ارزان ترین شهر آلمان برای زندگی

ارزان ترین شهر آلمان برای زندگی را باید شهروندان و ساکنین این کشور با توجه به سلایق و نحوه زندگی خود انتخاب نمایند ، زیرا هر شهری از این کشور در خدمات ، کالاها و مواردی خاص مقرون به صرفه و ارزان است و یقینا هر خانواده یا شخص یکی از این موارد را لازم تر می داند. بنابراین شما باید ابتدا هدف خود از مهاجرت را تعیین کنید و سپس در بین گزینه های خود برای مقصد نهایی مهاجرت شهر مورد نظر را به لحاظ هزینه ها در نظر بگیرید اما ما در این مقاله به شما کمک می کنیم که تصمیم بهتری بگیرید.

ارزان ترین شهر آلمان برای زندگی

قطعا می دانید شهرهای مونیخ ، هامبورگ ، اشتودگارت و فرانکفورت را گران ترین شهرهای آلمان برای زندگی معرفی می کنند که قیمت مولفه های اصلی زندگی در آن ها از سایر شهرهای این کشور بالاتر می باشد ، گرچه نباید فراموش کرد که هجوم مهاجران داخلی و خارجی به این شهرها بر تمامی جنبه های زندگی و رفاهی از جمله افزایش قیمت ها تاثیر گذاشته است.

البته باید بدانید که کشور آلمان در مقایسه با سایر کشورهای اروپا ارزان تلقی می شود و باید شهرهای آن را هم از اکثر شهرهای بزرگ و مشهور اروپا ارزان تر بدانیم ؛ اما در میان شهرهای این کشور نیزبرخی از هزینه های بالاتری برخوردار هستند که برای اطلاع شما عزیزان جهت داشتن مهاجرتی آگاهانه تر ، در این مقاله با تلاش کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت ۵۶۲۰۵۱ ( موسسه حقوقی رجبی ثبت ۴۰۴۵۱ ) به بررسی 10 مورد از ارزان ترین شهر آلمان برای زندگی پرداخته ایم.

اما خوب است یادآور شویم که دلیل اصلی بالاتر بودن مخارج در شهرهای اصلی وجود امکانات ، خدمات و فرصت های شغلی بیش تر نسبت به دیگر شهرهای این کشور است که در نتیجه آن آسایش ، آرامش و رفاه شهروندان نیز بالاتر رفته و موجب می شود تا مهاجرتی بیش تری هم از داخل و هم خارج آلمان تمایل به زندگی در این کشور داشته باشند. 

اما در این مقاله قصد داریم ارزان ترین شهر آلمان برای زندگی را به شما معرفی کنیم که قادر باشید با هزینه هایی بسیار کمتر در آن ساکن شده و اقامت گزینید ، فراموش نکنید که مهاجرت به آلمان می تواند از طریق راهنمایی مشاورین ما به آسانی برایتان امکان پذیر شود.

فهرست مطالب
منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

جزئیات هزینه زندگی در شهرهای آلمان را از کارشناسان ما بخواهید!

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

بیله فیلد شهری ارزان

شهر بیله فیلد در منطقه شمال شرقی ایالت نوردراین وستفالن واقع شده و جمعیتی بیش از 350 هزار شهروند را در خود جای داده است ، این شهر در لیست ارزان ترین شهر آلمان برای زندگی قرار می گیرد. خوشبختانه نرخ اجاره در این شهر مناسب بوده و  اجاره ماهانه یک آپارتمان 1 خواب در مرکز شهر به طور متوسط 455 یورو در ماه را شامل می شود ، البته با کمی جستجو و تلاش شاید بتوانید ملکی با اجاره ای 400 یورو در ماه نیز پیدا کنید.

علاوه بر این ، در بیله فلد شهری ارزان شما می توانید مواد غذایی را با قیمت های مقرون به صرفه و در برخی موارد ارزان تر از برخی شهرهای بزرگ نیز خریداری کنید ، همچنین رستوران های این شهر نیز غذاهای با کیفیتی را به مشتریان ارائه می نمایند و هزینه آن برای یک نفر چیزی نزدیک به 11 یورو است که می تواند برای دو نفر با صرف مخلفات کامل تا 45 یورو هزینه را شامل شود.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که هزینه اجاره آپارتمان در این شهر بیش از 47% از آمستردام هلند ارزان تر می باشد و بابت هزینه مواد غذایی نیز  نزدیک به 18% از آمستردام پول کمتری پرداخت می کنید ، شما می توانید برای مقایسه هزینه های خوراک و مسکن در سایر شهرهای اروپا با شهرهای آلمان با کارشناسان خبره هلدینگ حقوقی مهاجرتی رجبی تماس حاصل کرده و اطلاعات لازم را دریافت نمایید.

بیله فیلد شهری ارزان

کیل شهر محبوب دانشجویان

کیل را نیز می توان یکی از محبوب ترین شهرها برای دانشجویان معرفی کرد که به خاطر جنب و جوش و رونقی که دارد ، نشاط را به زندگی ساکنین آورده و همگان این شهر را به شادابی و سرزندگی می شناسند ، همچنین کیل میزبانی بسیاری از سنت های دریایی و تاریخ کشتی سازی را در طول سالیان بر عهده داشته است.

این شهر را باید سومین شهر از فهرست ارزان ترین شهر آلمان برای زندگی معرفی کرد که هزینه های زندگی در آن از سایر نقاط کشور مقرون به صرفه تر  است و می تواند هدفی خوب برای مهاجرین جهت شروع زندگی باشد ، طبق آخرین آمار در سال 2022 هزینه های ماهانه زندگی در این شهر 16.97% ، هزینه اجاره 49.12% ، هزینه مواد غذایی 19.16% و هزینه غذا در رستوران 19.74% از شهر مونیخ ارزان تر اعلام شده است.

اما با وجود میزان هزینه های پایین این شهر ، توان قدرت خرید محلی در کیل شهر محبوب دانشجویان 1.61% کمتر از مونیخ می باشد و نشان می دهد شما نسبت به سایر شهرهای آلمان قادر به ساختن زندگی آسانتری در این شهر هستید.

زیگن شهر دانشجو محور

زیگن شهر دانشجو محور آلمان است که به دلیل ایده آل بودن برای مطالعه ، زندگی و تفریح در میان مردم شناخته شده است و همچنین تعدادی از دانشگاه های خوب آلمان نیز در این شهر واقع شده اند که خود نشان از فرهنگی بودن شهر دارد ، یکی از مزایای خوب این شهر پایین بودن نرخ اجاره ملک در آن است که معمولا در اولویت هزینه ها در زندگی خانواده ها جای دارد.

علاوه بر این نرخ دیگر مایحتاج خانوار نیز در کم ترین میزان در دسترس ساکنین قرار گرفته و این موضوع زیگن را در میان ارزان ترین شهر آلمان برای زندگی قرار داده است ، در جدول زیر برخی از هزینه های جاری در این شهر را با شهر مونیخ مقایسه کرده ایم تا بهتر این تفاوت را حس کنید.

شهر قیمت یک وعده غذا در رستوران قیکت یک جفت کفش ورزشی اجاره آپارتمان 1 خوابه در مرکز شهر اجاره آپارتمان 3 خواب در مرکز شهر قیمت هر متر مربع آپارتمان در مرکز شهر قیمت تاکسی به ازای هر ساعت هزینه قبوض ( آب ، برق ، گاز و غیره)
زیگن 7.5 یورو 74 یورو 665 یورو 1250 یورو 2800 یورو 28 یورو 207 یورو
مونیخ 15 یورو 95 یورو 1384 یورو 2495 یورو 13110 یورو 30 یورو 277 یورو

کمنیتس شهر اجاره های ارزان

کمنیتس هم در فهرست ارزان ترین شهر آلمان برای زندگی قرار دارد و شهری درخور دانشجویان شناخته می شود ، زیرا هم دانشگاه های خوبی را در خود جای داده و هم اجاره بهای منازل نیز در آن ارزان می باشد ، کمنیتس یک شهر دانشگاهی در آلمان معرفی می شود و در سطح شهر و مکان های عمومی جوانان را بیش تر مشاهده خواهید کرد. در کمنیتس می توانید از یک زندگی دانشجویی در بارهای متعدد لذت ببرید و از فرصت های فرهنگی هیجان انگیز شهر استفاده کنید ، این شهر از قیمت های مناسبی در بخش اجاره و خرید املاک نیز برخوردار است ، به طوری که می توانید با ماهانه 500 یورو یک آپارتمان 1 خواب را در مرکز شهر اجاره نمایید ، حتی در صورت نیاز می توانید در حومه شهر چنین ملکی را در ازای 300 یورو  اجاره ماهانه به دست آورید ، قیمت خرید آپارتمان در این شهر نیز به طور متوسط 2700 یورو می باشد که مبلغی بسیار ارزان تلقی می شود ، از این رو کمنیتس شهر اجاره های ارزان لقب گرفته است.

کمنیتس شهر اجاره های ارزان

درسدن محبوب گردشگران و دانشجویان

برخی اعتقاد دارند که درسدن ارزان ترین شهر آلمان برای زندگی است ؛ درسدن پایتخت ساکسون ها ، با معماری زیبای باروک و موقعیت ایده‌آل خود در رودخانه البه ، بین گردشگران و دانشجویان محبوبیت بسیاری دارد که هزینه زندگی در آن هنوز نسبت به بسیاری از شهرهای توریستی پایین است ، این شهر با وجود توریستی بودن از رویه دیگر شهرهای توریستی در جهان که خود را به زمره شهرهای گران قیمت برده اند ، پیروی نکرده است.

هزینه های زندگی در شهر درسدن محبوب گردشگران و دانشجویان با در نظر گرفتن اجاره ماهانه بیش از 32% از هزینه های زندگی در مونیخ ارزان تر است که تفاوت قابل توجهی می باشد ، اجاره ماهانه آپارتمان در این شهر به طور متوسط 510 یورو است که بیش از 58% ارزان تر از شهر مونیخ و 48% ارزان تر از شهر برلین می باشد.

همچنین هزینه صرف کردن یک وعده غذا در رستوران های این شهر 10 یورو است که تفاوتی با شهری مثل برلین ندارد ، اما هزینه تهیه مواد غذایی به صورت ماهانه چیزی بیش از 15% ارزان تر از هزینه خوراک در برلین است ، توجه داشته باشید که تفاوت عمده هزینه های زندگی در شهرهای مختلف آلمان معمولا به دلیل تفاوت در اجاره ملک است و دیگر هزینه ها معمولا کمتر از 20% با یکدیگر تفاوت دارند.

لایپزیگ در شرق آلمان

لایپزیگ بزرگترین شهر در ایالت فدرال زاکسن می باشد که زبان اصلی آن ها زبان آلمانی بوده اما به دلیل ورود تعداد قابل توجی مهاجر ، زبان انگلیسی نیز بسیار زیاد در بین مردم رواج یافته است ، در یکی دو دهه گذشته لایپزیگ توانسته به یکی از محبوب ترین شهرهای دانشگاهی آلمان تبدیل شده و هر ساله دانشجویان بسیاری برای تحصیل به این شهر مهاجرت می کنند.

یکی از دلایلی اصلی انتخاب این شهر توسط دانشجویان مناسب بودن هزینه های زندگی و اجاره منزل است که یکی از ارزان ترین شهر آلمان برای زندگی محسوب می گردد . همچنین نسل جوان‌ از سایر کشورهای جهان مهاجرت به لایپزیگ در شرق آلمان را ایده‌ای عالی می‌دانند ، زیرا این شهر یک منطقه اقتصادی تعیین کننده در آلمان بوده و فرصت های شغلی زیادی در آن وجود دارد.

در ادامه شما نرخ برخی از هزینه های را در مقایسه با شهر مونیخ مشاهده خواهید کرد:

شهر قمت یک وعده غذا در رستوران قیمت یک جفت کفش ورزشی اجاره آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر اجاره آپارتمان 3 خوابه در مرکز شهر قیمت هر متر مربع آپارتمان در مرکز شهر قیمت تاکسی به ازای هر ساعت هزینه قبوض ( آب ، برق ، گاز و غیره)
لایپزیگ 9.5 یورو 88 یورو 553 یورو 1586 یورو 6000 یورو 24 یورو 240 یورو
مونیخ 15 یورو 95 یورو 1384 یورو 2495 یورو 13110 یورو 30 یورو 277 یورو

روستوک شهر ارزان و ساحلی

روستوک شهری ارزان و ساحلی است که فاصله نزدیکی با برلین دارد و به دلیل داشتن دانشگاه های با کیفیت و مشهور وهزینه های پایین ، به عنوان یکی دیگر از شهرهای دانشجویی آلمان نیز معرفی می شود ، این شهر با اینکه در جنگ جهانی دوم متحمل خسارت های بسیاری شد اما طبیعت کم نظیر و بکر خود را حفظ کرده و سالانه گردشگران بسیاری برای دیدن از آن به اینجا سفر می کنند.

طبق آخرین آمار در سال 2022 هزینه زندگی یک خانواده 4 نفره در این شهر بدون در نظر گرفتن هزینه اجاره ماهانه به طور متوسط نزدیک به 2700 یورو تخمین زده می شود و برای یک فرد مجرد مبلغی نزدیک به 795 یورو می باشد که در مقایسه با مونیخ که باید هزینه هایی به ترتیب 3300 یورویی و 940 یورویی را در نظر گرفت ، با صرفه تر است.

همچنین در این شهر هزینه اجاره 45% از مونیخ ارزان تر است که کاملا می تواند هزینه های ماهانه را در انتها کاهش دهد ، پس اگر قصد دارید یکی از ارزان ترین شهر آلمان برای زندگی را با امکاناتی مناسب انتخاب کنید ، روستوک را در لیست خود به یقین قرار دهید.

روستوک شهری ارزان و ساحلی

شهر ارفورت آلمان

ارفورت یکی دیگر از ارزان ترین شهر آلمان برای زندگی است که در قسمت جنوبی ایالت تورینگن قرار دارد که دارای طیف گسترده ای از فعالیت های فرهنگی و هنری می باشد ، این شهر همواره میزبان کنسرت ها ، سمینارها و فستیوال های بسیاری در طول سال قرار می گیرد که باعث جذب مردم دیگر شهرهای آلمان نیز می گردد.

این شهر با اینکه به نوعی جاذب گردشگران داخلی و خارجی می باشد اما از هزینه های مناسبی جهت اقامت و زندگی برخوردار است ، به طوری که هزینه اجاره در این شهر به طور متوسط 48% پایین تر از شهر هامبورگ است و همچنین بدون در نظر گرفتن هزینه اجاره باز هم هزینه های زندگی در این شهر به طور متوسط بیش از 14 % از شهر هامبورگ ارزان تر می باشد.

در ادامه مقایسه ای را در این زمینه انجام داده ایم:

شهر قیمت یک وعده غذا در رستوران قیمت یک جفت کفش ورزشی اجاره آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر اجاره آپارتمان 3 خوابه در مرکز شهر قیمت هر متر مربع آپارتمان در مرکز شهر قیمت تاکسی به ازای هر ساعت هزینه قبوض ( آب ، برق ، گاز و غیره)
ارفورت 9.5 یورو 93 یورو 550 یورو 1150 یورو 3950 یورو 30 یورو 150 یورو
هامبورگ 12.5 یورو 103 یورو 1153 یورو 2135 یورو 8416 یورو 40 یورو 281 یورو

بوخوم شهری بزرگ و دانشگاهی

بوخوم در غرب آلمان واقع شده و ششمین شهر بزرگ ایالت فدرال نوردراین وستفالن ، از ایالت ‌های پرجمعیت و شانزدهمین شهر بزرگ آلمان به‌ شمار می آید ، این شهر به دلیل داشتن دانشگاه هایی بزرگ و مشهور مانند دانشگاه رور بوخوم و چندین مؤسسه آموزش عالی دیگر به شهری فرهنگی و علمی در آلمان و اروپا مبدل شده است.

بوخوم را نیز باید یکی از ارزان ترین شهر آلمان برای زندگی معرفی کرد که هزینه مولفه های اصلی زندگی مانند اجاره و خرید ملک و خوراک و پوشاک در آن از بسیاری از شهرهای  مهم ارزان تر بوده و همین موضوع دانشجویان و مهاجران کم پول را به این شهر جذب می کند.

طبق آخرین آمار متوسط اجاره آپارتمان یک خواب در بوخوم شهری بزرگ و دانشگاهی ماهانه 350 یور و هزینه خرید آن به ازای هر متر مربع 2 هزار یورو است که حتی از لایپزیگ نیز ارزان تر می باشد ، اما هزینه های حمل و نقل با تاکسی ، هزینه قبوص و خوراک از این شهر کمی گران تر است ، اما در مجموع می توان این شهر را از شهرهایی نظیر مونیخ ، هامبورگ و برلین ارزان تر دانست.

کایزرسلاترن و سبک زندگی ارزان

شاید شما نام شهر کایزرسلاترن را به وسیله تیم فوتبال آن شنیده باشید ، اما دقت کنید که این شهر به دلیل قرار گرفتن در فهرست ارزان ترین شهر آلمان برای زندگی و فضای بسیار آرام خود نیز شناخته شده می شود ، این شهر گرچه چندان وسیع نبوده و از شهرهای خلوت و کم جمعیت آلمان به شمار می رود اما امکانات زندگی به خوبی و در سطح بالایی در آن فراهم شده به جز موارد محدودی مانند فرودگاه که برای سفر با هواپیما باید به شهرهای فرانکفورت ، کلن یا هامبورگ بروید.

کایزرسلاترن هم از دیگر شهرهایی است که هزینه اجاره ملک در آن بسیار ارزان تر از شهرهای بزرگ آلمان بوده و می تواند سکونت گاه بسیار مناسبی برای مهاجرین باشد ، با اینکه دانشجویان نیز می توانند با تحصیل در دانشگاه آن هم به مدرکی معتبر دست پیدا کرده و هم متقبل هزینه های کمتری شوند ، با مطالعه عنوان تحصیل در آلمان ما از شرایط رسیدن به پذیرش در دانشگاه های این کشور مطلع شوید.

در جدول زیر کایزرسلاترن و سبک زندگی ارزان آن را با شهر فرانکفورت مقایسه ای کرده ایم:

شهر قیمت یک وعده غذا در رستوران قیمت یک جفت کفش ورزشی اجاره آپارتمان 1 خواب در مرکز شهر اجاره آپارتمان 3 خواب در مرکز شهر قیمت هر متر مربع آپارتمان در مرکز شهر قیمت تاکسی به ازای هر ساعت هزینه قبوض ( آب ، برق ، گاز و غیره)هزینه قبوض ( آب ، برق ، گاز و غیره)
کایزرسلاترن 9 یورو 77 یورو 550 یورو 850 یورو 4735 یورو 28 یورو 214 یورو
فرانکفورت 12 یورو 89 یورو 1110 یورو 2093 یورو 9975 یورو 33 یورو 322 یورو

برلین شاید ارزان باشد

شاید برای شما حضور برلین در  لیست ارزان ترین شهر آلمان برای زندگی تعجب برانگیز باشد ، اما باید بگوییم که پایتخت آلمان با توجه به امکانات و خدماتی که برای ساکنین خود فراهم آورده و با وجود دانشگاه ها و شرکت های بزرگ جهانی در آن که امکان تحصیلی با کیفیت و در نهایت فرصت های شغلی بسیار را فارغ التحصیلان فراهم می آورند ، از هزینه های زندگی گرانی برخوردار نیست.

شما در این شهر شاید هزینه ها به مراتب بالاتری از شهرهایی چون بوخوم ، بیله فلد و یا درسدن پرداخت کنید ، اما این هزینه ها کاملا ارزش آن را دارند که در این شهر زندگی کنید ، همانطور که سالانه افراد زیادی در همین کشور از شهرهای کوچک به این شهر مهاجرت می نمایند ، اگر بخواهیم مقایسه ای هم انجام بدهیم باید گفت که نرخ اجاره در برلین 19% از مونیخ ارزان تر است ، همچنین قیمت مواد غذایی 11% پایین تر و قدرت خرید مردم 10 درصد بالاتر از مونیخ می باشد.

پس اگر قصد دارید به یکی از ارزان ترین شهر آلمان برای زندگی مهاجرت کنید برلین یکی از بهترین انتخاب ها است.

سوالات پر تکرارارزان ترین شهر آلمان برای زندگی

بله در شهر لایپزیگ می توانید به دلیل تسلط شهروندان به زبان انگلیسی به راحتی به این زبان با مردم ارتباط برقرار کنید.

شهر بوخوم به دلیل داشتن دانشگاه های مطرح و هزینه اجاره ارزان بسیار در میان دانشجویان بین المللی مطرح است.

زیرا با مبلغ کم می توان مایحتاج خانواده را در آن به خوبی تامین کرد.

هزینه زندگی یک خانواده 4 نفره در این شهر حدود 2700 یورو و یک فرد مجرد 795 یورو

به صورت کلی برلین در رتبه های آخر ارزان ترین شهر آلمان برای زندگی قرار می گیرد ، اما امکانات موجود در آن را نمی توان در سایر شهرها دید.

ارزان ترین شهر آلمان برای زندگی را بررسی کردیم ، این مطلب با تلاش کارشناسان و مشاورین شرکت مهاجرتی رجبی برای شما عزیزان تهیه و گردآوردی شده است؛ شما می توانید برای کسب اطلاعات بیش تر در زمینه های کار در آلمان با دفاتر مرکزی و غرب تهران و یا دفتر شیراز تماس حاصل فرمایید. مقاله لینک شده را نیز بخوانید تا با مشاغل آلمان و قوانین بازار کار در آن آشنا شوید.

با سه نفر از کلاینت های ما که ویزای تحصیلی آلمان دریافت کرده اند آشنا شوید.

نمایش ویدیو درباره حمید رضا خوشوقتی آلمان
نمایش ویدیو درباره امیر حسین علامه آلمان
نمایش ویدیو درباره علیرضا عبدالهی آلمان

4 دیدگاه در “ارزان ترین شهر آلمان برای زندگی

  1. ارزان ترین شهر آلمان برای زندگی farnaz92 گفت:

    برای مقطع کارشناسی شرط سنی هست؟

    1. ارزان ترین شهر آلمان برای زندگی مشاور امور مهاجرت گفت:

      باسلام خدمت شما دوست عزیز

      مهم ترین مساله فاصله بین آخرین مقطع تحصیلی شما و مقطع درخواستی جدید می باشد . اما به طور کلی سن مناسب برای مقطع کارشناسی کشور آلمان تا 24 سال می باشد .

      باتشکر از سوال شما

  2. ارزان ترین شهر آلمان برای زندگی Sara گفت:

    چطورازدانشگاه شهرکیل میشه پذیرش گرفت!

    1. ارزان ترین شهر آلمان برای زندگی مشاور امور مهاجرت گفت:

      باسلام خدمت شما دوست عزیز

      به طور کلی برای پذیرش از دانشگاه های آلمان می توانید از دو مسیر اقدام کنید ، یکی درخواست مستقیم به خود دانشگاه و دومی درخواست از یونی اسیت می باشد . برخی از دانشگاه ها فقط مدارک را از طریق یونی قبول می کنند ، لذا باید در سایت حتماً به این نکته توجه کنید .

      باتشکر از سوال شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post

یک تخفیف ویژه داریم! 
به مناسبت سال جدید میلادی!

تا آخر دی، می‌تونی با 30درصد تخفیف ، مشاوره تخصصی بگیری و 
با 10 الی 30 درصد تخفیف، قرارداد ببندی!

برای هماهنگی با شماره‌های زیر تماس بگیر:
021-91002525
071-91002525

منو
خانه