قانون تولد فرزند در آلمان

قانون تولد فرزند در آلمان و الزامات مربوط به زایمان در این کشور موضوعی است که امروزه مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته و با توجه به این که هر کشوری در مورد شرایط تولد فرزند و فرزند آوری  قوانین مختص به خود را دارد، آشنایی با این الزامات برای تمامی افراد متقاضی مهاجرت و تشکیل خانواده در این کشور ضروری می باشد. 

قانون تولد فرزند در آلمان

امروزه قانون موجود برای تولد کودکان و اخذ تابعیت در این کشور بر مبنای اصل نسبت و خون بنا شده است و اخذ شهروندی آلمان از طریق والدین امکان پذیر است و تنها به صرف تولد کودک در خاک آلمان امکان اخذ شهروندی وجود ندارد. با این حال شرایط زیادی برای تولد کودک در این کشور وجود داشته که باید حتما مورد توجه ساکنین قرار گیرد‌. 

برای آشنایی بیشتر با قانون تولد فرزند در آلمان در این مقاله با مشاورین شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت ۵۶۲۰۵۱ (موسسه حقوقی رجبی ثبت ۴۰۴۵۱) همراه باشید.

به صورت کلی گزینه مهاجرت از طریق تولد فرزند در کشور های اروپایی امکان پذیر نیست و بدین ترتیب، توصیه می کنیم برای مهاجرت و اخذ شهروندی کشورهای اروپایی و خصوصا آلمان از روش های دیگری استفاده کنید. در این راه مطالعه مقاله مهاجرت به آلمان گامی کوچک جهت آشنایی با روش های قانونی مهاجرتی این کشور و الزامات و شرایط خاص برای هر روش می باشد. از همین رو مطالعه این مقاله را به هیچ عنوان از دست ندهید.

فهرست مطالب

بررسی سیستم تابعیتی آلمان

به صورت کلی کشورهای مختلف در دنیا سیستم تابعیتی خود را بر اساس دو اصل خاک و خون، یا یکی از این موارد، بنا کرده اند. برای آشنایی بیشتر با سیستم تابعیتی کشور آلمان ابتدا باید به بررسی هر کدام از این سیستم ها و قوانین آن ها برای تولد فرزند بپردازیم.

سیستم تابعیتی خاک نوعی از سیستم است که طبق آن هر فردی که در خاک یک کشور متولد شده می تواند برای دریافت اخذ شهروندی آن کشور درخواست دهد و تنها از این طریق به اقامت و شهروندی آن کشور برسد. جالب است بدانید این سیستم بیشتر در قاره آمریکا مورد استفاده قرار گرفته و هدف اصلی سیستم خاک جذب مهاجرین می باشد.

در کنار این سیستم برخی کشورهای دنیا برای اخذ اقامت از طریق تولد، سخت گیری های بیشتری را اعمال کرده و تنها با تولد فرزند اتباع خارجی در خاک کشورشان امکان شهروندی را ارائه نمی دهد. در این گونه از کشورها اتباع خارجی برای دریافت شهروندی و اقامت باید از دیگر روش های مهاجرتی مربوط به آن کشور استفاده کنند.

جالب است بدانید طبق بررسی سیستم تابعیتی آلمان و قانون تولد فرزند در آلمان ، این کشور نیز قوانین تولد خود را بر سیستم خون و تبار بنا کرده است و از همین رو فرزندان خارجی متولد شده تنها از طریق تولد در خاک آلمان شرایط لازم برای اخذ شهروندی و اقامت را ندارند. با این حال چنانچه فردی دارای یک والد، پدر یا مادر بزرگ آلمانی باشد، امکان دریافت شهروندی از طریق اصل خون را دارد.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

تصمیمات مهاجرتی خود را با مشاوران ما مطرح کرده و ابهامات خود را رفع کنید.

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

شرایط شهروندی آلمان بر اساس اصل خون

اکنون که می دانیم که قانون تولد فرزند در آلمان و  سیستم تابعیتی این کشور بر مبنای اصل خون بنا شده است خوب است که با مهم ترین شرایط شهروندی آلمان بر اساس اصل خون آشنا شویم. به صورت کلی بر اساس قانون این کشور چنانچه فردی در یکی از طبقه بندی های زیر قرار گیرد، طبق قانون تولد فرزند در آلمان، شهروند محسوب می شود.

  • تولد از والدین متاهلی که خود بین 1 ژانویه 1914 تا 31 دسامبر 1974 متولد شده اند. (پدر حین تولد شهروند آلمان)
  • تولد از والدینی متاهل که خود بین 1 ژانویه 1964 تا 31 دسامبر 1974 متولد شده اند. (مادر آلمانی و پدر غیر آلمانی)
  • تولد فرزند بعد از 1 ژانویه 1975 از والدین متاهل و یکی از والدین شما (مادر یا پدر) در زمان تولد شما شهروند آلمان باشد.
  • تولد بعد از 1 ژوئیه 1993 از والدین مجرد (مادر شهروند آلمان)
  • تولد قبل از 1 ژوئیه 1993 از پدر و مادری مجرد (پدر شوند آلمان و حق پدری خود را تعیین کرده است)
  • تولد بین اول ژانویه 1914 تا 30 ژوئن 1998 از والدین مجرد (پس از تولد شما والدینتان ازدواج کرده اند.)

جالب است بدانید در گذشته و پیش از آگوست 2021 تمامی فرزندانی که از مادری آلمانی متولد می شدند اما دارای پدری از کشور دیگر بودند، باید بخاطر ازدواج با یک فرد غیر آلمانی تابعیت خود را ترک می کردند و دیگر نمی توانستند شهروند آلمان محسوب شوند. با این حال این قانون تولد فرزند در آلمان در سال های اخیر اصلاح شده است.

هزینه های تولد فرزند در آلمان

هزینه های تولد فرزند در آلمان به موارد زیادی مانند پوشش درمانی، وضعیت اقامت والدین، شهری که قصد زایمان در آن را دارید و… گره خورده است. با توجه به این که برآورد هزینه ها در تولد فرزند امری ضروری است، در ادامه مهم ترین هزینه ها برای زایمان را مورد بررسی قرار می دهیم. 

در صورتی که در آلمان از بیمه درمانی مناسبی برخودار باشید، هزینه های زایمان می تواند تا حد زیادی برای شما کاهش پیدا کرده و حتی به صفر برسد. هزینه زایمان با استفاده از بیمه در آلمان رایگان است و تنها در صورتی که فردی نیاز به مراقبت های بیشتر و خاصی داشته باشد ممکن است که هزینه تا حدود چند صد یورو افزایش یابد.

عمل هزینه با پوشش درمانی هزینه بدون پوشش درمانی
زایمان 2854 دلار 18865 دلار
زایمان طبیعی 2655 دلار 14768 دلار
سزارین 3214 دلار 26280 دلار

قانون تولد فرزند در آلمان را بررسی می کنیم ؛ چنانچه در این کشور قصد زایمان را دارید و از بیمه درمانی مناسبی برخودار نیستید، زایمان در آلمان ممکن است برای شما پر هزینه باشد. امروزه میزان هزینه های تولد فرزند بدون بیمه درمانی در این کشور بین 15000 تا 20000 دلار می باشد و میزان دقیق این هزینه ها به عوامل متفاوتی مانند نوع زایمان بستگی دارد.

اخذ اقامت آلمان از طریق تولد فرزند

سوالی که امروزه ذهن بسیاری از متقاضیان را به خود مشغول کرده این است که آیا اخذ اقامت آلمان از طریق تولد فرزند وجود دارد یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که عموما شرایط صدور اجازه اقامت برای فرزند تازه متولد شده در این کشور به شرایط و وضعیت اقامت والدین وابسته است.

به صورت کلی تابعیت خودکار آلمان به نوزادانی اعطا شده که حداقل یکی از والدین آلمانی است یا به صورت قانونی حداقل هشت سال در این کشور زندگی کرده و دارای مجوز اقامت دائم می باشد. همچنین در شرایطی که یکی از والدین تابعیت آلمان را داشته باشید نیز این شرایط کامل صدق می کند. 

جالب است بدانید در این بین چنانچه هر دو والد نوزادی شرایط فوق را دارا باشند، اجازه اقامت خودکار به فرزند اعطا می شود. با این حال چنانچه تنها یکی از والدین شرایط لازم را داشته باشد، باید درخواست خود را برای اخذ اجازه اقامت فرزند در اداره ثبت نام خارجی ها انجام دهد. به بیانی دیگر از مهم ترین شرایط طبق قانون تولد فرزند در آلمان می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • بدون تابعیت بودن کودک از بدون تولد
  • تولد کودک در خاک آلمان
  • حداقل پنج سال اقامت قانونی کودک در آلمان
اخذ اقامت آلمان از طریق تولد فرزند

اخذ اقامت والدین از طریق تولد فرزند در آلمان

به صورت کلی اخذ اقامت والدین از طریق قانون تولد فرزند در آلمان یکی دیگر از شرایطی است که می تواند برای بسیاری از خانواده ها مفید واقع شود. چنانچه فرزند شما در آلمان متولد شده و طبق قانون دارای شرایط لازم برای اخذ اقامت این کشور می باشد، شما نیز می توانید طبق شرایط خاص اجازه اقامت برای الحاق خانواده را به دست آورید.

نکته حائز اهمیت این است که مهم ترین شرط جهت اخذ اقامت والدین از طریق تولد فرزند در آلمان این است که در صورتی که والدین از هم جدا شده باشند، والد باید با ارائه بیانیه حضانت مشترک والدین، ثابت کند که قصد مراقبت از فرزند خود را دارد.

به طور کلی ارائه این سند نشان دهنده این است که حضانت فرزند تازه متولد شده بین هر دو والد تقسیم شده و از همین رو شما نیز به عنوان یک والد باید از کودک خود مراقبت کنید. علاوه بر این بیانیه مدارک دیگری نیز جهت الحاق خانواده در این کشور وجود دارد.

  • پاسپورت معتبر
  • گواهی تولد فرزند با درج نام شما به عنوان مادر یا پدر
  • اظهاراتی از والدین دیگر یا شواهد دیگری که ثابت می کند شما واقعاً از کودک مراقبت می کنید.

در خصوص قانون تولد فرزند در آلمان  جالب است بدانید طبق قانون تولد فرزند در آلمان در این روش والد برای دریافت اجازه اقامت، نیازی به تمکن مالی نداشته و طبق بند 2 قانون اقامت این کشور، تنها با داشتن دانش زبان آلمانی و پس از گذشت سه سال، با داشتن برخی شرایط می توانند پروسه اجازه اقامت دائم در آلمان را آغاز کنند.

تابعیت دوگانه از طریق تولد فرزند در آلمان

تابعیت دوگانه از طریق تولد فرزند در آلمان

به صورت کلی از سال 2000 به بعد، تابعیت دوگانه از طریق تولد فرزند در آلمان به کودکانی اعطا شده که دارای یک والد خارجی و یک والد آلمانی می باشد. در این شرایط کودک در بدو تولد بر اساس اصل خاک و اصل خون، تابعیت آلمانی را دریافت کرده اما در کنار آن می تواند تابعیت خارجی والد دیگر خود را نیز اخذ کند. از دیگر شرایط این مورد از قانون تولد فرزند در آلمان می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • متولدین آلمان با داشتن یک والد آلمانی و یک والد خارجی
  • متولدین آلمان از پدر و مادری با تابعیت چند گانه
  • متولدین آلمان از پدر و مادر خارجی (در صورتی که والدین بین از 8 سال با اجازه اقامت دائم در آلمان زندگی کرده باشند.)
  • متولدین خارج از کشور از والدین آلمانی

در مورد آخر نکته حائز اهمیت این است که چنانچه شما والد آلمانی دارد اما از ابتدا در کشور دیگری زندگی کرده اید نمی توانید تابعیت دوگانه را اخذ کنید و مجبور هستید که یکی از این توابع را انتخاب کنید. با این حال افراد برای دریافت تابعیت دوگانه در این شرایط باید حتما هشت سال در آلمان زندگی کرده و حداقل شش سال در این کشور به مدرسه رفته باشند.

اخذ گواهی تولد در آلمان

هنگامی که کودک شما به سلامت در این کشور متولد شد یکی از مراحل بسیار مهم اخذ گواهی تولد در آلمان می باشد. به صورت کلی تولد کودک تازه به دنیا آمده می تواند توسط والدین، اعضای خانواده، ماما، پزشکان و یا دوستانتان انجام شود و به این منظور باید حتما در اسرع وقت به اداره ثبت احوال در شهری که زایمان خود را انجام داده اید، مراجعه فرمایید.

طبق قانون تولد فرزند در آلمان برای دریافت این گواهی باید یک قرار ملاقات کوتاه با مراجع ذی ربط در این اداره داشته باشید و به این منظور تسلط به زبان آلمانی یا حداقل داشتن یک مترجم حین این ملاقات ضروری می باشد. به صورت کلی در این قرار ملاقات والد مورد بررسی مسئول اسناد قرار گرفته و در صورتی که شرایط و ضوابط مطابق قانون باشد، این ادراه اقدام به صدور شناسنامه می کند.

نکته حائز اهمیت در قانون تولد فرزند در آلمان  این است که ثبت تولد فرزندتان در آلمان بسیار مهم است و باعث شده تا کودک شما در اداره ثبت احوال (در صورتی که شرایطی که پیش از این اشاره کردیم را دارا باشد.) به عنوان شهروند اعلام شده و در اداره مالیات امکان اخذ شناسنامه مالیاتی را نیز خواهد داشت.

در نهایت چنانچه تمامی مراحل به صورت صحیح انجام شود، برای کودکتان شناسنامه صادر شده و پس از آن می توانید برای باقی موارد مانند کمک هزینه فرزند، کمک هزینه زایمان و.. درخواست دهید. همچنین در صورتی که علاقه داشته باشید می توانید برای اخذ گواهی تولد بین المللی نیز اقدام فرمایید.

مدارک لازم برای اخذ گواهی تولد در آلمان

به صورت کلی طبق قانون تولد فرزند در آلمان برای اخذ گواهی تولد و شناسنامه در این کشور به تعدادی مدارک نیاز دارد و در این راه جمع آوری صحیح و درست مدارک می تواند تاثیر بسیار خوبی بر اداره ثبت احوال داشته باشد. امروزه از مهم ترین مدارک لازم برای اخذ گواهی تولد در آلمان می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • سند تولد با امضای ماما یا پزشک
  • کپی پاسپورت/شناسنامه مادر یا هر دو والدین در صورت وجود
  • گواهی تولد مادر یا هر دو والدین در صورت وجود
  • اعلامیه نام کودک
  • سند ازدواج (در صورت ازدواج)
  • تصدیق پدری (در صورت مجرد بودن)
  • اعلامیه حضانت
کمک هزینه تولد فرزند در آلمان

کمک هزینه تولد فرزند در آلمان

کمک هزینه تولد فرزند در آلمان به صورت کلی جهت راحتی بیشتر خانواده ها حین مراقبت از کودک ایجاد شده است. دولت این کشور برای کمک به خانواده ها و تشویق فرزند آوری اقدام به ارائه برخی کمک هزینه ها کرده است.

به صورت کلی مهم ترین شرط برای دریافت کمک هزینه فرزند در آلمان این است که فرزند شما باید زیر 118 سال سن داشته باشد و همچنین در حال حاضر با شما زندگی کند. علاوه بر این والدین برای دریافت کمک هزینه باید حتما تابعیت آلمان را داشته باشند یا دارای اجازه اقامت کاری باشند. چنانچه شما نیز قصد دارید در آلمان مشغول به کار شوید و از مزایای فراوان کار و اشتغال در این کشور استفاده کنید، توصیه می کنیم در کنار این مقاله عنوان کار در آلمان را نیز مطالعه فرمایید.

لازم به ذکر است که میزان این کمک هزینه از ابتدای ژانویه سال 2023 حدود 250 یورو برای هر کودک در نظر گرفته شده است. مهم ترین هدف این کمک هزینه حمایت مالی بیشتر برای خانواده های کم درآمد می باشد.

قانون تولد فرزند در کشورهای جهان متفاوت است ؛ با قوانین برخی کشورها آشنا شوید.

سوالات پر تکرار قانون تولد فرزند در آلمان

طبق قانون تولد فرزند در آلمان حائز اهمیت است که امروزه قانون موجود برای تولد کودکان و اخذ تابعیت در این کشور بر مبنای اصل نسبت و خون بنا شده است و اخذ شهروندی آلمان از طریق تبار والدین امکان پذیر است.

میزان این کمک هزینه حدود 250 یورو برای هر کودک در نظر گرفته شده است.

در صورتی که کودک در خاک آلمان متولد شود و دارای یک والد، پدر یا مادر بزرگ آلمانی باشد، امکان دریافت شهروندی از طریق اصل خون را دارد.

تابعیتی دوگانه به کودکانی اعطا شده که دارای یک والد خارجی و یک والد آلمانی هستند و در این شرایط کودک در بدو تولد بر اساس اصل خاک و اصل خون، تابعیت آلمانی را دریافت کرده اما در کنار آن می تواند تابعیت خارجی والد دیگر خود را نیز اخذ کند.

میزان هزینه های تولد فرزند بدون بیمه درمانی در این کشور بین15000 تا 20000 دلار رو می باشد.

به صورت کلی قانون تولد فرزند در آلمان موضوعی پیچیده و گسترده است و تمامی ابعاد آن در این مقاله نمی گنجد از همین رو توصیه می کنیم برای اخذ مشاوره و بررسی شرایطتان از طریق دفتر غرب و دفتر مرکزی تهران یا دفتر شیراز با مشاورین شرکت مهاجرتی رجبی در تماس باشید. چنانچه علاوه بر تولد به فکر بزرگ کردن فرزندتان در این کشور هستید، توصیه می کنیم با مطالعه مقاله تحصیل در آلمان با شرایط تحصیلی و روند تحصیل در مدارس و دانشگاه های این کشور نیز آشنا شوید.

با برخی از مراجعین ما که موفق به اخذ ویزای آلمان شده اند آشنا شوید.

نمایش ویدیو درباره هومن الوندی آلمان
نمایش ویدیو درباره علیرضا عبدالهی آلمان
نمایش ویدیو درباره میلاد مهدیان آلمان

4 دیدگاه در “قانون تولد فرزند در آلمان

  1. قانون تولد فرزند در آلمان فریدون گفت:

    یک سوال دارم
    اگر طفل قبل از ازدواج به دنیا بیاید در قانون آلمان چی حکمی دارد؟

    1. قانون تولد فرزند در آلمان مشاور روش های مهاجرتی گفت:

      با سلام

      بر اساس سیستم تابعیتی خون رفتار می شود.

      با تشکر از سوال شما

  2. قانون تولد فرزند در آلمان نهال گفت:

    قصد مهاجرت به آلمان رو دارم لطفا راهنمایی کنید

    1. قانون تولد فرزند در آلمان Hamid گفت:

      با سلام

      برای مهاجرت به المان میتوانید از طریق تحصیلی و یا کاری با داشتن سابقه کار بالا اقدام نمایید و در نهایت اقامت دائم و تابعیت بگیرید. داشتن مدرک زبان المانی الزامی هست

      با تشکر از سوال شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5/5 - (1 امتیاز)
منو
خانه