تاریخ کشور اسلواکی از گذشته تا معاصر

تاریخ کشور اسلواکی از گذشته تا معاصر شامل وقایع مختلفی است و این منطقه نسبتا کوچک ، محل مکانهای فرهنگی و تاریخی زیادی است که هر یک از آنها به وقایعی که طی چندین هزار سال در اسلواکی رخ داده اشاره دارند.

اسلواکی علاقمندان زیادی دارد و هر ساله عده‌ای از سراسر جهان برای مهاجرت به آن اقدام می‌کنند ؛ اگر شما هم می‌خواهید به این کشور سفری داشته باشید ، کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت ۵۶۲۰۵۱ ( موسسه حقوقی رجبی ثبت ۴۰۴۵۱ ) راهنمایان سفر خوبی خواهند بود ، توصیه می کنیم مقاله مهاجرت به اسلواکی را بخوانید و با شیوه های قانونی مهاجرت به این کشور هم بخوبی آشنا شوید.

قلمرو اسلواکی در دوران ماقبل تاریخ مسکونی بوده و از همین دوران آثار باستانی زیادی بر جای مانده که هم اکنون در موزه‌های تاریخ ملی اسلواکی محافظت می‌شوند که یکی از ارزشمندترین آثار ، متعلق به جمجمه نئاندرتال ماقبل تاریخ از سایت ماقبل تاریخ گانوفچه (Gánovce) است ؛ همچنین سکونتگاههای ماقبل تاریخ در Smolenice ، Čaka ، Očkov و Nitriansky Hrádok حفاری شده و یکی از سکونتگاههای سلتیک هاورانوک (Havránok) در نزدیکی لیپتوسکا مارا (Liptovská Mara) و مواردی دیگر کشف شدند.

در سال 179 فرمانده لژیون‌های رومی ، ماکسیمیلیانوس والریوس ، پس از پیروزی در نبرد با مارکومان کتیبه‌ای را برای الهه پیروزی برروی صخره‌ای حک کرد ؛ صخره‌ای که در قرون بعدی قلعه ترنسین برروی آن ساخته شد.

اما بخاطر موقعیت جغرافیایی اسلواکی در اروپای مرکزی تهاجمات نظامی به این منطقه زیاد شد و قلمرو اسلواکی در طی قرن‌ها موردتهدید هجوم نظامی روم ، امپراتوری فرانک ، تاتارها و ترک‌ها قرار داشت ؛ اما باوجود همه این تهدیدها اسلواکی‌ها توانسته‌اند هویت تاریخی و ملی خود را حفظ کنند.

فهرست مطالب

این مقاله که توسط شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت ۵۶۲۰۵۱ ( موسسه حقوقی رجبی ثبت ۴۰۴۵۱ ) گردآوری شده است ، همه چیزهایی را که باید در مورد دسترسی به بهداشت و درمان عمومی در فرانسه لازم است بدانید را در اختیارتان قرار می دهد ، همچنین پیشتر مقاله مهاجرت به فرانسه را تقدیم شما کردیم تا با تمامی راه های امن و قانونی مهاجرت به این کشور آشنا شوید.

تاریخ کشور اسلواکی از گذشته تا معاصر

بررسی تاریخ اسلواکی 

در بررسی تاریخ کشور اسلواکی از گذشته تا معاصر ، درگیر وقایع جالبی خواهیم شد ؛ جمهوری اسلواکی در 1 ژانویه 1993 پس از انحلال فدراسیون چکسلواکی بوجود آمده و نخست‌وزیر جدید ، ولادیمیر مکیار (Vladimír Mečiar) و همتای چکش ، واسلاو کلاوس (Václav Klaus) ، از قویترین حامیان جدایی بوده‌اند ، اما اشتیاق آنها برای جدایی به عموم مردم تسری پیدا نکرد.

هرچند که احساس غرور ملی دوباره در اسلواکی موج می‎زد ، اما احساس نگرانی از آینده این جمهوری نیز احساس می‌شد ؛ این احساس ناراحتی در تعداد زیادی از اسلواکی‌هایی که بلافاصله پس از تقسیم ، برای شهروندی چک درخواست می‌دادند ، کاملا مشخص بود.

اسلواکی بطور کلی بعنوان شریکی کوچکتر در فدراسیون تلقی می‌شد ، اما این ترتیبات درجه‎ای از امنیت سیاسی و ثبات اقتصادی را برای جمهوری فراهم کرد که با استقلال کمتر قطعی شد ؛ اختلافات و تنشهای سیاسی طولانی‌مدت با کشورهای همسایه که در دوره سلطه‌گری شوروی سرکوب شده بودند ، دوباره ظهور کردند و در این میان مجارستان درمورد آینده اقلیت بزرگ مجارستانی در جنوب اسلواکی نگران بود.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

کسب به روز ترین اطلاعات مهاجرتی با مشاوره های شرکت رجبی!

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

جنبش برای اسلواکی دموکراتیک (HZDS)

در فوریه 1993 ، میکال کواچ (Michal Kováč) ، معاون رئیس جنبش برای اسلواکی دموکراتیک (HZDS) ، رئیس جمهور این جمهوری شد و مشکلاتی در حفظ یک دولت ائتلافی به وجود آمد ؛ لذا ، HZDS و شخصیت نسبتاً خودکامه Mečiar تمایل به تسلط داشتند ؛ مکیار طرفدار ناسیونالیسم پوپولیستی بود که اقلیت های اسلواکی را در وضعیت نامساعدی قرار می داد.

او نه علاقه زیادی به ایجاد اتحاد با اروپای غربی داشت و نه تحمل مخالفت های احزاب مخالف را داشت ؛ Mečiar در مارس 1994 رای اعتماد را از دست داد و مجبور به استعفا شد و یک ائتلاف موقت پنج حزبی جدید به ریاست نخست وزیر جدید جوزف موراوچیک (Jozef Moravčík) ، سیاست همسویی بیش تر با اروپای غربی را در پیش گرفت.

اماHZDS  در انتخابات سپتامبر 1994 ، مجددا قدرت را در اختیار گرفت و Mečiar دوباره به عنوان نخست وزیر منصوب شد و در اواسط دسامبر ائتلافی متشکل از  HZDS، حزب راستگرای ملی اسلواکی و انجمن چپ گرای کارگران اسلواکی تشکیل شد ؛ Mečiar پس از بازگشت به قدرت تلاش می کرد تا با جلوگیری از خصوصی سازی بیش تر شرکت های دولتی ، قدرت دولتی را مجدداً متمرکز نماید.

جنبش برای اسلواکی دموکراتیک (HZDS)

حمایت از حقوق اقلیت ها در تاریخ کشور اسلواکی 

آیا حمایت از حقوق اقلیت ها در تاریخ کشور اسلواکی از گذشته تا معاصر وجود دارد؟ رقابت بین Mečiar و کواچ (Kováč) عمیق تر شد و موضع دولت Mečiar در قبال اقلیت های اسلواکی و تعهد ضعیف آن به اصول دموکراتیک مورد توجه جامعه بین المللی قرار نگرفت و در مارس 1995 تحت فشار قدرت های غربی ، اسلواکی و مجارستان معاهده دوستی و همکاری را امضا کردند که در آن دولت اسلواکی متعهد به حمایت از حقوق اقلیت ها شد.

با این وجود ، زمانی که دولت اسلواکی را به زبان رسمی تبدیل کرد ، این تعهد زیر سوال رفت و باعث حیرت اقلیت مجارستانی این کشور شد ؛ دولت مجارستان این سیاست را نقض معاهده اعلام کرد ؛ در طی سال 1996 نگرانی فزاینده‌ای در مورد جهت گیری ضد دموکراتیک دولت Mečiar وجود داشت که شامل قانون به اصطلاح ضد براندازی (antisubversion) می شد و آزادی بیان را محدود می کرد که Kováč از امضای آن خودداری کرد ؛ اما این قانون بعدها به صورت اصلاح شده تصویب شد.

در ژوئن 1997 یک کمیته پارلمانی اتحادیه اروپا و اسلواکی به صراحت اعلام کرد که برای اینکه اسلواکی واجد شرایط عضویت در اتحادیه اروپا شود ، دولت باید در سیاست خود در قبال مخالفان و رفتارش با اقلیت‌ها تعدیل کند که Kováč و Mečiar در ماه اکتبر با این شروط موافقت کردند.

عضویت اسلواکی در سازمان همکاری اقتصادی و توسعه 

عضویت اسلواکی در سازمان همکاری اقتصادی و توسعه 

در اوایل سال 1998 ، تلاش برای انتخاب رئیس جمهور جدید با شکست روبرو شد و در 2 مارس ، زمانی که دوره Kováč به پایان رسید ، تعدادی از وظایف ریاست جمهوری بر اساس قانون اساسی اسلواکی به Mečiar واگذار شد که Mečiar بلافاصله تصمیماتی یک جانبه گرفت که به وضوح به نفع خودش بود.

اقدامات Mečiar توسط اتحادیه اروپا و ایالات متحده محکوم شد و این کشور بیش تر سال بدون رئیس جمهور باقی ماند ؛ انتخابات پارلمانی که در سپتامبر برگزار شد منجر به برکناری HZDS از قدرت شد و یک ائتلاف چهار حزبی شد.

Mečiar در انتخابات 29 مه 1999 نام خود را به عنوان نامزد ریاست جمهوری پیشنهاد کرد ، اما او با قاطعیت توسط رودلف شوستر (Rudolf Schuster) ، یکی از اعضای اقلیت کارپات - آلمانی و رئیس حزب تفاهم مدنی ، شکست خورد.

ائتلاف حاکم جدید اعلام کرد که قصد دارد شرایط را برای عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو مهیا سازد و اقداماتی را جهت توقف تخریب محیط زیست و سرکوب جنایات سازمان یافته ای که در اواخر دهه 1990 به یک مشکل نگران کننده تبدیل شده بود ، اتخاذ نماید.

عضویت اسلواکی در اتحادیه اروپا و ناتو

مشکلات سیاسی تا قرن بیست و یکم ادامه داشت ؛ اما با این وجود ، اقتصاد شروع به حرکت کرد و دولت به خصوصی سازی صنایع دولتی ادامه داد ؛ پس از انتخابات پارلمانی در سال 2002 ، زوریندا (Dzurinda) پست خود را به عنوان نخست وزیر حفظ کرد.

ائتلاف جدید حاکم راست میانه اصلاحات اقتصادی و اجتماعی بیش تری را تصویب کرد ، اما اکثریت پارلمانی خود را در سال 2003 از دست داد ؛ سال 2004 سال بسیار مهمی برای اسلواکی بود ، چرا که عضویت اسلواکی در اتحادیه اروپا و ناتو در همین زمان بود.

ایوان گاشپاروویچ (Ivan Gašparovič) از حزب جنبش برای دموکراسی در انتخابات ریاست جمهوری همان سال Mečiar را شکست داد و اقتصاد به خوبی رشد یافت ؛ انتخابات پارلمانی در سال 2006 منجر به ائتلاف دیگری از احزاب حاکم شد و رهبر حزب پوپولیست  Smer، رابرت فیکو ، نخست وزیر شد.

اگر اسلواکی از کشورهای ناشناخته برای شماست با مطالعه مقالات زیر ، مردم و کشور اسلواکی را بیشتر بشناسید .

تسهیلات ثبات مالی در اروپا  (EFSF)

اسلواکی از رکود اقتصادی جهانی که در سال 2008 آغاز شد در امان نماند ، اما حمایت عمومی از نخست وزیر فیکو تا حدی به لطف پذیرش یورو توسط اسلواکی در آغاز سال 2009 بالا باقی ماند ؛ این دومین کشور در بلوک کمونیستی سابق (پس از اسلوونی) بود که این کار را انجام داد.

در آوریل گاشپاروویچ (Gašparovič) ، ایوتا رادیچووا (Iveta Radičová) از اتحادیه دموکرات و مسیحی اسلواکی (SDKU) را شکست داد و دوباره بعنوان رئیس جمهور انتخاب شد ؛ موضوع مهمی که منتهی به انتخابات پارلمانی ژوئن 2010 شد ، مسئله نقش اسلواکی در کمک مالی به کشورهای منطقه یورو بود.

در آگوست 2010 ، پارلمان اسلواکی از پرداخت 816 میلیون یورو (1.1 میلیارد دلار) که سهم این کشور از صندوق نجات یونان که توسط اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول سازمان دهی شده بود ، خودداری کرد ؛ این احساس در اکتبر 2011 ، زمانی که رای عدم اعتماد به گسترش تسهیلات ثبات مالی در اروپا  (EFSF) ، مکانیسم نجات اولیه منطقه یورو ، باعث سرنگونی دولت رادیچووا شد ، ارائه شد.

پس از فروپاشی دولت ، رادیچووا (Radičová) مذاکرات خود را با اسمر آغاز کرد و فیکو (Fico) در ازای برگزاری انتخابات زودهنگام از EFSF حمایت نمود.

تسهیلات ثبات مالی در اروپا  (EFSF)

شرایط فعلی اسلواکی

در بررسی تاریخ کشور اسلواکی از گذشته تا معاصر می توان دید که در حال حاضر ، اسلواکی سیاستی بر اساس دموکراسی دارد و این کشور شامل یک رئیس جمهور و نخست وزیر که رئیس دولت به حساب می آید و دارای بالاترین قدرت اجرایی است ، می باشد.

اسلواکی 9 نماینده در کمیته اقتصادی و اجتماعی اروپا دارد ؛ این نهاد مشورتی که نماینده کارفرمایان ، کارگران و سایر گروه های ذینفع است ، در مورد قوانین پیشنهادی مشورت می کند تا ایده بهتری از تغییرات احتمالی در شرایط اجتماعی و کار در اسلواکی و نیز در کشورهای عضو داشته باشد.

همچنین ، اسلواکی در زمینه صنایع ماشین سازی از پیشرفت زیادی برخوردار بوده و شرایط کار در این کشور به طور کلی مناسب است ، در همین زمینه می توانید مقاله کار در اسلواکی را بخوانید و با مشاغل مورد نیاز آن آشنا شوید.

تایم لاین رویدادهای مهم تاریخی اسلواکی

در ادامه بررسی تاریخ کشور اسلواکی از گذشته تا معاصر تایم لاین رویدادهای مهم تاریخی اسلواکی را خواهیم داشت.

سال ها و قرن ها وقایع تاریخی مهم
تقریبا 5000 قبل از میلاد اولین کشاورزان به قلمرو اسلواکی رسیدند و شهرک های خود را ساختند.
قرن 5 اولین اسلاوها از مسیرهای کوهستانی کارپات ها عبور کردند و در قلمرو اسلواکی امروزی ظاهر شدند.
623 - 658 سامو (Samo) تاجر فرانک رهبری اتحادیه قبیله اسلاو را بر عهده گرفت و او حکومت سامو ، اولین ایالت اسلاوهای غربی را تأسیس و رهبری نمود. 833 Moravian Prince Mojmír I ، شاهزاده پریبینای نیترا را اخراج کرد و امپراتوری بزرگ موراویان را با پیوستن به پادشاهی موراویا و شاهزاده نیترا تأسیس کرد.
1000 کشور مجارستان تحت حکومت شاه استفان اول تاسیس شد و قلمرو اسلواکی امروزی را شامل می شد.
1238 ترناوا (Trnava) و کروپینا (Krupina) به عنوان نخستین شهرهای اسلواکی امتیازات یک منطقه سلطنتی آزاد را به دست آوردند.
1428 - 1443 هوسی ها (Hussites) به پادشاهی مجارستان حمله کردند.
1467 - 1490 اولین دانشگاه در قلمرو Academia Istropolitana اسلواکی در پرسبورگ (براتیسلاوا امروز) به وجود آمد.
1536 پارلمان پادشاهی مجارستان پرسبورگ (براتیسلاوا کنونی) را به عنوان پایتخت پادشاهی انتخاب کرد.
1604 - 1711 پادشاهی مجارستان با شش شورش ضد هابسبورگ اشراف مجارستانی درگیر شد.
1787 آنتون برنولاک (Anton Bernolák) نخستین شکل ادبی زبان اسلواکی را تدوین کرد.
1843 تدوین دوم زبان ادبی اسلواکی که توسط Ľudovít Štúr تألیف شد ، موفقیت آمیزتر بود و پایه زبان ادبی فعلی اسلواکی شد.
1863 Matica slovenská ؛ اولین موسسه ملی درگیر در ترویج آموزش و فرهنگ اسلواکی ها در مارتین تاسیس شد.
1918 اسلواکی بخشی از جمهوری چک - اسلواکی تازه تاسیس شد که در 28 اکتبر در پراگ اعلام شد و براتیسلاوا به عنوان پایتخت اسلواکی انتخاب شد.
1939 مستتقل بودن کشور اسلواکی در 14 مارس 1939 در براتیسلاوا اعلام شد و کشیش جوزف تیسو (Priest Jozef Tiso) رئیس جمهور این ایالت جدید که عملاً توسط آلمان نازی تأسیس شد ، بود.
1944 قیام ملی اسلواکی در مرکز اسلواکی آغاز شد.
1944 - 1945 ارتش سرخ در 6 اکتبر 1944 از طریق گذرگاه دوکلا (Dukla) وارد اسلواکی شد و شروع به آزادسازی اسلواکی از اشغال نازی ها کرد.
1948 پس از کودتای کمونیستی در فوریه 1948 اسلواکی تحت کنترل کمونیست ها و اتحاد جماهیر شوروی قرار گرفت.
1989 در نوامبر انقلاب مخملی تغییرات اساسی سیاسی را به وجود آورد ، کمونیست ها را از قدرت سلب کرد و راه را برای دموکراسی و پلورالیسم باز کرد.
1993 اسلواکی در 1 ژانویه به کشور مستقل تبدیل شد و در 19 ژانویه وارد سازمان ملل شد.
2004 در 1 می اسلواکی به عضویت اتحادیه اروپا درآمد.
2007 در دسامبر ، اسلواکی بخشی از منطقه شینگن شد.
2009 در اول ژانویه ، جمهوری اسلواکی واحد پول اروپایی یورو را پذیرفت و در نتیجه به یکی از کشورهای اتحادیه پولی اروپا تبدیل شد.

سوالات پر تکرار تاریخ کشور اسلواکی از گذشته تا معاصر

بله ، جهت پذیرش در دانشگاه های پزشکی مجارستان ، متقاضیان موظفند در یک آزمون ورودی که شامل یک آزمون کتبی دو ساعت و نیم همراه با سوالات چند گزینه ای در زمینه زیست شناسی ، شیمی ، انگلیسی و پزشکی است ، قبول شوند و سپس مصاحبه شفاهی را نیز پشت سر بگذارند.

تاریخ کشور اسلواکی از گذشته تا معاصر پر از فراز و نشیب است و از دید ملت اسلواکی ، دوره حیاتی در تاریخ این کشور قرن نوزدهم است ؛ چرا که در این زمان اسلواکی‌ها برای نخستین بار برنامه سیاسی خود را تدوین کردند ؛ دانستن در مورد تاریخ کشور اسلواکی از گذشته تا معاصر می تواند در زمان تحصیل در اسلواکی دید بهتری به دانشجو بدهد و پاسخگوی هزاران پرسش وی در خصوص کشور کرواسی باشد ؛ برای اطلاعات بیش تر در رابطه با مسائل مهاجرتی می توانید با کارشناسان موسسه مهاجرتی رجبی در تماس باشید.

اگر علاقه مند به دانستن تاریخ کشورها هستید ، مقالات زیر را بخوانید و مطالب جذابی را دریابید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post
منو
خانه