نرخ بیکاری در آلمان

نرخ بیکاری در آلمان با کمترین سرعت در یک سال گذشته کاهش یافت و به آسیب ‌پذیری بازار کار اشاره کرد زیرا جنگ در اوکراین و تورم فزاینده بر بزرگترین اقتصاد اروپا تأثیر گذاشته است ، نرخ بیکاری در ماه آوریل 13 هزار نفر کاهش یافت و نرخ بیکاری را در سطح قبل از همه گیری کرونا 5 درصد نگه داشت.

با اینکه اقتصاددانان کاهش 15 هزار نفری را برآورد کرده بودند و این کاهش کمترین میزان از آوریل 2021 می باشد که نرخ بیکاری را در ماه مارس به 6.8 درصد کاهش داده است ؛ برای آشنایی بیشتر و کسب اطلاعات دقیق در رابطه با کار در آلمان با شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت ۵۶۲۰۵۱ ( موسسه حقوقی رجبی ثبت ۴۰۴۵۱ ) تماس بگیرید و یا به مقاله مربوطه مراجعه نموده و از تحولات و قوانین جدید کاری و کارفرمایی در آلمان مطلع شوید.

اساسا نرخ بیکاری نشان می‌دهد که تعداد بیکاران در میان همه کارکنان بالقوه که برای کل بازار کار در دسترس هستند ، چقدر می باشد و این شواهد مهمی از وضعیت اشتغال و بازار کار در آلمان است و نشان می دهد که چه تعداد از افرادی که به طور بالقوه شاغل هستند بیکار هستند ؛ در این افرادی که بیمار هستند یا در حال انجام آموزش های بیشتر هستند ، ثبت نمی شوند.

بر اساس گزارش آژانس کار فدرال یک فرد اگر کمتر از 15 ساعت در هفته کار کند ، بیکار در نظر گرفته می شود ؛ بنابراین برای بازار کار در دسترس است یا در آژانس کار به عنوان بیکار ثبت می شود ؛ بنابراین نرخ بیکاری نه تنها به توسعه تعداد بیکاران ، بلکه به تعداد افراد شاغل نیز بستگی دارد.

فهرست مطالب
نرخ بیکاری در آلمان

آگاهی از نرخ بیکاری در آلمان و عوامل موثر بر آن برای مهاجرینی که قصد کار در این کشور را دارند بسیار مهم است ، به همین جهت روناک از همکاران ما در هلدینگ حقوقی مهاجرتی رجبی در این بخش از مقاله ویدئو و پادکست جالبی را ارائه داده که دعوت می کنیم این فایل ها را ببینید و بشنوید ؛ مدت زمان : حدود دو دقیقه.

پادکست نرخ بیکاری در آلمان

نمایش ویدیو درباره نرخ بیکاری در آلمان

نرخ بیکاری در آلمان از سال 1995

در سال 1995 نرخ بیکاری در آلمان 9.4 درصد بود و در سال 2000 به 11.4 درصد افزایش یافت ، پس از آغاز هزاره تنها 9.6 درصد از شاغلان بالقوه در آلمان همچنان بیکار بودند و بیکاری در سال‌های منتهی به 2003 زیر 10 درصد باقی ماند ، اما از سال 2003 دوباره به طور پیوسته افزایش یافت تا اینکه در سال 2005 به 11.7 درصد رسید ؛ اما از سال 2007 با وجود بحران مالی جهانی در حال ظهور نرخ بیکاری کاهش یافت.

در حال حاضر نرخ بیکاری در آلمان چقدر است؟

کاهش بیکاری در آلمان در ماه مه امسال ادامه یافت و 2.260 میلیون نفر اخیرا بیکار بودند ، به گفته آژانس کار فدرال این مقدار 50 هزار نفر کمتر از آوریل و 428 هزار نفر کمتر از یک سال پیش است ؛ نرخ بیکاری 0.1 واحد کاهش یافت و برای اولین بار از دسامبر 2019 به 4.9 درصد و زیر پنج درصد رسید ، آژانس فدرال برای آمار ماه مه خود از داده هایی استفاده کرد که تا 12 مه دریافت شده بود و بیکاری در ماه مه دوباره کاهش یافت ، اشتغال همچنان در حال افزایش است و تقاضا برای کارگران جدید در سطح بسیار بالایی باقی می ماند.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

با کارشناسان خبره رجبی بزرگترین کارفرمایان و فرصت های شغلی در آلمان را بشناسید.

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

دلایل پایین بودن نرخ بیکاری در آلمان در طول بحران کرونا

آشکار است که ویروس کرونا تأثیر قابل توجهی بر بازار کار آلمان دارد ، با این حال ، بازار کار با اقدامات دولت فدرال محافظت شد ، به عنوان مثال ، ابزار کار کوتاه مدت و بسته محرک اقتصادی جامع اثرات همه گیری کرونا را کاهش داد اما از آنجایی که شرکت ‌های کمتری در حال حاضر شرایط درخواست حمایت دولتی را برآورده می‌کنند ، باید دید ثبات بازار کار آلمان تا چه حد ادامه خواهد داشت و نمی توان اثرات جنگ اوکراین و نزدیک شدن به تحریم نفت و گاز بر اشتغال را به طور کامل پیش بینی کرد.

البته دولت آلمان یکی از قوی ترین دولت های اروپا و جهان می باشد و شاید از نظر شهروندان این کشور چیز دیگری هم جز حمایت از سوی دولت توقع نمی رفت ، اما این حمایت ها هم تا حدی قابل انجام است و اگر بازار کار و اقتصاد دنیا به حالت نرمال و اولیه خود پیش از کرونا بازنگردد حتیآلمان هم دچار مشکلات بزرگ و سختی شود.

چنانچه شما هم قصد سرمایه گذاری و کارآفرینی در آلمان را دارید ؛ توصیه می کنیم با مراجعه به مقاله سرمایه گذاری و ثبت شرکت در آلمان از تمامی قوانین و شرایط لازم برای استارت یک بیزنس موفق و سودده در این کشور مطلع شده و اطلاعات جامعی را به دست آورید.

دلایل پایین بودن نرخ بیکاری در آلمان در طول بحران کرونا

تاثیر جنگ اوکراین بر نرخ بیکاری در آلمان

افزایش شدید بیکاری در آلمان به دلیل ثبت نام پناهندگان اوکراینی ثبت شده می باشد که بیکاری در ماه ژوئن را به شدت افزایش داده است ، با این حال بازار کار به طور کلی به ثبات خود ادامه می دهد و این افزایش ها به این دلیل است که پناهندگان اوکراینی در حال حاضر در مراکز کار ثبت می شوند و بنابراین در آمار بازار کار قابل مشاهده هستند.

در ژوئن 2022 ، در نتیجه ثبت نام جامع پناهندگان اوکراینی در مراکز کاریابی ، تعداد بیکاران نسبت به ماه قبل به شدت افزایش یافت و از 103 هزار نفر به 236300 نفر رسید ، با تعدیل فصلی بیکاری 133000 نفر افزایش یافته که در مقایسه با ژوئن سال گذشته 251 هزار نفر کمتر است ، نرخ بیکاری از ماه می تا ژوئن با 0.3 درصد افزایش به 5.2 درصد رسیده است.

مقایسه نرخ بیکاری در آلمان و ایران

نرخ بیکاری تعدیل شده فصلی در آلمان در آوریل سال 2022 در سطح 5 درصدی قبل از همه گیری بدون تغییر باقی ماند ، مشابه ماه مارس و مطابق با پیش بینی هاست و نرخ بیکاری ایران برای سال 2021 برابر با 11.46 درصد بوده است که کاهش 0.71 درصدی نسبت به سال 2020 را تجربه کرده است ، لازم به ذکر است که نرخ بیکاری ایران برای سال 2020 برابر با 12.17 درصد بوده است و  افزایش 1.43 درصدی نسبت به سال 2019 را نشان می دهد.

نرخ بیکاری در شهر های مختلف در آلمان

نرخ بیکاری در شهر های مختلف در آلمان

تا کنون با نرخ بیکاری کل کشور آلمان به صورت میانگین آشنا شدیم ، هر منطقه این کشور با توجه به پتانسبل نیروی کار و صنایع خود دارای نرخ بیکاری خاص خود است ، در ادامه با نرخ بیکاری در تعدادی از کلان شهر های این کشور آشنا می شویم.

نرخ بیکاری در برلین

در آوریل ، 176717 زن و مرد به عنوان بیکار در برلین ثبت نام کردند که 2869 کمتر از ماه مارس است ، نرخ بیکاری نسبت به ماه قبل با 0.1 واحد کاهش به 8.7 درصد رسید و کاهش قابل توجهی در مقایسه سال به سال در مقایسه با آوریل 2021 وجود دارد و تعداد افراد بیکار در برلین بیش از 33 هزار نفر کاهش یافت که نرخ بیکاری در سطح شهر 1.8 درصد کاهش یافت.

نرخ بیکاری در هامبورگ

در ژانویه 2022 نرخ بیکاری در هامبورگ 6.8 درصد بود که نسبت به ماه قبل افزایش اندکی داشت و نسبت به ژانویه 2020 کاهش یافته است.

نرخ بیکاری مونیخ

برای سال ها نرخ بیکاری مونیخ در مقایسه با سایر شهر های بزرگ آلمان کمترین میزان بوده است ، در منطقه آژانس مونیخ ، نرخ بیکاری در سال 2020 به طور متوسط 4.5٪ در نتیجه همه گیری بود ، پس از پایین ترین سطح تاریخی 3.3٪ در سال 2019 ، در حال حاضر 4.5 درصد می باشد.

نرخ بیکاری اشتوتگارت

نرخ بیکاری اشتوتگارت 4.0 درصد است ، اشتوتگارت شاهد کاهش 1.3 – درصدی بازار کار نسبت به سال گذشته بوده است.

نرخ بیکاری در آلمان

نرخ بیکاری مشاغل مختلف در آلمان

نرخ بیکاری نشان دهنده درصد افرادی است که توانایی کار را دارند ودر جستجوی کار هستند اما شغلی مناسب ندارند ، در اغلب موارد تعداد فارغ التحصیلان دانشگاه ها بیشتر از مشاغل مورد در بازار کار هستند و  تعداد افراد توانمند برای اشتغال بیشتر از ظرفیت خالی موجود در بازار کار است.

نرخ بیکاری در مشاغل پزشکی در آلمان

نسل جدید پرسنل پزشکی در آلمان بسیار مورد نیاز است ، تقاضا در سال های آینده به رشد خود ادامه خواهد داد ؛ به ویژه از آنجایی که بسیاری از پزشکان در بیمارستان ها بازنشسته خواهند شد ، نرخ بیکاری در این مشاغل در آلمان از 4.82 در هر 1000 نفر در سال 2020 نسبت به 4.90 در هر 1000 نفر در سال 2019 کاهش یافت و در حال حاضر نیاز برای پزشکان و کادر درمان بالاست.

نرخ بیکاری در رشته های مهندسی در آلمان

تعداد بیکاران در مشاغل مهندسی و فناوری اطلاعات در سه ماهه سوم سال 2020 حدود 46100 نفر بود ، تا سه ماهه اول سال 2021 در سطح مشابهی باقی ماند (46200) و سپس در سه ماهه دوم سال 2021 به طور قابل توجهی کاهش یافت و به 42400 نفر رسید.

نرخ بیکاری معماران در آلمان

از هر یازده معمار فقط یک نفر موقعیت مکانی خود را “ضعیف” ارزیابی کرده است ، آژانس استخدام فدرال در ماه آوریل تنها 2067 معمار بیکار را شمارش کرد ؛ در مقایسه با حدود 132800 معمار آلمانی ، این تنها 6.4 درصد است.

نرخ بیکاری وکلا در آلمان

به طور متوسط در طول سال ، 4600 وکیل به عنوان بیکار ثبت شده اند که نسبت به سال قبل سه درصد کمتر بود و در مقایسه با سال های قبل تعداد بیکاران تقریبا یک چهارم کاهش یافت.

سوالات پر تکرار نرخ بیکاری در آلمان

نرخ بیکاری کشور آلمان در آخرین آمار سال 2022 برابر با 4.9 درصد اعلام شده است.

طی 3 سال گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا بسیاری از کسب و کارها تعطیل شده و تعداد افراد بیکاری در آلمان افزایش پیدا کرد و در حال حاضر نیز به دلیل وقوع جنگ اوکراین و هجوم جنگ زدگان به این کشور باعث بالا رفتن آمار بیکاران و نرخ بیکاری در این کشور شده است.

آلمان یکی از قطب های اقتصادی جهان بر شمرده می شود و از بازار کار مناسبی نه تنها نسبت به کشورمان بلکه نسبت به اکثر کشورها جهان برخوردار است ، پس یقینا نرخ بیکاری در ایران بالاتر از آلمان می باشد.

بله ، شهرهای مختلف آلمان با توجه به جمعیت و صنعتی یا اداری بودنشان از فرصت های شغلی متفاوتی بهره می برند و همواره رونق اقتصادی در شهرهای مهم و اصلی بیش تر از شهرهای کوچک و روستاها می باشد و به همین ترتیب نرخ بیکاری نیز در هرکدام از آنها با یکدیگر تفاوت دارد.

در جواب این سوال باید گفت که در همه جای دنیا افراد بیکار در تمامی حرفه ها و تخصص ها دیده می شود ، اما در کشور آلمان در حال حاضر نیاز زیادی به متخصصان پزشکی و پزشکان عمومی وجود دارد پس این افراد به راحتی می توانند در این کشور برای خود شغالی مناسب را بیابند.

در این مقاله تلاش نمودیم تا اوضاعی از بازار کار و نرخ بیکاری در آلمان را به صورتی خلاصه و کاملا به روز به شما ارائه کنیم ، شما می توانید برای کسب اطلاعات تکمیلی در زمینه مهاجرت به آلمان به مقاله مربوطه مراجعه کرده و اطلاعات لازم را به دست آورید و یا می توانید با برقراری تماس با کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی در دفاتر تهران و شیراز سوالات خود را مطرح و از راهنمایی های آنان بهره مند شوید.

با مطالعه مقالات زیر نیز می توانید اوضاع اقتصادی سایر کشورهای اروپا را بشناسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5/5 - (1 امتیاز)
منو
خانه