسپانیا را برای قشر قابل توجهی فراهم سازند . همچنین صنعت خودروسازی موجب جذب استعدادهای زیادی از سراسر جهان شده و دانشگاه ها را مملو از دانشجویان با استعداد در زمینه مهندسی ساخته است.

در فیلم حاضر، وبینار برگزار شده در سال 1399 توسط تیم تولید محتوا هلدینگ حقوقی مهاجرتی رجبی با موضوع مهاجرت و چالش های پیش رو برای شماقرار داده شده است، حتماً این محتوا را ببینید تا با چالش های مهاجرتی برای ایرانی ها آشنا شوید.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

سوالات خود را به طور مجانی در مشاوره های اولیه از کارشناسان رجبی بپرسید.

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

نقش گردشگری در اقتصاد اسپانیا

قطعا همه ما نام کشور اسپانیا را به عنوان یکی از اولین مقصدهای گردشگری اروپا شنیده ایم و امار نیز نشان می دهد که سالانه افراد زیادی از سراسر جهان برای دیدن جاذبه های تاریخی و توریستی این کشور به آن وارد می شوند؛ نقش گردشگری در اقتصاد اسپانیا بسیار قابل توجه است به نحوی که درآمد قابل توجهی را برای این کشور به همراه دارد.

اسپانیا را می توان جزو پنج مقصد اول گردشگری جهان دانست که در هر زمان از سال دارای جشن و مراسمی است . هم اکنون نزدیک به 12 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور به صنعت توریست اختصاص داشته و شغل های خوب زیادی نیز در این زمینه ایجاد شده است.

کارشناسان اقتصادی این کشور معتقدند که اسپانیا تنها بخش کوچکی از قدرت گردشگری خود را نمایان کرده و بسیاری از ظرفیت ها هنوز ناشناخته مانده اند.

نقش گردشگری در اقتصاد اسپانیا
شهروندان آمریکا بیشترین سهم گردشگری را در این کشور دارند و در سال گذشته بیش از 19 میلیارد از طریق این صنعت به اقتصاد کشور اسپانیا وارد شده است، بخش گردشگری برای اقتصاد این کشور حیاتی است ، زیرا منبع اصلی درآمد اسپانیا است ( اگرچه سهم آن در تولید ناخالص داخلی از سطح قبل از کووید 12.4 درصد در سال 2019 به تنها 5.5 درصد در سال 2020 کاهش یافت ).

مسکن در اقتصاد اسپانیا

یکی از اصلی ترین عواملی که در دوران بحران اقتصاد کشور اسپانیا موجب سقوط این کشور شده بود ، بازار مسکن بود که توانست با سرمایه گذاری های صحیح روندی رو به رشد به خود بگیرد . نقش بازار مسکن در اقتصاد اسپانیا به گونه ای است که می تواند موجب رشد اقتصادی و یا رکود قابل توجهی در بخش های مختلف شود.

خرید خانه در اسپانیا که اغلب با دریافت وام صورت می پذیرد در صورتی با سود همراه است که نرخ سود وام ثابت باشد و تا حد ممکن خانه های نوساز خریداری شود . بازار مسکن در اسپانیا همانند یک حباب عمل می کند که در چند سال اخیر روندی رو به رشد داشته و پیش بینی می شود که با افزایش سرمایه نیز همراه باشد.

هم اکنون اسپانیا شاهد کمبود کارگر به ویژه در بخش ساخت و ساز است و دولت به دنبال تمرکز بر روی سیاست های بلند مدت خود می باشد.

اهمیت منطقه کاتالونیا در اسپانیا

اهمیت منطقه کاتالونیا در اسپانیا

کشور اسپانیا متشکل از 17 منطقه است که هر یک توسط رهبران انتخاب شده اداره می شوند . اما در شمال شرقی این کشور منطقه ای به نام کاالونیا وجود دارد که تقریبا به صورت خود مختار اداره شده و چالش های سختی را با حکومت اصلی پشت سر گذاشته است.

اهمیت منطقه کاتالونیا در اسپانیا به دلیل بالا بودن میزان تولیدات در آن است که 20% از حجم تولیدات ناخالص داخلی را به خود اختصاص می دهد، از این رو در حدود یک پنجم از اقتصاد کشور اسپانیا به این بخش وابسته است که تلاش می کند تا حد ممکن از جدایی آن جلوگیری نماید.

یکی دیگر از مواردی که کشور اسپانیا سرمایه گذاری قابل توجه ای در آن انجام داده بخش انرژی‌های تجدیدپذیر است که نیروگاه خورشیدی فلوریدا در منطقه آلوارادو نمونه بارز آن است . خوب است بدانید که اسپانیا برق موردنیاز خود را از طریق نیروی باد تامین می کند و در زمینه تولید انرژی خورشیدی توانسته از آمریکا پیشی بگیرد.

ایجاد زمینه های اقتصادی قوی موجب شده تا در هزینه های زندگی در اسپانیا صرفه جویی شود و توسعه اقتصادی در بخش های دیگری همچون تجارت خارجی صورت پذیرد.

اشتغال در شاخص اقتصادی اسپانیا

سویه اومیکرون بر تمامی جنبه های اقتصادی جهان تاثیر گذاشت و کمتر کشوری توانست از رکورد خود در این بحران جلوگیری کند . کشور اسپانیا نیز در زمینه گردشگری دچار آسیب جدی شد و شرایط سختی برای شاغلین این حوزه ایجاد شد . اما در چند ماه اخیر این صنعت به روال قبل بازگشته و نه تنها افراد به کار سابق خود بازگشته اند بلکه رشد 2% نیز در تعداد شاغلین وجود داشته است.

بالا رفتن آمار بیکاری یکی از صدمه های اصلی دوران کرونا برای کشورهای اروپا از جمله اسپانیا بود که هم اکنون در حال جبران است و نرخ آن به سرعت در حال پایین آمدن است . اشتغال در شاخص اقتصادی اسپانیا رابطه مستقیمی با رشد اکثر بیزینس ها دارد و نمی توان اقتصاد کشور اسپانیا را از آن جدا دانست.

ورود به حوزه اقتصادی اسپانیا

چنانچه به دنبال کار و یا سرمایه گذاری در این کشور هستید توصیه می کنیم تا فعالیت خود را در یکی از زمینه های مواد شیمیایی ، مواد سوختی و روغنی ، قطعات یدکی ، منسوجات و یا کالای الکترونیکی آغاز کنید . زیرا عمده محصولات در این زمینه به اسپانیا وارد می شوند و شما می توانید با ثبت شرکت در اسپانیا ورود به حوزه اقتصادی اسپانیا را مرتبط با موقعیت شغلی خود تجربه کنید.

البته برای هرگونه اقدام اقتصادی در اسپانیا خوب است که نرخ مالیات را نیز مدنظر داشته باشد که می توانید در همین سایت در عنوان نرخ مالیات در اسپانیا از تمامی جزئیات لازم در این رابطه مطلع شوید.

البته کشور اسپانیا تلاش می کند تا از تمامی بخش های خود در جهت رشد اقتصادی استفاده کند ، از جمله آن وجود مراکز دانشگاهی معتبر در یطح جهانی است که موجب شده استعدادهای درخشان زیادی تحصیل در اسپانیا را انتخاب کنند و با اشتغال پس از اتمام دوره دانشگاه خود به رونق اقتصادی کمک نمایند.

ورود به حوزه اقتصادی اسپانیا

سوالات پر تکرار اقتصاد کشور اسپانیا

عواملی مانند نقش توریسم ، نقش کشاورزی ، نقش فروش املاک به خارحی ها و حتی مناطق خاصی مانند کاتالونیا

یکی از عوامل برون رفت اقتصاد اسپانیا از رکود همین فروش مسکن در مناطق مختلف این کشور بوده است.

بدون شک نام اسپانیا به دنبال گردشگری می آید، مناطق زیبا و موزه های متعدد این کشور جذابیت های زیادی برای توریسم ایجاد کرده است.

صادرات کشاورزی اسپانیا بیش از 500 میلیون یورو در سال می باشد و همچنین این کشور از بزرگترین صادر کننده های پرتغال و توت فرنگی است.

کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی با آگاهی از قوانین تجاری در زمینه اقتصاد کشور اسپانیا به شما کمک می کنند تا بتوانید مهاجرتی موفق به این کشور داشته باشید و به هر آنچه که از زندگی در این کشور می خواهید برسید، جهت دریافت مشاوره رایگان با مشاورین موسسه در دفاتر تهران و شیراز تماس بگیرید و از به روزترین اطلاعات بهره مند شوید.

اگر به دنبال تحصیل در این کشور زیبا هستید، برای آشنایی با رشته ها، مقالات زیر را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post

یک تخفیف ویژه داریم! 
به مناسبت سال جدید میلادی!

تا آخر دی، می‌تونی با 30درصد تخفیف ، مشاوره تخصصی بگیری و 
با 10 الی 30 درصد تخفیف، قرارداد ببندی!

برای هماهنگی با شماره‌های زیر تماس بگیر:
021-91002525
071-91002525

منو
خانه