اقتصاد کشور گرجستان

اقتصاد کشور گرجستان دوران پر فراز و نشیبی را در تاریخ پشت سر گذاشته است و دچار تغییرات فراوانی شده که گاهی شکست های بزرگی را برای این کشور به ارمغان آورده است و گاهی باعث رشد و رفاه بیش تر مردم بوده است.

اما حالا پس از گذشت این همه دوران پر از چالش ، چندسالی است که ثبات به تمامی حوزه ها از جمله اقتصاد کشور گرجستان وارد شده که کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت ۵۶۲۰۵۱ ( موسسه حقوقی رجبی ثبت ۴۰۴۵۱ ) در این مقاله اطلاعات کامل و دقیقی را در این زمینه به شما ارائه خواهند کرد.

مهاجرت به گرجستان و سرمایه گذاری در گرجستان با توجه به رشد اقتصادی و اهداف سیاسی این کشور می تواند یکی از گزینه های بسیار مناسب برای مهاجرت به خارج از کشور باشد و شما را به اهداف تان در زندگی نزدیک تر نموده و حتی به عنوان یک سکوی مناسب برای دست یابی به کشورهای بزرگ جهان نیز مورد استفاده و بهره برداری قرار گیرد ، برای دستیابی به اطلاعات به روز در زمینه برترین زمینه های سرمایه گذاری در این کشور مقاله سرمایه گذاری و ثبت شرکت در گرجستان را بخوانید.

فهرست مطالب
اقتصاد کشور گرجستان

گرجستان و اتحاد جماهیر شوروی

طبق آخرین آمار اقتصاد کشور گرجستان طی سال های گذشته رشد قابل قبولی داشته و از منجلابی که سال ها دچار آن بوده است بیرون آمده و حرکتی رو به جلو را در سایه دوستی و رابطه دوستانه با اتحادیه اروپا تجربه می کند ، دلیل اصلی آن را باید اصلاحات بزرگی دانست که در ساختار مهم این کشور اتفاق افتاده و دولت نیز در پی آن تغییرات زیادی داشته است.

گرجستان در طول تاریخ سرزمینی بوده که از ابتدای حیات و شکل گیری انسان ها نخستین و اولین تمدن ها را در خود جای داده است و همواره تجاوزات بسیاری را به خاک خود دیده است ، گرجی ها در تاریخ خود از سوی اعراب مسلمان ، ترکان سلجوقی و در بدترین دوران از سوی مغول ها مورد تجاوز و حمله قرار گرفته اند و همواره این حملات باعث سقوط و نزول اقتصاد ، رشد و استقلال این کشور بوده است.

گرجی ها در نهایت در سال 1783 میلادی تحت حمایت روسیه قرار گرفتند و در سال 1801 به عنوان یکی از فرمانداری های روسیه معرفی و رژیم تزاری در آن برقرار شد ، گرجستان در سال 1922 به اتحاد جماهیر شوری پیوست و تا سال 1990 با نام جمهوری سوسیالیستی گرجستان شوروی به حیات خود ادامه داد و در طی این دوران اقتصاد کشور گرجستان در تضاد و جنگ با دنیا ، دوران رو به نزول و سختی را تجربه کرد.

گرجستان و اتحاد جماهیر شوروی

گرجستان و اتحاد جماهیر شوروی در نهایت باسقوط شوروی سابق و تظاهراتی که در این کشور درجریان بود ، رابطه ناموفق خود را برای همیشه به اتمام رسانند و این نقطه آغازی بود برای پیشرفت اقتصاد کشور گرجستان و استقلال این کشور پس از سال ها خفقان سیاسی و زندگی سخت مردم در این کشور.

گرجستان پس از اتحاد جماهیر شوروی

بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق ، تنها میراث شوم کمونیست برای گرجستان فساد سیستمی و گسترده ای بود که از سال ها حکومت سیاست مداران فاسد به عنوان راه و رسم زندگی و کشور مداری به جا مانده بود ، در برخی از برآوردها تا 15 سال پیش گرجستان به عنوان فاسدترین کشور آسیای میانه معرفی می شد و تا اعماق سازمان ها و ادارات در فساد سیستمی غرق بود ، اما دولت با عزمی راسخ از سال 2003 به مبارزه با این فساد پرداخت.

به این ترتیب در کمتر از دو دهه ، گرجستان پس از اتحاد جماهیر شوروی از یکی از فاسدترین نظام های اقتصادی آسیای میانه به موفق ترین کشور جهان در زمینه مبارزه با فساد تبدیل شد و اقتصاد کشور گرجستان شروع به شکوفایی کرد ، دولت با شروع مبارزه با اعمالی چون رشوه ، رابطه گری و پارتی بازی و چنین عوامل قبیحی که دیگر به یک سنت برای پیشبرد امور در این کشور پذیرفته شده بود ، زمینه رشد در تمامی زمینه ها در کشور را فراهم کرد.

حال می بینیم که اقتصاد کشور گرجستان رنگ و بوی یک اقتصاد سالم و رو به رشد را به خود گرفته و نرخ تورم و نرخ بیکاری در حال کاهش بوده و رفاه هر روزه برای مردم این کشور بیش تر و کامل تر فراهم می شود و سیل سرمایه های خارجی و سرمایه گذاران بزرگ جهانی از همه طرف به سوی این کشور سرازیر شده اند.

آماری از تجارت گرجستان

در حال حاضر امتیاز آزادی اقتصاد کشور گرجستان 71.8 است که اقتصاد آن را بیست و ششمین اقتصاد آزاد جهان در شاخص سال 2022 می کند.

گرجستان در میان 45 کشور منطقه اروپا رتبه هجدهم را دارد و امتیاز کلی آن بالاتر از میانگین منطقه ای و جهانی است و طی پنج سال گذشته ، رشد اقتصادی گرجستان به جز سال 2020 ( به دلیل همه گیری بیماری کورونا ) قوی و رو به شد بوده است.

اقتصاد کشور گرجستان به لطف اصلاحات اقتصادی و دموکراتیک که توسط انقلاب مسالمت آمیز گل سرخ انجام شد ، از یک وضعیت تقریبا شکست خورده در سال 2003 به یک اقتصاد بازار خوب در سال 2014 حرکت کرد و از آن زمان نیز تا به حال به پیشرفت اقتصادی خود ادامه داده است و امید می رود که طی سال های آینده نیز این نرخ رشد اقتصادی را حفظ نموده و بتواند به یک بازار سرمایه گذاری بسیار خوب و عالی مبدل گردد.

تولید ناخالص داخلی اسمی ( GPD ) گرجستان به 60.23 میلیارد لاری ( 18.7 میلیارد دلار / 16.94 میلیارد یورو ) در سال 2021 رسید که 22.3 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت .

در حالی که رشد واقعی تولید ناخالص داخلی نیز 10.4 درصد افزایش یافته است ، تمامی این آمار نشان از حرکت درست و رو به جلوی اقتصاد دانان و دولت این کشور در راستای شکوفایی اقتصاد کشور گرجستان دارد ، در ادامه برخی از آمار واردات و صادرات کشور گرجستان را مشاهده خواهید کرد.

5 کشور برتر وارد کننده از گرجستان

نام کشور میزان واردات درصدر سهم واردات به گرجستان
ترکیه 1.617 میلیون دلار 16.99%
روسیه 977 میلیون دلار 10.27%
چین 852 میلیون 9.02%
ایالات متحده آمریکا 679 میلیون دلار 7.13%
آذربایجان 559 میلیون دلار 5.87%

5 کشور برتر صادر کننده به گرجستان

نام کشور میزان صادرات درصد سهم صادرات به گرجستان
آذربایجان 509 میلیون دلار 13.39%
روسیه 497 میلیون دلار 13.08%
ارمنستان 433 میلیون دلار 11.39%
بلغارستان 284 میلیون دلار 7.48%
اوکراین 251 میلیون لار 6.61%

Top exported imported / Georgia

برترین کالاها و مواد صادراتی از گرجستان و وارداتی به گرجستان

گرجستان از طریق زمینی با ارمنستان ، آذربایجان ، روسیه و ترکیه و از طریق دریا با اوکراین همسایه است و همانطور که مشاهده کردید این کشورها در صدر کشورهای وارد کننده گرجستان و صادره کننده به این کشور قرار دارند ، در سال 2021 گرجستان رتبه 118 اقتصاد جهان از نظر تولید ناخالص داخلی ( دلار آمریکا) ، رتبه 124 در کل صادرات ، رتبه 106 در کل واردات و اقتصاد شماره 111 از نظر تولید ناخالص داخلی سرانه (دلار آمریکا فعلی) بوده است و شماره 60مین اقتصاد پیچیده بر اساس شاخص پیچیدگی اقتصادی (ECI).

برترین کالاها و مواد صادراتی از گرجستان و وارداتی به گرجستان​

وابستگی اقتصاد کشور گرجستان و نیاز واردات این کشور با توجه به رشد صنایع و کارخانجات در این کشور بیش تر متوجه مواد خام و همچنین اتومبیل است و همچنین در صدر صادرات این کشور نیز مواد خام حرف اول را میزنند ، البته این موضوع دلیل بر پایین بودن صادرات این کشور در زمینه های کشاورزی و یا دامپروی نیست ، اما در حال حاضر درآمد کشور بر این موارد استوار است.

به طوری که برنامه دولت برای دهه های آینده با توجه به رشد صنایع و بازار کار در گرجستان کاهش صادرات مواد خام و افزایش تولیدات و محصولات در زمینه های مختلف است ، در ادامه برترین کالاها و مواد صادراتی از گرجستان و وارداتی به گرجستان را مشاهده می کنید.

برترین واردات به گرجستان

مواد یا کالای وارداتی مبلغ واردات در سال 2021
مواد نفتی 758 میلیون دلار
سنگ معدن مس 604 میلیون دلار
اتومبیل 520 میلیون دلار
گاز طبیعی 316 میلیون دلار
دارو 307 میلیون دلار

برترین صادرات از گرجستان

مواد یا کالای صادراتی مبلغ صادرات در سال 2021
سنگ معدن مس و کنستانتره مس 650 میلیون دلار
اتومبیل و یدک اتومبیل 414 میلیون دلار
آلیلاژهای گوناگون فلزی 302 میلیون دلار
شراب 218 میلیون دلار
طلا 192 میلیون دلار

در مقالات زیر می توانید اقتصاد برخی از کشور ها را با هم مقایسه کرده و اطلاعات خود را تکمیل کنید.

بزرگترین صنایع تاثیرگذار در اقتصاد کشور گرجستان

در این قسمت بزرگترین صنایع تاثیرگذار در اقتصاد کشورگرجستان را به شما معرفی خواهیم کرد که می توانند باعث کسب درآمد و همچنین ایجاد بازار کار بسیاری در این کشور شوند ، توجه داشته باشید که این موارد از شاخص ترین زمینه ها بوده و زمینه های بسیار دیگری همچون دامپروری ، حمل و نقل ، عمران ، صنایع غذایی ، بهداشت و درمان و غیره نیز وجود دارند که از بزرگ ترین و تاثیر گذارین صنایع در اقتصاد کشور گرجستان هستند.

نقش معدن در اقتصاد گرجستان

استخراج فلزات در گرجستان با مس در هزاره های ششم و پنجم قبل از میلاد آغاز شد و گرجی ها همچنین در دوران باستان طلا ، برنز ، برنج ، مس و آهن را نیز استخراج می کردند ، طیف وسیعی از مواد معدنی در دوران شوروی در گرجستان استخراج شد که از جمله آن ها می‌توان به روی ، زئولیت ، منگنز ، سرب ، مس ، زغال‌سنگ ، باریت و آرسنیک اشاره کرد.

گرجستان تولید کننده عمده سنگ معدن منگنز با عیار بالا برای بیش از یک قرن در جهان می باشد و در حال حاضر بیش از سیصد ذخایر معدنی اکتشاف شده دارد که تاثیر عمده ای بر اقتصاد کشور گرجستان داشته و درآمد بالایی را برای کشور به ارمغان می آورند ، جالب است بدانید که از میان این سیصد ذخائر معدنی شناخته شده تنها 50 درصد به تولید رسیده است.

بخش کشاورزی گرجستان

بخش کشاورزی گرجستان بیش از 55 درصد از نیروی کار کشور را از طریق کشاورزی معیشتی به کار گرفته است ، خاک و آب و هوای گرجستان بخش کشاورزی را به یکی از مولدترین بخش های اقتصاد این کشور تبدیل کرده است که حدود 8.1 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می دهد ، در دوران اتحاد جماهیر شوروی مناطق خشک با سیستم آبیاری منحصر به ‌فرد نجات یافتند در حالی که مکان‌های باتلاقی خشک می‌شدند و این امکان را برای کشور فراهم می‌کرد تا تولید غذای خود را از سال 1918 تا 1980 ده برابر کند.

از سال 2011 بیش از 35 درصد از زمین‌های قابل کشت گرجستان در این کشور کاشته شده و به زیر کشت رفته اند ، اما بخش کشاورزی عمیقا تحت تأثیر نا آرامی‌های داخلی پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی قرار گرفت ، که با رشد صنایع شراب‌سازی و انگورسازی که مهمترین بخش‌های این بخش هستند ، در حال بهبود است ، گرجستان یکی از قدیمی ترین تولید کنندگان شراب با کیفیت بالا در جهان است.

صنعت گردشگری گرجستان

بخش گردشگری بخش مهمی از اقتصاد کشور گرجستان است که 6.7 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل می دهد و 1.94 میلیارد دلار درآمد ایجاد می کند ، این کشور در سال 2018 بیش از 8.7 میلیون بازدید کننده با ارز خارجی بالغ بر 2.6 میلیارد دلار در سه چهارم ابتدایی سال دریافت کرد.

طبق آمار تمامی بازدیدکنندگان بین المللی به طور متوسط 6.5 روز در این کشور اقامت دارند و بیش ترین بازدیدکنندگان به ترتیب از کشورهای روسیه (1,404,757) ، آذربایجان (1,424,610) ، ترکیه (1,098,555) و ارمنستان (1,268,886) در سال 2018 به گرجستان سفر کرده اند ، این کشور سرمایه گذاری زیادی در زیرساخت های اساسی ، توسعه و نوسازی مقاصد گردشگری انجام داده است و قصد دارد تا سال 2025 میزبان بیش از 11 میلیون بازدید کننده باشد و درآمد خود را به بیش از 6.6 میلیارد دلار افزایش دهد.

با این تفاصی و برنامه ریزی ها گردشگری به یکی از ارکان اصلی در اقتصاد کشور گرجستان مبدل شده و درآمد بالایی را برای کشور به ارمغان خواهد آورد و علاوه بر این بازار کار زیادی را نیز به وجود خواهد آورد و از بیکاری که گریبان کشور را گرفته خواهد کاست.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

تمام سوالات خود در زمینه اقتصاد گرجستان را در جلسات مشاوره با کارشناسان ما بپرسید.

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

انواع انرژی در اقتصاد کشور گرجستان

گرجستان دارای ظرفیت گسترده انرژی آبی است که به آن ها پتانسیل جدی برای تبدیل شدن به تامین کننده پیشرو انرژی آبی در منطقه را می دهد که از 26000 رودخانه این کشور ، 300 رودخانه در تولید انرژی قابل توجه هستند ، الکساندر ختاگوری ( وزیر سابق انرژی گرجستان ) پروژه های برق آبی متعددی را پیشنهاد کرده که گرجستان را در آینده به دومین تولید کننده برق آبی روی کره زمین تبدیل می کند.

طبق آمار گرجستان در سال 2017 ، 8.34 میلیارد کیلووات ساعت تولید کرد در حالی که 8.15 میلیارد کیلووات ساعت را به صورت محلی مصرف می کرد.

شرکت های مطرح در اقتصاد گرجستان

در ادامه معرفی و شناخت اقتصاد کشور گرجستان خوب است که شرکت های مطرح و بزرگ این کشورکه بیش ترین تاثیر مستقیم در اقتصاد کشور گرجستان را دارند و باعث ایجاد رونق و فرصت های شغلی در گرجستان را می شوند را شناخته و نام آن ها را به یاد بسپارید.

همچنین این شرکت ها معمولا در حال رشد هستند و همواره در حال استخدام و جذب نیروهای کار جدید می باشند که در صورت مهاجرت به این کشور می توانند گزینه های مناسبی برای اشتغال و کار قرار گیرند.

همچنین اشتغال در این شرکت ها می تواند از درآمد منصفانه و مناسبی افراد را بهره مند سازد به طوری که درآمد آن ها جوابگوی هزینه های زندگی در گرجستان باشد و آن ها را از نیاز به شغل دوم معاف سازد.

شما می توانید با مراجعه به مقاله مربوطه با هزینه های زندگی در این کشور بهتر و دقیق تر آشنا شوید و اطلاعات مناسبی برای مهاجرت به این کشور به دست آورید.

در ادامه اسامی شرکت های مطرح در اقتصاد گرجستان را مشاهده خواهید کرد که هر کدام به نوعی نقش بسیار مهمی را در بازار کار و اقتصاد کشور گرجستان ایفا می نمایند و در حال حاضر برخی از آنان در زمینه فعالیت خود بسیار ارزشمند هستند.

دقت داشته باشید که ثبت شرکت در گرجستان با توجه به رشدی که اقتصاد این کشور در حال تجربه است یکی از بهترین روش های سرمایه گذاری و کسب درآمد در گرجستان می باشد که در کنار معافیت های مالیاتی و نرخ مالیات در گرجستان که دولت برای کمک به سرمایه گذاران در نظر گرفته است ، می تواند درآمد مناسبی را برای شما در این کشور به ارمغان آورد.

نام شرکت زمینه فعالیت
باداگونی شراب سازی
بانک گرجستان سرمایه گذاری و بانکداری
سیکنت مخابرات و ارتباطات
خطوط هوایی گرجستان خدمات مردمی
گروه صنعتی گرجستان انرژی
صنایع نفت و گاز گرجستان نفت و گاز
کارخانه خودرو کوتایسی اتومبیل سازی
روستاوی استیل صنایع استیل و آهن
هلدینگ رسانه ای ایمدی تلوزیون و رسانه

سوالات پر تکرار اقتصاد کشور گرجستان

آذربایجان
روسیه
ارمنستان
بلغارستان
اوکراین

مواد نفتی
سنگ معدن مس
اتومبیل
گاز طبیعی
دارو

سنگ معدن مس و کنستانتره مس
اتومبیل و یدک اتومبیل
آلیلاژهای گوناگون فلزی
شراب
طلا

گرجستان تولید کننده عمده سنگ معدن منگنز با عیار بالا برای بیش از یک قرن در جهان می باشد.

بخش گردشگری بخش مهمی از اقتصاد کشور گرجستان است که 6.7 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل می دهد و 1.94 میلیارد دلار درآمد ایجاد می کند.

همانطور که در این مقاله گفتیم اقتصاد کشور گرجستان در حال شکوفا شدن است که زمینه را برای حضور سرمایه گذاران خارجی فراهم آورده و طی چند سال گذشته سرمایه گذاران و شرکت های خارجی بسیاری در این کشور سرمایه گذاری کرده و یا در حال برنامه ریزی جهت حضور در بازار کار این کشور هستند ، شما می توانید با ارتباط با کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی اطلاعات و مشاوره های مناسبی را در این زمینه کسب نمایید ، کافیست با دفاتر تهران و شیراز موسسه در ارتباط باشید ؛ همچنین توصیه می کنیم با مطالعه مقاله مهاجرت به گرجستان با تمامی روش های امن و قانونی مهاجرت به این کشور و چگونگی هر روش آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4/5 - (4 امتیاز)

یک تخفیف ویژه داریم! 
به مناسبت سال جدید میلادی!

تا آخر دی، می‌تونی با 30درصد تخفیف ، مشاوره تخصصی بگیری و 
با 10 الی 30 درصد تخفیف، قرارداد ببندی!

برای هماهنگی با شماره‌های زیر تماس بگیر:
021-91002525
071-91002525

منو
خانه