اقتصاد کشور شیلی

اقتصاد کشور شیلی بر بهره برداری از منابع معدنی، کشاورزی، ماهیگیری و جنگل داری تمرکز دارد. اقتصاد این کشور، اقتصادی مبتنی بر بازار با درآمدهای بسیار بالا است که توسط بانک جهانی جزو بهترین اقتصادها قرار گرفته است. با توجه به کارآمدی سیستم اقتصادی شیلی، امروزه این کشور به عنوان یکی از مرفه ترین کشورهای آمریکای جنوبی شناخته می شود.

شیلی از نظر درآمد سرانه، اقتصاد جهانی، آزادی اقتصادی و فساد اقتصادی پایین، پیشروترین منطقه در آمریکای جنوبی می باشد و این کشور هر روز در تلاش است تا به اهداف خود دست یافته و در جهت پیشرفت  توسعه گام بردارد. 

چنانچه قصد سرمایه گذاری یا اشتغال در شیلی را دارید توصه می کنیم برای آشنایی با شرایط، قوانین و روش های ورود به اقتصاد این کشور از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت 562051 (موسسه حقوقی رجبی ثبت 40451) در تماس باشید.

اقتصاد کشور شیلی از نظر تولید ناخالص داخلی (GDP) و تولید ناخالص داخلی به قیمت برابری قدرت خرید (PPA) پنجمین اقتصاد بزرگ آمریکای لاتین است و از طرفی دارای بالاترین درآمد سرانه در منطقه نیز می باشد. از همین رو اشتغال در این کشور می تواند درآمدهای بالا و امنیت شغلی را برای شما به همراه داشته باشد. 

اگر به اشتغال در این کشور فکر می کنید اما اطلاعات کافی در مورد شرایط و قوانین شغلی و همچنین نحوه ورود به بازار کار این کشور ندارید، توصیه می کنیم مطالعه مقاله کار در شیلی را از دست ندهید.

فهرست مطالب
اقتصاد کشور شیلی

تاریخچه شرایط اقتصادی شیلی

طبق اطلاعات به دست آمده از تاریخچه شرایط اقتصادی شیلی در قرن پانزدهم اقتصاد شیلی بر املاک و ارتش متمرکز بود و پس از آن در دوران استعمار اولیه صادرات طلا به پرو جانی دوباره به اقتصاد بخشید. اما این منابع طلا به زودی تخلیه شده و تغییرات سیاسی اقتصادی در این کشور محدودیت های تجاری و انحصارات بسیار زیادی را به همراه داشت.

پس از آن اصلاحات بوربن این محدودیت ها و انحصارات را تا حد زیادی کاهش داد و در دهه 1830 شیلی تحت نظر دیگو پورتالس به کشوری باثبات و باز برای تجارت خارجی تبدیل شد. یکی از اتفاقاتی که تاثیر بسیار گسترده ای بر اقتصاد کشور شیلی داشت، جنگ اقیانوس آرام بود که طی آن خزانه شیلی حدودا 900% رشد را تجربه کرد.

با گذشت زمان و دوره رکود بزرگ، به اقتصاد شیلی ضربه بسیار بزرگی وارد کرد که در نتیجه این رکود سیاست های اقتصادی کشور به سمت صنعتی شدن گام برداشت و شرکت های بسیار زیادی برای کمک به توسعه تولید تاسیس شدند.

در نهایت در دوره معاصر اقتصاد شیلی رو به رشد و توسعه رفته و به مرور زمان قدرت از دست رفته خود باز یافته است. با این حال مواردی مانند ویروس همه گیر و تاثیرات ناشی از آن تاثیرات بسیار بدی بر اقتصاد شیلی گذاشت و باعث افزایش بدهی های دولت و افزایش نرخ تورم شد.

تاثیر بخش جنگلداری بر اقتصاد کشور شیلی

تاثیر بخش جنگلداری بر اقتصاد کشور شیلی

تاثیر بخش جنگلداری بر اقتصاد کشور شیلی قابل توجه است و بخشی از اقتصاد این کشور را بخش جنگلداری تامین می کند. با توجه به شرایط جغرافیایی کشور شیلی و وجود رودخانه بیوبیو در قسمت جنوبی این کشور شرایط آب و هوایی  به رشد جنگل های طبیعی این کشور کمک می کند.

در طول سال های اخیر صنعت جنگلداری در این کشور به بیش از 13% از کل صادرات رسیده و این موضوع آن را به یکی از بزرگ ترین بخش های صادراتی تبدیل کرده است. از مهم ترین صادرات جنگلداری اقتصاد کشور شیلی می توان به رادیاتا کاج و اکالیپتوس اشاره کرد. دیگر محصولات جنگلی این کشور شامل کویگ، بلوط، راولی، اولمو، تپا (درخت لورل) و… می شود.

در حال حاضر کاج های موجود در جنگل های شیلی برای تولید کاغذ و خمیر استفاده می شود و این کاج ها اصولا از جنگل های مرکز شیلی و منطقه بیوبیو گرفته می شود. جالب است بدانید تقاضا برای محصولات جنگلی شیلی به قدری بالاست که دولت در تلاش است که سطح وسیع مزارع کاج و اکالیپتوس و همچنین تعداد کارخانه های صنعتی را افزایش دهد.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

انتخاب شیوه های خلاقانه مهاجرت قانونی با دریافت مشاوره های تخصصی از کارشناسان حرفه ای رجبی

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

نقش کشاورزی در اقتصاد شیلی 

با توجه به شرایط آب و هوایی خوب و منابع آب فراوان این کشور جای تعجب نیست که نقش کشاورزی در اقتصاد شیلی قابل توجه باشد. با این حال مشکلات و معضلات مالکیت زمین، ناتوانی مدیریت‌ این بخش و سیاست های نامناسب قیمت، موجب شده که کشاورزی آنقدر که باید در کشور شیلی درآمدهای بالا را برای اقتصاد به همراه نداشته باشد.

در حال حاضر کشاورزی تقریباً یک ششم نیروی کار را استخدام کرده و کمتر از یک دهم تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد. با این حال در سال های اخیر طبق سیاست های ایجاد شده بیشتر بخش کشاورزی شیلی به کارخانه ها و بخش خصوصی منتقل‌ شده و در چهارچوب این سیاست صادرات میوه تازه، سبزیجات کنسرو شده و همچنین شراب به طرز چشم گیری افزایش یافته است.

طبق اطلاعات به دست آمده از اقتصاد کشور شیلی دامداری و کشاورزی از عمده فعالیت های مناطق مرکزی و جنوبی این کشور هستند و از مهم ترین محصولات کشاورزی می توان به غلات (جو دوسر، ذرت و گندم)، میوه ها (هلو، سیب، گلابی و انگور) و سبزیجات (سیر، پیاز، مارچوبه و لوبیا) اشاره کرد. جالب است بدانید امروزه کشور شیلی یکی از 5 تولیدکننده بزرگ گیلاس و زغال اخته و یکی از 10 تولیدکننده بزرگ انگور، سیب، کیوی، هلو، آلو و فندق است و دولت این کشور به صورت بسیار تخصصی بر صادرات میوه های با ارزش تمرکز دارد.

صنعت ماهیگیری در اقتصاد کشور شیلی

صنعت ماهیگیری در اقتصاد کشور شیلی نیز بسیار حائز اهمیت است و طبق اطلاعات به دست آمده این کشور دومین تولید کننده ماهی آزاد در جهانی می باشد. حدودا پس از سال 1974 و فروپاشی صنعت ماهگیری در پرو شیلی به کشور اصلی ماهیگیری منطقه تبدیل شد و امروزه نیز یکی از پیشروترین کشورهای ماهگیری در جهان می باشد.

از مهم ترین ماهی های صادرانی اقتصاد کشور شیلی می توان به ساردین، جک خال مخالی، خال مخالی، هیک و آنچوی اشاره کرد. همچنین این کشور محصولات دیگری مانند پودر ماهی و روغن ماهی را تولید می کند که به اروپا و ایالات متحده ارسال می شود.

در حال حاضر تعداد زیادی از کارخانه های فرآوری ماهی در این کشور قرار دارند که از آخرین تجهیزات و امکانات روز دنیا استفاده می کنند. این کارخانه ها عمدتا خصوصی هستند و در شهرهای شمالی ایکوئیک، آریکا و آنتوفاگاستا قرار دارند.

صنعت ماهیگیری در اقتصاد کشور شیلی

منابع معدنی اقتصاد کشور شیلی

شیلی از نظر جغرافیایی متنوع است و سرشار از ذخایر معدنی می باشد. امروزه 13 منطقه از 15 منطقه این کشور معدن دارد و 25 محصول استخراج می کند. فلزات بیشترین درصد صادرات معادن این کشور را به خود اختصاص داده اند و یکی از مهم ترین منابع معدنی اقتصاد کشور شیلی مس است که به عنوان محصول تجاری اصلی نیز شناخته شده و سهم بسیار مهمی در اقتصاد این کشور دارد.

شیلی بزرگ ترین تولید کننده و صادر کننده مس در جهان است و معادن مس در شمال، چوکیکاماتا و السالوادور و در امتداد آن در قسمت شمال مرکزی شیلی به ویژه در ال تنینته و آندینا قرار دارند. علاوه بر مس فلزات دیگری نیز در این کشور وجود دارند که تاثیر قابل توجهی بر اقتصاد کشور شیلی می گذارند.

مقادیر قابل توجهی از سنگ آهن در ال توفو و ال رومرال وجود دارد و همچنین منگنز، نقره و طلا، و مولیبدن (فلزی که از ذخایر بزرگ مس به دست می آید) نیز از معادن این کشور استخراج می شود. از طرفی در بین کانی های غیر فلزی، گوگرد، گچ، لیتیوم و سنگ آهک نیز در این کشور بهره برداری می شود.

دولت شیلی از سرمایه گذاری های خارجی در بخش معادن و استخراج آن حمایت می کند و قوانین خود را برای ایجاد فضای سرمایه گذاری مطلوب افراد خارجی اصلاح کرده است. لذا اگر در این زمینه مشغول به کار هستید یا قصد سرمایه گذاری در آن را دارید، شیلی می توانید گزینه ی مناسبی برای شما باشد.

تاثیر منابع انرژی بر اقتصاد کشور شیلی

تاثیر منابع انرژی بر اقتصاد کشور شیلی

تاثیر منابع انرژی بر اقتصاد کشور شیلی نیز موضوعی قابل بحث و مهم است. طبق اطلاعات به دست آمده پتانسیل هیدروالکتریک و همچنین ذخایر زغال سنگ، نفت و گاز طبیعی این کشور مناسب است و تقریبا نیاز کشور را تامین می کند. همچنین کشور شیلی از طریق رودخانه آند و توسط شرکت ملی الکتریک به تولید برق می پردازد.

علاوه بر این توسعه برق آبی از طریق رشته کوه های ساحلی نیز انجام می شود و امروزه کشور شیلی از نظر انرژی آبی جزو کشورهای پیشرو می باشد. با این حال جالب است بدانید پیش از نصب سیستم عظیم برق آبی در این کشور، بیشتر انرژی موجود، از طریق زغال سنگ نرم که در قسمت جنوبی کونسپسیون، استخراج می شود، تامین می شد.

در نهایت باید گفت از دیگر انرژی های موجود در اقتصاد کشور شیلی می توان به نفت و گاز طبیعی در امتداد ساحل شمالی تنگه ماژلان اشاره کرد که این دو عموما به پالایشگاه های مرکزی شیلی ارسال می شوند. اما متاسفانه تولید این پالایشگاه ها تنها نیمی از نیاز نفتی کشور را برطرف می کند.

صنعت در اقتصاد کشور شیلی

صنعت در اقتصاد کشور شیلی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و امروزه حدودا یک هفتم جمعیت اقتصادی این کشور در بخش تولید مشغول به کار می باشد که این افراد یک ششم تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهند.

امروزه کارخانه های بسیار بزرگی در مراکز شهری اصلی مانند، والپارایسو و کنسپسیون متمرکز شده که به تولید انواع صنایع سبک لوازم خانگی، محصولات شیمیایی، محصولات غذایی، منسوجات و پوشاک و مصالح ساختمانی می پردازند و تاثیر بسیار زیادی بر اقتصاد کشور شیلی می گذارند.

همچنین مجتمع های صنعتی بسیار بزرگی در بندر سان ویسنته قرار دارند که این مجتمع ها انواع کارخانه آهن و فولاد، کارخانه های فرآوری ماهی و یک پالایشگاه نفت را در خود جای داده اند. همچنین یک پالایشگاه دیگر نیز در کانکون، آکونکاگوا واقع شده است. از طرفی کارخانه های خمیر کاغذ و کاغذ نیز در مجاورت رودخانه های بیوبیو و لاجا قرار دارند.

شیلی را از جنبه های بسیار متفاوتی بررسی کنید!

نقش تجارت بر اقتصاد شیلی

نقش تجارت بر اقتصاد شیلی قابل تامل است و این کشور به تجارت آزاد متعهد می باشد. جالب است بدانید کشور شیلی قراردادهای تجارت آزاد را با تعداد زیادی از کشورها امضا کرده است از جمله این قرار دادهای تجارت آزاد می توان به قرارداد با ایالت متحده اشاره کرد که در سال 2003 منعقد شد.

در حال حاضر بازارهای اصلی اقتصاد کشور شیلی، منابع معدنی و کالاهای کشاورزی و مواردی مانند غذاهای دریایی، میوه، شراب، محصولات چوبی، مواد غذایی و… را به کشورهای اتحادیه اروپا، ایالات متحده، چین، ژاپن و کره جنوبی صادر می کنند. از طرفی بیشترین واردات انجام شده به شیلی بیشتر از آمریکا، چین، برزیل، آرژانتین و آلمان می باشد.

اگر دوست دارید در مقاله ای انواع روش ها، الزامات و قوانین مهاجرتی به کشور شیلی را مطالعه فرمایید و با بهترین راه های مهاجرت به این کشور آشنا شوید مطالعه مقاله جذاب و به روز مهاجرت به شیلی را به هیچ عنوان از دست ندهید.

بخش مالی و خدمات اقتصاد کشور شیلی

بخش مالی و خدمات اقتصاد کشور شیلی در دهه های اخیر به سرعت و به صورت پیوسته رشد کرده است. در این بین توسعه سریع، بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات، دسترسی به آموزش، افزایش مهارت ها و دانش تخصصی نیروی کار باعث سرعت بیشتر این رشد شده است.

شیلی از نظر شاخص رقابت پذیری استعدادهای جهانی رتبه اول بین کشورهای آمریکای لاتین و رتبه 32 جهان را دارد. از نظر مالی نیز این کشور در موقعیت بسیار خوبی قرار دارد. دولت کشور شیلی آزادسازی بازارهای سرمایه را در سال 2001 به اجرا درآورد و از آن زمان به بعد دولت ابزارهای مالی جدید مانند وام مسکن، قراردادهای آتی ارز و اختیار معامله، فاکتورینگ، لیزینگ و.. را به مردم ارائه داده است.

پزو واحد پول ملی این کشور است و امروزه اکثر مبادلات مالی اقتصاد کشور شیلی به این واحد پولی انجام می شود. بانک مرکزی این کشور امروزه به عنوان بانک رسمی و مهم ترین بانک مشغول به کار است. بانک های موجود در این کشور به دو بخش بانک های دولتی و خصوصی تقسیم می شوند و در کنار آن ها انواع بانک های بین المللی از اروپا ایالات متحده و آسیا در این کشور مشغول به کار هستند.

بخش مالی و خدمات اقتصاد کشور شیلی

گردشگری در اقتصاد شیلی

گردشگری در اقتصاد شیلی اهمیت بسیار زیادی دارد و از اواسط 1990 به یکی از منابع اصلی اقتصادی این کشور تبدیل شده است. جاذبه های اصلی گردشگری شیلی مربوط به مکان ها و مناظر طبیعی این کشور می باشد.

به طور کلی بسیاری از پربازدیدترین جاذبه های شیلی مناطق حفاظت شده هستند و طبق سیستم این کشور مناطق حفاظت شده شامل 32 پارک حفاظت شده، 48 ذخیره گاه طبیعی و 15 اثر طبیعی می شوند. همچنین از مهم ترین جاذبه های گردشگری این کشور می توان به صحرای آتاکاما، آبدره های یخچالی در پاتاگونیا، جزیره ایستر و مجمع الجزایر خوان فرناندز و… اشاره کرد.

کشور شیلی در دهه های گذشته بیش از 2.50 میلیون بازدید کننده خارجی را دریافت کرده و این تعداد هر ساله نیز رو به افزایش می باشد. از همین رو بخش گردشگری تاثیر بسیار قابل توجهی بر اقتصاد کشور شیلی گذاشته و نقش بسیار مهمی در پیشرفت و توسعه این کشور دارد.

سال رشد تولید ناخالص ملی نرخ تورم نرخ بیکاری بدهی دولت (در درصد تولید ناخالص داخلی
2015 2.2% 4.3% 6.3% 17.4%
2016 1.7% 3.8% 6.7% 21.1%
2017 1.3% 2.2% 7.0% 23.7%
2018 3.9% 2.3% 7.4% 25.8%
2019 0.9% 2.3% 7.2% 28.3%
2020 6.1%- 3% 10.8% 32.6%
2021 11.7% 4.5% 8.9% 36.3%
2022 2.0% 11.6% 7.9% 36.2%
2023 0.1%- 8.7% 8.3% 36.9%

نگاهی به تولید ناخالص داخلی شیلی

در نهایت نگاهی به تولید ناخالص داخلی شیلی داریم و با بررسی این شاخص شما را بیشتر با شرایط اقتصادی این کشور آشنا می کنیم. به طور کلی تولید ناخالص داخلی یا GDP به درآمد ملی و تولید در اقتصاد یک کشور اشاره دارد و با مجموع مخارج کلیه کالاها و خدمات نهایی تولید شده در داخل کشور در یک دوره زمانی معین برابر می باشد.

میزان تولید ناخالص داخلی اقتصاد کشور شیلی 59.3 تریلیون می باشد و طبق پیش بینی بانک مرکزی تولید ناخالص داخلی در سال 2024 کاهش می یابد. شما می توانید اطلاعات مربوط به بخش های مختلف اقتصادی را در جدول زیر مشاهده فرمایید.

با اقتصاد برخی از کشورهای جهان با مطالعه مقالات زیر آشنا شوید.

سوالات پر تکرار اقتصاد کشور شیلی

در دوره معاصر اقتصاد شیلی رو به رشد و توسعه رفت و به مرور زمان قدرت از دست رفته خود را به دست آورد. با این حال مواردی مانند ویروس همه گیر و تاثیرات ناشی از آن تاثیرات بسیار بدی بر اقتصاد شیلی گذاشت و باعث افزایش بدهی های دولت و افزایش نرخ تورم شد.

شیلی بزرگ ترین تولید کننده و صادر کننده مس در جهان است و معادل مس در شمال، چوکیکاماتا و السالوادور و در امتداد آن در قسمت شمال مرکزی شیلی در ال تنینته و آندینا قرار دارند.

آمریکا، چین، برزیل، آرژانتین و آلمان

کشور شیلی در دهه های گذشته بیش از 2.50 میلیون بازدید کننده خارجی را دریافت کرده و این تعداد هر ساله نیز رو به افزایش می باشد. از همین رو بخش گردشگری تاثیر بسیار قابل توجهی بر اقتصاد کشور شیلی گذاشته و نقش بسیار مهمی در پیشرفت و توسعه این کشور دارد.

پزو واحد پول ملی این کشور می باشد.

با توجه به این که مسائل مربوط به اقتصاد کشور شیلی موضوعی بسیار تخصصی و عمیق است، توصیه می کنیم برای آشنایی بیشتر با شرایط اقتصادی این کشور از طریق دفتر غرب و دفتر مرکزی تهران یا دفتر شیراز با مشاورین شرکت مهاجرتی رجبی در تماس باشید. شما همچنین می توانید با تحصیل در این کشور به صورت تخصصی تر اقتصاد را مطالعه فرمایید. حتما پیش از ارائه درخواست برای دانشگاه مورد نظرتان مقاله جذاب تحصیل در شیلی را مطالعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5/5 - (1 امتیاز)
منو
خانه