تاریخ کشور آمریکا از گذشته تا معاصر

تاریخ کشور آمریکا از گذشته تا معاصر دچار تغییرات و اتفاقات زیادی شده تا به ابر قدرتی که امروزه می شناسیم تبدیل شود ؛ تاریخ آمریکا با سرخپوستان ، استعمار گران ، انقلاب ها و جنگ های داخلی مختلف شناخته می شود.

اولین ساکنین آمریکا ، حدود 20000 تا 35000 سال قبل از آسیا و تنگه برینگ به آمریکای شمالی مهاجرت کردند ؛ حدوداً در زمان ظهور امپراتوری های اروپایی ، مردم بومی که به آنها سرخپوست گفته می شد ، گسترش یافتند.

اگر در مورد تاریخ کشور آمریکا از گذشته تا معاصر و مهاجرت به این کشور سوالی دارید ، می توانید با مشاورین موسسه مهاجرتی رجبی به شماره ثبت ۵۶۲۰۵۱ ( موسسه حقوقی رجبی ثبت ۴۰۴۵۱ ) تماس گرفته و تمامی سوالات خود را مطرح کنید ؛ مشاورین این موسسه با صبر و حوصله پاسخگوی شما هستند.

غذا و سایر منابع موجود در هر منطقه آمریکا با توجه به جغرافیای منطقه تعیین می شد ، برای مثال ماهی و پستانداران دریایی بخش عمده ای از غذای مردم ساحلی را به عهده داشت و تغذیه از گیاهان و شکار (به ویژه گاومیش کوهان دار آمریکایی یا بوفالو) منابعی برای سرخپوستان منطقه دشت بودند.

با توجه به تنوع منطقه ای کشور آمریکا ، زندگی در این کشور می تواند تجربه ای جالب باشد ؛ اگر شما نیز مجذوب تاریخ و کشور آمریکا هستید ، به هیچ عنوان مقاله مهاجرت به آمریکا را از دست ندهید.

فهرست مطالب
تاریخ کشور آمریکا از گذشته تا معاصر

کشف آمریکا توسط کریستف کلمب

کشف آمریکا توسط کریستف کلمب در طی چهار سفر انجام شد ، کلمب در واقع اولین فردیست که به دنبال راهی مستقیم به آسیا بوده و در طی این سفر به دنیای جدیدی به نام آمریکا برخورد کرد ؛ او در اولین سفرش در سال 1492 کشتی ‌هایش سانتا ماریا ، پینتا و نینا ، به جزیره آراواکس (باهاما) رسید و بومیان این منطقه از کلمب و خدمه ‌اش به گرمی استقبال کردند.

در زمان ورود کلمب احتمالاً حدود 1.5 میلیون سرخپوست آمریکایی در منطقه ای که اکنون قاره ایالات متحده است زندگی می کردند ؛ در سفر دوم کلمب جزایر کارائیب را پیدا کرد ؛ ساکنین این منطقه باور داشتند که آنها و کشتی هایشان در واقع خدایانی بوده که از آسمان آمده اند.

در آن زمان طبق تاریخ کشور آمریکا از گذشته تا معاصر کلمب به برخی از افراد خود دستور داد که در آنجا قلعه ای بسازند و با ساکنان تجارت کنند ؛ پس از مدتی اسپانیایی ها طلا و نقره را در جزیره هیسپانیولا کشف کرده ، بنابراین ، اسپانیایی ها در جزایر دیگر کارائیب به جست و جو پرداخته و شمال قاره آمریکا را بررسی کردند.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

کسب به روز ترین اطلاعات مهاجرتی با دریافت مشاوره های رایگان از شرکت رجبی!

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

قدیمی ترین شهر آمریکا

این سفرها توسط دیگر کشورهای اروپایی نظیر فرانسه ، اسپانیا و هلند به امید استعمار سایر نقاط جهان جدید دنبال شد ؛ ژان لئون در واقع کاشفی اسپانیایی بوده که برای اولین بار در 1513 سرزمین اصلی قاره آمریکای شمالی را کشف کرد .

او این سرزمین را مستعمره اسپانیا دانسته و آن را La Florida به معنای “سرزمین گل ها” نامید ؛ بین سال های 1513 و 1563 ، دولت اسپانیا شش گروه را برای ایجاد سکونت در فلوریدا فرستاد اما هیچ کدام از این گروه ها نتوانستند دوام بیاورند و از بین رفتند.

سرانجام فرانسوی ها در سال 1564 اولین قلعه را در نزدیکی رودخانه سنت جانز ایجاد کرده و ناوگان گنج اسپانیا را که در امتداد خط ساحلی فلوریدا حرکت کرده و به اسپانیا باز می گشتند را تهدید کردند ، در نتیجه این تهاجم پادشاه فیلیپ دوم ، با تجربه ترین دریاسالار اسپانیا را به عنوان فرماندار فلوریدا منصوب کرد و به او دستور داد تا قلمرو را کاوش و مستعمره کند.

قدیمی ترین شهر آمریکا

دریاسالار حدود 1565 به فلوریدا رسیده و روستای سرخپوستان تیموکوان را از بین بردد ، او روستا را سنت آگوستین نامید و اینگونه قدیمی ترین شهر آمریکا را ایجاد کرد ؛ منندز (دریاسالار اسپانیایی)  پادگان فرانسوی را در رودخانه سنت جانز را منهدم کرده و با کمک یک طوفان ، ناوگان فرانسه را نیز شکست داد ؛ او تلاش های زیادی برای گسترش شهر انجام داد ؛ هر چند در نهایت این شهر توسط سربازان انگلیسی سر فرانسیس دریک در سال 1586 و کاپیتان جان دیویس در سال 1665 سوزانده و غارت شد.

اولین مستعمره بریتانیا در آمریکا

حدود سال 1606 پادشاه جیمز اول انگلستان به شرکت ویرجینیا اجازه داد تا یک مستعمره انگلیسی را در منطقه چساپیک آمریکای شمالی مستقر کند ، رهبران این شرکت ثروتمندان و ماجراجویان تجاری و نظامی خوش ذوقی بودند که به راه های جدید سرمایه گذاری علاقه داشتند ؛ در نهایت نیروهای این شرکت با چهار کشتی به نام‌ های سارا ، کنستانت ، گادسپید و دیسکاوری برای جستجوی طلا و ساختن مستعمره به سمت آمریکای شمالی سفر کردند.

طبق تاریخ کشور آمریکا از گذشته تا معاصر این افراد رودخانه مجاور را به نام پادشاه جیمز استعمار کرده و از همین رو استعمار گران این شهرک را جیمزتاون نامیدند ؛ پس از آن استعمار گران مورد حمله سرخپوستان آلونکوئی قرار گرفته و کمبود غذا نیز در نهایت باعث از بین رفتن تعداد زیادی از انگلیسی ها شد و تعداد بسیار کمی از آنها توانستند از این شرایط جان سالم به درآورند.

استعمار گران تحت رهبری کاپیتان جان اسمیت ، قلعه چوبی ای برای محافظت از خود ساخته و پس از آن بریتانیا به مرور شروع به گسترش استعمار در سراسر منطقه کردند ، جیمزتاون به عنوان اولین مستعمره بریتانیا در آمریکا شناخته شده و جنگ های اروپایی ها با آلونکیان در نهایت با ازدواج پوکاهونتاس ، دختر رئیس آلونکوئیان ، با یک مهاجر اروپایی به نام جان رولف ، پایان یافت.

حضور هلندی ها در آمریکا

حضور هلندی ها در آمریکا

در اوایل قرن هفدهم هلندی ها مالکیت قلمرویی را در امتداد رودخانه هادسون آمریکا ، ادعا کردند ؛ ده ها سال بعد حدود 30 خانواده هلندی در تاریخ کشور آمریکا از گذشته تا معاصر به این ناحیه مهاجرت کرده و آن را هلند نو نامیدند ، تعداد این هلندی ها در آمریکا به مرور زیاده شده و در نهایت آنها سکونتگاه بزرگی را در جزیره منهتن ایجاد کردند و بزرگ ترین بندر این منطقه نیو آمستردام نامیدند.

پیتر مینوبت فرماندار هلند ، در سال 1626 این جزیره را به قیمت 24 دلار از بومیان آمریکایی خریداری کرد ؛ شرکت هلندی هند غربی به منظور جذب مهاجرین جدید زمین های رایگانی را در امتداد رودخانه هادسون در اختیار مهاجرین قرار داد ؛ در سال 1664 ناوگانی انگلیسی به این منطقه وارد شد و بخاطر عدم حمایت مهاجرین از هلند ؛ در نهایت فرماندار به اجبار به انگلیسی ها اجازه داد تا کنترل منطقه را به دست بگیرند ؛ در نهایت نیو آمستردام به نیویورک تغییر نام داد.

انقلاب مردم آمریکا

تغییرات اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی در مستعمرات قبل از سال 1750 و مهمتر از آن ، جنگ فرانسه و هند ، روابط بین مستعمرات و کشور خود را تغییر داده و در نهایت به انقلاب مردم آمریکا دامن زد ؛ در این هنگام حدود سیزده مستعمره علیه حکومت بریتانیا شورش کردند.

در نهایت طبق تاریخ کشور آمریکا از گذشته تا معاصر ایالت متحده توانست با کمک فرانسه و اسپانیا ، بر نیروها انگلیسی غلبه کرده و در سال 1776 کنگره قاره ای اعلامیه استقلال آمریکا را امضا کرد ؛ آرمان های ملت جدید بر اندیشه های روشنگری لیبرال و جمهوری خواهی استوار بوده و روشن گری لیبراسم را این چنین توصیف می کردند: «… که همه انسان ها برابر آفریده شده اند ، توسط خالق خود دارای حقوق معینی بوده که شامل زندگی ، آزادی و جستجوی خوشبختی است.»

این باور در تاریخ کشور آمریکا از گذشته تا معاصر اساساً بیانگر این بوده که مردم دارای حاکمیت ، نیازمند وظیفه مدنی ، مخالف نخبه گرایی و هراس از فساد هستند ؛ در واقع پس از این تغییرات در ارزش و اعتقادات مردم آمریکا دیگر حکومت پادشاهان را بر اساس میراث به رسمیت نمی شناخته و تغییرات اساسی ای در ساختار این کشور ایجاد شد.

شرایط و امکانات شما برای مهاجرت به کشور آمریکا در چه حدی است؟ مشاوران ما شما را راهنمایی می کنند.

جنگ داخلی آمریکا

یکی از مهم ترین و بحث برانگیزترین دوره های تاریخ کشور آمریکا از گذشته تا معاصر  ، جنگ داخلی آمریکا بوده که پس از اینکه آبراهام لینک برای ریاست جمهوری نامزد شد ، ایالت های جنوبی اعلام کردند که در صورت انتخاب لینکن از کشور جدا شده و کشوری مستقل به نام ایالت کنفدراسیون آمریکا را معرفی خواهند کرد ؛ لینکن در واقع قصد داشت از گسترش برده داری در آمریکا جلوگیری کند.

لینکن به عنوان رئیس جهمور انتخاب شده و بلافاصله یازده ایالت جنوبی که شامل ویرجینیا ، کارولینای شمالی ، کارولینای جنوبی ، جورجیا ، فلوریدا ، آلاباما ، تنسی ، می سی سی پی ، لوئیزیانا ، آرکانزاس و تگزاس بودند اتحادیه را ترک کرده و ایالت های کنفدراسیون آمریکا را در دوران ریاست جمهوری دیویس به پایتختی ریچموند تشکیل دادند.

سپس ایالت های شمالی که نماینده سرمایه داری ، صنعت ، تولید و برابری بودند ، از ریاست جمهوری لینکن حمایت کرده و ایالت های جنوبی با دارا بودن شرکت های کشاورزی ، برای حفظ برده داری جنگیدند ؛ در نهایت جدایی دو اتحادیه قبول نشده و جنگ داخلی آمریکا در آوریل 1861 آغاز شد ؛ در نهایت لینکن مجبور شد اعلان جنگ کند.

در اولین نبردها ارتش کنفدراسیون پیروز شده اما در نهایت با بیش از 1100000 مجروح ، جنوب ویران شده و ایالت های شمالی پیروز شده و مردان زیادی از هر دو طرف کشته شدند ، اما در آوریل 1865 جنوب تسلیم شمال شد ؛ در 1 ژانویه 1883 آبراهام لینکن قانون بردگی سیاهان را لغو کرده و لینکن در لحظه پیروزی خود در 15 آوریل 1865 در تئاتر واشنگتن کشته شد.

جنگ داخلی آمریکا

دوران طلایی آمریکا

سال های پایانی قرن نونزدهم و سال های پس از جنگ داخلی به عنوان دوران طلایی آمریکا یاد برده شده ، در این دوران جمعیت افزایش یافته و اقتصاد رونق یافت ؛ در سال 1890 تولید و درآمد آمریکایی ها افزایش یافته و حدود 22 میلیون نفر بین سال های 1880 تا از سراسر اروپا 1914 به ایالات متحده مهاجرت کردند ؛ امروزه نیز افراد زیادی برای کار کشور آمریکا را انتخاب می کنند ؛ شما نیز می توانید با مطالعه مقاله کار در آمریکا از شرایط و مزایای کار در این کشور آگاه شوید.

در تاریخ کشور آمریکا از گذشته تا معاصر نه تنها اقتصاد بلکه دیگر جنبه های زندگی نیز گسترش یافت ، برای مثال حق رای زنان یکی از موضوعات بسیار داغ این دوره بوده و از همین رو جنبش زنان در اوایل سال 1848 آغاز شد ، اما تا پس از جنگ داخلی قدرت کافی پیدا نکرد ؛ سوزان بی. آنتونی ، الیزابت استانتون و لوکرتیا مات از جمله اولین رهبران جنبش زنان بودند ، همچنین در اکثر ایالت های غربی در اواخر قرن نوزدهم به زنان حق رای ، مالکیت و حضانت داده بودند ، در نهایت در در اوت 1920 این قانون در سراسر آمریکا با اصلاحیه “هر شهروند ایالات متحده را از حق رای بر اساس جنسیت محروم نمی کند.” تصویب شد.  

آمریکا در جنگ جهانی اول

آمریکا در جنگ جهانی اول

آمریکا در جنگ جهانی اول ، در سال 1918 خواستار سیاست بی طرفانه بوده و ورود ایالات متحده آمریکا به جنگ جهانی اول تا سال 1917 اتفاق نیفتاد که اختلاف نظر با آلمان در مورد استفاده از زیردریایی ها به وجود آمد ؛ طی این جنگ حدود سه میلیون نفر به خدمت سربازی اعزام شده و روزانه ده هزار نفر به جبهه های جنگ فرانسه فرستاده می شدند ؛ در اواخر جنگ جهانی اول ، آمریکا از نظر نظامی و اقتصادی به مقام مهمی دست پیدا کرده و به عنوان قدرت جهانی شناخته شد.

با توجه به تاریخ کشور آمریکا از گذشته تا معاصر علیرغم قدرت زیاد آمریکا در دهه 1920 این کشور نتوانست قدرت خود را حفظ کند و در سال 1921 بازار سهام این کشور سقوط کرد ؛ در نتیجه این اتفاق در سراسر جهان رکودی ایجاد شده که امروزه به عنوان رکود بزرگ شناخته می شود ، بین سال های 1929 و 1933 ، 25 درصد بیکاری در ایالات متحده ایجاد شد و تولید صنایع مختلف در این کشور به یک سوم رسید.

این رکود های اقتصادی در سال های مختلف موجب مشکلات اقتصادی زیادی در سراسر آمریکا شده هر چند امروزه آمریکا جزو مهم ترین کشورهای اقتصادی دنیا بوده ولی هزینه های زندگی در این کشور یکی از مهم ترین دغدغه ها برای مهاجرین به شمار می رود ؛ شما می توانید برای بررسی هزینه های زندگی مقاله هزینه های زندگی در آمریکا را که توسط بهترین مشاورین هلدینگ حقوقی مهاجرتی رجبی نوشته شده است ، مطالعه کنید.

آمریکا در جنگ جهانی دوم

درحالی که آمریکا و دیگر کشورهای دنیا با مشکلات اقتصادی مختلف دست و پنبه نرم می کردند ؛ اروپا توسط آلمان نازی ، فاشیست ها از ایتالیا و صدای امپراتوری ژاپن در شرق آسیا محاصره شده بود ؛ فرانسوی ها و انگلیسی ها به تلاش خود ادامه داده و سعی کردند از جنگ در سراسر اروپا اجتناب کنند.

در نهایت در سال 1939 آلمان به لهستان حمله کرده و جنگ جهانی دوم را آغاز کرد ؛ آمریکا در جنگ جهانی دوم نیز سیاست بی طرفی در پیش گرفت هر چند در 8 دسامبر 1941 ، حمله ژاپن به پرل هاربر ، ایالات متحده را با انگیزه انتقام به درگیری سوق داد.

در تاریخ کشور آمریکا از گذشته تا معاصر ایالت متحده به متحدین پیوست و با نیروهای آلمان ، ایتالیا و ژاپن که به عنوان قدرت های محور شناخته می جنگید ؛ در طول این جنگ اقتصاد آمریکا بهبود پیدا کرده و از رکود بزرگ خارج شد ؛ سیاه پوستان و زنان بخشی مهم از نیروی کار آمریکا طی جنگ را تشکیل می دادند ، موضع ایالات متحده پس از جنگ آن را به یک ابرقدرت تبدیل کرد و با رای دو حزبی تصمیم به عضویت در سازمان ملل گرفت ، اهمیت این اقدام این است که این اولین باری است که ایالات متحده از سنت دیرینه خود در اقدام یکجانبه یا انزواطلبی شکسته است.

تاریخ واقعه در آمریکا
1492 کشف آمریکا توسط کریستف کلمب
1565 ایجاد قدیمی ترین شهر آمریکا
1607 اولین مستعمره بریتانیا
1614 هلندی ها در آمریکای شمالی
1775 استقلال آمریکا
1861 آزادی برای سیاهان
1917 جنگ داخلی
1920 دوران طلایی
1918 جنگ جهانی اول
1945 جنگ جهانی دوم
1947 جنگ سرد
1963 فوت جان اف کندی
2001 حملات یازده سپتامبر

جنگ سرد آمریکا

پس از جنگ جهانی دوم نبردهای جنگ سرد آمریکا از طریق جنگ های نیابتی شامل جنگ کره در سال 1950 و جنگ ویتنام در سال 1955 انجام شد ؛ آمریکا در تمامی جنبه های زندگی نظیر ، اقتصاد ، فناوری ، سیاسی ، نظامی ، اجتماعی ، فرهنگی و… بقیه کشورهای جهان را تحت تاثیر خود قرار داده و مهاجرین زیادی را از سراسر دنیا به خود جذب کرده است.

طبق تاریخ کشور آمریکا از گذشته تا معاصر انتخابات 1960 شاهد ظهور جان فیتزجرالد کندی در عرصه سیاسی آمریکا بود ؛ او به عنوان سیاست مداری کاریزماتیک ، شناخته شده و خود را با درگیری های بین المللی مواجه کرد که امروزه به عنوان جنگ سرد شناخته می شود ؛ کندی در طول سه سال کوتاه ریاست جمهوری خود به عنوان رئیس جمهور نقش زیادی را در جنگ ویتنام ایجاد کرد ؛ در نهایت در پاییز 1963 کندی در تگزاس بخاطر اصابت گلوله به سر و گردنش جان باخت ؛ در سال 1979 معلوم شد که کندی توسط دو تیرانداز به قتل رسید.

تاریخ معاصر آمریکا

تاریخ معاصر آمریکا در قرن بیست و یکم در واقع با رقابت شدید انتخاباتی در سال 2000 آغاز شده ، که جرج واکر بوش توانست از این انتخابات پیروز بیرون آید ، در 11 سپتامبر 2001 دو هواپیما ربوده شده به دو برج جهانی در نیویورک حمله کردند ، این هواپیماها توسط نیروهای تروریستی القاعده هدایت شده و دو هواپیمای دیگر توسط اعضای همان گروه تروریستی توقیف شد ؛ بیش از 3000 نفر در این حمله جان باختند.

در تاریخ کشور آمریکا از گذشته تا معاصر ایالت متحده همچنین به کشور افغانستان حمله کرده و همچنین در تهاجم به عرق دست داشت ؛ هر چند بسیاری از آمریکایی ها با جنگ در عراق مخالف بودند ، بوش در سال 2004 مجددا برای ریاست جمهوری انتخاب شد ، اما به مرور محبوبیت خود را بین مردم از دست داد.

در سال 2007 ایالت متحده و بسیاری دیگر از کشورهای منطقه اروپایی رکود جدید را تجربه کردند ؛ در طی این رکود بسیاری از جنبه های اقتصادی آمریکا تحت تاثیر قرار گرفت ؛ پس از آن نیز شیوع بیماری بار دیگر بر این رکود اقتصادی در جهان دامن زد.

سوالات پر تکرار تاریخ کشور آمریکا از گذشته تا معاصر

پس از اینکه آبراهام لینک برای ریاست جمهوری نامزد شد ، ایالت های جنوبی اعلام کردند که در صورت انتخاب لینکن از کشور جدا شده و کشوری مستقل به نام ایالت کنفدراسیون آمریکا را معرفی خواهند کرد و اینگونه جنگ داخلی در آمریکا شکل گرفت.

آمریکا در جنگ جهانی اول ، در سال 1918 خواستار سیاست بی طرفانه بوده و ورود ایالات متحده آمریکا به جنگ جهانی اول تا سال 1917 اتفاق نیفتاد که اختلاف نظر با آلمان در مورد استفاده از زیردریایی ها به وجود آمد ؛ طی این جنگ حدود سه میلیون نفر به خدمت سربازی اعزام شده و روزانه ده هزار نفر به جبهه های جنگ فرانسه فرستاده می شدند ؛ در اواخر جنگ جهانی اول ، آمریکا از نظر نظامی و اقتصادی به مقام مهمی دست پیدا کرده و به عنوان قدرت جهانی شناخته شد.

آمریکا در جنگ جهانی دوم  سیاست بی طرفی در پیش گرفت هر چند در 8 دسامبر 1941 ، حمله ژاپن به پرل هاربر ، ایالات متحده را با انگیزه انتقام به درگیری سوق داد.

پس از جنگ جهانی دوم نبردهای جنگ سرد آمریکا از طریق جنگ های نیابتی شامل جنگ کره در سال 1950 و جنگ ویتنام در سال 1955 انجام شد ؛ آمریکا در تمامی جنبه های زندگی نظیر ، اقتصاد ، فناوری ، سیاسی ، نظامی ، اجتماعی ، فرهنگی و… بقیه کشورهای جهان را تحت تاثیر خود قرار داده و مهاجرین زیادی را از سراسر دنیا به خود جذب کرده است.

سال های پایانی قرن نونزدهم و سال های پس از جنگ داخلی به عنوان دوران طلایی آمریکا یاد برده شده ، در این دوران جمعیت افزایش یافته و اقتصاد رونق یافت ؛ در سال 1890 تولید و درآمد آمریکایی ها افزایش یافته و حدود 22 میلیون نفر بین سال های 1880 تا از سراسر اروپا 1914 به ایالات متحده مهاجرت کردند.

تاریخ کشور آمریکا از گذشته تا معاصر را مرور کردید ،  شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کشور آمریکا و شرایط کلی زندگی در این کشور با مشاورین موسسه مهاجرتی رجبی در دو شعبه تهران و شیراز همراه باشید ، همچنین می توانید با مطالعه مقاله تحصیل در آمریکا با برترین دانشگاه ها و روش های آسان اخذ پذیرش از آنها مطلع شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post
منو
خانه