سیستم آموزشی در ترکیه

سیستم آموزشی در ترکیه بر اساس سیستم آموزشی اروپا برنامه ریزی شده است و این تصور که ترکیه دارای یک سیستم آموزشی و مراکز آموزشی ضعیف و بی کیفیت است ؛ کاملا یک تصور غلط و نابه جا می باشد.

دانش آموزان و دانشجویان در ترکیه از یک برنامه و محیط تحصیلی مدرن و با کیفیت که روزبه روز پیشرفت را بیشتر تجربه می نماید ؛ بهره مند می باشند.

در ادامه با کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت 562051 ( موسسه حقوقی رجبی ثبت 40451 ) همراه شوید تا سیستم آموزشی در ترکیه را بهتر بشناسید ، همچنین توصیه می کنیم مقاله تحصیل در ترکیه را بخوانید و با هزینه های تحصیل و بورسیه های تحصیلی در مقطع دانشگاه در این کشور آشنا شوید.

نظام آموزشی در ترکیه زیر نظر مستقیم دولت و وزارت آموزش ملی ترکیه مدیریت و نظارت می شود و تحصیل در این کشور به طور کلی بسیار ارزان تر و مقرون به صرفه تر از اکثر کشورهای اروپایی می باشد البته باید بدانید که تحصیل در مدارس دولتی این کشور برای شهروندان آن رایگان می باشد .

فهرست مطالب

همچنین زبان تحصیل و آموزش در ترکیه زبان ترکی است ولی برخی از مدارس بین المللی و خصوصی و همچنین برخی دانشگاه های غیر دولتی علاوه بر زبان ترکی به زبان انگلیسی یا فرانسوی به دانشجویان و دانش آموزان خود تدریس می کنند ، به همین خاطر برخی از دانش آموزان و دانشجویان کشورمان برای تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی ، مدارس یا دانشگاه های این کشور را انتخاب و با اخذ پذیرش در آن ها به ترکیه مهاجرت و شروع به تحصیل می کنند ؛ در این بین شناخت هرچه بهتر نظام آموزشی کشور ترکیه بسیار موثر است.

سیستم آموزشی در ترکیه
نمایش ویدیو درباره سیستم آموزشی ترکیه

برای شناخت آسان تر و بهتر سیستم آموزشی در ترکیه می توانید ویدئو و پادکست ارائه شده در این بخش را ببینید و بشنوید ؛ این فایلها در هلدینگ حقوقی مهاجرتی رجبی تهیه و ارائه شده است.

پادکست سیستم آموزشی در ترکیه​

سیستم آموزشی کشور ترکیه

سیستم آموزشی کشور ترکیه یک سیستم آموزشی بسیار غنی می باشد و قدمت تحصیل و آموزش در این کشور به سال های بسیار دور بر می گردد اما طبق آخرین تغییرات و دستورات در سیستم آموزشی در ترکیه تحصیلات از سن 6 تا 18 سالگی و به مدت 12 سال برای تمامی شهروندان اجباری می باشد که دوره های تحصیلی ابتدایی و متوسطه را در بر می گیرد و پس از آن و تحصیلات عالیه اختیاری می باشد.

دانش آموزان پس از اتمام دوره متوسطه دیپلم آن را دریافت می کنند و آماده ورود به مراکز آموزش عالی و دانشگاه ها می شوند ؛ تحصیل در مدارس دولتی رایگان می باشد البته مدارس خصوصی و بین المللی نیز در دوره دبستان و متوسطه در این کشور فعالیت می کنند که با دریافت شهریه از دانش آموزان این امکان را برای آنان فراهم خواهند آورد ، به طور کلی نظام آموزشی کشور ترکیه از ابتدا تا انتها شامل مقاطع زیر می شود:

مقطع مقطع سن شروع و خاتمه مدت زمان
پیش دبستانی Anaokulu 3 تا 5 سالگی 1 سال
دبستان İlköğretim 6 تا 14 سالگی 8 سال
متوسطه Lise 15 تا 18 سالگی 4 سال
آموزش عالی- دانشگاه University 18 سالگی به بعد بسته به دوره 2 تا 6 سال

دوره پیش دبستانی در ترکیه

دوره پیش دبستانی در ترکیه چندان میان مردم این کشور رسمیت ندارد و این مقطع اجباری نیز نمی باشد ، اما میزان استقبال از آن نسبت مهدکودک در میان والدین بسیار بیش تر دیده می شود و والدین در صورت فراهم بودن شرایط سعی در فرستادن فرزندان خود برای تحصیل در این مقطع را دارند.

در سیستم آموزشی در ترکیه آموزش مقدماتی مدارس شامل آموزش و تعلیم اختیاری برای سنین 3 تا 5 سال است که آن را با نام دوره های پیش دبستانی را می شناسیم ، هدف از این دوره ، آماده سازی کودکان برای مدرسه و دوران ابتدایی ، شکوفایی مهارت های کودکان و محک زدن زبان ترکی آن ها می باشد.

دوره دبستان در ترکیه

دوره دبستان در ترکیه جز مقاطع تحصیلات اجباری در این کشور است و مدت آن 8 سال بوده که از 6 تا 14 سالگی به طول می انجامد و به دو قسمت 4 ساله تقسیم می شود ، نوع آموزش و دروس تحصیلی در طی این 2 قسمت با یکدیگر تفاوت هایی داشته و دوره 4 ساله دوم دانش آموزان را برای ورود به دبیرستان آماده می کند.

همچنین در سیستم آموزشی در ترکیه ، دانش آموزان در این مقطع از کلاس پنجم شروع به آموزش و یادگیری زبان خارجه که معمولا انگلیسی می باشد ؛ می نمایند ، البته مدارس خصوصی و بین المللی معمولا از همان ابتدا و کلاس اول شروع به آموزش و تدریس زبان خارجه به دانش آموزان خود می نمایند.

دوره دبیرستان در ترکیه

دوره دبیرستان در ترکیه طبق آخرین تغییرات در سیستم آموزشی در ترکیه به صورت اجباری در آمده و مدت آن نیز 4 سال می باشد که از 14 تا 18 سالگی به طول خواهد انجامید و دانش آموزان در دبیرستان های مختلف با توجه به علاقه خود می توانند به تحصیل مشغول شده و در آینده وارد بازار کار یا دانشگاه های این کشور شوند ، دبیرستان های ترکیه شامل : دبیرستان عمومی ، دبیرستان فنی ، دبیرستان هنرهای زیبا ، دبیرستان علمی و دبیرستان آناتولی می شود.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

کسب به روز ترین اطلاعات مهاجرتی با مشاوره های شرکت رجبی!

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

نظام آموزش و پرورش در مدارس ترکیه

همانطور که گفتیم نظام آموزش و پرورش در مدارس ترکیه از برترین نظام های آموزشی جهان نمونه و الگو برداری شده است و یقینا تحصیل در آن می تواند دانش آموزان را از سطح سواد و دانش مناسب و قابل قبولی برخوردار نماید ، به همین خاطر برخی از والدین از سایر کشورهای خارجی تصمیم به مهاجرت و تحصیل فرزندانشان در مدارس این کشور می گیرند.

خوشبختانه امکان تحصیل برای دانش آموزان خارجی در مدارس ترکیه از مقطع پیش دبستانی تا دبیرستان وجود دارد و لازمه آن اخذ پذیرش در یکی از مدارس دولتی ، خصوصی و یا بین المللی فعال در سطح این کشور می باشد که این مورد نیز نیاز به ارائه مدارک شرایط خاص و مورد نیاز هر مدرسه و مقطع را دارد که از طریق ارتباط و مکاتبه با مدارس و یا از طریق کارشناسان هلدینگ حقوقی مهاجرتی رجبی می توان از آن ها اطلاع کاملی به دست آورد.

با توجه به سیستم آموزشی در ترکیه و زبان آموزش که ترکی می باشد ؛ تحصیل برای دانش آموزان خارجی به خصوص ایرانی کمی سخت و مشکل می باشد ، به همین خاطر والدینی که قصد دارند فرزندان خود را برای تحصیل راهی این کشور کنند بیش تر میل به مدارس بین المللی دارند که به زبان انگلیسی به دانش آموزان تدریس می کنند.

نظام آموزش و پرورش در مدارس ترکیه

خوشبختانه دانش آموزان ایرانی می توانند در مدارس بین المللی فارسی زبان در این کشور تحصیل کنند که یک مزیت بسیار بزرگ و عالی می باشد ؛ برای اطلاعات بیشتر مقاله مدرسه ایرانی ها در ترکیه را مطالعه فرمایید.

اگر قصد تحصیلات عالی در ترکیه را دارید ، اطلاعات مقالات زیر کاملا برای شما مفید و ارزشمند است.

نظام آموزشی ترکیه در مقاطع دانشگاهی

نظام آموزشی ترکیه در مقاطع دانشگاهی پیرو معاهده بولونیا در حوزه آموزش عالی اروپا می باشد ، این بدین معنی است که مدارک دریافتی از دانشگاه های ترکیه در اروپا معتبر و قابل قبول می باشد و نیاز به معدل سازی و یا گذراندن دوره های پیش از دانشگاه را ندارد ، پس با تحصیل در دانشگاه های این کشور بسیار راحت تر میتوانی برای مقاطع تکمیلی در اروپا اقدام نمایید.

اما به طور کلی مقاطع تحصیلی در رشته های غیر پزشکی در دانشگاه های ترکیه به شرح زیر می باشد:

  • کارشناسی یا لیسانس که 4 سال به طول می انجامد.
  • کارشناسی ارشد یا فوق لیسانس که 2 سال به طول می انجامد.
  • دکترا که 4 تا 5 سال به طول می انجامد.

همچنین لازم است بدانید که زبان آموزش نیز در دانشگاه های ترکیه زبان ترکی می باشد ، اما برخی از مقاطع و رشته ها امکان تحصیل به زبان های انگلیسی و فرانسوی را نیز دارا می باشد ، ضمنا طبق سیستم آموزشی در ترکیه تحصیل در رشته های پزشکی ، دندانپزشکی و داروسازی در این کشور نیز 5 تا 6 سال به طول می انجامد و دوره های تخصص این رشته ها نیز 4 تا 6 سال زمان نیاز خواهد داشت.

تحصیل در دانشگاه های ترکیه رایگان نیست ؛ اما جز کشورهای ارزان شناخته می شود ، به خصوص رشته های پزشکی و دندانپزشکی ، در همین زمینه می توانید مقاله تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه را مرور کنید.

تاثیر سیستم آموزشی ترکیه بر مهاجرت​

تاثیر سیستم آموزشی ترکیه بر مهاجرت

با اینکه نظام آموزش و پرورش کشور ترکیه پیشرفته و مدرن می باشد ، اما توصیه نمی شود که برای تحصیل دانش آموزان در مقاطع پیش از دانشگاه به این کشور مهاجرت کرد ، مگر اینکه بنا به اجبار و مهاجرت خانواده بچه ها برای تحصیل وادار به تحصیل در مدارس این کشور شوند ، با توجه به تاثیر سیستم آموزشی ترکیه بر مهاجرت بهترین حالت این است که تا دیپلم را در کشور خودمان تحصیل نموده و برای تحصیل در دانشگاه به این کشور فرستاده شوند.

زیرا دانشگاه های ترکیه مزایای بسیاری برای دانشجویان به ارمغان می آورند و هزینه های تحصیل در آن ها بسیار مناسب و مقرون به صرفه می باشد و همچنین اعتبار مدارک دریافتی از آن ها در تمام جهان بالا بوده و قابل قبول می باشد ، به خصوص در رشته های پزشکی و دندانپزشکی.

مدارس مناسب مهاجرین در ترکیه

با توجه به اینکه افراد خارجی در ترکیه مدت زمانی را نیاز دارند تا با زبان و فرهنگ و رسوم مردم این کشور آشنا شوند ؛ به طور معمول مدارس بین المللی ، مدارس مناسب مهاجرین در ترکیه می باشند که هم امکان تحصیل به زبان های انگلیسی و هم زبان مادری دانش آموزان در آن ها وجود دارد.

همچنین دانش آموزان در این مدارس با افت تحصیلی شدید مواجه نخواهند شد و به دلیل تدریس بین المللی و دو یا سه زبانه به آنان و کلاس های فوق برنامه و تقویتی دارای پایه قوی تر شده که زمینه را برای ورود به رشته های خاص همچون پزشکی و دندانپزشکی فراهم می آورد.

وبینار تحصیل در کشور ترکیه

در این وبینار با تمام دغدغه ها و چالش های موجود برای تحصیل در دانشگاه های ترکیه آشنا می شوید و راه حل های مناسب را خواهید آموخت ، این وبینار توسط هلدینگ حقوقی مهاجرتی رجبی ارائه شده و و مدت زمان آن تقریبا دو ساعت است.

همچنین می توانید با درج نام و شماره تماس در باکس زیر در لیست دریافت مشاوره رایگان ما قرار بگیرید.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

برای تجربه تحصیل ارزان و قانونی در خارج از کشور با ما تماس بگیرید. 

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

سوالات پر تکرار سیستم آموزشی در ترکیه

آموزش مقدماتی مدارس شامل آموزش و تعلیم اختیاری برای سنین 3 تا 5 سال است که آن را با نام دوره های پیش دبستانی را می شناسیم ، هدف از این دوره ، آماده سازی کودکان برای مدرسه و دوران ابتدایی ، شکوفایی مهارت های کودکان و محک زدن زبان ترکی آن ها می باشد.

دوره دبستان در ترکیه جز مقاطع تحصیلات اجباری در این کشور است و مدت آن 8 سال بوده که از 6 تا 14 سالگی به طول می انجامد و به دو قسمت 4 ساله تقسیم می شود ، نوع آموزش و دروس تحصیلی در طی این 2 قسمت با یکدیگر تفاوت هایی داشته و دوره 4 ساله دوم دانش آموزان را برای ورود به دبیرستان آماده می کند.

دوره دبیرستان در ترکیه طبق آخرین تغییرات در سیستم آموزشی در ترکیه به صورت اجباری در آمده و مدت آن نیز 4 سال می باشد که از 14 تا 18 سالگی به طول خواهد انجامید.

  • کارشناسی یا لیسانس که 4 سال به طول می انجامد.
  • کارشناسی ارشد یا فوق لیسانس که 2 سال به طول می انجامد.
  • دکترا که 4 تا 5 سال به طول می انجامد.

مدارس بین المللی ، مدارس مناسب مهاجرین در ترکیه می باشند که هم امکان تحصیل به زبان های انگلیسی و هم زبان مادری دانش آموزان در آن ها وجود دارد.

این مطلب خلاصه ای بود از سیستم آموزشی در ترکیه که توسط مشاورین باتجربه شرکت مهاجرتی رجبی تهیه و گردآوری شده است ، برای کسب اطلاعات بیش تر و یا طرح سوالات خود با ما در دفاتر شیراز یا تهران در تماس باشید ، همچنین پیشنهاد می کنیم مقاله مهاجرت به ترکیه را بخوانید و با تمامی روش های قانونی دریافت اقامت دائم آشنا شوید.

اطلاعات بیشتر در خصوص تحصیل در دانشگاه های ترکیه را در مقالات زیر بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5/5 - (104 امتیاز)
منو
خانه