تحصیل دکترا در ایتالیا

تحصیل دکترا در ایتالیا طی سالهای اخیر متقاضیان زیادی داشته است ؛ به همین دلیل کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت ۵۶۲۰۵۱ ( موسسه حقوقی رجبی ثبت ۴۰۴۵۱ ) بر آن شدند تا مقاله ای علمی در این مورد تهیه نموده و در اختیار علاقمندان مهاجرت به ایتالیا قرار دهند.

در واقع اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا یکی از بهترین روش های ورود به این کشور می باشد.

داوطلبان برای اخذ پذیرش در مقطع دکترا باید با اساتید در ارتباط باشند ، زیرا در صورت تایید یک استاد می توانند در این دوره شرکت کنند ؛ برای اخذ پذیرش ، رزومه داوطلبان بسیار تاثیرگذار خواهد بود ؛ داوطلبان باید مدارک مورد نیاز پذیرش از قبیل پروپوزال یا طرح تحقیقاتی ، مدرک زبان و… را بصورت آنلاین ارائه دهند ؛ معمولا پس از ارایه مدارک مورد نیاز جهت پذیرش ، از دانشجویان مصاحبه علمی آنلاین گرفته می شود.

دانشجویان در مقطع دکترا باید بطور مستقیم از استاد راهنمای خود مشورت بگیرند ؛ تحصیل دکترا در ایتالیا بسیار تخصصی بوده و در تمامی رشته های تحصیلی با کارهای تحقیقاتی برگزار می شود ؛ در واقع دانشجویان مقطع دکترا علاوه بر گذراندن واحدهای درسی ،کار تحقیقاتی و پژوهشی نیز انجام می دهند ؛ در سال آخر دانشجو باید پایان نامه ای بسیار قوی ارائه داده و از آن دفاع کند.

برای تحصیل در تمام مقاطع در دانشگاه های ایتالیا ، ابتدا نیاز به آگاهی از کلیات اخذ پذیرش و شناخت دانشگاه ها و رشته های ارائه شده دارید که در مقاله تحصیل در ایتالیا و مسایر مقالات لینک شده در طی این مقاله ، صفر تا صد اطلاعات را خواهید یافت.

فهرست مطالب
تحصیل دکترا در ایتالیا

توصیه می کنیم در ابتدا ، محتوای ویدئویی تهیه شده توسط روناک ، از همکاران ما در موسسه رجبی در خصوص شرایط تحصیل دکترا در ایتالیا را مشاهده کرده و به پادکست ( فایل صوتی ) آن گوش دهید ، در این فایل ها خلاصه مختصر و مفیدی از مهم ترین موضوعات مقاله را دریافت خواهید کرد ، مدت زمان ویدئو و فایل صوتی دو دقیقه و هجده ثانیه است و قابیلت ذخیره سازی آن ها نیز وجود دارد.

پادکست تحصیل دکترا در ایتالیا​

پخش ویدیو

شرایط مقطع دکتری ایتالیا

بطور کلی ، در شرایط مقطع دکتری ایتالیا ، محدودیت سنی خاصی وجود ندارد ؛ اما بهتر است ، برای دریافت راحت تر ویزای تحصیلی سن فرد کمتر از 40 سال باشد.

مهمترین شرط پذیرش در این مقطع رزومه تحصیلی قوی ، سوابق کاری و … می باشد ؛ زبان تحصیل در مقطع دکترا معمولا انگلیسی است و بسیاری از دانشگاه های دکترای ایتالیا ، برنامه های تحصیلی خود را به زبان انگلیسی ارائه می دهند ، بنابراین داوطلبان باید مدرک تافل یا آیلتس 7 داشته باشند ؛ البته دوره های تحقیقاتی معمولا به زبان ایتالیایی انجام می گیرد.

هر یک از دانشگاه های ایتالیا شرایط خاص خود را برای پذیرش دانشجو دارند ، پس قبل از هر اقدامی ، از مدارک مورد نیاز دانشگاه مورد نظر خود مطلع شوید.

ما در ادامه مدارک لازم برای اخذ پذیرش در اکثر دانشگاه های مقطع دکترای ایتالیا را نام خواهیم برد ؛ یادتان نرود این مدارک بصورت کلی عنوان می شود و ممکن است برخی از دانشگاه ها مدارک بیشتری از شما بخواهند ، پس قبل از آماده سازی دقیق مدارک حتما از مدارک لازم دانشگاه مورد نظر خود مطلع شوید.

شرایط مقطع دکتری ایتالیا

مدارک لازم برای اخذ پذیرش در مقطع دکترا

  1.  ارائه رزومه دانشجو یا CV
  2.  ارائه انگیزه نامه قوی ( شما باید برای تحصیل دکترا در ایتالیا انگیزه خود را مطرح کرده و اهداف خود را مشخص کنید. )
  3.  ارائه دو توصیه نامه از اساتید دانشجو ( دو نامه مرجع از اساتید دانشگاه برای تایید رزومه علمی شما )
  4.  داشتن مدرک زبان مورد نیاز دانشگاه ( انگلیسی و ایتالیایی ، امکان شرکت دانشجویان در کلاسهای آموزش زبان ایتالیایی در این کشور وجود دارد. )
  5.  داشتن پروپوزال تحقیقاتی جذاب و جدید
  6.  ارائه پاسپورت معتبر
  7.  ارائه کلیه مدارک قبلی تحصیلی ( شامل دیپلم ، پیش دانشگاهی ، کارشناسی ، کارشناسی ارشد و ریز نمرات آنها )
  8.  داشتن بیمه دانشجویی
  9.  داشتن مقالات بین المللی
روش های تحصیل دکتری در ایتالیا

روش های تحصیل دکتری در ایتالیا

دو نوع دوره برای تحصیل دکترا در ایتالیا وجود دارد که دانشجویان با توجه به رشته‌ تحصیلی خود یکی از آنها را انتخاب می کنند ؛ این دوره ها و روش های تحصیل دکتری در ایتالیا عبارتند از :

  1.  دوره‌ی PhD یا Dottorato که توسط دانشگاه‌ها ارائه می گردد.
  2.  دیپلم آکادمیک پژوهشی یا Diploma accademico di formazione alla ricerca که توسط موسسات آموزش عالی هنر و موسیقی اعطا می شود.

علاوه بر این ، برخی از دانشگاه‌ها دوره‌های دکترا را با همکاری دانشگاه‌های خارجی برگزار می‌کنند که به آن دکترای بین‌المللی یا صنعتی می گویند ؛ دوره های دکترا ممکن است در هر دانشگاه با دانشگاه دیگر متفاوت باشد ، اما بطور کلی ، دوره های دکتری در ایتالیا بیشتر حول محور کارهای تحقیقاتی و پژوهشی می چرخد.

کارهای تحقیقاتی شما توسط یک هماهنگ کننده یا سرپرست نظارت می شود ؛ سرپرست شما در انجام تحقیقات به شما کمک کرده و پیشرفت شما را نظاره می کند.

در سال آخر دانشجویان برای دریافت مدرک دکترا باید یک پایان نامه قوی ارائه دهند ؛ در این پایان نامه باید گزارش های مربوط به فعالیت مشخص شده و به دو زبان انگلیسی و ایتالیایی ارائه گردد تا مورد بررسی قرار گیرد.

موسسه مهاجرتی رجبی برای سهولت و دسترسی بیشتر شما به کلیه مقالات و اطلاعات لازم در خصوص مهاجرت و تحصیل دکترا در ایتالیا ، در سایر وب سایت ها و پیچ اینستاگرام نیز فعال می باشد ، شما عزیزان می توانید برای رسیدن به پاسخ تمامی سوالات خود از صفحه اینستاگرام مجموعه دیدن کنید.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

برای انتخاب کشور و دانشگاه برای تحصیل دکترا مردد هستید؟ پاسخ تمام سوالات شما را مشاوران رجبی می دانند.

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

شروع ترم تحصیلی دکترا ایتالیا

طول دوره تحصیل دکترا در ایتالیا معمولا بین 3 تا 5 سال می باشد که تعداد سالها با توجه به دانشگاه و نوع دوره انتخابی ، متفاوت است ؛ دوره های دکترا به دو زبان رسمی ایتالیایی و انگلیسی ارائه می شود که در تمامی مقاطع به خصوص مقطع دکترا ارائه مدرک زبان الزامی می باشد.

پس از آن که در مورد تحصیل دکتری در ایتالیا تصمیم قطعی گرفتید ، برای تشکیل پرونده و دریافت ویزای تحصیلی خود می توانید از اوایل ماه اکتبر تا اواخر دسامبر اقدام کنید ؛ اخذ پذیرش دانشگاه ها از اول ماه فوریه شروع شده و تا نوامبر آن سال ادامه خواهد داشت ؛ همچنین شروع ترم تحصیلی دکترا ایتالیا از اوایل ماه اکتبر می باشد ؛ سال تحصیلی در ایتالیا شامل دو ترم می باشد که ترم اول از ماه اکتبر تا دسامبر خواهد بود و ترم دوم از ماه مارس شروع شده و تا ماه مه ادامه دارد.

در این مقطع امکان دریافت بورسیه علمی نیز وجود دارد ، بسیاری از دانشگاههای ایتالیا به دانشجویان برتری که امتیازات علمی کسب کرده باشند ، بصورت سالانه حدود 22000 تا 30000 یورو تحت عنوان بورسیه علمی اعطا می کنند ؛ همچنین به این دانشجویان خوابگاه رایگان و امکانات مختلفی همراه با کارت تخفیف داده خواهد شد ؛ در عوض از دانشجو خواسته می شود تا ساعات مشخصی در ماه را به کارهای تحقیقاتی در دانشگاه بپردازد ؛ برای دریافت بورسیه علمی دانشگاه های ایتالیا در مقطع دکترا باید یک پروپوزال تحقیقاتی جدید و جذاب ارائه دهید.

شروع ترم تحصیلی دکترا ایتالیا
استاد راهنما برای دکتری ایتالیا​

Supervisor PhD Italy

استاد راهنما برای دکتری ایتالیا

برای تحصیل دکترا در ایتالیا توصیه می شود قبل از درخواست پذیرش از دانشگاه ها ، یک استاد راهنما برای دکتری ایتالیا پیدا کنید و از بصورت آنلاین یا از طریق ایمیل در مورد علایق و تجربیات پژوهشی خود با او صحبت کنید ؛ شما باید استاد راهنمای خود را متقاعد کنید که کاندیدای مناسبی برای کارهای تحقیقاتی هستید.

مهمترین بخش در این مقطع یافتن یک استاد راهنمای خوب است ، شما باید با سرپرست یا استاد راهنما احساس راحتی کنید ، زیرا حداقل 3 سال باید با استاد راهنمای خود کار کنید ؛ پس از انتخاب استاد راهنما شما باید کارهای پایان نامه خود را تحت نظارت او انجام دهید ؛ استاد راهنمای شما باید از اعضای هیئت علمی دانشگاه باشد.

استاد راهنما به شما کمک می کند تا روی موضوع تحقیقاتی خود تمرکز نموده و با موارد لازم آشنا شوید ؛ بنابراین استاد راهنما باید در زمینه کار تحقیقاتی شما ، تخصص لازم را داشته باشد ؛ استاد راهنما به صورت مداوم بر امور آموزشی و تحقیقاتی شما نظارت داشته و نتیجه نظارت خود را به دانشگاه گزارش می دهد.

در سال آخر پایان نامه دانشجو باید برای ارائه آماده باشد ؛ حداقل دو استاد از خارج دانشگاه پایان نامه دانشجو را داوری خواهند نمود و در صورت تائید پایان نامه توسط اساتید ، دانشجو می تواند در جلسه عمومی از پایان نامه خود دفاع کند ؛ در جلسه دفاع دانشجو باید ثابت کند که موضوع پایان نامه ش جدید و تاثیرگذار خواهد بود.

در مقالات زیر می توانید تحصیل در مقطع دکترا را در برخی کشورها با هم مقایسه کرده و با توجه به شرایط خودتان تصمیم بگیرید.

شرایط ویزای همراه دانشجو دکترا

شرایط ویزای همراه دانشجو دکترا چیست؟ تحصیل دکترا در ایتالیا یکی از روش هایی است که متقاضیان زیادی دارد ؛ افراد متاهلی که قصد تحصیل و زندگی در ایتالیا دارند ، معمولا مایلند تا همسر و فرزندان خود را نیز به کشور ایتالیا ببرند‌ ؛ بطورکلی ، گرفتن ویزای همراه از طریق روش تحصیلی کار آسانی نیست و باید بدانید که دولت ایتالیا در این خصوص سخت گیری های زیادی اعمال می کند.

افرادی که ویزای تحصیلی این کشور را دریافت می کنند ، معمولا نمی توانند به صورت همزمان برای همسر و فرزندان خود درخواست اقامت ایتالیا بدهند و این کار ممکن است حدود یک سال به طول انجامد ؛ زیرا دانشجو باید ابتدا اجازه اقامت تحصیلی و تاییدیه پذیرش دانشگاه مورد نظر خود را دریافت کند تا پس از آن بتواند درخواست ویزای همراه نموده و برای خانواده خود دعوت نامه صادر کند.

همچنین دانشجو برای درخواست ویزای پیوست باید ثابت کند که تمکن مالی لازم برای تامین هزینه های زندگی خانواده خود در ایتالیا را دارد ؛ برای اخذ ویزای همراه گواهی تمکن مالی ، مدارک شناسایی اعضای خانواده ، سند ازدواج ، تعیین محل مناسب اقامت در ایتالیا ، داشتن پاسپورت معتبر و... لازم است.

شرایط ویزای همراه دانشجو دکترا

البته دریافت ویزای تحصیلی سبب اخذ اقامت دائم ایتالیا نمی شود و دانشجو باید پس از فارغ التحصیلی به کشور خود بازگردد یا ویزای خود را تبدیل به یکی از ویزاهای کار ، سرمایه گذاری و… نماید ؛ اما شما با تحصیل در ایتالیا می توانید به راحتی کار پیدا نموده و اقامت دائم دریافت کنید.

میزان حقوق و درآمد مقطع دکترا ایتالیا

Supervisor PhD Italy

میزان حقوق و درآمد مقطع دکترا ایتالیا

برای تحصیل دکترا در ایتالیا دانشجویان باید بتوانند هزینه های تحصیل ، اقامت و زندگی خود را تامین کنند ؛ برای تامین بخشی از هزینه های تحصیل و زندگی دانشجویان می توانند به کار دانشجویی بپردازند ؛ در واقع ، یکی از مهمترین مزیت‌های تحصیل در این کشور ، امکان کار پاره وقت دانشجویی و دریافت حقوق است ، حال ، میزان حقوق و درآمد مقطع دکترا ایتالیا چقدر است؟

بطور کلی از مشاغلی که دانشجویان می توانند در ایتالیا داشته باشند ، عبارتند از : دستیار آموزشی یا TA ، دستیار پژوهشی یا RA ، آموزش زبان انگلیسی ، فریلنسری ، کار در محوطه دانشگاه ( کتابخانه ، کمک به دانشجویان بین‌المللی و…) ، انجام کارهای خدماتی و … ؛ البته دانشجویان مقطع دکترا می توانند تنها به کارهایی از قبیل دستیار آموزشی یا Teaching Assistant یا دستیار پژوهش یا Research Assistant بپردازند.

دستیار آموزشی یا Teaching Assistant

دستیار آموزش ، تدریس یا TA نوعی کار دانشجویی است که معمولا در مقطع دکترا توسط اساتید به دانشجویان داده می‌شود ؛ البته دانشجو برای دریافت این شغل باید دارای سطح علمی بالایی باشد ، همچنین توانایی بالایی در صحبت کردن و مهارت‌های زبانی داشته باشد ؛ دانشجو به ازای انجام وظایفی که استاد برایش تعیین می نماید ، حقوق دریافت می‌کند ؛ برخی از این وظایف عبارتند از :

  1. تهیه وسایل لازم برای دانشجویان
  2.  آماده‌سازی جلسات آزمایشگاهی
  3.  سازماندهی جلسات آموزشی
  4.  برگزاری جلسات رفع اشکال ، حل تمرین
  5.  برگزاری امتحانات و تصحیح برگه‌های امتحانی
  6.  کمک‌ به دانشجویان مقطع کارشناسی
  7.  ارزیابی عملکرد دانشجویان مقاطع پایین تر
منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

همراهان شما در دوران تحصیل دکترا در ایتالیا اجازه تحصیل و کار دارند؟ مشاوران ما در این امور تخصص دارند.

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

دستیار پژوهشی ، تحقیقاتی یا Research Assistant

دستیار پژوهش یا RA نوعی دیگر از کارهای دانشجویی است که به دانشجویان مقطع دکترا اعطا می شود و دانشجو در قبال آن حقوق دریافت می‌کند ؛ دستیار پژوهشی باید در کارها و پروژه‌های تحقیقاتی به استاد خود کمک نماید ؛ معمولا دانشجویانی که به تحصیل دکترا در ایتالیا مشغولند ، می توانند از ترم دوم ببعد به این کار بپردازند ؛ وظایف دستیار پژوهشی معمولا دشوار است و یک Research Assistant باید توانایی بالا در صحبت کردن به زبان ایتالیایی و انگلیسی داشته باشد ؛ از دیگر وظایف یک دستیار پژوهشی عبارتند از:

  1.  کمک به دانشجویان مقطع کارشناسی
  2. سازماندهی و مدیریت کلاس‌های آزمایشگاهی
  3.  هماهنگی رویداد‌های آموزشی
  4.  بررسی مقالات پژوهشی
  5.  گرد‌آوری داده‌های مورد نیاز و بررسی آنها
  6.  ثبت داده‌های پژوهشی

مقالات زیر اطلاعات بسیار مفیدی در زمینه تحصیل در ایتالیا به شما خواهند داد ، توصیه میکنیم مروری بر آن ها داشته باشید.

کار و اقامت بعد از دکتری ایتالیا

در این بخش به بررسی وضعیت کار و اقامت بعد از دکتری ایتالیا می پردازیم ؛ اخذ اقامت پس از تحصیل دکترا در ایتالیا نسبت به سایر مقاطع راحت تر خواهد بود ؛ فارغ التحصیلان مقطع دکترا اجازه دارند تا یک سال پس از اتمام تحصیلات در این کشور بمانند و بدنبال شغلی متناسب با رشته تحصیلی خود بگردند ، همچنین فارغ التحصیلان این مقطع می توانند برای کارآموزی اقدام نمایند.

البته دانشجویان در دوران تحصیل نیز می توانند استاد راهنمای خود را متقاعد کنند تا نامه پذیرش کاری برای آنها صادر نماید ؛ در این صورت دانشجو قادر خواهد بود ، به مدت 30 ساعت در هفته به کارهای دانشجویی بپردازد و علاوه بر دریافت حقوق برای رزومه کاری خود تجربه کسب کند تا پس از پایان تحصیلات به راحتی وارد بازارکار ایتالیا شود.

در صورت یافتن کار و دریافت پیشنهاد کاری از شرکت ها یا کارفرمایان ایتالیایی ، ابتدا برای فارغ التحصیلان اقامت موقت کاری 2 ساله صادر خواهد شد ؛ این اقامت با ادامه فعالیت کار در ایتالیا قابل تمدید خواهد بود و اگر افراد بتوانند تا 5 سال بصور مداوم در این کشور کار کرده و مالیات خود را به موقع بپردازند ، همچنین دارای سوء پیشینه کیفری نباشند ، می توانند اقامت دائم کشور ایتالیا را بدست آورند.

کار و اقامت بعد از دکتری ایتالیا

دریافت تابعیت و پاسپورت این کشور ، پس از گذشت 5 سال از اقامت دائم امکان پذیر خواهد بود ؛ البته برای دریافت تابعیت و پاسپورت ایتالیا فرد باید به زبان ، فرهنگ و قوانین ایتالیایی تسلط کافی داشته ، دارای سلامت جسمی ، روانی و عدم سوء پیشینه کیفری باشد.

در همین راستا و برای شناخت بهتر بازار کار در ایتالیا و آگاهی از برترین مشاغل این کشور مقاله لینک شده را بخوانید.

مزایای اخذ مدرک دکترا از ایتالیا

مزایای اخذ مدرک دکترا از ایتالیا

مزایای اخذ مدرک دکترا از ایتالیا عبارتند از : 

  • بسیاری از دانشگاه‌های ایتالیا دارای رنکینگ جهانی هستند.
  • دانشجویان با دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا ، امکان تحصیل و سفر به سایر کشورهای اروپایی را دارند.
  • در مقطع دکترا بورسیه های مختلفی از جمله بورسیه استانی ، بورسیه دولتی و بورسیه تحصیلی به دانشجویان برتر خارجی اعطا می شود.
  • در این مقطع امکان تحصیل به زبان انگلیسی برای دانشجویان وجود دارد.
  • هزینه‌های زندگی دانشجویی در این کشور مناسب می باشد.
  • شهریه تحصیل دکترا در ایتالیا نسبت به سایر کشورهای اروپائی ارزان تر است ، همچنین میزان هزینه ها برای دانشجویان بین المللی و دانشجویان اتحادیه اروپا یکسان بوده و تفاوتی با یکدیگر ندارد.
  • دانشگاه های ایتالیا خوابگاه های دانشجویی را برای دانشجویان مقطع دکترا بطور مستقیم یا با هماهنگی سازمان های دولتی یا خصوصی ارائه می دهند.
  •  دانشجویان در این مقطع می توانند با کارهای دانشجویی حدود 500 تا 700 یورو بصورت ماهانه درآمد داشته و بخش زیادی از هزینه های خود را تامین کنند.
  • فارغ التحصیلان مقطع دکترا فرصت یافتن کار در سایر کشورهای اروپایی را خواهند داشت.

سوالات پر تکرار تحصیل دکترا در ایتالیا

در صورت یافتن کار و دریافت پیشنهاد کاری ، ابتدا برای فارغ التحصیلان اقامت موقت کاری 2 ساله صادر خواهد شد ؛  اگر افراد بتوانند تا 5 سال بصورت مداوم  کار کرده و مالیات  بپردازند و دارای سوء پیشینه کیفری نباشند ، می توانند اقامت دائم کشور ایتالیا را بدست آورند.

دستیار آموزشی یا Teaching Assistant یا دستیار پژوهش یا Research Assistant

خیر ، افرادی که ویزای تحصیلی این کشور را دریافت می کنند ، معمولا نمی توانند به صورت همزمان برای همسر و فرزندان خود درخواست اقامت ایتالیا بدهند و این کار ممکن است حدود یک سال طول بکشد.

بله ، بسیاری از دانشگاههای ایتالیا به دانشجویان برتری که امتیازات علمی بالایی دارند ، بصورت سالانه حدود 22000 تا 30000 یورو تحت عنوان بورسیه علمی خواهند داد ؛ همچنین به این دانشجویان خوابگاه رایگان و امکانات مختلفی همراه با کارت تخفیف داده خواهد شد.

طول دوره تحصیل دکترا در ایتالیا معمولا بین 3 تا 5 سال می باشد که تعداد سالها با توجه به دانشگاه و نوع دوره انتخابی ، متفاوت است.

در این مقاله از سایت موسسه مهاجرتی رجبی به تحصیل دکترا در ایتالیا پرداختیم و سعی نمودیم تا مهمترین موارد لازم در این خصوص را برای علاقمندان توضیح دهیم ؛ وکلای هلدینگ حقوقی مهاجرتی رجبی از بهترین و مجربترین وکلای مهاجرتی انتخاب شده اند و شما با راهنمایی آنها می توانید با سرعت بیشتری به آرزوهای خود برسید ؛ وکلای ما در دو شعبه تهران و شیراز به صورت حضوری قادر به پاسخگویی تمامی سوالات شما خواهند بود ؛ همچنین هموطنانی که امکان مشاوره حضوری ندارند ، می توانند از طریق راه های ارتباطی با وکلای زبده ما در تماس باشند ، پیشنهاد ما به شما مطالعه مقاله مهاجرت به ایتالیا است ، راه های زیادی برای مهاجرت به این کشور وجود دارد که تنها یکی از آن ها تحصیل است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5/5 - (69 امتیاز)
منو
خانه