بورسیه تحصیلی در آلمان

بورسیه تحصیلی در آلمان راهی عالی برای تحصیل مقرون به صرفه یا کاملا رایگان در این کشور است. آلمان در سراسر جهان به دلیل استانداردهای آموزشی بالا، دانشگاه های برتر، برنامه های تحصیلی باکیفیت و البته فرصت های بورسیه خود شناخته می شود و هر ساله طیف وسیعی از دانشجویان بین المللی را به خود جذب می کند.

بورسیه تحصیلی در آلمان

بورسیه تحصیلی در واقع نوعی کمک مالی است که بر اساس شایستگی علمی، پیشرفت تحصیلی، نیاز مالی، یا سایر معیار ها اعطا شده و نیازی به بازپرداخت ندارد. 

دانشجویان با اخذ بورسیه های تحصیلی می توانند هزینه های آموزشی خود را در آلمان به حداقل برسانند و با ارتقا رزومه تحصیلی، فرصت های شغلی و تحصیلی خود را در آینده توسعه بخشند. چنانچه شما نیز رویای تحصیل رایگان در یکی از بهترین دانشگاه ها را دارید در ادامه این مقاله با کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت 562051 (موسسه حقوقی رجبی ثبت 40451) همراه باشید.

علاوه بر بورسیه دانشگاه های آلمان، کمک های مالی دیگری مانند فاند یا PhD position نیز وجود دارد. فاند در واقع مبلغی پول است که توسط یک فرد، یک سازمان یا یک دولت و برای اهداف خاص مانند تحقیق و تحصیل به دانشجویان ارائه می شوند. 

موقعیت دکترا نوعی شغل آکادمیک است که به فرد اجازه داده تا حین انجام پژوهش ها و تحصیل مقطع دکترا بتوانند حقوق یا درآمدی به دست آورند. شما می توانید برای کسب اطلاعات کامل تر در مورد شرایط و الزامات تحصیل در این کشور، به مقاله تحصیل در آلمان مراجعه فرمایید.

فهرست مطالب

انواع بورسیه ها در آلمان 2024

در حال حاضر هر کدام از بورسیه تحصیلی در آلمان از طریق مختلف مانند مقطع تحصیلی، نوع ارگان ارائه دهنده و دیگر شرایط به انواع مختلفی تقسیم می شوند. شما می توانید در ادامه برخی از مهم ترین انواع بورسیه ها در آلمان 2024 را مشاهده فرمایید.

  • برنامه های بورسیه تحصیلی DAAD: بورسیه هایی هستند که توسط سرویس تبادل علمی آلمان ارائه می شوند.
  • بورسیه های بنیادهای سیاسی: این بورسیه ها توسط بنیاد های مرتبط با احزاب سیاسی در آلمان ارائه می شوند. از مهم ترین آن ها می توان به بنیاد فردریش ایبرت (سوسیال دموکرات)، بنیاد کنراد آدناور (دموکراتیک مسیحی)، بنیاد هانریش بل و بنیاد فردریش نائومان (لیبرال) اشاره کرد.
  • بورسیه های مربوط به کلیسا: این بورسیه ها توسط سازمان های مرتبط با کلیسای کاتولیک یا پروتستان و برای دانشجویانی که به جوامع مذهبی آنها تعلق دارند، ارائه می شود. از مهم ترین این بورسیه ها می توان سرویس تبادل آکادمیک کاتولیک (KAAD)، کلیسای انجیلی در آلمان (EKD) و دانشجویان انجیلی را نام برد.
  • بورسیه های بنیاد صنعتی: این نوع از بورسیه تحصیلی در دانشگاه های آلمان توسط شرکت ها یا انجمن های تجاری در آلمان تامین مالی شده و از دانشجویانی که پیشینه یا علاقه مندی به صنعت، اقتصاد، فناوری یا نوآوری دارند، حمایت می کنند. از مهم ترین بورسیه های این دسته می توان به بنیاد صنعتی آلمان (SDW)، بنیاد هانس بوکلر (DGB) و بنیاد رابرت بوش اشاره کرد.
منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

آیا بورسیه تحصیلی آلمان شامل من می شود؟ شماره خود را درج کرده و همین سوال را از کارشناس ما بپرسید!

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

بورسیه بنیاد DAAD

بورسیه بنیاد DAAD آلمان یا سرویس تبادل علمی یک برنامه بورسیه با بودجه کامل برای دانشجویان بین المللی در این کشور است که قصد دارند، به تحصیل مقطع کارشناسی ارشد یا دکترا بپردازند. بورسیه DAAD امروزه توسط وزارت فدرال همکاری اقتصادی و توسعه تامین شده و از دانشجویان کشورهای در حال توسعه در رشته های تحصیلی مختلف حمایت می کند.

جالب است بدانید سازمان ارائه دهنده بورسیه DAAD در واقع بزرگترین سازمان تامین مالی آلمان برای همکاری های بین المللی در این کشور است و پوشش دهی این مورد از انواع بورسیه های آلمان بسیار عالی می باشد. این بورسیه معمولا شامل هزینه های تحصیل، کمک هزینه زندگی ماهانه، بیمه درمانی، هزینه های سفر و یک دوره شش ماهه زبان آلمانی می شود و سالانه تقریبا به 150000 دانشجو از سراسر جهان ارائه می شود.

مدت زمان این بورسیه تحصیلی در آلمان برای مقاطع کارشناسی ارشد 12 تا 36 ماه و برای مقطع دکتری 36 تا 48 ماه بسته به رشته و مقطع تحصیلی می باشد. دانشجویان هر سال معمولا بین ماه های آگوست و اکتبر می توانند برای بورسیه DAAD درخواست داده و شانس خود را برای قبولی در این بورسیه امتحان کنند. اخذ این بورسیه علاوه بر کاهش و از بین بردن هزینه های تحصیلی، می تواند مزایای بسیار زیادی مانند شامل کسب مدرک بین المللی شناخته شده، کسب مهارت های بین فرهنگی، گسترش شبکه حرفه ای را برای دانشجویان به همراه داشته باشد.

بورسیه بنیاد DAAD

بورسیه بنیاد هانریش بول (Heinrich Böll scholarship)

یکی دیگر از مهم ترین بورسیه های تحصیلی در آلمان، بورسیه بنیاد هانریش بول می باشد که هر ساله تقریبا به 1500 دانشجوی مقطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا از همه رشته ها و ملیت ها اعطا می شود. نکته حائز اهمیت این است که بورسیه هانریش بول تنها به دانشجویانی اعطا می شود که در دانشگاه های علوم کاربردی یا دانشگاه های هنر این کشور مشغول به تحصیل هستند.

پوشش دهی این بورسیه تحصیلی در آلمان با توجه به عوامل مختلفی نظیر ملیت دانشجو، مقطع تحصیلی و دیگر عوامل تعیین می شود. طبق اطلاعات به دست آمده پوشش دهی بورسیه هانریش بول برای دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد شامل کمک هزینه تحصیلی ماهانه 934 یورویی به همراه کمک هزینه های فردی شده و برای دانشجویان اتحادیه اروپا در مقطع مشابه هزینه شامل 812 یورو به علاوه 300 یورو برای پول کتاب می شود.

از طرفی دانشجویان غیر اتحادیه اروپا مقطع دکتری با اخذ بورسیه هانریش بول 1200 یورو کمک هزینه تحصیلی ماهانه، 100 یورو کمک هزینه تحرک و سایر کمک هزینه های فردی دریافت می کنند. در همین حال دانشجویان دکتری اتحادیه اروپا 1350 یورو بورسیه ماهانه و 100 یورو کمک هزینه تحقیق دریافت می کنند. در نهایت باید گفت دانشجویان با اخذ این بورسیه تحصیلی در دانشگاه های آلمان علاوه بر دریافت کمک هزینه تحصیلی می توانند از یک برنامه آموزشی و پشتیبانی گسترده شامل سمینارها، کارگاه ها، کنفرانس ها و مشاوره استفاده کنند. 

بورسیه تحصیلی فردریش ایبرت (Friedrich Ebert Stiftung scholarship)

بورسیه تحصیلی فردریش ایبرت (Friedrich Ebert Stiftung scholarship)

بورسیه تحصیلی فردریش ایبرت بورسیه ای تحصیلی با بودجه کامل برای دانشجویان و داوطلبان تحصیل دکترا در دانشگاه های آلمان است که توسط بنیاد فدریش ایبرت یا FES اعطا می شود. طبق اطلاعات به دست آمده این بنیاد در واقع بنیادی سیاسی است که به ترویج ارزش های سوسیال دموکراسی می پردازد.

این بورسیه از بورسیه دانشگاه های آلمان به استعداد های جوان دانشگاه علمی کاربردی و در زمینه های علوم اجتماعی، سیاسی یا علوم انسانی، که عملکرد و دستاوردهای تحصیلی بالاتر از حد متوسط دارند اهدا می شود. دریافت کنندگان این بورسیه در مقطع کارشناسی می توانند کمک هزینه ماهانه 830 یورویی به دست آورند و دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد کمک هزینه ماهانه 850 یورو و پوشش هزینه های بیمه درمانی دریافت خواهند کرد.

در نهایت باید گفت دانشجویان علاقمند به دریافت بورسیه تحصیلی در آلمان می توانند با اخذ بورسیه فدریش ایبرت، علاوه بر فرصت های مالی، به طیف گسترده ای از فرصت های آموزشی و شبکه دسترسی داشته باشند و در کنار تحصیل مقرون به صرفه دانش و مهارت های خود را از طریق این بورسیه توسعه بخشند.

بورسیه تحصیلی اراسموس (Erasmus)

بورسیه تحصیلی اراسموس یکی از معتبرترین و شناخته شده ترین بورسیه های تحصیلی در این کشور می باشد. بورسیه اراسموس در واقع توسط اتحادیه اروپا و برای مقاطع تحصیلی بالا مانند کارشناسی ارشد و دکترا طراحی شده و در کشورهای مختلف اروپایی اهدا می شود. امروزه آلمان یکی از مقاصد پیشرو برای دریافت بورسیه اراسموس می باشد و هر ساله طیف وسیعی از دانشجویان از سراسر جهان این بورسیه را در یکی از بهترین دانشگاه های آلمان به دست می آورند.

در حال حاضر پوشش دهی این بورسیه تحصیلی در آلمان بسیار عالی است و معمولا بورسیه های اراسموس تمام هزینه های شهریه، هزینه های سفر، هزینه های زندگی، بیمه درمانی به مدت 24 ماه، کمک هزینه ماهانه و ویزا را پوشش می دهند. کمک هزینه تحصیلی این بورسیه معمولا با توجه به مقطع تحصیلی و رشته مورد نظر شما می تواند بین 1000 تا 1500 یورو باشد.

در نهایت باید به این نکته اشاره کنیم که این مورد از بورسیه های آلمان بسیار رقابتی است و از نظر تعداد نیز محدود می باشد. هر دانشجو تقریبا بین ماه های اکتبر تا ژانویه می تواند برای بورسیه های اراسموس درخواست دهد.

بورسیه تحصیلی SBW برلین

بورسیه تحصیلی SBW برلین یک بورسیه با بودجه کامل برای دانشجویان بین المللی است که در مقاطع تحصیلی لیسانس و فوق لیسانس ارائه می شود. این بورسیه تحصیلی توسط SBW ارائه شده که در واقع یک سازمان غیرانتفاعی است و از استعدادهای جوان خارج از کشور که دارای پیشینه خانوادگی ضعیف مالی هستند و قصد دارند تا در توسعه کشور و مناطق خود مفید واقع شوند، حمایت می کند.

این بورسیه تحصیلی در آلمان مزایای بسیار زیادی را برای دانشجویان بین المللی به همراه دارد. بخشی از پوشش دهی این بورسیه شامل 100% هزینه های تحصیلی در یکی از دانشگاه های همکار در برلین، کمک هزینه ماهانه 500 یورو برای پوشش هزینه های زندگی، اسکان در یک خوابگاه دانشجویی، کمک هزینه سفر دوره زبان و… را ارائه می دهد و بنابراین دانشجویان به راحتی می توانند به پرداخت هزینه های زندگی با بورسیه های تحصیلی آلمان بپردازند.

نکات مهم بورسیه تحصیلی SBW برلین
کشور آلمان
مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد
موسسه SBW برلین
مهلت 15 می تا 30 ژوئن / 15 نوامبر تا 31 دسامبر
پوشش دهی هزینه های تحصیل، اقامت گاه، کمک هزینه زندگی و...

بورسیه تحصیلی KAAD آلمان

بورسیه تحصیلی KAAD آلمان یک برنامه بورسیه با بودجه کامل برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد از کشورهای در حال توسعه یا نوظهور است که قصد دارند تا تحصیلات خود را در آلمان ادامه دهند. بورسیه KAAD توسط سرویس تبادل آکادمیک کاتولیک ارائه می شود که در واقع یک سازمان آلمانی است که از پیشرفت علمی و حرفه ای دانشمندان و کارشناسان مسیحی حمایت می کند.

امروزه این بورسیه از برترین بورسیه های تحصیلی در دانشگاه های آلمان برای رشته های تحصیلی مختلف مانند علوم انسانی، علوم اجتماعی، علوم طبیعی، مهندسی، پزشکی، حقوق، اقتصاد و الهیات در دسترس در دسترس می باشد. پوشش دهی این بورسیه تحصیلی در آلمان بسیار عالی است و معمولا شامل هزینه های تحصیل، کمک هزینه زندگی ماهانه، بیمه درمانی، هزینه های سفر، دوره های زبان و نظارت علمی و… می شود.

بورسیه تحصیلی موسسه تبادلات آکادمیک آلمان (DAAD)

یکی دیگر از انواع بورسیه های آلمان بورسیه موسسه تبادلات آکادمیک این کشور می باشد که در حقیقت یک بورسیه با بودجه عمومی است و از بین ‌المللی کردن سیستم تحقیقات علمی، دانشگاهی و آموزش عالی و تحقیقات دانشجویان در این کشور حمایت می کند.

بورسیه تحصیلی موسسه تبادلات آکادمیک آلمان (DAAD) برای طیف گسترده از رشته ها، مقاطع تحصیلی و در دانشگاه های مختلف ارائه شده و شامل کمک هزینه ماهانه، بیمه درمانی، کمک هزینه سفر و سایر مزایا بسته به برنامه می شود.

بورسیه گوته آلمان

Goethe Scholarship

بورسیه گوته آلمان

بورسیه گوته آلمان یک بورسیه معتبر برای دانشجویان برجسته و دانشمندان جوانی است که به زبان، ادبیات و فرهنگ آلمان علاقمند هستند. بورسیه تحصیلی گوته فرصتی منحصر به فرد برای توسعه آکادمیک و شخصی، ایجاد یک شبکه بین المللی و کمک ارزشمندی به تحقیقات و ارتباطات فرهنگ آلمانی می باشد.

امروزه دانشجویانی که موفق به اخذ این بورسیه تحصیلی در آلمان می شوند می توانند از مزایای همانند حمایت مالی ماهیانه 1500 یورو به مدت یک سال، عضویت رایگان در انجمن گوته، دسترسی به منابع دانشگاه گوته و امکان شرکت در کنفرانس ها و کارگاه های بین المللی استفاده کنند.

بورسیه CSLA آلمان

بورسیه CSLA آلمان بورسیه ای معتبر برای دانشجویان برجسته است که قصد تحصیل مقطع فوق لیسانس را در دانشگاه های این کشور دارند. امروزه این بورسیه تحصیلی در آلمان در طیف وسیعی از رشته ها مانند ارتباطات، روزنامه نگاری و رسانه، فرهنگ، تاریخ و جامعه، اقتصاد، آموزش، حقوق، مدیریت محیط زیست و… ارائه می شود.

طبق اطلاعات به دست آمده پوشش دهی این بورسیه از بورسیه دانشگاه های آلمان نیز بسیار عالی است و معمولا شامل هزینه های مرتبط با سفر، شهریه و هزینه های اجباری دانشگاه، کمک هزینه ماهانه برای اتاق و سایر هزینه های زندگی، بیمه حوادث و بیماری در طول برنامه، بودجه برای مواد آموزشی و توسعه حرفه ای و… می شود.

شرایط دریافت بورسیه های دانشجویی آلمان

شرایط دریافت بورسیه های دانشجویی آلمان

شرایط دریافت بورسیه های دانشجویی آلمان تا حد زیادی به مقطع تحصیلی، نوع بورسیه، دانشگاه و… بستگی دارد اما برخی از شرایط و الزامات بین فاکتورهای مختلف یکسان می باشد. طبق اطلاعات به دست آمده دانشجویان علاقمند به این بورسیه دریافت باید عملکرد تحصیلی بسیار خوبی داشته باشند و در مقاطع تحصیلی قبلی یا در مقطع تحصیلی حال حاضر نمرات خوبی به دست آورده و معدل های بالایی داشته باشند.

برخی بورسیه ها مانند بورسیه هانریش بول علاوه بر سوابق تحصیلی عالی به تعهد اجتماعی و سیاسی و همچنین نگرش مثبت نسبت به ارزش های اصلی بنیاد هانریش بل شامل اکولوژی و پایداری، دموکراسی و حقوق بشر، خودمختاری، و عدالت نیاز دارند.

یکی دیگر از الزامات برای اخذ بورسیه تحصیلی در دانشگاه های آلمان تسلط به زبان آلمان و اثبات آن از طریق قبولی در آزمون های زبان معتبر می باشد. امروزه سطح زبان لازم در هر بورسیه و برای هر مقطع متفاوت است اما به طور کلی دانشجویان به حداقل سطح زبان B2 نیاز دارند. همچنین برخی از بورسیه ها تنها به دانشجویانی با منابع مالی محدود و یا به دانشجویان کشورهای در حال توسعه ارائه می شوند.

در نهایت باید گفت یکی از الزامات مهم برای دریافت بورسیه تحصیلی در آلمان شرایط سنی می باشد. امروزه در اکثر بورسیه ها شرایط سنی بین 18 تا 30 سال است. اما در برخی از بورسیه ها مانند بورسیه KAAD و برای مقاطع تحصیلی دکترا حداکثر شرایط سنی می تواند تا 36 نیز افزایش یابد. 

ما در هلدینگ حقوقی مهاجرتی رجبی در کنار شما هستیم تا مسیر مهاجرت را با آرامش و بدون دغدغه طی کنید.

برای شناخت بهتر موسسه رجبی به بخش ما تا حالا چیکار کردیم از منوهای بالای سایت بروید و با تجارب مراجعین ما آشنا شوید.

در ویدئوی ارائه شده در این بخش ، برخی از ویزاهای کشور آلمان را میبینید که برای کلاینت های موسسه رجبی اخذ شده اند.

نمایش ویدیو درباره ویزاهای-کشور-آلمان
منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

اگر به دنبال تحصیل رایگان با دریافت بورسیه هستید با ما تماس بگیرید!

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

بورسیه های لیسانس در آلمان

طبق اطلاعات به دست آمده کشور آلمان یکی از بهترین گزینه های تحصیلی برای گذراندن مقطع لیسانس است و هر ساله طیف وسیعی از دانشجویان بین المللی دانشگاه های این کشور را برای تحصیل مقطع کارشناسی انتخاب می کنند.

هر چند هزینه های تحصیل مقطع لیسانس در دانشگاه های کشور آلمان بسیار مقرون به صرفه است اما تعداد زیادی بورسیه تحصیلی نیز وجود دارد. در حال حاضر یکی از مهم ترین و بزرگ ترین بورسیه های لیسانس در آلمان، بورسیه DAAD است که توسط سرویس تبادل علمی آلمان ارائه می شود.

علاوه بر این بورسیه، سایر بورسیه ها نیز وجود دارند که توسط بنیادها، سازمان ها، دانشگاه ها یا سازمان های دولتی مختلف در آلمان یا کشورهای محل تحصیل دانشجویان ارائه می شود. شما می توانید در ادامه برخی از مهم ترین بورسیه های آلمان موجود برای مقطع کارشناسی را مشاهده فرمایید.

  • بورسیه آلمان یا Deutschlandstipendium : از دانش آموزان با استعداد و با عملکرد بالا از همه رشته ها و ملیت ها با 300 یورو در ماه حمایت می کند.
  • بورسیه اراسموس پلاس: به دانشجویان این امکان را می دهد که بخشی از تحصیلات خود را در یک دانشگاه در آلمان تکمیل کنند.
  • بورسیه بنیاد کنراد آدناور: یک بورسیه تحصیلی در آلمان که مبتنی بر شایستگی تحصیلی است و شامل هزینه های تحصیل، کمک هزینه ماهانه، بیمه درمانی، کمک هزینه سفر و سایر مزایا می شود.

بورسیه های مقطع ارشد آلمان

کشور آلمان طیف وسیعی از بورسیه های تحصیلی را برای مقطع کارشناسی ارشد ارائه می دهد. این کشور به دلیل کیفیت زندگی عالی، سیستم آموزشی باکیفیت و هزینه های مقرون به صرفه، به عنوان یکی از برترین مقاصد کارشناسی ارشد شناخته شده و هر ساله طیف وسیعی از دانشجویان را به خود جذب می کند.

بیشتر بورسیه تحصیلی در دانشگاه های آلمان در مقطع فوق لیسانس به دانشجویان کشورهای غیر اتحادیه اروپا و در حال توسعه اختصاص دارند. همچنین بورسیه هایی برای دانشجویان کشورهای صنعتی که به رشته های موضوعی خاصی علاقه مند هستند یا دستاوردهای تحصیلی خاصی دارند، وجود دارد.

برخی از شناخته ترین بورسیه های مقطع ارشد آلمان شامل بورسیه خدمات تبادل علمی آلمان (DAAD)، بنیاد الکساندر فون هومبولت، بنیاد فردریش ایبرت، بنیاد کنراد آدناور و بنیاد هانریش بل می شوند. هر کدام از بورسیه ها دارای شرایط و مهلت های درخواست جداگانه ای هستند و شما می توانید اطلاعات بیشتر را در سایت بورسیه یا بخش شرایط بورسیه های تحصیلی آلمان مشاهده فرمایید.

بورسیه های مقطع ارشد آلمان

بورسیه های دکترا در آلمان

بورسیه های دکترا در آلمان راهی عالی برای تحصیل این مقطع بدون پرداخت هزینه های سنگین است. در حال حاضر انواع مختلفی از بورسیه ها در این کشور وجود دارند که بسته به رشته، مدارک تحصیلی، کشور مبدا و سایر معیارها متفاوت می باشند.

برخی از شناخته شده ترین بورسیه های مقطع دکتری آلمان شامل خدمات تبادل علمی آلمان، بنیاد الکساندر فون هومبولت، انجمن ماکس پلانک، بنیاد تحقیقات آلمان (DFG) و انجمن هلمهولتز می شوند. اکثر بورسیه های PhD آلمان هزینه های زندگی، شهریه، هزینه های سفر و بیمه درمانی را پوشش می دهند اما میزان حمایت مالی هر بورسیه با توجه به نوع بورسیه متفاوت می باشد. شما می توانید در ادامه برخی از مهم ترین بورسیه های تحصیلی آلمان در مقطع دکترا را مشاهده فرمایید.

  • بورسیه تحقیقاتی هلمهولتز: بورسیه ای برای داوطلبان مقطع دکترا و فوق دکترا است که قصد تحصیل و تحقیق در یکی از 18 مرکز هلمهولتز در آلمان را در زمینه هایی مانند انرژی، زمین و محیط زیست، سلامت، هوانوردی، فضا دارند. این بورسیه هزینه های زندگی، هزینه های سفر و هزینه های تحقیقاتی را پوشش می دهد.
  • بورسیه های بنیاد الکساندر فون هومبولت: این بورسیه تحصیلی آلمان به محققان این امکان را می دهد که یک پروژه تحقیقاتی طولانی مدت را به انتخاب خود در یک موسسه میزبان در آلمان انجام دهند. این بورسیه هزینه های زندگی، هزینه های سفر، کمک هزینه تحقیق، دوره های زبان، کمک هزینه خانواده و غیره را پوشش می دهد.

بورسیه تحصیلی آلمان برای دانشجویان افغانی

سوالی که برای بسیاری از دانشجویان پیش می آید این است که آیا بورسیه تحصیلی آلمان برای دانشجویان افغانی وجود دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت بله، امروزه تعداد زیادی بورسیه های تحصیلی در این کشور وجود دارند که برای کشورهای در حال توسعه خصوصا افغانستان ارائه می شوند.

یکی از مهم ترین بورسیه افغانی ها در آلمان، بورسیه DAAD است که در مقاطع کارشناسی ارشد یا دکترا ارائه شده و برای اخذ آن دانشجویان افغانی باید مدرک لیسانس، دو سال سابقه کار و سوابق تحصیلی خوب داشته باشند. همچنین تسلط کافی به زبان آلمانی یا انگلیسی نیز برای دریافت این بورسیه ضروری می باشد.

همچنین دانشجویان افغانی می توانند از انواع بورسیه های آلمان مانند بورسیه بنیاد هانریش بول، فدریش ایبرت، اراسموس و… استفاده کنند. شرایط و الزامات دریافت این بورسیه ها با توجه به دانشگاه، مقطع تحصیلی و همچنین نوع بورسیه تحصیلی در آلمان تعیین می شود اما به طور کلی شرایط بورسیه اتباع افغانستان در آلمان شامل نمرات بالا، شایستگی تحصیلی، انگیزه نامه و مهارت های زبان عالی می شود.

بورسیه تحصیلی پزشکی در آلمان

بورسیه تحصیلی پزشکی در آلمان

آلمان یکی از محبوب ترین کشورها برای تحصیل رشته های پزشکی می باشد. امروزه برای این رشته تحصیلی بورسیه های مختلفی در نظر گرفته شده است که دانشجو با توجه به شرایط خود می تواند برای یک بورسیه تحصیلی در آلمان درخواست داده و با دریافت آن به صورت کاملا رایگان تحصیلات خود را در این کشور انجام دهد.

بورسیه تحصیلی پزشکی در آلمان بسیار متنوع هستند و امروزه تعداد زیادی بورسیه تحصیلی برای این رشته وجود دارد که در مقاطع تحصیلی مختلف و در دانشگاه های مختلف اعطا می شود. در حال حاضر بورسیه های بسیار زیادی مانند بورسیه DAAD برای پزشکی و سلامت عمومی، بورسیه تحصیلی KAS، بورسیه تحصیلی فدریش ایبرت برای پزشکی، بورسیه اراسموس و… برای این رشته وجود دارند.

پوشش دهی بورسیه پزشکی آلمان و مبلغ بورسیه پزشکی در آلمان با توجه به نوع بورسیه و ارائه دهنده متفاوت می باشد اما به طور کلی اکثر بورسیه ها هزینه های تحصیل، هزینه های زندگی، بیمه درمانی، هزینه سفر و کمک هزینه ماهانه را ارائه می دهند.

شرایط و الزامات دریافت بورسیه پزشکی در آلمان ممکن است در طول زمان بسته به در دسترس بودن بودجه، تعداد متقاضیان و سیاست های سازمان های تامین کننده تغییر کند اما به طور کل دانشجویان باید مقطع تحصیلی خود را با نمرات بسیار خوب و در رشته های پزشکی یا رشته مرتبط گذرانده باشند، دانشجویان باید به زبان آلمانی تسلط داشته و برنامه شغلی مشخص مرتبط با پزشکی یا مراقبت های بهداشتی داشته باشند.

بورسیه تحصیلی آلمان در مقطع دبیرستان

طبق اطلاعات به دست آمده امروزه تحصیل در دبیرستان های دولتی کشور آلمان برای تمامی دانشجویانی که با ویزای تحصیلی مناسب در این کشور اقامت دارند، رایگان می باشد و دانش آموزان تنها باید برای مواردی مانند هزینه کتاب، حمل و نقل و هزینه های زندگی بودجه ای را کنار بگذارند.

با توجه به همین موضوع بورسیه های تحصیلی آلمان در مقطع دبیرستان بسیار محدود هستند و دریافت بورسیه تحصیلی در آلمان بسیار رقابتی می باشند و معیارهای واجد شرایط بودن خاصی دارند.

از مهم ترین بورسیه های مدارس در آلمان می توان به بورسیه تحصیلی BeArt Presets Academic، بورسیه تحصیلی DAAD، بورسیه PASCH-Scholarship و… اشاره کرد. شرایط دریافت این بورسیه ها در مدارس مختلفی این کشور متفاوت است اما برخی از مهم ترین الزامات برای دریافت بورسیه ها از مدارس آلمان شامل نمرات خوب و مهارت های زبان آلمانی بالایی می شود.

بورسیه تحصیلی آلمان در مقطع دبیرستان

بورسیه های فول فاند در آلمان

بورسیه های فول فاند در آلمان اصطلاحی است که به کمک هزینه تحصیلی اطلاق می شود تمام هزینه های شهریه، هزینه های زندگی، سفر و سایر هزینه ها را برای دانشجویان دکترا در آلمان پوشش می دهد. شرایط دریافت بورسیه های فوق فاند در این کشور با توجه به نوع بورسیه یا کمک هزینه، سازمان تامین کننده، رشته تحصیلی و کشور مبدا متقاضی متفاوت است. از مهم ترین الزامات برای دریافت این بورسیه های تحصیلی در آلمان می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • داشتن عملکرد و پتانسیل تحصیلی بالا: اکثر فول فاند ها مبتنی بر شایستگی هستند، بدین معنا که دانشجویان ملزم به داشتن نمرات عالی، نمرات آزمون، انتشارات، جوایز یا سایر دستاوردها در تحصیلات قبلی می باشند.
  • داشتن انگیزه و هدف مشخص برای تحصیل در آلمان: باید دلایل تحصیل خود را در این کشور و انگیزه خود از دریافت بورسیه را به صورت کامل توضیح دهید.
  • تسلط خوب به زبان انگلیسی یا زبان آلمانی: بسته به زبان آموزشی برنامه تحصیلی خود، ممکن است لازم باشد مهارت خود را در زبان انگلیسی یا آلمانی با شرکت در آزمون های استاندارد مانند تافل، آیلتس، تست داف اثبات کنید.

در نهایت باید به این نکته اشاره کنیم که علاوه بر فول فاند ها و بورسیه تحصیلی در آلمان انواع موقعیت دکترا نیز در این کشور وجود دارد. موقعیت های دکترا یک موقعیت دانشگاهی یا تحقیقاتی است که شامل کار بر روی یک پروژه یا موضوع خاص تحت نظارت است و دریافت درآمد در مقابل آن کار می باشد.

معدل در آلمان درصد توضیحات
1 تا 1.5 90 تا 100% عالی
1.6 تا 2.5 80 تا 90% خیلی خوب
2.6 تا 3.5 65 تا 89% قابل قبول
3.6 تا 4.0 50 تا 65% کافی
5.0 تا 6.0 0 تا 50% رد یا عدم قبولی

معدل لازم برای بورسیه های آلمان

یکی از مهم ترین سوالاتی که در زمینه بورسیه های تحصیلی وجود دارد، این است که حداقل معدل لازم برای بورسیه های آلمان چقدر می باشد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت امروزه میزان بورسیه ها با توجه به نوع بورسیه و مقطع تحصیلی تعیین می شود.

معدل و نوع سیستم نمره دهی در کشور آلمان طبق معیار 6.0 نمره ای است و در این سیستم 1.0 بهترین و 6.0 بدترین نمره می باشد. امروزه شرط معدل برای دریافت بورسیه آلمان برای اکثر بورسیه ها معدل 2.5 می باشد که این نمره معادل معدل 15 در سیستم نمره دهی ایران می باشد. با این حال برخی بورسیه تحصیلی در آلمان مانند بورسیه DAAD به حداقل معدل 2.0 یا 17 نیاز دارند.

برخی بورسیه ها نیز به معدل های بالاتری نیاز دارند؛ برای مثال حداقل معدل برای بورسیه های آلمان در بورسیه Deutschlandstipendium، 1.5 می باشد که حدودا معادل معدل 18.5 می باشد. در نهایت باید به این نکته اشاره کنیم که هر چند معدل مورد نیاز برای بورسیه آلمان در اکثر بورسیه ها 15 است اما با توجه به اینکه روند دریافت بورسیه بسیار رقابتی است، هر چه میزان معدل دانشجویان بالاتر باشد، شانس آن ها برای دریافت بورسیه بیشتر می شود.

مدارک لازم برای بورسیه های تحصیلی آلمان

طبق اطلاعات به دست آمده یکی از مهم ترین مراحل برای دریافت بورسیه تحصیلی در آلمان جمع آوری مدارک لازم و ارسال به موقع این مدارک برای دانشگاه یا سازمان ارائه دهنده بورسیه می باشد. این مدارک معمولا در هر بورسیه و با توسط به شرایط و الزامات بورسیه متفاوت است اما به طور کلی مهم ترین مدارک لازم برای بورسیه های تحصیلی آلمان شامل موارد زیر می شود.

  • پاسپورت یا کارت ملی معتبر
  • یک کپی گواهی شده از دیپلم دبیرستان یا مدرک معادل آن
  • یک کپی تایید شده از کارنامه تحصیلی
  • مدرکی دال بر مهارت زبان آلمانی یا انگلیسی
  • انگیزه نامه
  • رزومه تحصیلی بیانگر دستاوردهای تحصیلی، فعالیت های فوق برنامه و تجربه کاری مرتبط
  • دو توصیه نامه از معلمان، اساتید یا کارفرمایان
  • نمونه کار (فقط برای متقاضیان رشته های هنر، طراحی، موسیقی یا معماری)
  • یک پروپوزال تحقیقاتی یا طرح مطالعاتی (فقط برای متقاضیان کارشناسی ارشد یا دکترا)
  • مدرکی مبنی بر نیاز مالی (مانند صورت ‌حساب ‌های بانکی، اظهار نامه مالیاتی، گواهی درآمد)

بورسیه های بسیاری در سراسر جهان به دانشجویان ارائه می شود ، با مقایسه این بورسیه ها بهترین را انتخاب کنید.

تامین هزینه ها با بورسیه آلمان

پوشش دهی و مبلغ بورسیه های آلمان با توجه به نوع بورسیه و مقطع تحصیلی تعیین می شود اما به طور کلی این بورسیه ها پوشش دهی بسیار خوبی داشته و به دانشجویان کمک می کنند بدون وجود دغدغه مالی و تنها با تمرکز بر درس، دوره تحصیلی را بگذرانند. پرداخت هزینه زندگی با بورسیه های تحصیلی در آلمان کاملا امکان پذیر است. امروزه هزینه های زندگی در این کشور بین 800 تا 1000 یورو در نظر گرفته شده است اما سوالی که پیش می آید این است که کمک هزینه های دانشگاهی آلمان چقدر است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت این میزان کمک هزینه با توجه به مقطع تحصیلی و نوع بورسیه بین 800 تا 1200 یورو در ماه می باشد و بدین ترتیب تامین هزینه ها با بورسیه آلمان کاملا امکان پذیر است و دانشجویان می توانند با دریافت بورسیه های تحصیلی به صورت کامل از پس هزینه های زندگی این کشور برآیند.

سوالات پر تکرار بورسیه تحصیلی در آلمان

هر چند معدل مورد نیاز برای بورسیه آلمان در اکثر بورسیه ها 15 است اما با توجه به اینکه روند دریافت بورسیه بسیار رقابتی است، هر چه میزان معدل دانشجویان بالاتر باشد، شانس آن ها برای دریافت بورسیه بیشتر می شود.

برخی از شناخته ترین بورسیه های این مقطع شامل بورسیه خدمات تبادل علمی آلمان (DAAD)، بنیاد الکساندر فون هومبولت، بنیاد فردریش ایبرت، بنیاد کنراد آدناور و بنیاد هانریش بل می شوند.

بورسیه DAAD آلمان یا سرویس تبادل علمی یک برنامه بورسیه با بودجه کامل برای دانشجویان بین المللی در این کشور است که قصد دارند تا به تحصیل مقطع کارشناسی ارشد یا دکترا بپردازند.

میزان کمک هزینه با توجه به مقطع تحصیلی و نوع بورسیه بین 800 تا 1200 یورو در ماه می باشد.

طبق اطلاعات به دست آمده پوشش دهی بورسیه هانریش بول برای دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد شامل کمک هزینه تحصیلی ماهانه 934 یورویی به همراه کمک هزینه های فردی شده و برای دانشجویان اتحادیه اروپا در مقطع مشابه هزینه شامل 812 یورو به علاوه 300 یورو برای پول کتاب می شود.

اکنون که با شرایط و ابعاد مختلف بورسیه تحصیلی در آلمان آشنا شده اید، توصیه می کنیم برای شروع روند تحصیلی در بهترین دانشگاه های این کشور از طریق دفتر غرب و دفتر مرکزی تهران یا دفتر شیراز با مشاورین شرکت مهاجرتی رجبی در تماس باشید و اولین قدم به سوی زندگی رویایی خود را بردارید. شما همچنین می توانید اطلاعات بیشتر در مورد بهترین روش های مهاجرتی به این کشور و آشنایی با میزان هزینه ها و شرایط لازم برای هر روش، را در مقاله مهاجرت به آلمان مطالعه فرمایید.

با برخی مراجعین رجبی که موفق به اخذ ویزای تحصیلی آلمان شده اند آشنا شوید.

نمایش ویدیو درباره امیر حسین علامه آلمان
نمایش ویدیو درباره میلاد مهدیان آلمان
نمایش ویدیو درباره علیرضا عبدالهی آلمان
Rate this post
منو
خانه