تاریخ کشور گرجستان از گذشته تا معاصر

تاریخ کشور گرجستان از گذشته تا معاصر در این محتوا توسط کادر مجرب موسسه مهاجرتی رجبی مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

همان طور که می دانید ، در سالهای اخیر مهاجرت ایرانیان افزایش یافته است ؛ گرجستان یکی از کشورهای همسایه ایران است که ایرانیان زیادی این کشور را برای مهاجرت انتخاب می کنند ؛ یکی از مهمترین مزایای مهاجرت به گرجستان نزدیکی آن به ایران است ، در همین راستا مقاله لینک شده را بخوانید تا با تمامی راه های امن و قانونی مهاجرت به این کشور که توسط کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت ۵۶۲۰۵۱ ( موسسه حقوقی رجبی ثبت ۴۰۴۵۱ ) بررسی شده است آشنا شوید.

برای مهاجرت به هر کشوری بهتر است با تاریخ و فرهنگ آن آشنا باشید تا بتوانید ارتباط بهتری با مردم آن کشور برقرار کنید ؛ بدین منظور در نظر داریم تا اطلاعات مفیدی در مورد تاریخ کشور گرجستان از گذشته تا معاصر در اختیار شما مخاطبان عزیز قرار دهیم ؛ دانستن تاریخ کشورهای مختلف حقایق جالب وگاه عجیبی را برای ما آشکار می کنند.

تاریخ انسان های اولیه گرجی به یک میلیون و هشتصد هزار سال قبل بر می گردد ؛ زمانی که باستان شناسان در حفاری‌های اخیر خود جمجمه یک انسان گرجی را در ناحیه دمانیسی ( جنوب گرجستان ) پیدا کردند و از کشفیات خود متوجه شدند که این انسان در حدود یک میلیون و هشتصد هزار سال پیش زندگی می کرده است ؛ در نتیجه می توان گفت که گرجی ها سالها قبل از دوره پارینه سنگی در قفقاز جنوبی ، به ویژه در گرجستان می زیستند.

فهرست مطالب
تاریخ کشور گرجستان از گذشته تا معاصر

تاریخ کشور گرجستان در گذشته

تاریخ کشور گرجستان در گذشته چگونه بوده است؟ گرجستان در اواخر دوران مفرغ شاهد یگانگی قبایل گرجی با یکدیگر بوده است ؛ در اوایل عصر آهن ، این کشور در حوزه اقتصادی پیشرفت چشمگیری داشت ؛ رشد اقتصاد گرجستان نتیجه تولید بالای صنایع دستی و گسترش روابط تجاری با سایر کشورها بود ؛ البته در آن زمان نابرابری‌های اجتماعی در جامعه افزایش یافت ، بطوری که شرایط لازم برای ایجاد یک جامعه طبقاتی فراهم شد.

گرجستان در سال‌ ۳۳۰ میلادی ، مسیحیت را به عنوان دین رسمی خود برگزید ؛ دین مسیحیت در ابتدا توسط بانو نینو شناخته شد و توسط میریان ، پادشاه گرجستان پذیرفته و رواج پیدا کرد ؛ در آن زمان دولت گرجستان قدرت یافته بود ؛ دولت‌های باستانی ایران و روم نیز به سرعت در حال رشد و قدرت یابی بودند ؛ ایرانیان و رومیان برای توسعه اراضی خود و کسب نفوذ در قفقاز شروع به جنگ با گرجی ها کردند.

بدین ترتیب ، از قرن‌ ۴ تا ۶ میلادی ، مردم گرجستان برای حفظ استقلال خود مجبور به جنگیدن با ایران و روم شدند ؛ تصمیم بر این شد که مردم غرب گرجستان با رومی‌ها و مردم شرق گرجستان با ایرانی‌ها مبارزه کرده و جلوی پیشرفت آنها را به خاک کشور بگیرند ؛ در اواسط قرن پنجم ، پادشاه گرجستان  به نام واختانگ ، پایتخت خود را از متسختا به تفلیس انتقال داد و خودش به عنوان رهبر مبارزه با ایرانی‌ها وارد میدان شد و سرانجام در سال ۵۷۲ ، توانست ایرانیان را از خاک گرجستان خارج کند.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

شناخت همه جانبه و کامل کشور مقصد در جلسات مشاوره شرکت رجبی.

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

امپراطوری اورارتو در سرزمین قفقاز

اولین دولت‌های سرزمین قفقاز که نقش مهمی در زندگی سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی گرجستان باستان داشتند ، پادشاهی‌های ایبریا و کولخیس ( کول ها ) بودند.

از هزاره دوم پیش از میلاد ، اقوام گله دار و دامپرور از سرزمین بین‌النهرین به گرجستان مهاجرت کرده و در آنجا سکنی گزیدند ؛ این اقوام بعدها تمدن اورارتو را تشکیل دادند ؛ اورارتوها قبایل قبل از خود ، یعنی دیائوخی ها و کول‌ها را در گرجستان شکست دادند و امپراتوری اورارتو را راه اندازی کردند.

بر اساس تاریخ کشور گرجستان از گذشته تا معاصر ، قلمرو اورارتو یکی از وسیع‌ترین امپراتوری های دوران خود بود ؛ اما این قوم در قرن هفتم پیش از میلاد ، شروع به ضعیف شدن کرد.

این ضعف سبب شد تا آریایی‌ها پادشاهی ماد را تأسیس نموده و قدرت را بدست گیرند ؛ مادها با شکست دادن اورارتو ، در حوالی ارمنستان امروزی ساکن شدند و در نتیجه  ترکیب دو قوم گرجی و آریایی ، قوم ارمنی بوجود آمد ؛ پس از مدتی ، هخامنشیان بر جنوب گرجستان باستان غلبه کرده و جایگزین مادها شدند.

امپراطوری اورارتو در سرزمین قفقاز

حمله مغولان به گرجستان

طبق آنچه از تاریخ کشور گرجستان از گذشته تا معاصر می دانیم ؛ این کشور در منطقه قفقاز اوراسیا و بین آسیای غربی و اروپای شرقی قرار گرفته است ؛ نام گرجستان در دوران باستان ، ایبریا بوده است ؛ همچنین امروزه ، در اکثر زبان ها با واژه یونانی جورجیا به معنای کشاورزی شناخته می شود ؛ اولین پادشاه کشور گرجستان پارناواز یکم بود ؛ کشور گرجستان از قرن چهارم قبل از میلاد ، تا قرن 13 میلادی در کمال صلح و آرامش بود.

اما پس از حمله مغولان به گرجستان در سده سیزدهم ، تاریخ کشور گرجستان با فراز و نشیب های فراوانی روبرو شد ؛ گرجی ها پس از حمله مغول با حملات ایرانیان ، عثمانی ها و در آخر حمله روس ها در سال 2008 میلادی مواجه شده و در برابر آنها ایستادگی کردند.

قرن هفتم میلادی ، اعراب به بهانه گسترش اسلام به کشورهای زیادی از جمله گرجستان حمله کردند و خسارات فراوانی به این کشور وارد کردند ؛ همچنین ترکان سلجوقی به گرجستان حمله کرده و اراضی این کشور را به مرتع تبدیل می‌کردند ، تا جایی که سبب متزلزل شدن اقتصاد فئودالی گرجستان شدند.

هلدینگ حقوقی مهاجرتی رجبی به جز این سایت ، در سایر وب سایت ها و پیج اینستاگرام نیز فعال می باشد ؛ شما عزیزان می توانید برای پیگیری موضوعات مختلف اعم از تاریخ کشور گرجستان از گذشته تا معاصر ، پیج اینستاگرام مجموعه را نیز دنبال کنید تا از آخرین اخبار و موضوعات مهاجرتی مطلع شوید.

عصر طلایی گرجستان

Golden age / Georgia

عصر طلایی گرجستان

در قرن دهم مرزهای کشور گرجستان تا رود ارس گسترش پیدا کرد ؛ در اواسط قرن دهم ، داویت کوروپالات امپراتور بزرگ گرجیان ، موجب رشد و توسعه کشورش شد و صلح را به کشور گرجستان بازگرداند ؛ سرانجام گرجی‌ها در جنگ دیدگوری در سال ۱۰۲۲ میلادی به حکومت اعراب در گرجستان پایان دادند ؛ اقدامات داویت چهارم ، در طول قرون‌های ۱۲ و ۱۳ میلادی سبب ایجاد عصر طلایی گرجستان شد و در زمان ملکه تامار ، گرجستان به دوره  ترقی فرهنگ و تمدن خود رسید.

در حال جستجو برای یافتن اطلاعات صحیح و به روز درباره گرجستان هستید؟ مقالات زیر را به شما تقدیم می کنیم. . .

دوران افول گرجستان

دوران افول گرجستان در چه سالهایی اتفاق افتاد؟ در سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۴۰۳ میلادی ، تیمور لنگ به گرجستان حمله کرد و سبب ویرانی آن شد ؛ براساس تحقیقاتی که از تاریخ کشور گرجستان از گذشته تا معاصر بدست آمده است ؛ با حملات پادشاه عثمانی ، پادشاهی متحد گرجستان در سال ۱۴۶۶ متزلزل شده و سرانجام در سال ۱۴۹۰ میلادی به سه پادشاهی مستقل کاختی ، کارتلی و ایمرتی و پنج شاهزاده‌نشین تبدیل شد.

در آن زمان ارتش ایران ، عثمانی و روس از سه جهت گرجستان را مورد حمله قرار دادند ؛ بطوری که شاه اسماعیل اول حدود بیست بار به گرجستان حمله نمود و بعد از حملات او گرجستان بشدت آسیب دید ؛ در طی این حملات  عده زیادی از مردم گرجستان کشته شده و تعداد زیادی از آنها به ایران آورده شدند ؛ گرجی‌ها برای در امان ماندن از حملات ایرانیان به فکر ایجاد روابط با روسیه افتادند و در سال ۱۷۸۳طی عهدنامه ای تحت حمایت روسیه قرار گرفتند.

دوران افول گرجستان​
عهدنامه گرجیوسک

عهدنامه گرجیوسک

طبق آنچه ما از تاریخ کشور گرجستان از گذشته تا معاصر می دانیم ؛ امپراتوری روسیه و پادشاهی شرق گرجستان در سال ۱۷۸۳ عهدنامه ای امضا کردند که طی آن گرجستان تحت حمایت روسیه در‌آمد.

طبق مفاد عهدنامه گرجیوسک ، روسیه تعهد کرد تا سلطنت خاندان باگرتیون بر مناطق شرق گرجستان را تضمین کند ؛ بر اساس این قرارداد گرجستان قصد داشت تا از زیر سلطه حاکمیت ایران خارج شود ، اما با اقدامات آقا محمد خان قاجار ، این منطقه پس از مدتی دوباره در اختیار ایران قرار گرفت.

در سال ۱۸۰۱ روسیه ، گرجستان را به عنوان یکی از فرمانداری‌های خود انتخاب کرد و رژیم تزاری در گرجستان برقرار شد ؛ در سال ۱۹۱۸ ، پس از انقلاب اکتبر روسیه ، گرجستان استقلال خود را اعلام نمود ، اما این استقلال خیلی طول نکشید و در سال ۱۹۲۱ ، ارتش سرخ شوروی به گرجستان حمله کرده و این کشور را به تصرف خود در آورد .

گرجستان حدود 70 سال به عنوان یکی از جمهوری‌های شوروی محسوب می شد تا اینکه در سال ۱۹۹۱میلادی ، سرانجام به استقلال رسمی خود دست یافت.

تظاهرات مردم گرجستان علیه سیاست های روسی

تظاهرات مردم گرجستان علیه سیاست های روسیه  به چه دلایلی انجام شد؟ مردم گرجستان از همان ابتدا به شدت ملی‌گرا بودند ؛ آنها برای اولین بار در سال ۱۹۵۶، علیه سیاست های روسی شروع به اعتراض کردند ؛ همچنین گرجی ها در سال ۱۹۷۸ ، در برابر تلاش‌هایی که در جهت تضعیف زبان گرجی انجام می گرفت ، دست به اعتراضات دامنه‌داری زدند.

طبق آنچه از تاریخ کشور گرجستان از گذشته تا معاصر بدست آمده است ؛ در سال ۱۹۸۵، گورباچف به رهبری اتحاد جماهیر شوروی منصوب شد ؛ گورباچف سیاست گلاسنوست را رواج داد ؛ طبق این سیاست آزادی بیان ، اجازه شکل‌گیری گروه‌های غیررسمی مربوط به مسائل زبانی ، محیطی و نژادی آزاد شد ؛ به همین دلیل ملی گرایان گرجی در نوامبر ۱۹۸۸، علیه سیاست روس گرایی دست به تظاهرات گسترده ای زدند.

در سال 1989 ، گرجی‌ها تظاهراتی در تفلیس برگزار کردند و خواستار حفظ تمامیت ارضی جمهوری گرجستان شدند ؛ در پی این تظاهرات ، نیروهای امنیتی شوروی تظاهرکنندگان را به آتش کشیده و عده ای را کشته و مجروح کردند ؛ این امر خشم عمومی مردم گرجستان را برانگیخت ، تا جایی که آنها خواستار کسب حق حاکمیت ملی و جدایی از شوروی شدند ؛ بر این اساس ، مجلس جمهوری گرجستان شوروی که زیر نظر حزب کمونیست گرجستان بود ، برتری و تفوق قوانین گرجستان را بر قوانین شوروی اعلان کرد.

انتخابات پارلمانی گرجستان

در انتخابات پارلمانی گرجستان که در سال ۱۹۹۰ برگزار گردید ؛ اتحادیه گرجستان آزاد و احزاب طرفدار استقلال گرجستان ، بیشترین درصد آراء را از بین 15 حزب و ائتلاف سیاسی کسب نمودند ؛ زویاد گامساخوردیا به عنوان رهبر اتحادیه گرجستان آزاد به ریاست این پارلمان انتخاب شد ؛ در این پارلمان قرار بر این شد که نام گرجستان به اسم جمهوری گرجستان بدون ارجاع به شوروی سوسیالیستی خوانده شود ؛ همچنین پرچم رسمی جمهوری گرجستان به عنوان یک کشور مستقل با رنگ سفید و سیاه و حاشیه رنگی انتخاب شد ؛ استقلال گرجستان در سال 1991 تثبیت شد.

طبق مطالعات به عمل آمده بر روی تاریخ کشور گرجستان از گذشته تا معاصر ، ادوارد شواردنادزه وزير خارجه اتحاديه جماهير شوروی ، بعنوان نخستین رئیس‌جمهورگرجستان انتخاب شد ؛ بدلیل اینکه حاکمیت جمهوری‌های خودمختار اوستیای جنوبی و آبخازیا با روسیه بود.

گرجستان با روسیه اختلاف داشت ، اما به دلیل ضعف گرجستان و حمایت شواردنادزه از روسیه ، مجبور به مصالحه با روسیه شد و پذیرفت که در امور جمهوری‌های خودمختار اوستیای جنوبی و آبخازیا و حضور نیروهای روسی در این مناظق مخالفتی نکند.

انتخابات پارلمانی گرجستان
انقلاب گل سرخ در گرجستان

انقلاب گل سرخ در گرجستان

براساس آنچه ما از تاریخ کشور گرجستان از گذشته تا معاصر می دانیم ؛ انقلاب گل سرخ یا انقلاب مخملی به تحولات گرجستان در سال ۲۰۰۳ می گویند که سبب تغییر دولت گرجستان و دگرگونی هایی در منطقه اوراسیای مرکزی شد ؛ این تحولات توسط مخالفان و بدون خونریزی انجام گرفت ؛ مردم گرجستان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری که در روز ۵ ژانویه سال ۲۰۰۸ برگزار شد ، اعتراض داشتند ، زیرا معتقد بودند این انتخاب به نفع روسیه است.

این جنبش به رهبری میخایل ساآکاشویلی ایجاد شد و در حالیکه تظاهرکنندگان شاخه‌های گل سرخی در دست داشتند ، پارلمان را اشغال کردند ؛ در پی این اقدامات ، ادوارد شواردنادزه مجبور به برکناری شد ؛ برکناری او به معنی پایان زمامداری سیاستمداران بازمانده از دوره شورویِ کمونیستی در گرجستان بود.

انقلاب گل سرخ در گرجستان حدود 20 روز در گرجستان با حمایت آمریکا طول کشید و سبب روی کارآمدن دولت غربگرایی بنام میخایل ساآکاشویلی شد ؛ همچنین قدرت سیاسی گرجستان در دست حزب جنبش اتحاد ملی گرجستان قرار گرفت ؛ نتایج این انقلاب برای گرجستان ، دوری از روسیه ، نزدیکی به غرب ( بخصوص آمریکا ) و درخواست پیوستن به اتحادیه اروپا و ناتو بود.

تاریخ معاصر گرجستان

تاریخ معاصر گرجستان به کجا رسیده است؟ ایجاد تنش میان گرجستان و روسیه از سالها قبل شروع شده و تا به امروز ادامه دارد ؛ در سال 2008 میلادی ، ارتش گرجستان تصمیم گرفت اوستیای جنوبی را به خاک خود بازگرداند ، بنابراین به این منطقه یورش برد ، اما با واکنش شدید روسیه روبرو شده و مجبور به عقب‌نشینی گشت ؛ هنوز هم کشور روسیه استقلال دو منطقه  آبخازیا و اوستیای جنوبی را در اختیار دارد و کنترل این دو منطقه را با حضور نیروهای خود به عهده گرفته است.

در سال ۲۰۰۴ میلادی ، کورسوی امیدی برای همکاری سازمان ناتو با گرجستان ایجاد شد ، اما با جنگی که بین گرجستان وروسیه در سال ۲۰۰۸ ایجاد شد ، این همکاری رو به افول نهاد ؛ از سال ۲۰۰۸ ، ریاست‌جمهوری آمریکا و رهبران اروپایی به همکاری با گرجستان تمایلی نشان ندادند ؛ به همین دلیل اکثر مردم گرجستان از تمایل خود به همکاری با ناتو دست برداشتند و رای مردم برای پیوستن به سازمان ناتو ، از ۷۰ درصد در سال ۲۰۰۸ به ۱۱ درصد در سال ۲۰۰۹ رسید.

شاید ندانید که خط و زبان مردم گرجستان چیست ؛ در بر روی لینک ارائه شده کلیک کنید و مقاله را بخوانید.

سوالات پر تکرار تاریخ کشور گرجستان از گذشته تا معاصر

تاریخ انسان های اولیه گرجی به یک میلیون و هشتصد هزار سال قبل بر می گردد ؛ زمانی که باستان شناسان در حفاری‌های اخیر خود جمجمه یک انسان گرجی را در ناحیه دمانیسی ( جنوب گرجستان ) پیدا کردند و از کشفیات خود متوجه شدند که این انسان در حدود یک میلیون و هشتصد هزار سال پیش زندگی می کرده است

گرجستان در سال‌ ۳۳۰ میلادی ، مسیحیت را به عنوان دین رسمی خود برگزید ؛ دین مسیحیت در ابتدا توسط بانو نینو شناخته شد و توسط میریان ، پادشاه گرجستان پذیرفته و رواج پیدا کرد.

اولین دولت‌های سرزمین قفقاز که نقش مهمی در زندگی سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی گرجستان باستان داشتند ، پادشاهی‌های ایبریا و کولخیس ( کول ها ) بودند ؛ از هزاره دوم پیش از میلاد ، اقوام گله دار و دامپرور از سرزمین بین‌النهرین به گرجستان مهاجرت کرده و در آنجا سکنی گزیدند ؛ این اقوام بعدها تمدن اورارتو را تشکیل دادند ؛ اورارتوها قبایل قبل از خود ، یعنی دیائوخی ها و کول‌ها را در گرجستان شکست دادند و امپراتوری اورارتو را راه اندازی کردند.

نام گرجستان در دوران باستان ، ایبریا بوده است ؛ همچنین امروزه ، در اکثر زبان ها با واژه یونانی جورجیا به معنای کشاورزی شناخته می شود.

در قرن دهم مرزهای کشور گرجستان تا رود ارس گسترش پیدا کرد ؛ در اواسط قرن دهم ، داویت کوروپالات امپراتور بزرگ گرجیان ، موجب رشد و توسعه کشورش شد و صلح را به کشور گرجستان بازگرداند ؛ سرانجام گرجی‌ها در جنگ دیدگوری در سال ۱۰۲۲ میلادی به حکومت اعراب در گرجستان پایان دادند و دوران طلایی گرجستان آغاز شد.

در این مقاله به بررسی تاریخ کشور گرجستان از گذشته تا معاصر پرداختیم ؛ وکلای موسسه مهاجرتی رجبی در تلاشند تا بهترین خدمات را در اختیار مخاطبان خود قرار دهند ؛ اگر بدنبال کسب اطلاعات در مورد این کشور هستید ، می توانید با وکلای زبده و مجرب رجبی مشورت نمایید ، همچنین توصیه می کنیم مقاله هزینه های زندگی در گرجستان را بخوانید و با تمامی هزینه ها در شهر ها و مناطق ختلف این کشور آشنا شوید.

اگر علاقه مند به دانستن تاریخ کشورهای جهان هستید مقالات زیر را بخوانید و یا نام کشور مورد نظرتان را در سایت جستجو کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post

یک تخفیف ویژه داریم! 
به مناسبت سال جدید میلادی!

تا آخر دی، می‌تونی با 30درصد تخفیف ، مشاوره تخصصی بگیری و 
با 10 الی 30 درصد تخفیف، قرارداد ببندی!

برای هماهنگی با شماره‌های زیر تماس بگیر:
021-91002525
071-91002525

منو
خانه