گرفتن شهروندی از طریق تولد فرزند چگونه انجام می شود؟

گرفتن شهروندی از طریق تولد فرزند، یکی از روش هایی است که بسیاری از افراد علاقه مند به مهاجرت، برای فرزندان خود در نظر دارند. به همین خاطر همواره برخی از زوجین در تلاش هستند تا با به دنیا آوردن فرزند خود در کشوری دیگر تابعیت آن کشور را برای کودک به دست آورند که این امر در همه جای دنیای امکان پذیر نبوده و یا رسیدن به آن نیازمند شرایط خاصی است.

گرفتن شهروندی از طریق تولد فرزند چگونه انجام می شود؟

مشاور مهاجرتی

این قانون یعنی بدون توجه به تابعیت والدین، کودک در خاک کشوری که متولد شده است به تابعیت و شهروندی برسد.

این قانون یعنی کودک باتوجه به تابعیت والدین خود، تابعیت آنان را به ارث ببرد و به آن برسد.

بله کودکان متولد شده در خاک آمریکا بدون توجه به تابعیت والدین به شهروندی و تابعیت آمریکا خواهند رسید.

بله کودکان متولد شده در خاک کانادا بدون توجه به تابعیت والدین به شهروندی و تابعیت کانادا خواهند رسید.

اگر حداقل یکی از والدین اقامت دائم در استرالیا داشته باشد یا اگر کودک تا سن 10 سالگی در استرالیا زندگی کند به وی تابعیت این کشور خواهد رسید.

گرفتن شهروندی از طریق تولد فرزند از دو طریق «حق خون» یا «حق خاک» به کودکان تازه متولد شده اعطا خواهد شد که طبق قانون خون، فرزند تابعیت والدین خود را به ارث می برد و نیاز به هیچ اقدامی نیست.

موضوع مورد بحث ما، قانون خاک است که بدون توجه به تابعیت والدین، باتوجه به محل و خاکی که در آن متولد می شود، به شخص، تابعیت اعطا خواهد شد.

البته برخی کشورها نیز ترکیبی از این دو را که نیاز به بررسی و شناخت دقیق تری دارد. در ادامه با مشاورین موسسه رجبی همراه شوید تا جزئیات اعطای تابعیت برای فرزندان خود در برخی کشورهای مطرح جهان را بهتر و دقیق تر بشناسید.

حق خون در گرفتن شهروندی از طریق تولد فرزند

قانون خون را می توان در بیش تر کشورها حاکم دانست و بر اساس آن، تابعیت والدین، موروثی است، یعنی فرزندان خواهند توانست تابعیت پدر و مادر خود را به دست آورند.

 البته اگر پدر و مادر دارای تابعیت های متفاوت باشند بستگی به قوانین کشورشان داشته و ممکن است بتوانند تابعیت هرکدام و یا هردو نیز را به دست آورند.

البته در برخی از کشورها تابعیت بر اساس حق خون به جنسیت والدین وابسته خواهد بود، نظیر کشور امارات که تابعیت فقط از طریق پدر منتقل می شود و مادر، قادر به انتقال تابعیت خود نیست. یعنی مردی اماراتی با زنی خارجی ازدواج کند، تابعیت امارات به فرزندشان خواهد رسید اما زنی اماراتی با مردی خارجی ازدواج کند، انتقال تابعیت از مادر ممکن نیست.

البته در معدود کشورهایی نیز قوانینی برای انتقال تابعیت از طریق نسل افراد به نوه‌ها و نتیجه نیز در نظر گرفته شده است که در این موارد، نیاز است فرد نسبت خود را با اجدادشان ثابت کند که این امر معمولا بسیار نادر است. به نوعی برای دریافت تابعیت از طریق قانون خون، هیچ تلاشی لازم نیست و خود به خود تابعیت والدین به فرزندان منتقل می شود.

حق خون در گرفتن شهروندی از طریق تولد فرزند

حق خاک در گرفتن شهروندی از طریق تولد فرزند

طبق قانون خاک تابعیت والدین کودک متولد شده مهم نیست و برای اخذ شهروندی از طریق تولد فرزند از طریق قانون خاک، فقط کودک باید در خاک آن کشور متولد شود. 

البته تعداد محدودی از کشورها این امتیاز را در نظر می گیرند و اغلب کشورها با برخی تغییرات و شرایط آن را اجرایی می کنند که تعداد بالایی را در جهان شامل می شوند.

برای مثال کشور آمریکا این قانون را بدون هیچ شرطی اجرایی کرده و هر کودکی در این کشور متولد شود تابعیت و پاسپورت آن را به دست خواهد آورد اما کشورهای اتحادیه اروپا این قانون را قطعی ندانسته و با برخی تبصره ها آن را اجرایی می کنند. برای مثال در فرانسه فقط کودک پس از رسیدن به سنی مشخص و با برخی شرایط می تواند به تابعیت برسد.

همچنین بهتر است بدانید که ایرلند آخرین کشور اروپایی بود که دیگر قانون خاک را نپذیرفت و فقط در صورتی که والدین کودک متولد شده حداقل 4 سال در خاک ایرلند زندگی کرده باشند به کودک، تابعیت این کشور خواهد رسید. ضمنا قانون خاک در هیچ کجای جهان شامل حال دیپلمات ها و کارمندان سایر کشورها نخواهد شد.

حق خاک در گرفتن شهروندی از طریق تولد فرزند

گرفتن شهروندی از طریق قانون خاک

تا این جا فهمیدیم که برای دریافت شهروندی از طریق خون، والدین نیاز به اقدام خاصی ندارند و فرزندان آنان می توانند تابعیت آنان را به دست آورند. اما مهم دریافت تابعیت از طریق خاک است و این که کدام کشور برویم و فرزند خود را در آن جا به دنیا بیاوریم تا تابعیت آن کشور به کودکمان منتقل شود.

در ادامه، برخی از قوانین گرفتن شهروندی از طریق تولد فرزند در چند کشور مهم قاره های مختلف را بررسی خواهیم کرد تا بدانید در این کشورها آیا می توان از طریق تولد کودک به شهروندی رسید؟! پیشنهاد می کنیم عنوان جذاب و بسیار کارآمد بازیگران کودکان خود را در کدام کشورها به دنیا می آورند؟ را در سایت ما مطالعه نمایید تا ببینید افراد مطرح، کدام کشورها را مناسب زندگی آینده فرزندان خود می دانند؟

دریافت تابعیت از طریق قانون خاک در اروپا

دریافت تابعیت از طریق قانون خاک در اروپا

کشورهای اروپایی در حال حاضر قوانین مهاجرتی بسیار سخت گیرانه ای را دنبال می کنند و سعی دارند تا حد ممکن مهاجران تحصیل کرده و درای تخصص و دانش را به کشور خود جذب نمایند. 

به همین خاطر اعطای شهروندی از طریق تولد در خاک خود را اجرا ننموده و یا آن را تحت شرایط و تبصره های خاصی اجرا می نمایند.

اکثر کشورهای اروپایی به نحوی «حق خون» و «حق خاک» را با هم ترکیب می کنند و به کار می گیرند. بر همین اساس، والدینی که قصد تولد فرزند خود در خاک آن ها را داشته و به دنبال دریافت تابعیت آن ها هستند باید یک مهاجر قانونی در این کشورها باشند که حداقل یک نوع اقامت قانونی با مدت زمانی مشخص را کسب کرده باشند. 

در ادامه قوانین گرفتن شهروندی از طریق تولد فرزند در چند کشور مطرح اروپایی را مشاهده خواهیم کرد.

انگلستان

والدینی که دارای تابعیت یا اقامت دائم انگلستان باشند، فرزند آنان قطعا به تابعیت و شهروندی این کشور دست پیدا خواهد کرد. حتی اگر یکی از آنان چه پدر و چه مادر نیز دارای تابعیت یا اقامت دائم انگلستان باشد، تابعیت انگلستان به فرزند وی خواهد رسید. اما فرزندان متولد شده از والدینی غیر انگلیسی در خاک این کشور منجر به اعطای شهروندی به صورت فوری نخواهد شد.

البته تحت شرایطی، فرزندی که در خاک این کشور از والدینی غیر شهروند و مقیم انگلستان متولد می شود، خواهد توانست به تابعیت این کشور برسد. این شرایط چنین هستند:

  • کودک باید پس از 1 ژوئیه 2006 متولد شده باشد.
  • کودک متولد شده باید تا سن 10 سالگی در این کشور اقامت داشته و زندگی کند و هر سال حداکثر 90 روز اجازه خروج از انگلستان را دارد.
  • فرزندان افراد عضو نیروهای مسلح انگلستان که پس از 13 ژانویه 2010 به دنیا آمده باشند نیز بدون توجه به تابعیت والدین به تابعیت انگلستان خواهد رسید.

مقاله قانون تولد فرزند در انگلستان قبلا به شما تقدیم شده که اطلاعات بیشتری در اختیارتان قرار می دهد.

انگلستان

آلمان

قوانین گرفتن شهروندی از طریق تولد فرزند در آلمان چندان پیچیده نیستند، البته توجه کنید که آلمان قانون 2 تابعیتی را به رسمیت نمی شناسد و در صورت دریافت تابعیت آن دیگر تابعیت کشوری دیگری را نمی توانید به دست آورید. قانون تابعیت به فرزندان متولد شده در آلمان بدین صورت است:

  • قانون خون رسمیت دارد و اگر فقط یکی از والدین تابعیت آلمان را داشته باشند، فرزند آنان نیز شهروند آلمان می شود. اما در تولد خارج از ازدواج اگر پدر به تنهایی آلمانی باشد باید این امر را اثبات کند اما اگر مادر به تنهایی آلمانی باشد نیاز به چیزی نیست و تابعیت به فرزند می رسد.
  • فرزندان متولد شده از شهروندان یا مقیمان دائم سوئیسی در خاک آلمان بدون هیچ محدودیتی قادر به دریافت تابعیت آلمان هستند.
  • بر اساس قانون خاک در این کشور نیز، فرزندان متولد شده در خاک آلمان از والدینی غیر آلمانی فقط در صورتی که حداقل یکی از والدین به طور قانونی 8 سال در این کشور زندگی کرده باشد قادر به دریافت تابعیت آلمان خواهد بود. حتما مقاله قانون تولد فرزند در آلمان را مطالعه نمایید تا بهتر و دقیق تر تمامی شرایط را بشناسید.
آلمان

اسپانیا

گرفتن شهروندی از طریق تولد فرزند در اسپانیا شباهتی نزدیک به دیگر کشورهای اروپایی دارد و در اولین قانون بر اساس حق خون، اگر حداقل یکی از والدین تابعیت اسپانیا را داشته باشد، فرزند نیز شهروندی این کشور را به دست می آورد.

اما بر اساس قانون خاک، اگر هر دو والدین کودک متولد شده در اسپانیا تابعیتی نداشته باشند یا ناشناخته باشند و یا نتوانند به هر دلیلی تابعیت خود را به کودک منتقل نمایند، تابعیت اسپانیا به آن کودک می رسد.

ضمنا اگر والدین یا یکی از آن ها تابعیت و پاسپورت اسپانیا را نداشته اما در این کشور متولد شده باشند، کودک پس از 1 سال زندگی در اسپانیا می تواند تابعیت این کشور را به دست آورد. البته لازم است که والدین نیز حداقل 1 سال به طور قانونی در اسپانیا زندگی کرده باشند.

اسپانیا

فرانسه

شاید بتوان گفت گرفتن شهروندی از طریق تولد فرزند در فرانسه کمی مشکل تر از سایر کشورهای مطرح اروپایی باشد. به طورکل، قانون خون در این کشور وجود دارد و اگر والدین و یا حتی یکی از آن ها شهروند یا مقیم دائم فرانسه باشند فرزند آن ها نیز قطعا به تابعیت این کشور می رسد، حتی در خارج فرانسه متولد شود.

البته شرایط زیر نیز می تواند کودک متولد شده در فرانسه را از طریق قانون خاک به تابعیت فرانسه برساند:

  • والدین وی مشخص نباشند.
  • والدین کودک دارای تابعیتی نیستند.
  • والدین کودک به هر دلیلی نمی توانند تابعیت خود را به کودکشان منتقل کنند.
  • والدین تابعیتی غیر فرانسوی داشته ولی کودک در فرانسه متولد شده باشد، اگر حداقل 5 سال از سن 11 سالگی خود به بعد را در فرانسه اقامت داشته و تحصیل کرده باشد در 18 سالگی قادر به دریافت تابعیت فرانسه است.
فرانسه

پرتغال

براساس حق خون در کشور پرتغال، اگر والدین کودک متولد شده در این کشور و یا حداقل یکی از آن ها تابعیت پرتغال را داشته باشند، تابعیت به فرزند نیز خواهد رسید.

همچنین اگر حداقل یکی از والدین اقامت دائم این کشور را به مدت حداقل 1 سال داشته و فرزندشان در خاک پرتغال شود، تابعیت این کشور به فرزند می رسد.

فراموش نکنید مقاله کدام کشور اروپایی راحت اقامت می‌دهد؟  می تواند راهنمای خوبی جهت دریافت یک اقامت راحت در کشور های اروپایی باشد.

پرتغال

دریافت تابعیت از طریق قانون خاک در آمریکا شمالی

گرفتن شهروندی از طریق تولد فرزند در 2 کشور قاره آمریکای شمالی یعنی آمریکا و کانادا را شاید بتوان یکی از محبوب ترین مقاصد جهان برای والدین خارجی دانست.

کانادا و آمریکا دو مقصد ایده آل برای مهاجرت و زندگی هستند که خوشبختانه قوانین خاک برای تولد فرزند نیز در آنان در مقایسه با اروپا بسیار بهتر و ایده آل است که در ادامه خواهیم شناخت.

دریافت تابعیت از طریق قانون خاک در آمریکا شمالی

آمریکا

آمریکا یکی از بهترین مقاصد جهان برای دریافت شهروندی از طریق تولد فرزند است. یقیناً قانون خون که در این کشور حاکم است و والدینی که شهروندی یا اقامت دائم آمریکا را دارند، می توانند شهروندی آمریکا را به فرزندان خود منتقل نمایند. حتی اگر کودک در آمریکا متولد نشده باشد.

اما طبق قانونی که در اصلاحیه چهاردهم قانون اساسی ایالات متحده از سال 1868 به حالت اجرایی درآمد، هر کودکی که در خاک این کشور متولد شود، بدون توجه به تابعیت والدین، شهروندی و تابعیت آمریکا را به دست می آورد؛ به همین خاطر به محض زایمان گواهی به مادر کودک اعطا می شود که این حق را برای فرزند وی به رسمیت می شمرد.

حتی جالب است بدانید که هنگامی که یک کودک 21 ساله می شود، آن ها می توانند برای والدین خود بر اساس الحاق خانواده برای شهروندی آمریکا درخواست دهند.

اخذ اقامت از طریق تولد فرزند در آمریکا را در مقاله ای به همین نام بخوانید، لینک، در اختیار شماست.

آمریکا

کانادا

کشور کانادا نیز یکی دیگر از بهترین مقاصد جهان برای گرفتن شهروندی از طریق تولد فرزند است.

طبق قانون این کشور نیز هر کودکی که در خاک کانادا متولد می شود بدون هیچ گونه اهمیتی به تابعیت والدین وی، شهروندی کشور کانادا به کودک داده می شود.

قانون تولد فرزند در کانادا را در مقاله ای به همین نام بیشتر شرح داده ایم.

کانادا

مکزیک

مکزیک نیز مانند کانادا و آمریکا به هر کودکی که در خاک این کشور و در بیمارستان های آن متولد می شود، بدون این که تابعیت والدین او را مدنظر قرار دهد، تابعیت و شهروندی خود را اعطا می نماید. این ویژگی را باید یکی از امتیازات مهاجرت به کشورهای آمریکای شمالی دانست.

در مکزیک، حتی والدین کودک متولد شده نیز در صورت تمایل می توانند پس از اخذ تابعیت کودک خود، برای دریافت تابعیت این کشور برای خودشان نیز اقدام کنند. برای رسیدن به این امر، لازم است که پس از دریافت تابعیت کودک حداقل 2 سال در مکزیک زندگی کنند و امتحانات مربوط به زبان اسپانیایی و تاریخ کشور مکزیک را با موفقیت پشت سر بگذارند.

مکزیک

دریافت تابعیت از طریق قانون خاک در آمریکای جنوبی

کشورهای آمریکای جنوبی شاید در میان ایرانیان برای مهاجرت چندان شناخته شده نباشند اما می توانند برای رسیدن به شهروندی از طریق تولد فرزند یک مقصد بسیار خوب تلقی شوند زیرا سختگیری ها و مشکلات کشورهای اروپایی را ندارند و مانند آمریکای شمالی رسیدن به این هدف در آن ها امکان پذیر خواهد بود.

مقاله قانون تولد فرزند در کشورهای آمریکای جنوبی را بخوانید.

در جدول زیر به طور خلاصه امکان دریافت تابعیت از طریق قانون خاک در آمریکای جنوبی را برای چند کشور مهم مشاهده خواهید کرد:

اسامی کشورهاشرایط اخذ تابعیت برای فرزند متولد شده در خاک این کشور
آرژانتین، برزیل، ونزوئلا، گویان، پاراگویه، اروگوئه، شیلیبه طور خودکار با تولد هر کودکی بدون توجه به تابعیت والدین تابعیت این کشورها اعطا خواهد شد، به جز فرزندان دیپلمات ها

دریافت تابعیت از طریق قانون خاک در اقیانوسیه

قاره اقیانوسیه با این که در مقایسه با سایر قاره ها کوچک است اما کشورهای مهم و بسیار معتبری را در خود جای داده است که شاید گرفتن شهروندی از طریق تولد فرزند در آن ها هدف افراد بسیاری باشد که در کشورهای آن به صورت زیر خواهد بود:

نام کشورشرایط اخذ تابعیت برای فرزند متولد شده در خاک این کشور
استرالیااگر حداقل یکی از والدین اقامت دائم در کشور داشته باشد یا اگر فرزند تا سن 10 سالگی در استرالیا زندگی کند به وی تابعیت این کشور خواهد رسید.
نیوزیلنددر صورتی که کودک نتواند تابعیت دیگری دریافت کند یا حداقل یکی از والدین اقامت دائم در نیوزلند یا استرالیا داشته باشد.
فیجیبه طور خودکار با تولد هر کودکی بدون توجه به تابعیت والدین تابعیت این کشور اعطا خواهد شد، به جز فرزندان دیپلمات ها
تووالوبه طور خودکار با تولد هر کودکی بدون توجه به تابعیت والدین تابعیت این کشور اعطا خواهد شد، به جز فرزندان دیپلمات ها

دریافت تابعیت از طریق قانون خاک در آسیا

قاره آسیا بسیار وسیع است و کشورهای زیادی در خود جای داده که شاید گرفتن شهروندی از طریق تولد فرزند در برخی از آن ها اهداف برخی والدین باشد. در ادامه، شرایط این اقدام در چند کشور مهم این قاره را خواهیم گفت.

نام کشورشرایط اخذ تابعیت برای فرزند متولد شده در خاک این کشور
آذربایجانبرای اخذ تابعیت از طریق خاک، کودک باید در کشور از والدین ناشناس یا بدون تابعیت متولد شود.
تایواناخذ تابعیت از طریق خاک فقط زمانی که والدین ناشناس یا بی تابعیت باشند، ممکن خواهد بود.
تایلنداخذ تابعیت از طریق خاک فقط زمانی که والدین حداقل پنج سال قبل از تولد فرزند به طور قانونی در کشور اقامت داشته باشند، ممکن است.
مالزیبرای اخذ تابعیت از طریق خاک حداقل یکی از والدین باید اقامت دائم کشور را داشته باشد.
بحرینبرای اخذ تابعیت از طریق خاک پدر باید در بحرین به دنیا آمده باشد و در زمان تولد فرزند اجازه اقامت در این کشور را داشته باشد.

اگر مایل هستید تا از قوانین دریافت شهروندی از طریق تولد در دیگر کشورها مطلع شوید،  حتماً با مشاورین موسسه رجبی در دفاتر تهران و دفتر شیراز در تماس بوده و سوالات خود را مطرح کنید.

با قانون تولد فرزند در برخی دیگز از کشورهای جهان هم آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post
منو
خانه