اقتصاد کشور سنگاپور

اقتصاد کشور سنگاپور

اقتصاد کشور سنگاپور یک اقتصاد بازار آزاد بسیار توسعه یافته با ویژگی های مستقیم است که به عنوان بازترین اقتصاد جهان، چهارمین اقتصاد دارای کمترین فساد و اقتصادی طرفدار تجارت رتبه بندی شده است.

شاید تا 5 دهه پیش در جهان کسی اصلا کشور سنگاپور را نمی شناخت، چه رسد به اینکه روزی به عنوان یکی از برترین و تاثیرگذارترین اقتصادهای جهان رده بندی شود.

تیم مشاورین شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت ۵۶۲۰۵۱ ( موسسه حقوقی رجبی ثبت ۴۰۴۵۱ ) در ادامه این مطلب شما را با شکل گیری و شرایط اقتصاد کشور سنگاپور آشنا خواهند ساخت. در اینجا لازم است بدانید که سنگاپور دارای نرخ مالیاتی پایین و دومین تولید ناخالص داخلی سرانه در جهان از نظر برابری قدرت خرید (PPP) است.

همچنین دفتر مرکزی سازمان همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه (APEC) نیز در سنگاپور واقع شده است. اقتصاد کشور سنگاپور یک اقتصاد بسیار آزاد، رقابتی، پویا و تجارت پذیر است که در همواره بر سر سلامت و فساد ناپذیری در رقابت با نیوزلند و سایر کشورهای اسکاندیناوی است.

سنگاپور تنها کشور آسیا است که توانسته به رتبه AAA در اقتصاد دست پیدا کند. علاوه بر این سنگاپور به دلیل موقعیت جغرافیایی خود، نیروی کار متخصص، مالیات کم، زیرساخت هایی مدرن و قوی و برخورد شدید با فساد توانسته میزان زیادی سرمایه و سرمایه گذار خارجی را جذب نماید. فراموش نکنید که مقاله مهاجرت به سنگاپور را نیز مطالعه نمایید تا تمامی روش های قانونی مهاجرت به این کشور را بهتر و کامل تر بشناسید.

فهرست مطالب

سنگاپور چگونه به کشوری پیشرفته مبدل شد؟

بسیاری از افراد با این سوال مواجه می شوند که در طی این مدت زمان کم سنگاپور چگونه به کشوری پیشرفته مبدل شد؟ باید بگوییم که این کشور با استفاده قانون مند و بسیار هوشمندانه از منابع خود و همچنین به کارگیری رویکردهای مدرن و مدیریت اقتصاد خود، توانست که به عنوان یکی از برترین، محکم ترین و توانمندترین بنیان های اقتصادی در منطقه آسیا و حتی جهان شناخته شود.

اما چندین عامل بسیار مهم در این کشور وجود دارد که باعث شد اقتصاد کشور سنگاپور به این رشد برسد و مردم این کشور به این سطح از رفاه و آسایش دست پیدا کنند. اما این عوامل مهم به شرح زیر هستند:

  • سرمایه گذاری و نظارت بسیار بر سیستم آموزش و تعلیم و تربیت این کشور که باعث شد استعدادهای بومی هر روز ببهتر و باتخصص تر و کارآمدتر از قبل شوند.
  • مدیریت و برنامه ریزی دقیق دولت به عنوان نهاد هماهنگ کننده بین بخش های مختلف کشور و یکی از مهم ترین نهادهای حکومتی.
  • ایجاد ارتباط و همکاری سالم میان دولت، صنایع و دانشگاه های کشور در جهت حرکت به سوی یک اقتصاد مدرن و دانش بنیان.
  • تنوع در اقتصاد با بهره‌گیری از تنوع در بخش های صنعتی مختلف، باعث پیشرفتی چشمگیر با سرعت بالا برای اقتصاد کشور سنگاپور شد.

پیشنهاد می کنیم که مقاله کار در سنگاپور را نیز حتما در سایت هلدینگ حقوقی مهاجرت رجبی مطالعه فرمایید تا با چگونگی اخذ ویزای کار و یافتن شغل مناسب در این کشور مدرن کاملا آشنایی پیدا کنید.

معجزه اقتصادی سنگاپور

سنگاپور با خرید کالاهای خام و پالایش آن ها برای صادرات مجدد به منظور حفظ سطوح بالای صنعتی سازی صادرات محور خود، مانند صنعت ساخت ویفر و پالایش نفت، بر مفهوم گسترده ای از تجارت واسطه ای برای تجارت پیشرو متکی است. سنگاپور دارای یک بندر استراتژیک است که آن را نسبت به بسیاری از همسایگان خود در انجام چنین فعالیت های تجاری رقابتی تر می کند.

نسبت تجارت به تولید ناخالص داخلی سنگاپور یکی از بالاترین ها در جهان است، تا سال 2020 این نسبت 320 درصد بود. بندر سنگاپور دومین بندر شلوغ جهان از نظر ظرفیت بار است و شلوغ ترین بندر حمل و نقل در جهان شناخته می شود. علاوه بر این، سنگاپور یک مقصد توریستی بین المللی محبوب برای انواع مختلف گردشگری (گردشگری تجاری، MICE (جلسات، مشوق ها، کنفرانس ها، نمایشگاه ها)، گردشگری پزشکی، گردشگری شهری) است.

اقتصاد کشور سنگاپور به دلیل تبدیل سریع آن از یک کشور در حال توسعه به یک اقتصاد توسعه یافته و پردرآمد در مدت زمان نسبتا کوتاه، اغلب به عنوان یک «معجزه» شناخته می شود. این تحول در نیمه دوم قرن بیستم تحت رهبری نخست وزیر لی کوان یو و دولت او رخ داد.

یکی از عوامل کلیدی در معجزه اقتصادی سنگاپور موقعیت استراتژیک آن بود که آن را به یک مرکز ایده آل برای تجارت و بازرگانی بین المللی تبدیل کرد.

نقش نیروی کار در اقتصاد سنگاپور

سنگاپور مرکز منطقه ای برای مدیریت ثروت است. شرکت های کوچک و متوسط (SMEs) ستون فقرات چشم انداز اقتصاد کشور سنگاپور هستند. در سال 2022، شرکت های کوچک و متوسط 48 درصد (284 میلیارد دلار سنگاپور) از کل ارزش افزوده اسمی شرکت سنگاپور را به خود اختصاص دادند و 71 درصد از کل نیروی کار سنگاپور با 3.63 میلیون نفر را به کار گرفتند.

سنگاپور زمین های قابل کشت محدودی دارد، به این معنی که سنگاپور برای تولید محصولات کشاورزی به شدت به پارک های فناوری کشاورزی (به ویژه مزارع هیدروپونیک عمودی) وابسته است. در نتیجه، سنگاپور 90 درصد مواد غذایی خود را وارد می‌کند و کشورهای عرضه‌کننده بسیار متنوعی دارد تا به امنیت غذایی خود دست یابد. باید بگوییم نقش نیروی کار در اقتصاد سنگاپور بیش از حدتصور مهم است.

سنگاپور جدا از موقعیت استراتژیک خود در چهارراه تجارت بین شرق و غرب، منابع طبیعی کمی دارد یا اصلا وجود ندارد. از این رو منابع انسانی یک موضوع اساسی برای سلامت اقتصاد کشور سنگاپور است. بخش های خدماتی و تولیدی اقتصاد به شدت به نیروی کار حرفه ای، مدیریتی، اجرایی و فنی (PMET) با تحصیلات بالا و با مهارت بالا متشکل از ساکنان و مهاجران متکی است.

اقتصاد کشور سنگاپور در رتبه بندی بیوتکنولوژی علمی آمریکایی در سال 2018 با ویژگی بیوپلیس در رتبه دوم قرار گرفت. سنگاپور برای حفظ جایگاه بین المللی خود و افزایش شکوفایی اقتصادی در قرن بیست و یکم، اقداماتی را برای ترویج نوآوری، تشویق کارآفرینی و آموزش مجدد نیروی کار خود انجام داده است.

شرکت های مطرح سنگاپوری

در ادامه بررسی و شناخت اقتصاد کشور سنگاپور بد نیست که بدانید در حال حاضر چه کمپانی ها و برندهایی در این کشور در حال فعالیت هستند و بزرگ ترین و مطرح ترین آن ها که قطعا باعث وجود بازار کار بسیار و همچنین درآمد و گردش مالی بالایی در این کشور می شود، را بشناسید.

البته شناخت این موضوع بسیار می تواند برای افرادی مثمر ثمر باشد که قصد کارآفرینی و یا ثبت شرکت در این کشور دارند. با شناخت این موضوع شما می فهمید که زمینه و فرصت برای رشد و فعالیت در چه عرصه هایی در این کشور بیش تر وجود دارد و بهتر می توانید شرکای اقتصادی خود را بیابید. پیشنهاد می کنیم مقاله سرمایه گذاری و ثبت شرکت در سنگاپور را حتما در سایت ما مطالعه نمایید تا از قوانین و چگونگی انجام این امر نیز مطلع شوید.

اما در حال حاضر شرکت های مطرح سنگاپوری اکثرا در حوزه های خدمات مالی، الکترونیک، مواد شیمیایی، تجهیزات حفاری نفت، پالایش نفت، محصولات زیست پزشکی، ابزارهای علمی، تجهیزات مخابراتی، تجهیزات لاستیک، مواد غذایی و نوشیدنی، ساخت و ساز دریایی و غیره فعالیت دارند. اما در حال حاضر بزرگترین شرکت ها بر اساس ارزش بازار در سنگاپور به شرح زیر هستند:

تولید ناخالص داخلی (GDP) سنگاپور

برای سه ماهه سوم سال 2023، تولید ناخالص داخلی (GDP) سنگاپور 120 میلیارد دلار سنگاپور است. بر اساس گزارش بلومبرگ، اقتصاد کشور سنگاپور در این دوره 5.2 درصد رشد کرد که این سریع ترین سرعت رشد در بیش از سه سال گذشته است.

بهبود تجارت جهانی و بهبود بازار کار به سنگاپور کمک کرده است که نه تنها رشد صنعت تولید را حفظ کند، بلکه به سایر صنایع مانند خدمات و خرده فروشی نیز گسترش یابد. اداره پول سنگاپور تخمین می زند که اقتصاد سنگاپور احتمالاً در سال 2024 در مقایسه با سال 2023 با سرعتی ثابت، اما کمی کندتر رشد خواهد کرد.

جالب است بدانید که دولت سنگاپور از سال 1995 بدهی خارجی خود را به صفر رسانده است. در مورد بدهی داخلی، کل استقراض دولت در سه ماهه سوم سال 2023، 780 میلیارد دلار سنگاپور بود که شامل سهام و اوراق قرضه ثبت شده، اسناد خزانه و پیش سپرده است.

با این حال، این رقم بالا نشان دهنده دقیقی از قدرت مالی سنگاپور نیست، دولت سنگاپور برای سرمایه گذاری وام می گیرد و بازگشت سرمایه (ROI) ایجاد شده در این سرمایه گذاری ها تفاوت را جبران می کند. دولت سنگاپور با اجرای این بدهی های استراتژیک در کنار حمایت از دارایی های قوی، رشد اقتصادی قوی و سیاست های کلان اقتصادی محتاطانه، ترازنامه ای قوی دارد که دارایی هایش بیشتر از بدهی هایش است.

برترین کشورهای صادرکننده به سنگاپور

همانطور که تا این بخش از مطلب متوجه شدیم، سنگاپور یکی از قدرت های اقتصادی در جهان است که رتبه 35 اقتصاد جهان از نظر تولید ناخالص داخلی (دلار فعلی آمریکا)، شماره 16 در کل واردات، اقتصاد شماره 6 از نظر تولید ناخالص داخلی سرانه و شماره 6 پیچیده ترین اقتصاد بر اساس شاخص پیچیدگی اقتصادی (ECI) می باشد.

سنگاپور که در سال 2022 رقمی معادل با 475.2 میلیارد دلار کالا را از مرزهای خود به داخل کشور وارد کرده است.  بیشترین واردات سنگاپور شامل: ماشین آلات، تجهیزات الکتریکی (154.7 میلیارد دلار)، سوخت های معدنی از جمله نفت (105.2 میلیارد دلار)، ماشین آلات شامل رایانه (65.4 میلیارد دلار)، جواهرات، فلزات گرانبها (26.5 میلیارد دلار) و تجهیزات نوری، فنی، پزشکی (15.7 میلیارد دلار) بوده است.

ردیف کشور مبلغ واردات
1 چین 63.97 میلیارد دلار
2 مالزی 62.72 میلیارد دلار
3 تایوان 59.87 میلیارد دلار
4 آمریکا 47.52 میلیارد دلار
5 کره جنوبی 26.13 میلیارد دلار

باید بگوییم که اقتصاد کشور سنگاپور تنها قوت این کشور نیست، بلکه دانشگاه ها و سیستم آموزشی سنگاپور نیز بسیار پیشرفته و معتبر می باشد. به همین خاطر سالانه دانشجویان زیادی برای تحصیل در سنگاپور وارد این کشور می شوند. با کلیک بر روی مقاله مربوطه تمامی شرایط و چگونگی پذیرش و ثبت نام در دانشگاه های آن را خواهید شناخت.

در جدول بزرگ ترین و برترین کشورهای صادرکننده به سنگاپور به همراه مبلغ صادرات آن ها را مشاهده می کنید.

ردیف کشور مبلغ صادرات
1 چین 63.83 میلیارد دلار
2 هنگ کنگ 58.06 میلیارد دلار
3 مالزی 51.48 میلیارد دلار
4 آمریکا 45.61 میلیارد دلار
5 اندونزی 37.32 میلیارد دلار

برترین کشورهای واردکننده از سنگاپور

سنگاپور یکی از صادرکنندگان بزرگ جهان نیز شناخته می شود؛ که البته در مقابل کشورهای برتر اروپایی و آمریکا و چین چندان بزرگ نیست، اما در مقایسه با جمعیت و وسعتی که دارد، رقم صادرات آن بسیار خوب و چشمگیر است. این کشور در سال 2022 مقدار 514.8 میلیارد دلار جنس و کالا را به کشورهای دیگر صادر کرده است که رقمی بسیار قابل قبول بوده و از میزان کل واردات این کشور نیز بیش تر است.

بیشترین صادرات سنگاپور عبارتند از: ماشین آلات، تجهیزات الکتریکی (181 میلیارد دلار)، ماشین آلات از جمله رایانه (75.1 میلیارد دلار)، سوخت های معدنی از جمله نفت (65.6 میلیارد دلار)، تجهیزات نوری، فنی، پزشکی (23.2 میلیارد دلار) و جواهرات، فلزات گرانبها (22.6 میلیارد دلار).

همچنین در سال 2022، سنگاپور بزرگترین صادرکننده دستگاه ها و تجهیزات ساخت شیشه (1.9 میلیارد دلار) در جهان بوده است. در جدول زیر برترین کشورهای واردکننده از سنگاپور را مشاهده خواهید نمود:

سوالات پر تکرار اقتصاد کشور سنگاپور

در حال حاضر کشورهای نظیر چین، آمریکا، انونزی، تایوان، مالزی، کره جنوبی و هنگ کنگ از برترین شرکای اقتصادی سنگاپور شناخته می شوند.

این کشور با سرمایه گذاری و نظارت بسیار بر سیستم آموزش و تعلیم و تربیت خود، ایجاد ارتباط و همکاری سالم میان دولت، صنایع و دانشگاه های کشور و همچنینایجاد تنوع در صنایع توانست به چنین رشد عظیمی در مدت زمان کوتاه دست پیدا کند.

در حال حاضر و طبق آخرین آمار در سال 2022 بزرگ ترین کشورهای صادر کننده کالا به سنگاپور شامل چین، مالزی، تایوان، آمریکا و کره جنوبی می باشند.

اقتصاد کشور سنگاپور در حال حاضر چهارمین اقتصاد سالم و خالی از فساد در جهان شناخته می شود که همواره در حال رقابت برای رسیدن به درجات بالاتر است.

 باید بدانید که نزدیک به 71 درصد از نیروی کار در اقتصاد کشور سنگاپور در شرکت های کوچک و متوسط این کشور مشغول به فعالیت هستند.

کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی در این مقاله تلاش کردند تا شرایط اقتصاد کشور سنگاپور را به بهترین نحو به شما عزیزان ارائه نمایند. برای کسب اطلاعات بیش تر در رابطه با این کشور و همچنین شناخت سایر موارد مهاجرتی با مشاورین ما در دفتر غرب و مرکزی تهران و یا دفتر شیراز تماس حاصل نموده و از اطلاعات آنان بهره مند شوید. همچنین توصیه می کنیم مقاله سرمایه گذاری و ثبت شرکت در کشور های آسیایی را بخوانید و با سرمایه گذاری های امن و پر سود در آسیا آشنا شوید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *