خط و زبان مردم لتونی

خط و زبان مردم لتونی علاوه بر این که یکی از روش های ارتباط با یکدیگر و مردم دنیا به شمار می آید ؛ نشان دهنده قدمت کشورشان نیز می باشد که از دسته زبان های هند و اروپایی تلقی می شود ، این زبان تعداد گویشور زیادی نسبت به زبان های دیگر دنیا ندارد اما برای مردم این سرزمین دارای ارزش و احترام خاصی است.

خط و زبان مردم لتونی موضوعی است که در ادامه توسط کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت 562051 ( موسسه حقوقی رجبی ثبت 40451 ) به شما عزیزان توصیح داده خواهد شد.

در درازای تاریخ لتونی دارای پیوندهای پرآشوبی با کشورهای آلمان ، سوئد ، روسیه و لهستان بوده است و همواره چهره ای چند فرهنگه دیده شده ‌است.

به طوری که ما بین سال های 1940 تا 1991 و پیش از استقلال این کشور ؛ سیاست روسی سازی دولت های وقت اثر بسیاری بر زبان لتونیایی گذارد و قصد بر فراموشی آن و جایگزین نمودن زبان روسی بود اما پس از استقلال دوباره لتونی در سال 1991 سیاست نوین آموزشی درباره زبان لتونیایی طرح شد و هدف نخستین آنان آموزش زبان اقلیت ها در نظامی دوزبانه بود.

فهرست مطالب

با اینکه روس زبان ها همواره از تبعیض علیه خود در این کشور شاکی بودند ؛ اما بازهم در انتخاباتی که سال 2012 انجام پذیرفت ؛ مردم با تبدیل زبان روسی به یک زبان رسمی در این کشور مخالفت کردند. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله تحصیل در لتونی را در سایت ما مطالعه فرمایید تا سیستم زبان در آموزش لتونی را بشناسید.

خط و زبان مردم لتونی

زبان رسمی کشور لتونی

زبان لتونی همان زبان رسمی کشور لتونی که به آن لتیش نیز می‌گویند ، زبان لتونیایی لاتوئیسو والودا ، زبان بالتیک شرقی که عمدتاً در لتونی صحبت می‌شود ، جایی که از سال 1918 زبان رسمی بوده است. این زبان به شاخه بالتیک از خانواده زبان های هند و اروپایی تعلق دارد و طبق آخرین آمار این زبان در پایان سال 2020 توسط حدود 1.7 میلیون نفر صحبت می شده است.

قدیمی‌ترین متون به زبان لتونی ، مربوط به یک تعلیم مذهبی کاتولیک رومی و یک مذهب لوتری است که هر دو به خط گوتیک نوشته شده‌اند و مربوط به قرن شانزدهم می باشند. اولین دستور زبان نیز در قرن 18 ظاهر شد و در پایان قرن 19 زبان ادبی به خوبی توسعه یافت. اما الفبای لاتین اصلاح شده در سال 1922 به تصویب رسید.

اگرچه خط و زبان مردم لتونی نزدیک به لیتوانیایی است ، اما از بسیاری جهات نوآورتر از لیتوانیایی است. به عنوان مثال ، کاهش حروف صدادار در هجاهای پایانی در لتونی بسیار بیشتر پیشرفت کرده است و علاوه بر این ، به دلیل تأثیر زبان فنلاندی ، لهجه کلمه بر هجای اول ثابت شده است.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

کسب دقیق ترین و کامل ترین اطلاعات مهاجرتی با مشاوره های شرکت رجبی!

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

گویشوران زبان لتونی

همانطور که گفتیم زبان لتونی متعلق به شاخه بالتیک از خانواده زبان های هند و اروپایی است که توسط حدود 1.5 میلیون نفر در لتونی صحبت می شود و علاوه بر این در استرالیا ، بلاروس ، برزیل ، کانادا ، استونی ، آلمان ، لیتوانی ، نیوزیلند ، روسیه ، سوئد ، اوکراین ، انگلستان و ایالات متحده آمریکا نیز صحبت می شود.

اما به طور کلی حدود 1.7 میلیون نفر در سراسر جهان ادعا می کنند لتونی زبان اصلی آنان است و از گویشوران زبان لتونی به حساب می آیند. همچنین اگرچه نزدیکترین خویشاوند لتونیایی ؛ لیتوانیایی است ، اما این دو زبان متقابلا قابل درک نیستند ، اما بازهم تصور می شود که هر دو از یک جد مشترک فرضی به نام Proto-Balto-Slavic تکامل یافته اند.

 نقشه هر دو زبان لتونی و لیتوانیایی بسیاری از ویژگی های پروتو-هند و اروپایی را حفظ کرده اند ، به ویژه در سیستم های اسمی خود ؛ ضمنا از میان این دو زبان ، لیتوانیایی محافظه کارتر است و اشکال قدیمی‌تری را نسبت به لتونی بسیار بیشتر حفظ کرده است.

گویشوران زبان لتونی

گویش های زبان لتونی

علی رغم وسعت کوچک این کشور ، زبان لتونی دارای چندین گویش منطقه ای است که متقابلاً قابل درک است ، در مورد طبقه بندی آن ها اختلاف نظر وجود دارد ولی دانشمندان لتونی به طور سنتی گویش های زبان لتونی را به سه گروه تقسیم می کنند:

  • لتونیایی شرقی یا عالی
  • لتونیایی غربی
  • لتونیایی مرکزی

دقت داشته باشید که خط و زبان مردم لتونی و گویش های لتونیایی و انواع آن ها را نباید با زبان های لیوونی ، کورونی ، نیمه گالی و سلونی اشتباه گرفت ، همچنین آخرین مورد و گویش مرکزی محافظه کارانه ترین گویش و اساس زبان ادبی مدرن بوده که اساس لتونی استاندارد را تشکیل می دهد.

تسلط به زبان لتونی و توانایی به صحبت به این زبان برای مهاجرت به این کشور یک مزیت بسیار بزرگ تلقی می شود که یکی از مهم ترین نیازهای برای زندگی در این کشور است ؛ مطالعه مطلب مشخصه را از دست ندهید تا احتیاجات و نیازهای اساسی برای مهاجرت و زندگی در لتونی را دقیق و کامل بشناسید.

گرامر در زبان لتونی

گرامر در زبان لتونی

خط و زبان مردم لتونی زبانی است که دارای دستور زبان بسیار پیچیده ای است و یادگیری آن نسبت به زبان هایی همچون انگلیسی ، فرانسوی ، آلمانی و غیره پیچیده تر و نیاز به زمان بیش تری دارد.

پس اگر قصد کار در کشور لیتوانی یا هر هدف دیگری را دارید که نیاز به یادگیری این زبان دارد ؛ زیاد نا امید نشوید ؛ شما با کمی تکرار و آموزش بیش تر خواهید توانست این زبان را بیاموزید. مقاله مربوط به کار این کشور را بخوانید تا با تمام احتیاجات آن آشنا شوید.

به صورت کلی گرامر در زبان لتونی به ترتیب کلمات اصلی و فاعل – فعل – مفعول است.

اسم و صفت

اسم ها و صفت ها در زبان لتونی برای دسته های زیر مشخص شده اند:

  • دو جنس: مذکر و مؤنث
  • دو عدد: مفرد و جمع با ردپایی از عدد دوگانه
  • هفت حالت: اسمی ، مفعولی ، وصفی ، مضارفی ، ابزاری ، مکان ، مصداق. در مفرد ، ابزار با مضارع یکسان است.
  • شش انحراف اسم ، سه تا برای هر جنسیت
  • صفت ها با اسم هایی که تغییر می دهند از نظر جنسیت ، عدد و حالت موافق هستند.
  • افعال

افعال لتونی با فاعل های خود به صورت شخصی و عددی موافق هستند. آن ها برای دسته های زیر مشخص شده اند:

  • سه نفر اول ، دوم ، سوم شخص
  • دو دسته: مفرد ، جمع
  • سه زمان ساده: حال ، گذشته (یا قبل) و آینده
  • سه زمان مرکب: حال کامل ، گذشته کامل ، آینده کامل
  • حالت پنج گانه: دلالتی ، امری ، شرطی ، فرعی ، منکر (اظهار ضرورت انجام کاری)
  • دو صدا: فعال ، منفعل

کلمات رایج در زبان لتونی

اکثر کلماتی که در خط و زبان مردم لتونی وجود دارند و استفاده می شوند دارای ریشه و ذاتی لتونی هستند، اما این زبان نیز مانند سایر زبان های جهان دارای وام‌گیری های متعددی از آلمانی ، لهستانی،  سوئدی و روسی است  زیرا لتونی در دوره های مختلف تاریخ خود به این کشورها ضمیمه شده است. 

در جدول برخی از عبارات و کلمات رایج در زبان لتونی آورده شده است.

کلمات در زبان لتونی معنا به فارسی
Sveiki سلام
Labdien روز خوش
Ardievas. Uz redzēšanos خدانگهدار، بعدا شما را خواهم دید
Lūdzu لطفا
Paldies متشکرم
Piedod متاسفم
بله، آری
نه، خیر
Vīrietis مرد، آقا
Sieviete زن، خانم

اعداد در لتونی

اعداد نیز در خط و زبان مردم لتونی دارای کلمات خاص و منحصر خود هستند و برای یادگیری شمردن در این زبان نیز باید قواعد آن را بیاموزید؛ اما برای آشنایی ابتدایی در ادامه اعداد در لتونی از 1 تا 10 را برای شما قرار داده ایم.

  • Viens   1
  • 2  divi
  • 3  trīs
  • 4  četri
  • 5  pieci
  • 6  seši
  • 7  septiņi
  • 8  astoņi
  • 9  deviņi
  • 10  desmit

قدیمی ترین نمونه های شناخته شده زبان لتونیایی از ترجمه سروده های سال 1530 بدست آمده است که توسط نیکلاس رام، کشیش آلمانی در ریگا انجام شده است. متون سکولار تا قرن هفدهم ظاهر نشدند و از لحاظ تاریخی، زبان لتونی با الفبای لاتین و بر اساس الگوهای املای آلمانی نوشته می شده است. این سیستم در سال 1908 با یک سیستم طراحی شده برای نمایش مناسب تر سیستم صوتی لتونی جایگزین شد.

حروف الفبای زبان لتونی

در خط و زبان مردم لتونی تطابق یک به یک خوبی بین حروف و واج ها وجود دارد، یعنی صداهایی که در معنای کلمه تفاوت ایجاد می کنند. الفبای استاندارد مدرن لتونی شامل 33 حرف است، در  زیر شکل چاپی حروف الفبای زبان لتونی برای شما قرار داده شده است:

A a Ā ā B b C c Č č D d E e Ē ē F f G g Ģ ģ H h I i Ī ī J j K k Ķ ķ L l Ļ ļ M m N n Ņ ņ  O o P p R r S s Š š T t U u Ū ū V v Z z Ž ž

همچنین دقت کنید که زبان لتونی دارای 27 صامت است که برخی از آن ها می توانند بدون کام یا کامی باشند. توقف های بی‌صدا، مانند انگلیسی، آسپیره نمی‌شوند و در نوشتن با یک نقطه زیر صامت مشخص می شود.

سوالات پر تکرار خط و زبان مردم لتونی

زبان لتونی همان زبان رسمی کشور لتونی که به آن لتیش نیز می‌گویند، زبان لتونیایی لاتوئیسو والودا، زبان بالتیک شرقی که عمدتاً در لتونی صحبت می‌شود،

قدیمی‌ترین متون به زبان لتونی، مربوط به یک تعلیم مذهبی کاتولیک رومی و یک مذهب لوتری است که هر دو به خط گوتیک نوشته شده‌اند و مربوط به قرن شانزدهم می باشند. اولین دستور زبان نیز در قرن 18 ظاهر شد و در پایان قرن 19 زبان ادبی به خوبی توسعه یافت.

زبان لتونی متعلق به شاخه بالتیک از خانواده زبان های هند و اروپایی است که توسط حدود 1.5 میلیون نفر در لتونی صحبت می شود و علاوه بر این در استرالیا، بلاروس، برزیل، کانادا، استونی، آلمان، لیتوانی، نیوزیلند، روسیه، سوئد، اوکراین، انگلستان و ایالات متحده آمریکا نیز صحبت می شود.

حدود 1.7 میلیون نفر در سراسر جهان ادعا می کنند لتونی زبان اصلی آنان است و از گویشوران زبان لتونی به حساب می آیند.

یقینا با شرکت در کلاس های آموزشی خط و زبان مردم لتونی می توانید زبان لتونی را بهتر و کامل آموخته تا قادر به درک آن و صحبت به این زبان باشید؛ چناچه سوال یا ابهامی در این زمینه یا سایر زمینه های مهاجرتی دارید با کارشناسان هلدینگ حقوقی مهاجرتی رجبی در تهران یا شیراز تماس حاصل کرده و به رایگان از مشاوره های آنان بهره مند شوید. مقاله هزینه های زندگی در لتونی نیز در سایت ما برای افزایش اطلاعات شما از این کشور با اطلاعاتی کاملا به روز قرار داده شده است.

خط و زبان مردم لتونی وام گرفته از زبان های زیر است ، برای اطلاعات بیشتر مقالات را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post
منو
خانه