انواع مالیات در شیلی

انواع مالیات در شیلی توسط دولت این کشور تعبیه دیده شده و در بخش های مختلف اقتصادی اعمال می شود. شیلی دارای سیستم دموکراتیک با ثبات است که سعی کرده تا در سراسر کشور محیط تجاری بسیار امنی را ایجاد کند.

رسیدگی به بخش های مختلف و همچنین ایجاد امنیت و کمک به توسعه رشد اقتصادی این کشور در گرو دریافت مالیات می باشد. شیلی از نظر سطح تدوین قوانین مالیاتی، سازماندهی فعالیت های مقامات مالیاتی، تجهیزات فنی فرآیند و… بسیار پیشرفته است.

سیستم مالیاتی در شیلی پیچیده و گاها گیج کننده می باشد، لذا آشنایی با بخش های مختلف مالیاتی در این کشور به شما کمک می کند که در کسب و کارتان رشد بیشتری را تجربه کنید و از هر گونه مجارات مالیاتی در این کشور در امان باشید. شما می توانید برای آشنایی با بخش های مالیاتی در این کشور از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت 562051 (موسسه حقوقی رجبی ثبت 40451) در تماس باشید.

در حال حاضر مالیات های مختلفی مانند مالیات بر درآمد کسب و کار، مالیات ملک، مالیات بر درآمد از سرمایه و… در این کشور وجود دارد و این مالیات ها اصولا با توجه به نوع درآمد افراد متفاوت می باشند. اگر به فکر مهاجرت این کشور هستید یا قصد سرمایه گذاری و خرید ملک را دارید توصیه می کنیم حتما در کنار این مقاله عنوان مهاجرت به شیلی را مطالعه فرمایید تا با الزامات و  بهترین روش های قانونی مهاجرت آشنا شوید.

فهرست مطالب
انواع مالیات در شیلی

نرخ مالیات در شیلی

کشور شیلی درآمدهای مالیاتی خود را از طریق انواع مالیات در شیلی مانند از مالیات بر درآمد افراد، مالیات بر درآمد شرکت ها، مالیات بر بیمه اجتماعی، مالیات بر کالاها و خدمات و مالیات بر دارایی، افزایش می دهد. به طور کلی سیاست های مالیاتی و انواع نرخ مالیات در این کشور بر سیستم مالیاتی تاثیر بسیار زیادی می گذارد. شما می توانید در ادامه مجموعه ای از مهم ترین نرخ مالیات در شیلی را مشاهده فرمایید.

  • مالیات بر تامین اجتماعی: طرحی بازنشستگی خصوصی است که به صورت اجباری و داوطلبانه جمع آوری می شود. امروزه کارمندان باید 10 تا 20٪ از دستمزد ماهانه خود را به این مالیات اختصاص دهد. با این حال برای مشارکت افراد خود اشتغال، اجباری وجود ندارد.
  • مالیات بر املاک: نرخ این مالیات بر اساس ارزش ملک تعیین می شود.
  • مالیات بر درآمد شرکت ‌ها: شرکت ها با توجه به نوع کسب و کار خود باید بین 0 تا 40 دصد مالیات دهند.
  • مالیات بر ارزش افزوده: نرخ استاندارد این مالیات 19 درصد است.
  • مالیات حق تمبر: برای اسناد مالی خاص مانند اسکناس موقت یا برات اعمال شده و نرخ آن بین 0.033٪ تا 0.4٪ از مبلغ نشان داده شده توسط این سند متغیر می باشد.
  • مالیات بر ارث: معمولا نرخ های 1٪ تا 35٪ از مبلغ وصیت شده می باشد.
منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

دریافت مشاوره های تخصصی از کارشناسان حرفه ای رجبی ، شماره خود را درج کرده و همین جا شروع کنید!

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

کد اقتصادی در شیلی و موارد کاربرد آن

کد اقتصادی در شیلی و موارد کاربرد آن موضوع بسیار مهمی است که برای پرداخت مالیات در این کشور ضروری می باشد. کد اقتصادی در واقع کدی است که توسط سازمان امور مالیاتی به یک شخص حقوقی یا یک شخص حقیقتی داده شده و وی می تواند به وسیله آن امور مالی خود را در این کشور انجام دهد. از انواع کد اقتصادی در کشور شیلی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کد اقتصادی اشخاص حقیقی: نوعی کد اقتصادی که برای شهروندان، افراد مقیم و خارجیان دارای ملک در این کشور تعبیه دیده شده است.
  • کد اقتصادی اشخاص حقوقی: نوعی کد اقتصادی که برای شرکت ها تعبیه دیده شده و شرکت هایی در این کشور که دارای کد اقتصادی نیستند توسط اداره مالیات جریمه می شوند.

از مهم ترین کاربردی های کد اقتصادی در شیلی می توان به افتتاح حساب بانکی، صدور فاکتور، عقد قرارداد با شرکت های دولتی، امکان شرکت در مناقصات و… اشاره کرد. همچنین افراد می توانند با داشتن این کد اقتصادی به راحتی قبوض و فاکتورهای صادر شده خود را ارزیابی کنند یا مالیات خود را بپردازند.

حداقل دو ماه پس از حضور در این کشور یا دو ماه پس از ثبت یک شرکت افراد باید اقدام به دریافت کد اقتصادی کنند و در صورتی که فردی کد اقتصادی خود را از طریق اداره مالیات شیلی اخذ نکند نمی تواند در نمایشگاه ها و مناقصه ها شرکت کند و همچنین نمی تواند هیچ گونه مالیاتی پرداخت کند و در نهایت مشمول جریمه های سنگین خواهد شد.

مالیات درآمد از کسب و کار در شیلی

مالیات درآمد از کسب و کار در شیلی بر اساس قانون 824 سال 1974 این کشور تعیین شده و در واقع نوعی مالیات مستقیم است که بر درآمد شخصی، به صورت خالص اخذ می شود. این نوع مالیات عموما از طریق اظهارنامه مالیات بر درآمد سالانه پرداخت می شود. مالیات بر درآمد از منابع مختلفی درآمد با نرخ های مختلفی اخذ می شود و شما می توانید در ادامه برخی از مهم ترین انواع مالیات در شیلی را مشاهده فرمایید.

  • مالیات بر درآمد شرکت ها یا Impuesto de Primera Categoría
  • مالیات بر درآمد کارکنان یاImpuesto de Segundo Categoría
  • مالیات بر درآمد افراد مقیم یا Impuesto Global Complementari
  • مالیات بر درآمد افراد غیر مقیم یا Impuesto Adicional

به طور کلی در وب سایت خدمات مالیاتی داخلی شیلی مالیات دهندگان می توانند به صورت کاملا رایگان تمامی اطلاعات و فرم های لازم را دریافت کنند و به صورت آنلاین اظهارنامه مالیاتی را تکمیل و سپس ارسال کنند. همچنین اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر از مشاورین مالیاتی مشاوره بگیرند.

مالیات درآمد از کسب و کار در شیلی

مالیات بر درآمد شرکت ها در شیلی

مالیات بر درآمد شرکت ها در شیلی مالیاتی است که از سود شرکت ها در این کشور اخذ می شود. به طور کلی تمامی شرکت های موجود در شیلی با توجه به نوع درآمد خود از نرخ های مالیاتی جداگانه ای بهرمند می شود. شرکت های موجود در شیلی از طریق مالیات بر درآمد دسته اول (مالیات شرکتی) مشمول مالیات می شوند.

مالیات شرکت ها یکی از انواع مالیات در شیلی است که بر درآمدهای حاصل از فعالیت های اعمال می شود که در آن استفاده از سرمایه بر کار شخصی غلبه دارد. از جمله این فعالیت ها می توان به فعالیت های تجاری، صنعتی و معدنی، بهره برداری از منابع طبیعی؛ شرکت های بیمه؛ شرکت های هواپیمایی؛ یا معمله گری، نمایندگی کمیسون، ماموران کمرگی و… اشاره کرد.

به طور کلی از سال 2020 به بعد نرخ مالیاتی شرکتی در شیلی بر درآمد عمومی فعالیت های شرکتی حدودا 27% در سیستم یکپارچه جزئی و 25 درصد در سیستم شرکت های کوچک و متوسط ​​است. با این حال لازم به ذکر است که برای درآمد حاصل از سال های 2020، 2021 و 2022 توسط شرکت های مشمول سیستم شرکت های کوچک و متوسط، نرخ مالیات شرکت ها به جای 25 درصد، 10 درصد می باشد.

شما می توانید با ثبت شرکت در کشور شیلی از مزایای بسیار زیاد زندگی ر اشتغال در این کشور بهرمند شوید.

با شیلی تا چه حد آشنا هستید ؟ مقالات زیر را بخوانید و اطلاعات خود را به روز کنید.

مالیات بر حقوق در شیلی

مالیات بر حقوق در شیلی نوعی مالیات یکپارچه از دسته دوم است که از 0 تا 40% بر اساس دستمزد دریافت می شود. اصولا مالیات بر حقوق توسط کارفرما پرداخت می شود و مؤدیانی که در یک سال مالیاتی درآمدی به دست نیاوردند ملزم به ارائه اظهارنامه نیستند.

طبق اطلاعات به دست آمده سال مالیاتی شیلی با سال تقویمی مطابقت دارد و بدین جهت سال مالیاتی در این کشور از اول ژانویه شروع شده و در 31 سپتامبر به پایان می رسد. در نهایت باید گفت که اظهارنامه مالیاتی سالانه در 30 آوریل سال بعد سررسید است و باید در این تاريخ افراد به پرداخت انواع مالیات در شیلی اقدام فرمایند.

مالیات بر کل درآمد افراد در شیلی     

مالیات بر کل درآمد افراد در شیلی نوعی مالیات همراه جهانی است که دارای نوعی مقیاس تصاعدی می باشد. این مالیات از انواع مالیات در شیلی بر اساس پایه مالیاتی سالانه محاسبه شده و در مورد درآمد حاصل از کلیه منابعی که در پایه مالیاتی لحاظ شده اعمال می شود.

مالیات بر درآمد افراد غیر مقیم در شیلی

مالیات بر درآمد افراد غیر مقیم در شیلی به پاداش یا انتقال درآمد به خارج از کشور یا به صورت کلی به درآمد دریافتی از منبعی در شیلی که توسط افراد غیر مقیم یا افرادی که اقامت دائم در شیلی ندارند اشاره دارد. این مورد از  انواع مالیات در شیلی در منبع درآمد با نرخ 35% (به استثنای موارد خاص) کسر می شود. کسر مالیات قطعی است و مؤدی غیر مقیم ملزم به تسلیم اظهارنامه مالیاتی نیست.

مالیات ملک در شیلی

مالیات بر املاک در شیلی نوعی مالیات بر اموال غیر منقول است که در فواصل زمانی معین و اغلب سالانه بر ارزش اموال مشمول مالیات مانند زمین و خانه پرداخت می شود. چنانچه قصد خرید یا اجاره ملک را دارید اما با شرایط خرید ملک، نحوه یافتن خانه و همچنین قراردادهای اجاره یا خرید ملک آشنایی ندارید، توصیه می کنیم مطالعه مقاله اجاره و خرید ملک در شیلی را به هیچ عنوان از دست ندهید ، لینک مقاله در بالای همین صفحه در باکس کرم رنگ موجود است.

امروزه سیاست های مالیاتی صحیح شیلی سعی دارد که انحرافات اقتصادی را به حداقل برساند. مالیات بر املاک و مستغلات غیر کشاورزی در این کشور 1.4 درصد و برای املاک و مستغلات کشاورزی 1% می باشد. در این بین برخی از املاک و مستغلات از پرداخت انواع مالیات در شیلی معاف می باشند. شما می توانید اطلاعات بیشتر را در جدول زیر مشاهده فرمایید.

نوع مالیات نرخ مالیات
زمین کشاورزی بدون ساختمان های مسکونی 0%
زمین های ارضی با ساختمان های مسکونی 1٪ در سال ارزش کاداستر ساختمان
خانه ها، آپارتمان ها با مساحت قابل استفاده تا 40 متر مربع در محدوده شهر
محل های مسکونی با مساحت قابل استفاده حداکثر 140 متر مربع 0.5٪ در سال
دفاتر 1٪ در سال

مالیات درآمد از سرمایه در شیلی

مالیات درآمد از سرمایه در شیلی در واقع سود مشمول از سرمایه هایی مانند اوراق بهادر است که ممکن است بر اساس معیارهای خاصی مانند مدت زمان نگهداری سهام، ماهیت معمول یا گاه به گاه خرید یا فروش مجدد سهام و رابطه بین فروشنده و خریدار دریافت شود.

در گذشته مالیات بر درآمد سرمایه در این کشور وجود نداشت و جزوی از انواع مالیات در شیلی نبود اما از یک سپتامبر سال 2022  و طبق قانون شماره 21.420 فوریه 2022 این سودها مشمول مالیات ثابت 10٪ شدند و از اول ژانویه 2023 نیز درآمد عایدی از سرمایه در این کشور مشمول مالیات 22% می باشد.

چنانچه قصد سرمایه گذاری در کشور زیبای شیلی را دارید و به دنبال راهی هستید که در طولانی مدت از درآمدهای خوبی بهرمند شوید با کارشناسان خبره رجبی مشورت کنید.

مالیات ارث در شیلی

مالیات ارث در شیلی هرگز موضوع خیلی رایجی نبود و از همین رو برنامه ریزی های مالیاتی در این بخش از روش معمول در سراسر جهان تبعیت می کند. در شیلی مالیات بر ارث بر اساس قانون شماره 16271 حاکم و دارای برخی از ویژگی های اصلی می باشد.

در این کشور اقوام دور مالیات متفاوتی نسبت به اعضای نزدیک تر دریافت می کنند. در کشور شیلی اثر عملی ماهیت مترقی بدان معناست که مالیات این کشور بیشتر ارث های بزرگ تر را مورد هدف قرار می دهد. در حال حاضر وراث و ذی نفعان در کشور شیلی به دسته های زیر طبقه بندی می شوند.

  • گروه اول: همسر، اولاد مستقیم، فرزندان مستقیم، فرزندان فرزندخوانده، فرزندان فرزندخوانده
  • گروه دوم: خواهر و برادر، برادرزاده و خواهرزاده، خاله و عمو، عموزاده اول
  • گروه سوم: اقوام دور

نرخ مالیات ارث در ان کشور اصولا بین 0% تا 35% متغییر است و شما می توانید در جدول زیر اطلاعات بیشتر در مورد نرخ های این مورد از انواع مالیات در شیلی را به دست آورید. اما پیش از آن لازم به ذکر است که پایه مالیاتی ارزش خالص ارث هر یک از وارثان می باشد.

پایه مالیاتی، ATU گروه اول گروه دوم گروه سوم
0 تا 80 1% 1.2٪ 1.4٪
80 تا 160 2.5٪ 3% 3.5٪
160 تا 320 5% 6% 7%
320 تا 480 7.5% 9% 10%
480 تا 640 10% 12% 14%
640 تا 800 15% 18% 21%
800 تا 1200 20% 24% 28%
بیش از 1200 25% 30% 35%

مالیات ارزش افزوده در شیلی

مالیات ارزش افزوده در شیلی که با نام VAT شناخته می شود یکی از انواع مالیات بر مصرف است که به استثنای برخی موارد، به صورت ماهانه پرداخت می شود. این نوع مالیات اصولا در برخی موارد مانند فروش کالا و ارائه خدمات، اجاره اموال منقول و مستغلات، لیزینگ کالا، واردات، حق بیمه و قراردادهای ساخت و ساز اخذ می شود.

در حال حاضر مالیات بر ارزش افزوده عمومی در شیلی 19 درصد ارزیابی شده اما در برخی موارد مانند کالاهای لوکس، مشروبات الکلی، نوشیدنی های غیر الکلی با سطوح بالای قند یا تنباکو این مالیات نرخ های بالاتری را شامل می شود.

در نهایت باید گفت که به طور کلی فروشنده کالا و خدمات مسئولیت پرداخت این نوع از انواع مالیات در شیلی را بر عهده دارد و در صورتی که فروشنده در شیلی ساکن نباشد، وظیفه کسر و پرداخت مالیات بر ارزش افزوده می تواند به خریدار منتقل شود.

مالیات ارزش افزوده در شیلی

روش های معافیت از مالیات در شیلی

روش های معافیت از مالیات در شیلی خیلی آسان نیست اما در برخی از موارد ساکنین این کشور می توانند از پرداخت انواع مالیات در شیلی معاف شوند. این معافیت های مالیاتی خاص در برخی موارد برای فروش سهام، سود سهام، برداشت وجوه متقابل، برداشت مشارکت داوطلبانه بازنشستگی و سایر عواید سرمایه ای که توسط ساکنین به دست می آید، اعمال شود.

در نهایت باید گفت که در سیستم شیلی، استثنائات خاصی وجود دارد که می توان آنها را از مالیات بر ارزش افزوده معاف شد. از این استثنائات می توان به صادرات کالاهای شیلیایی، بهره وام، حمل و نقل بین المللی و خدمات شخصی اشاره کرد.

نرخ مالیات در گوشه گوشه جهان را مقایسه کنید.

سوالات پر تکرار انواع مالیات در شیلی

از سال 2020 به بعد نرخ مالیاتی شرکتی در شیلی بر درآمد عمومی فعالیت های شرکتی حدودا 27% در در سیستم یکپارچه جزئی و 25 درصد در سیستم شرکت های کوچک و متوسط ​​است.

این نوع از از انواع مالیات در شیلی بین 0 تا 40% دریافت می شود.

در حال حاضر مالیات بر ارزش افزوده عمومی در شیلی 19 درصد ارزیابی شده اما در برخی موارد مانند کالاهای لوکس، مشروبات الکلی، نوشیدنی های غیر الکلی با سطوح بالای قند یا تنباکو این مالیات نرخ های بالاتری را شامل می شود.

مالیات حق تمبر یکی از انواع مالیات در شیلی است که برای اسناد مالی خاص مانند اسکناس موقت یا برات اعمال شده و نرخ آن بین بین 0.033٪ تا 0.4٪ از مبلغ نشان داده شده توسط این سند متغیر می باشد.

نرخ این مالیات از انواع مالیات در شیلی بر اساس ارزش ملک تعیین می شود.

با توجه به این که انواع مالیات در شیلی موضوعی بسیار پیچیده و عمیق است، توصیه می کنیم برای آشنایی بیشتر با انواع مالیات و همچنین محاسبه مالیات پرداختی با توجه به میزان درآمد یا داراییتان، از طریق دفتر غرب و دفتر مرکزی تهران یا دفتر شیراز با مشاورین شرکت مهاجرتی رجبی در تماس باشید. شما همچنین می توانید با مقاله جذاب کار در شیلی اطلاعات بسیار مفیدی در مورد نحوه ورود به بازار کار و همچنین قوانین کاری این کشور به دست آورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5/5 - (1 امتیاز)

یک تخفیف ویژه داریم! 
به مناسبت سال جدید میلادی!

تا آخر دی، می‌تونی با 30درصد تخفیف ، مشاوره تخصصی بگیری و 
با 10 الی 30 درصد تخفیف، قرارداد ببندی!

برای هماهنگی با شماره‌های زیر تماس بگیر:
021-91002525
071-91002525

منو
خانه