شرایط پناهندگی در اتریش 2024

شرایط پناهندگی در اتریش 2024

 افرادی که در کشور خود از لحاظ سیاسی، مذهبی، اجتماعی یا جنگی در امان نیستند و قبلا در هیچ کشوری درخواست پناهندگی نداده اند، می توانند برای پناهندگی اتریش اقدام کنند.

خیر، پناهندگی یکی روش بسیار پر ریسک، خطرناک و حتی هزینه بر برای مهاجرت به اتریش است و به هیچ عنوان به فردی توصیه نمی شود.

 بله، کشور اتریش یکی کشورهای متعهد به قانون دوبلین در اتحادیه اروپا است.

روند پناهندگی در اتریش شامل مراحل: درخواست پناهندگی، رسیدگی و تصمیم گیری از سوی دادگاه این کشور می‌شود.

اداره فدرال امور خارجی ها و پناهندگی اتریش (BFA) مسئول رسیدگی به درخواست و امور پناهندگان در این کشور است.

پناهندگی در اتریش یکی از روش های مهاجرت و ورود به این کشور است که از سوی برخی مهاجرین مورد استفاده قرار می گیرد. باید توجه داشته باشید که پناهندگی در کشور اتریش چندان روش مهاجرتی امن، ارزان و مطمئنی نیست و افراد برای رسیدن به اقامت دائم از این طریق هیچ گونه شانس یا احتمال مشخص و معینی ندارند.

خوب است بدانید تیم کارشناسان رجبی هیچ گونه خدمات یا مشاوره ای در زمینه پناهندگی در اتریش به انجام نخواهد رساند و تنها در این مقاله شما را با مشکلات و محدودیت هایی که از این طریق با آن مواجه خواهید بود، آشنا خواهند ساخت. توصیه می کنیم که اگر دارای شرایط لازم و مورد نیاز برای مهاجرت قانونی به اتریش هستید، هرگز از طریق پناهندگی به این کشور مهاجرت ننمایید.

قانون دوبلین در اتریش

قانون دوبلین مجموعه ای از قوانین است که تعیین می کند کدام کشور عضو اتحادیه اروپا مسئول بررسی درخواست پناهندگی یک فرد است. همچنین طبق این قانون اگر شخص پیش از ورود به اتریش برای پناهندگی، در یکی دیگر از کشورهای اتحادیه اروپا به جز یونان و مجارستان، به عنوان پناهنده اقدام کرده باشد، فورا به همان کشور بازگردانده خواهد شد.

هدف از قانون دوبلین این است که از ارائه درخواست پناهندگی توسط یک فرد در چندین کشور عضو اتحادیه اروپا جلوگیری شود و اطمینان حاصل شود که هر درخواست توسط یک کشور عضو به طور عادلانه و کارآمد بررسی می شود. در مقاله قانون دوبلین، با شما در خصوص این قانون صحبت کرده ایم و صفر تا صد آن را شرح داده ایم.

طبق قانون دوبلین، کشور عضو اتحادیه اروپا که مسئول بررسی درخواست پناهندگی یک فرد است، معمولاً کشوری است که:

  • فرد برای اولین بار در قلمرو آن وارد خاک اتحادیه اروپا شده است.
  • فرد در آن ویزا یا اجازه اقامت معتبر دارد.
  • فرد حداقل شش ماه در آن به طور غیرقانونی اقامت داشته است.
  • فرد یکی از اعضای خانواده اش را در آن جا دارد که قبلاً به عنوان پناهنده شناخته شده است.

اتریش یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا است که قانون دوبلین را اجرا می کند و این بدان معناست که اتریش ممکن است مسئول بررسی درخواست پناهندگی فردی باشد که طبق معیارهای فوق وارد اتریش یا سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا شده است.

اگر در اتریش هستید و قصد درخواست پناهندگی دارید، مقامات اتریشی برای تعیین این که کدام کشور عضو اتحادیه اروپا مسئول بررسی درخواست شما است، بر اساس قانون دوبلین بررسی خواهند کرد. 

دقت کنید که شاید پناهندگی در ابتدا یک روش ساده به نظر برسد، اما برخلاف تصور کشورهای اروپایی به خصوص اتریش در این باره بسیار سخت گیر هستند و جوانب بسیاری را مورد بررسی قرار می دهند.

شرایط پناهندگی در اتریش 2024

شرایط پناهندگی در اتریش

همانطورکه اشاره کردیم برای دستیابی اقامت از طریق پناهندگی در اتریش، باید شرایط و مراحلی مشخص را فراهم آورده و طی کنید تا بلکه به عنوان یک پناهنده واجد شرایط در این کشور شناخته شوید و در نهایت به اقامت دائم اتریش دست پیدا کنید.

کسب پناهندگی در اتریش تابع شرایطی است که باید توسط متقاضی احراز شود. این شرایط به شرح زیر هستند:

  • معرض خطر آزار و اذیت: متقاضی باید نشان دهد که در کشور خود به دلیل نژاد، مذهب، ملیت، گرایش جنسی، عضویت در یک گروه اجتماعی خاص یا عقاید سیاسی در معرض خطر آزار و اذیت جدی قرار دارد و حتی با تهدید جانی مواجه است.
  • حضور در اتریش: متقاضی باید به اتریش آمده و قصد داشته باشد در آن جا بماند، درخواست پناهندگی در اتریش از خارج خاک این کشور امکان پذیر نیست.
  • عدم درخواست پناهندگی در کشور دیگر: متقاضی نباید قبلاً در کشور دیگری درخواست پناهندگی داده باشد و یا پناهده در کشوری دیگر باشد.
  • عدم ارتکاب جرم جدی: متقاضی نباید مرتکب جرم جدی شده باشد و سابقه وی در تمامی کشورها مورد بررسی قرار می گیرد.

البته افراد متقاضی پناهندگی در کشور اتریش، می توانند در حین رسیدگی به درخواست پناهندگی و انجام مراحل آن از حضور یک وکیل و مشاور قانونی نیز برخوردار شوند تا آنان را در طول رسیدگی به پرونده آنان راهنمایی کرده و مشاوره های لازم و قانونی را به آنان ارائه نماید.

شرایط پناهندگی در اتریش 2024

صفر تا صد پناهندگی به اتریش

افرادی که قصد ثبت درخواست پناهندگی خود در اتریش را دارند، باید پس از ورود به این کشور درخواست خود را در یکی از مراکز پلیس این کشور به ثبت برسانند تا شرایط آنان مورد بررسی قرار بگیرد. اگر شخص پیش از ورود به اتریش در کشوری پناهنده بوده و یا درخواست پناهندگی کرده باشد، فورا به همان جا بازگردانده خواهد شد، در غیر این صورت آنان را در قسمت های مختلف این کشور اسکان می دهند.

دقت داشته باشید که به محض ورود به مرکز پلیس، تمامی اموال و دارایی های متقاضیان ضبط شده و مورد بررسی قرار می گیرد. همچنین آنان را مورد بازجویی و پرس و جو قرار خواهند داد و تمامی جزئیات شخصی و فردی و همچنین دلیل پناهندگی آنان و بسیاری موارد دیگر را نیز مورد بررسی قرار می دهند.

پس از پشت سر گذاشتن مراحل درخواست و بررسی سوابق افراد، درخواست آنان به همراه مدارک به دادگاه اتریش ارسال خواهد شد. دقت داشته باشید که تمامی روند درخواست پناهندگی در این کشور می تواند تا 2 سال نیز به طول انجامد، مرحله رسیدگی به پرونده در دادگاه نیز می تواند 1 سال طول بکشد.

لازم به ذکر است، در صورت رای دادگاه به خروج متقاضی و عدم قبول درخواست پناهندگی، شخص باید فورا خاک اتریش را ترک کند، وگرنه زندانی خواهد شد. اما در صورت قبول درخواست، اقامتی موقت از 1 تا 3 سال به وی اعطا خواهد شد که با بررسی شرایط قابل تمدید می باشد و پس از 3 سال اقامت دائم به پناهنده داده می شود.

بیشترین پناهندگان به اتریش

طبق آمار اداره فدرال امور خارجی ها و پناهندگی اتریش (BFA در سال 2023 میلادی، 41,500 درخواست پناهندگی در این کشور ثبت شده است. این تعداد در مقایسه با سال 2022 که 38,500 درخواست ثبت شده بود، 8% افزایش یافته است. این امر به دلیل بروز شرایط جنگی و نامساعد در برخی کشورهای خاورمیانه و اوکراین است.

بیش ترین تعداد پناهندگان در اتریش از کشورهای زیر هستند:

کشورتعداد پناهندگاندرصد از کل
سوریه15,400 نفر37%
افغانستان7,200 نفر17%
اوکراین5,100 نفر12%
پاکستان2,800 نفر7%
سومالی2,200 نفر5%

بررسی هزینه پناهندگی اتریش

برخی از افراد با این تصور که مهاجرت از طریق پناهندگی هیچ هزینه ای ندارد، اقدام به این امر می کنند. باید بدانید پناهندگی به کشور اتریش نیز دارای هزینه هایی است که اجتناب از آن ها میسر نبوده و حتی در برخی موارد و شرایط می تواند گران تر از روش های قانونی نیز به پای افراد نوشته شود.

اولین مورد مربوط مخارجی است که افراد باید متحمل شوند تا بتوانند خود را به صورت غیرقانونی به اتریش برسانند، هزینه هایی مربوط به حمل‌ و نقل و جابه‌جایی های غیر قانونی و قاچاق برای عبور از مرز کشورها جهت رسیدن به آن جا که برخلاف تصور این موارد به هیچ عنوان ارزان نیستند.

مورد دوم هزینه های مربوط به اقامت و زندگی در این کشور نظیر هزینه های آب، برق، گاز، خوراک، پوشاک و غیره است که برای پناهجویان نیز وجود دارد. قوانین دولت اتریش ایجاب می نماید که پناهجویان، هزینه های زندگی خود را پرداخت کنند و دولت کمک ثابت و مشخصی برای آنان اعلام نکرده است. اگر آن ها قادر به پرداخت هزینه ها نباشند، در مواردی خاص مکن است دولت اتریش از آنان حمایت مالی نماید.

شرایط کار و کسب درآمد پناهندگان در اتریش

پناهندگان در اتریش پس از دریافت وضعیت پناهندگی مجاز به کار هستند. این فرآیند می تواند چندین ماه به طول بیانجامد، اما پناهندگان در این مدت مجاز به شرکت در دوره های آموزشی و سایر برنامه هایی هستند که به آن ها در آماده شدن برای ورود به بازار کار کمک می کند.

به طور کلی انواع مجوزهای کار برای پناهندگان در اتریش بدین شرح می باشد:

  • مجوز کار محدود: این مجوز به پناهندگان اجازه می دهد تا برای کارفرمای خاص در یک صنعت یا بخش خاص کار کنند.
  • مجوز کار عمومی: این مجوز به پناهندگان اجازه می دهد تا برای هر کارفرمایی در هر صنعتی کار کنند.
  • مجوز کار کارآفرینی: این مجوز به پناهندگان اجازه می دهد تا کسب و کار خود را راه اندازی کرده و حتی کار آفرینی کنند.

اما داشتن شرایط زیر نیز برای دریافت مجوز کار برای پناهندگان در اتریش موردنیاز است:

  • پناهندگان باید وضعیت پناهندگی خود را به دست آورده باشند.
  • پناهندگان باید از نظر جسمی و روحی برای کار مناسب باشند.
  • پناهندگان باید مهارت ها و صلاحیت های لازم برای شغل مورد نظر را داشته باشند.
  • پناهندگان باید زبان آلمانی را در سطح پایه ای و موردنیاز بلد و مسلط باشند.

این افراد می توانند برای اخذ مجوز کار، به اداره فدرال امور خارجی ها و پناهندگی اتریش (BFA) درخواست خود را ارائه دهند. آن ها باید فرم درخواست را تکمیل کرده و مدارک لازم از جمله گذرنامه، اسناد هویتی و گواهی پزشکی را ارائه نمایند.

شرایط کار و کسب درآمد پناهندگان در اتریش

مواردی از خطرات روش پناهندگی به اتریش

بسیاری از افراد با تصور این که امر پناهندگی یک راه ساده و آسان برای مهاجرت بوده و یا این که آنان خواهند توانست به سادگی با مشکلات و خطرات پیش رو کنار آمده و آن ها را پشت سر بگذارند، برای مهاجرت از این طریق اقدام می کنند. باید بدانید که بسیاری از خطرات پیش رو از طریق این روش غیرقابل پیش بینی و محاسبه هستند که شما بتوانید برای آن آمادگی داشته یا برنامه ریزی کنید.

خطراتی که می تواند حتی جان افراد را با تهدید مواجه سازد و خسارات جبران ناپذیری را به وجود آورد. حتی اگر بتوانید خود را اتریش برسانید نیز، این تازه اول شروع بسیاری از معضلات، سختی ها، محدودیت ها و مشکلات متعدد دیگر است. در ادامه مواردی از خطرات انتخاب پناهندگی به اتریش را برای شما مثال می‌زنیم:

  • رسیدن به اتریش به صورت قاچاق و احتمال از بین رفتن سرمایه شخص و خطراتی بسیار زیادی که در سفر قاچاقی از طریق زمینی یا دریایی امکان پذیر است. (برای نمونه پناهندگانی که در قسمت های جنگی بین ترکیه و یونان و یا مرز سوریه و لبنان گرفتار شده اند و جانشان در خطر است).
  • دسترسی محدود به خدمات اجتماعی، بهداشتی و آموزشی کشور اتریش.
  • احتمال رد درخواست پناهندگی و دیپورت به کشور مقصد و این امر که اجازه مهاجرت به صورت قانونی نیز دیگر از فرد گرفته خواهد شد.
  • زندگی در کمپ های پناهجویی به مدت بلند و نامعلوم که شرایط اصلا مناسبی برای اقامت به خصوص برای خانواده ها و کودکان را ندارند.
  • عدم دریافت برخی امتیازات اقامتی نظیر کار و تحصیل تا مدت نامعلوم.
  • روبه رو شدن با تبعیض نژادی و خشونت و رفتارهای نامناسب از سوی برخی شهروندان یا مقامات کشور اتریش
  • بروز برخی هزینه های غیر قابل پیش بینی در مهاجرت غیر قانونی که هزینه ها را بالاتر از روش های قانونی نیز می کند.
  • بی اطلاعی از خانواده، دوستان و آشنایان در مدت نامعلوم.
  • وجود موانع و مشکلات برای دریافت مسکن، شغل و ادغام شدن در اجتماع اتریشی
  • خطرات بسیار برای کودکان و زنان که بسیاری از آنان در حین مهاجرت قاچاقی با خطرات سلامتی، مورد آزار و اذیت های جنسی قرار می گیرند.
  • بسیاری از خانواده ها در حین پروسه پناهندگی، در حال فرار یا در کمپ های پناهندگان ازهم جدا می شوند و دیگر قادر به یافتن هم تا مدت های زیادی نخواهند بود.

شرایط حقوق افراد پناهنده در اتریش

پناهندگان در اتریش از حقوق و تعهدات متعددی برخوردارند که توسط کنوانسیون 1951 مربوط به وضعیت پناهندگان و سایر قوانین بین المللی و داخلی اتریش حمایت می شود. برخی از حقوق اساسی پناهندگان در اتریش را می توان به این شرح گفت:

  • حق حیات و امنیت: پناهندگان حق دارند بدون ترس از آزار و اذیت در این کشور زندگی کنند.
  • منع شکنجه و رفتار غیرانسانی: پناهندگان نباید تحت شکنجه یا رفتار غیرانسانی، ظالمانه یا تحقیرآمیز از سوی هیچ فردی یا نهادی قرار گیرند.
  • عدم بازگرداندن: پناهندگان نباید به کشوری که در آن مورد آزار و اذیت قرار می گیرند بازگردانده شوند.
  • آزادی مذهب و بیان: پناهندگان حق دارند آزادانه مذهب خود را انتخاب و عمل کنند و حق دارند آزادانه عقاید خود را بیان کنند.
  • آزادی انجمن: پناهندگان حق دارند به طور مسالمت آمیز با دیگران انجمن تشکیل دهند.
  • حق کار: پناهندگان که وضعیت پناهندگی خود را به دست آورده اند، مجاز به کار در اتریش هستند.
  • حق آموزش: کودکان پناهنده حق دارند در مدارس دولتی اتریش آموزش رایگان دریافت کنند.
  • حق مراقبت های بهداشتی: پناهندگان واجد شرایط دریافت مراقبت های بهداشتی رایگان یا یارانه دار در اتریش هستند.
  • حمایت اجتماعی: پناهندگان ممکن است واجد شرایط دریافت کمک های مالی، کوپن غذا و کمک به مسکن از دولت اتریش باشند.

البته پناهندگان نیز متعهد به رعایت قوانین و مقررات اتریش هستند و همچنین باید به ادغام و عضویت در جامعه اتریش تلاش کرده و به صلح و امنیت کشور احترام بگذارند.

سازمان های مسئول حمایت از حقوق پناهندگان در اتریش

برای شناخت بیش تر و بهتر امر پناهندگی در اتریش بهتر است بدانید که سازمان های مسئول حمایت از حقوق پناهندگان در اتریش شامل نهادهای زیر می شوند:

سازمان یا نهادوظیفه و مسئولیت
اداره فدرال امور خارجی ها و پناهندگی اتریش (BFA)مسئول رسیدگی به درخواست های پناهندگی و اعطای وضعیت پناهندگی است.
کمیساریای عالی سازمان ملل متحد پناهندگان (UNHCR)به پناهندگان در اتریش در مورد حقوق و تعهدات آن ها، دسترسی به خدمات و ادغام در جامعه کمک می کند.
سازمان های غیردولتی (NGOs)طیف وسیعی از خدمات را به پناهندگان در اتریش ارائه می دهند، از جمله کمک به مسکن، غذا، لباس، حمل و نقل، مراقبت های بهداشتی و آموزش.

شناخت انواع پناهندگی به اتریش

لازم است که أنواع پناهندگی به کشور اتریش را نیز بشناسید که طبق قوانین و ضوابط حاکم بر این کشور در حال حاضر، دو نوع اصلی پناهندگی در این کشور وجود دارد:

  1. پناهندگی طبق کنوانسیون: این نوع پناهندگی به افرادی اعطاء می شود که به دلیل ترس از آزار و اذیت به دلیل نژاد، مذهب، ملیت، گرایش جنسی، عضویت در یک گروه اجتماعی خاص یا عقاید سیاسی خود، قادر به بازگشت به کشور خود نیستند. برای واجد شرایط شدنِ پناهندگی طبق کنوانسیون، پناهندگان باید ثابت کنند که:
  • آن ها در کشور خود در معرض خطر جدی آزار و اذیت هستند.
  • آن ها به دلیل ترس از آزار و اذیت، قادر به بازگشت به کشور خود نیستند.
  • آن ها قبلاً در کشور دیگری درخواست پناهندگی نداده اند.
  • آن ها مرتکب جرم جدی نشده اند.
  1. پناهندگی جایگزین: این نوع پناهندگی به افرادی اعطاء می شود که به دلیل جنگ داخلی، خشونت گسترده یا نقض فاحش حقوق بشر در کشور خود قادر به بازگشت به کشور خود نیستند. شرایط پناهندگی جایگزین مشابه پناهندگی طبق کنوانسیون است، با این تفاوت که پناهندگان نیازی به اثبات این که به دلیل نژاد، مذهب، ملیت و غیره مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند، ندارند.

اما علاوه بر پناهندگی، اتریش انواع دیگری از حمایت را نیز به افراد نیازمند ارائه می دهد، از جمله:

  • وضعیت پناهندگی محدود: این وضعیت به افرادی اعطاء می شود که در معرض خطر آزار و اذیت در کشور خود هستند، اما شرایط پناهندگی کامل را ندارند.
  • حمایت بشردوستانه: این نوع حمایت به افرادی ارائه می شود که به دلیل جنگ داخلی، بلایای طبیعی یا سایر شرایط اضطراری در معرض خطر جدی هستند.
  • اجازه اقامت موقت: این نوع اجازه اقامت به افرادی اعطاء می شود که نمی توانند به کشور خود بازگردند، اما واجد شرایط پناهندگی نیستند.

اما در هر صورت پناهندگی روشی مناسب برای مهاجرت و اخذ اقامت در اتریش نیست، توصیه می کنیم که حتما شرایط مهاجرت به اتریش را در سایت شرکت مهاجرتی رجبی مطالعه نمایید و با مشاورین ما در دفاتر تهران و شیراز مشورت نموده و بهترین روش قانونی و امن را برای مهاجرت خود برگزینید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *