اقتصاد کشور بلغارستان

اقتصاد کشور بلغارستان یکی از اقتصادهای نوپا و رو به رشد در اروپا است که با توجه به برنامه های تنظیم شده دولت و پیش بینی هایی که می شود در آینده به جایگاه مناسبی در جهان دست پیدا خواهد کرد.

بلغارستان یکی از کشورهای ارزان و مقرون به صرفه اروپا است که با داشتن امنیت و بازار کاری امن و مناسب سال های گذشته به یکی از مقاصد مهاجران به خصوص ایرانیان تبدیل شده است که این جذب مهاجر تاثیر بسیار خوبی بر اقتصاد کشور بلغارستان داشته است.

اقتصاد کشور بلغارستان طی سال های گذشته افت خیز بسیاری را تجربه کرده است و با اینکه شکوفایی صنایع و کارخانجات در آن وجود دارد ، اما هنوز نمی توان اقتصاد کشور بلغارستان را بر پایه صنعت نامید و بخش اصلی بر عهده کشاورزی است ، همچنین با اینکه صنعت در کشور بلغارستان در وضعیت متوسط قرار دارد اما هنوز نمی‌توان ورود به بخش های صنعتی کشور بلغارستان را گزینه خوبی برای سرمایه گذاری در نظر داشت.

کارشناسان متخصص ما در شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت ۵۶۲۰۵۱ ( موسسه حقوقی رجبی ثبت ۴۰۴۵۱ ) در این مقاله شما را با اقتصاد کشور بلغارستان به صورتی جذاب و کامل آشنا خواهند کرد تا شما این کشور جنوب شرقی اروپا را بهتر بشناسید ، همچنین مقاله مهاجرت به بلغارستان نیز برای افرادی که قصد مهاجرت به این کشور را دارند نیز در سایت قراردادیم تا تمامی مطالب مورد نیاز و حیاتی را در آن بیابید.

فهرست مطالب
اقتصاد کشور بلغارستان

کشاورزی در اقتصاد کشور بلغارستان

کشاورزی در  اقتصاد کشور بلغارستان نقشی بسیار مهم و حیاتی را بر عهده دارد و اقتصاد کشور بلغارستان را باید به طور کلی وابسته به کشاورزی بدانیم و صنعت در این کشور نقش بسیار ضعیف و کمی را بر دوش می کشد ، شاید دلیل اصلی که بلغارستان به سمت کشاورزی حرکت کرده و در حال حاضر اتکای زیادی به آن دارد ؛ وجود زمین های حاصل خیز و آب کافی برای کشاورزی است.

همچنین کشت مواد غذایی در زمره بیش ترین تولیدات کشاورزی در بلغارستان قرار دارد که سبزیجات ، میوه و تنباکو مقدار وسیعی از آن را پوشش می دهند و علاوه بر این طی سال های گذشته کشت این 3 مورد با رشد بسیار زیادی در بلغارستان مواجه شده است و درآمد بالایی را برای این کشور با صادرات آنان به ارمغان می آورد.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

کسب به روز ترین اطلاعات اقتصادی کشور ها با دریافت سرویس های مشاوره تخصصی از شرکت رجبی.

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

معادن و مواد خام در اقتصاد کشور بلغارستان

علاوه بر کشاورزی که نقش بسیار مهمی در اقتصاد بلغارستان دارد ، معادن و مواد خام در اقتصاد کشور بلغارستان نیز بسیار مهم می باشند که باید گفت از جمله مهم ترین معادن و مواد خامی که در این کشور وجود دار و به سایر کشورهای جهان صادر می شود می توان به بوکسیت ، مس ، سرب و زغال سنگ اشاره کرد.

از سایر کالاهای خام کشور بلغارستان که بعد از موارد بالا بیش ترین تولید را دارا هستند می توان به آهن ، طلا و روسی اشاره نمود ، البته مصالح و مواد ساختمانی را نیز فراموش نکنیم که کشورهای همسایه سالانه مقادیر بسیاری از آن را از بلغارستان به کشور خود وارد می کنند.

معادن و مواد خام در اقتصاد کشور بلغارستان​

نگاهی کلی بر تجارت بلغارستان

بلغارستان با افزایش بی سابقه ای در رتبه بندی جهانی آزادی اقتصادی موفق به کسب رتبه 23 از میان 165 کشور و قلمرو گنجانده شده در گزارش سالانه آزادی اقتصادی جهان در سال 2022 شده است ، اقتصاد بلغارستان بر اساس اصول بازار آزاد عمل می کند که بخش خصوصی بزرگ و بخش عمومی کوچکتر است.

بلغارستان یک کشور صنعتی با درآمد بالا بر اساس آمار بانک جهانی است که عضو اتحادیه اروپا ، سازمان تجارت جهانی ، سازمان امنیت و همکاری در اروپا و سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه می باشد ، اقتصاد کشور بلغارستان رشد قابل توجهی (538٪) را تجربه کرده است که از 13.15 میلیارد دلار اسمی در سال 2000 شروع شده و به تولید ناخالص داخلی تخمینی 86 میلیارد دلار اسمی در سال 2022 رسیده است.

اقتصاد بلغارستان در 26 سال گذشته علیرغم همه مشکلات پس از انحلال کمکان در سال 1991 به طور قابل توجهی توسعه یافته است و در دسامبر 1996 بلغارستان به سازمان تجارت جهانی پیوست که در سال های پس از 1997 این کشور شروع به جذب سرمایه گذاری خارجی قابل توجهی کرد ، به طوری که تنها در سال 2004 بیش از 2.72 میلیارد یورو (3.47 میلیارد دلار) توسط شرکت های خارجی سرمایه گذاری شد.

اما در نهایت پس از پیوستن بلغارستان به اتحادیه اروپا در سال 2007 ، این کشور اوج سرمایه گذاری خارجی را در حدود 6 میلیارد یورو ثبت کرد که بسیار تاثیر بزرگی در اقتصاد کشور بلغارستان داشت.

برترین صادرکنندگان به بلغارستان مبلغ صادرات سهم از کل واردات به بلغارستان
آلمان 4229 میلیون دلار 12.07 درصد
رومانی 2562 میلیون دلار 7.31 درصد
ترکیه 2485 میلیون دلار 7.09 درصد
ایتالیا 2483 میلیون دلار 7.09 درصد
روسیه 2141 میلیون دلار 6.11 درصد

کشورهای برتر وارد کننده و صادر کننده در بلغارستان

بلغارستان مانند سایر کشورهای جهان دارای شرکای اقتصادی زیادی است که با آنان به تبادل جنس و کالا می پردازد.

در جدولها  برترین شرکای اقتصاد کشور بلغارستان را مشاهده می کنید که بیش ترین میزان واردات به بلغارستان و بیشترین مقدار صادرات از این کشور را در سال 2021 به انجام رسانده اند.

برترین وارد کنندگان به بلغارستان مبلغ واردات سهم از کل صادرات از بلغارستان
آلمان 5111 میلیون دلار 16.2 درصد
رومانی 2899 میلیون دلار 9.08 درصد
ایتالیا 2191 میلیون دلار 6.86 درصد
یونان 2119 میلیون دلار 6.64 درصد
ترکیه 2058 میلیون دلار 6.45 درصد

برترین اجناس صادراتی و وارداتی کشور بلغارستان

طبق آخرین آمار در سال 2021 بیشترین صادرات کشور بلغارستان عبارتند از مس تصفیه شده (1.2 میلیارد دلار) ، داروهای بسته بندی شده (1.08 میلیارد دلار) ، نفت تصفیه شده (1.02 میلیارد دلار) ، مس خام (1.01 میلیارد دلار) و سنگ معدن فلزات گرانبها (761 میلیون دلار) ، ضمن این که بلغارستان بزرگترین صادرکننده آهن پیریت (36.8 میلیون دلار) در کل جهان بوده است.

همچنین بیشترین واردات به بلغارستان شامل سنگ مس (1.62 میلیارد دلار) ، نفت خام (1.42 میلیارد دلار) ، داروها (1.3 میلیارد دلار) ، خودرو (1.19 میلیارد دلار) و تجهیزات مخابراتی و ارتباطی (675 میلیون دلار) می باشد و اینکه بلغارستان از طریق زمینی با یونان ، مقدونیه شمالی ، رومانی ، صربستان و ترکیه همسایه است و یک پل ارتباطی میان این کشورها شناخته می شود.

نرخ بیکاری در بلغارستان

در سال 2021 مراکز کار در بلغارستان در مجموع 177372 شغل خالی را در بازار کار اولیه تبلیغ کردند که این نشان دهنده کاهش 9369 (5.0%) مشاغل موجود نسبت به سال قبل است ، تقاضا برای کارگران و کارمندان از طریق مراکز کاریابی در حوزه خدمات شخصی (آشپزها ، کارکنان انتظار و بار ، آرایشگرها ، مراقبین ، مجریان و غیره) با مجموع 19133 شغل خالی بیشترین تقاضا را در این کشور داشته است.

اما با توجه به تعریف ، نرخ بیکاری در بلغارستان به سهمی از نیروی کار اطلاق می شود که بدون کار اما در دسترس و جویای کار هستند که این مقدار برای بلغارستان در پایان سال 2021 برابر با 5.42 درصد بوده است که 0.3 درصد افزایش نسبت به زمان مشابه در سال 2020 را تجربه کرده است ، ضمن اینکه نرخ بیکاری بلغارستان برای سال 2020 برابر با 5.12 درصد بوده که 0.89 درصد افزایش نسبت به سال 2019 را تجربه کرده است.

اقتصاد کشور بلغارستان در حال رشد می باشد و نرخ بیکاری طی ده سال گذشته همواره با کاهش مواجه شده ولی طی این 3 سال گذشته به خاطر همه گیری بیماری کرونا بازهم مشاغل  بیزنس های بسیاری تعطیل و یا با تعدیل نیرو مواجه شده اند که باعث بیکاری و بالا رفتن نرخ بیکاری در این کشور شده است ، در همین راستا و برای شناخت بازارهای کاری این کشور مقاله کار در بلغارستان را بخوانید.

نرخ بیکاری در بلغارستان

اگر با هدف خرید ملک در حال تحقیق در خصوص اقتصاد بلغارستان هستید ، مقالات زیر را هم جهت مقایسه و شناخت بهتر بخوانید.

حداقل دستمزد در بلغارستان

همانطور که می دانید متوسط درآمد و یا حداقل درآمد در یک جامعه نشان دهنده میزان قدرت و سلامت اقتصاد یک کشور است ، حال اینکه این درآمد بتواند مخارج افراد را پوشش دهد یا خیر نیز نشان دهنده رفاهی است که در آن جامعه وجود دارد.

در بلغارستان حداقل دستمزد در تاریخ 01 ژانویه 2022 نسبت به سال گذشته 17 درصد افزایش را تجربه کرده است که در پی آن و تجدید نظری که در این امر صورت گرفت حداقل دستمزد در بلغارستان از 650 BGN ( 332 یورو ) به 710 BGN ( 363 یور ) در ماه افزایش یافته است که دولت در تلاش است که این افزایش قیمت هیچ رشد تورمی را در پی نداشته و فقط باعث بالا رفتن قدرت خرید مردم شود.

اما باید بگوییم که اکثر کارگران با این مزد حاضر به فعالیت نیستند و مزد آنان با توجه به قرارداد مابین کافرما و کارگر و بر اساس عرف جامعه مشخص می شود ، چون طبق آمار هزینه یک فرد مجرد در بلغارستان ماهانه به طور متوسط و بدون در نظر گرفتن اجاره 1005 BGN ( 513 یورو ) می باشد در حالی یک خانواده 4 نفره ماهانه 3535 BGN ( 1807 یورو ) هزینه دارد.

نام شغل میزان درآمد ماهانه نام شغل میزان درآمد ماهانه
پزشکان/جراحان 12500 لو قضات 10300 لو
وکلا 8360 لو مدیران بانک 7960 لو
مدیر فناوری اطلاعات 6758 لو مدیران ارشد اجرایی 6689 لو
دندان پزشکان 6640 لو دولوپرهای حوزه تکنولوژی 5385 لو
خلبان 4985 لو مدیران فنی 4850 لو
مدیران عامل 4751 لو مهندس فناوری اطلاعات 4480 لو

مشاغل پر درآمد و مناسب در بلغارستان

محدوده حقوق کارمندان شاغل در بلغارستان به طور پیش فرض در محدوده 886 لو (BGN) تا 3589 لو متغیر است که ممکن است در برخی موارد حتی کمتر از حداقل نیز به آنان پرداخت شود ، باید بگوییم که حقوق افراد می تواند به طور قابل توجهی در موقعیت های شغلی گوناگون در این کشور متفاوت باشد ؛ به همین خاطر هرچه در مشاغل پردرآمد و پر درخواست تر کار کنید موفق تر خواهید بود.

در جدول زیر مشاغل پر درآمد و مناسب در بلغارستان را با متوسط درآمد آنان مشاهده می نمایید:

گردشگری و تاثیر آن بر اقتصاد کشور بلغارستان

اگرچه سهم خدمات در تولید ناخالص داخلی (GDP) در دوران پس از کمونیستی بلغارستان بیش از دو برابر شده است ، اما سهم قابل توجهی از این رشد در خدمات دولتی قرار داشته ، همچنین پس از کاهش شدید گردشگران در دهه 1990 ، در قرن 21 صنعت گردشگری در بلغارستان به سرعت رشد کرد و این صنعت هر ساله با رشد مثبتی مواجه بوده و درآمد عاید از آن نیز افزایش می یابد.

در سال 2016 بیش از 10 میلیون خارجی از بلغارستان بازدید کردند که 4 میلیون نفر نسبت به سال 2004 و 3.2 میلیون نسبت به سال 2000 افزایش داشته است ، همین موضوع باعث شده که بلغارستان سرمایه گذاری قابل توجهی را از خارجی ها جذب کند و سرمایه گذاران خارجی بسیاری املاکی را برای استفاده شخصی و یا برای سرمایه گذاری خریداری نمایند.

گردشگری و تاثیر آن بر اقتصاد کشور بلغارستان به طور مستقیم و غیر مستقیم بسیار زیاد بوده است که باتوجه به برنامه های دولت و تغییراتی که در جامعه و مردم در جهت همرنگ شدن با سایر جهانیان دیده می شود ، امید می رود که صنعت گردشگری در آینده به یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر اقتصاد کشور بلغارستان تبدیل شود.

سوالات پر تکرار اقتصاد کشور بلغارستان

کشاورزی در بلغارستان نقشی بسیار مهم و حیاتی را بر عهده دارد و اقتصاد کشور بلغارستان را باید به طور کلی وابسته به کشاورزی بدانیم و صنعت در این کشور نقش بسیار ضعیف و کمی را بر دوش می کشد.

از جمله مهم ترین معادن و مواد خامی که در این کشور وجود دار و به سایر کشورهای جهان صادر می شود می توان به بوکسیت ، مس ، سرب و زغال سنگ اشاره کرد.

از سایر کالاهای خام کشور بلغارستان که بعد از موارد بالا بیش ترین تولید را دارا هستند می توان به آهن ، طلا و روسی اشاره نمود.

بلغارستان با افزایش بی سابقه ای در رتبه بندی جهانی آزادی اقتصادی موفق به کسب رتبه 23 از میان 165 کشور و قلمرو گنجانده شده در گزارش سالانه آزادی اقتصادی جهان در سال 2022 شده است ، اقتصاد بلغارستان بر اساس اصول بازار آزاد عمل می کند که بخش خصوصی بزرگ و بخش عمومی کوچکتر است.

برترین صادرکنندگان به بلغارستان: 

  • آلمان
  • رومانی
  • ترکیه
  • ایتالیا
  • روسیه

طبق آخرین آمار در سال 2021 بیشترین صادرات کشور بلغارستان عبارتند از مس تصفیه شده (1.2 میلیارد دلار) ، داروهای بسته بندی شده (1.08 میلیارد دلار) ، نفت تصفیه شده (1.02 میلیارد دلار) ، مس خام (1.01 میلیارد دلار) و سنگ معدن فلزات گرانبها (761 میلیون دلار) ، ضمن این که بلغارستان بزرگترین صادرکننده آهن پیریت (36.8 میلیون دلار) در کل جهان بوده است.

برای شناخت بیش تر اقتصاد کشور بلغارستان با کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی در دفاتر تهران و شیراز تماس حاصل کرده و از اطلاعات به روز آنان استفاده نمایید ، همچنین دعوت می کنیم مقاله چگونگی معاملات خرید و فروش ملک در اروپا را بخوانید و اطلاعات بسیار ارزشمندی در این زمینه بدست آورید.

با شرایط اقتصادی برخی از همسایگان و کشورهای نزدیک به بلغارستان هم از طریق مطالعه مقالات زیر آشنا شوید.

2 دیدگاه در “اقتصاد کشور بلغارستان

  1. اقتصاد کشور بلغارستان اردشیر نقدی گفت:

    سلام ضمن تشکر از موسسه شما می خواستم عرض کنم با توجه به شرایط موجود و قریب الوقوع بودن پیوستن کشور بلغارستان به حوزه شینگن لطفا پیش بینی و نقطه نظرات کارشناسان فنی خودتون را در قالب یه مقاله منتشر کنید و بفرمایید بهترین فرصت های شغلی و سرمایه گذاری در افق پیش رو را چی می بینید

    1. اقتصاد کشور بلغارستان مشاور مهاجرت تحصیلی گفت:

      با سلام و درود و تشکر از نظر شما
      حتما نظر شما به تیم تولید محتوا منتقل می شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post
منو
خانه