فرهنگ ، آداب و رسوم مردم ترکیه

فرهنگ ، آداب و رسوم مردم ترکیه چگونه است؟ در کشور ترکیه می‌توان فرهنگها و سنتهای متفاوتی را در نقاط مختلف آن یافت ؛ لذا خلاصه کردن فرهنگ ترکیه در یک مقاله کاری سخت است ؛ اما بطور کلی ، ترک ها مردمی بسیار دوستانه ، مودب و مهمان نواز هستند و به افراد مسن احترام زیادی می‌گذارند.

اگر به دنبال مهاجرت به این کشور هستید ، می توانید مقاله مهاجرت به ترکیه را مطالعه نمایید تا اطلاعات کافی در خصوص تمام روش های مهاجرت قانونی را بدست آورید ؛ کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت ۵۶۲۰۵۱ ( موسسه حقوقی رجبی ثبت ۴۰۴۵۱ ) نیز در این راستا راهنمای شما خواهند بود.

در قرون گذشته و بخصوص در 50 سال اخیر ، فرهنگ ، آداب و رسوم مردم ترکیه دستخوش تغییرات قابل ملاحظه‌ای شده است ؛ لذا می توان گفت که ترکیه کشوری آمیخته از فرهنگ های شرق و غرب است ؛ بنابراین در ترکیه فرهنگهای یونانی ، ارمنی ، گرجی و عربی را می توان یافت.

به طوری که سواحل شمال شرقی ، شامل ترکیبی از فرهنگ های ترکی و گرجی است که در جوامع لاز و همسین مشاهده می شود ؛ بخش های جنوب شرق معمولا فرهنگ های کردی و عربی را منعکس می کنند و سواحل غربی طی 80 سال گذشته تحت‌تاثیر سنتهای اروپایی قرار گرفته اند.

اما با این حال ، برخی از فرهنگ ، آداب و رسوم مردم ترکیه در سراسر این کشور رعایت می‌شوند که ممکن است هر بازدیدکننده‌ای متوجه آن شود ؛ در ادامه فرهنگ ، آداب و رسوم مردم ترکیه را بیشتر مورد بررسی قرار می‌دهیم.

فهرست مطالب
فرهنگ ، آداب و رسوم مردم ترکیه

مدل لباس پوشیدن در ترکیه

فرهنگ ، آداب و رسوم مردم ترکیه چه تاثیری بر مدل لباس پوشیدن در ترکیه داشته است؟ معمولا لباس های زنانه ترک ها شامل شلوارهای گشاد ، دامن های بلند ، لباس های گشاد ، پیراهن ، ژاکت ، کمربندهای پهن ، روسری و سایر سرپوش ها ، جوراب و کفش می باشد ؛ مردان نیز در ترکیه شلوار ترکی و ژاکت سنتی گشادی به نام جوبا می پوشند.

اما لباس هایی که سر کار و در ادارات پوشیده می شود ، متفاوت از لباس های سنتی این کشور است و شامل کت و شلوار و کروات می باشد ؛ به همین ترتیب ، لباس های زنان نیز باید حرفه ای و هوشمندانه باشد.

در تابستان ، به ویژه در شهرهای استانبول ، ازمیر و آنکارا که هوا بسیار گرم و مرطوب است ، مدل لباس پوشیدن در ترکیه هم تغییر می کند ؛ تنها پوشیدن پیراهن و شلوار کافی است و احتیاجی به زدن کروات نمی باشد ؛ در خارج از شهرهای بزرگ و به خصوص شرق ترکیه ، زنان و مردان باید لباس های محافظه کارانه تری بپوشند ؛ به زنان توصیه می شود که لباس هایی بپوشند که پاها و دست هایشان در معرض دید قرار نگیرند و از پوشیدن لباس های تنگ خودداری کنند ؛ مردان نیز نباید شلوارک داشته باشند.

مدل لباس پوشیدن در ترکیه
مذهب در ترکیه ​

Religion Turkey

مذهب در ترکیه

یکی از عوامل تاثیر گذار بر فرهنگ ، آداب و رسوم مردم ترکیه ، مذهب این کشور است ؛ در مورد مذهب در ترکیه می توان گفت که دین تقریبا 98 درصد از مردم این کشور ، اسلام است که به دو مذهب شیعه و سنی تقسیم می شود ؛ یکی از آداب ویژه مسلمانان ، خواندن پنج نوبت نماز می باشد ؛ هر چند که برای مسلمانان جمعه روز مقدسی است ، اما این روز در ترکیه تعطیل نمی باشد ، در ماه مبارک رمضان همه مسلمانان از صبح تا غروب روزه می گیرند که این روزه شامل پرهیز از خوردن ، آشامیدن ، سیگار کشیدن و حتی جویدن آدامس می باشد.

اگر قصد تحصیل در دانشگاه های ترکیه را دارید ، مقالات زیر کاربردی ترین و به روز ترین اطلاعات را به شما خواهد داد.

نام گذاری و خطاب افراد در ترکیه

نام گذاری و خطاب افراد در ترکیه نیز یکی از مواردی است که مربوط به فرهنگ ، آداب و رسوم مردم ترکیه می شود ؛ نام های ترکی مشابه با نام های ایرانی است و شامل نام و نام خانوادگی می باشد ؛ زنان متاهل در ترکیه ممکن است هم نام خانوادگی خود و هم نام خانوادگی همسرشان را داشته باشند.

از سال 2014 ، زنان می توانند در صورت تمایل نام خانوادگی خود و یا همسر خود را داشته باشند ؛ اسامی ترکی که ممکن است اسامی امروزی یا اصیل و برگرفته از اساطیر ترکی باستان باشند ، اغلب شامل کلماتی با معانی خاص در زبان ترکی می باشند.

در زمان خطاب به طور رسمی ، ترک ها اغلب به صورت رسمی یکدیگر را خطاب می کنند ؛ لذا ، از نام کوچک به تنهایی استفاده نمی شود و عناوینی چون Bey (برای آقایان) و Bayan (برای خانم ها) برای احترام به نام یا نام خانوادگی فرد افزوده خواهد شد.

نام گذاری و خطاب افراد در ترکیه
آداب و رسوم مردم ترکیه

آداب و رسوم مردم ترکیه

یکی از آداب و رسوم مردم ترکیه که بدان معروفند ، رفتارهای دوستانه ، مودبانه و مهمان نوازانه ترک ها است و همان گونه که بیان شد ترک ها به سالمندان احترام می گذارند و معمولا جوانان برای احترام ، در وسایل نقلیه عمومی جای خود را به افراد مسن ، معلول و زنان باردار یا بچه دار می دهند.

در ترکیه ایجاد روابط فردی یا خانوادگی ، دعوت به غذا خوردن (اکثرا در رستوان) ، گشت و گذار و هدیه دادن رایج است ؛ لذا اگر یک خانواده ترک شما را به خانه خود دعوت کرد ، حتما یک هدیه که می تواند شکلات ، گل یا یک سوغاتی از کشورتان باشد ، را با خود ببرید.

نوشیدن الکل در این کشور عاقلانه نیست ، چرا که ترک ها به دلایل مذهبی از مشروبات الکلی استفاده نمی کنند ؛ در زمان وارد شدن به منزل بهتر است کفشایتان را درآورید ، حتی اگر میزبان به شما اجازه داد تا کفش تان را بپوشید ، مودبانه تر این است که کفش هایتان را درآورید.

Turkey / Welcoming

فرهنگ ، آداب و رسوم مردم ترکیه در مورد استقبال

فرهنگ ، آداب و رسوم مردم ترکیه در مورد استقبال چگونه است؟ زمانی که دو مرد برای نخستین بار همدیگر را ملاقات می کنند ، به یکدیگر دست می دهند و ارتباط چشمی برقرار می کنند ؛ در آغوش گرفتن یکدیگر در بین دوستان نزدیک و خانواده بسیار رواج دارد ؛ جوانان نیز پیشانی هایشان را به هم می مالند ؛ سایر مردان ممکن است گونه های همدیگر را ببوسند که برای روابط کاری و بین همکاران غیر عادی است.

فرهنگ ، آداب و رسوم مردم ترکیه در مورد استقبال​

زنان نیز در نخستین برخورد ، معمولا به هم دست می دهند ؛ با این وجود ، اگر زنان همدیگر را به خوبی بشناسند ، در حالی که یکدیگر را به آرامی در آغوش می گیرند ، گونه های یکدیگر را می بوسند.
در رفتارهای بین زنان و مردان ، توصیه می شود که به واکنش و نگرش زنان توجه کنید که در موقعیت های مختلف می توان به زنان دست داد و یا مودبانه تنها سلام کرد ؛ حتی برخی از زنان یا مردان به دلایل مذهبی ممکن است تماس یا دست دادن با زنان و مردان دیگر را رد کنند.

در مقاله کار در ترکیه می توانید شرایط کار در این کشور را با سایر کشورها مورد بررسی قرار دهید ؛ هلدینگ مهاجرتی رجبی اطلاعات مفیدی را در خصوص کار در این کشور در اختیار شما قرار خواهد داد.

آداب غذاخوردن در ترکیه

آداب غذاخوردن در ترکیه

آداب غذاخوردن از یکی از عوامل نشان دهنده فرهنگ ، آداب و رسوم مردم ترکیه است ؛ بررسی آداب غذاخوردن در ترکیه بیان می‌کند که ترکها از غذا خوردن لذت می برند و غذا خوردن ، زمان خوبی برای استراحت و نیز گفتگوهای دوستانه در این کشور می‌باشد ؛ در ترکیه معمولا میزبان هزینه های مربوط به غذا خوردن در رستوران یا بیرون از خانه را پرداخت می‌کند.

البته ، شما ممکن است که مودبانه سعی کنید و یا پیشنهاد دهید که هزینه‌های غذا را پرداخت می کنید ، اما در این مورد هرگز به شما اجازه داده نخواهد شد ؛ لذا ، بهترین سیاست در این زمینه ، تشکر از میزبان و دعوت وی برای صرف غذا در چند روز آینده می باشد.

همچنین ، می‌توانید با مدیریت رستوران هماهنگ کنید که تحت هیچ شرایطی از مهمانان هزینه‌ای دریافت نکنند ؛ شام در ترکیه ممکن است به همراه یک نوشیدنی همراه باشد ؛ نوشیدنی های الکلی معمولا همراه با نان و سالاد به همراه غذای اصلی که می تواند گوشت ، ماهی و یا ترکیبی از آن ها باشد ، سرو شود.

نوشیدن چای و قهوه ترک به همراه شیرینی ، یک سنت ترکی است ؛ قهوه ترک یک نوشیدنی ملی است و پیشنهاد می شود تا برای یک بار هم شده آن را امتحان کنید ؛ این نوع قهوه را شیرین (با شکر) ، کم شکر و یا بدون شکر می نوشند ؛ بهتر است پس از ریختن قهوه ، صبر کنید تا کمی بماند تا جا بیفتد.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

تفاوت های فرهنگی بین مردم ایران و ترکیه را با راهنمایی مشاوران رجبی بهتر بشناسید.

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

آداب معاشرت در ترکیه

در آداب معاشرت در ترکیه چه مواردی را باید رعایت نمود؟ از آن جا که ارتباطات چشمی در فرهنگ ، آداب و رسوم مردم ترکیه نشانه توجه است ، لذا در صورت امکان بهتر است ، ارتباطات چشمی مستقیم با طرف مقابلان برقرار کنید ، اما گاهی ممکن است پیش آید که زنان تمایلی به ارتباط چشمی مستقیم با آقایان نداشته باشند ، پس بهتر است با توجه به شرایط و شخص مورد نظر واکنش مناسبی نشان داد.

نوع گفتگو تا حد زیادی به موضوع و شرایط وابسته است و وقتی شخصی می خواهد با شخص دیگری ارتباط برقرار کند ، معمولا از روش غیرمستقیم گفتگو استفاده می کند ؛ در چنین شرایطی ممکن است مدت زمان زیادی طول بکشد تا به اصل موضوع برسید ؛ پس بهتر است صبور باشید.

از سویی هم ، زمانی که صحبت از مسائلی چون سیاست به میان می آید ، ترک ها ممکن است بسیار صریح و یا حدی جدی باشند و برخی از افراد از بیان آن چه که در ذهنشان می گذرد ، ابایی ندارند.

آداب معاشرت در ترکیه
هدیه دادن در ترکیه

هدیه دادن در ترکیه

هدیه دادن در ترکیه از چه جایگاهی برخوردار است؟ معمولا هدیه دادن هیچ جایگاه واقعی در روابط تجاری و آیین معاشرت در ترکیه ندارد و برای ایجاد رابطه و موارد مشابه ، معمولا ترک ها به جای هدایای مجلل ترجیح می دهند تا برای نهار و یا دیدن مناظر بروند ؛ اما در صورت دادن هدیه ، آن هدیه به خوبی پذیرفته می شود.

برای هدیه دادن بهتر است هدایایی مخصوص کشور خود مثل غذا یا صنایع دستی سنتی را انتخاب نماید ؛ دقت کنید که ترکیه کشوری مسلمان است ؛ لذا الکل هدیه مناسبی نمی تواند باشد و برای هدیه دادن آن بهتر است مطمئن شوید که شخص موردنظر الکل مصرف می کند.

به طور کلی ، هدایایی که تهیه می کنید ، می تواند شامل شیرینی ها (مخصوصا باقلوا) و وسایل تزئینی مربوط به خانه باشد ؛ اگر گل می خواهید هدیه دهید بهتر است قبل از خرید گل ، از گل فروش در مورد احساسی که گل موردنظر القا می کند ، سوال کنید.

Trade Culture Turkey

فرهنگ و آداب تجارت در ترکیه

فرهنگ و آداب تجارت در ترکیه به چه صورت است؟ ترکها ترجیح می‌دهند با کسانیکه می‌شناسند ، به آنها اعتماد دارند ، به آنها احترام می گذارند و با آنها احساس راحتی می‌کنند و می توانند با آنها روابط تجاری طولانی‌مدت داشته باشند ، روابط تجاری برقرار کنند ؛ لذا ، برای ایجاد روابط شخصی زمان می‌گذارند و روابط در زمان نهار یا شام و یا گردشهای اجتماعی تقویت می شود.

در تمامی معاملات تجاری ، رعایت ادب مهم است ؛ ترکها در حین گفتگو ممکن است در کنار شما بایستند ، در این صورت عقب ننشینید ، چرا که این رفتار می‌تواند غیردوستانه تلقی شود.

فرهنگ و آداب تجارت در ترکیه​

در صورتیکه بحث به کندی پیش می‌رود و به مباحثی غیر از مبحث اصلی پرداخته می شود ، اصرار بر پرداختن به اصل مطلب ، می تواند بسیار بی ادبانه باشد.

ترکها افراد تجاری زیرکی هستند ؛ دقت کنید که پیشنهاد شما سود و سود متقابل را به وضوح در هر قرارداد و یا مشارکت نشان دهد ؛ ترکها معمولا خواستار ارتباطات شفاهی و دیداری هستند ، لذا علاوه بر آمار مکتوب ، پیش بینی‌ها و موارد مشابه سعی می‌کنند اطلاعات را بصورت نقشه و نمودار نیز ارائه دهند.

در ابتدای ملاقات ها ممکن است با اعضای کمتری از ترک ها در یک شرکت ملاقات نمایید ؛ اما در صورتی که بتوانید اعتماد آنها را جلب نمایید و پیشنهادتان از لحاظ مالی مورد قبول باشد ، ملاقات با اعضای ارشد بیشتری انجام خواهد شد که تصمیم نهایی بر اساس تصمیم سرپرست شرکت خواهد بود.

سوالات پر تکرار فرهنگ و آداب و رسوم ترکیه

در ترکیه فرهنگهای یونانی ، ارمنی ، گرجی و عربی را می توان یافت

معمولا لباس های زنانه ترک ها شامل شلوارهای گشاد ، دامن های بلند ، لباس های گشاد ، پیراهن ، ژاکت ، کمربندهای پهن ، روسری و سایر سرپوش ها ، جوراب و کفش می باشد ؛ مردان نیز در ترکیه شلوار ترکی و ژاکت سنتی گشادی به نام جوبا می پوشند.

تقریبا 98 درصد از مردم ترکیه مسلمان هستند.

قهوه ترک یک نوشیدنی ملی درترکیه است ، این نوع قهوه را شیرین (با شکر) ، کم شکر و یا بدون شکر درست می کنند ، بهتر است پس از ریختن قهوه ، صبر کنید تا کمی بماند تا جا بیفتد.

خیر ، نوشیدن الکل در این کشور عاقلانه نیست ، چرا که ترک ها به دلایل مذهبی از مشروبات الکلی استفاده نمی کنند.

فرهنگ ، آداب و رسوم مردم ترکیه در طول تاریخ و نفوذ فرهنگ سایر کشورها دچار دگرگونیهایی شده است ؛ با این حال ، این کشور دارای آداب و رسوم مخصوص به خود است که توجه هر بازدیدکننده ای را می تواند به خود جلب کند ؛ اگر به دنبال تحصیل در این کشور هستید ، آشنایی با فرهنگ ، آداب و رسوم مردم ترکیه می تواند شرایط زندگی در ترکیه را برای شما آسانتر سازد ؛ با مراجعه به مقاله تحصیل در ترکیه و یا تماس با موسسه مهاجرتی رجبی از شرایط تحصیل در این کشور مطلع خواهید شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5/5 - (73 امتیاز)

یک تخفیف ویژه داریم! 
به مناسبت سال جدید میلادی!

تا آخر دی، می‌تونی با 30درصد تخفیف ، مشاوره تخصصی بگیری و 
با 10 الی 30 درصد تخفیف، قرارداد ببندی!

برای هماهنگی با شماره‌های زیر تماس بگیر:
021-91002525
071-91002525

منو
خانه