تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا بدین صورت است که ابتدا باید در یکی از دانشگاه های این کشور به مدت سه یا چهار سال تحصیل در یکی از رشته های علوم پایه یا علوم سلامت مانند میکروبیولوژی ، شیمی ، بیولوژی و غیره را پشت سر بگذارید و سپس با دریافت مدرک لیسانس خود در آزمون های ورودی رشته پزشکی به نام M-CAT و یا دندانپزشکی به نام DAT شرکت کنید.

تحصیل در دوره سلامت، اصلی ترین پیش نیاز ورود به تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا است ، در واقع علوم سلامت به مجموعه ای از علوم کاربردی در زمینه ارائه و بهبود مراقبت های بهداشتی گفته می شود که با سلامت انسان و سایر موجودات زنده مرتبط است.

در این عنوان کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی بابه شماره ثبت ۵۶۲۰۵۱ ( موسسه حقوقی رجبی ثبت ۴۰۴۵۱ ) جامع ترین اطلاعات در باب تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا را در اختیار شما عزیزان قرار می دهند.

دانشجویان با مدرک علوم سلامت می توانند به کار در مشاغل مرتبط با سلامتی پرداخته و یا تحصیلات خود را در سطح تکمیلی مانند پزشکی و دندانپزشکی ادامه دهند . بیش از ۵۰ تخصص مختلف در این دوره وجود دارد و دانشگاه های کانادا برای رشته های پزشکی و دندانپزشکی حداقل دو سال تحصیل در دانشگاه را از متقاضیان درخواست می کنند.

به عنوان مثال ، تحصیل پزشکی در کانادا در دانشگاه های کبک متقاضیان را پس از دو سال تحصیل از دیپلم CEGEP ، که معادل نمره ۱۲ سایر استانها به علاوه سال اول دانشگاه است ، می پذیرند . توصیه می کنیم ضمن مطالعه این عنوان تا انتها ، حتما مقاله تحصیل در کانادا را که توسط کارشناسان ارشد ما تهیه شده است را نیز مطالعه نمایید.

فهرست مطالب
تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا

چنانچه به جای مطالعه محتوای متنی، ترجیح می دهید که به صورت تصویری کلیاتی رو در مورد این مقاله ببینید، فیلم ارائه شده توسط مدیریت محترم هلدینگ حقوقی مهاجرتی رجبی را دیده و یا در صورت نیاز پادکست تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا را دانلود و در زمان دیگری به آن گوش دهید. 

پادکست تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا

پخش ویدیو
منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

برای اطلاع از واقعیت های پزشکی و دندانپزشکی در کانادا، مشاوره رایگان بگیرید!

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

دوره علوم سلامت یا health Science کانادا

دوره علوم سلامت و یا Health Science کانادا دانش و مهارت های اصلی رشته های بهداشتی و سلامت را ترکیب کرده و دانشجویان را با علم و مهارت مورد نیاز جهت ورود به رشته های پزشکی در کانادا آماده می سازد.

دوره های متداول علوم سلامت جهت ورود به تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا شامل کلاس های زیست شناسی ، شیمی و علوم اجتماعی است که در سال های اول و دوم دوره های زیست شناسی مانند بیولوژی مولکولی ، آناتومی ، فیزیولوژی و ژنتیک به همراه تحصیل در آزمایشگاه های شیمی و دوره های علوم اجتماعی مانند روانشناسی ، جامعه شناسی و اقتصاد تدریس میشود.

در طول سال های سوم و چهارم ، دانشجویان کلاس هایی با محتوای مراقبت های بهداشتی ، تجزیه و تحلیل سیستم های بهداشتی و مسئولیت حرفه ای را فرا گرفته و در گرایش های علوم بهداشتی به طور معمول دوره های اخلاقی ، بهداشت جهانی یا اپیدمیولوژی را پشت سر می گذارند ، البته برخی از برنامه ها نیازمند سپری کردن دوره های عملی و کارآموزی جهت به دست آوردن تجربه در محیط های تحقیقاتی ، درمانی و بیمارستان ها می باشد.

دوره علوم سلامت یا health Science کانادا

طول دوره تحصیل پزشکی در کانادا در دانشگاه های کانادا می تواند تا چهار سال زمان ببرد که با داشتن مدرک دیپلم می توانید در دانشگاه های ارائه دهنده این رشته مانند دانشگاه آلبرتا ، دانشگاه انتاریو ، دانشگاه دالهاوزی و غیره ثبت نام کنید.

شرایط تحصیل پزشکی در کانادا

Medical Study Canada

شرایط تحصیل پزشکی در کانادا

با پشت سر گذاشتن دوره سلامت شما واجد شرایط شرکت در آزمون  ورودی دانشگاه و آغاز تحصیل پزشکی در کانادا خواهید بود ، دقت داشته باشید که علاوه بر قبولی در آزمون ، معدل مدرک دوره سلامت بسیار مهم است و از شرایط تحصیل پزشکی در کانادا تلقی می شود . رشته پزشکی در اکثر دانشگاه های کانادا یک دوره چهار ساله است که البته برخی از دانشگاه ها مانند دانشگاه مک مستر و یا دانشگاه کلگری این دوره را به صورت فشرده و بدون وقفه در تابستان به مدت سه سال اجرا می کنند.

نیمه اول برنامه درسی برای تحصیل پزشکی در کانادا بیشتر به آموزش اصول ، یا موضوعات اساسی مرتبط با پزشکی ، مانند آناتومی ، بافت شناسی ، فیزیولوژی ، فارماکولوژی ، ژنتیک ، میکروب شناسی ، اخلاق و اپیدمیولوژی اختصاص دارد .در نیمه دوم دانشجویان در بیمارستان ها در زمینه هایی مانند طب داخلی ، پزشکی خانوادگی ، روانپزشکی ، جراحی ، داروهای اورژانسی ، زنان و زایمان و اطفال با نظارت اساتید به کسب تجربه به صورت عملی می پردازند . پس از پایان دوره سلامت ، افراد بر اساس تمایل شخصی برای ادامه یکی از گرایش های تحصیل پزشکی در کانادا ، دوره رزیدنتی را که می تواند از دو تا ۷ سال زمان ببرد ، انتخاب می کنند که در این دوران امکان کسب درآمد وجود دارد.

دوره های تخصص پزشکی در کانادا

دوره های تخصص پزشکی در کانادا با توجه به نوع تخصص متفاوت است ، به عنوان مثال پزشک خانواده یک دوره دو ساله ، پزشکی مادران و کودکان ، پزشکی سالمندان ، و یا پزشکی ورزشی همگی سه ساله هستند . طب داخلی و اطفال نیز برنامه هایی ۴ ساله ای هستند که در آن می توان سال آخر را برای تکمیل دوره بورسیه پزشکی داخلی عمومی یا اطفال عمومی استفاده و یا اینکه برای یک بورس دیگر (مثلاً قلب و عروق) به کار برد . تخصص های حساس تر مانند جراحی قلب ، جراحی مغز و اعصاب و برخی از برنامه های جراحی عمومی ، ۶ سال زمان می برند و دریافت بورسیه در دوره های فوق تخصص بسیار بیشتر از دوره های قبلی تحصیل پزشکی در کانادا است.

مطالعه مقالات زیر را از دست ندهید تا بتوانید شرایط دانشجویی در کشور کانادا را هرچه بیشتر بشناسید.

آزمون M-Cat پزشکی کانادا 

تمامی داوطلبان علاقه مند به تحصیل پزشکی در کانادا باید در طول و یا پس از اتمام دوره سلامت خود در آزمونی به نام M-Cat با نام کامل Medical College Admission Test شرکت کنند ، این آزمون کلید اصلی راهیابی به رشته پزشکی است که با آگاهی از شرایط آن می توان به راحتی به قبولی رسید.

آزمون پذیرش پزشکی M-cat یک آزمون استاندارد چند گزینه ای و مبتنی بر رایانه است که بیش از ۹۰ سال به عنوان بخشی از پذیرش دانشگاه های پزشکی کانادا اجرا می شود . این آزمون در خارج کانادا و بسیاری از کشورهای دنیا مانند آمریکا و استرالیا دارای اعتبار است و می توان از نمره آن برای پذیرش در دانشگاه های معتبر استفاده کرد.

این آزمون که توسط انجمن کالج های پزشکی آمریکا ( AAMC ) طراحی شده است ، هر ساله ۲۵ بار در ۲۱ کشور جهان برگزار می گردد ، سایت رسمی آزمون aamc.org می باشد که می توانید با مراجعه به آن به آخرین اطلاعات در رابطه به این آزمون را به دست آورید . نمره این آزمون علاوه بر تعیین قبولی شما ، از جنبه های دیگری همچون داشتن توانایی های استاندارد ، پیش بینی موفقیت در این رشته و امکان مقایسه تمامی داوطلبان از مراکز مختلف تحصیلی را نیز فراهم می سازد.

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا

البته این نکته را مدنظر داشته باشید که برخی از دانشگاه های علوم پزشکی کانادا نمره این آزمون را برای پذیرش دانشجویان لحاظ نمی کنند و شما باید شرایط دانشگاه موردنظر خود را در رشته پزشکی به دقت بررسی کنید . کارشناسان ما کوشیده اند تا تمامی جطویات لازم جهت شرکت در این آزمون را در عنوان آزمون M-Cat پزشکی کانادا در اختیارتان قرار دهند.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

برای رسیدن به ویزای تحصیلی کانادا در زمانی کوتاه ، شماره خود را در باکس زیر بگذارید!

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

شرایط تحصیل دندانپزشکی در کانادا

شرایط تحصیل دندانپزشکی در کانادا

تحصیل دندانپزشکی در کانادا محدودیت بیشتری نسبت به رشته پزشکی داشته و دانشجویان خارجی با انتخاب های محدودتری رو به رو هستند ، جهت تحصیل دندانپزشکی نیز باید دوره سلامت را پشت سر بگذارید و معدلی خوب از خود ارائه دهید.

هرچه نمره دروس تخصصی تان در معدل دوره سلامت بالاتر باشد در قبولی آزمون DAT ( Dental Aptitude Test ) شانس بیشتری خواهید داشت؛ گرچه پیش نیاز تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا در هر رشته متفاوت است اما گذراندن دوره سلامت مرتبط با درخواست دانشگاه بسیار مهم است که یک راه ساده برای به دست آوردن این داده ها مراجعه به وب سایت دانشکده های ارائه دهنده تحصیل دندانپزشکی در کانادا است.

هم چنین علاوه بر نمره آزمون تحصیل دندانپزشکی در کانادا مرحله مصاحبه فرصتی است که همه می توانند خود را از سایر متقاضیان متمایز کنند ، آنها باید به هیئت داوران نشان دهند که صادقانه ، کاملاً علاقه مند به حرفه دندانپزشکی هستند.

دروس رشته دندانپزشکی در کانادا

دندانپزشکی حرفه ای بسیار با ارزش است و دندانپزشکان از طریق تشخیص ، درمان و آموزش خدمات بهداشتی ارزشمندی را به عموم مردم ارائه می دهند . کارهای امروز دندانپزشک بسیار گسترده تر از گذشته است و آنها امروزه بیشتر از پر کردن و سوراخ کردن دندانهای بیمار عمل می کنند . یک دندانپزشک معمولی مسئول مواردی همچون مدیریت و تشخیص مشکلات دهان و دندان ، بهبود زیبایی ، تصحیح ، ترمیم ، عمل جراحی ، بازسازی و جلوگیری هستند . تحصیل دندانپزشکی در کانادا چهار سال زمان می برد که در دو سال اول پیش بالینی ، موضوعاتی همچون آسيب شناسي ، بافت شناسی ، ژنتیک ، میکروب شناسی ، فیزیولوژی ، بیوشیمی و آناتومی بعلاوه کلاس های آزمایشگاهی تدریس می شود.

این جلسات به گونه ای طراحی شده است که دانشجویان را درگیر مهارت های مختلف دندانپزشکی مانند ساخت تاج و دندان مصنوعی ، ساخت پل و واکس و نحوه ترمیم و دریل دندان ها می کند.

دورس رشته دندانپزشکی در کانادا در دوره دوم به آموزش های بالینی اختصاص داشته و دانشجویان را به محیط اصلی کار وارد می سازد که پس از اتمام ، به دانشجویان عنوان دکتر پزشکی یا دکتر جراحی دندان اعطا می شود . در زمینه تخصص تحصیل دندانپزشکی در کانادا ۹ گرایش مختلف وجود دارد که دانشجویان با بررسی شرایط می توانند به تحصیل در هر یک بپردازند ، این تخصص ها عبارتند از : ریشه درمانی دندان ، جراحی فک و صورت ، بهداشت عمومی فک و دندان ، پاتولوژی فک و دهان ، لثه درمانی ، پروتز دندان ، رادیولوژی فک و دندان ، دندانپزشکی کودکان و ارتودنسی و ارتوپدی فک و صورت.

آزمون DAT دندانپزشکی کانادا 

قبولی در آزمون DAT ( Dental Aptitude Test ) یکی از مراحل اصلی تحصیل دندانپزشکی در کانادا است که توسط انجمن دندانپزشکی این کشور ( CDA ) و با هماهنگی انجمن دندانپزشکان آمریکا از سال ۱۹۶۶ برگزار می شود . نتیجه این آزمون برای اغلب دانشکده های دندانپزشکی برتر کانادا حائز اهمیت است که البته خوب است ابتدا شرایط موردنظر دانشگاه دلخواهتان را به دقت بررسی کنید تا از الزام شرکت در این آزمون مطمئن شوید.

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا

همچنین فراموش نکنید که با وجود اهمیت این آزمون در پذیرش دانشگاه های دندانپزشکی کانادا فاکتورهای متعددی در قبولی تاثیرگذار هستند و نتیجه آزمون یک عامل در ارزیابی پتانسیل علمی دانشجو است . در صورت نیاز به شرکت در این آزمون باید یک سال قبل اقدام به یادگیری دروس و پشت سر گذاشتن آن نمایید.

نمرات آزمون DAT کانادا در اکثر دانشگاه های آمریکا مورد تایید است اما به دلیل وجود برخی تفاوت ها با نتایج DAT ایالات متحده نمی توان برای پذیرش در دانشکده های دندانپزشکی این کشور از آن استفاده کرد . این آزمون هر سال دو تا سه بار معمولا در ماه های نوامبر و فوریه ، در مراکز مختلف آزمون کانادا برگزار می شود و توانایی عمومی آکادمیک ، درک اطلاعات علمی ، درک بصری دو و سه بعدی و مهارت های دستی را مورد سنجش قرار می دهد . بر روی عنوان آزمون DAT دندانپزشکی کانادا کلیک کنید تا از تمامی جزئیات شرکت در این آزمون مطلع شوید.

هزینه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا برای دانشجویان خارجی ، هزینه های مشخصی را به همراه دارد که بیشتر از دانشجویان بومی این کشور و در هر دانشگاه نیز متفاوت است . علاوه بر این هزینه شرکت در آزمون های ورودی ، دوره پری مدیکال و برخی موارد جزئی دیگر نیز باید مدنظر قرار گیرد . تحصیل در رشته پزشکی و یا دندانپزشکی در اغلب دانشگاه های جهان جزو گران ترین ها بوده و نباید به بورسیه و یا کمک هزینه های چمشمگیری در دانشگاه ها امیدوار بود.

رشته دندانپزشکی نیز دارای شهریه بالاتری نسبت به رشته پزشکی است که یکی از دلایل اصلی آن استفاده از مواد مختلف در طول دوره و کارآموزی است ، دقت داشته باشید که تحصیل دندانپزشکی در کانادا هزینه های دیگری همچون هزینه زندگی ، کتاب و غیره را نیز شامل می شود که در رابطه با رشته پزشکی نیز وجود دارد. شهر انتخابی تان نیز در افزایش و یا کاهش هزینه های متعدد زندگیتان تاثیرگذار است.

چنانچه بخواهیم هزینه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا را در برخی از دانشگاه های این کشور بررسی کنیم ، به صورت جدول زیر خواهد بود:

هزینه تحصیل علوم پزشکی در کانادا
نام دانشگاه دندانپزشکی شهریه نام دانشگاه پزشکی شهریه
دانشگاه مانیتوبا ۲۲،۷۵۹ دلار کانادا دانشگاه تورنتو ۹۱،۷۶۰ دلار کانادا
دانشگاه ساسکاچوان ۵۶،۷۵۸ دلار کانادا دانشگاه مک مستر ۹۵،۹۹۶ دلار کانادا
دانشگاه تورنتو ۵۳،۳۶۵ دلار کانادا دانشگاه بریتیش کلمبیا ۱۸،۴۷۲ دلار کانادا
دانشگاه بریتیش کلمبیا ۷۴،۹۲۴ دلار کانادا دانشگاه مونترال ۲۷،۵۴۸ دلار کانادا
دانشگاه آلبرتا  ۲۱،۵۹۷ دلار کانادا دانشگاه کلگری ۱۵،۷۶۲ دلار کانادا

تحصیل پزشکی در کانادا با مدرک دیپلم

ارائه مدرک دیپلم جهت تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا از الزامات اولیه ثبت نام است . شما با ارائه مدرک دیپلم خود واجد شرایط ورود به دوره سلامت و یا کارشناسی شده و پس از آن می توانید در آزمون ورودی رشته های پزشکی و دندانپزشکی شرکت کنید . دقت داشته باشید که تا حد ممکن معدل مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی خود را بالا ارائه دهید تا شانس بیشتری در رسیدن به پذیرش در دانشگاه های خوب این کشور داشته باشید.

در اغلب دانشگاه های علوم پزشکی مدرک دیپلم شما معادل سازی شده و در صورت نیاز واحدهایی را در ترم یک دانشگاه پشت سر می گذارید . به طور کلی می توان گفت که تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا با مدرک دیپلم بلافاصله پس از دریافت مدرک پایان دوره دبیرستان بهترین زمان برای اقدام است و شانس شما در بالاترین حد ممکن قرار دارد.

 

تحصیل پزشکی در کانادا با مدرک دیپلم
بنابراین چنانچه علاقه مند به تحصیل علوم پزشکی از جمله تحصیل دندانپزشکی در کانادا هستید فرصت را از دست نداده و بلافاصله اقدام نمایید . هم چنین توصیه می کنیم تا با مطالعه عنوان تحصیل در مدارس کانادا از شرایط ورود به شسیستم آموزشی این کشور حتی قبل از دیپلم نیز به خوبی آگاه شوید که روند ورود به دانشگاه را برایتان آسانتر سازد.
مدرک زبان و محدودیت سنی تحصیل پزشکی در کانادا

مدرک زبان مورد نیاز تحصیل پزشکی در کانادا

کانادا کشوری دو زبانه است و فرصت تحصیل پزشکی در کانادا به هر دو زبان انگلیسی و فرانسوی فراهم است که هر دانشگاه با توجه به زبان مورد استفاده خود مدرک زبان موردنظر را از داوطلبان درخواست می کند.
در این کشور دانشگاه های مناطق انگلیسی زبان نمره آزمون استاندارد آیلتس و یا تافل را اغلب پذیرفته و در صورتی که دوره تحصیلی قبل خود را در کشوری انگلیسی زبان و یا به زبان انگلیسی پشت سر گذاشته باشید می توانید بدون ارائه مدرک در زمان مصاحبه ، مهارت خود را نشان دهید.
 
اما اگر بخواهید در یکی از دانشگاه های ایالت کبک تحصیل کنید باید زبان فرانسه را در سطح مورد نیاز دانشگاه فرا بگیرید ، معتبرترین مدارک زبان فرانسه DALF ، DELF یا TCF هستند که البته آزمون TEF رایج ترین آنها است ، امکان یادگیری زبان فرانسه در کالج های این کشور فراهم شده و دانشجویان در دوره های کوتاه و یا بلند مدت به تسلط کافی خواهند رسید.
 
همچنین شما می توانید دوره های زبان فرانسه را در کشور فرانسه بگذرانید و سپس برای کشور کانادا اقدام نمایید که با کیلیک بر روی همین عنوان به جزئیات بیشتر در این رابطه پی خواهید برد.

در مدرک تافل حداقل نمره ۵۸۰ برروی کاغذ یا ۹۳ مبتنی بر اینترنت و در مدرک آیلتس حداقل نمره عمومی ۶٫۰ با حداقل نمره ۵٫۵ در هر بخش از آزمون آکادمیک ( غیر عمومی ) قابل قبول است و نمره باید به طور مستقیم از مرکز تست های آموزشی به دانشگاه ارسال شود و کپی نمرات مورد قبول نیست . در برخی از دانشگاه ها مدرک MELAB و یا CAEL نیز پذیرفته میشوند و با مراجعه به سایت دانشگاه از اطلاعات دقیق مدرک زبان مورد نیاز تحصیل پزشکی در کانادا مطلع شوید.

در رابطه با شرط سنی تحصیل پزشکی در کانادا و یا رشته دندانپزشکی نیز می توان گفت که حداقل سن مورد نیاز برای پذیرش در دانشگاه های پزشکی کانادا ۱۸ سال است اما دانشجویان تا سن ۳۰ سال می توانند این تقاضا را داشته باشند ، البته دقت داشته باشید که هرچه سن شما کمتر باشد در پذیرش دانشگاه و دریافت ویزا شانس بیشتری خواهید داشت . افراد از سن ۱۸ تا ۲۰ بهترین سن را برای قبولی در رشته های علوم پزشکی کانادا دارند ، زیرا بیش از این فاصله گپ تحصیلی هم زیاد می شود و دریافت ویزا هم دشوارتر می شود.

تحصیل رایگان پزشکی و دندانپزشکی در کانادا

تحصیل رایگان پزشکی و دندانپزشکی در کانادا

تحصیل رایگان پزشکی و دندانپزشکی در کانادا را می توان یکی از مزایای اصلی انتخاب این کشور به عنوان مقصد تحصیلی دانست . دانشجویان با داشتن شرایط موردنظر دانشگاه می توانند به بورسیه های مختلف تحصیلی دست یابند که آنها را از پرداخت هزینه های قابل توجهی معاف می سازد.

همچنین فراموش نکنید که برای رسیدن به بورسیه تحصیلی باید با داوطلبانی از سراسر دنیا رقابت کنید که می تواند روند تحصیل را کمی برایتان دشوار سازد ، ایالت و دانشگاه انتخابی به همراه شرایط تحصیلی بسیار موثر هستند و رزومه تحصیلی قوی و معدل بالا از الزامات درخواست بورسیه به شمار می روند.

دقت داشته باشید که بورسیه های تحصیل دندانپزشکی در کانادا و یا سایر علوم پزشکی در این کشور بسیار متنوع بوده و دریافت آن به منزله رایگان شدن تمامی مخارج نیست و در برخی موارد می تواند تنها بخشی از هزینه های شما را در برگیرد ، از این رو شرایط هر بورسیه را به دقت بررسی کرده و با توجه به آن اقدام نمایید.

برخی از بورسیه های موجود نیز تنها به شهروندان و افراد دارای اقامت دائم تعلق می گیرد ، از این رو دانشجویانی که موفق به دریافت بورسیه و کمک هزینه های دانشگاه نمی شوند اقدام به دریافت وام های دانشجویی نموده و با نرخ و بهره مشخص آن را بازپرداخت می کنند ، در ادامه به معرفی برخی از رایج ترین بورسیه های تحصیلی در این کشور می پردازیم و توصیه می کنیم تا حتما عنوان بورسیه های تحصیل پزشکی در کانادا را جهت دریافت جزئیات بیشتر در این زمینه مطالعه کنید.

بورسیه های تحصیل پزشکی در کانادا

دو مدل بورسیه های GRANTS و BURSARIES برای دانشجویانی که استطاعت مالی جهت ادامه تحصیل رشته های پزشکی در کانادا را ندارند طراحی شده است که ملاک های مهمی همچون شرط معدل را درنظر نمی گیرد و موقعیت مالی بیشتر معیار حمایت از دانشجو می باشد.

یک نوع بورسیه دیگر بورس SCHOLARSHIPS است که با سنجش وضعیت تحصیلی دانشجو مانند صلاحیت های علمی و در صورت داشتن شرایط لازم به او تعلق می گیرد و فرد باید بتواند پیشینه تحصیلی درخشانی را به دانشگاه ارائه دهد.

البته باید این نکته را نیز یادآور شویم که در رشته هایی همچون پزشکی و دندانپزشکی که کمتر از ۲۰% دانشجویان موفق به قبولی و تحصیل در آنها می شوند ، دریافت بورسیه های تحصیل پزشکی کانادا دشوار است و در بسیاری از موارد برای دانشجویان متقاضی از ایران غیر ممکن است ، اما برخی از دانشگاه های معتبر که می توانید به دریافت بورسیه در آنها امیدوار باشید شامل دانشگاه مک گیل ، دانشگاه کلگری ، دانشگاه ساسکاچوان و دانشگاه تورنتو است.

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا
مدارک مورد نیاز پذیرش رشته های پزشکی کانادا

Admission Required Documents  

مدارک پذیرش رشته های پزشکی کانادا

جهت ارائه درخواست به دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی کانادا باید مدارک مشخص شده در سایت دانشگاه را فراهم ساخته و در موع مشخص ارسال نمایید . دقت داشته باشید که تمامی مدارک باید هم به صورت اصل و هم کپی و ترجمه شده ارائه شوند و وجود هرگونه نقص و یا کمبود در پرونده تحصیلی موجب رد شدن درخواست شما خواهد شد ، پس در جمع آوری و ارائه مدارک نهایت دقت را داشته باشید تا فرصت را از دست ندهید . اصلی ترین مدارک تحصیلی که در تمامی دانشگاه ها درخواست می شود شامل موارد زیر است:

  • تکمیل فرم درخواست
  • مدرک لیسانس در حوزه مرتبط با علوم پزشکی
  • مدرک زبان انگلیسی و یا فرانسه
  • رزومه تحصیلی ( مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی )
  • قبولی در آزمون ورودی پزشکی
  • پرداخت هزینه پذیرش
  • انگیزه نامه تحصیلی

شرایط ورود به بازار کار پزشکی در کانادا

پس از اتمام دوره تحصیل خود در دانشگاه های کانادا باید مراحل مشخصی را پشت سر بگذارید تا شرایط ورود به بازار کار پزشکی در کانادا را داشته باشید . ارائه مدرک تایید شده از سوی دانشگاه به شما مجوز لازم جهت کار را اعطا می کند که البته در هر ایالت پروسه خاص خود را دارد . شرایط کلی صدور مجوز نظام پزشکی کانادا برای دانشجویان بین‌المللی شامل مراحل زیر است :

  • گذراندن آزمون های MCCEE
  • پاس کردن آزمون MCCQE Part 1
  • موفقیت در آزمون MCCQE PART 2

همانند فارغ التحصیلان رشته‌‌ پزشکی ، کسانی که تحصیل دندانپزشکی در کانادا را پشت سر گذاشته اند ، نیز باید برای آغاز به کار خود از دولتی این کشور مجوز دریافت نمایند که این مرحله با گذراندن دو آزمون NDEB ( National Dental Examining Board of Canada ) زیر نظر سازمان ملی ارزیابی دندانپزشکی کانادا ( NDEB ) امکان پذیر است ، البته هر استان به شکلی جداگانه بورد تخصصی خود را تعیین می کند.

شرایط ورود به بازار کار پزشکی در کانادا
آینده رشته های پزشکی در کانادا

آینده رشته های پزشکی در کانادا

شغل پزشکی یکی از پردرآمدترین شغل های موجود در تمامی کشورهای جهان از جمله کانادا است و فردی که تحصیلات خود را در این کشور به پایان برساند ، مجوز کار در بیمارستان ها و کلینیک ها را دریافت کرده و به فعالیت مشغول خواهد شد.

از آنجا که این کشور با کمبود نیروی متخصص در زمینه پزشکی و دندانپزشکی همراه است ، همواره آینده رشته پزشکی در کانادا برای افراد فارغ التحصیل در این رشته بسیار درخشان استد و طبق آمار پزشکان در این کشور در میان دریافت کنندگان بالاتری حقوق در سطح جهان برخوردارند.

در صورتی که تحصیل خود را تا مراحل تخصص نیز ادامه دهید درآمد شما بسیار بالاتر رفته و می توانید به عضویت در انجمن های معتبر در دنیا نیز درآیید ، البته ایالتی که در آن ساکن و به کار مشغول می شوید می تواند در میزان درآمد شما موثر باشد اما به در مجموع با پشت سر گذاشتن مراحل پذیرش و دوران تحصیل می توانید به داشتن آینده ای روشن و راحت مطمئن باشید .

توصیه می کنیم تا حتما به عنوان کار در کانادا ما نگاهی داشته باشید تا بتوانید با شرایط کاری این کشور در زمینه های مختلف بیشتر آشنا شوید.

مزایا و معایب تحصیل پزشکی در کانادا

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا ، نه تنها در این کشور بلکه در تمام دنیا به عنوان یک رشته و حرفه معتبر شناخته می شود و آینده روشن آن ، تمام دشواری های مهاجرت و تحصیل را هموار می سازد . این کشور همواره از دیدگاه کیفیت زندگی و رفاه شهروندی جزو ۱۰ کشور برتر دنیا و جزو مهاجرپذیرترین ها نیز می باشد ، مزایا و معایب تحصیل پزشکی در کانادا متعدد هستند که به صورت گذرا برخی از مزایای آن عبارتند از:

  • تحصیل در دانشگاه های بسیار معتبر با استانداردهای بالا در سطح جهانی با زبان انگلیسی
  • هزینه های مناسب تحصیل و زندگی در کنار امکان دریافت بورسیه تحصیلی 
  • اجازه کار دانشجویی ۲۰ ساعت در هفته همزمان با تحصیل
  • امکان استفاده از امکانات رفاهی مانند خوابگاه های دانشجویی و تسهیلات دانشگاهی
  •  دانشگاه های مورد تأیید وزارت بهداشت ایران
  • امکان دریافت اقامت دائم پس از پایان تحصیلات
  • فرصت اشتغال بلافاصله پس از تحصیل
  • امکان بردن همراه
تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا

معایب تحصیل پزشکی در کانادا

با وجود مزایای فراوان تحصیل پزشکی در کانادا و زبانزد بودن دانشگاه های آن نمی توان از برخی معایب تحصیل در این کشور چشم پوشید ، اولین و واضح ترین موردی که می توان آن را جزو معایب تحصیل در این کشور نامید:

 

  • ورود سخت به دوره پزشکی و دندانپزشکی
  • محدود بودن ظرفیت ها و شانس اندک هر دانشجو
  • طول دوره تحصیل طولانی 
  • الزام به سپری کردن یک دوره چهار ساله پیش نیاز
  • هزینه بالا در صورت پرداخت شهریه

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا زمان و هزینه زیادی را می طلبد از این رو اطمینان حاصل کنید که دانشکده انتخابی تان دانشکده ای مناسب برای شماست ، اکثر دانشگاه ها تورهای مجازی دانشکده های خود را در وب سایت های خود قرار می دهند که می تواند کمک بزرگی برایتان به شمار رود . امیدواریم که در این عنوان توانسته باشیم اطلاعات لازم در رابطه با تحصیل در رشته های پزشکی کانادا را در اختیارتان قرار داده باشیم . در صورت نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر و یا هرگونه جزئیات حتما با مشاورین شرکت مهاجرتی رجبی در دفاتر تهران و شیراز تماس بگیرید.

هم چنین اگر به دنبال تحصیلی راحت تر ، ارزان تر و باز هم به زبان انگلیسی هستید و به اعتبار دانشگاه هم اهمیت می دهید ، پیشنهاد می کنیم بکشور مجارستان را نیز بررسی کنید ، سیستم آموزشی این کشور دارای رتبه شگفت انگیز ۲۲ در جهان است و مطالعه مقاله تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در مجارستان اطلاعات بیشتری را در اختیارتان قرار می دهد.

سوالات پر تکرار تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا

حداقل سن مورد نیاز برای ورود به رشته پزشکی در کانادا 18 سال است و دانشجویان تا سن 30 سال می توانند این تقاضا را داشته باشند ، اما دقت کنید که هرچه سن شما کمتر باشد در پذیرش دانشگاه و دریافت ویزا شانس بیشتری خواهید داشت.

دانشگاه تورنتو در رشته پزشکی 91،760 هزار دلار کانادا دانشگاه مک مستر در رشته پزشکی 95،996 دلار کانادا دانشگاه بریتیش کلمبیا در رشته پزشکی 18،472 دلار کانادا دانشگاه مونترال در رشته پزشکی 27،548 دلار کانادا

بله ، ابتدا باید حداقل دو سال در دوره های سلامت شرکت کنید ، تحصیل در دوره سلامت اصلی ترین پیش نیاز ورود به رشته های پزشکی و دندانپزشکی در کانادا است.

آزمون DAT ( Dental Aptitude Test ) یکی از مراحل اصلی تحصیل در رشته دندانپزشکی کانادا است که توسط انجمن دندانپزشکی کانادا ( CDA ) و با هماهنگی انجمن دندانپزشکان آمریکا از سال 1966 برگزار می شود. البته خوب است دقت داشته باشید که با وجود اهمیت این آزمون در پذیرش دانشگاه ها فاکتورهای متعددی در قبولی تاثیرگذار هستند و نتیجه آزمون یک عامل در ارزیابی پتانسیل علمی دانشجو است.

تمامی داوطلبان علاقه مند به رشته پزشکی باید در طول و یا پس از اتمام دوره سلامت خود در آزمونی به نام M-Cat با نام کامل Medical College Admission Test شرکت کنند ، این آزمون کلید اصلی راهیابی به رشته پزشکی است که با آگاهی از شرایط آن می توان به راحتی به قبولی رسید.

مدت زمان آزمون هفت ساعت و سی دقیقه می باشد و هزینه آزمون با توجه به زمانی که در آن ثبت نام می کنید می تواند از 315 تا 370 دلار متغیر باشد.

چنانچه به دنبال ورود راحت تر به رشته های پزشکی هستید، مقالات زیر را حتماً مطالعه نمایید.

در انتها نیز برخی از کلاینت های ما در رابطه با تجربه دریافت ویزای کانادای خود درشرکت رجبی می گویند:

10 دیدگاه در “تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا

  1. تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا سامان راضی گفت:

    هزینه کلی تحصیل در دانشگاه بریتیش کلمبیای ونکوور چقدره؟؟

    1. تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا مشاور روش های مهاجرتی گفت:

      با سلام

      هزینه تحصیل در رشته های پزشکی بالای 40000 دلار کانادا در سال است.

      با تشکر از سوال شما

  2. تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا سامان راضی گفت:

    سلام ، وقتتون بخیر
    اگه اینجا تو ایران رشته دندون پزشکی قبول بشی و درحال تحصیل باشی میتونی زمانی که در مقطع کارشناسی قرار داری بری کانادا؟
    اگه اره میشه شرایطش رو توضیح بدید لطفا ( خواهش میکنم نگید در این مقاله کامل توضیح دادیم و یه توضیح خلاصه هم شده بدید در جواب این کامنت )
    با تشکر

    1. تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا مشاور روش های مهاجرتی گفت:

      با سلام

      اگر هدفتان شرکت در آزمون ام کت بدون گذراندن دوره‌ی علوم سلامت در کانادا می باشد، شانس ویزا پایین است. به عبارتی صرفا جهت شرکت در آزمون نمی‌توانید ویزا بگیرید بنابراین باید حتما یک مقطع تحصیلی پذیرش و ویزا گرفته و بعد از ورود تان در آزمون شرکت نمایید.

      با تشکر از سوال شما

  3. تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا شروین گفت:

    با سلام ، آیا تحصیل در رشته دندانپزشکی ،در کشور کانادا محدودیت سنی دارد؟ اگر جواب مثبت است حداکثر چند سال است؟

    1. تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا Hamid گفت:

      با سلام

      بله . حداکثر ۲۱ سال

      با تشکر از سوال شما

  4. تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا Sevda گفت:

    با سلام .
    من کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر دارم. میخواستم بدونم آیا میتونم برای رشته دندانپزشکی در کانادا اقدام کنم؟ البته دیپلم من فنی حرفه ای بوده. ممنون .

  5. تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا sina گفت:

    سلام خسته نباشید لطفا به سوالم جواب بدید اگه ما ماهی 2000 دلار درامد داشته باشیم در سال میشه 24000 دلار و طبق گفته شما هزیه هر سال تحصیل 12000 دلار میشه پس می توان 12000 دلار از 24000 را هزینه تحصیل کرد و 12000 دلار را هزینه خونه و خوراک کرد. لطفا بهم بگید اینطوری میشه؟ با تشکر که بهم جواب میدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5/5 - (403 امتیاز)

یک تخفیف ویژه داریم! 
به مناسبت سال جدید میلادی!

تا آخر دی، می‌تونی با 30درصد تخفیف ، مشاوره تخصصی بگیری و 
با 10 الی 30 درصد تخفیف، قرارداد ببندی!

برای هماهنگی با شماره‌های زیر تماس بگیر:
021-91002525
071-91002525

منو
خانه