مهاجرت پرستاران به بلژیک

مهاجرت پرستاران به بلژیک

مدرک تحصیلی پرستاری، ترجمه رسمی، گواهی های مربوطه و معادل سازی مدارک.

ثبت نام در SPF، ارائه مدارک، ارزیابی، صدور گواهی (در صورت معادل سازی).

جستجو در وب سایت های کاریابی، ارسال رزومه به کارفرمایان، مصاحبه و استخدام.

میانگین حقوق ناخالص سالانه حدود 60,000 یورو (متغیر با سابقه، تحصیلات و محل کار).

معادل سازی مدارک، یادگیری زبان، سازگاری با فرهنگ، یافتن شغل، تبعیض، دلتنگی برای وطن.

مهاجرت پرستاران به بلژیک می‌تواند هم برای پرستاران و هم برای کشور بلژیک فواید زیادی داشته باشد. با این حال، قبل از تصمیم به مهاجرت، پرستاران باید تمام جوانب این امر را به دقت بررسی کنند و برای چالش‌های پیش رو آماده باشند. بلژیک از نظر کیفیت زندگی در رتبه‌های بالای جهانی قرار دارد. این کشور دارای سیستم مراقبت‌های بهداشتی عالی، آموزش خوب و زیرساخت‌های توسعه‌یافته است. دستمزد بالا و محیط پویای شغلی را هم به مزایای ان اضافه کنید.

بلژیک یکی از کشور های اروپای غربی است که همانند دیگر کشور های جهان با کمبود نیروی پرستار مواجه است . به همین دلیل دولت این کشور برای تامین پرستاران مورد نیاز در مراکز پزشکی و بیمارستان های خود مجوز استخدام پرستاران خارجی را با مهاجرت کاری صادر کرده است . در این مقاله مشاورین ارشد هلدینگ حقوقی مهاجرتی رجبی مهاجرت پرستاران به بلژیک و چگونگی استخدام به عنوان پرستار در این کشور را بررسی خواهند کرد.

دعوت می کنیم مقاله کار در بلژیک را حتما بخوانید تا با شرایط کلی مهاجرت کاری به این کشور آشنا شوید.

پرستاران در بلژیک در بیمارستان ها و کلینیک های پزشکی مشغول به کار می شوند . البته علاوه بر این می توانند برای سازمان های دیگر در جهت ترویج سلامت و بهداشت نیز فعالیت کنند . وظایف پرستاران در مراکز پزشکی بلژیک ارزیابی مشکلات و نیازهای بهداشتی بیمار ، تهیه و اجرای برنامه مراقبت های پرستاری و ثبت پرونده های پزشکی و رسیدگی به حال بیماران و مجروحین است .

بررسی مهاجرت پرستاران به بلژیک

بلژیک کشوری واقع در غرب اروپا و یکی از اعضای اتحادیه اروپا است که از سمت شمال با هلند ، از سمت شرق با آلمان ، از سمت جنوب شرقی با لوکزامبورگ ، از سمت جنوب با فرانسه و از سمت شمال غربی با دریای شمال همسایه است .

 پایتخت و بزرگترین شهر این کشور بروکسل نام دارد . یورو به عنوان واحد پول و سه زبان فرانسوی ، هلندی و آلمانی به عنوان زبان رسمی این کشور شناخته می شوند . جمعیت ساکنین بلژیک بیش از ده میلیون نفر است که اکثر آن ها مسیحی هستند .

سیستم مراقبت پزشکی بلژیک یکی از بهترین سیستم های سلامت در اروپا است و به دو بخش خصوصی و دولتی تقسیم می شود . 

در بلژیک مانند بسیاری از دیگر کشور های جهان کمبود پرستار وجود دارد . دولت فدرال ابزار های متعددی را برای جبران کمبود نیروی پرستار برای مراقبت های ویژه ایجاد کرده است . 

یک برنامه فدرال وجود دارد که به 600 پرستار کودک اجازه تحصیل و آموزش پرستاری می دهد و به آنها حقوق پرداخت می کند . علاوه بر این دولت برای پر کردن فضای خالی در بیمارستان ها اقدام به جذب پرستار از دیگر کشور های جهان نموده است.

مهاجرت پرستاران به بلژیک

مدارک لازم جهت اخذ ویزای کار بلژیک

  1. پاسپورت معتبر
  2. ترجمه شناسنامه به زبان فرانسوی و یا هلندی
  3. تکمیل فرم ویزا
  4. دعوت نامه کاری از سوی کارفرمای بلژیکی
  5. عکس پاسپورتی
  6. بیمه
  7. پرداخت هزینه ویزا

الزامات استخدام به عنوان پرستار در بلژیک

  • فرد متقاضی مهاجرت پرستاران به بلژیک باید شهروند یکی از کشورهای اتحادیه اروپا / منطقه اقتصادی اروپا (EEA) باشد .
  • دارای مدرک پرستاری اولیه ( PMQ ) از یکی از دانشگاه ها اتحادیه اروپا یا EEA باشد .
  • دارای حداقل تسلط به زبان فرانسوی یا هلندی در سطح B2 باشد .
  • فرد قابل اعتماد ، انعطاف پذیری ، ذهنیت حرفه ای باشد .
  • تمایل به ادامه پیشرفت حرفه ای پزشکی و زبان دارند .
  • بیش از 1 سال عدم فعالیت در حرفه پرستاری نداشته باشد .

چگونگی استخدام به عنوان پرستار در بلژیک

از آن جا که در کشور بلژیک کمبود نیروی پرستار وجود دارد ، پرستاران خارجی با مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد و یا دکتری پرستاری از سراسر اتحادیه اروپا می توانند جذب بیمارستان ها و کلینیک های پزشکی این کشور شوند . 

اگر چه صد ها نیروی کار پرستاری ، پزشکی و دیگر زیر شاخه های سلامت در بلژیک مشغول به کار هستند ، با این وجود فضای خالی برای پرستان هنوز احساس می شود .

افرادی که قصد اشتغال به عنوان پرستار تحت برنامه مهاجرت پرستاران به بلژیک را دارند ، باید از اعتبار مدرک تحصیلی خود در این کشور اطمینان حاصل کنند و مدرک تحصیلی خود را معادل سازی کنند . 

همه پرستاران که خارج از بلژیک آموزش دیده اند باید با ثبت نام در SPF ، مدارک تحصیلی خود را معادل سازی کنند . این روند حدود 3 ماه طول می کشد.

SPF Service Public Fédéral یا فدرال سرویس عمومی در بلژیک است. این سازمان مسئولیت ارزیابی و معادل سازی مدارک تحصیلی خارجی برای متخصصان بهداشت و درمان، از جمله پرستاران، را بر عهده دارد.

مهاجرت پرستاران به بلژیک

مراحل مهاجرت به عنوان پرستار به بلژیک

اولین و مهمترین مرحله از مهاجرت پرستاران به بلژیک ، یافتن کار در یکی از بیمارستان ها و کلینیک های پزشکی دولتی و یا غیر دولتی این کشور است . روش های متعددی برای یافتن کار در بلژیک وجود دارد که استفاده از وب سایت های اینترنتی کاریابی ساده ترین و در دسترس ترین روش برای نیروی کار خارجی است . بعد از یافتن کار نوبت به ارسال رزومه تحصیلی و کاری فرد برای کارفرمای مربوطه است .

در صورت تمایل کارفرما برای استخدام پرستار از جانب وی برای دریافت مجوز کار در بلژیک اقدام می نمایند . این مجوز کار یک ساله صادر می شود اما در صورت تمایل کارفرما و نیروی کار قابل تمدید است . بعد از صدور مجوز کار فرد متقاضی کار به عنوان پرستار باید به سفارت بلژیک مراجعه نموده و برای دریافت ویزای کار اقدام کند.

  • معادل سازی مدارک تحصیلی پرستاری قبل از شروع کار الزامی است.
  • یادگیری زبان فرانسوی یا هلندی ضروری است.
  • آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم بلژیک قبل از مهاجرت مفید خواهد بود.

با توجه به این که زبان رسمی مردم بلژیک زبان هلندی و زبان فرانسوی است ، برای  مهاجرت پرستاران به بلژیک و یافتن کار در این کشور باید به زبان فرانسوی و یا زبان هلندی تسلط داشت. بدون تسلط به این دو زبان یافتن کار به عنوان پرستار در بیمارستان ها و کلینیک های پزشکی بلژیک غیر ممکن است.

اغلب نیرو های کار در بلژیک به این دو زبان تسلط دارند و در محیط های کاری ، بیمارستان ها و مراکز پزشکی از این زبان ها استفاده می شود.

مزایای کار به عنوان پرستار در بلژیک

مزایای کار به عنوان پرستار در بلژیک

  1. برخورداری از حقوق و دستمزد عالی به یورو در بلژیک
  2. بهره مندی از خدمات بیمه درمانی بیمه بلژیک
  3. امکان کار در شرایط مطلوب در بیمارستان های اروپای غربی
  4. فرصت های آموزشی بیشتر در مکان بیمارستان ها و کلینیک های پزشکی بلژیک
  5. امکان کار در یک محیط کار پایدار و قابل پیش بینی و مسیر شغلی
  6. پشتیبانی کامل برای زندگی در بلژیک
  7. قدردانی حرفه ای و اجتماعی
  8. فرصت های پیشرفته علمی و تحقیقاتی ، هم در تحقیقات اولیه و هم در زمینه بالینی

درآمد پرستاران در بلژیک

حقوق و دستمزد پرستاران در بلژیک بر اساس ساعت کاری آن ها در بیمارستان ها و کلینیک های پزشکی تعیین می شود.

همچنین درآمد پرستاران در بلژیک به عوامل مختلفی مانند سابقه کار، تحصیلات، محل کار و نوع استخدام (دولتی یا خصوصی) بستگی دارد.

به طور کلی:

  • میانگین حقوق ناخالص سالانه پرستاران در بلژیک حدود 60,000 یورو است.
  • کمترین حقوق: حقوق پایه پرستاران تازه کار در حدود 2,500 تا 3,500 یورو در ماه است.
  • بالاترین حقوق: پرستاران با تجربه، تخصص بالا و مدرک تحصیلی بالاتر می توانند تا 11,100 یورو در ماه یا بیشتر درآمد داشته باشند.

البته در صورتی که پرستار بیش از ساعات شیفت خود کار کند به او اضافه کاری تعلق می گیرد . علاوه بر حقوق و دستمزد به پرستاران شاغل در بیمارستان ها و مراکز پزشکی بلژیک ، پاداش نیز تعلق می گیرد که این شامل افراد وارد شده تحت برنامه مهاجرت پرستاران به بلژیک نیز می شود.

خوب است بدانید هزینه زندگی ماهانه یک پرستار در بلژیک بین 1500 تا 2500 یورو خواهد بود.

مهاجرت پرستاران به بلژیک

چالش های یک پرستار ایرانی در بلژیک

 معادل سازی مدارک تحصیلی: پرستاران ایرانی برای کار در بلژیک باید مدارک تحصیلی خود را با استانداردهای این کشور معادل سازی کنند. این فرآیند می تواند پیچیده و زمان بر باشد و نیازمند جمع آوری مدارک و اسناد مختلف و ترجمه آنها به زبان فرانسوی یا هلندی است.

یادگیری زبان: زبان رسمی بلژیک فرانسوی و هلندی است. پرستاران برای برقراری ارتباط با بیماران، همکاران و اعضای جامعه باید به یکی از این زبان ها تسلط داشته باشند؛ یادگیری زبان جدید نیازمند زمان، تلاش و هزینه است.

سازگاری با فرهنگ جدید: بلژیک کشوری با فرهنگ و آداب و رسوم خاص خود است. پرستاران ایرانی باید برای پذیرفتن این فرهنگ و شیوه زندگی جدید آماده باشند؛ این امر ممکن است برای برخی افراد دشوار باشد و نیازمند صبر و شکیبایی است.

یافتن شغل: با وجود کمبود پرستار در بلژیک، یافتن شغل مناسب برای پرستاران ایرانی ممکن است چالش برانگیز باشد. این امر به دلیل رقابت با پرستاران بلژیکی و سایر پرستاران مهاجر از سایر کشورها است؛ پرستاران ایرانی باید برای یافتن شغل مناسب رزومه قوی داشته باشند و از مهارت های زبان قوی برخوردار باشند.

تبعیض: متاسفانه، ممکن است برخی از پرستاران ایرانی با تبعیض در محل کار یا جامعه به دلیل ملیت خود روبرو شوند.
این امر می تواند تجربه مهاجرت را دشوارتر کند و بر سلامت روان افراد تأثیر منفی بگذارد.

دلتنگی برای وطن: دلتنگی برای خانواده، دوستان و وطن یکی از رایج ترین چالش های مهاجران است؛ پرستاران ایرانی نیز ممکن است از دلتنگی برای ایران رنج ببرند و با احساس تنهایی و انزوا در بلژیک دست و پنجه نرم کنند.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *