تاریخ کشور رومانی از گذشته تا معاصر

تاریخ کشور رومانی از گذشته تا معاصر نشان می دهد که کشف بقایای 34950 ساله انسان مدرن با ویژگی احتمالی نئاندرتالی در رومانی ، می تواند نشان از نخستین افرادی باشد که وارد اروپا شده اند.

این بقایا ترکیبی از ویژگی‌های مورفولوژیکی باستانی ، انسان مدرن اولیه و نئاندرتال می باشد ؛ همچنین ، منطقه کوکوتنی عصر نوسنگی در شمال شرق رومانی ، منطقه غربی یکی از نخستین تمدن های اروپایی ، معروف به فرهنگ کوکوتنی – تریپیلیا بوده است و قدیمی ترین آثار نمک شناخته شده در سایت باستانی Poiana Slatinei در نزدیکی روستای Lunca می باشد.

گذشته رومانی به‌اندازه جغرافیای آن آرام نبوده و در طی قرنها گروههای مختلفی به رومانی یورش برده‌اند.

همچنین استانهای تاریخی رومانی ازجمله والاچیا مقاومتهای خشمگینانه‌ای را در برابر مهاجمین ترک عثمانی داشته‌اند و در حالیکه ترانسیلوانیا یک استان (نیمه) خودمختار باقی ماند ، ولی تحت حاکمیتهای هابسبورگ ، عثمانی ، مجارستان و یا والاشی بوده است.

با این تاریخ پرتلاطم ، اما امروزه مهاجرت به رومانی از طریق تحصیل ، کار و سرمایه‌گذاری امکانپذیر است ؛ اطلاعات کاملتر دررابطه با انواع روشهای اخذ اقامت رومانی را از طریق ارتباط با کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت ۵۶۲۰۵۱ ( موسسه حقوقی رجبی ثبت ۴۰۴۵۱ ) می‌توانید دریافت نمایید.

همچنین قیام ملی دسامبر 1989 منجر به سرنگونی دیکتاتور کمونیست رومانی ، نیکلای چائوشسکو شد ، لذا کشور رومانی به یک جمهوری با نظامی چند حزبی تبدیل شد و بسوی دموکراسی و اقتصاد بازار سرمایه‌داری حرکت کرد ؛ اصلاحات انجام شده پس از انقلاب نیز ، موجب بهبود اقتصاد کشور گردید.

فهرست مطالب
تاریخ کشور رومانی از گذشته تا معاصر

بررسی تاریخ کشور رومانی 

در بررسی تاریخ کشور رومانی از گذشته تا معاصر می توان تاریخ این کشور را به دوره های زیر دسته بندی نمود:

همچنین ، بررسی تاریخ کشور رومانی از گذشته تا معاصر حاکی از آن است که رومانی کنونی از عصر پارینه سنگی مسکونی بوده که این امر را می توان از ابزارهای سنگی حکاکی شده کشف شده در این منطقه درک نمود.

دوره تاریخی مدت زمان
تاریخ باستان / دوره روم 3600 قبل از میلاد - 500 پس از میلاد
قرون وسطی / دوره بیزانس 500 - 1500
دوره مدرن اولیه / عثمانی 1500 - 1750
اواسط دوره مدرن 1750 - 1914
دوره معاصر 1914 – هم اکنون

کشور رومانی پیش از میلاد

کشور رومانی پیش از میلاد شامل چه وقایعی است؟ در جدول زیر به بررسی آن می پردازیم.

تاریخ کشور رومانی پیش از میلاد وقایع تاریخی
10000 پیش از میلاد تاریخ تقریبی اولین هنر شناخته شده در رومانی امروزی که شامل نقاشی های غار در شمال غربی ترانسیلوانیا می باشد.
4000 پیش از میلاد به تاریخ تقریبی سفال (به دوران نوسنگی) که در تمام مناطق رومانی یافت می شود ، برمی گردد. 3000 سال پیش از میلاد قبایل تراکایی با منشأ هند و اروپایی که از آسیا مهاجرت کرده بودند ، قلمرو رومانی را اشغال نمودند.
2000 پیش از میلاد گروه فرعی تراسیایی در رومانی کنونی ظهور کرد و در حالی که یونانیان این افراد را Getae می نامیدند ، اما از نظر رومی ها آن ها داچیان بودند. هرودوت (مورخ یونانی) این گروه را عادل ترین و شجاع ترین انسان ها نامیده ، چرا که آن ها به جاودانگی روح اعتقاد داشتند و از مردن هراسی نداشتند.
700 سال پیش از میلاد یونانی ها در نزدیکی دریای سیاه سکنی گزیدند و شهرهای هیستریا ، تومیس (کنستانتا کنونی) و کالاتیس (مانگالیای کنونی) تأسیس شدند ؛ همچنین ، توسعه تمدن به طور قابل توجهی به سبک غربی پیش می رفت.
70-44 سال پیش از میلاد پادشاه داچیه بوربیستا قلمرو رومانی امروزی را تحت کنترل داشت و وی حکومت قدرتمند داکیه را ایجاد نمود.

کشور رومانی پس از میلاد

در بررسی تاریخ کشور رومانی از گذشته تا معاصر می توان مشاهده نمود که کشور رومانی پس از میلاد نیز شاهد رخدادهای مهمی بوده است , لذا وقایع مهمی در این دوران بر رومانی گذشته است.

  • 100 سال پس از میلاد : در این دوره تمدن داچیان به اوج خود می رسند ؛ همچنین ، داچی ها دارای تمدنی افتخارآمیز بودند ؛ زمین های آن ها سرشار از مواد معدنی بود و در فلزکاری مهارت زیادی به دست آورده بودند ؛ علاوه بر این ، آن ها با جهان یونان در تجارت بوده و سفال ، روغن زیتون و شراب وارد می کردند و احتمالا به خرید و فروش برده می پرداختند ، این افراد به نسبت همسایگان خود از استاندارد زندگی بالا و نیز زندگی معنوی غنی برخوردار بودند ؛ اما از لحاظ نظامی ، داچی ها پیشرفت کم تری داشتند و برخلاف لژیون های رومی ، هر چند که دارای یک طبقه جنگجو بودند ، اما از ارتش ثابتی برخوردار نبودند.
  • 106 سال پس از میلاد : داکیا یا داچیا (رومانی امروزی) به تسخیر و مستعمره رومی ها درآمد.
  • 106 – 274 پس از میلاد : داچیا به عنوان استانی در امپراتوری روم شناخته می شود و داچی ها به تدریج موارد متعددی از زبان فاتحان را دریافت می کنند.
  • 271 پس از میلاد : پس از مبارزه با گوت ها ، بیش تر سربازان رومی ، داچیا را ترک می کنند.
منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

شرکت رجبی و دریافت مشاوره رایگان می تواند سرآغاز مسیر مهاجرت شما باشد!

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

کشور رومانی در قرن چهارم

رخدادهای کشور رومانی در قرن چهارم چه بوده است؟ اسلاوها مسیحیت را در قرن چهارم به رومانی می آورند و مسیحیت توسط مردم داکو رومی و لاتین زبان مورد پذیرش قرار می گیرد ؛ همچنین ، اسلاوها با ساکن شدن در این منطقه و ازدواج با ساکنین داچیا ، به تدریج تبدیل به یک گروه نژادی قوی معروف به ولاحها می شوند.

کشور رومانی طی قرن های 4 – 9

کشور رومانی طی قرن های 4 – 9 نیز دچار تحولاتی شده است و داچیا مورد حمله قبایل کوچ نشین آسیا و اروپا شامل گوت ها ، ویزیگوت ها ، هون ها و اسلاوها قرار می گیرد.

رومانی 896 تا اواخر سال 1100

رخدادهای مهم رومانی896  تا اواخر سال 1100 در بررسی تاریخ کشور رومانی از گذشته تا معاصر شامل موارد زیر می باشد:

  • حمله مجارها به مناطق غربی و مرکزی رومانی امروزی (کریسانا ، بانات و ترانسیلوانیا).
  • جمعیت محلی ، رومانیایی ها ، تنها مردم لاتین زبان در بخش شرقی امپراتوری روم سابق و تنها مردم لاتین زبانی بوده اند که مذهب ارتدکس را پذیرفته بودند ، همچنین ، قدیمی ترین وقایع نامه موجود مجارستانی ، گستا هنگاروروم و یا اعمال مجارها ، نبردهای بین جمعیت محلی ترانسیلوانیا ، به رهبری شش حاکم محلی و مجارهای مهاجم را مستند کرده اند.
تاریخ رومانی در قرن دوازدهم

تاریخ رومانی در قرن دوازدهم

در مطالعه تاریخ کشور رومانی از گذشته تا معاصر به رومانی قرن 12 می رسیم ؛ اما تاریخ رومانی در قرن دوازدهم از چه شرایطی برخوردار بوده است؟ 

پادشاه مجارستان که در پی تحکیم موقعیت خود را در سرزمین تازه اشغال شده بود ، برای اقامت در ترانسیلوانیا دعوت نمود و مهاجران ساکسون (آلمانی) شروع به ایجاد چندین شهر در منطقه نمودند.

سکی ها (Szeklers) از نوادگان هون های آتیلا نیز به عنوان مرزبان در شرق و جنوب شرق ترانسیلوانیا ساکن شدند.

رومانی قرن 13

در رومانی قرن 13 ، نخستین تقسیمات رسمی جمعیت سابق رومانیایی انجام شد و نیز حکومت های والاچیا ، مولداوی و ترانسیلوانیا تأسیس شدند.

ترانسیلوانیا تا سال 1526 تحت حاکمیت مجارستان به یک پادشاهی خودمختار تبدیل شد ؛ همچنین ، نیروهای مجاری برای تصرف والاچیا و مولداوی ناموفق عمل کردند.

تاریخ رومانی در قرون 14 و 15

تاریخ رومانی قرون 14 و 15 نیز شاهد مقاومت والاچیا و مولداوی در مقابل گسترش امپراتوری عثمانی بوده است و در سال 1526 ، ترانسیلوانیا تابع اقتدار عثمانی (ترکیه) شد.

اگر در مورد مسائل مهاجرتی و اخذ اقامت کشورهای مختلف از جمله سوالی دارید ، می توانید به راهنمایی های مفید متخصصین هلدینگ مهاجرتی رجبی اعتماد نمایید.

رومانی قرون 16 و 17

در تاریخ کشور رومانی از گذشته تا معاصر و رومانی قرون 16 و 17 بیان می شود که سه استان رومانیایی والاچیا ، مولداوی و ترانسیلوانیا که توسط ترک هایی که مجارستان را فتح کرده بودند ، می‌توانستند با پرداخت خراج به ترک ها ، خودمختاری خود را حفظ کنند ؛ همچنین ، شاهزاده ترانسیلوانیا به عنوان یک دولت تابع امپراتوری عثمانی رونق گرفت.

در 1600 ، والاچیا ، مولداوی و ترانسیلوانیا برای مدتی کوتاه تحت رهبری شاهزاده والاچیا ، میهای ویتازول (میخائیل شجاع) ، متحد شدند ؛ اما اتحاد آن ها فقط یک سال به طول انجامید و پس از آن ، میخائیل شجاع توسط ترک ها و نیروهای هاپسبورگ شکست خورد.

سپس ، ترانسیلوانیا تحت حاکمیت هاپسبورگ قرار گرفت و این در حالی بود که حاکمیت ترکیه در والاچیا و مولداوی هنوز ادامه داشت ؛ در سال 1699 ، ترانسیلوانیا و بوکوینا (منطقه ای کوچکتر در شمال مولداوی) جزو امپراتوری هابسبورگ در نظر گرفته شدند.

همچنین در سال 1765 ، ترانسیلوانیا به عنوان شاهزاده نشینی بزرگ معرفی شد و بدین تریب ، موقعیت ویژه خود را در امپراتوری هابسبورگ بیش تر تثبیت نمود.

رومانی را از جنبه های بیشتری بشناسید ، کارشناسان رجبی مقالات به روز زیر را به شما تقدیم می کنند.

رومانی قرن 18

رومانی قرن 18 نیز در بررسی تاریخ کشور رومانی از گذشته تا معاصر شامل وقایع زیر می باشد:

  • 1821: مولداوی قلمرو شرقی خود را در شرق رودخانه پروت (که بسارابیا نیز نام دارد) به روسیه واگذار کرد.
  • 1856: حکومت های والاچیا و مولداوی ، برای قرن ها تحت فرمانروایی امپراتوری عثمانی ترکیه ، خودمختاری شان پابرجا بود.
  • 1859: الکساندر یوآن کوزا (Alexandru Ioan Cuza) به عنوان پادشاه مولداوی و والاچیا انتخاب شد.
  • 1862: والاچیا و مولداوی با هم متحد می شوند تا یک کشور ملی (رومانی) را تشکیل دهند.
  • 1866:کارول اول ، جانشین الکساندر یوآن کوزا ، به عنوان شاهزاده رومانی مشخص شد.
  • 1869: ترانسیلوانیا تحت حاکمیت مستقیم مجارستان قرار می گیرد.
  • 1877:در 9 می پارلمان رومانی استقلال رومانی را از امپراتوری عثمانی اعلام داشت و یک روز پس از آن ، این امر توسط شاهزاده کارول اول امضا شد.
  • 1881:پادشاهی رومانی به طور رسمی اعلام شد.
  • 1892:رهبران رومانیایی ترانسیلوانیا یادداشتی را برای فرانتس جوزف (Franz Joseph) امپراتور اتریش – مجارستان فرستادند و خواستار پایان دادن به آزار و شکنجه و سیاست Magyarization شدند.
رومانی در سال های 1900 تا 1940

رومانی در سال های 1900 تا 1940

در بررسی تاریخ کشور رومانی از گذشته تا معاصر ، شاهد رویدادهای مهمی در رومانی در سال های 1900 تا 1940 هستیم ؛ در 1914 کارول اول از دنیا می رود و پادشاه فردیناند اول (1914 -1927) جانشین وی می شود ؛ همچنین ، رومانی با هدف بازپس گیری سرزمین های از دست رفته خود که بخشی از ترانسیلوانیا ، بسارابیا و بوکووینا بوده ، وارد جنگ جهانی اول می شود.

در 1918 ، نمایندگان اکثر شهرها ، روستاها و جوامع محلی در ترانسیلوانیا ، بسارابیا و بوکوینا اتحاد خود با رومانی را اعلام می دارند و در1930  کارول دوم ، پسر فردیناند اول ، پادشاه رومانی شده و دیکتاتوری سلطنتی را اجرا می کند ، همچنین در 1939 ، کشور آلمان خواهان انحصار صادرات رومانی که عمدتا شامل نفت ، چوب و محصولات کشاورزی بوده ، در ازای تضمین مرزهای خود می شود.

اتحاد جماهیر شوروی نیز در1940  بسارابیا (شرق رومانی ، جمهوری مولداوی امروز) و بوکووینای شمالی را ضمیمه خود کرد و آلمان و ایتالیا رومانی را مجبور کردند که ترانسیلوانیا شمالی را به مجارستان واگذار نماید ؛  لذا تظاهرات گسترده علیه شاه کارول دوم صورت گرفت و مارشال یون آنتونسکو (Marshall Ion Antonescu) او را مجبور به کناره گیری به نفع پسر 19 ساله اش مایکل نمود ؛ لذا کارول دوم از رومانی فرار می کند.

رومانی در دهه های 1940 تا 1980

رومانی دهه های 1940 تا 1980 نیز شامل وقایع مهمی است ؛ مارشال یون آنتونسکو در 1941 یک دیکتاتوری نظامی را تحمیل کرد و رومانی برای بازپس گیری بیسارابیا وارد جنگ جهانی دوم علیه اتحاد جماهیر شوروی شد.

  • شاه مایکل اول در 1944 یک کودتای سلطنتی را ترتیب داد و مارشال یون آنتونسکو را دستگیر کرد ؛ همچنین ، رومانی از طرف متفقین مجددا وارد جنگ شد.
  • در 1945 ، در قراردارد یالتا رومانی به عنوان بخشی از نظام شوروی معرفی می شود و در این دوره دولتی تحت سلطه کمونیست ها روی کار آمد.
  • در 1947 رومانی با حضور نیروهای شوروی در خاکش ، وارد قلمرو نفوذ اتحاد جماهیر شوروی شد و کمونیست ها که به تدریج قدرت را به دست گرفته بودند ، شاه میخائیل اول را مجبور به کناره گیری کردند ؛ لذا پادشاه میخائیل کشور را ترک نمود و به سوئیس رفت.
  • پس از مرگ استالین در دهه 1950 ، رومانی شروع به فاصله گیری از مسکو می کند ؛ همچنین در 1964 ، این کشور اعلام خودمختاری کرده و در 1967 ، نیکولای چائوشسکو رئیس شورای دولتی می شود.
  • رومانی 1974 ، نخستین کشور بلوک شوروی بود که روابط رسمی خود را با جامعه اروپا داشت و قراردادی امضا شد که رومانی را در سیستم عمومی ترجیحات جامعه می گنجاند.

رومانی دهه 1980

رومانی دهه 1980 با سیاست ریاضت اقتصادی همراه بوده و چائوشسکو به منظور بازپرداخت بدهی های ملی و پروژه‌های ساختمانی بزرگ دستور ممنوعیت واردات هر گونه محصولات مصرفی را صادر نمود و به صادرات همه کالاهای تولید شده در رومانی به جز حداقل مواد غذایی دستور داد و محدودیت های شدید حقوق شهروندی اعمال شدند.

در1987  چائوشسکو مشخص کرد که رومانی از روند اصلاحات شوروی پیروی نخواهد کرد و در 1989 ، رومانیایی ها در تظاهرات علیه رهبری کمونیست متحد شدند و تظاهرات محلی باعث خیزش ملی شد که سرانجام منجر به سرنگونی نیکولای چائوشسکو ، حاکم کمونیست و کابینه اش شد.

همچنین ، نخستین انتخابات آزاد و چند حزبی در 1990 پس از جنگ جهانی دوم در رومانی برگزار شد و در 1991 رومانیایی ها به قانون اساسی جدید رأی دادند.

رومانی حال حاضر

رومانی در سال 2004 به ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) و در 2007 به عضویت اتحادیه اروپا درآمد ؛ رومانی حال حاضر ، یک جمهوری سوسیالیستی می باشد و دولتی مستقل و متشکل از مردم و سرزمینی‏‏ تجزیه‏ ناپذیر است.

همچنین ، طیف گسترده ای از صنایع برای مهاجرینی که به دنبال کار در رومانی هستند ، در این کشور وجود دارد و تولید محصولات مخابراتی در این کشور به سرعت در حال گسترش است و صنعت هوافضا نیز در حال رشد می باشد ؛ به طور کلی حوزه های کلیدی در این کشور شامل ماشین سازی ، فلزات ، منسوجات و مواد شیمیایی هستند.

علاوه بر این ، هزینه های زندگی در رومانی به طور متوسط ​​52.34 درصد ارزان تر از ایالات متحده و اجاره ها نیز در رومانی به طور متوسط ​​80.45 درصد پایین تر از ایالات متحده می باشد.

سوالات پر تکرار تاریخ کشور رومانی از گذشته تا معاصر

تاریخ کشور رومانی از گذشته تا معاصر نشان می دهد که کشف بقایای 34950 ساله انسان مدرن با ویژگی احتمالی نئاندرتالی در رومانی ، می تواند نشان از نخستین افرادی باشد که وارد اروپا شده اند ؛ این بقایا ترکیبی از ویژگی‌های مورفولوژیکی باستانی ، انسان مدرن اولیه و نئاندرتال می باشد

 اسلاوها مسیحیت را در قرن چهارم به رومانی می آورند و مسیحیت توسط مردم داکو رومی و لاتین زبان مورد پذیرش قرار می گیرد ؛ همچنین ، اسلاوها با ساکن شدن در این منطقه و ازدواج با ساکنین داچیا ، به تدریج تبدیل به یک گروه نژادی قوی معروف به ولاحها می شوند.

در رومانی قرن 13 ، نخستین تقسیمات رسمی جمعیت سابق رومانیایی انجام شد و نیز حکومت های والاچیا ، مولداوی و ترانسیلوانیا تأسیس شدند.

ترانسیلوانیا تا سال 1526 تحت حاکمیت مجارستان به یک پادشاهی خودمختار تبدیل شد ؛ همچنین ، نیروهای مجاری برای تصرف والاچیا و مولداوی ناموفق عمل کردند.

رومانی دهه 1980 با سیاست ریاضت اقتصادی همراه بوده و چائوشسکو به منظور بازپرداخت بدهی های ملی و پروژه‌های ساختمانی بزرگ دستور ممنوعیت واردات هر گونه محصولات مصرفی را صادر نمود و به صادرات همه کالاهای تولید شده در رومانی به جز حداقل مواد غذایی دستور داد و محدودیت های شدید حقوق شهروندی اعمال شدند.

رومانی در سال 2004 به ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) و در 2007 به عضویت اتحادیه اروپا درآمد ؛ رومانی حال حاضر ، یک جمهوری سوسیالیستی می باشد و دولتی مستقل و متشکل از مردم و سرزمینی‏‏ تجزیه‏ ناپذیر است.

رومانی با تاریخی پرتلاطم ، با اینکه از فرهنگ غرب تاثیری شدید پذیرفته ، اما تاحدودی توانسته هویت ملی خود را حفظ نماید ؛ همچنین بررسی تاریخ کشور رومانی از گذشته تا معاصر گویای اینست که رومی‌ها ، مجارها ، اسلاوها و نیز ترکها بر فرهنگ و شیوه‌های زندگی امروزی رومانیایی‌ها تاثیر داشته‌اند ؛ رومانی همچنین شرایط مناسبی را برای جذب دانشجویان جهت تحصیل در رومانی فراهم آورده ؛ اما تحصیل در این کشور مستلزم رعایت شرایطی است که در مقاله مربوطه بخوبی به آن پرداخته شده ؛ همچنین مشاورین موسسه مهاجرتی رجبی آماده پاسخگویی به مسائل مهاجرتی شما هستند ، با ما از طریق شماره های دفاتر تهران و شیراز در تماس باشید و مشاوره رایگان دریافت کنید.

تاریخ برخی کشورهای تاثیر گذار بر تاریخ کشور رومانی را در مقالات زیر بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post

یک تخفیف ویژه داریم! 
به مناسبت سال جدید میلادی!

تا آخر دی، می‌تونی با 30درصد تخفیف ، مشاوره تخصصی بگیری و 
با 10 الی 30 درصد تخفیف، قرارداد ببندی!

برای هماهنگی با شماره‌های زیر تماس بگیر:
021-91002525
071-91002525

منو
خانه