بهداشت و درمان عمومی در ارمنستان

بهداشت و درمان عمومی در ارمنستان

بهداشت و درمان عمومی در ارمنستان و به طور کلی ، سیستم مراقبتهای بهداشتی ارمنستان همواره در حال بهبود و اصلاح است ؛ همچنین زیرساختهای عالی بهمراه روشهای نوین آموزش ، از دلایل محبوبیت تحصیل در دانشگاه های ارمنستان در رشته‌های علوم پزشکی و بهداشت عمومی است ؛ در این رابطه می‌توانید با کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت ۵۶۲۰۵۱ ( موسسه حقوقی رجبی ثبت ۴۰۴۵۱ ) بیشتر صحبت کنید ، در مقاله تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ارمنستان می توانید با برترین دانشگاه ها ، هزینه ها و بورسیه های تحصیلی رشته های علوم پزشکی این کشور آشنا شوید.

سطح خدمات ملی سیستم مراقبتهای بهداشتی ارمنستان ، بیمارستانهای مراقبتهای تخصصی (سطح سوم) و خدمات اپیدمیولوژیک را ارائه می دهد ؛ سطح خدمات منطقه ای بیمارستان ها را فراهم می آورد.

فهرست مطالب

 همچنین ، سطح خدمات شهری و اجتماعی دارای ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی اولیه است ؛ گروه های اجتماعی آسیب پذیر و دارای موقعیت ویژه نیز با مدیکر که شامل خدمات برای معلولان ، کودکان زیر 18 سال بدون مراقبت والدین ، پرسنل نظامی ، مادران باردار ، قربانیان قاچاق ، کودکان زیر هفت سال و سایر گروه ها می باشد ، خدمات دریافت می کنند ؛ همچنین ، این گروه ها مشمول دریافت داروی رایگان و یا با تخفیف می شوند.

خدمات جراحی قلب ، دندانپزشکی و سایر تخصصهای پزشکی در حال حاضر در ارمنستان در حال بهبود هستند و اجرای سیستم بیمه پزشکی اجباری در سال 2012 آغاز شد که توسعه سیستم مراقبتهای بهداشتی را بیشتر نمود.

نمایش ویدیو درباره بهداشت و درمان عمومی در ارمنستان

در این بخش از مقاله می توانید ویدئو و پادکست مختصر و مفیدی که همکار ما در هلدینگ حقوقی مهاجرتی رجبی ارائه داد هاست را ببینید و بشنوید.

پادکست بهداشت و درمان عمومی در ارمنستان​

نگاهی به سیستم بهداشت و درمان عمومی در ارمنستان

سالانه بسیاری برای تحصیل ، کار یا سرمایه گذاری و ثبت شرکت در ارمنستان وارد این کشور می‌شوند ، لذا بهتر است اطلاعات کافی در رابطه با سیستم بهداشت و درمان عمومی در ارمنستان داشت ، لذا نگاهی به سیستم بهداشت و درمان عمومی در ارمنستان خواهیم انداخت.

در حالیکه سیستم بهداشت و درمان شوروی بسیار متمرکز بوده و تمام جمعیت بدون توجه به موقعیت اجتماعی از کمکهای پزشکی رایگان برخوردار بودند و از آنجا که ایمنی و بهداشت برای کار در کشور ارمنستان لازم است ؛ لذا به طیف گسترده‌ای از گزینه‌های مراقبتهای ثانویه و ثالث دسترسی داشتند.

سیستم مراقبتهای بهداشتی ارمنستان پس از استقلال در سال 1991 ، دچار بی‌ثباتی شد که این امر منجر به کاهش کیفیت و دسترسی به مراقبتهای بهداشتی شد و دولت با شکاف فزاینده‌ای بین تعهدات خود به مراقبتهای بهداشتی رایگان و محدودیتهای مالی مواجه بود ؛ لذا دولت در موقعیتی نبود که بتواند به تامین مالی سیستم ادامه دهد.

دوره بی‌ثباتی در ارمنستان با اصلاحات اساسی نظیر غیرمتمرکز کردن ارائه خدمات به دولتهای منطقه ، جداسازی عملکردهای خرید و ارائه‌دهنده و نیز خصوص‌سازی خدمات دنبال شد ؛ نظام سلامت کنونی شامل خدمات بهداشتی مستقل ، خود تامین یا ترکیبی است که خدمات دولتی و خصوصی را ارائه می‌دهد.

بر طبق گزارشات ، کل هزینه‌های بهداشتی بعنوان درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) در ارمنستان 10.36 درصد در سال 2017 بوده ، در حالی که هزینه های عمومی بهداشت در دوره پس از استقلال زیر 2 درصد از تولید ناخالص داخلی باقی ماند.

راهکارهای دولت برای بهبود دسترسی به سیستم بهداشت و درمان عمومی در ارمنستان

راهکارهای دولت برای بهبود دسترسی به سیستم بهداشت و درمان عمومی در ارمنستان شامل چه بوده است؟ دولت ارمنستان سعی کرده تا دسترسی به مراقبتهای بهداشتی را ازطریق چندین برنامه بهبود بخشد ؛  (Basic Benefit Package (BBP در سال 1996 معرفی شد و خدماتی را بطور کامل یا جزئی به اقشار آسیب‌پذیر اجتماعی ارائه می‌داد.

این بسته از سال 2016 شامل مراقبتهای اولیه رایگان ، خدمات زایمان ، خدمات بهداشتی – اپیدمیولوژیک و درمان حدود 200 بیماری مهم اجتماعی برای کل جمعیت و نیز مراقبتهای بیمارستانی کودکان زیر 7 سال و پوشش اجباری بیمه درمانی پایه برای کارکنان بخش دولتی بود.

در سال 2006 دولت ارمنستان جهت اطمینان از دسترسی تمامی زنان به خدمات رایگان و باکیفیت ، گواهی دولتی مراقبتهای زنان و زایمان (Obstetric Care State Certificate) را معرفی کرد ؛ لذا اصلاحات دولت ارمنستان باعث شد تا بطور قابل‌توجهی پرداختهای شخصی برای زایمان کاهش یابد.

اصلاح سال 2011 شامل گواهی دولتی سلامت کودک (Child Health State Certificate) بود که باعث کاهش پرداختهای غیررسمی ، بهبود دسترسی ، مقرون‌به‌صرفه بودن خدمات مراقبتهای بهداشتی کودکان و در نهایت رضایت بیشتر بیماران شد ؛ همچنین در سال 2012 ، دولت ارمنستان بسته اجتماعی (Social Package) را برای کارمندان دولت و بخش دولتی که فرصت خرید بیمه درمانی خصوصی را جهت پوشش برخی از نیازهای مراقبتهای بهداشتی داشتند معرفی نمود اما بهبود گسترده خدمات بهداشتی در ارمنستان در قرن 21 ، عمدتا با دسترسی آسانتر به خدمات بهداشتی و برنامه‌ای که ارمنیان در انتخاب ارائه‎دهنده خدمات بهداشتی خود آزاد بودند رخ داد.

مسائل مهاجرتی خود را با متخصصین هلدینگ حقوقی مهاجرتی رجبی در میان بگذارید.

مشکلات سیستم بهداشت و درمان عمومی در ارمنستان

مشکلات سیستم بهداشت و درمان عمومی در ارمنستان چیست؟ علیرغم ماهیت بنیادی اصلاحات سیستم بهداشت و درمان عمومی در ارمنستان و در کل سیستم بهداشت ارمنستان ، اما ساختار سازمانی اصلی سیستم با تغییرات بسیار کمی مواجه شده است و تمامی بیمارستانها و پلی کلینیکها ، واحدهای بهداشت روستایی و پستهای بهداشت از سیستم قبلی به کار خود ادامه می دهند ؛ سابقا بیمارستانها در برابر مدیریت محلی و در نهایت به وزارت بهداشت پاسخگو بودند ؛ اما در حال حاضر مستقل عمل می‌کنند و بطور فزاینده ای مسئول بودجه و مدیریت خود می‌باشند.

با این حال ، دولت محلی به نظارت بر مراقبتهای ارائه شده ادامه می‌دهد و وزارت بهداشت وظایف نظارتی را حفظ می‌کند ؛ همچنین این وزارتخانه شبکه ایستگاه‌های سان اپید (san-epid) را که از سیستم شوروی به ارث برده ، حفظ می‌کند و از جمع‌آوری داده های اپیدمیولوژیک و پاسخ خط اول به چالشهای بهداشت محیطی یا شیوع بیماری های عفونی اطمینان می‌دهد ؛ این ایستگاهها در سال 1997 تغییر نام دادند و در حال حاضر مراکز بهداشت عمومی و مراقبت اپیدمیولوژیک می باشند.

تا سال 1997 ، هزینه های شخصی به منبع اصلی تامین مالی جهت سیستم مراقبتهای بهداشتی تبدیل شد و دولت تصمیم گرفت تا یک برنامه بهداشتی دولتی ایجاد کند که در آن خدمات خاصی به طور رایگان به بخش های خاصی از جمعیت هدف ارائه شود ؛ لذا تمامی بیمارانی که در یک گروه اولویت بندی می شوند ، می بایست یک بسته جامع از خدمات سرپایی و بستری رایگان دریافت کنند.

هزینه های پرداختی پایین دولت

هزینه های پرداختی پایین دولت از مشکلات سیستم بهداشت و درمان عمومی در ارمنستان و در کل سیستم بهداشت ارمنستان می‌باشد ؛ به طوریکه با وجود اصلاحات و برنامه های مختلف ، در عمل بسیاری از بیماران در نهایت خودشان پرداخت کننده خدمات بهداشتی هستند.

بیمارستان های ارمنستان به طور معمول غذا ارائه نمی دهند و حتی بیماران بستری آسیب پذیر همچنان مسئول تهیه وعده های غذایی خود می باشند ؛ داروها اصولا برای بیماران بستری رایگان است و از بیماران سرپایی انتظار می رود که هزینه ای برای دارو بپردازند ، اما بیش تر بیماران بستری در گروه های اولویت دار برای تهیه اکثر داروها خودشان پرداخت می‌کنند.

هزینه های بسیار پایینی که دولت برای خدمات دولتی برعهده می گیرد ، باعث افزایش پرداخت های زیر میزی شده است ؛ قیمت ها برای پوشش هزینه های خدمات ارائه شده بسیار پایین هستند ، به طوری که حتی زمانی که بیمار در گروه افراد آسیب پذیر دسته بندی می شود و از شرایط دریافت خدمات درمانی رایگان برخوردار است ، مجبور هستند پرداخت هزینه ها را انجام دهند.

دسترسی محدود به مراقبت های بهداشتی اولیه

از دیگر مشکلات اساسی ارمنستان دسترسی محدود به مراقبت های بهداشتی اولیه است که به خاطر ناتوانی بخش بزرگی از جمعیت در پرداخت هزینه های مراقبت های بهداشتی بسیار دشوار شده است ؛ در ارمنستان احساس مسئولیت فردی در قبال سلامتی خود پایین است.

همچنین ، در مورد خدمات بهداشت عمومی نابسامانی یا سردرگمی گسترده ای وجود دارد ؛ چرا که ارتقای سلامت در در طی بحران های پس از استقلال از بین رفت و کشور را بدون برنامه های ارتقای سلامت یا آموزشی باقی گذاشت.

در سال 2003 ، بسیاری از سازمان های غیردولتی برای بازنگری در قوانین موجود و تدوین قانونی در مورد سلامت روان با یکدیگر همکاری کردند و در می 2004 مجلس ملی جمهوری ارمنستان آن را تصویب کرد ؛ این قانون حاوی مقالاتی در رابطه با حقوق و مسئولیت های بیماران مبتلا به مشکلات روانی و پزشکان می باشد و در حال حاضر ، این کشور در حال اجرای این رویکردهای جدید در سیستم بهداشت و درمان عمومی در ارمنستان است.

موفقیت های سیستم سلامت ارمنستان

علاوه بر مشکلات موجود در سیستم بهداشت و درمان عمومی در ارمنستان ، موفقیت های سیستم سلامت ارمنستان موجب اعتماد افراد به این سیستم شده است ؛ به طوری که مرکز قلب و عروق نورک مرش (Nork Marash Cardiology Center) به یک مرکز پیشرو بین المللی برای جراحی قلب تبدیل شده و بیماران زیادی از کشورهای CIS و خاورمیانه برای دریافت خدمات به این مرکز می آیند.

همچنین ، کمک های بین المللی (به ویژه مشارکت دیاسپورای ارمنی) و مبادلات به طور قابل توجهی به ارتقای مهارت ها و معرفی روش های درمانی نوین کمک کرده و دانشگاه پزشکی ایروان بیش ترین تعداد دانشجوی بین المللی را در ارمنستان تربیت می کند.

متخصصینی با صلاحیت بالا حاکی از مزیت نسبی بخش مراقبت های بهداشتی ارمنستان می باشد و ارمنستان پتانسیل قابل توجهی را برای تبدیل شدن به ارائه دهنده خدمات بهداشتی پیشرو در منطقه دارد.

آمار و ارقام مربوط به سیستم سلامت کشور ارمنستان شامل موارد زیر هستند:

سیستم سلامت تعداد
تعداد پزشکان همه تخصص ها 13,591
تعداد امکانات بیمارستانی 130
تعداد امکانات سرپایی – پلی کلینیک 504
تعداد پرسنل پزشکی در سطح متوسط 18,649
تعداد تخت بیمارستانی (هزار تخت) 12.2
فراوانی پزشکان 4.02 پزشک / 1000 جمعیت
تراکم تخت های بیمارستانی 3.7 تخت / 1000 نفر جمعیت

وظایف بخش های مختلف بهداشت و درمان عمومی در ارمنستان

به طور کلی وظایف بخش های مختلف بهداشت و درمان عمومی در ارمنستان به شرح زیر می باشد:

نهادهای منطقه ای

نهادهای منطقه ای (استانداران) سیاست منطقه ای را که توسط دولت مرکزی تعیین می شود ، اجرایی می کنند.

به جز انجام صلاحیت های سطح مرکزی در حوزه مسئولیت خود ، فرمانداران مسئولیت هماهنگی مقامات محلی در منطقه خود و ایجاد خط ارتباطی بین سطوح محلی و مرکزی دولت را عهده دارند.

دولت محلی 

واحدهای دولت محلی در زمینه های زیر مسئولیت دارند:

  • حمایت از بهبود حفاظت بهداشتی
  • کمک به مقامات بهداشت و درمان عمومی در ارمنستان در انجام اقدامات بهداشتی ، پیشگیرانه و ضد اپیدمی

دولت مرکزی

دولت مرکزی وظایف زیر را برعهده دارد:

  • تعریف کلی و هماهنگی خط مشی بهداشت عمومی
  • خدمات اورژانس ملی
  • برنامه های اجرایی
  • حمایت از ساختارهای مرکزی و منطقه ای برای انجام وظایف خود
  • تایید آژانس ها و تامین کنندگان مراقبت های بهداشتی و تفویض اختیارات اجرایی
  • برنامه ها ، استراتژی ها و ارزیابی های ملی
  • برنامه هایی برای افرادی با ناتوانی جسمی
  • برنامه های چرنوبیل ، کاهش خطر سلامت شهروندان و اقدامات ایمنی در برابر تشعشعات پس از  چرنوبیل
  • برنامه های مربوط به پیشگیری از بیماری اچ آی وی
  • برنامه های پیشگیری و تشخیص سرطان
  • پژوهش
  • سیاست های مواد مخدر
  • مدیریت آمار
  • توسعه خدمات اجتماعی

وبینار مهاجرت و چالش های پیش رو

در این بخش از مقاله می توانید وبیناری که هانیه عابدی از هلدینگ حقوقی مهاجرت رجبی ارائه داده است را ببینیدو بشنوید ، کارشناس ارشد مهاجرتی در این وبینار در خصوص تمام دغدغه ها و نگرانی هایی که یک فرد هنگام مهاجرت دارد صحبت کرده و راه حل هایی عملی و کاربردی را ارائه می کند ، مدت زمان این وبینار یک ساعت و 45 دقیقه است. 

همچنین می توانید با درج شماره تماس و نامتان در باکس زیر درخواست دریافت مشاوره مهاجرتی خود را در سیستم ما ثبت کنید ؛ کارشناسان ما در اولین فرصت با شما تماس گرفته و شرایط شما برای انواع مهاجرت را به رایگان بررسی می کنند ؛ این فرصت را از دست ندهید!

سوالات پر تکرار بهداشت و درمان عمومی در ارمنستان

  • هزینه های پرداختی پایین دولت
  • دسترسی محدود به مراقبت های بهداشتی اولیه

مرکز قلب و عروق نورک مرش (Nork Marash Cardiology Center) به یک مرکز پیشرو بین المللی برای جراحی قلب تبدیل شده و بیماران زیادی از کشورهای CIS و خاورمیانه برای دریافت خدمات به این مرکز می آیند.

  • تعداد پزشکان همه تخصص ها 13,591
  • تعداد امکانات بیمارستانی 130
  • تعداد امکانات سرپایی – پلی کلینیک 504
  • تعداد پرسنل پزشکی در سطح متوسط 18,649
  • تعداد تخت بیمارستانی (هزار تخت) 12.2

سیستم بهداشت و درمان عمومی در ارمنستان ، با این که از زمان استقلال این کشور با اصلاحاتی رو به رو بوده ، اما درگیر مشکلات و چالش هایی نیز می باشد که از جمله آن ها می توان به پر هزینه بودن این سیستم اشاره نمود لذا موسسه مهاجرتی رجبی پیشنهاد می کند که پیش از مهاجرت به کشور ارمنستان اطلاعات خود را در رابطه با سیستم بهداشت و درمان عمومی در ارمنستان تکمیل نمایید و آگاهانه تر در مسیر مهاجرت به این کشور گام بردارید ، در همین راستا می توانید با کارشناسان ما در دفاتر تهران و شیراز در تماس باشید و یا با مطالعه مقاله مهاجرت به ارمنستان اطلاعات خود را در زمینه تمامی روش های مهاجرت به این کشور ارتقا دهید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *