اقتصاد کشور ارمنستان

اقتصاد کشور ارمنستان قبل از حکومت شوروی وابسته به کشاورزی بود اما در دوران حکومت این کشور صنعت جایگزین آن گردید و پس رسیدن به استقلال ، اصلاحات قابل توجهی در زمینه خصوصی سازی و تجدید ساختار سیستم های مالیاتی و مالی انجام شد.

امروزه کشاورزی بخش بسیار مهمی از اقتصاد کشور ارمنستان و حدود دو پنجم تولید ناخالص داخلی و یک پنجم نیروی کار را تشکیل می دهد ، همچنین صنعت این کشور نیز به شدت به واردات انرژی و مواد خام وابسته می باشد ، اگر شما نیز از علاقه مندان به اقتصاد کشور ارمنستان هستید و تمایل دارید در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنید ، حتما تا پایان این مطلب با مشاورین شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت ۵۶۲۰۵۱ ( موسسه حقوقی رجبی ثبت ۴۰۴۵۱ ) همراه باشید.

متاسفانه زلزله مهیب سال 1988 تقریباً یک سوم ظرفیت صنعتی ارمنستان را از بین برد و به طور جدی اقتصاد این کشور را تضعیف نمود ، همچنین یک سال پس از آن درگیری بر سر قره باغ باعث شد که کشور آذربایجان ، ارمنستان را محاصره کند و یک خط لوله حیاتی گاز طبیعی به این کشور را ببندد ، بنابراین کمبود قابل توجه انرژی باعث کاهش شدید تولید صنعتی گردید.

با توجه به درخواست های بالا ما تمامی راه های مهاجرت به ارمنستان را در مقاله ای تخصصی و بر اساس آخرین اطلاعات روز قرار داده ایم که می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر آن را مطالعه نمایید.

فهرست مطالب
اقتصاد کشور رومانی

در ویدئو و پادکست ارائه شده تلاش کردیم مهم ترین بخش های این مقاله را ارائه دهیم با ما در هلدینگ حقوقی مهاجرتی رجبی همراه باشید تا اقتصاد کشور ارمنستان را بهتر بشناسید ؛ مدت زمان این فایل ها کمتر از دو دقیقه است.

پادکست اقتصاد کشور ارمنستان​

نمایش ویدیو درباره اقتصاد کشور ارمنستان

کشاورزی در کشور ارمنستان

کشاورزی در کشور ارمنستان با مشکلات بسیار زیادی دست و پنجه نرم می کند و متاسفانه زمین های قابل کشت در این کشور کمیاب است ، به طوری که زمین های زیر کشت ( شخم ، باغات و تاکستان ها ) کمتر از دو پنجم کل مساحت را به خود اختصاص داده اند و اغلب زمین های کشاورزی در مناطق کوهستانی موزاییکی از مزارع ذرت ، باغ ها ، تاکستان ها و مراتع قرار گرفته اند و بخش قابل توجهی از زمین های قابل کشت نیز در دشت آرارات ، استپ شیراک و بخش جنوبی حوضه سوان یافت می شود.

بیش از نیمی از کل زمین های قابل کشت آبی است و اراضی آبی وسیع در دشت کم ارتفاع و آفتابی آرارات و مناطق زیر کشت در دره های رودخانه شمال شرقی محصولات باکیفیتی را ارائه می دهد و کشاورزی ، بالاتر از ارتفاع 3300 فوتی ، با دامداری نیز ترکیب می شود ، محصولات غلات کشت شده و گاو در کوه ها پرورش می یابند ، در حالی که تنباکو و سیب زمینی در قسمت پایین تر و گرمتر کمربند کوه تولید می شود ، تمامی این محصولات کشاورزی ، مواد اولیه بسیاری از صنایع را در اقتصاد کشور ارمنستان فراهم می سازند.

انگورسازی شاخه پیشرو در کشاورزی است ، در میان بسیاری از محصولات باغی ، هلو و زردآلو رایج ترین هستند ، سیب ، گیلاس ، مزارد (گیلاس شیرین) و گلابی در اقلیم سردتر کشت می شود و گردو ، فندق ، بادام ، انار و انجیر نیز در این منطقه تولید می شود.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

شروع کسب و کار خود در ارمنستان را از طریق مشاوره با کارشناسان رجبی آسان سازید!

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

صنعت در کشور ارمنستان

شاخه دیگر بسیار مهم در اقتصاد کشور ارمنستان ، صنعت این کشور می باشد که در دو نوع سبک و سنگین موجود است ، به صورت کلی مهندسی مکانیک ، ماشین‌آلات و ماشین‌ های برق ، الکترونیک و صنایع شیمیایی و معدنی جایگاه برجسته ‌ای در صنایع سنگین ارمنستان دارند ، هر چند در سال های اخیر صنایع سبک و مواد غذایی نیز نسبتاً پیشرفت کرده‌اند ، ایروان ، گیومری و وانادزور شهرهای ماشین سازی در لهستان هستند ، مراکز صنایع شیمیایی ایروان ، وانادزور و آلاوردی هستند.

صنایع غذایی از طریق محصولات کشاورزی می چرخد که علاوه بر تامین نیاز داخلی ، صادر نیز می شود ، پیشرفته ترین شاخه ها در فرآوری اولیه محصولاتی همچون انگور و تولید براندی با کیفیت بالا ، شراب ، کنسرو میوه ها و سبزیجات برای صادرات فعالیت دارند.

ایروان مرکز اصلی صنعت در کشور ارمنستان است که تقریباً سه پنجم کل تولید صنعتی را به خود اختصاص می دهد ، سایر مراکز و مناطق صنعتی نیز در حال توسعه هستند ، به ویژه در شمال این کشور ، جایی که گیومری و وانادزور جزو مراکز صنعتی بزرگ محسوب می شوند.

صنعت در کشور ارمنستان
انرژی در کشور ارمنستان

Energy Armenia

انرژی در کشور ارمنستان

در مرحله اولیه صنعتی شدن ، ایجاد یک پایگاه انرژی در کشور ارمنستان با استفاده از پتانسیل هیدرولیکی نهرهای کوهستانی از اهمیت تعیین کننده ای برخوردار بود ، تولید برق با ساخت کارگاه های آبیاری و سیستم های تامین آب برای صنایع و شهرها ترکیب شد ، مجموعه نیروگاه های برق آبی سوان – هرازدان پروژه ای در اولویت اول بود که نه تنها از آب های هرازدان بلکه از آب های دریاچه سوان نیز استفاده می کرد ، این پروژه برقی شدن کشاورزی را ممکن و به ساخت صنایع متعدد کمک کرد ، در دهه‌ های 1960 و 1970 ، تأکید بر نیروگاه‌ های برق حرارتی برای سوزاندن سوخت ‌های فسیلی و انرژی هسته‌ای معطوف شد.

تنها نیروگاه هسته‌ای ارمنستان ، در نزدیکی ایروان ، پس از زلزله 1988 تعطیل شد ، اما پس از اینکه آذربایجان خط لوله گاز خود را به ارمنستان بست ( که باعث کمبود شدید انرژی شد ) ارمنستان در سال 1995 مجددا این نیروگاه را بازگشایی کرد.

زندگی در کشور ارمنستان می تواند بسیار جذاب و جالب باشد ، اما اگر دوست دارید در حین تحصیل در این کشور شغلی داشته باشید و کسب درآمد کنید می توانید همین حالا مقاله ما را که در مورد کار در ارمنستان نوشته شده است مطالعه کنید و با راه های ورود به بازار کار ارمنستان آشنا شوید.

تجارت در ارمنستان

ارمنستان تراز تجاری منفی دارد و بیش از صادرات وارد می کند ، این کشور در سال 2017 به 133 امین واردکننده بزرگ در جهان تبدیل شد و جدیدترین واردات توسط گاز نفت انجام می شود که 8.21 درصد از کل واردات این کشور را تشکیل می دهد و پس از آن نفت پالایش شده با سهم 5.46 درصدی قرار دارد ، عمده واردات در بخش تجارت در ارمنستان شامل نفت ، گاز طبیعی ، غلات ، تولیدات لاستیک ، چوب پنبه و چوب و ماشین آلات الکتریکی است.

شرکای اصلی واردات این کشور نیز روسیه ، چین ، اوکراین ، ایران ، آلمان ، ایتالیا ، ترکیه ، فرانسه و ژاپن می باشند که پس از درگیری روسیه و گرجستان در سال 2008 برای مدت کوتاهی عرضه هیدروکربن  متوقف و آسیب پذیری های انرژی کشور را آشکار کرد ، البته همواره این کشور به دنبال منابع انرژی دیگر بوده است ، گرچه تنش با تعدادی از همسایگانش به ویژه آذربایجان و ترکیه همچنان وجود دارد و بر تجارت تأثیر می گذارد.

صادرات اصلی ارمنستان برلیانت فرآوری شده ، ماشین آلات ، تجهیزات و سنگ مس است ، شرکای تجاری عمده در صادرات نیز : بلژیک ، روسیه ، ایران ، ترکمنستان ، ایالات متحده آمریکا هستند.

معدن در کشور ارمنستان

امروزه بزرگترین معدن در کشور ارمنستان ، معدن روباز مس – مولیبدن کاجاران در جنوب این کشور می باشد که در سال 2017 با 14.2٪ رشد به 172 میلیارد AMD و 3.1٪ از تولید ناخالص داخلی ارمنستان رسید.

همچنین در سال 2017 ، صادرات محصولات معدنی در اقتصاد کشور ارمنستان ( بدون فلزات و سنگ های گرانبها ) 46.9 درصد رشد کرد و به 692 میلیون دلار آمریکا رسید که 30.1 درصد از کل صادرات اقتصاد کشور ارمنستان را تشکیل می داد.

امروزه با توجه به شرایط اقتصادی مردم به فکر سرمایه گذاری و افزایش سرمایه خود هستند ، همچنین مهاجرت مورد بسیار مهمی است که می تواند باعث پیشرفت شما شود ، در این شرایط می توان با یک تیر دو نشان زد و با سرمایه گذاری در یک کشور خارجی به اقامت نیز رسید ، در این مورد ما تمامی اطلاعات لازم را در مقاله هایی با عنوان سرمایه گذاری و ثبت شرکت در ارمنستان قرار داده ایم ، شما نیز می توانید برای کسب اطلاعات کامل و تخصصی این مقالات را مطالعه کنید.

همچنین اگر دوست دارید از آخرین اخبار و اطلاعات مهاجرت آگاه شوید و می خواهید این اطلاعات را از یک مشاوره خبره مهاجرت یاد بگیرید ، همین حالا گروه مشاورین موسسه مهاجرتی رجبی را در پیج اینستاگرام دنبال کنید.

اقتصاد کشور ارمنستان در سال 2020

اقتصاد کشور ارمنستان در سال 2020

اقتصاد کشور ارمنستان در سال 2020 پس از سال ها رشد متوالی دارای عملکرد ضعیفی بوده است که این رکود دو دلیل عمده داشت:

1. همه گیری ویروس کرونا

2. جنگ دوم قره باغ کوهستانی

همانطور که می دانید در نیمه اول سال 2020 ، اقتصاد کشور ارمنستان تحت تأثیر محدودیت ‌های اقتصادی اعمال شده به منظور مبارزه با همه ‌گیری ویروس کرونا قرار گرفت ، این محدودیت ها شامل دستور ماندن در خانه ، الزام فاصله گذاری اجتماعی در داخل خانه و اجبار ماسک بود ، مانند دیگر کشورهای دنیا این محدودیت ‌ها بر کسب‌ و کارها تأثیر منفی گذاشت.

کاهش تعداد افراد مصرف کننده به دلیل دستور ماندن در خانه بود که برای مبارزه با شیوع COVID-19 در نظر گرفته شده بود ، با این حال بدون حمایت قابل توجه دولت برای جبران دستمزدهای از دست رفته ، تورم در طول سال تقویمی 2020 به بیش از 4 درصد رسید.

همچنین اقتصاد کشور ارمنستان تحت تأثیر جنگ دوم قره باغ کوهستانی قرار گرفت ، در اوایل جنگ ، دولت مرکزی کشور را با تبدیل مشاغل خصوصی به دولتی ، تولید ماسک و تجهیزات نظامی بسیج کرد و در طول این مدت بسیاری از کارخانه ‌ها از کاربری خصوصی به عمومی تبدیل شدند که بر تولید اقتصادی کشور تأثیر منفی گذاشت ، هر چند پیش بینی می شود که رشد تولید ناخالص داخلی در نیمه راه در سال 2021 تا 3.4 درصد جبران شود و تا 4.3 درصد در سال 2022 افزایش یابد.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

مشاوره رایگان در حوزه های اقتصادی کشور ارمنستان می تواند راهگشای شما باشد!

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

مالیات در کشور ارمنستان

به تازگی اقتصاد کشور ارمنستان به سیستم مالیات بر درآمد ثابت روی آورده است ، سیستم مالیاتی اقتصاد کشور ارمنستان بدون در نظر گرفتن مقدار ، 23 درصد بر دستمزدها مالیات می دهد ، این اصلاحات با هدف تقویت فعالیت های اقتصادی میان مدت و افزایش انطباق مالیاتی انجام می شود ، در میان سایر اقدامات ، مالیات بر درآمد شرکت ها با دو واحد درصد کاهش به 18.0 درصد و مالیات بر سود سهام برای سازمان های غیر مقیم به نصف کاهش یافت و به 5.0 درصد رسید.

جمهوری دو سیستم مالیاتی جایگزین – خوداشتغالی و کارآفرینی خانوادگی را کنار گذاشته است ، کارآفرینی خرد با سقف غیر مشمول مالیات تا سقف 24 میلیون تومان جایگزین آنها می شود ، واحدهای تجاری که فعالیت های تخصصی به ویژه حسابداری ، وکالت و مشاوره را انجام می دهند ، جزء واحدهای تجاری خرد محسوب نمی شوند ، در ارمنستان مشاغل خرد از هر نوع مالیات در کشور ارمنستان به غیر از مالیات بر درآمد معاف خواهند بود که برای هر کارمند 5 هزار درام می باشد.

سوالات پر تکرار اقتصاد کشور ارمنستان

اتقصاد کشور ارمنستان به طور قابل توجهی به کشاورزی وابسته بوده و بخش اصلی را تشکیل می دهد.

ایروان را می توان مرکز اصلی صادرات این کشور دانست که تقریبا سه پنجم کل تولیدات را به خود اختصاص داده است.

در اقتصاد ارمنستان بخش واردات از صادرات قوی تر بوده و این کشور بیشتر به جای صادر ، وارد می کند که نفت و گاز قابل توجه ترین آن است.

معدن چیزی بیش از 30% کل اقتصاد این کشور را شامل می شود.

خیر ، در این کشور مشاغل خرد از پرداخت هرگونه مالیات به غیر از مالیات بردرآمد معاف هستند 

همچنین ما در مقاله ای تخصصی تمامی هزینه های زندگی در این کشور  را بررسی کرده ایم ، برای کسب اطلاعت بیشتر به این مقاله با عنوان هزینه های زندگی در ارمنستان مراجعه کنید ، در این مقاله اقتصاد کشور ارمنستان را بررسی کردیم اگر دوست دارید که با راه های مختلف مهاجرت به این کشور و کسب اقامت آشنا شوید می توانید با مشاورین موسسه مهاجرتی رجبی از طریق دو شعبه تهران و شیراز همراه باشید.

مقالات زیر جهت آشنایی شما باشرایط تحصیل علوم پزشکی در دانشگاه های ارمنستان تهیه شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5/5 - (1 امتیاز)

یک تخفیف ویژه داریم! 
به مناسبت سال جدید میلادی!

تا آخر دی، می‌تونی با 30درصد تخفیف ، مشاوره تخصصی بگیری و 
با 10 الی 30 درصد تخفیف، قرارداد ببندی!

برای هماهنگی با شماره‌های زیر تماس بگیر:
021-91002525
071-91002525

منو
خانه