فرهنگ ، آداب و رسوم مردم رومانی

فرهنگ ، آداب و رسوم مردم رومانی کاملا مختص به خودشان است که ریشه در تاریخ غنی این کشور و اقلیم و جغرافیای آن ها دارد که در عین شباهت در برخی از موارد کوچک و خاص با کشورهای همسایه بازهم به طور متفاوتی بوده و با سایر مردم کشورهای جهان فرق زیادی دارد.

در ادامه با کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت ۵۶۲۰۵۱ ( موسسه حقوقی رجبی ثبت ۴۰۴۵۱ ) همراه شوید تا پیش از سفر به این کشور با فرهنگ ، آداب و رسوم مردم رومانی آشنا شوید.

فرهنگ ، آداب و رسوم مردم رومانی در طول تاریخ تاثیر بسیاری از امپراتوری روم باستان را به خود گرفته است و بسیاری از آداب ، رشوم و حتی زبان مردم این کشور تحت تاثیر فرهنگ باستانی رومی می باشد ؛ حتی اگر به اسم این کشور هم دقت کنید متوجه خواهید شد که آن هم تحت تاثیر اسم رومی بوده است.

رومانی کشوری بسیار زیبا و دیدنی است و علاوه بر مناظر و طبیعتی بسیار چشم نواز و بکری که در خود جای داده است از معماری های بسیار شگفت انگیزی در شهرهای خود بهره می برد ؛ معماری که در ظاهر آن کاملا باستانی و کلاسیک مانده به طوری که قدم زدن در خیابان های آن شما را به چند صده قبل می برد.

اگر قصد مهاجرت به رومانی را دارید حتما مقاله مربوط را مطالعه نمایید تا با شرایط و تمامی موارد لازم برای این امر آشنا شوید.

فهرست مطالب
فرهنگ ، آداب و رسوم مردم رومانی

در این بخش از مقاله می توانید ویدئو و پادکستی که در هلدینگ حقوقی مهاجرتی رجبی در خصوص معرفی فرهنگ و آداب مردم رومانی تهیه و ارائه شده است را ببینید و بشنوید.

پادکست فرهنگ ، آداب و رسوم مردم رومانی​

زبان مردم رومانی

زبان مردم رومانی ، زبان رومانیایی می باشد که در ریشه خود یک زبان رومی است که 25 تا 30 میلیون نفر گویشور دارد که در اصل از رومانی و مولداوی هستند که بر این اساس می توان گفت زبان رومانی و بریتانیا شباهت هایی با هم دارند ، ضمن اینکه زبان رومانیایی در برخی از کشورهای دیگر دنیا که دارای انجمن‌ هایی رومانیایی هستند مانند صربستان ، مجارستان ، اوکراین و بلغارستان نیز آموزش داده می ‌شود.

جالب است بدانید که زبان رومانیایی زبان رسمی یا اداری برخی از انجمن ها در جهان  نیزمی باشد که مهم ترین آن ها اتحادیه لاتین و اتحادیه اروپا هستند که زبان رسمی آن ها زبان رومانیایی است ، دلیل این موضوع این است که زبان رومانیایی با کوچ مردم رومانی به سایر کشور ها نیز انتقال پیدا کرده است به طوری که در کشورهای ایتالیا ، اسپانیا ، پرتغال ، آمریکا ، فرانسه و آلمان نیز وجود دارد.

همانطور که گفتیم زبان رومانیایی و لاتین ریشه های یکسانی دارند ؛ به همین خاطر الفبای آن نیز از ریشه الفبای لاتین است که با افزودن 5 حرف به آن شکل گرفته است ، در این قسمت باید بگوییم اگر شما قصد تحصیل در رومانی را دارید ؛ یادگیری زبان آن از بیشترین اهمیت برخوردار است ، توصیه می کنیم مقاله مربوطه را حتما مطالعه نمایید تا با شرایط تحصیل و چگونگی پذیرش و قبولی در دانشگاه های این کشور به طور کامل آشنا شوید ؛ مقاله ای کامل و جذاب که می تواند مرجع اطلاعاتی شما باشد.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

شناخت همه جانبه کشورها و مردمان آنها با دریافت مشاوره رایگان از کارشناسان متخصص رجبی.

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

دین و مذهب در کشور رومانی

رومانی یک کشور سکولار محسوب می شود و هیچ مذهب دولتی و یا رسمی ندارد ، جالب است بدانید که رومانی یکی از مذهبی ترین کشورهای اروپایی می باشد و مسیحیان ارتدوکس بیش ترین تعداد شهروندان این کشور را تشکیل می دهند ، دولت رومانی 18 دین و مذهب را رسماً به رسمیت می شناسد و 81.04 درصد از جمعیت این کشور در سرشماری سال 2019 به عنوان بخشی از کلیسای ارتدوکس شرقی شناسایی شدند.

پس از مسیحیت ارتدوکس بیش ترین پیروان دین و مذهب در کشور رومانی را مسیحیت پروتستان با 7 درصد و پس از آن کاتولیک با 4 درصد از جمعیت را تشکیل می دهند ،  رومانی همچنین دارای یک اقلیت مسلمان کوچک اما از نظر تاریخی مهم است که در شمال دوبروجا متمرکز شده است که اکثراً از قومیت تاتار کریمه و ترک هستند و تعداد آنها چیزی در حدود 44 هزار نفر است ، در کنار این ها نزدیک به 21 هزار نفر با پیروی از دین یهود در این کشور شناسایی شده اند.

همانطور که گفتیم مردم رومانی مردمی مذهبی هستند و در اکثر آخر هفته های خود به کلیسا رفته و مراسم دینی خود را به جای می آورند ؛ اما جالب است که برای هی شخصی اجباری نیست و با مردم ادیان مختلف نیز هیچ برخورد ناپسندی شکل نمی گیرد و همه مردم کاملا در اعلام نظرات و عقاید خود آزاد هستند.

دین و مذهب در کشور رومانی

سقوط کمونیسم در رومانی

سقوط کمونیسم به سبک شوروی در سال 1989 جهان فرهنگی را به وجد آورد اما این تجربه به دلیل مشکلات در اتخاذ اقتصاد بازار آزاد تجربه آسانی نبوده است ، قطع کنترل دولتی و سیاسی ، آزادی بیان را که آرزوی دیرینه مردم رومانی بود را به ارمغان آورد ؛ اما در عین حال یارانه های دولتی نیز متوقف شد و فرهنگ رومانی به طور جدی تحت تأثیر عوارض جانبی اولیه قرار گرفت که هنوز بسیار ناقص بودند مثلا اقتصاد بازار آزاد و منابع مادی ناکافی وجود داشت.

با سقوط کمونیسم در رومانی تئاتر که در آن دوران پر طرفدارترین سرگرمی بود نیز به دلیل افزایش محبوبیت تلویزیون و سایر کانال های سرگرمی به شدت با کاهش مخاطب رو به رو شد و بسیاری از سالن های این کشور رو به تعطیلی گذاشت ، همچنین صنعت فیلمسازی نیز به دلیل کمبود بودجه آسیب بسیاری دید ؛ اما در مقابل به دلیل هزینه پایین فیلمبرداری در آنجا به مقصد مورد علاقه تهیه کنندگان بین المللی تبدیل شد و سرمایه گذاری های کلانی در استودیوهای بزرگ انجام شده است.

اما مهم تر از همه وضعیت اقتصادی رومانی بود که از زمان انقلاب تا سال 2007 وضعیت نه چندان خوبی را تجربه می کرد ، اما از این سال و پیوستن به اتحادیه اروپا اوضاع اقتصادی و رفاهی مردم این کشور روز به روز در حال رشد و ترقی است و مردم به تازگی در حال تجربه نتایج خوبی هستند که از انقلاب سال 1989 خود انتظار داشتند.

خرافات مردم رومانی

رومانیایی ها نه تنها مردمی بسیار مذهبی هستند بلکه به تعداد قابل توجهی از خرافات نیز اعتقاد دارند ، از عدد بخت برگشته معروف 13 و گربه سیاه گرفته تا خرافات خنده دارتری مربوط به نمک ، چتر و گل ؛ با این حال برخی از این خرافات در بین نسل های جوان کم رنگ شده و گاها به فراموشی هم سپرده شده است ، برخی از خرافات مردم رومانی به شرح زیر است:

خرافات مردم رومانی
  • اگر کف دست راست شما خارش کند به این معنی است که مقداری پول دریافت خواهید کرد و از طرف دیگر ، اگر کف دست چپ شما خارش کند به این معنی است که مقداری پول از دست می دهید.
  • شکستن آینه چیز وحشتناکی است ، زیرا ظاهراً هفت سال بدشانسی به همراه دارد.
  • ریختن نمک روی میز ناهارخوری به این معنی است که در خانواده دعوا می شود.
  • اگر سکسکه دارید ، به این معنی است که کسی به شما فکر می کند یا در مورد شما صحبت می کند.
  • اگر زنان جوان گوشه میز بنشینند هرگز ازدواج نمی کنند.
  • رومانیایی ها همچنین از گذاشتن کیف های دستی خود روی زمین اجتناب می کنند ، زیرا این بدان معناست که پول خود را از دست خواهند داد.
  • از طرفی ، باران در روز عروسی به معنای خوش شانسی و پول زیاد است.
  • برخی از رومانیایی ها نیز معتقدند که سوت زدن در داخل خانه بدشانسی می آورد ، علاوه بر این سوت زدن شما ممکن است نیروهای منفی را وارد خانه کند.

فرهنگ و آداب رسوم هر کشور منحصر بفرد و زیباست ، مرور مقالات زیر بسیار جالب و مفید خواهد بود.

غذاهای رومانیایی

غذاهای رومانی تأثیرات مشابهی با بقیه فرهنگ رومانیایی دارد و ریشه برخی از آن ها مانند بسیاری چیزها در این کشور به دوره روم باستان بر می گردد ، یکی از محبوب ترین غذاهای رومانی و شاید بتوان آن را غذای ملی نامید ، سارماله یا سارما در فرهنگ های دیگر بالکان و قفقاز است که مخلوطی از گوشت خوک ، گاو و بره ، یا فقط گوشت خوک ساده با پیاز و برنج در کلم نیمه ترش یا برگ انگور پیچیده شده و سپس معمولاً در یک قابلمه چینی با رب گوجه فرنگی و برش های گوشت خوک قرار می گیرد.

گوشت خوک اصلی ترین گوشت مورد استفاده در غذاهای رومانیایی است ، اما گوشت گاو نیز مصرف می شود و یک غذای خوب با گوشت بره یا ماهی را هرگز نباید رد کرد ؛ ضمن این که بدانی رومانی در حال حاضر نهمین تولید کننده بزرگ شراب در جهان است و صادرات در سال های اخیر افزایش یافته است و شراب نوشیدنی اصلی در حین صرف غذا است و برای بیش از سه هزار سال یک سنت می باشد.

از دیگر غذاهای مهم و اصلی رومانی می توان به سوپ برش ، سوپ چوربا ، گوشت تنوری میتیتی و مامالیگا اضاره کرد که در تمامی آن ها به مقداری کم یا زیاد از گوشت استفاده می شود ، ضمن این که از کیک پلاچنتا و باقلوا هم معمولاً به عنوان دسر بعد از غذا استفاده می شود.

آداب معاشرت در رومانی

آداب معاشرت در رومانی با توجه به شرایط و هر مکان دارای اصول و قواعد خاصی است ، مثلا اگر قصد بازدید از جایی یا کسی را دارید حتما از قبل هماهنگ کنید ، همچنین از مهمانان انتظار نمی رود هنگام بازدید از خانه شخصی به هنگام مهمانی غذا یا نوشیدنی بیاورند.

رومانیایی ها عموما دوست دارند که برای مهمانی ها میزبانی کرده و مهارت های آشپزی خود را به رخ بکشند ، حتی اگر یک مهمان غذای خود را تهیه کند یا همراه داشته باشد ممکن است اذیت شوند ، ضمن اینکه قبل از ورود به خانه کسی کفش های خود را در بیاورید و از پذیرایی ابتدایی که با چای ، قهوه و یا شراب صورت می پذیرد تشکر نمایید.

در هنگام مهمانی افراد اضافی با خود همراه نکنید ؛ زیرا همتای رومانیایی شما ممکن است احساس کرده که باید از وی به طور خاصی پذیرایی کند ، حتی اگر غذای کافی نداشته باشند ، مهمانان در صورت تمایل به سیگار کشیدن باید از میزبان اجازه بگیرند و این کار بدون اجازه بسیار بی ادبی و توهین تلقی می شود.

مردم رومانی از تواضع و حریم شخصی بالایی برخوردار هستند و این موضوع را در زندگی و کار نیز حفظ می کنند.

آداب معاشرت در رومانی

روزهای ملی و مهم در تقویم رومانی

تاریخ و روز مناسبت
1 ژانویه شروع سال جدید میلادی
24 ژانویه روز اتحاد پادشاهی های رومانی
22 آپریل تعطیلات 3 روزه عید پاک ارتدکس
1 می روز کارگر
1 ژوئن روز جهانی کودکان
15 آگوست روز مریم مقدس
30 نوامبر روز سنت اندرو
1 دسامبر روز ملی رومانی
25/26 دسامبر روزکریسمس

پوشش و لباس در رومانی

پوشش و لباس در رومانی بستگی به شرایط و عوامل مختلفی در این کشور دارد ، اما در حال حاضر عمومیت پوشش در این کشور مانند سایر کشورهای اروپایی است ، بدین صورت مردم در جامعه و خیابان با شلوار جین و پیراهن و در زمستان ها با یک کاپشن بر روی آن ظاهر می شوند ، اما در مراسم و مهمانی اغلب با لباس های مجلسی و کت شلوار و در مراسم دینی و یا ختم ها نیز با لباسی پوشیده و رنگ تیره حضور پیدا می کنند.

اما در برخی مناطق هنوز هم لباس های سنتی این کشور رواج دارد ، لباس سنتی آقایان از شلوار و پیراهن سفید رنگ تشکیل می‌شود که جلیقه‌ی مشکی بلندی بر رویش قرار می گیرد و همراه آن کلاه مشکی رنگی را نیز بر سر می‌گذارند ، خانم ها نیز پیراهن سفید گلدوزی شده ای را به همراه یک جلیقه مشکی رنگ می پوشند که با یک دامن مشکی رنگ که با رنگ های مختلف و گل های رنگارنگ پوشانده شده است ؛ ست می شود.

سوالات پر تکرار فرهنگ ، آداب و رسوم مردم رومانی

یکی از محبوب ترین غذاهای رومانی و شاید بتوان آن را غذای ملی نامید ، سارماله یا سارما در فرهنگ های دیگر بالکان و قفقاز است که مخلوطی از گوشت خوک ، گاو و بره ، یا فقط گوشت خوک ساده با پیاز و برنج در کلم نیمه ترش یا برگ انگور پیچیده شده و سپس معمولاً در یک قابلمه چینی با رب گوجه فرنگی و برش های گوشت خوک قرار می گیرد.

رومانیایی ها مردمی بسیار مذهبی هستند و به تعداد قابل توجهی از خرافات نیز اعتقاد دارند ، در متن مقاله می توانید خرافات هایی که مردم رومانی به آن اعتقاد دارند را بخوانید.

رومانی یک کشور سکولار محسوب می شود و هیچ مذهب دولتی و یا رسمی ندارد ، جالب است بدانید که رومانی یکی از مذهبی ترین کشورهای اروپایی می باشد و مسیحیان ارتدوکس بیش ترین تعداد شهروندان این کشور را تشکیل می دهند ، دولت رومانی 18 دین و مذهب را رسماً به رسمیت می شناسد و 81.04 درصد از جمعیت این کشور در سرشماری سال 2019 به عنوان بخشی از کلیسای ارتدوکس شرقی شناسایی شدند.

زبان مردم رومانی ، زبان رومانیایی می باشد که در ریشه خود یک زبان رومی است که 25 تا 30 میلیون نفر گویشور دارد که در اصل از رومانی و مولداوی هستند که بر این اساس می توان گفت زبان رومانی و بریتانیا شباهت هایی با هم دارند.

در این مطلب خلاصه ای از فرهنگ ، آداب و رسوم مردم رومانی توسط کارشناسان هلدینگ حقوقی مهاجرتی رجبی ارائه شد ، چنان چه در خصوص مسایل مهاجرتی سوال و ابهامی دارید با کارشناسان ما در دفاتر تهران و شیراز تماس حاصل نموده و از راهنمایی های مشاوران خبره ما بهره مند شوید ، همچنین توصیه می کنیم مقاله کار در رومانی را بخوانید تا اگر قصد اقامت و زندگی در این کشور را دارید بدانید چه نیازهای شغلی و چه تخصص هایی مورد نیاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5/5 - (1 امتیاز)
منو
خانه