اقتصاد کشور کانادا

اقتصاد کشور کانادا بسیار توسعه یافته است و از جمله بزرگترین اقتصادهای جهان می‌باشد ؛ بر طبق داده‌های بانک جهانی ، در سال 2020 ، تولید ناخالص داخلی سالانه (GDP) کانادا 1.64 تریلیون دلار بوده که کانادا را به نهمین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل کرده است.

از آنجا که اقتصاد در زمینه سرمایه‌گذاری نقش مهمی ایفا می‌کند ، لذا اگر قصد سرمایه گذاری در کانادا را دارید ، بهتر است از اوضاع اقتصادی این کشور مطلع باشید ؛ همچنین ، در مورد نحوه مهاجرت یا سرمایه‌گذاری در کشورهای مختلف می‌توانید با کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت ۵۶۲۰۵۱ ( موسسه حقوقی رجبی ثبت ۴۰۴۵۱ ) مشورت نمایید ، همچنین توصیه می کنیم مقاله سرمایه گذاری و ثبت شرکت در کانادا را در کنار این محتوا بخوانید و اطلاعات مفیدی در این زمینه بدست آورید.

علاوه بر این ، کانادا محل استقرار شرکت تجارت الکترونیک Shopify Inc و بانکهای بزرگی نظیر بانک سلطنتی کانادا (Royal Bank) و شرکت حمل و نقل و توزیع انرژی (Enbridge Inc) می باشد.

البته همه گیری کووید 19 بر اقتصاد کشور کانادا تاثیر منفی داشت ، اما این کشور در ادامه توانست مسیر رشد اقتصادی خود را دنبال نماید.

فهرست مطالب
اقتصاد کشور کانادا

اقتصاد کشور کانادا موضوع صحبت همکار ما در هلدینگ حقوقی مهاجرتی رجبی است ، ویدئو و فایل پادکست ارائه شده در این بخش حاوی مهمترین موضوعات و مطالب این مقاله است که شما می توانید در مدت زمان بسیار کوتاهی اطلاعات مفید و جالبی را دریافت نمایید.

پادکست اقتصاد کشور کانادا​

اقتصاد کشور کانادا بعد از همه گیری بیماری کرونا

اقتصاد کشور کانادا بعد از همه گیری بیماری کرونا چگونه بوده است؟ همه گیری بیماری کرونا باعث شد که اقتصاد کشور کانادا در نیمه اول سال 2020 به شدت عقب نشینی کند ؛ اما در نیمه دوم سال مجددا به رشد خود ادامه داد ؛ تولید ناخالص داخلی واقعی 11.3 درصد در سه ماهه دوم (Q/Q) کاهش یافت ؛ اما در سه ماهه سوم 9.1 درصد و در سه ماهه چهارم سال 2020 ، 2.2 درصد افزایش یافت که جبران کاهش نیمه اول را نمود.

همچنین ، تولید ناخالص داخلی واقعی در سه ماهه نخست سال 2021 نسبت به سه ماهه نخست سال 2020 ، 0.3 درصد افزایش داشت که افزایش تولید ناخالص داخلی در سه ماهه اول تا حدی ناشی از نرخ پایین وام مسکن ، افزایش تقاضا برای مسکن و انتقالات دولتی به خانوارها و مشاغل بوده است.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

اقتصاد کشورها را با ما در موسسه مهاجرتی رجبی بشناسید.

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

بررسی اقتصاد کشور کانادا از طریق آمار و ارقام

اقتصاد کشور کانادا به شدت به تجارت بین‌المللی وابسته است و صادرات و واردات کالاها و خدمات هر کدام حدود یک سوم تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهند و سه شریک تجاری بزرگ این کشور آمریکا ، چین و بریتانیا هستند ؛ همچنین صنایع بزرگ کانادا بر حسب سهمشان در تولید ناخالص داخلی ، شامل املاک و مستغلات ، تولید و معادن ، استخراج معادن و استخراج نفت و گاز می‌باشد ؛ بطوریکه می توان گفت ، املاک و مستغلات و نیز تولید و معدن ، محرک های کلیدی اقتصاد کشور کانادا هستند.

بررسی اقتصاد کشور کانادا از طریق آمار و ارقام حاکی از موارد زیر خواهد بود:

شاخصه ها توضیحات شاخصه ها توضیحات
تولید ناخالص داخلی کانادا در سال 2020 1.64 تریلیون دلار رتبه بندی جهانی: 9 تولید ناخالص داخلی کانادا در سال 2020 43241.62 دلار رتبه بندی جهانی: 29
رشد تولید ناخالص داخلی در سال 2020 6.428- درصد تورم شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) در سال 2020 0.7 درصد
تراز تجاری کانادا در زمینه کالاها و خدمات در دسامبر 2020 کسری 28.6 میلیارد دلاری به دلیل بیش تر بودن واردات نسبت به صادرات بزرگترین مقصد صادراتی کانادا در می 2021 ایالات متحده (63.5 درصد از کالاهای صادراتی)
بزرگترین مبدأ وارداتی کانادا در می 2021 ایالات متحده (50.6 درصد از کالاهای وارداتی) بزرگترین صادرات کالاهای کانادا بر اساس ارزش دلار در سال 2021 نفت خام 5.77 میلیارد دلار
بزرگترین واردات کالاهای کانادا بر اساس ارزش دلار در سال 2021 اتومبیل 2.47 دلار

صنایع برتر کانادا

صنایع برتر کانادا همان گونه که بیان شد ، شامل املاک و مستغلات ، ساخت و تولید و معدن می باشد.

صنعت ساخت و تولید کانادا

صنعت ساخت و تولید کانادا در زمینه تبدیل فیزیکی و یا شیمیایی مواد و یا تبدیل مواد به محصولات جدید فعالیت می کند که این محصولات می توانند کالاهای مصرفی نهایی و یا نیمه تمام جهت استفاده در فرآیندهای تولید باشند.

صنایع ساخت و تولید کانادا تولید کننده مواد غذایی ، مواد شیمیایی ، نفت ، محصولات فلزی ساخته شده ، ماشین آلات ، تجهیزات حمل و نقل و دیگر محصولات می باشند ؛ بر اساس گزارشات دولت کانادا ، تولید ناخالص داخلی این صنعت که توانسته در حدود 1.5 میلیون نفر را مشغول به فعالیت کند ، برای 12 ماه منتهی به ژوئن 2021 رشد 8.1 درصدی داشته است.

از جمله تولیدکنندگان بزرگ کانادا شامل تولید کننده سیستم های تولید خودکار صنعتی (ATS Automation Tooling Systems) ، تولید کننده پیل های سوختی هیدروژنی (Ballard Power Systems Inc) و سازنده و تولید کننده اتوبوس های حمل و نقل سنگین (NFI Group Inc) می باشد.

املاک و مستغلات ، اجاره و لیزینگ کانادا

املاک و مستغلات ، اجاره و لیزینگ کانادا متشکل از موسساتی است که در مواردی چون مدیریت املاک و مستغلات ؛ فروش ، اجاره یا خرید املاک و مستغلات برای سایرین ؛ ارزیابی املاک و مستغلات ؛ اجاره و لیزینگ اموال و دارایی های مشهود نظیر تجهیزات خودرو و نیز اجاره اموال و دارایی های نامشهود غیرمالی از جمله آثار دارای حق کپی رایت فعالیت می کنند.

بر طبق گزارشات دولت کانادا ، تولید ناخالص داخلی این صنعت که منجر به استخدام حدود 250 هزار نفر شده است ، برای 12 ماه منتهی به ژوئن 2021 ، 3.7 درصد افزایش داشته است.

همچنین ، از شرکت های بسیار بزرگ در این صنعت می توان به صندوق های سرمایه گذاری املاک و مستغلات (REIT) ، از جمله Canadian Apartment Properties REIT ، اعتماد سرمایه گذاری املاک و مستغلات RioCan و Allied Properties REIT می باشد.

صنعت معدن و استخراج گاز و نفت در کانادا

صنعت معدن و استخراج گاز و نفت در کانادا

صنعت معدن و استخراج گاز و نفت در کانادا اصولا شامل استخراج مواد معدنی طبیعی است و این صنعت تحت تاثیر شدید استخراج نفت و گاز می باشد ؛ اما سایر فعالیت های معدنی از جمله استخراج زغال سنگ و طیف گسترده ای از فلزات ، از جمله طلا ، نقره ، مس ، نیکل و … را نیز شامل می شود ؛ همچنین ، استخراج سنگ ، ماسه ، شن ، خاک رس ، سرامیک و همچنین استخراج پتاس جزو این صنعت می باشند.

بر طبق گزارش دولت کانادا ، تولید ناخالص داخلی این صنعت که در حدود 190 هزار نفر را به استخدام خود درآورده ، برای 12 ماه منتهی به سال 2021 ، 15.1 درصد رشد داشته است.

بعضی از بزرگ ترین شرکت های معدنی کانادا شامل  Nutrien Ltd(تولید کننده و توزیع کننده محصولات پتاس ، نیتروژن و فسفات) ،  Barrick Gold Corp، شرکت معدن طلا و  Teck Resources Ltd، یک شرکت منابع طبیعی که در زمینه استخراج روی ، مس ، مولیبدن ، طلا و زغال سنگ فعالیت می کند ، می باشد.

صنایع بزرگ کشور کانادا در سال 2020

صنایع بزرگ کشور کانادا در سال 2020 کدامند؟  صنایع فعال در کشور کانادا بر اقتصاد این کشور تاثیر می گذارد ، در ادامه به بررسی صنایع بزرگ موثر در اقتصاد کشور کانادا در سال 2020 می پردازیم.

نام صنایع موثر در اقتصاد کشور کانادا مشارکت در تولید ناخالص داخلی سال 2020 (میلیارد دلار کانادا) تعداد شاغلین (میلیون نفر)
املاک و مستغلات ، اجاره و لیزینگ 256 0.25
تولید 178 1.50
معادن ، استخراج معادن و استخراج نفت و گاز 144 0.19
ساخت و ساز 137 0.96
بهداشت و درمان و کمک های اجتماعی 131 1.30
امور مالی و بیمه 143 0.73
مدیریت دولتی 131 1.1
خدمات حرفه ای ، علمی و فنی 116 0.95
خدمات آموزشی 99 1.3
تجارت عمده فروشی 99 رقم اشتغال مشخص نشده است.
بهترین شرکای تجاری کشور کانادا ​

Business partners / Canada

بهترین شرکای تجاری کشور کانادا

بهترین شرکای تجاری کشور کانادا کدامند؟ در می سال 2021 ، تراز تجاری کشور کانادا برای کالاها و خدمات کسری 1.41 دلاری را نشان داد و کل واردات شامل 40.13 میلیارد دلار بوده است ؛ به گفته دولت کانادا ، موجودی ها ، تشکیل سرمایه ثابت ناخالص و صادرات هر یک حدود یک سوم از تولید ناخالص داخلی کشور کانادا را شکل می دهند ؛ بهترین شرکای تجاری کشور کانادا در سال 2020 ، از لحاظ حجم کل صادرات و واردات کالا و خدمات ، شامل آمریکا ، چین و بریتانیا بوده اند.

ایالات متحده

در جولای سال 2021 ، کشور کانادا مازاد کلی 0.61 دلاری در تراز تجاری خود (BOT) داشته است و صادرات کالا در مجموع 42.32 دلار بوده است ؛ همچنین ، کل صادرات خدمات 56.3 میلیارد دلار ، و واردات خدمات به 41.77 دلار رسید ؛ بر طبق گزارش رصدخانه پیچیدگی اقتصادی ، مهم ترین کالاهای وارداتی کشور کانادا از ایالات متحده ، خودرو بوده که این در حالی است که در ماه مه 2021 ، بیش ترین صادرات کالاهای کانادا به ایالات متحده شامل نفت خام بوده است

روابط تجاری کانادا با ایالات متحده و مکزیک ، تحت کنترل توافقنامه ایالات متحده – مکزیک – کانادا (USMCA) می باشد که در یک جولای 2020 لازم الاجرا شد و این توافقنامه شامل مفاد کلیدی در زمینه هایی از جمله لبنیات و کشاورزی ،  اتومبیل ، مالکیت معنوی و نیروی کار است ؛ USMCA جایگزین توافقنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی (NAFTA) ، توافق تجاری که از سال 1994 بر روابط تجاری بین سه کشور حاکم بود ، شد.

انگلستان

مجموع صادرات کالا به انگلستان 14.9 میلیارد دلار بوده ، در حالی که مجموع کالاهای وارداتی از انگلستان 5.85 میلیارد دلار بوده است که این امر باعث مازاد تجارت کالا با کانادا شد ؛ همچنین بر اساس آمار کانادا ، مجموع صادرات خدمات به انگلستان به 1.4 میلیارد دلار رسید ، در حالی که مجموع خدمات وارداتی 1.8 میلیارد دلار بود که این امر موجب کسری تجاری جزئی خدمات با انگلستان شد.

بیش ترین صادرات کالاهای کانادا به بریتانیا در سال 2020 مروارید ، سنگ های قیمتی ، فلزات و سکه بوده است و عمده ترین کالاهای وارداتی این کشور از بریتانیا ، ماشین آلات ، راکتورهای هسته ای و بویلرها می باشد ؛ همچنین ، اجرای موافق نامه تداوم تجاری بریتانیا و کانادا در 1 آوریل 2021 انجام شد.

چین

مجموع صادرات کالا به چین به 23.6 دلار رسید و این در حالی بود که مجموع کالاهای وارداتی از چین 38.7 دلار بوده است که این امر باعث کسری در تجارت کالاهای کانادا با چین شد ؛ بر اساس آمار کانادا ، مجموع صادرات خدمات 6.1 میلیارد دلار بوده ، در حالی که مجموع خدمات وارداتی به 2.5 میلیارد دلار رسید که این امر باعث مازاد تجاری خدمات با چین شد و بزرگ ترین کالاهای وارداتی کانادا از چین رایانه بوده است.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

برای کار و سرمایه گذاری امن در کانادا با مشاوران دپارتمان های تخصصی هلدینگ بزرگ رجبی مشورت کنید.

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

سوالات پر تکرار اقتصاد کشور کانادا

بهترین شرکای تجاری کشور کانادا در سال 2020 ، از لحاظ حجم کل صادرات و واردات کالا و خدمات ، شامل آمریکا ، چین و بریتانیا بوده اند.

، مهم ترین کالاهای وارداتی کشور کانادا از ایالات متحده ، خودرو بوده که این در حالی است که در ماه مه 2021 ، بیش ترین صادرات کالاهای کانادا به ایالات متحده شامل نفت خام بوده است.

  • املاک و مستغلات ، اجاره و لیزینگ
  • تولید
  • معادن ، استخراج معادن و استخراج نفت و گاز
  • ساخت و ساز
  • بهداشت و درمان و کمک های اجتماعی
  • امور مالی و بیمه
  • مدیریت دولتی
  • خدمات حرفه ای ، علمی و فنی
  • خدمات آموزشی
  • تجارت عمده فروشی

همه گیری بیماری کرونا باعث شد که اقتصاد کشور کانادا در نیمه اول سال 2020 به شدت عقب نشینی کند ؛ اما در نیمه دوم سال مجددا به رشد خود ادامه داد ؛ تولید ناخالص داخلی واقعی 11.3 درصد در سه ماهه دوم (Q/Q) کاهش یافت ؛ اما در سه ماهه سوم 9.1 درصد و در سه ماهه چهارم سال 2020 ، 2.2 درصد افزایش یافت که جبران کاهش نیمه اول را نمود.

  • بزرگترین صادرات کالاهای کانادا بر اساس ارزش دلار در سال 2021 نفت خام 5.77 میلیارد دلار
  • بزرگترین واردات کالاهای کانادا بر اساس ارزش دلار در سال 2021 اتومبیل 2.47 دلار

 

کانادا کشوری ثروتمند است چرا که دارای اقتصادی قوی است و بخش بزرگی از اقتصاد کشور کانادا به استخراج منابع طبیعی از جمله طلا ، روی ، مس و نیکل وابسته است ؛ همچنین کانادا به همراه بسیاری از شرکت های بزرگ نفتی ، به عنوان بازیگری بزرگ در تجارت نفت نقش ایفا می کند ؛ این کشور دارای یک بخش مالی بزرگ با بانک ها و سایر موسسات مالی و نیز یک صنعت بزرگ املاک و مستغلات می باشد ؛ لذا مهاجرت به این کشور می تواند ایده خوبی باشد ؛ با مشاوران موسسه مهاجرتی رجبی در دفاتر تهران و شیراز در این خصوص می توانید مشورت نمایید ، پیشتر در همین سایت مقاله مهاجرت به کانادا هم به شما تقدیم شده تا با تمامی راه و روش های قانونی مهاجرت امن به این کشور آشنا شوید.

برای مقایسه شرایط اقتصادی کانادا با شرکای تجاریش مقالات زیر را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5/5 - (1 امتیاز)
منو
خانه