تاریخ کشور مالزی از گذشته تا معاصر

تاریخ کشور مالزی از گذشته تا معاصر سرشار از اتفاقات ، حوادت و تغییرات گوناگونی است که طی سال های بسیار در این کشور وجود داشته اند و نتیجه آنان چه خوب و چه بد ، مالزی حال را ساخته است.

مالزی در معنای کلمه به معنی مجمع الجزایر ملایو می باشد و کشوری است که قدمت زندگی در آن به هزاران سال پیش برمی گردد . در این مطلب با کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت ۵۶۲۰۵۱ ( موسسه حقوقی رجبی ثبت ۴۰۴۵۱ ) همراه شوید تا تاریخ کشور مالزی از گذشته تا معاصر را برای شما شرح دهیم.

مهاجرت به مالزی حال با هر هدفی که باشد از کار در مالزی گرفته تا حتی تحصیل در مالزی ، نیازمند کسب اطلاعات وسیع و جامعی در انواع زمینه ها و بخش ها در این کشور دارد ، تا شما بتوانید با کمترین هزینه و بالاترین سرعت به هدف خود دست یافته و اقامتی موفق و آرام را در این کشور به دست آورید . مقالات فوق اطلاعات بسیار مفید و کاملی را در اختیارتان قرار خواهند داد.

از امن ترین و بهترین راه های مهاجرت به کشور مالزی ، مهاجرت تحصیلی است که شرایط و مزایا و معایب آن را در مقاله تحصیل در مالزی به تفصیل شرح داده ایم.

فهرست مطالب
تاریخ کشور مالزی از گذشته تا معاصر

مالزی در ماقبل تاریخ

مالزی کشوری خوش آب و هوا است که از طبیعتی کم نظیر و مناظری خارق العاده تشکیل می شود و سالانه گردشگران فراوانی برای دیدن و لذت بردن از طبیعت آرام و زیبای آن به این کشور سفر می کنند ، همچنین علاوه بر وجود جاذبه های طبیعی که باعث جذب توریست به مالزی می شوند ، اقدامات تفریحی و توریستی نیز توسط دولت و مردم صورت گرفته تا بیشتر گردشگران به این منطقه جذب شوند.

مالزی در ماقبل تاریخ به اندازه کافی مورد مطالعه قرار نگرفته است ، اما اکتشافات استخوان و مصنوعات در غارهای این کشور تأیید می‌کند که این منطقه قبلا توسط انسان های خردمند نزدیک به 40 هزار سال پیش مورد سکونت واقع شده است . اما شبه جزیره مالزی حداقل 6000 سال پیش مسکونی بوده است و باستان شناسان شواهدی از عصر حجر و تمدن های اولیه عصر برنز در این جزیره کشف کرده اند که فرهنگ نوسنگی را در 2500 تا 1500 سال قبل از میلاد به خوبی به اثبات می رساند.

پادشاهی های کوچک مالایی در قرن دوم یا سوم پس از میلاد ظاهر شدند ، زمانی که بازرگانان و کشیشان هندی شروع به سفر در مسیرهای دریایی کردند و مفاهیم هندی دین ، حکومت و هنر را با خود در این مناطق به ارمغان آوردند . از آن زمان مالایا هم به عنوان منبع طلا و قلع و هم به عنوان خانه دریانوردان مشهور شهرت بین المللی پیدا کرد و  با افزایش شهرت ، مالایا به طور فزاینده ای در معرض تاثیرات فرهنگی قدرت های اطراف قرار گرفت.

پس از آن و در بین قرن های هفتم تا سیزدهم میلادی بسیاری از کشورهای کوچک و اغلب مرفه تجاری دریایی منطقه تحت کنترل امپراتوری بزرگ هندی مستقر در سوماترا قرار گرفتند که کشور مالزی کنونی نیز از جمله همین مناطق به شمار می رفت . در این دوران نیز رسوم و مذهب مردم برگرفته از کشور هند بود اما دیگر زمان آن بود که اسلام به مالزی وارد شود.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

مهاجرت به کشور زیبای مالزی برای تحصیل ، کار و سرمایه گذاری با دریافت مشاوره از کارشناسان خبره رجبی.

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

ظهور اسلام در تاریخ مالزی

از قرن سیزدهم تا هفدهم میلادی اسلام سنی که عمدتا توسط بازرگانان عرب و هندی تبلیغ و منتقل می شد ، به طور گسترده در شبه جزیره و جنوب شرق آسیا گسترش یافت ، ظهور اسلام در تاریخ مالزی از طریق فداکاری معنوی ، پیشرفت اجتماعی با فرصت‌های برابر را ارائه می شد که در نهایت قدرت نخبگان سنتی را به چالش کشید و خود را در میان مردم وارد نمود.

اسلام همچنین مظهر الهیات پیچیده ای بود که برای کشاورزان و بازرگانان در مناطق ساحلی جذابیت زیادی داشت ، انتشار اسلام ارتباط نزدیکی با شکوفایی مسیرهای تجاری بزرگ اقیانوس هند داشت که چین را از طریق تنگه مالاکا به هند ، خاورمیانه و شرق آفریقا متصل می کرد.

ورود اسلام مصادف با ظهور بندر بزرگ مالاکا ( ملاکای کنونی ) بود که در امتداد تنگه در ساحل جنوب غربی مالایا توسط تبعیدیان سوماترایی در حدود سال 1400 تأسیس شد ، به زودی مالاکا به اصلی ترین مرکز تجاری آسیای جنوب شرقی تبدیل شد ، در حالی که در همان زمان بر بسیاری از مناطق ساحلی مالایا و شرق سوماترا تسلط یافت ، مالاکا همچنین به عنوان مرکز منطقه ای برای تبلیغ اسلام و به عنوان پایانه شرقی شبکه تجاری اقیانوس هند عمل می کرد.

ظهور اسلام در تاریخ مالزی​

مردم مالاکا که عمدتاً اسلامی شده بودند در قرن پانزدهم شروع به نامیدن خود با نام (مالایی یا ملایو ) کردند که احتمالا اشاره ای به منشأ سوماتریایی آنان بود ، پس از آن ، اصطلاح مالایی به کسانی اطلاق می شد که اسلام را انجام می دادند و نسخه ای از زبان مالایی را تکلم می کردند.

برای شناخت تاریخ برخی از کشور ها مقالات زیر ارائه شده ، سایر کشورها را از طریق بخش جستجو در سایت بیابید و مطالعه کنید.

نفوذهای اولیه اروپا و سلطنت های نوظهور

نفوذهای اولیه اروپا و سلطنت های نوظهور در مالزی به چه صورت بوده است؟ شهرت مالاکا به عنوان چهارراه تجارت آسیایی در آغاز قرن شانزدهم به اروپا رسیده بود و پرتغالی ها که برای یک قرن به دنبال مسیر دریایی به شرق آسیا بودند ، سرانجام در سال 1509 به مالاکا رسیدند و دوره جدیدی از فعالیت های اروپایی در جنوب شرقی آسیا را آغاز کردند ، در سال 1511 ناوگان پرتغالی به رهبری آفونسو دو آلبوکرک مالاکا را تصرف کرد.

از آنجایی که تعداد کمی از بازرگانان مالاکا تحمل مالیات های بالای فاتحان و عدم تحمل اسلام را برگزیدند ، شهر در نهایت تحت کنترل پرتغالی ها از بین رفت ، در همین حال هلندی ها با تاسیس شرکت هند شرقی هلند در سال 1602 به عنوان قدرت برتر اروپا در آسیای جنوب شرقی ظهور کردند و در سال 1641 مالاکا را به تصرف خود در آوردند ، آنان تمامی تلاش خود را برای احیای شهر به کار گرفتند اما شهر هرگز شکوه قبلی خود را بازنیافت.

در طول ظهور و سقوط مالاکا سلطان‌های جدیدی در سایر نقاط جهان مالایی ظهور کردند و اسلام نیز همچنان به پیشروی خود در این مناطق ادامه می داد به طوری که بسیاری از مردم ساحلی تغییر مذهب دادند ، اما بیشتر ساکنان داخلی و مرکزی تا قرن بیستم به پیروی از ادیان محلی ادامه می دادند ، در نهایت با گشایش کانال سوئز در سال 1869 که مسیر دریایی به طور چشمگیری کوتاه تری را بین اروپا و آسیای جنوب شرقی ایجاد کرد ، تأثیر کامل توسعه فناوری اروپا بر منطقه تأثیر گذاشت.

تحول سیاسی و تشکیل کشور مالزی

تحول سیاسی و تشکیل کشور مالزی

اشغال مالایا و بورنئو توسط ژاپن ( 1942 – 1945 ) در طول جنگ جهانی دوم تحول سیاسی و تشکیل کشور مالزی را باعث شد ، جوری که اقتصاد آنان مختل شد و تنش های جمعی تشدید گردید ، زیرا مالایی ها و چینی ها واکنش متفاوتی به کنترل ژاپن نشان دادند ، ژاپنی ها به شدت به دسترسی به منابع طبیعی آسیای جنوب شرقی نیاز داشتند در نتیجه در دسامبر 1941 به مالایا حمله کردند و قدرت نظامی آمریکا را در هاوایی و در فیلیپین خنثی کردند.

اندکی پس از آن ژاپنی ها شبه جزیره سنگاپور و بورنئو را نیز اشغال کردند ، چریک های طرفدار کمونیست در مالایا به مقاومت پرداختند و شورش مختصری به رهبری چین نیز در شمال بورنئو شروع شد اما نتیجه ای در بر نداشت ، در نهایت در سال 1945 با شکست ژاپن در جنگ جهانی دوم دست آنان را از این مناطق کوتاه کرد اما پس از پایان جنگ ساراواک و بورنئو شمالی که تا زمان اشغال ژاپن تحت الحمایه بریتانیا بودند به مستعمرات ولیعهد بریتانیا تبدیل شدند.

از آن هنگام درگیری ها و مشکلات سیاسی بسیاری در این مناطق وجود داشت و بریتانیایی ها به اهداف خود نرسیدند و در آخر فدراسیون مالزی را به عنوان تنها راه برای پایان دادن به حکومت استعماری سنگین خود بر منطقه دیدند ، در نهایت مالزی به طور رسمی در 16 سپتامبر 1963 متشکل از مالایا ، بورنئو شمالی ، ساراواک و سنگاپور با ده میلیون جمعیت به وجود آمد.

مالزی مدرن

مالزی مدرن از چه زمانی شکل گرفت؟ در سال 1970 سه چهارم مالزیایی هایی که زیر خط فقر زندگی می‌کردند ، مالایی بودند و اکثریت هنوز کارگران روستایی و تا حد زیادی از اقتصاد مدرن محروم بودند.

پاسخ دولت ، سیاست جدید اقتصادی سال 1971 بود که باید از طریق چهار سری برنامه پنج ساله از سال 1971 تا 1990 اجرا می شد ، یعنی حذف تاثیر نژاد بر رفاه که این سیاست به معنای تغییر قاطع قدرت اقتصادی از چینی ها به مالایی ها بود که تا آن زمان تنها 5 درصد از طبقه حرفه ای را تشکیل می دادند.

دولت با تشکیل شرکتی هایی همچون PERNAS (شرکت ملی با مسئولیت محدود) ، PETRONAS (شرکت ملی نفت) و HICOM (شرکت صنایع سنگین مالزی) نه تنها مستقیما بسیاری از مالایی ها را به کار گرفت ، بلکه در مناطق رو به رشد اقتصادی نیز سرمایه گذاری کرد که در نتیجه سهم سهام مالایی ها در اقتصاد از 1.5% در سال 1969 به 20.3%در سال 1990 افزایش یافت و درصد مشاغل مختلف متعلق به مالایی ها از 39 درصد به 68 درصد افزایش یافت.

مالزی مدرن

با این وجود بسیاری از مشاغلی که به نظر می رسید متعلق به مالایی است هنوز به طور غیرمستقیم توسط چینی ها کنترل می شد ، اما شکی نیست که سهم مالایی از اقتصاد به میزان قابل توجهی افزایش یافت ، چینی ها به طور نامتناسبی در زندگی اقتصادی مالزی قدرتمند باقی مانده اند ، اما از سال 2000 تمایز بین تجارت چین و مالایی در حال محو شدن است ، زیرا بسیاری از شرکت های جدید به ویژه در بخش های فناوری اطلاعات تحت مالکیت و مدیریت افرادی از هر دو گروه قومی می باشد.

مالزی معاصر

مالزی معاصر در حال حاضر با کشوری که سال ها پیش به عنوان یک مستعمره در اختیار سایر کشورها بود تفاوت بسیاری داشته و بسیار به سرعت در حال مدرنیزه و صنعتی شدن پیش می رود و الحق که به خوبی هم این مسیر را ادامه داده و از آن منحرف نشده اند ، همچنین این کشور با داشتن منابع طبیعی مناسبی همچون نفت ، گاز ، قلع و غیره از درآمد خوبی برخوردار بوده و سالانه به سرانه مردم افزوده می شود.

علاوه بر این طی 2 دهه گذشته سرمایه گذاری و تبلیغات بسیاری در حوزه توریستی و گردشگری در این کشور صورت گرفته است و این موضوع علاوه بر جذب توریست باعث معرفی این کشور به جهانیان و جذب سرمایه گذاران خارجی به این کشور شده است ، پایتخت این کشور کوآلالامپور روز به روز بیش تر شبیه به پایتخت های بزرگ و مدرن جهان می شود و مردم نیز روز به روز به سطح بالاتری از رفاه و امکانات دست پیدا می کنند.

سوالات پر تکرار تاریخ کشور مالزی از گذشته تا معاصر

اکتشافات استخوان و مصنوعات در غارهای این کشور نشان میدهد که این منطقه قبلا توسط انسان های خردمند نزدیک به 40 هزار سال پیش برای سکونت انتخاب شده ، اما شبه جزیره مالزی حداقل 6000 سال پیش مسکونی بوده است.

از قرن سیزدهم تا هفدهم میلادی اسلام سنی که عمدتا توسط بازرگانان عرب و هندی تبلیغ و منتقل می شد ، به طور گسترده در شبه جزیره و جنوب شرق آسیا گسترش یافت و وارد مالزی هم شد.

در سال 1509 پرتغالی ها به مالاکا رسیدند و دوره جدیدی از فعالیت های اروپایی در جنوب شرقی آسیا را آغاز کردند اما ناموفق بودند پس از آن هلندی ها با تاسیس شرکت هند شرقی هلند در سال 1602 به عنوان قدرت برتر اروپا در آسیای جنوب شرقی تبدیل شدند و مالاکا را اشغال کردند.

بعد از جنگ جهانی دوم ، مالزی به طور رسمی در 16 سپتامبر 1963 متشکل از مالایا ، بورنئو شمالی ، ساراواک و سنگاپور به وجود آمد که در آن زمان 10 میلیون نفر جمعیت داشت.

مالزی در حال حاضر به سرعت در حال مدرنیزه و صنعتی شدن است ، این کشور با داشتن منابع طبیعی مناسبی همچون نفت ، گاز ، قلع و غیره از درآمد خوبی برخوردار است و سالانه به سرانه مردم افزوده می شود.

طی 2 دهه گذشته سرمایه گذاری و تبلیغات بسیاری در حوزه توریستی و گردشگری در این کشور انجام شده که بسیار موفق بوده است.

برای آشنایی بیش تر با اقتصاد کشور مالزی و یا هزینه های زندگی در مالزی با کارشناسان ما در شرکت مهاجرتی رجبی در دفاتر تهران و شیراز تماس حاصل کرده و اطلاعات خود را برای مهاجرت و یا سفر به این کشور بالاتر ببرید ، البته آشنایی با تاریخ کشور مالزی از گذشته تا معاصر و یا فرهنگ و رسوم آنان ، یقینا می تواند به روابط اجتماعی شما و ارتباط برقرار کردن با مردم مالزی کمک شایانی نماید، برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه چگونگی ارائه خدمات مهاجرتی در هلدینگ حقوقی مهاجرتی رجبی مقاله موسسه مهاجرتی در تهران را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post

یک تخفیف ویژه داریم! 
به مناسبت سال جدید میلادی!

تا آخر دی، می‌تونی با 30درصد تخفیف ، مشاوره تخصصی بگیری و 
با 10 الی 30 درصد تخفیف، قرارداد ببندی!

برای هماهنگی با شماره‌های زیر تماس بگیر:
021-91002525
071-91002525

منو
خانه