اقتصاد کشور آذربایجان

اقتصاد کشور آذربایجان بر پایه صنعت و کشاورزی بوده و در سال های اخیر توسعه فراوانی یافته است ؛ به صورت کلی اقتصاد این کشور بر دو صنعت نفت و گاز طبیعی پایه گذاری شده و دولت نقش اصلی را اقتصاد ایفا می کند.

هر چند صنایع بزرگ مانند نفت و گاز در این کشور اهمیت بالایی داشته اما مهندسی ، صنایع سبک و تولید مواد غذایی نیز دارای جایگاه بسیار بالایی در اقتصاد کشور آذربایجان می باشد.

این کشور از اوایل دهه 1990 روند خصوصی سازی شرکت های دولتی را آغاز کرد ؛ اگر در مورد اقتصاد و بازار کار آذربایجان پرسشی ذهنتان را مشغول کرده ، مشاورین شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت ۵۶۲۰۵۱ (موسسه حقوقی رجبی ثبت ۴۰۴۵۱) آماده پاسخ گویی به شما هستند ؛ پس حتما از طریق تلفن های تماس با این مشاورین همراه باشید.

دولت آذربایجان در سال های اخیر با بهبود شرایط و زیر ساخت ها ، فرصت های شغلی در این کشور را افزایش داده و از همین رو افراد زیادی از سراسر دنیا به منظور یافتن شغل مورد نظرشان به این کشور مهاجرت می کنند.

اگر شما نیز دوست دارید با شرایط اقتصادی و نحوه مهاجرت کاری آشنا شوید ، در کنار این مقاله ما مطالعه عنوان کار در آذربایجان را توصیه می کنیم.

فهرست مطالب
اقتصاد کشور آذربایجان

منابع طبیعی و انرژی آذربایجان

منابع طبیعی و انرژی آذربایجان بخش مهمی را تشکیل داده و حدود دو سوم این کشور از نظر نفت و گاز غنی است ؛ منطقه قفقاز آذربایجان بیشتر طلا ، نقره ، آهن ، مس ، تیتانیوم ، کروم ، منگنز ، کبالت ، مولیبدن ، سنگ معدن پیچیده و آنتیموان را در اختیار دارد.

در سپتامبر 1994 بین شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان و 13 شرکت نفتی دیگر ، قرار داد 30 ساله ای منعقد شده که طبق آن شرکت ‌های نفتی غربی می ‌توانند از میادین نفتی در آب‌ های عمیق دست ‌نخورده این کشور بهره ‌برداری کنند ؛ در آغاز قرن بیستم آذربایجان بزرگترین تولید کننده نفت در جهان و همچنین زادگاه صنعت پالایش نفت بود.

همچنین تولید نفت در اقتصاد کشور آذربایجان بیش از نیمی از تولید جهانی را به خود اختصاص داده ؛ در طول دهه 1990 ، بهره برداری از میادین عظیم نفتی زیر دریای خزر به دلیل بی ثباتی سیاسی آذربایجان ، درگیری های قومی در سراسر منطقه ، ادعاهای روسیه در مورد میادین خزر و اختلافات بر سر مکان خطوط لوله جدید پیچیده شد و در پایان قرن بیستم نقش آذربایجان در تولید نفت با توسعه صنعت در سایر مناطق اتحاد جماهیر شوروی و سایر نقاط جهان کاهش یافت.

اقتصاد کشور آذربایجان دارای منابع طبیعی دیگری از جمله گاز طبیعی ، آبهای یدوبرومید ، سنگ معدن سرب ، روی ، آهن و مس ، سینیت نفلین مورد استفاده در تولید آلومینیوم ، نمک معمولی و انواع مصالح ساختمانی از جمله مارن ، سنگ آهک و مرمر می باشد.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

کسب به روز ترین اطلاعات مهاجرتی با درج شماره تماس در همین باکس.

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

نقش کشاورزی در اقتصاد آذربایجان

آذربایجان بزرگترین حوزه کشاورزی منطقه بوده و حدود 54.9 درصد از خاک آذربایجان را اراضی کشاورزی تشکیل می دهد ؛ این کشور با استفاده از زمینه های علمی بخش کشاورزی خود را توسعه داده است ؛ از همین رو موسسات تحقیقات علمی کشاورزی آذربایجان بر روی مراتع و مراتع ، باغداری و محصولات نیمه گرمسیری ، سبزیجات برگ ، انگورسازی ، کشت پنبه و گیاهان دارویی متمرکز هستند.

نقش کشاورزی در اقتصاد آذربایجان در اواخر قرن بیستم به طور قابل توجهی توسعه یافته و تقریبا نیمی از مساحت کل کشور برای کشاورزی مناسب بوده و حدود دو پنجم این زمین ها زیر کشت است ؛ مهم ترین محصول کشاورزی این کشور غلات بوده و پنبه خام دومین محصول با ارزش به شمار می رود.

شرایط مساعد برای انگور به توسعه کشت انگور کمک کرده و سایر محصولات شامل سبزیجات (به ویژه انواع اولیه) ، میوه ها ، گردو و فندق می باشد ؛ شیلات آذربایجان به دلیل ماهیان خاویاری دریای خزر از اهمیت ویژه ای برخوردار است ، قلیه ماهیان خاویاری به خاویار معروف بین المللی تبدیل شده ، اما ذخایر ماهیان خاویاری در نتیجه آلودگی آب ‌های خزر رو به کاهش است.

کشاورزی توضیحات
مساحت زمین های کشاورزی 47584 کیلومتر مربع
کل منابع چوبی 144.2 میلیون متر مکعب
محصولات پنبه ، غلات ، برنج ، انگور ، میوه ، سبزیجات ، چای ، تنباکو
محصولات دامی گوشت گاو ، گوشت گوسفند ، مرغ ، شیر ، تخم مرغ
صنایع پیشرو در آذربایجان

صنایع پیشرو در آذربایجان

صنایع پیشرو در آذربایجان متنوع بوده و شاخه های پیشرو در صنایع سنگین مانند تولید مواد شیمیایی در اقتصاد این کشور غالب هستند ، مهم ترین شاخه ‌های صنعت شامل تولید کودهای معدنی ، بنزین ، نفت سفید ، علف‌ کش ‌ها ، روغن ‌های صنعتی ، لاستیک مصنوعی و پلاستیک توسعه یافته و همچنین متالورژی آهنی می شود.

در اواخر قرن بیستم صنایع تولیدی این کشور رشد قابل توجهی داشته و امروزه آذربایجان تجهیزات صنعت نفت و گاز ، انواع تجهیزات برقي و بسياري از لوازم و ابزار آلات توليد مي كند ؛ مقر اصلی صنعت در باکو ، گانکا و مینگاچویر می باشد.

به صورت کلی تولیدات صنعتی اقتصاد کشور آذربایجان شامل منسوجات پنبه ای و پشمی ، لباس بافتنی ، اقلام سنتی خانگی و سوغاتی ، کفش و سایر کالاهای مصرفی بوده و شهرهای شاکی ، زانکندی ، گانکا ، مینگاچویر و باکو از مراکز اصلی این صنعت هستند ؛ همچنین کارخانه های فرآوری مواد غذایی به طور نسبتاً مساوی در سراسر جمهوری توزیع شده اند ؛ امروزه توسعه صنعت آذربایجان تقاضا برای سوخت و منابع برق ایجاد کرده و تمام برق در نیروگاه های ترموالکتریکی که سوخت های فسیلی را می سوزانند ، تولید می شود.

تجارت در آذربایجان

تجارت در آذربایجان پویا بوده و این کشور با کشورهای مختلفی دارای روابط تجاری می باشد ؛ از مهم ترین محصولاتی که آذربایجان صادر می کند می توان به مواد شیمیایی ، ماشین آلات ، مواد غذایی (به ویژه انگور و سایر میوه ها و سبزیجات) ، نوشیدنی ها ، نفت و گاز طبیعی ، آهن و فولاد ، فلزات غیر آهنی و سایر محصولات اشاره کرد.

همچنین واردات اقتصاد کشور آذربایجان شامل آهن و فولاد ، ماشین آلات و مواد غذایی و آشامیدنی به ویژه گوشت و شیر می شود ؛ شرکای تجاری اصلی آذربایجان روسیه ، ترکیه ، چین و ایتالیا بوده و این کشور همچنین با گرجستان ، بلاروس ، بریتانیا ، اسرائیل و جمهوری‌ های آسیای مرکزی ارتباط تجاری دارد ؛ آذربایجان به دلیل درگیری بر سر قره باغ کوهستانی هیچ تجارتی با ارمنستان ندارد.

خدمات مالی و تجاری آذربایجان

در سال های اخیر نرخ رشد تولید ناخالص داخلی اقتصاد کشور آذربایجان دارای سرعت پیشرفت بالایی بوده اما بخش بانکی به دلیل تداوم رشد اقتصادی بالا هنوز از پتانسیل رشد گسترده ای که باید قابل دستیابی باشد ، استفاده نکرده و از همین رو بخش بانکداری در خدمات مالی و تجاری آذربایجان کوچک است ، از سال 2002 دولت این کشور مراحل مهمی را در جهت تحدید ساختار سیستم بانکی آغاز کرد ، امروزه افراد مختلف در بیش از 30 بانک ، 631 شعبه و 98 موسسه اعتباری غیربانکی مشغول به فعالیت هستند.

خدمات مالی و تجاری آذربایجان

حمل و نقل در آذربایجان

حمل و نقل در آذربایجان از طرق مختلفی صورتی می گیرد ؛ امروزه تعداد بسیار کمی از رودخانه های این کشور قابلیت کشتیرانی داشته و بیشتر بارها آذربایجان از طریق راه آهن و کامیون حمل می شوند ؛ بخش قابل توجهی از شبکه ریلی این کشور برقی شده و کالاهای اصلی حمل شده محصولات نفتی ، مصالح ساختمانی ، چوب و غلات است.

حمل و نقل موتوری به طور گسترده برای بار و مسافر استفاده شده و جاده ها بخش های مختلف کشور را به هم متصل می کنند و اغلب تنها وسیله ارتباط زمینی بین مناطق دورافتاده کوهستانی و مراکز اداری و شهرهای بزرگ هستند.

باکو ، در دریای خزر در واقع بندر شلوغی بوده که کالاهایی مانند نفت ، الوار ، غلات و پنبه را حمل می کند ؛ ارتباط کشتی بین باکو و ترکمن باشی (همچنین در دریای خزر ، در ترکمنستان) به میزان قابل توجهی میزان بار عبور از آذربایجان را افزایش می دهد ، مسیرهای هوایی باکو را به بسیاری از شهرهای اروپایی و آسیایی متصل می کند.

شرایط کار در برخی از کشور های نزدیک به آذربایجان را از طریق مطالعه مقالات زیر با هم مقایسه کنید.

گردشگری در آذربایجان

گردشگری در آذربایجان بخشی مهم از اقتصاد بوده و از سال 1980 به بعد این کشور به یکی از قطب های گردشگری تبدیل شد ؛ با این حال سقوط اتحاد جماهیر شوری و جنگ به صنعت گردشگری و وجه آذربایجان آسیب وارد کرد.

از سال 2000 به بعد صنعت گردشگری در این کشور شروع به بهبود کرده و از آن زمان این کشور نرخ بالایی از رشد در تعداد بازدیدهای توریستی را تجربه کرد ؛ در سال های اخیر آذربایجان به مقصدی محبوب برای گردشگران سراسر دنیا تبدیل شده است.

همچنین این کشور با توسعه زیر ساخت های آموزشی ، دانشجویان بین المللی زیادی را به خود جذب می کند ؛ برای تحصیل در کشوری زیبا با تاریخ و فرهنگی خاص ما به شما تحصیل در این کشور را توصیه می کنیم ؛ برای کسب اطلاعات کامل تر در مورد نحوه و روند ورود به بهترین دانشگاه های این کشور مقاله تحصیل در آذربایجان را مطالعه کنید.

دولت این کشور گسترش گردشگری را سر لوحه خود قرار داده و بر اساس استراتژی ملی قصد داشته تا گردشگری در اقتصاد کشور آذربایجان را به یکی از مهم ترین و یا بزرگترین کمک ‌کننده به اقتصاد آذربایجان تبدیل کند ؛ برنامه های دولت توسط آژانس دولتی گردشگری و وزارت فرهنگ تنظیم شده و از این برنامه ها می توان به مسابقات جایزه بزرگ فرمول یک در باکو اشاره کرد که سالانه گردشگران زیادی را به این کشور جذب می کند.

مناطق اقتصادی آذربایجان

مناطق اقتصادی آذربایجان

کشور آذربایجان به مناطق اقتصادی مختلفی تقسیم شده و هر کدام از این قسمت ها دارای جایگاه اقتصادی متنوعی هستند ؛ از همین رو در ادامه مهم ترین مناطق اقتصادی آذربایجان را بررسی می کنیم ، اگر قصد مهاجرت به این کشور را داشته و می خواهید بهترین قسمت آذربایجان برای کار و زندگی را انتخاب کنید ؛ حتما از طریق تلفن های تماس با مشاورین هلدینگ حقوقی مهاجرتی رجبی در تماس باشید.

منطقه آبشرون شامل شبه جزیره آبشرون و چندین منطقه دیگر از آذربایجان شرقی بوده و به دلیل موقعیت مناسب جغرافیایی ، مسیرهای باری که آذربایجان و کل ماوراء قفقاز را به قفقاز شمالی و آسیای مرکزی متصل می کند ، دارای اهمیت اقتصادی بالایی است ، منطقه آبشرون اگرچه در سواحل دریای خزر قرار داشته با این وجود یکی از خشک ترین مناطق آذربایجان بوده و ثروت طبیعی اصلی آن شامل نفت ، گاز طبیعی ، آب های یدوبرومید و سنگ آهک مورد استفاده در ساخت و ساز و تولید سیمان می شود.

باکو رشد مدرن خود را مدیون توسعه صنعت نفت بوده و انبارهای نفتی شهر را احاطه کرده اند و پالایشگاه ها و کارخانه های فرآوری نفت کارگران بسیاری از مناطق را جذب می کنند.

منطقه لنکاران

منطقه لنکاران در جنوب آذربایجان دارای منابع طبیعی خوبی بوده و محصولات با آب و هوای گرم ، مانند چای ، فیجوآ (یک درختچه میوه ‌دار) ، برنج ، انگور ، تنباکو و درختان مرکبات در آنجا یافت می شوند ؛ در این منطقه سبزیجات بهاره و زمستانه نیز تولید می شود ؛ شهرهای لنکاران ، آستارا و ماسالی کوچک بوده و صنعت محلی بیشتر به فرآوری محصولات کشاورزی می ‌پردازد.

منطقه شیروان

منطقه شیروان ، بخش توسعه یافته صنعتی و کشاورزی اقتصاد کشور آذربایجان ، در دشت شیروان قرار داشته و ایستگاه برق آبی Mingäçevir در آنجا واقع شده است ؛ این منطقه همچنین دارای یک شبکه جاده ای توسعه یافته می باشد ، صنعت این منطقه از آذربایجان عموماً به فرآوری محصولات کشاورزی مانند پنبه ، انگور و میوه مشغول می باشد.

منطقه موگانو-سالیان

منطقه موگانو-سالیان واقع در جنوب رودخانه کورا و در محدوده دشت های میلی و موگان ، در کشت پنبه (تحت آبیاری) تخصص داشته و حدود هفت دهم تولید ناخالص پنبه اقتصاد کشور آذربایجان را تولید می کند ؛ کارخانه های پنبه پاک کنی در این منطقه واقع شده اند ، این منطقه همچنین دارای مزیت قرار گرفتن در راه آهن و جاده های موتوری بوده و یک نیروگاه حرارتی در این منطقه قرار دارد.

سوالات پر تکرار اقتصاد کشور آذربایجان

دولت آذربایجان در سال های اخیر با بهبود شرایط و زیر ساخت ها ، فرصت های شغلی در این کشور را افزایش داده و از همین رو افراد زیادی از سراسر دنیا به منظور یافتن شغل مورد نظرشان به این کشور مهاجرت می کنند.

منابع طبیعی و انرژی آذربایجان بخش مهمی را تشکیل داده و حدود دو سوم این کشور از نظر نفت و گاز غنی است ؛ منطقه قفقاز آذربایجان بیشتر طلا ، نقره ، آهن ، مس ، تیتانیوم ، کروم ، منگنز ، کبالت ، مولیبدن ، سنگ معدن پیچیده و آنتیموان را در اختیار دارد.

نقش کشاورزی در اقتصاد آذربایجان در اواخر قرن بیستم به طور قابل توجهی توسعه یافته و تقریبا نیمی از مساحت کل کشور برای کشاورزی مناسب بوده و حدود دو پنجم این زمین ها زیر کشت است.

تولیدات صنعتی اقتصاد کشور آذربایجان شامل منسوجات پنبه ای و پشمی ، لباس بافتنی ، اقلام سنتی خانگی و سوغاتی ، کفش و سایر کالاهای مصرفی بوده و شهرهای شاکی ، زانکندی ، گانکا ، مینگاچویر و باکو از مراکز اصلی این صنعت هستند ؛ همچنین کارخانه های فرآوری مواد غذایی به طور نسبتاً مساوی در سراسر جمهوری توزیع شده اند.

برنامه های دولت توسط آژانس دولتی گردشگری و وزارت فرهنگ تنظیم شده و از این برنامه ها می توان به مسابقات جایزه بزرگ فرمول یک در باکو اشاره کرد که سالانه گردشگران زیادی را به این کشور جذب می کند.

مهم ترین پایه های اقتصاد کشور آذربایجان شامل کشاورزی ، صنعت و منابع طبیعی بوده ؛ این کشور غنی سعی داشته تا بهترین استفاده را از ثروت های خود برده و با تشویق مهاجرین به سرمایه گذاری ، بخش های مختلف اقتصادی را توسعه دهد ؛ برای آشنایی با شرایط سرمایه گذاری می توانید از طریق دو شعبه تهران و شیراز با کارشناسان موسسه مهاجرتی رجبی در تماس بوده و یا اینکه با لمس عنوان سرمایه گذاری و ثبت شرکت در آذربایجان ، اطلاعات کامل تری به دست آورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post
منو
خانه