تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ایتالیا

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ایتالیا بدین علت متقاضیان بسیار دارد که ایتالیا از میزبانان صاحب نام در ارائه امکانات مختلف همچون بورسیه و تحصیل به زبان انگلیسی است و امکان تحصیل دانشجویان از سراسر دنیا را فراهم نموده است.

رشته های پزشکی و دندانپزشکی به عنوان یکی از سرآمدترین رشته های تحصیلی در تمامی دانشگاه های جهان خواهان داشته و رقابت سختی برای ورود و تحصیل در این رشته ها وجود دارد ، دوره تحصیل پزشکی عمومی در سیستم آموزشی ایتالیا شش ساله است که دو بخش پیش بالینی دو ساله و بالینی چهار ساله را در بر می گیرد ، دوره دندانپزشکی نیز 5 ساله بوده و دانشجویان برای ورود به هر دو رشته باید در آزمون های ورودی مشخصی به قبولی برسند که در ادامه به آنها می پردازیم.

اتمام دوره دبیرستان و داشتن مدرک دیپلم اولین پیش نیاز تحصیل در دانشگاهای ایتالیا است و دانستن هر دو زبان انگلیسی و ایتالیایی می تواند در موفقیت شما نقش اساسی داشته باشد ، در صورتی که تمایل دارید در رشته پزشکی و یا دندانپزشکی دانشگاه های ایتالیا به پذیرش برسید ، این مقاله را که توسط کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت ۵۶۲۰۵۱ ( موسسه حقوقی رجبی ثبت ۴۰۴۵۱ ) مطابق با آخرین و به روزترین اطلاعات جمع آوری شده است ، مطالعه نموده و جهت هرگونه راهنمایی و مشاوره با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

در این مقاله در خصوص تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ایتالیا صحبت خواهیم کرد اما شما قطعا نیاز دارید کلیاتی در خصوص شرایط تحصیل در ایتالیا ، هزینه زندگی ، شرایط کار دانشجویی ، خوابگاه و بسیاری موارد دیگر اطلاعات به روز و صحیح داشته باشید ، پیشنهاد می کنیم در کنار این محتوا ، مقاله جامع تحصیل در ایتالیا را حتماً مطالعه کنید.

فهرست مطالب
تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ایتالیا

در همین ابتدا دعوت می کنیم فایلهای ویدئو و پادکست ارائه شده توسط روناک ، همکار ما در هلدینگ حقوقی مهاجرتی رجبی را ببینید و بشنوید ، در این فایلها که دو دقیقه و نیم زمان دارند با اهم موضوعات این مقاله آشنا می شوید و نکات مهمی در زمینه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ایتالیا را دریافت می کنید ؛ فایل پادکست قابل دانلود است تا در فرصت های بعدی هم بتوانید از آن بهره ببرید.

پادکست تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ایتالیا

پخش ویدیو

آزمون ورودی دانشگاه های پزشکی ایتالیا

لازمه ورود به رشته های پزشکی در ایتالیا شرکت در آزمون های ورودی است که طبق سیستم آموزشی این کشور تعریف شده است ، آزمون IMAT به عنوان یک آزمون ورودی دانشگاه های پزشکی ایتالیا بصورت بین المللی  توسط سازمان آموزش عالی ایتالیا ( MIUR ) طراحی و اجرا می گردد.

این آزمون تنها به افراد شایسته و دارای اطلاعات کافی اجازه می دهد تا به رشته حساس پزشکی وارد شده و تا سطح تخصص تحصیلات خود را ادامه دهند.

در همین ابتدا به شما عزیزان بگوییم که قبولی در این آزمون ها اصلا دشوار نبوده و راز قبولی در آن آماده ساختن خود به اندازه کافی در دروس مورد نظر و همچنین مطالعه آزمون های سال های گذشته است.

اما طیف مطالعات موردنظر در این آزمون گسترده است و نمی توانید طی چند هفته همه آنها را فرا بگیرید و توصیه ما این است که حتما در زمان مناسب و کافی قبل از آزمون مطالعه خود را آغاز کنید ، برای اغلب افراد حداقل زمان مورد نیاز جهت مطالعه به صورت تمام وقت این آزمون سه ماه درنظر گرفته می شود.

آلفا تست یکی دیگر از آزمون های ورودی دانشگاه های ایتالیا است که برای بسیاری از رشته های تحصیلی از جمله پزشکی و دندانپزشکی الزامی بوده و تمامی دانشجویان بومی و خارجی می توانند در آن شرکت کنند ، این آزمون با توجه به رشته انتخابی تعداد سوالات مختلفی داشته و به صورت تستی برگزار می شود.

آزمون آیمت IMAT ایتالیا چیست؟

آزمون پذیرش پزشکی بین المللی IMAT به عنوان یک آزمون استعداد ، بخشی از مراحل پذیرش دانشگاه های ایتالیا است که دانشگاه کمبریج انگلستان نیز در برگزاری آن همکاری می کند ، این آزمون سالانه در اواسط ماه سپتامبر برگزار شده و دانشجویان تنها یک بار فرصت شرکت در آن را دارند ، تاریخ برگزاری آزمون توسط آموزش و پرورش این کشور به صورت رسمی اعلام شده و شما باید از چند ماه قبل و تا تاریخ مقرر شده مراحل ثبت نام را انجام دهید ؛ آزمون آیمت IMAT ایتالیا که به زبان انگلیسی برگزار می شود ، 60 سوال را در بر گرفته و شما به مدت 100 دقیقه فرصت دارید به تمامی آنها پاسخ دهید ، آزمون IMATکه از چهار بخش اصلی تشکیل شده ، شامل کتاب ها و منابع مشخصی است که شما مطالعه ادامه این مقاله و بررسی و دریافت راهنمایی از مشاوران ما می توانید از تمامی آنها به خوبی مطلع شوید ، دقت داشته باشید که متقاضیان هر دو رشته پزشکی و دندانپزشکی باید این آزمون را پشت سر بگذارند و به یک گروه خاص تعلق ندارد.

آزمون آیمت IMAT ایتالیا چیست؟​

محتوای آزمون IMAT ایتالیا

این آزمون متشکل از چهار بخش کلی ست که به شرح زیر هستند:

دانش عمومی و استدلال منطقی (تفکر انتقادی و حل مسئله) : این بخش دانش عمومی و مهارت های فکری را که دانش آموزان باید برای موفقیت در یک دوره تحصیلی به بهترین شکل ممکن داشته باشند ، ارزیابی می کند ، چنین مهارتهایی برای هرگونه تحصیلات آکادمیک اساسی است ، که اغلب دانشجویان را ملزم به حل مشکلات جدید می کند و یا استدلالهای مطرح شده را برای توجیه نتیجه گیری یا ترویج یا دفاع از یک دیدگاه خاص در نظر می گیرند.

در قسمت دانش عمومی نیز سوالات طیف وسیعی از موضوعات فرهنگی از جمله جنبه های فرهنگ ادبی ، تاریخی ، فلسفی ، اجتماعی و سیاسی را در بر گرفته و بر اساس محتوای درسی مدارس نیستند ، این بخش علاقه دانشجویان در زمینه های مختلف را محک زده و داوطلبانی که علاقه زیادی به رویدادهای جاری دارند و به طور مرتب با اخبار ملی و بین المللی به روز هستند ، برای پاسخگویی به این نوع سوالات آمادگی بهتری خواهند داشت.

در بخش حل مسئله نیز باید باید برای یک مشکل در دنیای واقعی که مملو از اطلاعات مختلف است تنها مهم ترین شان که برای یافتن راه حل مناسب هستند را بیابید ، سپس مراحل انجام را مشخص نموده و در نهایت به راه حل مناسب برسید ، مجموع این قسمت 22 سوال ( 10 استدلال منطقی و 12 دانش عمومی ) را در بر می گیرد.

بخش دوم ، سوم و چهارم آزمون IMAT ایتالیا

زیست شناسی : به عنوان پارت دوم با 18 سوال شش بخش اصلی شیمی موجودات زنده ، سلول به عنوان اساس زندگی ، انرژی زیستی ، تولید مثل و وراثت ، ارث و محیط زیست و آناتومی و فیزیولوژی حیوانات و انسان ها را شامل می شود ، دقت داشته باشید که هر یک از این موارد دارای محتوای درسی مخصوص به خود هستند که در مجموع بخش زیست را به عنوان یکی از اصلی ترین علوم موردنیاز رشته پزشکی و دندانپزشکی تشکیل می دهند.

شیمی : بخش سوم آزمون که در 12 سوال طراحی شده ، دانش شیمی دانشجو را محک می زند و داوطلبان باید در مباحث ترکیب ماده ، ساختار اتمی ، جدول تناوبی عناصر ، پیوند شیمیایی ، مبانی شیمی معدنی ، واکنشهای شیمیایی و استوکیومتری مباحث لازم را بدانند.

فیزیک و ریاضیات : را می توان آخرین بخش این آزمون ورودی دانست که در بخش فیزیک مباحث مقیاس ها ، سینماتیک ، پویایی شناسی ، مکانیک سیالات ، ترمودینامیک ، الکترواستاتیک و الکترودینامیک و در ریاضیات مجموعه های جبری و عددی ، کارکرد ، هندسه و احتمال و آمار محتوای اصلی سوالات را تشکیل می دهند ، این بخش را می توان کوچک ترین قسمت آزمون دانست زیرا تنها 8 سوال دارد.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

تحصیل ارزان رشته های پزشکی در ایتالیا با دریافت مشاوره از کارشناسان با تجربه و آگاه رجبی!

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

ویژگی های آزمون IMAT ایتالیا

آزمون IMAT ایتالیا یک آزمون کتبی است که تمامی سوالات آن 5 گزینه ای ( از A تا E ) طراحی شده و طبق سیستم زیر نمره دهی می شود:

  • 5/1 امتیاز برای هر پاسخ درست
  • منفی4/0 امتیاز برای هر پاسخ اشتباه

و به سوالات پاسخ داده نشده امتیازی تعلق نمی گیرد ، یک امتیاز کلی ( حداکثر 90 امتیاز ) همراه با جزئیات امتیاز هر بخش در کارنامه فرد گزارش می شود ، هزینه آزمون 130 یورو می باشد و داوطلبان می توانند علاوه بر کشور ایتالیا در 22 کشور دیگر دنیا در این آزمون شرکت کنند.

متقاضیان ازکشورمان ایران می توانند در شهرهایی همچون دوبی ، استانبول و یا در اوپا مانند لندن ، مونیخ ، پاریس و یا هر یک از شهرهایی که امکان رفتن به آن را دارند ، در این آزمون شرکت کنند.

نحوه ثبت نام در آزمون IMAT ایتالیا

اگر فردی شهروند اتحادیه اروپا است یا در نروژ ، ایسلند ، سوئیس ، لیختن اشتاین ، سان مارینو یا واتیکان زندگی می کند نیازی به انجام مراحل پیش ثبت نام ندارد ، دانشجویان متقاضی خارج از اتحادیه اروپا نیز باید ضمن تماس با سفارت ایتالیا مدارک لازم جهت ثبت نام را دریافت و فرم A را تکمیل و ارسال کنند.

در قدم اول مدرک دیپلم شما مورد ارزیابی قرار گرفته و توسط سفارت تایید می شود که صلاحیت لازم جهت شرکت در آزمون پزشکی را دارید ، دقت داشته باشید که در هنگام انجام پیش ثبت نام از مدارک لازم جهت تهیه ویزا نیز مطلع شوید تا در زمان مشخص شده بر روی روش ثبت نام متمرکز شوید.

دقت داشته باشید که اگر فرد در زمان ثبت نام دبیرستان خود را تکمیل نکرده باشد ، مراحل ثبت نام او متفاوت خواهد بود ، تنها تفاوت این است که تقاضای او برای پذیرش در مدارس پزشکی در ایتالیا به شرط قبولی در آزمون های نهایی دبیرستان است.

با پیش ثبت نام به صورت آنلاین فرد نمی تواند در آزمون IMAT شرکت کند و باید مراحل ثبت نام را به صورت کامل پشت سر بگذارد ، تاریخ دقیق بین ماه های آوریل و ژوئن اعلام می شود و با مراجعه به سایت www.universitaly.it تمامی اطلاعات لازم در رابطه با زمان ثبت نام را دریافت کنید.

دانشکده پزشکی تورین (تورینو) روش خاصی برای پیش ثبت نام با تاریخ های مشخص دارد که حتما باید صفحه اختصاصی آنها را بررسی کنید.

روناک ، در این بخش از مقاله هم نحوه برگزاری آزمون ها IMAT و Alfa test رادر دو فایل ویدئویی و پادکست به شما ارائه داده ، فایل ها را ببینید و بشنوید تا نکات جالبی در این زمینه بدانید.

پادکست آزمون های IMAT و ALFA TEST

آزمون آلفا تست ALPHA TEST ایتالیا

آزمون آلفا تست ALPHA TEST ایتالیا در سال 1987 توسط و به نام یک موسسه انتشاراتی در شهر میلان ایتالیا به وجود آمد که مسئولیت برگزاری و انتشار منابع آزمون را داراست ، این آزمون که با همکاری وزارت آموزش و پرورش ایتالیا برگزار می شود ، نقش مهمی را در پذیرش دانشجویان ورودی به دانشگاه های این کشور ایفا می کند و هر دانشجویی که تمایل به ادامه تحصیل در دانشگاه های ایتالیا دارد باید این آزمون را پشت سر گذاشته و در آن به قبولی برسد.

آزمون آلفا که شباهت زیادی به کنکور کشورمان دارد ، نیازمند کسب آمادگی قبلی بوده و در ابتدای هر سال تحصیلی برگزار می گردد ، دانشگاه هایی با ظرفیت محدود بخصوص در رشته های علوم پزشکی توانسته اند از طریق این آزمون به افراد با استعداد برای تحصیل دست یافته و امکانات لازم تا رسیدن به دوره تخصص را فراهم می سازند.

آزمون آلفا تست علاوه بر رشته های پزشکی برای سایر رشته های مقطع کارشناسی ایتالیا به زبان ایتالیایی برگزار می شود و با توجه به رشته موردنظر دارای تعداد سوالات و محتوای مشخصی است ، طبیعتا دانشجویی که به دنبال تحصیل رشته های علوم پزشکی در دانشگاه های این کشور است باید نمره عالی را در این آزمون کسب کرده و شایستگی خود را اثبات کنند ، شرکت در آزمون آلفا دارای محدودیت سنی نیست که البته به افراد زیر18 سال توصیه نمی شود.

آزمون آلفا تست ALPHA TEST ایتالیا

شرایط آزمون آلفا تست ایتالیا

مطالعه کتاب های این آزمون برای تمامی رشته ها و مقاطع ضروری است تا شانس قبولی را تا حد ممکن بالا ببرد ، به دلیل شهرت کتاب های این موسسه و هم چنین مسئولیت آن در برگزاری آزمون ، دوره های آمادگی آزمون های ورودی دانشگاه های ایتالیا نیز به آلفا تست شهرت یافته اند.

خوب است بدانید که تفاوت آزمون آلفا با آزمون IMAT در موضوع برگزاری است به طوری که آزمون IMAT به زبان انگلیسی برگزار می شود در حالی که آزمون آلفا به زبان ایتالیایی بوده و تمامی رشته های دانشگاهی را در بر می گیرد.

شرکت در آزمون آلفا به شما کمک می کند تا بتوانید در دانشگاه های تراز اول ایتالیا به تحصیل مشغول شده و آینده کاری خود را تضمین نمایید ، البته خوبی شرکت در این آزمون این است که حتی در صورت قبول نشدن ظرفیت خالی دانشگاه هایی انتخابی تان در برخی رشته ها اعلام شده و می توانید در صورت علاقه در آنها ثبت نام کنید.

آلفا تست تنها یک بار در سال و معمولا در ماه سپتامبر برگزار می شود که ثبت نام حدود دو ماه زودتر و در ماه جولای انجام می شود ، دقت داشته باشید که امکان تقاضا برای چندین دانشگاه وجود داشته و شما محدود به انتخاب رشته در یک دانشگاه نخواهید بود ، این آزمون در 35 شهر ایتالیا برگزار می شود و دانشجویان برای شرکت در آن باید با دریافت ویزا به ایتالیا سفر کنند ، شما می توانید به صورت آنلاین در سایت رسمی آزمون هزینه شرکت را که در حدود 130 یورو است پرداخت و مراحل را کامل کنید ، سپس برای دریافت ویزا به سفارت این کشور مراجعه کنید.

برای تحصیل در دانشگاه های ایتالیا اطلاعاتی جامع و به روز نیاز دارید ، مقالات زیر با همین هدف به شما تقدیم شده است.

محتوای آزمون آلفا تست ایتالیا

برای هر رشته تحصیلی محتوای آزمون متفاوت و سوالات آن چند گزینه ای می باشد و دقت داشته باشید که این آزمون دارای نمره منفی است که هر پاسخ درست یک نمره و هر پاسخ اشتباه 0،25 امتیاز منفی به همراه دارد ، در واقع هر چهار سوال اشتباه شما یک سوال صحیح را از بین می برد.

معمولا تعداد 60 تا 80 سوال که به دو بخش عمومی و تخصصی تقسیم شده اند ، باید در دو ساعت پاسخ داده شوند که کتاب هایی برای آمادگی در این آزمون وجود دارد که شما باید به سراغ آنها رفته و خود را برای بخش های مختلف آن آماده کنید.

این کتاب ها تمامی آزمون های برگزار شده در سال های قبل را شامل می شوند که از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند و می توانید از سایت رسمی این آزمون آنها را به مناسب ترین قیمت همراه با تخفیف خریداری کنید ، برای قبولی در ازمون نیز باید حداقل نمره 20 از 90 را کسب کنید که با نمره کمتر شانس پذیرش شما بسیار کم خواهد شد.

دقت داشته باشید که این سطح نمره نشان دهنده سختی این آزمون است که شما با مراجع به سایت دانشگاه های موردنظر خود می توانید از نتیجه آزمون مطلع شوید ، آلفا تست یک امتحان بدون مصاحبه است که شما با قبولی در آن مستقیما به دوره تحصیلی خود وارد می شوید ، جهت دریافت نمونه سوالات شال های قبل این آزمون می توانید به سایت www.alphatest.it مراجعه کنید.

شرایط پزشکی و دندانپزشکی در ایتالیا

همانگونه که در ابتدای مقاله گفته شد تحصیل در رشته پزشکی به دو بخش پیش بالینی و بالینی تفسیم می شود که در دوره پیش بالینی دروس زیست شناسی ، آناتومی ، شیمی ، ریاضیات ، فیزیک ارائه می شوند و در دوره بالینی دانشجویان به صورت عملی در بیمارستان های آموزشی آموزش می بینند ، در مجموع این شش سال دانشجویان باید 360 واحد درسی را پشت سر بگذارند که واحدهای درمانگاه ، اقامتگاه بهداشتی و پروژه های عملی در دو سال آخر نیز در آن جای گرفته اند.

دوره دندانپزشکی نیز که می تواند چها تا پنج سال زمان ببرد دانشجویان را با علوم زیستی ، علوم کلینیکی و واحدهای عملی دندانپزشکی آشنا می سازد و دو سال آخر دانشجویان به صورت کامل در تعامل با بیماران قرار گرفته و درمان های مرتبط با سلامت را تمرین خواهند کرد.

در کل دوره تحصیل دانشجویان در زمینه پیشگیری ، تشخیص و درمان بیماری ها به مهارت کافی می رسند و این امکان برای دانشجویان هر دو رشتهوجود دارد که پس از دوره عمومی ، برای تحصیل در دوره تخصص نیز اقدام کنند و در دانشگاه های ایتالیا به یک پزشک متخصص حاذق تبدیل شوند.

شرایط اصلی تحصیل در هر دو رشته پزشکی و دندانپزشکی شرکت در یکی از دو آزمون IMAT و آلفا تست و فراهم نمودن پیش نیازهای مرتبط با هر یک است که می توانید با مطالعه کامل این مقاله از تمامی بخش های آن مطلع شوید.

شرایط پزشکی و دندانپزشکی در ایتالیا

هزینه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ایتالیا

هزینه تحصیل در دانشگاه های خارج کشور آن هم در رشته هایی هچون پزشکی و دندانپزشکی از جمله مواردی است که باید از همان ابتدا به صورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد ، رشته های علوم پزشکی در تمامی دانشگاه های جهان جزو گرانترین رشته های دانشگاهی قرار گرفته و در صورتی که بورسیه تحصیلی برای دانشجو وجود نداشته باشد ، استطاعت مالی خوبی را می طلبد.

دانشگاه های خصوصی شهریه بالاتری را از دانشگاه های دولتی شامل شده و در صورتی که بتوانید در دانشگاه های دولتی پذیرفته شوید شهریه بسیار پایینی را پرداخت خواهید کرد ، فراموش نکنید که زبان تحصیل در میزان شهریه شما موثر است و البته فرصت دریافت بورسیه نیز وجود دارد که در ادامه مقاله به آن پرداخته ایم.

هزینه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ایتالیا با یکدیگر تفاوت داشته و در هر دانشگاه متغیر است که در ادامه به برخی از انها اشاره می کنیم:

  • شهریه رشته پزشکی در دانشگاه میلان از 600 تا 4000 هزار یورو
  • شهریه رشته پزشکی و دنداپزشکی در دانشگاه ناپل از 550 تا 2500 یورو
  • شهریه رشته پزشکی و دندانپزشکی بولونیا از 400 تا 4000 ورو
  • شهریه رشته پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه فلورانس از 156 تا 2700 یورو
  • شهریه رشته پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه پادوا تا 2700 یورو
  • شهریه رشته پزشکی دانشگاه باری تا 2000 یورو

البته در اغلب دانشگاه های بالا دانشجویان قادر به دریافت بورسیه تحصیلی بوده و حداقل هزینه را متحمل می شوند.

به عنوان مثال در آزمون IMAT ابتدا کسی که در قسمت دانش عمومی و استدلال منطقی نمره بیشتری کسب کرده باشد ، در رتبه بالاتری قرار خواهد گرفت ، اگر این نمره یکسان باشد ، زیست شناسی مورد بررسی قرار گرفته و اگر دو نمره زیست شناسی نیز یکسان باشد ، در آن صورت به سراغ نمره شیمی می روند و نهایتا نمره ریاضیات و فیزیک. اگر نمرات در تمامی بخش ها یکسان باشد ، داوطلب دارای گواهینامه زبان انگلیسی فرد برتر خواهد بود که البته رسیدن تا مرحله مدرک زبان انگلیسی تقریبا غیر ممکن است زیرا در یکی از مراحل قبل تکلیف مشخص شده است. پس از پشت سر گذاشتن آزمون ورودی در هنگام ثبت نام در دانشگاه باید مدرک زبان انگلیسی و یا ایتالیایی خود را ارائه دهید ، البته این نکته نیز حائز اهمیت است که بهترین دانشگاه های هر کشور تحصیل در رشته هایی همچون پزشکی را به زبان بومی خود در الویت قرار می دهند و برای تحصیل به زبان ایتالیایی باید مدرک این زبان در سطح B2 داشته باشید.

مدرک زبان و محدودیت سنی رشته های پزشکی در ایتالیا

در طول سالیان گذشته دانشگاه های پزشکی متعددی در ایتالیا امکان تحصیل به زبان انگلیسی را برای دانشجویان متقاضی داخلی و خارجی فراهم نموده اند ، طبق قوانین سیستم آموزشی این کشور نیازی به ارائه مدرک زبان انگلیسی جهت شرکت در آزمون ها وجود نداشته و تنها در صورتی که دو داوطلب در آزمون نمره دقیقا یکسان کسب کنند ، مدرک زبان آنها به عنوان یک امتیاز مورد بررسی قرار می گیرد.

به عنوان مثال در آزمون IMAT ابتدا کسی که در قسمت دانش عمومی و استدلال منطقی نمره بیشتری کسب کرده باشد ، در رتبه بالاتری قرار خواهد گرفت ، اگر این نمره یکسان باشد ، زیست شناسی مورد بررسی قرار گرفته و اگر دو نمره زیست شناسی نیز یکسان باشد ، در آن صورت به سراغ نمره شیمی می روند و نهایتا نمره ریاضیات و فیزیک.

اگر نمرات در تمامی بخش ها یکسان باشد ، داوطلب دارای گواهینامه زبان انگلیسی فرد برتر خواهد بود که البته رسیدن تا مرحله مدرک زبان انگلیسی تقریبا غیر ممکن است زیرا در یکی از مراحل قبل تکلیف مشخص شده است.

شرط سنی تحصیل در ایتالیا

محدودیت سنی از جمله فاکتورهای مهمی است که می تواند روند پذیرش در دانشگاه های خارج کشور از جمله ایتالیا را تحت تاثیر قرار دهد ، محدودیت سنی در دانشگاه های پزشکی ایتالیا حداقل 18 سال درنظر گرفته شده است که البته در برخی دانشگاه ها می تواند لحاظ نشده و یا علاوه بر حداقل شامل حداکثر محدودیت سنی نیز شود.

در حوزه علوم پزشکی دانشگاه های ایتالیا معمولا حداکثر محدودیت سنی لحاظ نمی شود و برای ورود نیز داشتن مدرک دیپلم و یا تجربیات و علم موردنظر دانشگاه مورد توجه است ، از این رو علاوه بر انکه در درخواست به دانشگاه های این کشور می توانید آزادانه عمل کنید ، توصیه می کنیم که شرایط سنی دانشگاه موردنظر خود را حتما به دقت بررسی کنید.

تحصیل پزشکی در ایتالیا با مدرک دیپلم

سیستم تحصیل در مدارس ایتالیا بدینگونه است که با پشت سر گذاشتن دو دوره دبیرستان سطح اول و سطح دوم دانش آموزان موفق به دریافت مدرک دیپلم خود شده و می توانند تحصیل پزشکی در ایتالیا با مدرک دیپلم را تجربه کنند.

در این سیستم آموزشی دانش آموزان در سن ۱۸ سالگی مدرک دیپلم خود را دریافت کرده و متوسطه دوم نقش اصلی را در آینده دانش اموزان دارد ، در این مقطع دانش اموزان رشته مورد علاقه خود را انتخاب کرده و می توانند با کسب نمرات بالا و قراهم نمودن سابقه تحصیلی درخشان مقدمات ورود به دانشگاه را آسانتر سازند.

البته مدارس بین المللی و خصوصی متعددی وجود دارند که دانش آموزان علاقه مند می توانند از چند سال قبل از ورود به دانشگاه به این سیستم وارد شده و مسیر خود برای راه یافتن به موسسات اموزش عالی را آسانتر سازند ، ورود به رشته های پزشکی در دانشگاه های ایتالیا مانند کشورمان ایران با داشتن مدرک دیپلم امکان پذیر است و دانشجویان نیازمند پشت سر گذاشتن دوره های تحصیلی خاصی نیستند.

تحصیل پزشکی در ایتالیا با مدرک دیپلم

برای ورود به دانشگاه های ایتالیا باید علاوه بر داشتن مدرک دیپلم ، در کشور خود واجد شرایط ادامه تحصیل بوده و هیچ گونه منعی برایتان وجود نداشته باشد ، ورود به یکی از بهترین سیستم های آموزشی جهان مستقیما با مدرک دیپلم موقعیتی است که نباید آن را از دست ندهید.

از کشورهای دیگری که می توانید با مدرک دیپلم برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی اقدام کنید ، آلمان است ، در مقاله تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان کلیه هزینه ها و آزمون های ورودی این دو رشته را شرح داده ایم.

تحصیل رایگان پزشکی و دندانپزشکی در ایتالیا

تحصیل رایگان پزشکی و دندانپزشکی در ایتالیا

یکی از دلایل استقبال از دانشگاه های ایتالیا امکان تحصیل رایگان پزشکی و دندانپزشکی در ایتالیا و بهره مندی از بورسیه های مختلف در این کشور است ، البته تحصیل به صورت کاملا رایگان به این گونه که شما هیچ گونه هزینه ای را در رابطه با تحصیل در ایتالیا متحمل نشوید وجود ندارد ، اما با دریافت بورسیه می توانید شهریه دانشگاه و بخش قابل توجهی از هزینه های خود را کاهش داده و با کم ترین هزینه به تحصیل مشغول شوید.

هر دانشگاه بورسیه و شرایط خاص خود را در اعطای آنها به دانشجویان داشته و می تواند در این امر کاملا مستقل عمل نماید اما مجموعه ای از نکات به صورت کلی وجود دارند که رعایت آنها باعث افزایش شانس شما در دریافت بورسه تحصیلی می شود ، یکی از مهم ترین این شرایط تسلط و ارائه مدرک زبان ایتالیایی به دانشگاه است.

دانشگاه های این کشور الویت حمایت از دانشجویان را به افرادی اختصاص می دهند که بتوانند به زبان رسمی این کشور تحصیل کنند تا امکان استفاده از آنها را پس از اتمام دوره تحصیل داشته باشند.

خوب است دقت داشته باشید که دریافت بورسیه تحصیلی در دانشگاه های ایتالیا برای دانشجویان خارجی راه آسانی نیست و نیازمند پشتکار و البته وجود افراد متخصص در این مسیر است که از طریق آشنایی با سیستم آموزشی ایتالیا رسیدن به بورسیه را برای شما آسانتر سازند ، در ادامه بورسیه تحصیلی دانشگاه های ایتالیا را بیشتر برای شما توضیح خواهیم داد که با تلاش اصلا غیر ممکن نبوده و به راحتی به ان دست خواهید یافت ؛ ضمناً اگر به دنبال تحصیل رشته های علوم پزشکی در خارج از کشور و با هزینه های کمتر هستید می تواند کشور مجارستان را نیز بررسی کنید ، تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در مجارستان به معنی دریافت مدرکی معتبر در کل اروپا و جهان است.

مزایای تحصیل پزشکی در ایتالیا

مزایای تحصیل پزشکی در ایتالیا چیست؟ تحصیل در کشور ایتالیا برای بسیاری از دانشجویان مانند یک رویا است که تمام تلاش خود را برای رسیدن به آن به کار می گیرند ، این کشور به شما فرصت می دهد بتوانید پس از اتمام دوره تحصیل خود برای رسیدن به اقامت اقدام کنید.

علاوه بر این ایتالیا یکی از کشورهای با تمدن و مهم جهان است که تاریخ غنی دوره رنسانس را در خود جای داده و توانسته به یکی از موفق ترین کشورها در تمامی زمینه ها از جمله معماری ، هنر و مد مبدل شود ؛ زمینه آموزش در این کشور به چندین قرن می رسد و سرمایه گذاری های انجام شده در بخش تحصیل آن را در کمترین کشوری یافت ، فرهنگ جذاب ، رفاه بالا ، هزینه تحصیل مناسب ، به همراه وجود زبان انگلیسی در سیستم آموزشی این کشور از دیگری مزایای اصلی تحصیل در ایتالیا است که می تواند برای دانشجویان خارجی جذاب باشد.

در رابطه با تحصیل رشته های پزشکی نیز باید گفت که شما لزوما نیازمند ارائه مدرک دیپلم در رشته های ریاضی و یا تجربی نیستید و می توانید با هر مدرک دیپلم تقاضای شرکت در آزمون IMAT را داشته باشید ، هم چنین شرط معدل نیز در بررسی ها به عنوان یک معیار اصلی بررسی نمی شود و شما عزیزان می توانید تنها با تمرکز بر روی آزمون ورودی رویای تحصیل در رشته پزشکی و یا دندانپزشکی ایتالیا را برای خود محقق سازید.

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ایتالیا

معایب تحصیل پزشکی در ایتالیا

با وجود مزایای فراوان تحصیل در کشور ایتالیا ، دانشجویان باید از معایب تحصیل در این کشور و چالش هایی که احتمالا سر راهشان قرار می گیرد ، مطلع باشند ، یکی از اصلی ترین معایب تحصیل در این کشور عدم وجود بازار کار مناسب است ، ایتالیا از جمله کشورهایی ست که آمار بیکاری آن در بسیاری از زمینه ها نسبتا بالا بوده و نمی توان در تمامی مشاغل به موقعیت شغلی مناسب رسید.

هم چنین تسلط به زبان ایتالیایی برای برخی از دانشجویان یک مشکل بزرگ به شمار می رود که نمی توانند به آشنایی و مهارت کافی در این زبان برسند ، گرچه ایتالیایی یک زبان شیرین و زیبا است اما یادگیری آن نیازمند تلاش و پشتکار است که باید زمان کافی را به آن اختصاص دهید ، زیرا برای برقراری ارتباط و بودن در میان مردم این کشور به زبان ایتالیایی نیاز خواهید داشت.

از دیگر نکاتی که شاید برایتان به عنوان معایب تحصیل در ایتالیا جالب باشد ، وجود زیاد توریست و گردشگر در شهرهای این کشور است که همراه با تلاطم عادی مردم این کشور ، به اکثر شهرها جلوه شلوغ و پرترافیکی می بخشد.

البته وجود معایب و مزایای تحصیل در کشور ایتالیا تا حد زیادی به ویژگی های شخصیتی هر فرد نیز بستگی دارد و نمی توان به صورت مطلق هر ویژگی را در دسته مزایا و معایب قرار داد ، اما در مجموع کشور ایتالیا مقصدی با مزایای فراوان است که معایب آن اندک و انتخاب عاقلانه خواهد بود.

تحصیل در دانشگاه های ایتالیا ، دریافت بورسیه های تحصیلی را به ذهن می آورد چراکه ایتالیا به ارائه بورسیه هایی با پوشش مناسب در جهان شناخته شده است ؛ در وبینار ارائه شده توسط هلدینگ حقوقی مهاجرتی رجبی ، کارشناس ارشد مهاجرتی ، مرجان دارایی با شما در این زمینه صحبت می کند ، مدت زمان این وبینار حدود دو ساعت است و اطلاعات بسیار کاملی در خصوص انواع بورسیه های ارائه شده در دانشگاه های ایتالیا و شرایط دریافت آن ها ارائه شده است ، وبینار را ببینید و بعد با درج شماره تماس در باکس مشاوره رایگان با همکاران مجرب ما گفت و گو کنید.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

بررسی اولیه شرایط شما برای تحصیل در دانشگاه های ایتالیا رایگان است! شماره تماس خود را درج کنید.

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

مدارک مورد نیاز پذیرش رشته های پزشکی ایتالیا

پذیرش در دانشگاه های پزشکی ایتالیا دو مرحله اصلی ثبت نام در آزمون و پس از قبولی ، ثبت نام در دانشگاه را شامل می شود که شما باید مدارک مشخصی را اماده و ارائه نمایید ، ثبت نام در آزمون نیازمند گواهی دیپلم شما به عنوان مهم ترین مدرک است اما برای ثبت نام در دانشگاه باید مدارک زیر را با دقت و به صورت ترجمه شده ارائه دهید:

  • کپی شناسنامه
  • عکس پاسپورتی
  • ریز نمرات
  • تکمیل فرم درخواست پذیرش از دانشگاه
  • رزومه تحصیلی ( دیپلم 12 ساله و پیش دانشگاهی به همراه ریز نمرات )
  • انگیزه نامه تحصیل در ایتالیا
  • گواهی تسلط به زبان انگلیسی یا ایتالیایی ( حداقل نمره آیلتس ۶٫0 (
  • گواهی قبولی در آزمون ورودی
  • گواهی ارزشیابی مدارک تحصیلی( Dichiarazione Di Valore )

در هنگام اخذ ویزا نیز باید مدارک دیگری همچون بیمه ، گواهی سلامت و گواهی تمکن مالی را همراه با نامه پذیرش از دانشگاه ارائه دهید.

سوالات پر تکرار تحصیل پزشکی و دندانپزشکی درایتالیا

در رابطه با تحصیل رشته های پزشکی ، باید گفت که شما لزوما نیازمند ارائه مدرک دیپلم در رشته های ریاضی و یا تجربی نیستید و می توانید با هر مدرک دیپلم تقاضای شرکت در آزمون IMAT را داشته باشید ، هم چنین شرط معدل نیز در بررسی ها به عنوان یک معیار اصلی بررسی نمی شود و شما عزیزان می توانید تنها با تمرکز بر روی آزمون ورودی رویای تحصیل در رشته پزشکی و یا دندانپزشکی ایتالیا را برای خود محقق سازید.

بله ، برای دانشجویان ایرانی بورسیه های استانی ایتالیا می تواند بهترین گزینه باشد که نشان دهد پرداخت هزینه های دانشگاه های ایتالیا برای آنها دشوار و خارج از توان است.

در واقع بورسیه استانی به دانشجویانی تعلق می گیرد که بتوانند نشان دهند که به دلیل نداشتن موقعیت مالی مناسب قادر به ادامه تحصیل نیستند ، البته وضعیت خانواده فرد متقاضی مانند شرایط شغلی والدین ، بیمه ، تعداد افراد خانواده و غیره مورد بررسی قرار می گیرد ، شهریه برای این دانشجویان به صورت کامل حذف شده و مواردی همچون خوابگاه ، غذا و حمل و نقل عمومی می تواند به او تعلق گیرد.

محدودیت سنی در دانشگاه های پزشکی ایتالیا حداقل 18 سال درنظر گرفته شده است و در دانشگاه های ایتالیا معمولا حداکثر محدودیت سنی لحاظ نمی شود.

هزینه ها بسته به دانشگاه متفاوت است برای مثال به لیست زیر توجه کنید : شهریه رشته پزشکی در دانشگاه میلان از 600 تا 4000 هزار یورو شهریه رشته پزشکی و دنداپزشکی در دانشگاه ناپل از 550 تا 2500 یورو شهریه رشته پزشکی و دندانپزشکی بولونیا از 400 تا 4000 ورو شهریه رشته پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه فلورانس از 156 تا 2700 یورو شهریه رشته پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه پادوا تا 2700 یورو شهریه رشته پزشکی دانشگاه باری تا 2000 یورو

آزمون آلفا شباهت زیادی به کنکور کشورمان دارد و نیازمند کسب آمادگی قبلی است و در ابتدای هر سال تحصیلی برگزار می گردد ، دانشگاه هایی با ظرفیت محدود بخصوص در رشته های علوم پزشکی توانسته اند از طریق این آزمون به افراد با استعداد برای تحصیل دست یافته و امکانات لازم تا رسیدن به دوره تخصص را فراهم می سازند. آزمون آلفا تست علاوه بر رشته های پزشکی برای سایر رشته های مقطع کارشناسی ایتالیا به زبان ایتالیایی برگزار می شود و با توجه به رشته موردنظر دارای تعداد سوالات و محتوای مشخصی است.

آزمون پذیرش پزشکی بین المللی IMAT به عنوان یک آزمون استعداد ، بخشی از مراحل پذیرش دانشگاه های ایتالیا است ، این آزمون سالانه در اواسط ماه سپتامبر برگزار شده و دانشجویان تنها یک بار فرصت شرکت در آن را دارند. این آزمون که به زبان انگلیسی برگزار می شود ، 60 سوال را در بر گرفته و شما به مدت 100 دقیقه فرصت دارید به تمامی آنها پاسخ دهید ، آزمون IMAT که از چهار بخش اصلی تشکیل شده ، شامل کتاب ها و منابع مشخصی استکه باید از 3 ماه قبل آن ها را مطالعه کنید و شامل دروس اصلی دبیرستان است.

برای آزمون آلفا بله باید با دریافت ویزا به ایتالیا سفر کنید اما برای آزمون IMAT متقاضیان ازکشورمان ایران می توانند در شهرهایی همچون دوبی ، استانبول و یا در اوپا مانند لندن ، مونیخ ، پاریس و یا هر یک از شهرهایی که امکان رفتن به آن را دارند ، در این آزمون شرکت کنند.

تفاوت آزمون آلفا با آزمون IMAT در موضوع برگزاری است به طوری که آزمون IMAT به زبان انگلیسی برگزار می شود در حالی که آزمون آلفا به زبان ایتالیایی بوده و تمامی رشته های دانشگاهی را در بر می گیرد.

بورسیه تحصیلی در درشته های پزشکی و دندانپزشکی ایتالیا اغلب شهریه دانشگاه را شامل شده و هزینه زندگی و اقامت به عهده دانشجو است ، البته برخی از دانشگاه ها که دارای خوابگاه هستند هزینه سکونت در خوابگاه را نیز جزو بورسیه تحصیلی درنظر می گیرند.

در صورتی که مایل به تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ایتالیا هستید ، ضمن مراجعه به کارشناسان موسسه مهاجرتی رجبی در دو شهر تهران و شیراز ، تمامی مراحل را به صورت دقیق و در موعد مقرر پشت سر بگذارید ، ضمناً برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید مقالات دیگر سایت را مطالعه و مقایسه کنید تا بهترین انتخاب را با توجه به شرایط سنی ، تحصیلی و مالی خود داشته باشید ، پیشنهاد ما مطالعه مقاله تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه است.

برای کسب اطلاعات به روز در زمینه تحصیل رشته های پزشکی در خارج از کشور مقالات زیر را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5/5 - (1 امتیاز)

یک تخفیف ویژه داریم! 
به مناسبت سال جدید میلادی!

تا آخر دی، می‌تونی با 30درصد تخفیف ، مشاوره تخصصی بگیری و 
با 10 الی 30 درصد تخفیف، قرارداد ببندی!

برای هماهنگی با شماره‌های زیر تماس بگیر:
021-91002525
071-91002525

منو
خانه