بهداشت و درمان عمومی در کرواسی

بهداشت و درمان عمومی در کرواسی به عنوان یکی از کشورهای تازه تاسیس جهان که مدت کمتر از نیم قرن از تاسیس و تشکیل آن می گذرد کاملا مناسب و قابل قبول است ؛ البته هنوز بهداشت و درمان عمومی در کرواسی با کشورهای درجه اول تفاوت بسیار دارد.

سرعت پیشرفت بهداشت و درمان در کرواسی بسیار بالاست و در آینده بهتر خواهد شد ، در ادامه کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت 562051 ( موسسه حقوقی رجبی ثبت 40451 ) شما را با این موضوع آشنا خواهند کرد.

جمهوری کرواسی در سال 1990 از تجزیه کشور چکسلواکی به وجود آمد و از آن زمان تا به حال در تمامی زمینه های اقتصادی ، بهداشتی و فرهنگی مسیری رو به رشد را به پیش گرفته است ، بهداشت و درمان عمومی در کرواسی در دسترس تمام مردم قرار دارد و به دو صورت تحت پوشش بیمه های دولتی و خصوصی به مردم ارائه خدمات می شود که تمامی شهروندان و مقیمان باید به صورت اجباری تحت پوشش بیمه دولتی قرار بگیرند.

شناخت کافی از بهداشت و درمان عمومی در کرواسی برای افرادی که قصد نقل مکان و مهاجرت به این کشور را دارند یکی از لزومات مهم می باشد که می تواند باعث کاهش هزینه های درمان و استفاده بهتر از خدمات درمانی در این کشور شود ؛ ولی این همه داستان نیست ؛ مطالب زیادی در مقاله مهاجرت به کرواسی برای شما قرار داده ایم که اطلاع از آن ها از واجبات امور برای مهاجرت به این کشور است.

فهرست مطالب
بهداشت و درمان عمومی در کرواسی

وضعیت کلی بهداشت و درمان عمومی در کرواسی

امید به زندگی در کرواسی در حال بهبود است اما همچنان از میانگین اتحادیه اروپا عقب است و نابرابری های اجتماعی در زندگی همچنان در این کشور وجود دارد ، به نظر می رسد امید به زندگی در کرواسی نسبت به بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا کمتر باشد.

سیستم بیمه این کشور طیف وسیعی از مزایای را برای کل جمعیت فراهم می کند که برخی از مردم مشمول آن هستند ، همچنین تقسیم هزینه و تلاش های اصلاحی اخیر  ؛ هم مراقبت های اولیه و هم مراقبت های ثانویه را هدف قرار داده‌اند اما موفقیت محدودی دست پیدا کرده اند.

ضمن اینکه برخی از شهرستان های کرواسی فاقد کارکنان بهداشتی هستند و این موضوع یک نگرانی برای مهاجرین خارجی است که قصد سفر و زندگی در آن مناطق را دارند ، همانطور که از شواهد بر می آید وضعیت کلی بهداشت و درمان عمومی در کرواسی رشد بسیاری داشته اما هنوز هم دارای نواقص و ضعف بسیاری است که نیاز به بودجه و برنامه ریزی های بسیاری دارد.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

اطلاع از آخرین تغییرات قوانین مهاجرت با دریافت مشاوره های به موقع از کارشناسان رجبی.

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

وضع سلامت مردم کرواسی

امید به زندگی هنگام تولد در کرواسی در سال 2020 به 78 سال افزایش یافت که کمتر از میانگین اتحادیه اروپا 80.9 سال می باشد ، همچنین بیماری های ایسکمیک قلبی و سکته مغزی شایع ترین علت مرگ و میر در این کشور هستند ؛ ضمنا سرطان ریه شایع ترین علت مرگ ناشی از سرطان است و از سال 2000 تاکنون هیچ کاهشی در میزان مرگ و میر آن مشاهده نشده است.

میزان مرگ و میر ناشی از دیابت در این کشور افزایش یافته است اما کروات های 65 ساله می توانند انتظار داشته باشند که 17.4 سال دیگر نیز زندگی کنند ، یعنی دو سال بیشتر از آماری که در سال 2000 اعلام شده بود ؛ اگرچه ممکن است بیش از 12 سال از این سال ها با برخی بیماری های مزمن سپری شود.

همانطور که آمار می گوید وضع سلامت مردم کرواسی روز به روز در حال بهتر شدن است که مقداری از آن را باید به خاطر پیشرفت در بهداشت و درمان عمومی در کرواسی بدانیم ، با اینکه هنوز هم جای ترمیم و رشد بسیار است و باید اوضاع برای مردم بهتر هم شود.

وضع سلامت مردم کرواسی

عوامل خطر آور و مرگ آفرین

در سال 2019 از هر چهار بزرگسال در کرواسی ، یک نفر روزانه سیگار می‌کشید که بالاتر از میانگین اتحادیه اروپا است. در حالی که مصرف زیاد الکل کمتر از میانگین اتحادیه اروپا برای بزرگسالان است ، اما در میان نوجوانان یک مشکل است چون نسبت بسیار بیشتری از نوجوانان در کرواسی در مقایسه با بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا ، حداقل یک مورد از نوشیدن الکل سنگین را در ماه گزارش می‌کنند.

از دیگر عوامل خطر آور و مرگ آفرین در کرواسی که بسیار نگران کننده بوده ؛ نرخ چاقی در این کشور است  که بالاتر از میانگین اتحادیه اروپا می باشد ، به ویژه که معضل چاقی در میان کودکان در حال افزایش است. این موارد از جمله مواردی هستند که ربط چندانی به بهداشت و درمان عمومی در کرواسی نداشته و فقط در صورت رعایت افراد و اصلاح شیوه زندگی می توانند باعث افزایش سطح سلامت خود و جامعه شوند.

سیستم درمان در کرواسی

سرانه هزینه های بهداشتی در کرواسی با مبلغ 1272 یورو در اتحادیه اروپا در سال 2019 یکی از کمترین کشورهای این اتحادیه بوده است به طوری که میانگین آن در اتحادیه اروپا 2884 یورو می باشد. کرواسی 6.8 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را در مقایسه با میانگین اتحادیه اروپا 9.8 به سلامت اختصاص می دهد و هزینه ها نیز به مقدار 83 درصد بالاتر از میانگین اتحادیه اروپا است.

سیستم درمان در کرواسی خدمات گسترده ای را تحت پوشش قرار می دهد ، اما این خدمات مستلزم پرداخت مشارکتی از سوی مردم دارد که بسیاری از کروات ها برای آن بیمه درمانی داوطلبانه یا همان خصوصی را تهیه می نمایند. به طور کلی پرداخت از جیب مردم ، به استثنای بیمه درمانی داوطلبانه ، 10.5 درصد از هزینه های بهداشتی را در سال 2019 به خود اختصاص داده است که کمتر از میانگین اتحادیه اروپا 15.8 درصد است.

لازم است که قبل از ادامه مبحث بهداشت و درمان عمومی در کرواسی به این مطلب نیز اشاره کنیم که کرواسی در حال حاضر یکی سیستم آموزش بسیار خوب و دانشگاه های معتبری را در خود جای داده است که شما می توانید برای تحصیل رشته های مختلف در آن ها اقدام نمایید ؛ برای کسب اطلاعات بیش تر در این زمینه به مقاله تحصیل در کرواسی در سایت هلدینگ حقوقی مهاجرتی رجبی مراجعه فرمایید.

بیمه درمانی در کرواسی

بیمه درمانی در کرواسی

بیمه عمومی اجباری در بهداشت و درمان عمومی در کرواسی با بیمه سلامت داوطلبانه تکمیل می شود ، وزارت بهداشت نقش نظارتی در نظام سلامت را بر عهده دارد و نهاد نظارتی اصلی است که مسئولیت مجموعه ای از وظایف از جمله توسعه سیاست های سلامت ، برنامه ریزی و ارزیابی ، برنامه های بهداشت عمومی ، استانداردهای نظارتی و آموزش متخصصان بهداشت را بر عهده دارد.

صندوق بیمه سلامت کرواسی (CHIF) تنها بیمه‌گر و خریدار اصلی سیستم بیمه سلامت اجباری در این کشور است و نقش کلیدی در قرارداد خدمات بهداشتی دارد. بیمه درمانی تکمیلی ، عمدتاً برای پوشش پرداخت مشارکت پرداخت برای خدمات مازاد یا داوطلبانه است و به صورت جداگانه از CHIF (ارائه‌دهنده اصلی) یا یک بیمه گر خصوصی خریداری می‌شود. جالب اینکه بیش از 60 درصد جمعیت دارای این بیمه اضافی هستند.

 اخیراً چندین اصلاحات در بیمه درمانی در کرواسی آغاز شده است اما اجرای آنها اغلب متوقف می‌شود. CHIF پوشش بیمه درمانی را برای کل جمعیت فراهم می کند و امکان انصراف از سیستم وجود ندارد. اعضای خانواده تحت تکفل از طریق کمک های اعضای خانواده کارگر تحت پوشش قرار می‌گیرند ، در حالی که افرادی که از نظر اقتصادی فعال نیستند (مانند مستمری بگیران و بیکاران) و همچنین گروه های آسیب‌پذیر (افراد دارای معلولیت ، افراد کم درآمد) از پرداخت حق بیمه معاف هستند و از طریق نقل و انتقالات بودجه دولتی تامین می شود.

بودجه درمان کرواسی در کجا خرج می شود؟

بیش از یک سوم (38.8٪) از کل هزینه های بهداشتی در کرواسی صرف خدمات سرپایی می شود (شامل مراقبت های اولیه و مراقبت های سرپایی تخصصی که عمدتاً توسط بخش های سرپایی بیمارستان ارائه می شود). با این حال ، این کشور نسبت به بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا ، سهم بسیار بیشتری از هزینه های بهداشتی خود را برای داروها و تجهیزات پزشکی صرف می کند ، اگرچه به صورت مطلق (296 یورو برای هر نفر) کمتر از میانگین اتحادیه اروپا است.

این هزینه‌ها در سال 2019 به 23.3 درصد از هزینه های بهداشت و درمان عمومی در کرواسی (در مقایسه با میانگین اتحادیه اروپا 18.1 درصد) رسید. در مقابل ، بودجه برای مراقبت طولانی مدت تنها 3.1 درصد از هزینه های بهداشتی در کرواسی را تشکیل می دهد که بسیار کمتر از میانگین اتحادیه اروپا 16.3 درصد است که نشان دهنده این واقعیت است که مراقبت های طولانی مدت رسمی هنوز توسعه نیافته است و بیشتر در محیط های سازمانی ارائه می شود.

بر اساس سرانه ، هزینه های پیشگیری کمتر از نصف میانگین اتحادیه اروپا است ، اما این به 3.1 درصد از هزینه ها ، برابر با میانگین اتحادیه اروپا است.

حال که در حال بررسی و شناخت هر چه بیشتر کرواسی هستید می توانید با مطالعه مقاله 10 شرکت و بانک مهم در کرواسی ، در این زمینه هم اطلاعات بسیار مفید و جذابی کسب کنید.

نقش بیمارستان ها در بهداشت و درمان عمومی در کرواسی

بهداشت و درمان عمومی در کرواسی هنوز به مراقبت های بیمارستانی متکی است. تعداد تخت های بیمارستانی اخیراً به 5.5 در هر 1000 نفر جمعیت در سال 2019 از 6.0 در سال 2000 کاهش یافته است. 

در همان دوره ، تخت های بیمارستانی در اتحادیه اروپا به طور کلی از 6.3 به 5.0 کاهش یافته است که نشان دهنده دامنه بیشتر در کرواسی برای انتقال خدمات به خارج از بیمارستان ها می باشد.

در مقایسه با سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا ، کرواسی تعداد تخت های زیادی در بیمارستان های توانبخشی و مراقبت های طولانی مدت دارد. همچنین چالش های مربوط به ترخیص از بیمارستان از مراقبت های حاد به طولانی مدت یا در منزل وجود دارد که هنوز توسعه نیافته است.

نقش بیمارستان ها در بهداشت و درمان عمومی در کرواسی

میانگین مدت اقامت (ALOS) برای مراقبت های بیمارستانی در سال های اخیر به طور مداوم در این کشور کاهش یافته است و در سال 2020 به 8.4 روز رسیده است ، اگرچه این هنوز بالاتر از میانگین اتحادیه اروپا 7.9 بوده ، اما کاهش بیشتر آن در آینده ممکن است. به طور کلی نقش بیمارستان ها در بهداشت و درمان عمومی در کرواسی همچنان زیاد است و افراد برای دریافت اکثر خدمات درمانی باید به آن ها مراجعه نمایند.

آمار پزشکان در کرواسی

طبق آخرین اطلاعات از وزارت بهداشت این کشور آمار پزشکان در کرواسی ؛ به ویژه پرستاران در حال افزایش است. از لحاظ تاریخی ، کرواسی تعداد پزشکان و پرستاران کمتری نسبت به سایر کشورهای اتحادیه اروپا داشته است ، طبق آمار کرواسی با تنها 6.6 پرستار به ازای هر 1000 نفر در سال 2020 (در مقایسه با میانگین اتحادیه اروپا 8.5) و 3.4 پزشک در مقایسه با 3.6 پزشک در میانگین اتحادیه اروپا می باشد.

علیرغم نگرانی‌هایی که برای بهداشت و درمان عمومی در کرواسی در مورد تأثیرات الحاق این کشور  به اتحادیه اروپا در سال 2013 وجود داشت و امکان مهاجرت احتمالی متخصصان و پرستاران به سایر کشورهای عضو اتحادیه می رفت ، نسبت پزشکان و پرستاران به جمعیت بین سال‌های 2016 تا 2020 افزایش یافت.

پیش بینی می شود از آنجایی که این کشور با پذیرش مهاجر مواجه است و دانشجویان بسیاری برای تحصیل به این کشور مهاجرت می کنند در آینده تعداد پزشکان و پرستاران در کرواسی بازهم افزایش داشته باشد و زمینه کار در کرواسی برای پزشکان کمی سخت تر شود ، برای شناخت بیشتر بازار کار و اشتغال این کشور حتما مقاله مربوطه را مطالعه فرمایید.

سوالات پر تکرار بهداشت و درمان عمومی در کرواسی

کرواسی تعداد پزشکان و پرستاران کمتری نسبت به سایر کشورهای اتحادیه اروپا داشته است ، طبق آمار کرواسی با تنها 6.6 پرستار به ازای هر 1000 نفر در سال 2020 (در مقایسه با میانگین اتحادیه اروپا 8.5) و 3.4 پزشک در مقایسه با 3.6 پزشک در میانگین اتحادیه اروپا می باشد..

تعداد تخت های بیمارستانی اخیراً به 5.5 در هر 1000 نفر جمعیت در سال 2019 از 6.0 در سال 2000 کاهش یافته است. در همان دوره ، تخت های بیمارستانی در اتحادیه اروپا به طور کلی از 6.3 به 5.0 کاهش یافته است که نشان دهنده دامنه بیشتر در کرواسی برای انتقال خدمات به خارج از بیمارستان ها می باشد.

بیمه عمومی اجباری در بهداشت و درمان عمومی در کرواسی با بیمه سلامت داوطلبانه تکمیل می شود.

بیمه درمانی تکمیلی ، عمدتاً برای پوشش پرداخت مشارکت پرداخت برای خدمات مازاد یا داوطلبانه است و به صورت جداگانه از CHIF (ارائه‌دهنده اصلی) یا یک بیمه گر خصوصی خریداری می‌شود. جالب اینکه بیش از 60 درصد جمعیت دارای این بیمه اضافی هستند.

بیش از یک سوم (38.8٪) از کل هزینه های بهداشتی در کرواسی صرف خدمات سرپایی می شود (شامل مراقبت های اولیه و مراقبت های سرپایی تخصصی که عمدتاً توسط بخش های سرپایی بیمارستان ارائه می شود). با این حال ، این کشور نسبت به بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا ، سهم بسیار بیشتری از هزینه های بهداشتی خود را برای داروها و تجهیزات پزشکی صرف می کند ، اگرچه به صورت مطلق (296 یورو برای هر نفر) کمتر از میانگین اتحادیه اروپا است.

امید به زندگی هنگام تولد در کرواسی در سال 2020 به 78 سال افزایش یافت که کمتر از میانگین اتحادیه اروپا 80.9 سال می باشد ، همچنین بیماری های ایسکمیک قلبی و سکته مغزی شایع ترین علت مرگ و میر در این کشور هستند.

این مطلب توسط کارشناسان متخصص موسسه مهاجرتی رجبی برای شما عزیزان تهیه شده است تا بتوانید بهداشت و درمان عمومی در کرواسی را بهتر بشناسید و پیش از سفر و یا مهاجرت به آن اطلاعاتی هرچند خلاصه را از آن دریافت نمایید ، در صورت نیاز به دریافت مشاوره و راهنمایی در این باره با کارشناسان ما در دفاتر تهران و شیراز تماس حاصل فرمایید ، همچنین اگر با هدف تحصیل ، کرواسی را انتخاب کرده اید مقاله بهترین شهر کرواسی برای تحصیل را نیز بخوانید و اطلاعات مفیدی کسب کنید.

وضعیت بهداشت و سلامت در کرواسی در مقایسه با دیگر کشورها چگونه است؟ مطالعه و مقایسه کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post
منو
خانه