فرهنگ ، آداب و رسوم مردم آذربایجان

فرهنگ ، آداب و رسوم مردم آذربایجان در برگیرنده یک تمدن بسیار قدیمی و کهن است که قدمت آن می تواند به دوران پارینه سنگی و ماقبل تاریخ نیز برسد ، آذربایجان یکی از کشورهای همسایه ما است که فرهنگ و سنت مردم آن در حال حاضر مشترکات بساری با کشور ما دارد.

اگر علاقمند به فرهنگ ، آداب و رسوم مردم آذربایجان هستید در ادامه با کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت 562051 ( موسسه حقوقی رجبی ثبت 40451 ) همراه شوید تا این موضوع را بهتر بشناسید.

فرهنگ ، آداب و رسوم مردم آذربایجان با گذشت سال های متمادی و زیاد و با تاثیراتی که از سایر فرهنگ ها به خصوص کشورهای همسایه نظیر ایران و روسیه گرفته است ؛ به یک شکل منحصر به فرد و خاصی رسیده است که آشنایی با آن می تواند برای هر فردی به خصوص کسانی که قصد دارند در آینده خود با این کشور مرتبط شوند ، جذاب و حتی آموزنده باشد.

فرهنگ ، آداب و رسوم مردم آذربایجان یقینا یکی از پیش نیازهای مهم در مسیر شناخت این کشور است ؛ اما اگر قصد دارید به در ادامه زندگی خود به این کشور نقل مکان نمایید ؛ توصیه می کنیم که حتما مقاله مهاجرت به آذربایجان را در سایت موسسه رجبی مطالعه نمایید تا شرایط و نیازهای مهم و اساسی برای این اقدام را کامل بشناسید ، در ادامه با ما باشید تا فرهنگ ، آداب و رسوم مردم آذربایجان را به شما معرفی کنیم.

فهرست مطالب
فرهنگ ، آداب و رسوم مردم آذربایجان

زبان مردم آذربایجان

زبان مردم آذربایجان به طور رسمی زبان ترکی یا آذری است و تخمین زده می شود که حدود 82 درصد از شهروندان این کشور به عنوان زبان اول به این زبان صحبت می کنند ، علاوه بر این ، 38 درصد از آذربایجانی ها به دلیل تسلطی که سال ها روسیه بر اقتصاد و سیاست این کشور داشته است ، روسی را روان صحبت می کنند.

زبان آذربایجانی بخشی از گروه زبان های ترکی «اغوز» یا «ترکی غربی» به همراه ترکی آناتولی (که در ترکیه صحبت می‌شود) و ترکمنی (که در ترکمنستان صحبت می‌شود) است ، تفاوت های دیالکتیکی بین ترکی آذربایجانی و آناتولی به تأثیرات مغولی و ترکی نسبت داده شده است.

علیرغم این تفاوت ها ، ترک زبانان آناتولی و آذربایجانی ها اگر با دقت صحبت کنند ، اغلب می توانند یکدیگر را درک کنند ، زبان بخش مهمی از فرهنگ ، آداب و رسوم مردم آذربایجان می باشد و در حال حاضر شامل چندین گویش می شود.

از قرن نوزدهم ، وام واژه های روسی (مخصوصاً اصطلاحات فنی) و ساختارهای دستوری و واژگانی در آذربایجان تحت کنترل روس ها و کلمات فارسی در آذربایجان ایران وارد زبان آذربایجانی شده است ، با این حال ، گونه های به دست آمده برای تمامی مردم قابل درک می باشد.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

مهاجرت به کشورهای آسیایی در کمترین زمان ممکن ؛ مشاوره رایگان بگیرید!

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

مذهب مردم آذربایجان

مذهب مردم آذربایجان به طور اکثریت اسلام است و برآوردها نشان می دهد که نزدیک به 96 درصد از مردم این کشور مسلمان هستند که اکثر آن ها پیروان اسلام شیعه بوده (تقریباً 85٪ و اقلیت (15٪) نیز سنی هستند ، پس از چندین دهه سیاست الحادی شوروی ، وابستگی مذهبی در آذربایجان اسمی است و هویت مسلمان بیشتر بر اساس فرهنگ و قومیت است تا مذهب و اعتقاد.

مانند سایر کشورهای پس از شوروی که قبلاً توسط اتحاد جماهیر شوروی اداره می شده اند ، آذربایجان نیز یک کشور سکولار است ، اصل 48 قانون اساسی آن آزادی مذهب را تضمین می کند و قانون 1996 بیان می کند که خارجی ها از آزادی اعتقاد برخوردار هستند ؛ اما از حق «انجام تبلیغات دینی» به هر نحو و صورتی برخوردار نبوده و این کار ممنوع است و انجام آن تحت تهدید جریمه یا اخراج از کشور مواجه است.

با این که مذهب در فرهنگ ، آداب و رسوم مردم آذربایجان هنوز نقش مهمی دارد ، اما دولت به صورتی عمل می کند که دین کاملا جدای از حکومت عمل می کند و این موضوع در بند 1 تا 3 اصل 18 قانون اساسی نیز یاد شده و طبق آن تمامی ادیان در مقابل قانون برابر و یکسان هستند.

جدای از این مطلب مقاله کار در آذربایجان را در سایت هلدینگ حقوقی مهاجرتی رجبی مطالعه نمایید تا با شرایط و قوانین کاری برای خارجی در این کشور بهتر و کامل تر آشنا شوید.

مذهب مردم آذربایجان

خانواده در فرهنگ آذربایجان

خانواده ساختار اجتماعی اساسی در آذربایجان را تشکیل می دهد و با اینکه این کشور را یک کشور اروپایی می دانند اما فرهنگ خانواده داری در آن کمتر از اروپا رنگ و لعاب گرفته است و هنوز هم مردان و زنان در قالب خانواده یک حالت سنتی را دنبال می کنند که به مناطق آسیایی نشین و خاورمیان نزدیک تر و شبیه تر است.

خانواده در فرهنگ آذربایجان هنوز هم بدین شکل است که زوجین با فرزندان خود و شاید پدر بزرگ و مادربزرگ زندگی می کنند و مرد وظیفه کار و تامین خانه را دارد و زن نیز مسئولیت داخل خانه را بر دوش می کشد ، خانواده ها هنوز به عنوان یک واحد وابسته به یکدیگر کار می کنند و انتظار دارند از حمایت مالی و عاطفی دیگران حمایت کنند.

البته زنان و دختران مجرد در جامعه کار می کنند ؛ اما معمولا مرسوم است که پس از ازدواج به خانه داری و بچه داری مشغول شوند ؛ جالب اینکه چه پسران و چه دختران تا زمان پیش از ازدواج و در هر سنی با خانواده خود زندگی می کنند و پس از ازدواج جدا شده و مستقل می شوند.

حانواده مهم ترین رکن و اساس را در فرهنگ ، آداب و رسوم مردم آذربایجان ایفا می کند و با اینکه دیگر مسائل دستخوش تغییر و مدرنی شده اند ؛ اما خانواده هنوز اصالت و یکپارچگی خود را حفظ کرده و از ارزش و جایگاه آن به هیچ عنوان کاسته نشده است.

خانواده در بین مردم روسیه هم نقش به سزایی دارد و آنها به بزرگترهای فامیل احترام خاصی می گذارند ؛ در همین راستا مقاله فرهنگ ، آداب و رسوم مردم روسیه را هم مطالعه کنید.

فرهنگ و آداب غذایی در آذربایجان

فرهنگ و آداب غذایی در آذربایجان

مردم آذربایجان بسیار به غذای خود اهمیت می دهند و همواره سعی دارند تا در تمامی وعده های غذایی خود به حداکثر کیفیت و لذت مد نظر خود از غذا و غذاخوردن برسند ، با اینکه در این کشور نیز برخی از آداب و انواع غذاهای فرنگی جای باز کرده اند ؛ اما غذاهای سنتی هنوز هم دارای بیش ترین طرفدار است و در اغلب خانواده ها صرف می شود.

فرهنگ و آداب غذایی در آذربایجان با کشورمان چندان تفاوت فاحشی ندارد ؛ به خصوص که این کشور تا سال ها پیش جزئی از خاک ما بوده و بیش از حد تصور تبادل فرهنگی با ما داشته است ، پس اگر روزی قصد سفر به این کشور را داشتید از این بابت می توانید با خیالی راحت به این کشور سفر کنید.

 باید بگوییم که مردم این کشور غذای خود را نمایند فرهنگ ، آداب و رسوم مردم آذربایجان می دانند و همواره سعی می کنند تا به گردشگران و خارجی ها بهترین را عرضه کنند تا از غذاهای آنان در همه جا تعریف شود ، باید بگوییم که به جرات برخی از غذاهای سنتی این کشور را باید در میان خوشمزه ترین غذاهای جهان معرفی کرد.

آداب غذا خوردن در مهمانی در آذربایجان

اگر روزی به منزل یک آذربایجانی دعوت شدید بهتر است که برخی موارد را رعایت نمایید تا ناخواسته باعث ناراحتی میزبان خود نشوید ، این موارد بدین شرح می باشند:

  • قبل از ورود به خانه کفش های خود را در بیاورید ، ممکن است به شما دمپایی پیشنهاد شود که بپوشید.
  • وقت شناسی چندان مهم نیست و رسیدن حتی با نیم ساعت تاخیر نیز از نظر اجتماعی قابل قبول است.
  • به هنگام ورود با همه سلام و احوال پرسی نمایید.
  • تا زمانی که برای نشستن سر میز دعوت نشده اید ، ایستاده بمانید ، ممکن است به یک صندلی خاص نشان داده شوید.
  • هنگام غذا خوردن آرنج خود را از روی میز و دستان خود را بالاتر از میز نگه دارید.
  • مهماندار عموما غذا را سرو می کند و ابتدا از سالمندان و بعد از مهمانان و در آخر از بچه ها پذیرایی می شود.

مطالعه مقالات زیر بی شک اطلاعات مفید و به روزی دراختیار شما قرار میدهد.

آداب دیدار و احوالپرسی در آذربایجان

مانند بیشتر فرهنگ های این منطقه ، آذری ها سلام و احوالپرسی گرم و دوستانه را دوست دارند و مردان با دست دادن ، بوسه بر گونه به یکدیگر سلام می کنند ، زنان یک بار یکدیگر را در آغوش می گیرند و گونه چپ را می بوسند ؛ دقت کنید که زنان آذری معمولاً با یکدیگر دست نمی دهند ، اگرچه بسیاری با افراد خارجی دست می دهند.

همیشه هنگام احوال پرسی یک لحظه در مورد خانواده ، سلامت یا تجارت سوال کنید و احوالی بگیرید ، ضمنا اگر گویندگان هم سن و سال باشند ، معمولاً در موقعیت های اجتماعی از نام های کوچک یکدیگر استفاده می‌شود ، اما اگر شخص را به خوبی نمی شناسید ، از نام کوچک او و بعد از یک عنوان مناسب استفاده کنید ، برای زنان ، از «هانوم» به معنای خانوم و برای آقایان از «بی» به معنای آقا استفاده نمایید.

مانند اکثر فرهنگ نیز مرسوم است که جوان ترها همیشه به افراد مسن تر از خود سلام کرده و با آن ها احوالپرسی می کنند ، آداب دیدار و احوالپرسی در آذربایجان بسیار مهم بوده و نشانه فرهنگ و تربیت نه تنها شخص بلکه خانواده و محیط زندگی وی نیز می باشد.

شاید بخواهید مردم و رسوم و فرهنگ گرجستانی ها را نیز بشناسید ؛ توصیه می کنیم مقاله فرهنگ آداب و رسوم مردم گرجستان را هم مرور کنید.

جشن نوروز در آذربایجان

جشن نوروز در آذربایجان

جشن نوروز در آذربایجان یک جشن سنتی منطقه ای ایرانی است که سال نو و بهار را در اعتدال بهاری (21 تا 22 مارس) جشن می گیرند ، جشن نوروز نماد تجدید و باروری است و ریشه در آیین زرتشتی دارد ، مقدمات آن خیلی قبل از تعطیلات با نظافت خانه ، درختکاری ، لباس دوزی ، تخم مرغ سازی و پخت شیرینی هایی مانند شکربورا ، باقلوا و غذاهای محلی آغاز می‌شود.

در آذربایجان در شب عید نوروز قبور اقوام را زیارت و رسیدگی می کنند و عصر آن روز ، خانواده دور میز تعطیلات که با غذاهای نوروزی چیده شده است جمع می شوند ، این تعطیلات در این کشور چند روز به طول می انجامد و با رقص ، موسیقی و شادی به پایان می رسد ، در دوران شوروی ، جشن نوروز غیررسمی و گاه ممنوع بود ولی از زمان استقلال آذربایجان ، نوروز تعطیل عمومی بوده است و یکی از مهم ترین ارکان در فرهنگ ، آداب و رسوم مردم آذربایجان می باشد.

مردم آذربایجان مانند ایرانیان علاقه شدیدی به چیدن سفره نوروز دارند که آن را خنچه می نامند ؛ همچنین آنان روز چهارشنبه سوری را هم که مصادف با آخرین چهارشنبه سال است جشن می گیرند و از روی آتش می پرند و این شب را به طور کل به شادی و خوشحالی و رقص و مهمانی می پردازند.

دیگر تعطیلات رسمی و مهم در آذربایجان

علاوه بر عید نوروز در آذربایجت روزهای مهم و محترم دیگری نیز وجود دارند که مردم آن ها را به رسمیت می شمرند ، از دیگر تعطیلات عمومی و سنتی در آذربایجان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مناسب تعطیلات تاریخ
تعطیلات سال نو 1 تا 4 ژانویه
روز شهدا 20 ژانویه
روز زن 8 مارس
جشن نوروز 20 تا 20 مارس
رمضان بایرامی 2 می
روز پیروزی 9 می
روز انقلاب 30 می
قربان بایرامی 9 جولای
روز استقلال 18 اکتبر
روز پیروزی آذربایجان 8 نوامبر
روز پرچم 9 نوامبر

فرهنگ چای در آذربایجان

سرو چای از مهمانان یکی از سنت های قدیمی در فرهنگ ، آداب و رسوم مردم آذربایجان است ، آذربایجانی ها معمولا ترجیح می دهند یک تکه شکر را در چای بپاشند ، سپس یک تکه شکر را گاز بگیرند و چای خود را به جای شکر به آن بنوشند ، سرو چای درست قبل از غذای اصلی با انواع مربا (توت فرنگی ، انجیر ، زردآلو ، شاه توت ، آلبالو ، گردو) ، شیرینی و دسرهای میوه ای نماد مهمان نوازی است.

یکی از سنت های زیبا و جالب در فرهنگ چای در آذربایجان این است که در جلسات خواستگاری اگر چای را بدون شکر برایتان بیاورند ، به این معنی است که باید بیشتر درمورد آن صحبت شود و اگر چایتان شیرین باشد ، قطعاً عروسی در راه دارید و جواب مثبت است.

یک خانواده چهار نفره آذربایجانی تقریباً ماهیانه 500 گرم چای و سالانه حدود 6 تا 8 کیلوگرم چای مصرف می کنند و در آذربایجان در هر مراسمی صرف نظر از مراسم ختم یا عروسی چای سرو می شود ، سفره چای بدون لیمو کامل نیست و چای داغ را در فنجان یا آرمودی گلس (شیشه گلابی شکل) سرو می کردند ، نکته اصلی در فرآیند تهیه چای ، تکنیک جوشاندن آب است ، بو و طعم چای تازه سماور بی نظیر است و قابل مقایسه با سایر روش های دم آوردن چای نیست.

اگر میخواهید فرهنگ مردم آذربایجان را بهتر بشناسید میتوانید آن را با سایر کشورها قیاس کنید ؛ پیشنهاد می دهیم مقاله فرهنگ ، آداب و رسوم مردم ترکیه را بخوانید.

خرافات در فرهنگ مردم آذربایجان

با توجه به قدمت آذربایجان و پشت سر گذاشتن تاریخی طولانی که با ادیان و فرهنگ های مختلفی گره خورده است ؛ جای تعجبی نیست که مردم این کشور نیز دارای برخی خرافات و افکار و سنت های عجیب و غریب باشند ، برخی از جالب ترین خرافات در فرهنگ مردم آذربایجان بدین شرح است:

  • عبور گربه از مسیر شما به معنای بدشانسی در تجارت است.
  • رها کردن قیچی با تیغه های باز باعث بدبختی و حتی مرگ می شود.
  • اگر با یک نفر با نان و کیسه های پر ملاقات کردید ، موفق خواهید شد.
  • هرگز برای رفتن به مراسم ختم عجله نکنید.
  • از مسیر تشییع جنازه عبور نکنید بد یمنی دارد.
  • کمک های مالی و کالایی خود به مردم را شب انجام دهید ثواب چند برابر دارد.
  • پشت سر مسافر یک ظرف آب بپاشید تا سالم و سلامت به خانه بازگردد.
  • ریختن تصادفی نمک روی زمین نشانه شروع نزاع و دعوا به زودی است.

سوالات پر تکرار فرهنگ ، آداب و رسوم مردم آذربایجان

در آذربایجان در شب عید نوروز قبور اقوام را زیارت و رسیدگی می کنند و عصر آن روز ، خانواده دور میز تعطیلات که با غذاهای نوروزی چیده شده است جمع می شوند ، این تعطیلات در این کشور چند روز به طول می انجامد و با رقص ، موسیقی و شادی به پایان می رسد.

آذری ها سلام و احوالپرسی گرم و دوستانه را دوست دارند و مردان با دست دادن ، بوسه بر گونه به یکدیگر سلام می کنند ، زنان یک بار یکدیگر را در آغوش می گیرند و گونه چپ را می بوسند ؛ دقت کنید که زنان آذری معمولاً با یکدیگر دست نمی دهند ، اگرچه بسیاری با افراد خارجی دست می دهند.

  • عبور گربه از مسیر شما به معنای بدشانسی در تجارت است.
  • رها کردن قیچی با تیغه های باز باعث بدبختی و حتی مرگ می شود.
  • اگر با یک نفر با نان و کیسه های پر ملاقات کردید ، موفق خواهید شد.
  • هرگز برای رفتن به مراسم ختم عجله نکنید.
  • از مسیر تشییع جنازه عبور نکنید بد یمنی دارد.

مذهب مردم آذربایجان به طور اکثریت اسلام است و برآوردها نشان می دهد که نزدیک به 96 درصد از مردم این کشور مسلمان هستند که اکثر آن ها پیروان اسلام شیعه بوده (تقریباً 85٪ و اقلیت (15٪) نیز سنی هستند.

زبان مردم آذربایجان به طور رسمی زبان ترکی یا آذری است و تخمین زده می شود که حدود 82 درصد از شهروندان این کشور به عنوان زبان اول به این زبان صحبت می کنند.

امیدواریم که با فرهنگ ، آداب و رسوم مردم آذربایجان به طور مناسبی آشنا شده باشید ، در صورت نیاز به مشاوره با کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی در شیراز و تهران تماس حاصل کرده و یا حضوری از مشاوره های آنان بهره مند شوید ، همچنین مطلب تحصیل در آذربایجان را به صورت رایگان در سایت قرار دادیم تا بتوانید تمامی اطلاعات لازم در این زمینه را به دست آورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4.3/5 - (3 امتیاز)
منو
خانه