قانون تولد فرزند در سوئد

قانون تولد فرزند در سوئد یکی از موضوعات مهمی است که افرادی که به این کشور مهاجرت کرده اند و یا با یک شهروند سوئدی ازدواج کرده اند؛ باید از آن مطلع باشند که در صورت تولد فرزندشان قوانین تابعیتی این کشور چگونه بوده و فرزند آنان به چه تابعیتی دست پیدا خواهد کرد. 

در ادامه تیم مشاورین شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت 562051 ( موسسه حقوقی رجبی ثبت 40451 ) شما را قانون تولد فرزند در سوئد آشنا خواهند کرد.

همانطور که می دانیم تمامی کشورهای جهان بر اساس قانون خون یا قانون خاک تابعیت خود را به کودکان متولد شده در کشور خود اعطا می نمایند که کشور سوئد در این بین مانند اکثر کشورهای اتحادیه اروپا از قانون خون پیروی می کند. طبق قانون خون بر این اساس کودکی که در این کشور متولد می شود و دارای پدر و مادر تبعه و شهروند سوئد می باشد، تابعیت این کشور را اخذ می کند. طبق قانون خون تابعیت والدین به فرزندان منتقل می شود.

البته بر اساس قانون تولد فرزند در سوئد برای ازدواج با شهروندان غیر سوئدی و یا تولد کودک در خارج از این کشور نیز قوانینی در نظر گرفته شده است که در ادامه کاملا دقیق و باجزئیات این قوانین را برای شما عزیزان شرح خواهیم داد. ضمنا فراموش نکنید مقاله مهاجرت به سوئد را نیز مطالعه کرده و تمامی روش ها و شرایط و قوانین این راه ها برای مهاجرت به این کشور را بشناسید.

فهرست مطالب
قانون تولد فرزند در سوئد

قوانین اخذ تابعیت سوئد از طریق تولد

همانطور که گفتیم قانون اعطای تابعیت کشور سوئد به کودکان تازه متولد شده در خاک این کشور پیرو قانون خون است نه قانون خاک؛ یعنی اعطای تابعیت سوئد به کودکان متولد شده در این کشور که پدر و مادر غیر سوئدی دارند؛ ممکن نیست. اما اگر والدین وی دارای تابعیت سوئدی باشند؛ در صورتی که دارای یکی از شرایط زیر شوند، قادر به اخذ تابعیت سوئدی هستند:

  • در صورتی که پدر و مادر هر دو شهروند سوئد باشند؛ چه کودک در این کشور و چه خارج از آن متولد شود تابعیت سوئد را اخذ می کند.
  • اگر مادر تبعه سوئد و پدر خارجی باشد، چه کودک در داخل این کشور متولد شود و چه در کشوری دیگر، تابعیت سوئد را از مادر دریافت خواهد نمود.
  • اگر پدر تبعه سوئد و مادر خارجی باشد، چه کودک در داخل این کشور متولد شود و چه در کشوری دیگر، تابعیت سوئد را از پدر خود دریافت خواهد کرد.
  • اگر پدر تبعه سوئد و مادر خارجی باشد، در صورتی که ازدواجی بین آن ها صورت نگرفته باشد؛ کودک در صورتی تابعیت کشور سوئد را دریافت می کند که تا پیش از 18 سالگی پدر و مادر وی ازدواج نمایند.
  • اگر والدین کودک متولد شده در سوئد مشخص نباشند و یا هر دوی آن ها فوت کرده باشند؛ تابعیت و شهروندی این کشور به کودک خواهد رسید.
  • اگر کودکی متولد شده در سوئد توسط شهروندان سوئدی به فرزندخواندگی گرفته شود؛ باید حداکثر تا 5 سالگی برای اخذ تابعیت وی اقدام کنند.
منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

مهاجرت به کشور سوئد با شیوه اس دقیقا مناسب شرایط شما ؛ مشاوره رایگان بگیرید.

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

تابعیت دوگانه

تابعیت دوگانه یا همان دو تابعیتی به این معنا می باشد که شخص شهروند بیش از یک کشور است، در چنین صورتی شما شهروند دو کشور متفاوت بوده و پیرو قواعد و قوانین جدگانه هرکدام خواهید بود. در این رابطه باید بگوییم که کشور سوئد از سال 2001 تابعیت دو یا چند شهروندی را قانونی و مورد قبول اعلام کرده است. این می تواند یک مزیت بزرگ برای برخی از کودکان تازه متولد شده باشد که بتوانند دو تابعیت جداگانه اخذ نمایند.

این موضوع باعث که افراد بتوانند بدون از دست دادن تابعیت سوئد، خود تابعیت کشور دیگری را نیز دریافت کنند. به طور مثال اگر کودکی از والدینی سوئدی در کشور کانادا یا آمریکا متولد شود، چون هر دو کشور پذیرنده دو تابعیتی هستند، از طریق قانون خون تابعیت سوئد را از والدین اخذ کرده و طبق قانون خاک تابعیت کانادا یا آمریکا را به دست آورند.

یا اگر کودکی از والدینی ایرانی در سوئد متولد شود؛ در صورت گذشت 5 سال زندگی در این کشور علاوه بر تابعیت ایرانی که از والدین دریافت نموده قادر به دریافت تابعیت کشور سوئد نیز خواهد بود. البته دولت سوئد در رد تابعیت این کشور کاملا این حق را آزاد گذاشته، اما مثلا کشوری چون ایران رد تابعیت آن بسیار سخت می باشد؛ در اینجا قانون دوتابعیتی بسیار کارآمد است.

شرایط اقامت والدین از طریق تولد فرزند در سوئد

موضوعی که معمولا در رابطه با قانون تولد فرزند در سوئد مورد توجه برخی از والدین قرار می گیرد؛ این است که آن ها نیز از طریق تولد کودک خود در این کشور بتوانند به امتیازات اقامتی و حتی تابعیتی این کشور دست پیدا کنند. اما باید بگوییم که شرایط اقامت والدین از طریق تولد فرزند در سوئد به هیچ عنوان وجود ندارد.

یعنی اینکه اگر والدینی غیر سوئدی که هیچ کدام تابعیت و شهروندی این کشور را ندارند، فرزند خود را در سوئد به دنیا آورند؛ هیچ امتیاز تابعیتی برای کودک و والدین کودک وجود نخواهد داشت و تابعیت سوئد به والدین اعطا نخواهد شد. بلکه آن ها باید از طریق روش های دیگر مهاجرتی همچون تحصیل، کار، سرمایه گذاری روند مهاجرت خود را پیش برده و به اقامت دائم و پس از آن تابعیت سوئد دشت پیدا کنند.

به همین خاطر باید بگوییم که اگر قصد اخذ ویزای توریستی و تولد فرزند خود در این کشور را دارید؛ این روش نمی تواند شما را به هدفتان یعنی دریافت تابعیت این کشور برای فرزند خود و یا خودتان برساند. توصیه می کنیم با مشاورین هلدینگ حقوقی مهاجرتی رجبی تماس حاصل کرده و برای رسیدن به مهاجرتی موفق به این کشور و دریافت اقامت و تابعیت آن مشاوره های لازم را دریافت نمایید.

شرایط اقامت والدین از طریق تولد فرزند در سوئد

هزینه‌های تولد فرزند در سوئد

در هریک از اتفاقات و جوانب زندگی انسان ها در دنیای امروز مبحث هزینه ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و باید حتما پیش از اقدام مورد بررسی قرار بگیرد. در رابطه با هزینه‌های تولد فرزند در سوئد نیز باید این موضوع را مورد بررسی قرار داد تا بتوان بهترین خدمات را از مناسب ترین و ارزان ترین راه ممکن به دست آورد.

شهروندان و افرادی که دارای اقامت دائم سوئد هستند؛ از آنجایی که باید حتما بیمه درمانی مناسب را تهیه کرده باشند؛ قطعا یا تحت پوشش خدمات بیمه دولتی بوده و یا از خدمات بیمه های خصوصی استفاده می نمایند که در بیمه دولتی هزینه زایمان و تمامی مراقبت های لازم و ویزیت پیش از زایمان و پس از زایمان رایگان بوده و توسط بیمه پرداخت می شود.

اما در رابطه با بیمه های خصوصی نیز معمولا اکثر بسته هایی که ارائه می شوند مبحث هزینه های زایمان را پوشش می دهند. اما در رابطه با مهاجرین و یا گردشگران باید بگوییم که اگر تحت پوشش بیمه ای باشید که در سوئد پذیرفته شود؛ لازم به پرداخت هزینه ای ندارید، در غیر این صورت باید هزینه زایمان را شخص کامل پرداخت نماید که کمی گران می باشد. این هزینه می تواند از 65 هزار کرون تا 100 هزار کرون را در بر بگیرد.

سوئد را در مقالات زیر معرفی کرده ایم ، اطلاعات خود را به روز کنید.

مزایای اخذ تابعیت از طریق تولد در سوئد

شاید برای برخی افراد این سوال وجود داشته باشید که مگر مزایای بچه دار شدن در سوئد چیست و یا بچه ها با دریافت شهروندی سوئد چه مزایایی را به دست می آورند که برای افراد به دست آورن آن مهم است؟! باید بگوییم که در اولین قدم آنان کاملا دارای حق و حقوقی برابر با دیگر مردمان سوئد خواهند شد و از حق شهروندی یکسان با دیگر شهروندان سوئد برخوردار می شوند.

به طور کلی مزایای اخذ تابعیت از طریق تولد در سوئد به شرح زیر است:

  • امکان تحصیل رایگان در سوئد و دیگر کشورهای اتحادیه اروپا
  • امکان شرکت در انتخابات به عنوان نامزد و همچنین داشتن حق رای
  • برخورداری از حق و حقوق شهروندی و اجتماعی مانند دیگر سوئدی ها
  • امکان اشتغال در مشاغلی که محدود به شهروندان سوئیسی است، مانند پلیس یا نیروهای مسلح
  • مردان شهروند سوئد مجبور به خدمت اجباری هستند
  • امکان زندگی و اقامت نامحدود در سوئد یکی از بهترین کشورهای جهان یا دیگر کشورهای اتحادیه اروپا
  • دسترسی به بازار کار فراهم تر و در دسترس تر در اروپا نسبت به مهاجرین خارج از این قاره
  • بهره مندی از خدمات بیمه عالی و امکانات درمانی پیشرفته و مدرن جهان

سوالات پر تکرار قانون تولد فرزند در سوئد

 طبق قانون تولد فرزند در سوئد اعطای اقامت و تابعیت این کشور بر اساس قانون خون می باشد.

خیر، از طریق تولد فرزند با ویزای توریستی در این کشور نه به والدین و نه به کودک اقامت و تابعیت داده نمی شود.

 این موضوع به شرایط افراد دارد؛ اگر آن ها دارای بیمه باشند هزینه کمی خواهند پرداخت، اما افراد خارجی که بیمه قابل قبولی در این کشور ندارند باید هزینه گرانی بپردازند که از 65 هزار کرون تا 100 هزار کرون را شامل می شود.

خیر، طبق قانون تولد فرزند در سوئد که بر اساس قانون خون می باشد، یکی از والدین باید حتما دارای تابعیت و شهروندی سوئد باشند تا این ویژگی به فرزندان آن ها نیز منتقل شود.

بله، در صورتی که یکی از والدین دارای تابعیت سوئد باشند به کودک حاصله از ازدواج آن ها نیز تابعیت سوئد داده می شود.

تیم مشاورین شرکت مهاجرتی حقوقی رجبی در این مطلب قانون تولد فرزند در سوئد را به شما ارائه نمودند، اگر سوال یا ابهامی در این زمینه یا دیگر زمینه های مهاجرتی دارید؛ به صورت تلفنی یا حضوری با ما در دفاتر غرب یا مرکزی تهران و یا دفتر شیراز در تماس باشید ، مقاله مهاجرت به اروپا را نیز بخوانید و با شیوه های متفاوتی از مهاجرت آشنا شوید.

شرایط و قوانین تولد فرزند در کشورهای مختلف را با هم مقایسه کنید ، شما فرزندتان را در کدام کشور به دنیا میا ورید!؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post
منو
خانه