سیستم آموزشی در لهستان

سیستم آموزشی در لهستان از دوره پیش از دبستان تا پایان دوره دکترا را در بر می گیرد و در حال حاضر یکی از قوی ترین و بهترین سیستم های آموزشی در اروپا و حتی جهان شناخته می شود که از معاهده بولونیا پیروی می کند.

تمام مراکز آموزشی و سیستم آموزشی در لهستان زیر نظر وزارت آموزش و پرورش فعالیت می کنند و این وزارت خانه تعیین کننده تمامی قواعد و اصول آموزشی در کشور می باشد.

در این مقاله که توسط کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت ۵۶۲۰۵۱ ( موسسه حقوقی رجبی ثبت ۴۰۴۵۱ ) به شما ارائه می شود با سیستم آموزشی در لهستان به طور کامل آشنا خواهید شد.

در حال حاضر نظام آموزشی لهستان در اروپا رتبه پنجم و در جهان دهم است و در دهه گذشته شاهد افزایش نمرات در سراسر جهان از جمله سواد ، حساب ، علوم و زبان های خارجی نیز بوده است ، ضمن اینکه مطابق با اصلاحات سال 2017 ، کتاب های درسی اکنون در این کشور رایگان هستند.

فهرست مطالب

شما به عنوان یک فرد خارجی در هر مقطعی که قصد ادامه تحصیل در این کشور را داشته باشید باید یقینا با نظام آموزشی در لهستان آشنا شوید و ساختار و قوانین حاکم بر آن را بشناسید تا به راحتی بتوانید در آن پذیرفته و ادامه تحصیل دهید ، در همین راستا می توانید مقاله تحصیل در لهستان را بخوانید و اطلاعات کاملی در خصوص مهاجرت تحصیلی در این کشور هم بدست آورید.

سیستم آموزشی در لهستان
نمایش ویدیو درباره سیستم آموزشی لهستان

اگر با قصد تحقیق در خصوص سیستم آموزشی در لهستان این مقاله را می خوانید توصیه می کنیم حتما ویدئو و پادکست ارائه شده در این بخش را نیز ببینیدو بشنوید ، روناک همکار ما در هلدینگ حقوقی مهاجرتی رجبی خلاصه مطالب این مقاله را در حدود دو دقیقه ارائه داده است.

پادکست سیستم آموزشی در لهستان​

 سیستم آموزشی کشور لهستان

طبق قوانین حال حاضر نظام آموزشی کشور لهستان ، تحصیلات برای تمامی شهروندان تا پایان دوره دبستان و 15 سالگی اجباری می باشد؛ ولی دوره دبیرستان اختیاری می باشد و دولت تحصیل در مدارس دولتی را رایگان اعلام کرده است ، البته مدارس غیر دولتی نیز در این کشور فعالیت دارند که تحصیل در آن ها با شهریه تحصیلی همراه است ، در حال حاضر سیستم آموزشی کشور لهستان به 4 دسته زیر تقسیم می شود:

  • مقطع مهدکودک و پیش دبستانی 3 تا 6 سالگی
  • تحصیل در مقطع دبستان (Szkoła Podstawowa)7 تا 15 سالگی
  • تحصیل در دوره دبیرستان ( تحصیلات متوسطه )15 تا 18 یا 20 سالگی
  • تحصیل در دانشگاه و مراکز آموزش عالی 18 سال به بعد

علاوه بر این در سیستم آموزشی کشور لهستان ، دانش آموزان دارای معلولیت ذهنی و یا جسمی می توانند به مدارس ویژه (szkoła specjalna) ملحق شوند که آن ها را برای دوره فوق العاده در سه سال آماده می‌کند ، همچنین لازم به ذکر است که تحصیل در مدارس این کشور همراه با لباس های فرم یکسان در هر مقطع می باشد که ممکن است در هر ایالت یا با توجه به مدارس مختلف دارای طرح و رنگ گوناگونی باشد.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

شناخت سیستم آموزشی کشورها با دریافت مشاوره های رایگان از کارشناسان آگاه رجبی.

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

مقطع مهدکودک و پیش دبستانی

آموزش در مقطع مهدکودک و پیش دبستانی در سنین 3 تا 5 سال در لهستان اختیاری می باشد ، ولی دوره پیش دبستانی در سن 6 سالگی اجباری و الزامی است که دانش آموز را جهت ورود به دوره دبستان آماده می سازد ، همه کودکان 6 ساله در لهستان باید به مدت یک سال در یک مراکز پیش دبستانی شرکت کنند تا قبل از شروع مدرسه مهارت های اساسی لازم را کسب کنند.

تحصیل در مقطع دبستان

بچه‌ها معمولاً در سن هفت سالگی شروع به تحصیل در مقطع دبستان (Szkoła Podstawowa)می کنند و مدرسه ابتدایی معمولاً هشت سال به طول می انجامد (کلاس 1 تا 8) ، باید بدانید که قبل از سال 2017 ، مدرسه ابتدایی تنها شش سال طول می‌کشید (کلاس 1 تا 6) و پس از آن دانش‌آموزان در مدرسه اجباری Gimnazjum (مدرسه راهنمایی) شرکت می‌کردند که 3 سال به طول انجامید.

تحصیلات متوسطه ( دبیرستان )

پس از اصلاحات در سال 2016 توسط حزب حاکم PiS تغییراتی در سیستم آموزشی لهستان به تدریج اعمال شد ، همانطور که گفتیم با شروع سال تحصیلی 2017 ، مقرر شد مدارس راهنمایی منحل شوند ، مدارس ابتدایی به هشت سال و مدارس متوسطه عالی یک سال دیگر مانند قبل از سال 1999 تمدید شوند ، تحصیلات متوسطه ( دبیرستان ) در پایان آموزش ابتدایی تمام وقت آغاز می شود و دانش آموزان را برای ورود مستقیم به بازار کار و یا آموزش عالی ( دانشگاه ) آماده می کند.

 نظام آموزش و پرورش در مدارس لهستان

نظام آموزش و پرورش در مدارس لهستان

همانطور که می دانید نظام آموزش و پرورش در مدارس لهستان یکی از بهترین ها در اروپا و جهان است و دانش آموزان خارجی نیز در صورت اخذ پذیرش در مدارس این کشور قادر به تحصیل در آن ها خواهند بود ، مدارس به طور کلی در لهستان در 3 دسته دولتی ، غیر دولتی و بین المللی قرار می گیرند و زبان تحصیل به طور رسمی زبان لهستانی می باشد که در برخی مدارس خصوصی و مدارس بین المللی به زبان انگلیسی آموزش داده می شود ؛ دانش آموزان ایرانی نیز قادر به ورود به سیستم آموزشی در لهستان هستند که برای اینکار باید خانواده وی دارای اقامت این کشور باشند که آنان مجاز به این کار شناخته شوند و یا خودشان در یکی از مدارس بین المللی موفق به پذیرش و ثبت نام شده باشند ، البته در مدارس دولتی نیز امکان تحصیل وجود دارد؛ اما لازمه آن تسلط به زبان لهستانی است.

نظام آموزشی لهستان در مقاطع دانشگاهی

همانطور که گفتیم نظام آموزش و پرورش کشور لهستان مدیریت ، نظارت و برنامه ریزی بر کل سیستم آموزشی در لهستان را بر عهده دارد که طبق آن پس از دوره دبیرستان دانش آموزان علاقمند می توانند برای ادامه تحصیل وارد دانشگاه شده و در رشته های تحصیلی مختلف به تحصیل مشغول شده و مدرک دریافت نمایند.

نظام آموزشی لهستان در مقاطع دانشگاهی از معاهده بولونیا پیروی می نماید که بر اساس آن مقاطع دانشگاهی این کشور به صورت زیر به دانشجویان ارائه می شود:

مقطع تحصیلی مدت زمان تحصیل تعداد واحدهای درسی
لیسانس 3 تا 4 سال 180– 240 واحد
فوق لیسانس 2 سال 90 – 120 واحد
فوق لیسانس پیوسته 4.5 تا 6 سال 270 – 360 واحد
دکترا 3 تا 4 سال پایان نامه دکترا

تمامی رشته های دانشگاهی به طور کل در لهستان در این 3 محله ارائه می شوند ، به جز رشته های قانون ، روانشناسی ، داروسازی ، دامپزشکی ، پزشکی و دندانپزشکی که هنوز هم بر اساس سیستم دو مرحله ای فوق لیسانس و دکترا می باشد.

دانشجویان خارجی با داشتن شرایط و مدارک لازم می توانند جهت ورود به دانشگاه های مختلف چه دولتی و چه خصوصی اقدام نمایند که هر دانشگاه در هر رشته و مقطع دارای شرایط خاص خود است که از طریق مکاتبه با آن مرکز می توان از آن ها مطلع شد ، کارشناسان هلدینگ حقوقی مهاجرتی رجبی در مقالات سایت تمامی اطلاعات مورد نیاز جهت ورود به دانشگاه های این کشور را برای شما تهیه و ارائه نموده اند ؛ از آنجا که بسیاری از دانشجویان بین المللی لهستان را برای تحصیل مقطع دکترا انتخاب می کنند ، دعوت می کنیم مقاله تحصیل دکترا در لهستان را بخوانید و اطلاعات خود را تکمیل کنید.

اگر لهستان را برای تحصیل انتخاب کرده اید مطالعه مقالات زیر به شما در جمع آوری اطلاعات صحیح کمک می کند.

تاثیر سیستم آموزشی لهستان بر مهاجرت

شاید برای برخی از دانشجویان یا والدین این سوال وجود داشته باشد که تاثیر سیستم آموزشی لهستان بر مهاجرت چگونه است؟ باید بگوییم با اینکه سیستم آموزشی در لهستان یک سیستم آموزشی پیشرفته و قوی می باشد ، اما به طور کل برای دانش آموزان مهاجرت به این کشور و تحصیل به زبانی غیر زبان مادرزادی سخت و مشکل می باشد و به طور کلی این امر توصیه نمی شود.

البته چنان چه پیش از شروع به تحصیل؛ مهاجرت صورت پذیرد و دانش آموز از همان کودکی و سنین کم شروع به تحصیل در مدارس این کشور نماید بازهم بسیار بهتر و ایده آل تر است تا اینکه چندسالی را در کشورمان تحصیل کرده و ادامه را مجبور به تحصیل به زبانی جدید و سیستم آموزشی جدیدی شود.

اما نهایتا برای این کار نیز باید دانش آموزان حتما پیش از مهاجرت و شروع تحصیل در مراکز آموزشی و مدارس لهستان حتما دوره هایی در رابطه با زبان لهستانی یا زبان انگلیسی را با توجه به زبان آموزش در مدرسه مد نظرشان پشت سر بگذارند تا در ابتدای ورود با استرس و مشکلات تحصیلی مواجه نشوند و در حین تحصیل زبان خود را نیز تقویت نمایند.

برای مقایسه بهتر  سیستم آموزشی در لهستان و کشور مهمی مانند آلمان مقاله سیستم آموزشی  آلمان را هم ارائه داده ایم.

مقاطع مناسب تحصیل در سیستم آموزشی لهستان

در اینجا شاید بپرسید که مقاطع مناسب تحصیل در سیستم آموزشی لهستان کدام مقاطع هستند؟ باید بگوییم که تحصیل در سیستم آموزشی در لهستان به طور کلی بسیار مناسب است؛ اما اگر بتوانید در دانشگاه های این کشور به خصوص دانشگاه های دولتی آن شروع به تحصیل کنید به یک موفقیت بزرگ دست پیدا کرده اید ضمن اینکه نظام آموزشی کشور لهستان برای تحصیل در دانشگاه و به خصوص در رشته های پزشکی و دندانپزشکی و رشته های مهندسی بسیار مناسب و ایده آل است و دریافت مدرک از دانشگاه های آن می تواند یک آینده کار بسیار ایده آلی را برای شخص فراهم آورد ، توصیه می کنیم برای شناخت بیشتر این موضوع مقاله تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در لهستان  را در سایت موسسه رجبی مطالعه فرمایید.

مقاطع مناسب تحصیل در سیستم آموزشی لهستان

سوالات پر تکرار سیستم آموزشی در لهستان

• مقطع مهدکودک و پیش دبستانی 3 تا 6 سالگی
• تحصیل در مقطع دبستان (Szkoła Podstawowa)7 تا 15 سالگی
• تحصیل در دوره دبیرستان ( تحصیلات متوسطه )15 تا 18 یا 20 سالگی
• تحصیل در دانشگاه و مراکز آموزش عالی 18 سال به بعد

دانش آموزان ایرانی نیز قادر به ورود به سیستم آموزشی در لهستان هستند که برای اینکار باید خانواده وی دارای اقامت این کشور باشند که آنان مجاز به این کار شناخته شوند و یا خودشان در یکی از مدارس بین المللی موفق به پذیرش و ثبت نام شده باشند.

لیسانس 3 تا 4 سال
فوق لیسانس 2 سال
فوق لیسانس پیوسته 4.5 تا 6 سال
دکترا 3 تا 4 سال

نظام آموزشی کشور لهستان برای تحصیل در دانشگاه و به خصوص در رشته های پزشکی و دندانپزشکی و رشته های مهندسی بسیار مناسب و ایده آل است و دریافت مدرک از دانشگاه های آن می تواند یک آینده کار بسیار ایده آلی را برای شخص فراهم آورد.

مدارس به طور کلی در لهستان در 3 دسته دولتی، غیر دولتی و بین المللی قرار می گیرند و زبان تحصیل به طور رسمی زبان لهستانی می باشد که در برخی مدارس خصوصی و مدارس بین المللی به زبان انگلیسی آموزش داده می شود.

 لازم به ذکر است که شما از طریق ورود به دانشگاه های لهستان و دریافت مدرک از آن ها قادر خواهید بود که با فراهم آوردن برخی شرایط لازم به اقامت دائم این کشور نیز برسید که این اقدام نیز از جمله اهداف اکثر دانشجویان خارجی محصل در دانشگاه های لهستان می باشد ، جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سیستم آموزشی در لهستان با کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی در دفاتر تهران و شیراز تماس حاصل کرده و از راهنمایی های آنان بهره مند گردید ، همچنین با مراجعه به مقاله مهاجرت به لهستان می توانید به جز تحصیل با گرینه های امن و قانونی مهاجرت به این کشور اروپایی آشنا شوید.

برای شما که در حال تحقیق در خصوص تحصیل در سیستم آموزشی لهستان هستید ، دانستن مطالب زیر جالب خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post
منو
خانه