تاریخ کشور شیلی از گذشته تا معاصر

تاریخ کشور شیلی از گذشته تا معاصر با مردم بومی و فرهنگ اسپانیایی گره خورده و این کشور که مانند نگینی از بقیه قاره جدا شده است ، فقط از طریق دریا قابل دسترسی می باشد.  شیلی از نظر تاریخی بسیار غنی بوده و اتفاقات زیادی را در تاریخ خود پشت سر گذاشته است . چنانچه قصد سفر یا مهاجرت به این کشور را دارید آشنایی با قدمت تاریخی آن برای شما الزامیست.

از گذشته های دور هر کشوری که از نظر منابع طبیعی غنی بوده بیشتر مورد حمله و استعمار کشورهای قوی قرار گرفته است؛ کشور شیلی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و عموما به دلیل منابع طبیعی عظیم مانند نقره، طلا و مس، نمک، گوانو، پودر ماهی، لیتیوم، بوراکس، گندم. میوه، زغال سنگ، چوب و نفت، مورد حملات زیادی قرار گرفته است.

چنانچه علاقه دارید شرایط خود برای مهاجرت به این کشور را بررسی کنید؛ حتما از طریق تلفن های تماس با مشاورین شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت ۵۶۲۰۵۱ ( موسسه حقوقی رجبی ثبت ۴۰۴۵۱ ) مراجعه کنید.

هر چند اطلاعات کمی از تاریخ کشور شیلی قبل از ورود استعمارگران وجود داشته اما طبق آثار باستان شناسی به دست آمده در این کشور قبایل مختلفی زندگی می کردند؛ قبایل شمالی، مانند اینکاها، فرهنگی را توسعه داده اما عموما مردم بومی اولیه در شیلی، قبایل کوچک و پراکنده ای بودند که ماهیگیری و کشاورزی ساده داشتند؛ با تحصیل در دانشگاه های این کشور بیشتر می توانید با این قبایل و فرهنگ آنها آشنا شوید؛ مطالعه مقاله تحصیل در شیلی در این راه خالی از لطف نیست.

فهرست مطالب
تاریخ کشور شیلی از گذشته تا معاصر

تمدن های باستانی شیلی

طبق تاریخ کشور شیلی از گذشته تا معاصر گذشته این کشور با عشایر اولیه ای آغاز شده که حدود 13000 سال پیش به منطقه ساحلی آمریکای جنوبی رسیدند و در ابتدا این مردم با شکار و گردآوری غذا زندگی خود را می گذراندند؛ اما پس از آن در شمال شیلی و در 2500 سال قبل از میلاد، کشاورزی بین مردم گسترش یافت؛ هر چند در این بین، در قسمت های جنوبی شیلی کشاورزی خیلی دیرتر آغاز شد.

تمدن های باستانی شیلی عموما به دو بخش تمدن های شمالی و جنوبی تقسیم می شود؛ اینکاها شمال شیلی را در قرن پانزدهم فتح کرده و در جنوب مردمی به نام ماپوچه ها زندگی کرده که اکثریت قومیت بومی فعلی در کشور را تشکیل می ‌دهند؛ در واقع، ماپوچه ها توانستند در برابر مهاجمان قدرتمند اینکاها مقاومت کرده و فرهنگ و سبک زندگی خود را حفظ کنند.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

انتخاب برترین مقاصد مهاجرتی بسته به شرایط و اهداف خاص شما با یاری کارشناسان مجرب رجبی

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

تهاجم اسپانیایی ها به شیلی

فردیناند ماژلان اولین کسی بوده که در سال 1520 در سواحل شیلی فرود آمده و اندکی پس از آن تهاجم اسپانیایی ها به شیلی به وقوع پیوست؛ فاتحان اولیه اسپانیایی از پرو در شمال و به امید یافتن طلا و نقره گران بها  به این منطقه راه یافتند، اما پس از آن ناامیدانه با برخی از سنگ های کم ارزش، دوباره به پرو بازگشتند.

بر اساس تاریخ کشور شیلی از گذشته تا معاصر در سال 1535 دو فرد اسپانیایی به نام های د آلماگرو و فرانسیسکو پیزارو با موفقیت امپراتوری اینکاها را در پرو فتح کرده و بخشی از ثروت طبیعی این کشور را از آن خود کردند؛ در این بین فاتحان پس از شنیدن داستان‌ هایی درباره ثروتی که در شیلی وجود داشته، توجه خود را به جنوب این کشور زیبا معطوف کردند.

معاهده اسپانیا و پرتغال در سال 1494 تمام قلمرو غرب برزیل را به اسپانیا اعطا کرده و وظیفه فتح شیلی به پدرو دو والدیوا محول شد، که نیروهای خود را در سال 1541 به دره حاصلخیز ماپاچو شیلی هدایت کرد؛ طبق تاریخ کشور شیلی در این زمان پایتخت کنونی سانتیاگو نیز توسط این فرد تأسیس و چند شهر بزرگ دیگر نیز بلافاصله پس از آن ایجاد شد.

تهاجم اسپانیایی ها به شیلی

حتی نیروهای قدرتمند اسپانیایی نیز نتوانستند بر قبایل جنگجو که اکنون در جنوب کشور قرار دارند، غلبه کنند و قبایل در مرکز شیلی به مقابله با اسپانیایی ها پرداختند؛ در نهایت و در سال 1553، ماپوچه ها پدرو دو والدیوا را به درختی بستند و سرش را بریدند.

استقلال شیلی

در 18 سپتامبر 1810، رهبران در سانتیاگو توافق کرده که کشور تا زمانی که پادشاه به عنوان حاکم قانونی اسپانیا بازگردانده نشود، به صورت خودگردان اداره خواهد شد، اگرچه خودگردانی به عنوان یک اقدام موقت در نظر گرفته شده، اما این تاریخ اکنون به عنوان روز استقلال شیلی جشن گرفته می شود.

این استقلال نصفه نیمه بسیاری از بومی ها را راضی نکرده و به زودی پس از آن خوزه میگل کاررا، پسر تشنه قدرت یک خانواده ثروتمند شیلی ای، خود را به عنوان رهبر منصوب کرده و اظهار داشت که دولت به اسپانیا یا نایب السلطنه پرو پاسخی نخواهد داد.

طبق تاریخ کشور شیلی از گذشته تا معاصر متاسفانه کاررا یک رهبر ناکارآمد و بحث ‌برانگیز بوده و سپس مشخص شد که یکی از ژنرال‌ های او، برناردو اوهیگینز، در شکل‌ دهی آینده شیلی مهارت بیشتری خواهد داشت؛ از همین رو نیروهای وفادار پرو از نبرد بین این دو استفاده کرده و جنبش استقلال را در هم شکستند و کاررا، اوهیگینز و سربازانشان را به آرژانتین فراری دادند.

در آن سوی مرز در مندوزا، اوهیگینز با خوزه د سان مارتین، ژنرال آرژانتینی که قبلاً نقشه آزادی آمریکای جنوبی را طراحی کرده بود، ملاقات کرد و در سال 1817، اوهیگینز و سن مارتین با سربازان کاملاً آماده خود از آند گذشتند و به سرعت نیروهای اسپانیایی را در چاکابوکو شکست دادند و پایتخت را فتح کردند؛ در آوریل 1818، ارتش سن مارتین در نبرد خونین مایپو پیروز شده و استقلال کامل از اسپانیا به دست آمد.

جنگ اقیانوس آرام

جنگ اقیانوس آرام

در دوران استقلال رشد قوی کشور تا اواخر دهه 1800 ادامه داشته و این کشور دست به توسعه راه ‌آهن و جاده‌ هایی زد که مناطق دور افتاده قبلی را به سانتیاگو متصل می‌ کردند؛ همچنین دولت شیلی شروع به ترویج مهاجرت اروپایی ها برای سکونت در این مناطق کرد، در این مهاجرین آلمانی ها بسیار پررنگ بودند و مزارع اطراف منطقه دریاچه را پذیرفته و در آنجا مستقر کردند.

رشد تجارت بین‌ المللی اقتصاد شیلی را تقویت کرده و در این بین معادن شمال کشور، به ‌ویژه معادن نیترات بیشترین اهمیت اقتصادی را داشتند، در این زمان اختلافات مرزی با بولیوی در این منطقه آغاز شد، تا اینکه دولت این کشور طبق معاهده ای آنتوفاگاستا را در ازای مالیات کم بر معادن شیلی به بولیوی داد؛ این مالیات ها در واقع به جنگ اقیانوس آرام منجر شد که متحدان پرو و ​​بولیوی را در مقابل شیلی در نبرد برای میدان ‌های نیترات قرار داد.

بر اساس تاریخ کشور شیلی از گذشته تا معاصر نقطه عطف جنگ تسخیر کشتی جنگی بزرگ پرو به نام هواسکار بود و نیروهای شیلیایی به پرو حمله کرده و تا زمانی که پایتخت لیما را به تصرف خود درآوردند ادامه دادند؛ در نهایت شیلی به عنوان برنده نهایی شناخته و هر دو کشور معاهده هایی را امضا کردند که منطقه تاراپاکا و آنتوفاگاستا پرو را به شیلی واگذار کردند که به طرز باورنکردنی، وسعت شیلی را با زمین های غنی از نیترات و نقره یک سوم افزایش داد و بولیوی را از ساحل جدا کرد.

شیلی در قرن نوزدهم

در سال 1970، دکتر سالوادور آلنده، اولین رئیس جمهور سوسیالیست شیلی، با رای محدودی به ریاست جمهوری رسید؛ آلنده متعهد شد که با ایجاد یک سری تغییرات بنیادین ثروت نامناسب این کشور را دوباره توزیع کرده و زندگی شهروندان فقیرتر شیلی را بهبود بخشد.

طبق تاریخ کشور شیلی از گذشته تا معاصر هر چند در سال اول ریاست جمهوری او امیدوار کننده بود، اما اصلاحات آلنده در نهایت کشور را به سمت ویرانی اقتصادی سوق داد؛ در این راه املاک بزرگ توسط دولت و گروه های مستقل و سازمان دهی شده از دهقانان تصرف شده تا بین کارگران روستایی تقسیم شود اما از آنجایی که بسیاری از کارگران بی سواد بودند و آگاهی نداشتند؛ این برنامه با شکست موجه شد.

بر اساس تاریخ کشور شیلی صنایع عمده ملی شده اما بهره وری عقب افتاد و کاهش قیمت مس باعث کاهش دریافت مالیات دولت شد؛ با پیشی گرفتن هزینه ها از درآمد، کسری بودجه کشور افزایش یافته و بدتر از همه، تورم غیرقابل کنترل و همچنین عدم کنترل قیمت ها منجر به کمبود شد و شیلیایی ها مجبور شدند در صف های طولانی برای خرید کالاهای اساسی منتظر بمانند.

در همین حال، با توجه به تضعیف شیلی در قرن نوزدهم ایالات متحده (به رهبری ریچارد نیکسون و هنری کیسینجر) وضعیت این کشور را زیر نظر داشته و با اوج گیری احساسات ضد کمونیستی در دولت ایالات متحده، سیا 8 میلیون دلار برای تضعیف دولت آلنده از طریق تأمین مالی اپوزیسیون جناح راست و حمایت از تصرف دولت اختصاص داد.

کودتای نظامی شیلی

در 11 سپتامبر 1973 نیروهای نظامی آمریکا به رهبری ژنرال آگوستو پینوشه با یک کودتای چشمگیر دولت آلنده را سرنگون کرده و نقطه تاریک دیگری بر تاریخ این کشور رقم زدند؛ دولت آمریکا با استفاده از تانک ‌های نظامی در خیابان‌ ها و جت ‌های خود کاخ ریاست جمهوری شیلی را مورد هدف قرار داده اما بر اساس تاریخ کشور شیلی آلنده رئیس جمهور این کشور در داخل کاخ از تسلیم شدن و پذیرش پیشنهاد تبعید خودداری کرد، آلنده پس از ایجاد یک سخنرانی احساسی در رادیو، جان خود را از دست داد.

طبق تاریخ کشور شیلی از گذشته تا معاصر با توجه به اینکه ثروتمندان در زمان این رئیس جمهوری ثروت خود را از دست داده بودند، کودتای نظامی شیلی را به عنوان راهی نجات یافته و از این حمله خوشحال شدند؛ اما هیچ کس برای سرکوب وحشیانه ای که شیلی را در 17 سال آینده تحت الشعاع قرار داد، آماده نبود.

پینوشه کنگره را تعطیل احزاب سیاسی را ممنوع کرد، همچنین رسانه ‌های خبری را سانسور و مقررات منع آمد و شد شدید وضع کرد و افسران نظامی، صنایع و دانشگاه ‌هایی که قبلا ملی شده بودند را تصاحب کردند؛ پینوشه با جمع آوری و کشتن بیش از 3000 شهروند و شکنجه 28000 فعال سیاسی، روزنامه نگار، استادان و هر "برانداز" دیگر، دشمنان خود را سرکوب کرد؛ در این بین هزاران نفر از شیلی گریختند.

کودتای نظامی شیلی

معجزه اقتصادی شیلی

پینوشه با استفاده از سیاست های بازار آزاد شامل فروش صنایع ملی شده، کاهش هزینه های دولت، کاهش تعرفه های واردات و حذف کنترل قیمت ها اقدام به بازسازی اقتصاد این کشور کرد؛ از سال 1976 تا 1981، اقتصاد با چنان سرعتی رشد کرد که از آن به عنوان ” معجزه اقتصادی شیلی” یاد شد، اما این معجزه هیچ کمکی به نرخ بالای بیکاری، بدتر شدن شرایط اجتماعی و کاهش دستمزدها نکرد.

یکی دیگر از معایب مهم این دوره تاریخ کشور شیلی از گذشته تا معاصر این بود که مردم شیلی آزادی بیان نداشته و نمی توانستند آزادانه عقاید خود را به زبان آورند؛ پلیس مخفی پینوشه در این بین کنترل مردم را به عهده داشته و اغلب کسانی که در مورد دولت و نحوه مدیریت سخنی می گفتند، توسط این پلیس ها از خانه ها ربوده شده و ناپدید می شوند؛ همچنین فرهنگ فیلتر شد و هنرمندان، نویسندگان و موسیقیدانان سانسور شدند.

شاید بخواهید بدانید بهترین شهر های شیلی برای کار کدامند؟ مقاله لینک شده را بخوانید و اطلاعات بسیار مفیدی در این زمینه کسب کنید.

پایان دیکتاتوری نظامی در شیلی

پایان دیکتاتوری نظامی در شیلی

در سال های بعدی بر اساس تاریخ کشور شیلی کلیسای کاتولیک شروع به ابراز مخالفت با نقض وحشیانه حقوق بشر پینوشه کرد و تمایل شدید برای بازگشت به دموکراسی آغاز اعتراضات سراسری و فشار بین المللی به ویژه از سوی ایالات متحده آغاز شد؛ در نهایت در سال 1988 همه پرسی برگزار شده و 55 درصد از مردم شیلی به حکومت بیشتر پینوشه رأی منفی دادند و پاتریسیو آلیوین دموکرات مسیحی میانه‌ رو را به عنوان رئیس‌ جمهور شیلی انتخاب کردند.

اما به هر صورت طبق تاریخ کشور شیلی از گذشته تا معاصر پینوشه قانون اساسی را اعلام کرده و در این قانون به اقلیت راست گرا اجازه کار داده و به اعمال نفوذ بر دولت منتخب دموکراتیک ادامه داد؛ همچنین این قانون پینوشه و ارتش را از هرگونه تعقیب قضایی در آینده حفظ کرد.

پس از انتخاب آلیوین، پینوشه زندگی آرامی داشت که توسط محافظان امنیتی محافظت می شد و مملو از سخنرانی ها و سایر رویدادهای اجتماعی بود؛ با این حال، چیزی که پینوشه روی آن حساب نکرده بود، تعقیب شدید حقوقدانان بین المللی برای محاکمه او بود و زمانی که در سال 1998 در لندن برای انجام عمل جراحی استقرار داشت، یک قاضی اسپانیایی اتهامات قتل و شکنجه را علیه دیکتاتور سابق مطرح کرد و درخواست محاکمه او را صادر کرد.

شیلی در تاریخ معاصر

16 ماه کشمکش حقوقی با آزادی پینوشه و بازگشت به شیلی به پایان رسید، اما در نهایت دادگاه عالی شیلی پینوشه و افسران نظامی او را از مصونیت محروم تا این افراد به دلیل تمامی کارهای خود با پیگرد قانونی مواجه شوند؛ در نهایت پینوشه با ابراز بیماری روانی و زوال عقل خود را در برابر پیگرد قانونی حفظ کرد؛ در سال 2004، مشخص شد که پینوشه 28 میلیون دلار در حساب‌ های محرمانه در سرتاسر جهان پنهان کرده است.

شیلی در تاریخ معاصر در تلاش بوده که جایگاه خود را در دنیا به دست آورد؛ انتخاب اولین رئیس ‌جمهور زن شیلی، میشل باشله، در سال 2006 سرفصل اخبار سراسر جهان را به خود اختصاص داده و ثابت کرد که شیلی از زمان سرکوب وحشیانه پینوشه تا چه اندازه پیشرفت کرده؛ اندکی پس از انتخاب باشله، پینوشه در سن 91 سالگی درگذشت.

امروزه بسیاری افراد شیلی را برای مهاجرت کاری انتخاب می کنند ، مقاله کار در شیلی برای ارائه اطلاعات صحیح در این زمینه به شما تقدیم شده است.

تاریخ رویداد
1810 اعلام استقلال شیلی
1879-1884 پیروزی شیلی جنگ اقیانوس آرام
1800 آغاز استخراج نیترات و مس در مقیاس بزرگ تقویت اقتصاد
2006 امضا قرارداد تجارت شیلی و چین
2020 ایجاد یک همه پرسی برای بازنویسی قانون اساسی پینوشه

سوالات پر تکرار تاریخ کشور شیلی از گذشته تا معاصر

منابع طبیعی عظیم مانند نقره، طلا و مس، نمک، گوانو، پودر ماهی، لیتیوم، بوراکس، گندم. میوه، زغال سنگ، چوب و نفت، مورد حملات زیادی قرار گرفته است.

طبق تاریخ کشور شیلی فردیناند ماژلان اولین کسی بوده که در سال 1520 در سواحل شیلی فرود آمده و اندکی پس از آن تهاجم اسپانیایی ها به شیلی به وقوع پیوست.

در 18 سپتامبر 1810، رهبران در سانتیاگو توافق کرده که کشور تا زمانی که پادشاه به عنوان حاکم قانونی اسپانیا بازگردانده نشود، به صورت خودگردان اداره خواهد شد.

بر اساس تاریخ کشور شیلی این جنگ بین متحدان پرو و ​​بولیوی را در مقابل شیلی ایجاد شد.

در 11 سپتامبر 1973 نیروهای نظامی آمریکا به رهبری ژنرال آگوستو پینوشه

این کشور طبق تاریخ کشور شیلی از گذشته تا معاصر با تمام وقایع از پس سختی های زیادی بر آمده تا به آنچه امروزه می شناسیم تبدیل شود؛ جهت کسب اطلاعات در مورد نحوه مهاجرت به این کشور زیبا حتما به مقاله مهاجرت به شیلی مراجعه کرده یا از طریق دفتر غرب و مرکزی تهران یا دفتر شیراز با مشاورین موسسه مهاجرتی رجبی در تماس باشید.

با تاریخ برخی کشورهای جهان آشنا شوید سایر کشور ها را در بخش جستجو بیابید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post
منو
خانه