خط و زبان مردم گرجستان

خط و زبان مردم گرجستان چیست؟ امروزه افراد زیادی از کشور گرجستان دیدن می کنند ؛ برخی برای بازدید از قدیمی ترین کلیساها و بناهای تاریخی به این کشور پا می گذارند و برخی دیگر هم به دنبال طبیعت دیدنی این کشور هستند ؛ در این اثنا ، برخی هم به خط و زبان مردم گرجستان علاقمندند.

اگر شما هم قصد مهاجرت به این کشور را دارید ، با مطالعه مقاله مهاجرت به گرجستان می توانید بهترین روش مهاجرتی را با توجه به شرایط خود برگزینید ؛ کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت ۵۶۲۰۵۱ ( موسسه حقوقی رجبی ثبت ۴۰۴۵۱ ) نیز در این مسیر راهنمای شما خواهند بود.

زبان گرجی یا کارتولی انا (Kartuli ena ، ქართული ენა) که بعنوان کارتولی یا کارتولیان نیز شناخته می شود ، جزو خانواده کارتولیان ، بخشی از خانواده‌ی زبان های قفقازی ، سوان (Svan) ، لاز (Laz) و مینگرلیان (Mingrelian) است ؛ اعتقاد بر این است که زبان سوانی در هزاره دوم پیش از میلاد از سایر زبان ها جدا شد و هزار سال بعد گرجی از لاز و مینگرلی تفکیک شده است که در حال حاضر این چهار زبان بصورت زبان هایی جداگانه در نظر گرفته می شوند.

اگر به فکر مهاجرت به گرجستان هستید ، با مطالعه مقاله لینک شده تمام روش های امن و سریع ورود و اخذ اقامت دائم این کشور را بشناسید.

فهرست مطالب
خط و زبان مردم گرجستان

در این بخش از مقاله ، روناک همکار ما در هلدینگ حقوقی مهاجرتی رجبی با شما در خصوص خط و زبان مردم گرجستان صحبت می کند ، اگر قصد دارید به هر دلیلی وارد گرجستان شده و در آن اقامت داشته باشید دیدن و شنیدن این فایل می تواند برایتان بسیار سودمند باشد ، همچنین می توانید فایل پادکست را دانلود و ذخیره کنید تا در مواقع بهتری برایتان قابل دسترس باشد ؛ مدت زمان این فایل ها کمتر از دو دقیقه است.

پادکست خط و زبان مردم گرجستان​

پخش ویدیو

ریشه خط و زبان مردم گرجستان

بطور کلی ، در حدود 5000 زبان در سراسر جهان وجود دارد ، اما تنها 14 خط منحصر بفرد در دنیا موجود است که زبان گرجی یکی از آن هاست ؛ خط و زبان مردم گرجستان به عنوان یکی از قدیمی ترین خط های جهان بشمار می آید و سیستم الفبای گرجی بسیار پیچیده است و دارای قواعد دستوری زیادی می باشد.

ریشه خط و زبان مردم گرجستان شامل چه دوره‌هایی است؟ تاریخ خط و زبان مردم گرجستان به دوران پیش از میلاد باز می‌گردد و شامل میراث ادبی پرباری است ؛ این زبان با وجود گذشت قرنها هنوز هم توانسته بسیاری از الفبا و تلفظات خود را حفظ کند.

به گفته لئونی مرولی (Leonti Mroveli) ، وقایع نگار گرجی ، فارنواز (Pharnavaz) ، فرمانروای ایبری قرن سوم پیش از میلاد ، خط گرجی را ایجاد کرده است ؛ برخی منابع یونانی – رومی هم حاکی از این هستند که گرجی‌ها حتی در دوران پیش از مسیحیت خط مخصوص به خود داشته‌اند.

به عقیده زبان شناسان ، زبان گرجی گفتاری ، پیش از فرم نوشتاری آن بوجود آمده و شواهدی از ریشه‌های باستانی این زبان در گویش امروزی آن مشاهده می‌شود ؛ همچنین ، ریخت شناسی افعال و واژگانی چون es mkerdi ، tbili و ekvsi نشان دهنده‌ی پیوندهای هند و اروپایی زبان گرجی می‌باشد.

برای قرنها اعتقاد بر این بوده که قدیمی‌ترین خط گرجی مربوط به دیوار کلیسای Sioni در بولنیسی که قدمت آن به سالهای 493 – 494 میلادی بازمی‌گشته ، است ؛ اما در اواسط قرن 20 ، ویرجیلیو کوربو (Virgilio Corbo) ، باستان شناس ایتالیایی ، ویرانه های کلیسای گرجی را در فلسطین یافت و بر روی آن خرابه‌ها آثاری از خط گرجی که قدمت آن حتی به سالهای 428 – 432 میلادی بازمی گشته ، پیدا شد.
بررسی این خط ها نشان می دهد که در این دوره 60 ساله ، تغییراتی جزئی در حروف این زبان رخ داده است.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

مشاوران ما در تمام جنبه های مهاجرت مهارت داشته و تا رسیدن به هدف ، در کنار شما هستند.

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

توسعه خط و زبان مردم گرجستان

توسعه خط و زبان مردم گرجستان در چه دوره هایی شکل گرفته است؟ امروزه فرضیه های زیادی در رابطه با ایجاد الفبای گرجی وجود دارد ؛ بر اساس فرضیه ای ، ریشه آن به زبان های فنیقی (Phoenician) یا آرامی (Aramaic) می رسد ؛ اما منابع دیگری نیز وجود دارد که حاکی از این است که الفبای گرجی از یونانی باستان نشات گرفته است.

قدیمی ترین ادبیات بازمانده گرجی با عنوان شهادت شوشانیک که توسط یاکوب تسورتاولی (Jakob Tsurtaveli) نوشته شده است ، می باشد ؛ همچنین ، نخستین کتابی که به زبان گرجی چاپ شد ، یک فرهنگ لغت گرجی – ایتالیایی بوده که در سال 1629 در رم منتشر شد.

این فرهنگ لغت شامل چاپ الفبای گرجی و مجموعه ای از دعاها بوده است ؛ همچنین ، در سال 1709 چاپخانه ای به سبک اروپایی در تفلیس افتتاح شد که انتشار کتاب های مذهبی و آموزشی را آغاز نمود.

در مقالات سرمایه گذاری و ثبت شرکت در گرجستان با برترین صنایع برای سرمایه گذاری و مراحل دقیق ثبت شرکت و حداقل هزینه ها آن آشنا شوید.

توسعه خط و زبان مردم گرجستان
مراحل شکل گیری خط گرجی ​

Stages formation  Georgian line

مراحل شکل گیری خط گرجی

مراحل شکل گیری خط گرجی کدام است؟ الفبای گرجی در طی قرن ها دستخوش تغییراتی اساسی شده و با سه نوع الفبای آسمتاورولی ، نوسخوری و مخدرولی که هریک منحصر به فرد هستند ، مشاهده می شود.
آسمتاورولی (ასომთავრული) قدیمی ترین الفبا است و اولین شکل نوشتاری زبان گرجی می باشد که تقریبا از قرن پنجم تا نهم استفاده می شده است ؛ در طی قرن نهم ، الفبای آسمتاورولی به تدریج با الفبای دیگری به نام نوسخوری جایگزین شد و نوسخوری تا قرن 11 کاربرد داشته است.

خط مخدرولی نوعی الفبای گرجی مدرن بوده و در قرن های 11 تا 13 شکل گرفته است ؛ در ابتدا ، الفبای جدید فقط برای متون غیر مذهبی استفاده می شده و با گذشت زمان ، این خط به عنوان خط اصلی برای متون مذهبی کاربرد داشته است و در این زمان آسمتاورولی بسیار محدود مورد استفاده قرار می گرفته است ؛ با گذشت زمان ، دو الفبای اصلی منسوخ شدند و مخدولی به تنهایی توسط مردم گرجستان استفاده می شده است.

الفبای گرجی از قرون وسطی به استثنای چند حرف اضافه شده و حذف شده در قرن 18 – 19 ، با تغییرات به نسبت کمی روبه رو بوده است.

در این بخش می توانید با خط و زبان مردم لهستان ، ترکیه ، روسیه و آلمان هم آشنا شوید و اطلاعات مفیدی در این زمینه بدست آورید.

ویژگی های خط و زبان مردم گرجستان

ویژگی های خط و زبان مردم گرجستان شامل چه مواردی است؟ زبان گرجی به دلیل داشتن واژگانی منحصر به فرد و آرایش پیچیده ، زبانی دشوار برای یادگیری است ؛ الفبای گرجی از 33 حرف که شامل 5 مصوت و 28 صامت می باشد ، تشکیل شده است ؛ طریقه نوشتن خط گرجی از چپ به راست است.

ترتیب کلمات در زبان گرجی معمولا به صورت فاعل – مفعول – فعل می باشد که این ترتیب با توجه به شرایط می تواند تغییر کند.

شاید بزرگترین مشکل خط گرجی افعال آگلوتیناتیو آن باشد که پیشوندها و پسوندهای متعدد آن ها برای نشان دادن زمان ، فاعل و مفعول استفاده می شود ؛ برای مثال Darekva (تماس بگیرید) ، Vrekav (تماس می گیرم) ، Damireke (با من تماس بگیرید) ، Damireka (او با من تماس گرفت) و Mirekavs (او با من تماس می گیرد).

دیگر ویژگی های خط و زبان مردم گرجستان

از دیگر ویژگی های خط و زبان مردم گرجستان شامل موارد زیر می باشد:

ردیف ویژگی های خط و زبان مردم گرجستان
1 می توان 3 ، 4 یا حتی 8 حرف بی صدا را در کنار هم قرار داد.
2 در یک کلمه نمی توان دو حرف بی صدایی که مشابه هم هستند را در کنار هم قرار داد.
3 در سوم شخص زبان گرجی ، جنسیت معنا ندارد و جهت اشاره به سوم شخص در این زبان از واژه "آن" استفاده می شود.
4 اعداد زبان گرجی مشابه با اعداد فرانسوی هستند و اعداد بر حسب عدد 20 در نظر گرفته می شود ؛ مثلا برای بیان 84 می گویند چهار بیست و چهار.
5 سه نوع بله در زبان گرجستانی کاربرد دارد ؛ Diakh (بله رسمی) ، Ki ( بله غیر رسمی) و Ho (بله محاوره ای و روزانه)

یکی از مواردی که در تعیین موقعیت شغلی داوطلب مهاجرت به کشوری چون گرجستان مهم است آشنایی با خط و زبان مردم گرجستان می باشد ؛ در مقاله کار در گرجستان دیگر شرایط کار در این کشور شرح داده شده است ؛ در این خصوص می توانید با متخصصین هلدینگ مهاجرتی رجبی همراه باشید.

گستردگی زبان گرجی

گستردگی زبان گرجی به چه صورت است؟ خط و زبان مردم گرجستان توسط تقریبا 4 میلیون نفر که عمدتا در گرجستان زندگی می کنند ، به عنوان زبان اول یا دوم مورد استفاده قرار می گیرد.

گویشوران زبان گرجی همچنین در ارمنستان ، آذربایجان ، ایران ، قزاقستان ، قرقیزستان ، تاجیکستان ، ترکیه ، ترکمنستان ، اوکراین ، ازبکستان و فدراسیون روسیه زنگی می کنند ؛ در گرجستان اکثر روزنامه ها و مجله ها به زبان گرجی منتشر می شوند و رادیو تفلیس به زبان گرجی و چندین زبان دیگر پخش می شود ؛ این در حالی است ک تلویزیون تفلیس به زبان های گرجی و روسی برنامه دارد.

گویش های موجود در گرجستان

گویش های موجود در گرجستان کدامند؟ در حال حاضر ، 4 زبان کارتولی در گرجستان وجود دارد که شامل گرجی ، منگرلی ، سوان و لاز می باشند و با این که زبان گرجی دارای حداقل 18 گویش مختلف است ، اما هیچ کدام از آنها الفبای مخصوص به خود ندارند و همه از یک خط مخدرولی استفاده کرده و ویژگیهای صرفی ، نحوی ، واژگانی و واجی منحصر به فردی را حفظ می کنند.

برای مثال در مناطق کوهستانی کازبگی (Kazbegi) ، خزورتی (Khevsureti) و توشتی (Tusheti) از عبارات و فرمهایی که در سایر نقاط کشور غیرمعمول هستند ، استفاده می شود و از آن جا که لهجه ها و اصطلاحات به کار برده شده در هر منطقه متفاوت و منحصر به فرد است ، لذا تشخیص این که شخص از کدام منطقه گرجستان است ، کار نسبتا آسانی می باشد.

سایر زبان های کارتولی (منگرلی ، سوانی و لازی) عمدتا در غرب گرجستان صحبت می شوند و لاز توسط جوامع کوچکی در ترکیه نیز گویش می شود ؛ از لحاظ تاریخی ، گرجستان بخشی از امپراتوری عرب ، عثمانی ، فارس و روسیه بوده است ؛ لذا ، زبان گرجی دارای کلماتی وام گرفته از زبانهای فارسی ، عربی ، ترکی و روسی نیز می باشد.

گویش های موجود در گرجستان

آشنایی با خط و زبان مردم گرجستان می تواند بر هزینه‌های زندگی در این کشور نیز تاثیر داشته باشد ؛ اگر می خواهید در مورد هزینه‌های زندگی اطلاعات بیشتری داشته باشید ، می‌توانید مقاله هزینه های زندگی در گرجستان را مطالعه نمایید.

سایر زبانها در گرجستان

سایر زبانها در گرجستان شامل چه مواردی است؟ در گرجستانی اقوامی دیگری شامل ارمنی ها ، آشوری ها ، آذربایجانی ها ، یونانی ها ، روس ها و اوکراینی ها نیز زندگی می کنند و تقریبا 14 زبان در گرجستان گویش می شود که از جمله محبوب ترین آن ها زبان گرجی است ؛ سایر زبان های رایج در گرجستان عبارتند از:

ردیف زبان وضعیت
1 انگلیسی • تعداد انگلیسی زبانان در دو دهه اخیر در گرجستان به دلیل علاقه دولت به این زبان افزایش یافته است. • انگلیسی به عنوان یک درس اجباری در مدارس تدریس می شود. • دولت معلمانی را از ایالات متحده و کانادا استخدام می کند تا کمکی شود به معلمین انگلیسی محلی و آموزش. • هدف دولت از یادگیری زبان انگلیسی فراهم آوردن شرایطی است تا هر کودک گرجی با زبان انگلیسی آشنا باشد ؛ همچنین ، دولت قصد دارد در چند سال دیگر زبان انگلیسی را به عنوان یک زبان رسمی معرفی کند.
2 آذربایجانی • توسط 6.2 درصد از جمعیت گرجستان صحبت می شود. • از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی محبوبیت زبان آذربایجانی نسبت به روسی افزایش یافته است. • از دلایل رشد زبان آذربایجانی ، افزایش تعداد مهاجران آذربایجانی و دید منفی نسبت به زبان روسی به دلیل اختلافات سیاسی است.
3 روسی • توسط 1.2 درصد از جمعیت گرجستان (به عنوان زبان اول) استفاده می کنند. • روس ها بزرگترین گروه مهاجران و حدود 51.6 درصد از کل مهاجران گرجستان را تشکیل می دهند. • زبان روسی توسط روس های مهاجر و نسل قدیم گرجی صحبت می شود. • زمانی ، روسی به عنوان زبان دوم و گاهی به عنوان زبان اصلی در برخی از نقاط گرجستان شناخته می شده است. • در حال حاضر زبان روسی به حاشیه رفته است.

سوالات پر تکرار خط و زبان گرجستان

  • انگلیسی به عنوان یک درس اجباری در مدارس تدریس می شود.
  •  دولت معلمانی را از ایالات متحده و کانادا استخدام می کند تا کمکی شود به معلمین انگلیسی محلی و آموزش.
  •  هدف دولت از یادگیری زبان انگلیسی فراهم آوردن شرایطی است تا هر کودک گرجی با زبان انگلیسی آشنا باشد ؛ همچنین ، دولت قصد دارد در چند سال دیگر زبان انگلیسی را به عنوان یک زبان رسمی معرفی کند.

4 زبان کارتولی در گرجستان وجود دارد که شامل گرجی ، منگرلی ، سوان و لاز می باشند و با این که زبان گرجی دارای حداقل 18 گویش مختلف است ، اما هیچ کدام از آنها الفبای مخصوص به خود ندارند و همه از یک خط مخدرولی استفاده کرده و ویژگیهای صرفی ، نحوی ، واژگانی و واجی منحصر به فردی را حفظ می کنند.

اعداد زبان گرجی مشابه با اعداد فرانسوی هستند و اعداد بر حسب عدد 20 در نظر گرفته می شود ؛ مثلا برای بیان 84 می گویند چهار بیست و چهار.

الفبای گرجی از 33 حرف که شامل 5 مصوت و 28 صامت می باشد ، تشکیل شده است ؛ طریقه نوشتن خط گرجی از چپ به راست است.

شاید بزرگترین مشکل خط گرجی افعال آگلوتیناتیو آن باشد که پیشوندها و پسوندهای متعدد آن ها برای نشان دادن زمان ، فاعل و مفعول استفاده می شود ؛ برای مثال Darekva (تماس بگیرید) ، Vrekav (تماس می گیرم) ، Damireke (با من تماس بگیرید) ، Damireka (او با من تماس گرفت) و Mirekavs (او با من تماس می گیرد).

زبان گرجی بعنوان خط و زبان مردم گرجستان شناخته می شود و بیش از 86 درصد از مردم گرجستان به از این زبان به عنوان زبان اول خود استفاده می کنند ؛ این زبان دارای قواعد منحصر بفرد خود است و خط و زبان مردم گرجستان یک زبان کارتولی است که شکل گفتاری آن دارای گویش های فراوانی است ؛ تحصیل در این کشور راهی برای یادگیری زبان گرجی است ؛ در مقاله تحصیل در گرجستان می توانید شرایط تحصیل در کشور مذکور را دنبال نمایید ؛ در این خصوص می توانید با مشاوران موسسه مهاجرتی رجبی در دفاتر تهران و شیراز نیز مشورت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توصیه می کنیم در ابتدا محتوای ویدئویی مقابل از مدیریت محترم هلدینگ جناب آقای حسن رجبی را ببینید تا اطلاعاتی کلی از تحصیل در آلمان بدست بیارید، در این فیلم توضیحات بسیار خوبی از کل محتوای این مقاله ارائه شده است تا با صرف وقت کمتری به آنچه می خواهید دست یابید. همچنین می توانید پادکست زیر را دانلود و در زمان دیگری به آن گوش کنید.

پادکست تحصیل در آلمان

Rate this post
منو
خانه