تحصیل رشته ریاضی در آلمان

تحصیل رشته ریاضی در آلمان یکی از معدود موقعیت هایی است که مدرکی معتبر را با هزینه ای مقرون به صرفه ارائه می دهد. فارغ التحصیل شدن در این رشته می تواند موقعیت های شغلی گوناگون و زیادی را پیش روی فرد قرار دهد، اما مهم ترین موضوع این است که کدام کشور برای دریافت مدرک و  سپس یافت کار از سایر کشورهای برتر است؟

تحصیل رشته ریاضی در آلمان

مشاور مهاجرتی

شرایط تعیین شده در هر مقطع در دانشگاه ها با یکدیگر متفاوت می باشد، اما به صورت کلی شما باید مدرک سطح قبل از مقطع درخواستی خود را به همراه زبان ارائه دهید.

 دوره های این رشته به دو زبان آلمانی و انگلیسی برگزار می شوند اما به یاد داشته باشید که زبان اصلی این کشور آلمانی است.

تمامی گرایش های تحصیل رشته ریاضی در آلمان برگزار می شوند و شما می توانید با توجه به علاقه خود از میان آن ها انتخاب نمایید.

اکثر دانشگاه های دولتی در آلمان شهریه ای دریافت نکرده و فقط هزینه ای از 250 تا 300 یورو را به عنوان هزینه اداری دریافت می کنند.

 مقدار درآمد پس از تحصیل رشته ریاضی در آلمان با توجه به هر حرفه و تخصص با دیگری تفاوت داشته و نمی توان مبلغ دقیقی را برای آن مشخص کرد.

هنگامی که با مزایای تحصیل رشته ریاضی در آلمان آشنا شوید، حتما آن را به عنوان یکی از گزینه های اصلی خود قرار می دهید، زیرا با شرایطی بسیار آسان و جذاب می توانید از بهترین امکانات آموزشی برخوردار شده و یکی از معتبرترین مدرک ها در جهان را به دست آورید. 

برای آشنایی با اعتبار سیستم آموزشی این کشور در جهان مقاله تحصیل در آلمان را مطالعه کنید.

فهرست مطالب

اگر به تاریخ کشور آلمان نگاهی بیندازید، متوجه توسعه دانشگاه های آن خواهید شد. این دانشگاه ها علاوه بر دوره های اصلی درسی، برنامه های دیگری را برای تمرکز بر به کار گرفتن مهارت ها ریاضی در نظر گرفته است تا فرد دانشجو بتواند تمام مواردی که یاد گرفته است را در بازار کار استفاده نماید.

گزینه ها برای تحصیل رشته ریاضی در آلمان بسیار زیاد بوده و با داشتن هر گونه شرایط می توان برای پذیرش در این رشته اقدام کرد.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

دست از رشته مورد علاقه تان نکشید و آن را در برترین دانشگاه های جهان دنبال کنید؛ ما در کنار شما هستیم!

کارشناسان مهاجرتی رجبی

مشاوره تلفنی مهاجرت تحصیلی به آلمان

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

شرایط تحصیل رشته ریاضی در آلمان 

شرایط تحصیل رشته ریاضی در آلمان در هر دانشگاه با توجه به مقطع درسی متفاوت است، اما تعدادی از آن ها در میان تمامی دانشگاه ها مشترک بوده و توسط سیستم آموزشی تعیین شده اند. پر متقاضی ترین مقطع، یعنی کارشناسی دارای حساس ترین قوانین است زیرا به علت رقابت زیاد، کوچکترین شرایط نیز می توانند بسیار مهم باشند.

در اولین قدم شما باید مدرک دیپلم در رشته مربوطه یعنی ریاضی را داشته باشید و مدرک دیپلم سایر رشته ها مورد قبول نخواهند بود. در صورتی که دیپلم در آلمان به رسمیت شناخته نشود، باید در دوره کالج که یک سال زمان می برند ثبت نام کرده و مدرک مورد قبول را به دست آورد.

شرایط پذیرش رشته ریاضی در دانشگاه های آلمان برای مقاطع تکمیلی یعنی کارشناسی ارشد و دکترا متفاوت بوده و باید حتما مدرک قبولی در مقطع قبل را به دست آورده باشید تا بتوانید در مقطع بعدی ثبت نام نمایید. از طرفی دیگر ممکن است که موارد دیگری مانند ارائه مقاله یا آزمون ورودی برای اثبات سطح تحصیلات شما درخواست شود.

سایر شرایط که بین تمامی مقاطع مشترک هستند شامل مدرک زبان، پرداخت شهریه و غیره می شوند که در ادامه آن ها را توضیح داده ایم. توجه داشته باشید که موارد ذکر شده برای پذیرش در تحصیل رشته ریاضی در آلمان بوده و شرط های تعیین شده برای دریافت ویزای تحصیلی کاملا متفاوت هستند.

گرایش های رشته ریاضی در آلمان

رشته ریاضی پایه اصلی رشته های زیادی است، در نتیجه تحصیل رشته ریاضی در آلمان می تواند مفهومی عمیق و گسترده داشته باشد در حالی که رشته عمومی ریاضی وجود دارد ، چندین نوع رشته دیگر وجود دارند که کاملا به ریاضی وابسته اند. این انعطاف پذیری باعث شده است که داوطلبان بتوانند علایق خود را دنبال کرده و از آن علم برای آینده شغلی خود استفاده نمایند.

رشته های ریاضی در دسته ای بسیار متنوع قرار گرفته اند، اما رشته هایی مانند امور مالی، فیزیک و یا اقتصاد با وجود این که از علم ریاضی استفاده می کنند، رشته تحصیلی مستقل هستند. این گرایش ها مختص به مقاطع تکمیلی می باشند که باید بر اساس علاقه و هدف خود یکی را انتخاب کنید.

تمامی زیر شاخه ها و گرایش های رشته ریاضی در آلمان ارائه می شوند، اما شرایط و دوره های هر کدام با دیگری تفاوت دارد، به همین دلیل پیشنهاد می کنیم برای انتخاب درست دانشکده مرتبط با رشته مورد علاقه خود از مشاورین هلدینگ حقوقی مهاجرتی رجبی کمک بگیرید. برخی از گرایش های اصلی تحصیل رشته ریاضی در آلمان عبارت اند از:

گرایش های رشته ریاضی در آلمان
  • ریاضی کاربردی
  • آمار
  • علم کامپیوتر
  • دبیری ریاضی
  • ریاضی محض
  • جبر
  • آنالیز
  • هندسه توپولوژی
نمایش ویدیو درباره ویزاهای کشور آلمان

زبان تحصیل رشته ریاضی در دانشگاه های آلمان 

همان طور که گفتیم داشتن مدرک زبان از شرایط تعیین شده برای تحصیل رشته ریاضی در آلمان می باشد و بدون داشتن آن نمی توان موفق به پذیرش در این رشته شد، زیرا نمی توان با موفقیت دوره های درسی را پشت سر گذاشت. نوع مدرک و حداقل نمره مورد قبول نیز از سوی دانشگاه ها تعیین می شود.

زبان تحصیل رشته ریاضی در دانشگاه های آلمان دو زبان انگلیسی و آلمانی می باشد، اما زبان هر دوره در دانشگاه ها مثل یکدیگر نبوده و باید هر برنامه و دانشگاه را به صورت جداگانه بررسی کرد. برخی از دانشگاه ها دوره های بسیار محدودی را به زبان های سوم نیز ارائه می دهند.

از آن جایی که زبان اصلی این کشور آلمانی است، پیشنهاد می کنیم که رشته تحصیلی خود را به این زبان گذرانده تا بتوانید از مزایای بیشتری برخوردار شوید. مدرک مورد تایید برای تحصیل رشته ریاضی در آلمان حداقل B2 می باشد.

دو مدرک مورد قبول دانشگاه های این کشور برای تحصیل به زبان انگلیسی شامل آیلتس و تافل می شوند اما حداقل نمره مورد نیاز در آن ها متفاوت است. در صورتی که به این دو زبان به اندازه کافی تسلط ندارید می توانید در دوره های زبان ارائه شده توسط دانشگاه های شرکت نمایید.

مقطع کارشناسی رشته ریاضی در آلمان

اولین مقطع تحصیل رشته ریاضی در آلمان، کارشناسی است که پایه های ابتدایی و اصلی برای تخصص در این علم به حساب می آید. مدت زمان تحصیل در این مقطع 3 الی 4 سال بوده و ممکن است که در ابتدا دشوار به نظر آید اما دانشگاه از این امر مطلع بوده و برای کمک به دانشجویان، کلاس های تکمیلی نیز برگزار می کند.

مزیت این برنامه بین رشته ای این است که دانشجویان را با ابزارهای ریاضی برای فرمول بندی و تجزیه و تحلیل مسائل آشنا کرده و آن ها را در مدل سازی مسائل دنیای واقعی و رویکردهای الگوریتمی داده برای حل مسائل مجهز می کند. در ابتدای این مقطع دانشجویان به یادگیری درس هایی مانند هندسه و جبر که اصلی و پایه هستند می پردازند. در سال های بعد باید دوره های پیشرفته تر مانند موارد زیر بپردازند:

  • آنالیز تابعی
  • آنالیز فورسیه
  • تئوری اعداد
  • توپولوزی الجبری
مقطع کارشناسی رشته ریاضی در آلمان

لیسانس رشته ریاضی در آلمان دانشجویان را به منبع گسترده ای از سوالات ریاضی مجهز کرده و آمادگی های لازم برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد و انتخاب یک گرایش آماده می نماید. دانشجویان در پایان دوره تحصیلی خود باید پایان نامه ای را به استادان ارائه نماید، در صورتی که این پایان نامه مورد قبول قرار بگیرد، مدرک کارشناسی تحصیل رشته ریاضی در آلمان به فرد اعطا می شود.

کارشناسی ارشد ریاضی در آلمان 

پس از این که با تحصیل رشته ریاضی در آلمان توانستید مدرک کارشناسی را برای خود دریافت کنید، می توانید برای ورود به مقطع کارسناسی ارشد درخواست دهید. با داشتن سطح تحصیلات بهتر، می توان به موقعیت های شغلی بهتر و بیشتری دست یافت. از طرف دیگر سیستم آموزشی برای این که بتواند دانشجویان را به تحصیل کارشناسی ارشد ریاضی در آلمان تشویق کند، شرایط پذیرش  را بسیار آسان تر کرده و مزایایی را برای آن ها در نظر گرفته است.

تفاوتی ندارد که مدرک کارشناسی خود را در داخل آلمان دریافت کرده اید یا در کشوری خارجی، در هر صورت با داشتن تمامی شرایط، مورد استقبال دانشگاه ها قرار خواهید گرفت. مدت زمان لازم برای دریافت فوق لیسانس رشته ریاضی در آلمان شامل گذراندن 12 الی 18 دوره می باشد که مساوی است با دو الی سه سال.

برای ورود به این مقطع شما باید گرایش مورد نظر خود را انتخاب نمایید و در پایان تحصیل خود پایان نامه ای را ارائه دهید. از آن جایی که سطح تحصیلات این مقطع بسیار بالاتر و تخصصی تر است، فرد باید از پشتکار و تلاش خود مطمئن بوده و گرایش مورد نظر را به صورت دقیق انتخاب نماید تا  اشتباه نشود.

تحصیل دکترا ریاضی در آلمان

تحصیل دکترا ریاضی در آلمان 

پس از کارشناسی ارشد، مقطع دکتری قرار دارد که بالاترین سطح تحصیلات عالی شناخته می شود و فردی که موفق به کسب مدرک آن شود، به عنوان یک متخصص در زمینه خود در سراسر جهان شناخته می شود. افرادی  که به تحصیل دکترا ریاضی در آلمان می پردازند، می توانند از بابت موقعیت شغلی و جایگاه خود در جامعه اطمینان کامل داشته باشند زیرا به بهترین مشاغل دست خواهند یافت.

مقررات ورود به این دوره پیچیده نیست، اما باید بتوانید بتوانید شرایط لازم را کسب کنید. اصلی ترین شرط برای تحصیل دکتری ریاضی در آلمان، داشتن مدرک سطح قبل یعنی کارشناسی ارشد می باشد، اما اگر این مدرک را در خارج از کشور گرفته اید، ممکن است که مقررات بیشتری توسط دانشگاه برای شما تعیین شود، مانند آزمون ورودی و یا ارائه مقاله های علمی.

داوطلبان تحصیل رشته ریاضی در آلمان در مقطع دکترا باید پیدا کردن یک استاد راهنما را در نظر داشته باشند، برای یافتن استاد مناسب باید زمان زیادی را صرف بررسی و ارسال درخواست به آن ها نمایید. مدت زمان تحصیل دکتری ریاضی در آلمان 6 ترم می باشد، در آخر دانشجو باید پایان نامه ای را ارائه کرده و در یک آزمون شفاهی شرکت نماید. در صورتی که در این آزمون بتواند رضایت هر چهار استاد را به دست آورد، مدرک دکتری به وی اعطا می شود.   

شهریه و هزینه دانشکده های ریاضی در آلمان 

مهم ترین بخش برای افرادی که قصد تحصیل در کشوری خارجی را دارند، مقدار هزینه هایی است که باید بپردازند. همان طور که می دانید این کشور به کم هزینه بودن خود در سراسر جهان شهرت دارد، این امر شامل شهریه و هزینه دانشکده های ریاضی در آلمان نیز می شود و به همین دلیل برای تحصیل این رشته در این کشور، هیچ نگرانی نخواهید داشت.

هزینه دانشگاه های ریاضی آلمان با یکدیگر متفاوت بوده و نمی توان مبلغی دقیق را برای آن ها مشخص کرد، بلکه فقط می توان آن ها را به صورت کلی بیان کرد. اکثر دانشگاه های دولتی این کشور هیچ گونه شهریه ای را تعیین نکرده و فقط 250 الی 300 یورو را به عنوان هزینه اداری دریافت می نمایند. اما دانشگاه های دیگری وجود دارند که شهریه را به صورت کامل به اندازه 1500 یور را دریافت می نمایند.

هزینه تحصیل رشته ریاضی در آلمان در دانشگاه های خصوصی بسیار بیشتر بوده و شهریه آن ها ممکن است بین 20 هزار الی 24 هزار دلار باشد. توجه داشته باشید که مخارج پیش روی شما فقط شامل شهریه دانشگاه نبوده و باید موارد بسیاری را مانند خرید لوازم و زندگی روزمره را نیز در نظر داشته باشید، زیرا رایگان نیستند.

بهترین دانشگاه های ریاضی آلمان 

برای تحصیل رشته ریاضی در آلمان، باید ابتدا مقصد مناسب را پیدا کرده و سپس اقدام نمایید. کیفیت اموزش و مدرک اعطا شده توسط هر دانشگاه با دیگری متفاوت بوده و بدون داشتن اطلاعات کافی ممکن است که متقاضیان مقصدی نامناسب را انتخاب نمایند و ضررهای زیادی را متحمل شوند، زیرا دانشگاه انتخاب شده می تواند تاثیر مستقیمی بر آینده فرد داشته باشد.

معیارهای زیادی برای انتخاب بهترین دانشگاه وجود دارد که باید تمامی آن ها را در نظر گرفت، این معیارها شامل شرایط پذیرش، مقدار شهریه، امکانات ارائه شده و کیفیت مدرک تحصیلی می باشد. خوشبختانه اکثر دانشگاه های کشور آلمان به عنوان بهترین مراکز در جهان شناخته می شوند و انتخاب از بین آن ها برای داوطلبان سخت نیست.

برای این که دیگر نیاز به بررسی هر معیار نداشته باشید، ما در جدول نام بهترین دانشگاه های ریاضی آلمان را برای شما قرار داده ایم. این دانشگاه ها در تمامی زمینه ها برتر می باشند و بهتر است که آن ها را اولویت خود قرار دهید.

نام دانشگاه رتبه در دانشگاه های ریاضی رتبه در جهان
دانشگاه بن 40 138
دانشگاه فنی مونیخ 64 79
دانشگاه فنی برلین 79 304
دانشگاه مونستر 111 219
دانشگاه بیله فلد 118 487
دانشگاه هومبولت برلین 121 61

دعوت می کنیم مقاله بهترین دانشگاه های آلمان را بخوانید و با جزئیات بیشتری آشنا شوید.

بازار کار رشته ریاضی در آلمان 

از آن جایی که علم ریاضی امروزه برای پیشرفت بسیار حیاتی است، تمامی کشورها به دنبال جذب نیروی کار متخصص در این زمینه هستند. در نتیجه با تحصیل رشته ریاضی در آلمان می توان از داشتن فرصت های کاری زیادی برای خود اطمینان کامل داشت، زیرا این کشور خانه تعداد بی شماری از شرکت ها فناوری است که تمامی آن ها به کارشناسان این رشته نیاز دارند.

بازار کار رشته ریاضی در آلمان بسیار گسترده بوده و گزینه های مختلفی مانند ریاضیدان، آماردان، آکچوئر، تحلیلگر، مهندس نرم افزار، استاد ریاضی و غیره وجود دارد که می توان با توجه به حرفه و علاقه خود یکی از آن ها را برگزیده و به کار مشغول شد. مقدار درآمد تعیین شده برای هر یک از این مشاغل متفاوت بوده که در ادامه به آن پرداخته ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله کار در آلمان را مطالعه نمایید.

هر چقدر سطح تحصیلات شما بالاتر باشد و تسلط کامل بر زبان آلمانی داشته باشید، شانس بیشتری برای یافتن موقعیت شغلی عالی خواهید داشت. برخی از دانشجویان برای آشنایی بیشتر با بازار کار رشته ریاضی در آلمان، در مدت زمان تحصیلی خود به کارآموزی در شرکت ها می پردازند تا پس از دریافت مدرک خود مشکلی برای یافتن شغل نداشته باشند.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

اگر نمیدانید شرایط مهاجرت تحصیلی را دارید یا خیر شماره خود را درج کنید، کارشناسان ما به شما خواهند گفت!

کارشناسان مهاجرتی رجبی

مشاوره تلفنی مهاجرت به آلمان

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

درآمد ریاضی دان ها در آلمان 

همان طور که گفتیم، مشاغل بسیار متنوعی برای افرادی وجود دارد که به تحصیل رشته ریاضی در آلمان پرداخته اند. درآمد هر یک از این شغل ها با یکدیگر متفاوت بوده و هرچقدر که موقعیت شغلی تخصصی تر باشد، حقوق بیشتری به فرد اعطا خواهد شد. به همین دلیل افرادی که دارای تحصیلات بیشتری هستند از درآمد بیشتری برخوردار خواهند شد.

به طور کلی، درآمد افرادی که به تحصیل رشته ریاضی در آلمان پرداخته اند بسیار مناسب بوده و تمامی هزینه های زندگی آن ها را پوشش خواهد داد.

برای آشنایی بیشتر، در لیست  درآمد ریاضی دان ها در آلمان قرار داده شده است:

  • معلم ریاضی: از 1590 تا 5480 یورو در ماه
  • مهندس کامپیوتر: 1320 تا 4570 یورو در ماه
  • آماردان: 2550 تا 8820 یورو در ماه
  • مهندس نرم افزار: 1570 تا 5420 یورو در ماه
  • حقوقدان: 3350 تا 11600 یورو در ماه

برای تحصیل در دانشگاه های آلمان شما نیاز به اطلاعات صحیح و به روز دارید؛ مقالات زیر را مطالعه کنید.

با چند نفر از مراجعین ما که تحصیل در دانشگاه های آلمان را انتخاب کرده و موفق شده اند آشنا شوید
نمایش ویدیو درباره هانیه بهزادفر آلمان
نمایش ویدیو درباره امیر حسین علامه آلمان
نمایش ویدیو درباره حنا حسن زاده آلمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5/5 - (1 امتیاز)
منو
خانه