مصاحبه سفارت امریکا چگونه است؟

مصاحبه سفارت امریکا چگونه است؟

خیر پس از انقلاب اسلامی و تسخیر لانه جاسوسی دیگر این کشور سفارتی در کشورمان ندارد.

متقاضیان باید به یکی از کشورهای همسایه یا هر کشوری که سفارت آمریکا در آن جا فعال است مراجعه کند.

 بله هر شهروند خارجی که قصد ورود به کشور آمریکا به هر هدفی را دارد، باید حتما در مصاحبه سفارت این کشور شرکت کند.

خیر بر خلاف سایر کشورها انجام مصاحبه در سفارت آمریکا سریع است.

 خیر برعکس توصیه می شود که همراهی در حین مصاحبه در کنارتان نداشته باشید و فقط به خودتان متکی باشید، تا آفیسر پرونده نظر مثبتی به شما داشته باشد، البته اگر نیاز به حضور همراه باشد باید آن ها را در کنار خود داشته باشید.

شرکت در مصاحبه سفارت امریکا در مقایسه با سایر کشورها به خصوص کشورهای اروپایی برای ایرانیان ناشناخته تر و مبهم است، زیر ا این کشور در ایران سفارتی نداشته و طی چندین سال گذشته مهاجرت به آمریکا برای ایرانیان سخت تر و دور از دسترس شده است. به همین خاطر در وهله اول باید به کشوری دیگر سفر کرده و در آن جا در مصاحبه سفارت شرکت کرد.

سخت شدن مهاجرت، باعث کاهش شدید تقاضا شده که شرکت در مصاحبه سفارت امریکا را برای شهروندان ایرانی نا آشناتر کرده است. اما همواره مشاوره با افراد متخصص و دارای تجربه در این زمینه، نظیر مشاورین شرکت مهاجرتی رجبی، شرایط را برای شما بسیار ساده تر و مشکلات و ابهام از سر راه شما بر خواهد داشت.

برای این که بتوانید این مصاحبه را با موفقیت پشت سر بگذارید، باید بدانید که چگونه در آن جا حاضر شده و خود را برای آن آماده سازید و این که بدانید قرار است از شما چه سوالاتی پرسیده شود، تا با آمادگی کامل بهترین جواب را به سوالات داده و کاملا نظر مثبت آفیسر مربوطه را جلب نمایید. پیشنهاد می کنیم عنوان مهاجرت به آمریکا را نیز مطالعه نمایید، تا با شرایط و قوانین مهاجرت به این کشور نیز آشنا شوید.

چه کسانی باید در مصاحبه سفارت آمریکا شرکت کنند؟

شما به عنوان متقاضی دریافت ویزای کشور آمریکا باید در مصاحبه قطعا شرکت کنید، اما علاوه بر شما، همسرتان و هر فرزند مجرد و واجد شرایطی که قصد مهاجر تبا شما را دارد، باید در مصاحبه شرکت کند. 

البته همواره در نامه ملاقات مصاحبه ای که از مرکز ملی ویزا (NVC) برای متقاضیان ارسال می شود، اطلاعات موردنیاز برای افراد لازم به شرکت در مصاحبه اعلام می شود.

ضمنا متقاضیان زیر 14 سال نیازی به حضور در مصاحبه ندارند. با این حال، اگر متقاضی قبل از مصاحبه 14 ساله شده باشد، باید حاضر شود.

 توجه داشته باشید که اگر همسر ویا فرزندان مجرد واجد شرایط شما، بعداً و جدای از شما قصد سفر و مهاجرت دارند، لازم به شرکت در مصاحبه همراه شما نیست. آن ها برای یک قرار مصاحبه جداگانه برنامه ریزی خواهند شد.

مصاحبه سفارت امریکا چگونه است؟

مدارک لازم برای شرکت در مصاحبه سفارت آمریکا

متقاضیان موظف هستند تمام مدارک مدنی اصلی یا کپی تایید شده مورد نیاز را در مصاحبه ویزا همراه خود داشته باشند. عدم ارائه تمام مدارک مورد نیاز در مصاحبه ممکن است، باعث تاخیر یا رد ویزا شود. 

همچنین دقت داشته باشید، باتوجه به نوع ویزا و شرایط شخصی مدارک موردنیاز با یکدیگر تفاوت هایی خواهند داشت که در ادامه خواهیم گفت اما همراه داشتن مدارک زیر توسط تمامی متقاضیان اجباری است:

  • نامه قرار ملاقات – نامه قرار مصاحبه که از NVC دریافت کرده اید.
  • پاسپورت – برای هر متقاضی، یک پاسپورت منقضی نشده با اعتبار شش ماه پس از تاریخ مورد نظر برای ورود به ایالات متحده نیاز است.
  • عکس – دو عکس رنگی یکسان برای هر متقاضی، که باید شرایط کلی عکس را برآورده کند.
  • فرم تایید DS-260
  • اسناد پشتیبان – نسخه های اصلی یا تایید شده از تمام اسناد مدنی که در CEAC آپلود کرده اید.
  • هزینه های ویزا – اگر هزینه های درخواست ویزای شما توسط NVC جمع آوری شده است، نیازی به پرداخت مجدد ندارید. با این حال، اگر شما یا یکی از اعضای خانواده تمام هزینه های لازم را پرداخت نکرده اید، از شما خواسته می شود که هزینه های پرداخت نشده را در سفارت یا کنسولگری ایالات متحده بپردازید.
  • ویزاهای پیشین – اگر قبلا به آمریکا وارد شده اید، حتما سوابق ورود و پاسپورت های قبلی که ویزای آمریکا در آن ثبت شده است را همراه داشته باشید. با این که ماموران سفارت از این امر آگاهند، اما عدم ارائه آن توسط شما ممکن است به عنوان دروغ گویی یا پنهان کاری از سوی شما تلقی شود.
  • اسناد دارای و مالکیت – هرگونه سند یا مدرکی که نشان از داشتن دارای و ملک در کشورمان است را حتما ارائه کنید. زیرا این امر نشان از وابستگی بالا به کشور خود دارد و نشان می دهد که شما قصد ماندن در آمریکا را ندارید. داشتن ملک یک امتیاز بزرگ و مهم تلقی می‌شود.
  • ترجمه‌های انگلیسی – اگر اسنادی که نیاز به ترجمه انگلیسی دارند به NVC ارسال نشده‌اند، باید آن‌ها را دریافت کرده و در روز مصاحبه ارائه دهید. برای اطلاعات بیشتر لطفاً دستورالعمل های آماده سازی مصاحبه سفارت یا کنسولگری ایالات متحده را بررسی کنید.
  • مدارک تحصیلی و سوابق کاری ­– با این که، باتوجه به انواع ویزاها ممکن است این مدارک اجباراً از شما درخواست شود، اما اگر در نوعی ویزا درخواست هم نشد، شما مدارک تحصیلی و سوابق کاری خود را ارائه کنید، زیرا ارائه این مدارک نشان از شخصیت و اهمیت شما در جامعه و همچنین کارایی تان است.

مدارک اصلی شما پس از اتمام مصاحبه به شما بازگردانده می شود اما فتوکپی های ارائه شده ممکن است، نگهداری شود. لازم به تذکر است که اگر نمی توانید در مصاحبه برنامه ریزی شده خود حاضر شوید، در اسرع وقت با سفارت یا کنسولگری ایالات متحده تماس بگیرید.

اگر ظرف یک سال پس از دریافت نامه وقت مصاحبه خود با سفارت یا کنسولگری ایالات متحده تماس نگیرید، ممکن است پرونده شما خاتمه یافته و درخواست ویزای مهاجرت شما لغو شود و هزینه های پرداخت شده مسترد نخواهد شد.

مصاحبه سفارت امریکا چگونه است؟

مدارک لازم برای مصاحبه ویزای تحصیلی

برای اخذ ویزای تحصیلی کشور آمریکا، علاوه بر مدارکی عمومی که در بالا گفتیم، سفارت از شما می خواهد تا مدارک دیگری را نیز ارائه نمایید. مدارک لازم برای مصاحبه ویزای تحصیلی علاوه بر مدارک عمومی شامل موارد زیر نیز می شوند:

  • نامه پذیرش و اثبات قبولی از یکی از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی آمریکا
  • پرداخت هزینه SEVIS I-901
  • ارائه مدرک معتبر زبان انگلیسی
  • هرگونه سوابق تحصیلی، مقالات و پژوهش
مدارک لازم برای مصاحبه ویزای تحصیلی

مدارک لازم برای مصاحبه ویزای کاری

اخذ ویزای کاری نیز به مانند سایر ویزاها علاوه بر مدارک عمومی نیاز به ارائه مدارکی دیگر دارد که این مدارک می تواند با توجه به نوع شغل و نوع ویزای کاری متفاوت باشد. حتما در این باره با مشاورین موسسه رجبی مشورت کنید. باید بدانید به طورکل مدارک لازم برای مصاحبه ویزای کاری شامل موارد زیر نیز می شود:

  • ارائه جاب آفر، یا دعوت نامه از سوی یک کارفرمای آمریکایی
  • رزومه یا CV
  • ارائه هرگونه مدارک حرفه ای، فنی تخصصی و یا تحصیلی مرتبط با شغل مربوطه
  • ارائه مدرک تحصیلی دانشگاه مرتبط (کارشناسی، ارشد یا دکترا)
  • رسید پرداخت هزینه ویزا
  • اثبات داشتن استعدادی برتر

جهت اطلاع از مدارک لازم جهت دریافت ویزای خانوادگی، گردشگری، لاتاری و خانوادگی حتما به مقالات سایت مراجعه کرده و یا با مشاورین ما تماس حاصل نمایید.

مصاحبه سفارت امریکا چگونه است؟
مصاحبه سفارت امریکا چگونه است؟

مراحل انجام مصاحبه در سفارت آمریکا

شما برای شرکت در مصاحبه سفارت آمریکا در هر کشوری که باشد، باید در صفی بلند بایستید و ممکن است که مدت زیادی را مجبور به صبر کردن در صف ورود به سفارت شوید، چون سفارت آمریکا همواره شلوغ است و افراد بسیاری روزانه به این سفارت مراجعه می کنند.

در ابتدای ورود ماموران برگ زمان مصاحبه شما را چک می کنند و از درست بودن زمان آن مطمئن می شوند، سپس اجازه ورود به ساختمان سفارت را می دهند.

دقت کنید که لوازمی نظیر تلفن همراه، مواد غذایی، بطری آب، لوازم الکترونیک، کوله پشتی، اسپری و عطر، هرگونه بسته و پاکت مهر و موم شده به ساختمان سفارت ممنوع است.

هنگام ورود به ساختمان شما بازرسی کامل بدنی می شوید و از شما انگشت نگاری می شود و هویت شما تایید می گردد.

پس از ورود باید در سالن انتظار نشسته و منتظر اعلام اسم خود باشید، پس از اعلام اسم از شما خواسته می شود که به پنجره ای که مصاحبه گران و آفیسر مربوطه نشسته مراجعه کنید.

بر خلاف سایر سفارت ها، شما برای مصاحبه در اتاقی بسته نخواهید بود و پشت یک پنجره شیشه ای نشسته که از طریق میکروفون روی آن می توانید با آفیسر پشت پنجره صحبت کنید.

شکاف کوچکی نیز زیر شیشه وجود دارد که مدارک را باید به آفیسر تحویل دهید. دقت داشته باشید که روند انجام مصاحبه در سفارت آمریکا بسیار سریع است و از شما سریع سوال شده و باید سریعا پاسخ دهید.

مکث زیاد نکنید، صادقانه و با اعتماد به نفس پاسخ دهید. هدف از مصاحبه، بررسی برنامه سفر و هدف از حضور در آمریکا است، نه بررسی شخصیت شما.

مصاحبه سفارت امریکا چگونه است؟

پارامترهای تاثیرگذار بر انجام مصاحبه موفق در سفارت آمریکا

توجه به برخی نکات و رعایت آن ها می تواند شما را در دستیابی به موفقیت در امر مصاحبه در سفارت آمریکا یاری نماید. حتی رعایت برخی پارامترها، شاید در ابتدای امر یا به طور کل چندان مهم و تاثیرگذار نباشند، اما تمامی آن ها بر روی هم، می توانند تاثیر بسیار مثبتی بر روی آفیسر مربوطه بگذارند. پارامترهای تاثیرگذار بر انجام مصاحبه موفق در سفارت آمریکا شامل موارد زیر می شود:

  • هرچه تسلط شما به زبان انگلیسی بیش تر و بهتر باشد و بتوانید دقیق تر منظور خود را منتقل و با افسر مربوطه ارتباط برقرار کنید، یقینا تاثیر مناسب تری بر روی وی خواهید گذاشت.
  • توضیح اضافه ندهید، دقیق، مختصر و مفید صحبت کنید و مسلط منظور خود را برسانید.
  • مدارکتان کامل و دقیق باشد و کاملا بر روی جزئیات و اطلاعات آن ها مسلط باشید و فورا درخواست آفیسر را کامل ارائه دهید.
  • با اعتماد به نفس باشید و هیچ اعضای خانواده را با خود نبرید. کاملا بر روی خودتان مسلط باشید و اگر در برخی موارد مالی نیاز به توضیح آنان است، حتما در اتاق انتظار آن ها را نگه دارید.
  • در رابطه با برنامه سفر و هدف از سفر خود به آمریکا کاملا مطمئن و مسلط باشید. گیج نباشید و بتوانید برنامه خود از تحصیل و یا کار را شرح دهید و نشان دهید که قصد بازگشت به کشورتان را دارید، نه ماندن در آمریکا.
  • شاید به عنوان یک ایرانی از شما سوالات بیش تر، پیچیده تر یا ریزبینانه تری پرسیده شود، خود را کنترل کنید، ناراحت نشوید و با خوش رویی کامل و ذوق و استقبال به سوالات پاسخ دهید.
  • اگر برای تحصیل به آمریکا می روید، اطلاعات کاملی از دانشگاه و شهر محل تحصیل خود کسب کنید، اطلاعاتی بسیار ریز بینانه و جذاب. اگر برای کار به آمریکا می روید، کاملا اطلاعات لازم را درباره کارفرما و شهر محل کار خود به دست آورید، هیچ اطلاعاتی اضافه نیست.
  • با مصاحبه کننده خوش برخورد باشید، حتی اگر با شما برخورد درستی نکند یا به شما توجه ننماید. هیچ گونه حرکاتی مثل خوردن ناخن، خاراندن دائم به بینی یا ریش، موها و غیره نداشته باشید که نشان از اضطراب ودلهره شما داشته باشد.
  • با ظاهری آراسته، مرتب و معقولانه در مصاحبه شرکت کنید که شما را یک شهروند قانون مدار، با اخلاق و منظم نشان دهد.
  • هیچ شوخی بی جا نکنید، کنایه نزنید، مسخره نکنید، صحبت های نژاد پرستانه یا مذهب ستیزانه به زبان نیاورید.
مصاحبه سفارت امریکا چگونه است؟

سوالات مرسوم و مهم در مصاحبه سفارت آمریکا

مهم ترین بخش شرکت در مصاحبه سفارت امریکا، سوالات و جواب هایی است که توسط افسر حاضر در سفارت از متقاضیان پرسیده می شود و آنان باید به این سوالات پاسخ بدهند. سوالات مواردی نیستند که شما نیاز به داشتن اطلاعات خارج از شرایط و هویت خود و یا برنامه و هدفتان از سفر به این کشور داشته باشید. اما شما باید بتوانید بازهم طوری پاسخ دهید که آفیسر به پاسخ های شما و راستگویی تان باور پیدا کند.

در ادامه سوالاتی که در سفارت آمریکا، اغلب از متقاضیان پرسیده می شود را برای شما آورده ایم، تا بتوانید با ممطالعه آن ها آمادگی لازم و کافی جهت شرکت در مصاحبه مربوطه را به دست آورید. سوالات مرسوم و مهم در مصاحبه سفارت آمریکا بدین شرح هستند:

  • هدف شما از سفر به آمریکا چیست؟ این سوال بسیار مهم و اصلی است که باید کاملا صادقانه، خلاصه و مفید هدفتان را شرح دهید. هدف خود را هرچه که هست، کاملا شفاف، واضح و خلاصه ارائه دهید.
  • در آمریکا کسی را می شناسید و یا دوست و اقوامی دارید؟ در رابطه با دوستان، بستگان و یا اقوامتان اگر در آمریکا حضور دارند صادقانه پاسخ دهید. چیزی را کتمان و یا رابطه ای را مخفی نکنید که کاملا به شما شک خواهند نمود، زیرا خود اطلاعات کامل را دارند.
  • تا به حال به آمریکا سفر کرده اید؟ اگر قبلا به این کشور سفر کرده اید، اطلاعات آن را کامل ارائه کنید و اگر درباره هدفتان از سفرهای پیشین پرسیده شد، نیز پاسخ دهید. سعی کنید، پاسخی را مبهم و یا گنگ ارائه ندهید.
  • در آمریکا در کجا اقامت خواهید داشت؟ محلی که قصد اقامت در آن را دارید کاملا توضیح دهید. اگر هتل رزور کرده اید مدارکشان را نشان دهید، اگر خوابگاه رزور کرده اید همین طور و اگر قصد اقامت در منزل افوام یا دوستان را دارید، دعوت نامه آنان را نشان دهید.
  • چه مدت در آمریکا می مانید؟ دقیقا طبق برنامه و هدفی که دارید، زمان مشخص را اعلام کنید. سعی کنید اگر نیاز نیست، از گفتن مدت زمان های بلند و زیاد خودداری نمایید.
  • چرا نیاز به اقامتی به این زیادی دارید؟ این سوال معمولا از افرادی می شود که درخواست اقامتی بیش از 6 ماه رادارند، اگر دلیل شما موجه و محکم است، مثلا قصد تحصیل در دانشگاه را دارید، کاملا آن را شرح دهید.
  • آیا همراهی در این سفر دارید؟ اگر تنها هستید که به مامور سفارت بگویید و اگر همراهی دارید، کاملا توضیح دهید که آیا آنان تحت تکفل شما هستند یا جداگانه قصد اقدام دارند.
  • هزینه سفر و اقامتتان را چگونه تامین می کنید؟ قطعا آنان از قبل باتوجه به مدارکی که ارائه کرده اید از منبع مالی و یا اسپانسر شما مطلع هستند، پس خلاصه و باارائه مدارک این موضوع را توضیح خلاصه ای دهید.
  • آیا قصد ماندن و زندگی در آمریکا را دارید؟ بهترین جواب به این سوال این است که بگویید خیر، من قصد ماندن در آمریکا را ندارم. چون خانواده، تمایلات، متعلقات، سرمایه و زندگی من در کشورم جریان دارد و فقط برای انجام هدفم به آمریکا میروم و بازخواهم گشت. دلایل موجه و محکمی آورید که قصد ندارید و نمی توانید در آمریکا بمانید.

بهتر است حتما پیش از شرکت در مصاحبه سفارت آمریکا با متخصصین موسسه رجبی در دفاتر غرب و مرکزی در تهران و یا دفتر معالی آباد شیراز تماس حاصل نموده و مشاوره ای کامل دریافت کنید، تا بتوانید با موفققیت این امر را پشت سر بگذارید.

دعوت می کنیم مقاله سفارت کشورهای فعال در ایران کدام هستند؟ + آدرس را در  مجله مهاجرتی رجبی بخوانید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *