کارت فرصت یا کارت شانس آلمان چیست؟

کارت فرصت آلمان

بله برای دریافت ویزای کارت فرصت آلمان باید حداقل دارای 3 سال سابقه کار مرتبط باشید.

 ارائه مدرک سطح A2 زبان آلمانی یا C1 زبان انگلیسی یک امتیاز، مدرک سطح B1 زبان آلمانی دو امتیاز و مدرک سطح B2 زبان آلمانی سه امتیاز دارد.

 کارت فرصت آلمان حداکثر دارای اعتباری 1 ساله است.

متقاضیان برای واجد شرایط شدن جهت درخواست ویزای کارت فرصت آلمان، باید حداقل 6 امتیاز به دست آورند.

 بله افراد دارنده ویزای کارت فرصت آلمان، می توانند حداکثر 20 ساعت در هفته به صورت پاره وقت در آلمان مشغول به کار شوند.

کارت شانس آلمان (Chancenkarte) یک فرصت برای جذب نیرو کار متخصص و ماهر از خارج از اتحادیه اروپا است که بر اساس امتیاز بندی و صلاحیت به متقاضیان اعطا می شود، تا بتوانند برای مدتی محدود به این کشور مهاجرت کرده و در این مدت زمان مشخص، شغلی مناسب برای خود یافته و در آن مشغول به کار شوند و ویزای کار آلمان را به دست آورند.

کارت فرصت آلمان به نحوی شرایط را برای جذب نیروی کار ماهر به این کشور ساده تر می کند، تا افراد بتوانند به طور مستقیم و در ارتباط با کارفرمایان و بر اساس تخصص، مهارت و تجربه استخدام شوند. شاید جالب باشد بدانید، با این که اکثر کشورها در حال سخت تر کردن شرایط ورود مهاجران هستند، اما کشور آلمان به دلیل کمبود شدید نیروی کار در حال ساده تر کردن شرایط مهاجرتی جهت جذب نیروی کار متخصص است.

البته برای این که بتوانید به کارت فرصت یا کارت شانس آلمان دست پیدا کنید، باید شرایط و مدارکی را تهیه و ارائه نمایید، تا این امر برای شما امکان پذیر باشد که در ادامه کارشناسان تیم شرکت مهاجرتی رجبی به طور کامل برایتان شرح خواهند داد. ضمن این که حتما عنوان موسسات کاریابی در آلمان را نیز مطالعه کنید، تا برای یافتن شغل مناسب در این کشور، موسسات برتر آلمانی را بشناسید.

شرایط دریافت کارت شانس آلمان

کارت فرصت آلمان برای این در نظر گرفته شده که افراد متخصص و باتجربه در مشاغل و حوزه های مختلف بتوانند ساده تر و با موانع کمتری به این کشور مهاجرت کنند. این برنامه اعطای ویزای کارت شانس آلمان به نوعی شبیه به سیستم امتیازبندی کشور کانادا است که در آن تحصیلات، تجربه، سن، مهارت و هرگونه وابستگی به آلمان تاثیرگذار است.

این برنامه از سپتامبر 2022 طرح ریزی شده و از سال 2024 به مرحله اجرا رسیده است. باید دقت کنید که این طرح فقط برای مهاجران خارج از اتحادیه اروپا است و به آنان اجازه می دهد، به مدت حداکثر 1 سال در آلمان ساکن شده و به جستجوی کار باشند و در صورتی که شغل مناسبی پیدا نکنند، باید این کشور را ترک نمایند. ضمنا لازم به ذکر است که خانواده شخص نیز می توانند در این مدت همراه وی به آلمان نقل مکان کنند.

شرایط دریافت کارت شانس آلمان به طور کل به شرح زیر می باشد:

  • سن: متقاضیان باید زیر 35 سال سن داشته باشند.
  • تحصیلات: متقاضیان باید دارای مدرک دانشگاهی، آموزش فنی و حرفه ای یا صلاحیت حرفه ای از یک موسسه معتبر باشند. علاوه بر این مدارک تحصیلی باید توسط آلمان به رسمیت شناخته شوند.
  • مهارت های زبانی: باید حداقل دانش زبان آلمانی در سطح A1 و برای برخی مشاغل سطح B1 را داشته باشید.
  • سابقه کاری: ارائه حداقل 2 تا 3 سال سابقه کاری مرتبط در زمینه شغل مورد نظر الزامی است.
  • توانایی مالی: شخص باید تمکن مالی کافی برای تامین هزینه های زندگی خود در آلمان را داشته باشد. این مبلغ به طور حدودی 864 یورو در ماه برای یک فرد مجرد و 1،728 یورو در ماه برای یک خانواده سه نفره در نظر گرفته می شود.
  • عدم سوء پیشینه: متقاضی باید عدم سوء پیشینه کیفری از کشور مبداء خود را ارائه کند.
  • بیمه درمانی: متقاضیان باید بیمه درمانی معتبری برای مدت اقامت خود تهیه کنند.
کارت فرصت یا کارت شانس آلمان چیست؟

مدارک لازم جهت اخذ کارت شانس آلمان

برای دریافت کارت شانس آلمان (Chancenkarte) ، نیاز است که متقاضیان مدارکی را بر اساس شرایط خود تهیه و جمع آوری نموده و به سفارت این کشور ارائه دهند. دقت داشته باشید که شاید باتوجه به شرایط مختلف هریک از افراد، مدارک موردنیاز، با یکدیگر تفاوت هایی داشته باشند. پس در این باره حتما با مشاورین و متخصصین موسسه رجبی مشورت نمایید.

اما مدارک لازم جهت اخذ کارت شانس آلمان، به طورکل حتما شامل مدارک زیر می شوند:

  • مدارک هویتی: ارائه پاسپورت معتبر با حداقل 6 ماه اعتبار بیشتر از تاریخ مدنظر برای سفر به آلمان، دو قطعه عکس پرسنلی با سایز بیومتریک و زمینه روشن و شناسنامه فرد لازم است.
  • مدارک تحصیلی: اصل و ترجمه مدارک تحصیلی (لیسانس، فوق لیسانس، دکترا)، ریز نمرات تحصیلی و گواهی اتمام تحصیلات.
  • مدارک مربوط به سابقه کاری: سوابق کاری حال حاضر و سابقه کار از کارفرمایان قبلی.
  • مدارک مربوط به تمکن مالی: نامه تمکن مالی از بانک و هرگونه اسناد مربوط به دارایی ها مانند املاک و مستغلات، سهام و غیره (در صورت وجود).
  • مدارک مربوط به مهارت های زبانی: مدرک معتبر زبان آلمانی حداقل در سطح خواسته شده. در برخی موارد، مدرک زبان انگلیسی در سطح B2 نیز قابل قبول است.
  • گواهی عدم سوء پیشینه: ارائه گواهی عدم سوء پیشینه از مرجع قضایی کشورمان مورد نیاز است.
  • انگیزه نامه (Motivationsschreiben): ارائه یک انگیزنه نامه جذاب و قوی از دلیل سفر و اشتغال در آلمان در به دست آوردن این فرصت بسیار موثر خواهد بود.
  • رزومه (Lebenslauf): باید رزومه ای خلاصه و مفید که شرایط شخصی، کاری و تحصیلی خود را در آن توضیح داده باشید، نیز ارائه کنید.
کارت فرصت یا کارت شانس آلمان چیست؟

دقت داشته باشید که تمام مدارک باید به زبان آلمانی یا انگلیسی ترجمه شده باشند و ترجمه مدارک باید توسط مترجم رسمی انجام شده باشد. ضمنا مدارک باید به صورت کامل و بدون نقص ارائه شوند، زیر سفارت آلمان بسیار دقیق و حساس است و کوچک ترین نقص یا ایراد می تواند درخواست شما را رد کند.

در برخی موارد، ممکن است به مدارک دیگری نیز نیاز داشته باشید، به همین خاطر برای لیست دقیق مدارک، باید با سفارت یا کنسولگری آلمان در کشورمان یا مشاورین موسسه رجبی تماس حاصل فرمایید.

مراحل اخذ ویزای کارت فرصت آلمان

مراحل اخذ ویزای کارت فرصت آلمان

اخذ کارت فرصت آلمان نیاز به ارسال مدارک لازم به سفارت یا کنسولگری کشور آلمان در کشور مبداء را دارد. به همین خاطر متقاضیان ایرانی باید مدارک لازم را به سفارت این کشور ارائه کرده و با پشت سر گذاشتن مراحل اخذ ویزای کارت فرصت آلمان به این مجوز دست پیدا کنند. مراحل لازم برای این امر بدین شرح است:

  • شما در ابتدا باید مدارک لازم و مورد نیاز را به طور کامل تهیه و جمع آوری نمایید.
  • در رحله بعد شما باید باتوجه به مدارک و شرایط خود، امتیازاتی که قابل دریافت آن می باشد را محاسبه نموده و ببینید که آیا به حداقل امتیاز مورد نیاز (6 امتیاز) می رسید یا خیر!
  • در صورت رسیدن به امتیاز مورد نظر باید به صورت آنلاین فرم درخواست ویزا را تکمیل نموده و با ارسال مدارک لازم زمان مصاحبه و انگشت نگاری را تعیین نمایید.
  • در این مرحله باید با تمامی اصل مدارک و به همراه کپی از آن ها در سفارت حاضر شده و مراحل انگشت نگاری و مصاحبه خود را با آفیسر مربوطه پشت سر بگذارید.
  • پس از انجام مصاحبه نیز باید منتظر اعلام نتیجه از سفارت کشور آلمان بمانید تا نتیجه درخواست شما از طریق ایمیل برایتان ارسال شود.

امتیاز بندی شرایط لازم برای دریافت کارت فرصت آلمان

همانطورکه اشاره کردیم، برای دریافت کارت شانس آلمان، متقاضیان باید مدارکی را ارائه کنند که هریک از مدارک خواسته شده دارای امتیازی بوده و به افراد باتوجه به شرایطشان امتیازی اعطا می شود. 

دقت داشته باشید که حداکثر امتیاز ممکن 14 امتیاز بوده و افراد باید حداقل 6 امتیاز را به دست آورند تا امکان درخواست این ویزا برایشان میسر گردد.

باید خاطر نشان کرد که هرچه بتوانید امتیاز بالاتری به دست آورید، شانس خود را برای دریافت کارت فرصت آلمان بالاتر خواهید برد. 

پس دقت داشته باشید که 6 امتیاز حداقل امتیاز لازم است، نه امتیاز ایده آل و تضمینی برای دریافت این ویزا. در جدول زیر نحوه امتیاز بندی شرایط لازم برای دریافت کارت فرصت آلمان را مشاهده می نمایید:

کارت فرصت یا کارت شانس آلمان چیست؟

پارامتر و شرایط

امتیاز بندی

سن متقاضی

2 امتیاز برای افراد زیر 35 سال

1 امتیاز برای افراد 35 تا 40 سال

زبان آلمانی

سطح A2 زبان آلمانی یا C1 زبان انگلیسی یک امتیاز

سطح B1 زبان آلمانی دو امتیاز

سطح B2 زبان آلمانی سه امتیاز

سابقه زندگی در آلمان

اگر متقاضی در 5 سال قبل حداقل 6 ماه در آلمان زندگی کرده باشد، 1 امتیاز

تجربه و سابقه کار

3 امتیاز برای 5 سال تجربه حرفه ای (در 7 سال گذشته)

2 امتیاز برای 2 سال تجربه حرفه ای قبل از آموزش حرفه ای (در 5 سال گذشته)

صلاحیت حرفه ای( مدرک دانشگاهی)

حداکثر تا 4 امتیاز

حامی یا مشاور

1 امتیاز اگر همسر متقاضی نیز شرایط دریافت کارت فرصت را داشته باشد.

1 امتیاز اگر متقاضی حامی یا مشاوری برای یافتن شغل داشته باشد.

تفاوت کارت فرصت آلمان با ویزای جستجوی کار آلمان

کارت فرصت آلمان (Chancenkarte) و ویزای جستجوی کار آلمان (Jobseeker Visa) دو نوع ویزا هستند که به اتباع خارجی اجازه می دهند تا برای یافتن شغل در آلمان به این کشور مهاجرت کنند. با این حال، بین این دو نوع ویزا تفاوت های کلیدی وجود دارد که آن ها را از یکدیگر متمایز می سازد:

ویزای جستجوی کار

کارت فرصت آلمان

محدودیت سنی وجود ندارد.

متقاضیان باید زیر 35 سال سن داشته باشند.

اجباری در ارائه مدرک دانشگاهی نیست.

متقاضیان باید دارای مدرک دانشگاهی، آموزش فنی و حرفه ای یا صلاحیت حرفه ای از یک موسسه معتبر باشند.

اجباری به مدرک زبان آلمانی یا تسلط به آن نیست.

ارائه حداقل مدرک A2 زبان آلمانی اجباری است.

اجرای این ویزا برای ایرانیان با محدودیت و مشکلات بسیاری همراه است.

ایرانیان برای این ویزا مشکلی نخواهند داشت.

این ویزا به افراد متخصص بسیار ماهر با 5 سال سابقه کار اعطا می شود.

این ویزا به متخصصان و افراد باتجربه با 3 سال سابقه کار اعطا می شود.

صدور این ویزا معمولا محدودیتی ندارد.

صدور کارت شانس با تعداد ظرفیت مشخصی همراه خواهد بود.

امکان کار پاره وقت در حین جستجوی کاری وجود ندارد.

امکان کار پاره وقت در حین جستجوی کاری وجود دارد.

کارت فرصت یا کارت شانس آلمان چیست؟

دریافت اقامت دائم از طریق کارت شانس آلمان

یکی از اهداف اصلی مهاجران به کشور آلمان، حال به هر روش و طریقی که باشد، دریافت اقامت دائم این کشور است. به همین خاطر افرادی که در پی دستیابی به کارت فرصت آلمان هستند، نیز با این سوال رو به روی می شوند که آیا از این طریق می توان به اقامت دائم این کشور رسید یا خیر؟!

باید توجه داشته باشید که اخذ اقامت دائم به طور مستقیم از طریق دریافت ویزای کارت فرصت آلمان مقدور نیست و همانطورکه گفتیم این ویزا تنها 1 سال به شما فرصت می دهد که بتوانید در این کشور شغل مناسب خود را بیابید. اما در صورت یافتن شغل مناسب و دریافت جاب آفر و استخدام توسط یک کارفرمای آلمانی، می توانید برای اخذ ویزای کار این کشور اقدام نمایید.

پس از دریافت ویزای کار آلمان، امکان دستیابی به اقامت دائم این کشور نیز برای شما به وجود خواهد آمد. چنان چه 5 سال در کشور آلمان اقامت داشته و کار کنید و مالیات خود را کامل و دقیق بپردازید و همچنین به زبان آلمانی به طور مناسبی مسلط شوید، خواهید توانست برای اخذ اقامت دائم این کشور درخواست نمایید. همچنین 3 سال پس از دریافت اقامت دائم می توانید برای تابعیت و پاسپورت این کشور اقدام نمایید.

دعوت می کنیم مقاله ویزای جستجوی کار و کاریابی در آلمان را بخوانید و اطلاعات خود را به روز کنید.

مزایا و معایب اخذ کارت فرصت آلمان

تا این بخش با شرایط و چگونگی دریافت کارت فرصت آلمان آَشنا شدیم، اما اخذ این نوع ویزا، برای متقاضیان چه مزایایی را به طور کل به ارمغان می آورد؟! یا این که اخذ این ویزا ممکن است که چه معایبی را به دنبال خود داشته باشد؟! 

در ادامه برای این که این ویزا را بهتر بشناسید، مهم ترین مزایا و معایب اخذ کارت فرصت آلمان را شرح خواهیم داد.

کارت فرصت یا کارت شانس آلمان چیست؟

مزایا

  • شما 1 سال فرصت دارید تا به صورت حضوری و در داخل آلمان به جستجوی شغل باشید.
  • در حین جستجوی کار، به صورت پاره وقت و حداکثر 20 ساعت در هفته قادر به انجام شغل پاره وقت هستید.
  • با جستجوی شغل در داخل آلمان، شانس یافتن شغل بسیار بالا می رود.
  • کاملا از خدمات عمومی و اجتماعی نظیر: بیمه درمانی، آموزش و حمل و نقل عمومی بهره مند خواهید شد.
  • قادر به آوردن همسر و فرزندان زیر 18 سال خود به آلمان هستید.
  • از طریق سیستم امتیاز دهی بسیار راحت تر می توانید وارد خاک آلمان شوید.
  • نیازی به داشتن جاب آفر برای دریافت این ویزا نیست.

معایب

  • فرآیند درخواست کارت شانس می تواند پیچیده و زمان بر باشد.
  • برای دریافت کارت شانس، باید حداقل دانش زبان آلمانی در سطح A2 را داشته باشید.
  • داشتن کارت شانس به منزله یافتن شغل تضمینی نیست و شما باید برای یافتن شغل مناسب تلاش کنید.
  • رقابت برای یافتن شغل در آلمان، به خصوص در برخی از مشاغل، می تواند دشوار باشد.

برای کسب اطلاعات بیش تر درباره کارت فرصت آلمان و یا دیگر ویزاهای این کشور با مشاورین موسسه رجبی در دفاتر غرب و مرکزی در تهران و یا دفتر معالی آباد شیراز در ارتباط باشید و مشاوره رایگان ما را دریافت کنید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *