اقتصاد کشور آمریکا

اقتصاد کشور آمریکا از جمله اقتصادهای مطرح دنیا است که با همه گیری کرونا دچار آسیب قابل توجهی شد اما توانسته در ماه های اخیر رشد مجدد خود را از سر گرفته و همچنان در صدر بسیاری از فعالیت های اقتصادی باقی بماند.

آمریکا کشوری بسیار توسعه یافته با اقتصادی باز می باشد که عنوان بزرگ ترین تولید ناخالص داخلی اسمی و ثروت خالص جهان را به خود اختصاص داده است ؛ این کشور از نظر برابری قدرت خرید نیز پس از چین دومین کشور بزرگ جهان قرار گرفته و در واقع باید ایالات متحده را قدرتمندترین و نوآورترین اقتصاد جهان از نظر فناوری نامید ، شرکت‌ های آمریکایی در پیشرفت ‌های فناوری به ‌ویژه در هوش مصنوعی ، رایانه ، داروسازی ، تجهیزات پزشکی ، هوافضا و نظامی در خط مقدم یا نزدیک به آن هستند.

در این عنوان با ما همراه باشید تا تمامی اطلاعات به روز را که توسط کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی تهیه شده است در رابطه با اقتصاد کشور آمریکا به دست آورید و در صورت تمایل به اقدام جهت مهاجرت به این کشور ، حتما سری به مقاله مهاجرت به آمریکا بزنید و یا با مشاورین شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت ۵۶۲۰۵۱ ( موسسه حقوقی رجبی ثبت ۴۰۴۵۱ ) در دفاتر تهران و یا شیراز تماس بگیرید.

فهرست مطالب
اقتصاد کشور آمریکا

تاریخ اقتصاد آمریکا

دلار آمریکا به عنوان مهم ترین ارز جهانی در معاملات بین‌المللی بیشترین استفاده را دارد که توسط اقتصاد ، دولت و ارتش باثبات ، نقش آن به عنوان استاندارد مرجع برای سیستم دلارهای نفتی و بازار بزرگ اوراق خزانه ایالات متحده پشتیبانی می‌شود.

 در رابطه با بررسی وضعیت اقتصاد کشور آمریکا دانستن پیشینه ای از آنچه که توانسته این کشور را به رتبه یک جهان برساند ، خالی از لطف نیست ، رشد اقتصادی کشور آمریکا در آغاز قرن هجدهم با افزایش جمعیت و رشد صادرات و واردات آغاز شد.

در اواخر قرن هجدهم این کشور توانست به یک اقتصاد بزرگ ، یکپارچه و صنعتی  تبدیل شده و با تمرکز بر کشاورزی حدود یک پنجم اقتصاد جهان را تشکیل دهد ، در نتیجه تولید ناخالص داخلی آن با کشورهایی همچون امپراتوری بریتانیا همگرا شد و در نهایت از آن پیشی گرفت.

در تاریخ اقتصاد آمریکا دستمزدهای بالا حفظ شد و میلیون ها مهاجر از سراسر جهان به این کشور وارد شدند ، تولید انبوه در دهه های 1820 و 1830 جایگزین صنعتگران با کارخانه ها شد و مقررات جدید دولتی اختراعات را تقویت کرد ؛ در دسترس بودن زمین موجب شد تا تعداد کشاورزان رشد کنند اما در مقابل فعالیت های گسترده در خدمات ، تولید ، حمل و نقل و سایر بخش ها نیز ارتقا یافتند و بنابراین سهم جمعیت روستایی در این کشور از بیش از 80 درصد به تقریباً 50 درصد کاهش یافت اما در سال 1837 این کشور دچار یک رکود پنج ساله شد و بانک ها ورشکسته و سطح بیکاری بسیار بالا رفت و تغییراتی در حوزه های اقتصادی صورت پذیرفت ، اما دولتمردان اجازه تداوم این رکود را نداده و در قرن نوزدهم نوآوری ‌های جدید و پیشرفت ها ، راه را برای بهبود استاندارد زندگی در میان مصرف‌کنندگان خود باز کرد.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

شناخت اقتصاد کشورهای مختلف جهان برای سرمایه گذاری ، کار و زندگی با دریافت مشاوره از کارشناسان حرفه ای رجبی.

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

دوران شکوفایی اقتصاد آمریکا​

Booming era American economy

دوران شکوفایی اقتصاد آمریکا

بسیاری از شرکت ها با بهره گیری از صرفه جویی در مقیاس و ارتباطات بهتر رشد کردند و تمرکز در این صنایع باعث ترس از انحصار شد که موجب افزایش قیمت ها و کاهش تولید می شد ، اما بسیاری از این شرکت ها هزینه ها را به قدری سریع کاهش می دادند که روند به سمت قیمت پایین تر و تولید بیشتر در این صنایع بود.

بسیاری از کارگران در موفقیت این شرکت ‌های بزرگ سهیم بودند که معمولاً بالاترین دستمزد را در جهان ارائه می‌کردند ، از این رو از دهه 1920 را می توان دوران شکوفایی اقتصاد آمریکا دانست که این کشور را به بزرگترین اقتصاد ملی جهان از نظر تولید ناخالص داخلی مبدل نمود و با کاهش مالیات و تقویت رشد سریع عرضه پول به یک ثبات اقتصادی قابل توجه رسید.

تاثیر جنگ جهانی بر اقتصاد آمریکا

به دلیل آنکه هیچ یک از جنگ های جهانی در نزدیکی و یا خاک آمریکا رخ نداد ، این کشور توانست در طول بحران ها به خوبی عمل کند ، با این حال حتی در ایالات متحده جنگ به معنای فداکاری بود ، از این رو در اوج فعالیت جنگ جهانی دوم نزدیک به 40 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور به تولید جنگ اختصاص یافت ، تصمیمات در مورد بخش های بزرگی از اقتصاد عمدتاً برای مقاصد نظامی گرفته شد و تقریباً تمام ورودی های مربوطه به تلاش های جنگ اختصاص یافت.

از این رو محصولات دسته بندی ، دستمزدها کنترل و برخی از کالاها دیگر تولید نشدند ، کشور وارد یک رکود جدی گردید اما با ارائه راهکارهایی توسط اقتصاددان بریتانیایی در سال 1957 رونق اقتصادی جان تازه ای گرفت ، البته پشت سر گذاشتن تاثیر جنگ جهانی بر اقتصاد آمریکا پایان ماجرا نبود و بدترین رکود را اقتصاد کشور آمریکا در سال 2007 تا 2008 تجربه نمود که تولید ناخالص داخلی تا 5% کاهش یافت.

در نهایت با روی کار آمدن دولت بوش کسری بودجه این کشور تا حدی جبران شد و اقتصاد توانست در بسیاری از زمینه ها خود را بازیابد.

بخش های اصلی اقتصاد آمریکا

کشور آمریکا سرزمینی با اقلیم متفاوت است که از تمامی امکانات خود برای گسترش حوزه های اقتصادی استفاده می کند ، اقتصاد کشور آمریکا حدود 20 درصد از کل تولید جهانی را تشکیل می دهد و هنوز هم بزرگتر از اقتصاد چین است ؛ بخش های اصلی اقتصاد آمریکا تحت سلطه شرکت های خدمات محور در زمینه هایی مانند فناوری ، خدمات مالی،  مراقبت های بهداشتی و خرده فروشی است و شرکت های بزرگ نیز نقش مهمی در صحنه جهانی ایفا می کنند و بیش از یک پنجم شرکت های موجود در Fortune Global 500 از ایالات متحده می آیند.

اگرچه بخش خدمات موتور اصلی اقتصاد این کشور شناخته می شود اما وجود صنایع با ارزشی همچون خودرو ، هوافضا ، ماشین آلات ، مخابرات و مواد شیمیایی  پیشرو بودن این کشور را حفظ می کند ، علاوه بر این گرچه کشاورزی کمتر از 2 درصد تولید را تشکیل می دهد اما مقادیر زیاد زمین های قابل کشت ، فناوری پیشرفته کشاورزی و یارانه های سخاوتمندانه دولتی ، ایالات متحده را به بزرگ ترین صادرکننده خالص مواد غذایی و محصولات کشاورزی در جهان تبدیل کرده است.

این کشور به منابع طبیعی فراوان و زیرساخت های فیزیکی پیچیده دسترسی داردکه موجب می شود نیروی کار زیاد ، تحصیلکرده و مولد به اقتصاد آن وارد شوند ، علاوه بر این تلاش می شود تا از سرمایه فیزیکی و انسانی به طور کامل در یک محیط بازار آزاد و تجارت محور استفاده شود.

بخش های اصلی اقتصاد آمریکا

کالاهای صادراتی و وارداتی اقتصاد آمریکا

دولت و مردم آمریکا هر دو برای رشد هرچه بیشتر محیط اقتصادی منحصر به فرد تلاش می کنند . دولت می کشود تا با ایجاد یک ثبات سیاسی ، سیستم حقوقی کاربردی و نظارتی را فراهم کند که به تمامی بخش ها اجازه شکوفایی دهد.

عوامل مختلفی وجود دارند که می توان آن را از دلایل شکوفایی اقتصاد کشور آمریکا دانست که اصلی ترین شان عبارتند از:

  • جمعیت عمومی متنوع از مهاجران
  • اخلاق کاری محکم
  • حس کارآفرینی و ریسک پذیری
  • تمایل به نوآوری ، تحقیق و توسعه

اما چنانچه بخواهیم از کالاهای صادراتی و وارداتی آمریکا صحبت کنیم خلاصه ای طبق جدول زیر خواهیم داشت:

کالاهای صادراتی میزان کالاهای وارداتی میزان
تولیدات صنعتی ۷۴٫۸٪ محصولات کشاورزی ۱۰٫۵٪
محصولات کشاورزی ۱۰٫۵٪ لوازم صنعتی ۷۸٫۴٪
سوخت و محصولات معدنی ۹٫۴٪ سوخت و محصولات معدنی ۱۰٫۷٪

هر یک از موارد بالا می تواند زمینه خوبی برای کار در این کشور به شمار برود ، عنوان کار در آمریکا که توسط کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی تهیه شده است ؛ راهنمای خوبی برای شما علاقه مندان به کار در این کشور می باشد. 

کالاهای صادراتی عمدتا ماشین آلات صنعتی ، هواپیما ، وسایل نقلیه موتوری و مواد شیمیایی هستند و خدمات مسافرتی ، حمل و نقل و گردشگری نیز صادرات عمده ای در اقتصاد کشور آمریکا هستند.

در رابطه با واردات نیز می توان گفت که نفت خام ، ماشین آلات ، لوازم و تجهیزات صنعتی ، رایانه و لوازم جانبی ، تجهیزات پزشکی و مخابراتی از مهم ترین موارد واردی هستند.

سیاست های اقتصادی آمریکا

سیاست های اقتصادی آمریکا به نحوی برنامه ریزی شده است که علاوه بر توسعه تمامی حوزه ها و حفظ رتبه اول ، بتواند هزینه های زندگی مردم را در کمترین حد ممکن نگه داشته و در مقابل سطح زندگی را برایشان ارتقا بخشد ، کارشناسان ما در موسسه به طور دقیق شما را از جزئیات هزینه های زندگی در آمریکا با تهیه عنوانی به همین نام مطلع نموده اند.

این کشور پس از تجربه بحران های متعدد نظارت بر بخش های مالی را افزایش داده و مقدار زیادی از بودجه را به برنامه های استحقاقی مانند تامین اجتماعی اختصاص می دهد ، در واقع هزینه های اجباری تقریباً 60 درصد از کل هزینه های دولت را تشکیل می دهند و مابقی به عنوان مخارج اختیاری نامیده می شود که توسط بودجه سالانه فدرال تعیین می گردد ، حدود نیمی از بودجه اختیاری اقتصاد کشور آمریکا صرف امور نظامی و دفاعی و نیمی دیگر صرف برنامه های دولتی و خدمات عمومی می شود.

یکی از اصلی ترین سیاست های این کشور شامل ارز دلار است که به عنوان پول رایج جهان شناخته شده و تقریباً دو سوم ذخایر ارزی موجود در سراسر جهان را تشکیل می دهد ، اگرچه وزارت خزانه داری صلاحیت اصلی نظارت بر مسائل مالی بین المللی را دارد ، اما تصمیمات در مورد ارز خارجی با مشورت فدرال رزرو اتخاذ می شود.

سیاست های اقتصادی آمریکا

بزرگ ترین شرکت های آمریکایی

آمریکا را می توان میزبان بسیاری از شرکت های مطرح جهان دانست که به طور مستقیم در نوسانات اقتصادی آن نقش دارند ، اغلب پایگاه های تکنولوژی و اطلاعات که نبض زندگی امروزه بشر هستند ، در این کشور فعالیت شان را آغاز کرده اند که با توسعه روزافزون درآمدهای هنگفتی برای بخش های مختلف به همراه دارند.

هم اکنون برخی از بزرگ ترین شرکت های آمریکایی را موارد زیر دانست:

  • والمارت
  • آمازون
  • اپل
  • سیستم سلامت CVS
  • گروه UnitedHealth
  • ExxonMobil
  • Berkshire Hathaway
  • Alphabet Inc

سوالات پر تکرار اقتصاد کشور آمریکا

  • والمارت
  • آمازون
  • اپل
  • سیستم سلامت CVS
  • گروه UnitedHealth
  • ExxonMobil
  • Berkshire Hathaway
  • Alphabet Inc
  • تولیدات صنعتی ۷۴٫۸٪
  • محصولات کشاورزی ۱۰٫۵٪
  • سوخت و محصولات معدنی ۹٫۴٪
  • محصولات کشاورزی ۱۰٫۵٪
  • لوازم صنعتی ۷۸٫۴٪
  • سوخت و محصولات معدنی ۱۰٫۷٪

 دهه 1920 را می توان دوران شکوفایی اقتصاد آمریکا دانست که این کشور را به بزرگترین اقتصاد ملی جهان از نظر تولید ناخالص داخلی مبدل نمود و با کاهش مالیات و تقویت رشد سریع عرضه پول به یک ثبات اقتصادی قابل توجه رسید.

در سال 1837 این کشور دچار یک رکود پنج ساله شد و بانک ها ورشکسته و سطح بیکاری بسیار بالا رفت و تغییراتی در حوزه های اقتصادی صورت پذیرفت ، اما دولتمردان اجازه تداوم این رکود را نداده و در قرن نوزدهم نوآوری ‌های جدید و پیشرفت ها ، راه را برای بهبود استاندارد زندگی در میان مصرف‌کنندگان خود باز کرد.

اقتصادکشور آمریکا به عنوان قوی ترین اقتصاد جهان به طور مستقیم و غیر مستقیم در اقتصاد کشورهای مختلف تاثیرگذار است و هرگونه نوسانی در آن حتی می تواند بر بحران های مالی در سطح جهان تاثیرگذار باشد ، امیدواریم که با تهیه این عنوان توانسته باشیم شما را با اقتصاد کشور آمریکا آشنا سازیم و بخاطر داشته باشید که کارشناسان هلدینگ حقوقی مهاجرتی رجبی در دفاتر تهران و شیراز پاسخگوی تمامی سوالات شما در این زمینه خواهند بود ، در همین زمینه مقاله 20 اقتصاد برتر جهان را نیز بخوانید و اطلاعات خود را به روز کنید.

اقتصاد کشور آمریکا را با برخی از ابرقدرتهای اقتصاد جهان مقایسه کنید.

4/5 - (8 امتیاز)
منو
خانه