اقتصاد کشور بلژیک

اقتصاد کشور بلژیک چگونه است؟ اقتصاد کشور بلژیک ، یک اقتصاد تجاری آزاد است که اکثر تولید ناخالص داخلی ازطریق بخش خدمات می‌باشد.

اقتصاد کشور بلژیک با اقتصاد اروپا گره خورده و این کشور عضو بسیاری از سازمانهای چندملیتی از جمله اتحادیه اقتصادی بلژیک – لوکزامبورگ  (BLEU)، اتحادیه اقتصادی بنلوکس و اتحادیه اروپا می‌باشد ؛ اقتصاد کشور بلژیک را ازطریق ارتباط با مشاوران شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت ۵۶۲۰۵۱ ( موسسه حقوقی رجبی ثبت ۴۰۴۵۱ ) می‌توانید بیشتر بررسی نمایید ، همچنین توصیه می کنیم مقاله مهاجرت به بلژیک را بخوانید و با روش های مهاجرت قانونی به این کشور آشنا شوید.

نخستین قدم برای بین‌المللی کردن اقتصاد کشور بلژیک در سال 1952 زمانیکه این کشور به عضویت سازمان زغال‌سنگ و فولاد اروپا درآمد رخ داد ؛ بلژیک در 1 ژانویه 1999 عضو اتحادیه پولی اروپا شد و راه را جهت معرفی یورو که در سال 2002 بعنوان واحد پول کشور شناخته شد هموار ساخت.

 

فهرست مطالب

در سال 2021 تولید ناخالص داخلی بلژیک به 507.2 میلیارد یورو رسید و اقتصاد کشور بلژیک از زیرساختهای ارتباطی قوی و نیروی کار واجد شرایط بهره می‌برد ؛ اما در هر صورت تجارت خارجی برای بلژیک مهم است و 62.3 درصد از صادرات بلژیک به بازار اتحادیه اروپا می‌باشد.

مهمترین شرکای تجاری بلژیک کشورهای همسایه آن آلمان ، فرانسه و هلند هستند ؛ اقتصاد کشور بلژیک در سال 2020 بشدت تحت‌تأثیر شیوع ویروس کرونا بود ، اما تجارت خارجی بخصوص در سال 2021 بهبود یافت ؛ بااین وجود تراز تجاری بدتر شد و کسری به حدود 8.4 میلیارد یورو در سال 2021 رسید.

اقتصاد کشور بلژیک

عوامل موثر بر اقتصاد کشور بلژیک

عوامل موثر بر اقتصاد کشور بلژیک کدامند؟ صنعت بلژیک عمدتا در منطقه پرجمعیت فلاندر در شمال ، در اطراف بروکسل و در دو شهر بزرگ والون ، لیژ و شارلوا ، در امتداد نوار صنعتی متمرکز است ؛ به طور کلی ، بلژیک مواد خام و کالاهای نیمه تمام وارد می کند که بیش تر فرآوری شده و دوباره صادر می شوند ؛ بلژیک به جز زغال سنگ که دیگر بهره برداری آن مقرون به صرفه نیست و به استثنای خاک های حاصلخیز ، دارای منابع طبیعی کمی است.

با این وجود ، بیش تر بخش های صنعتی سنتی از جمله فولاد ، منسوجات ، پالایش ، مواد شیمیایی ، فرآوری مواد غذایی ، داروسازی ، خودرو ، الکترونیک و ساخت ماشین آلات در اقتصاد کشور بلژیک حضور دارند ؛ علیرغم مولفه های صنعتی ، خدمات 74.9 درصد از تولید ناخالص داخلی را شامل می شود ، در حالی که کشاورزی تنها 1 درصد از تولید ناخالص داخلی را شکل می دهند.

اقتصاد کشور بلژیک در گذر زمان

اقتصاد کشور بلژیک در گذر زمان دستخوش تغییرات قابل توجهی بوده است ؛ از لحاظ  تاریخی ، رونق ملی بلژیک بیش تر به نقش این کشور به عنوان تولید کننده و پردازش کننده مواد خام وارداتی و نیز به صادرات کالاهای نهایی وابسته بوده است.

این کشور در اوایل قرن 19 ، با کارخانه هایی که در منطقه استخراج زغال سنگ والون جنوبی ، به ویژه در دره سامبر – مئوس ( Sambre-Meuse ) متمرکز بودند ، به عنوان تولید کننده بزرگ فولاد شناخته می شد.

اصلاحات پولی سختگیرانه بلژیک به بهبود و توسعه این کشور بعد از جنگ جهانی دوم کمک زیادی کرد و بلژیک یکی از نخستین کشورهای اروپایی بوده که تعادل تجاری مطلوبی را در جهان پس از جنگ ایجاد نموده است.

با این وجود ، در اواخر قرن 20 ، ذخایر زغال سنگ در والونیای بلژیک به اتمام رسید ، صنعت فولاد ناکارآمد شده بود ، هزینه های نیروی کار به طور قابل توجهی افزایش یافته بوده و نیز سرمایه گذاری خارجی کاهش یافته بود.

اقتصاد کشور بلژیک در گذر زمان

اقدامات دولت برای رونق اقتصادی کشور بلژیک

اقدامات دولت برای رونق اقتصادی کشور بلژیک چه بوده است؟ لذا دولت به صنایع بیمار به ویژه فولاد و نساجی یارانه پرداخت کرد و مزایایی چون مشوق های مالیاتی ، کاهش نرخ بهره و پاداش سرمایه جهت جذب سرمایه گذاری خارجی را ارائه داد ، با این که این تلاش ها برای رونق اقتصاد کشور بلژیک نسبتا موفقیت آمیز بودند ، اما این کشور با یکی از بزرگترین کسری بودجه ها در اروپا در رابطه با تولید ناخالص ملی روبه رو شد.

دولت بلژیک جهت تامین مالی تجارت خارجی (واردات کالاهای خارجی) و حفظ نظام رفاه اجتماعی سخاوتمندانه خود مجبور به دریافت وام های خارجی زیادی شد ؛ در اوایل دهه 1980 ، دولت تلاش کرد تا کسری بودجه را کاهش دهد ؛ نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی با اعمال سیاست های پولی و مالی سخت گیرانه تر توسط بانک مرکزی کاهش یافت.

همچنین ، در اوایل دهه 1990 یارانه دولت به سیستم تامین اجتماعی کاهش یافت و این کشور در اوایل قرن 21 ، منابع مالی تامین اجتماعی را متنوع ساخت و موفق به متعادل سازی بودجه خود شد ؛ از لحاظ منطقه ای ، فلاندر (Flanders) سهم نامتناسبی از سرمایه گذاری در بلژیک را جذب کرده ، اما دولت ملی یارانه ها و مشوق هایی را جهت تشویق سرمایه گذاری در والونیا ارائه داده است.

علاوه بر این ، بیکاری در فلاندر که رشد قابل توجهی در صنایع خدماتی داشته ، نسبت به والونیا ، که پیامدهای منفی صنعتی زدایی همچنان ادامه دارد ، کمتر بوده است ، برای آشنایی با بازارهای کار در بلژیک مقاله کار در بلژیک را بخوانید.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

شناخت شرایط اقتصادی کشورها با دریافت مشاوره از دپارتمان های تخصصی شرکت رجبی.

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

اقتصاد کشور بلژیک در سال های 2020 و 2021

اقتصاد کشور بلژیک در سال های 2020 و 2021 چگونه بوده است؟ در سال 2021 ، محصولات صادر شده توسط شرکت های بلژیکی عمدتا مربوط به صنایع شیمیایی ، وسایل نقلیه و تجهیزات حمل و نقل ، محصولات معدنی و همچنین ماشین آلات و تجهیزات الکتریکی بوده است ؛ اما در سال 2020 ، صنعت داروسازی به عنوان سازنده اصلی ارزش افزوده در صنعت تولید و پس از آن مواد غذایی و آشامیدنی و صنایع شیمیایی قرار داشته اند.

رشد سالانه تولید ناخالص داخلی بلژیک در سال 2021 ، در نتیجه بهبود جهانی در فعالیت های اقتصادی به شدت بهبود یافت (+6.2 درصد) و جهش تولید ناخالص داخلی در بلژیک بیش تر از اتحادیه اروپا (+5.3 درصد) و منطقه یورو (+5.4 درصد) بود.

بررسی تحولات اقتصادی نشان می دهد که بلژیک در سه ماهه چهارم سال 2021 ، شاهد افزایش 5.7 درصدی تولید ناخالص داخلی خود نسبت به سال قبل بوده که تقاضای داخلی بدون احتساب موجودی ها به این بهبود در تولید ناخالص داخلی کمک کرده است ؛ همچنین ، صادرات خالص و تغییرات موجودی ، بر بهبود تولید ناخالص داخلی موثر بوده است ، معمولا ، خدمات محرک اصلی رشد اقتصاد کشور بلژیک می باشد و شاخص تولید در صنعت ساخت و تولید در سال 2020 به شدت با کاهش روبرو شد ، اما در سال 2021 دوباره افزایش یافت.

با مسائل اقتصادی و فرهنگی بلژیک از طریق مطالعه مقالات زیر آشنا شوید.

نرخ اشتغال و بیکاری در بلژیک

نرخ اشتغال و بیکاری در سال های 2020 و 2021 چگونه بوده است ؛ جمعیت شناسی کسب و کار در سال 2021 ، با ایجاد کسب و کار بیش از خاتمه کار و موجودی خالص 43839 واحد که بزرگترین موجودی خالص مشاهده شده در دوره 2017 – 2021 است ، قدرتمند بود و پویایی کارآفرینی همچنان در سه ماهه اول سال 2022 مشاهده می شد ، با تراز خالص مثبت ایجاد – خاتمه (creations-terminations) ، این تراز نسبت به سال قبل 13247 واحد افزایش یافت و نشان‌دهنده بزرگترین تراز خالص مشاهده شده از سه ماهه اول سال 2017 بوده است.

به طور کلی ، سال 2021 با افزایش نرخ اشتغال ، سالی مختلط در بازار کار بود ، اما هم نرخ بیکاری کل و هم نرخ بیکاری زیر 25 سال افزایش یافت ؛ در سه ماهه چهارم سال 2021 ، بازار کار در بلژیک بهبود یافت و نرخ های بیکاری و اشتغال روند مطلوبی را طی یک سال نشان دادند.

به عبارتی ، نرخ بیکاری جوانان به 15.5 درصد (از 16.6 درصد در سال گذشته) رسید ؛ نرخ کل بیکاری در سه ماهه چهارم سال 2021 اندکی بهبود یافت (در قیاس با 6.0 درصد در سال گذشته) و به 5.8 درصد رسید ؛ نرخ اشتغال در سه ماهه چهارم سال 2021 به 66.2 درصد (64.5 درصد در سال قبل) افزایش یافت.

بهبود اقتصادی کشور بلژیک

بهبود اقتصادی کشور بلژیک در چه زمانی رخ داده است؟ قیمت های مصرف‌ کننده با شاخص هماهنگ بهای مصرف‌کننده (HICP) در طول سال 2021 افزایش یافته تا این که در سه ماهه اول سال 2022 به 9.1 درصد رسید ؛ همه مولفه های HICP صعودی هستند اما این ، مولفه انرژی است که قیمت ها را بالا می برد ؛ با تورم 65.9 درصدی در سه ماهه اول سال 2022 ، مولفه انرژی بیش از دو سوم تورم کل را توضیح می دهد.

با توجه به چشم انداز رشد کوتاه مدت بلژیک ، دفتر برنامه ریزی فدرال نشان داده که بهبود اقتصادی در سال 2021 ، که رشد اقتصادی طبق آخرین چشم‌ انداز رشد صندوق بین المللی پول و کمیسیون اروپا به 6.1 درصد یا حتی 6.2 درصد رسیده ، رخ داده است.

اگر به رفتن به بلژیک و یا تحصیل و سرمایه گذاری در این کشور فکر می کنید ، متخصصین هلدینگ مهاجرتی رجبی اطلاعات مفیدی در این موارد در اختیار شما قرار خواهند داد.

اقتصاد کشور بلژیک در سال 2022

چشم انداز اقتصاد کشور بلژیک در سال 2022 از چه شرایطی برخوردار خواهد بود؟ سرعت رشد تولید در سه ماهه اول سال 2022 به نسبت سه ماهه چهارم 2021 کم تر بوده که این امر بیش تر ناشی از انقباض در صنعت می باشد ؛ اما با این وجود ، بخش خدمات و ساخت و ساز با سرعت مطلوبی رشد داشته و بیکاری به روند نزولی خود ادامه داده است ، به عبارتی می توان گفت که تحصیل در بلژیک می تواند در پیامدهای خوبی را در پی داشته باشد.

از ماه مارس ، نسبتا رشد اقتصادی بلژیک کند بوده و تحت تأثیر کاهش تقاضای جهانی و تورم بالا قرار گرفته است ؛ تولید صنعتی تحت تأثیر وابستگی شدید این بخش به گاز روسیه قرار داشته و قیمت های بالای آن باعث کاهش حاشیه سود شرکت ها شده است.

علاوه بر این ، اعتماد مصرف کننده در ماه های آوریل و مه به شدت پایین بوده که احتمالا مصرف را در سه ماهه کاهش می دهد ؛ با این اوصاف ، اعتماد تجاری تا ماه مه حفظ شده که این امر می تواند از اهداف سرمایه گذاری حمایت کند ؛ در نهایت ، در گزارش ماه مه ، کمیسیون اروپا توصیه کرده که بلژیک لازمست تا بر رفع چالش های پایداری مالی ، تشریفات فرمالیته اداری و نرخ مشارکت پایین تمرکز کند.

اقتصاد کشور بلژیک در سال 2022

چشم انداز اقتصادی کشور بلژیک

چشم انداز اقتصادی کشور بلژیک چگونه است؟ انتظار می رود عامل بازدارنده رشد اقتصادی در سال جاری مهار شود و احتمالا شتاب مصرف خصوصی و سرمایه گذاری در میان کاهش اعتماد مصرف کننده ها و افزایش قیمت ها ، کاهش خواهد یافت ؛ تولید صنعتی نیز تحت تأثیر وابستگی به انرژی روسیه و کاهش جهانی تقاضای واکسن قرار می گیرد.

گفته شده که صندوق های اروپایی از سرمایه گذاری خصوصی حمایت خواهند کرد ؛ تحلیلگران FocusEconomics رشد اقتصادی 2.3 درصدی را در سال 2022 برای بلژیک تخمین می زنند که 0.1 درصد نسبت به پیش بینی ماه گذشته کاهش یافته است.

داده های اقتصادی کشور بلژیک

داده های اقتصادی کشور بلژیک در سال های مختلف به شرح زیر می باشند:

مولفه ها / سال ها 2015 2016 2017 2018 2019
جمعیت (میلیون) 11.2 11.3 11.4 11.4 11.5
سرانه تولید ناخالص داخلی (یورو) 37,083 38,049 39,321 40,313 41,289
تولید ناخالص داخلی (میلیارد یورو) 417 430 446 460 473
رشد اقتصادی (GDP، تغییرات سالانه به درصد) 2.0 1.5 2.0 1.4 1.4
تقاضای داخلی (تغییرات سالانه به درصد) 2.2 2.2 1.2 2.1 1.4
مصرف (تغییر سالانه به درصد) 1.6 1.9 1.8 1.5 1.1
سرمایه گذاری (تغییر سالانه به درصد) 3.7 3.8 1.3 4.0 3.2
صادرات (G&S ، تغییرات سالانه به درصد) 3.7 6.5 5.3 1.2 1.1
واردات (G&S ، تغییرات سالانه به درصد) 3.9 7.5 4.4 2.1 1.0
تولید صنعتی (تغییر سالانه بر حسب درصد) -1.2 4.6 2.9 1.7 4.8
خرده فروشی (تغییر سالانه به درصد) 2.3 -0.1 -0.5 -0.6 0.6
نرخ بیکاری 8.5 7.9 7.1 6.0 5.4
تراز مالی (درصد تولید ناخالص داخلی) -2.4 -2.4 -0.7 -0.8 -1.9
بدهی عمومی (درصد تولید ناخالص داخلی) 105 105 102 99.8 98.6
نرخ تورم ( HICP، تغییرات سالانه به درصد ، eop) 1.5 2.2 2.1 2.2 0.9
نرخ تورم ( HICP، تغییرات سالانه به درصد) 0.6 1.8 2.2 2.3 1.3
بازار سهام (تغییر سالانه به درصد) 12.6 -2.5 10.3 -18.5 22.0
نرخ ارز (در برابر دلار آمریکا) 1.09 1.05 1.20 1.14 1.12
نرخ ارز در برابر دلار آمریکا ، aop 1.11 1.11 1.13 1.18 1.12
حساب جاری (درصد تولید ناخالص داخلی) 1.3 0.6 1.2 -1.3 -1.3
موجودی حساب جاری (میلیارد یورو) 5.8 2.4 5.5 -6.4 -5.8
تراز تجاری (میلیارد یورو) 19.2 17.2 18.5 11.6 16.7
بدهی خارجی (درصد تولید ناخالص داخلی) 256 277 256 242 248

سوالات پر تکرار اقتصاد کشور بلژیک

بیش تر بخش های صنعتی سنتی از جمله فولاد ، منسوجات ، پالایش ، مواد شیمیایی ، فرآوری مواد غذایی ، داروسازی ، خودرو ، الکترونیک و ساخت ماشین آلات در اقتصاد کشور بلژیک حضور دارند.

دولت به صنایع بیمار به ویژه فولاد و نساجی یارانه پرداخت کرد و مزایایی چون مشوق های مالیاتی ، کاهش نرخ بهره و پاداش سرمایه جهت جذب سرمایه گذاری خارجی را ارائه داد.

در سال 2020 ، صنعت داروسازی به عنوان سازنده اصلی ارزش افزوده در صنعت تولید و پس از آن مواد غذایی و آشامیدنی و صنایع شیمیایی قرار داشته اند.

انتظار می رود عامل بازدارنده رشد اقتصادی در سال جاری مهار شود و احتمالا شتاب مصرف خصوصی و سرمایه گذاری در میان کاهش اعتماد مصرف کننده ها و افزایش قیمت ها ، کاهش خواهد یافت ؛ تولید صنعتی نیز تحت تأثیر وابستگی به انرژی روسیه و کاهش جهانی تقاضای واکسن قرار می گیرد.

نرخ بیکاری در سال 2019 در بلژیک  5.4 درصد بوده است.

اقتصاد کشور بلژیک ، اقتصادی مدرن است که بر موقعیت جغرافیایی مرکزی کشور ، شبکه حمل‌و نقل توسعه یافته و پایگاه صنعتی و تجاری متنوع سرمایه‌گذاری کرده است ؛ بلژیک نخستین کشوری بوده که در اوایل قرن 19 در قاره اروپا دچار انقلاب صنعتی شده و به‌منظور ادغام صنعت خود با همسایگانش ، زیرساختهای حمل و نقل عالی از بنادر ، کانالها ، راه‌آهن و بزرگراهها را توسعه داد ؛ بنابراین ثبت شرکت در بلژیک می‌تواند چشم‌انداز خوبی داشته باشد ؛ اگر به بررسی ابعاد مختلف کشور بلژیک علاقمندید می‌توانید از طریق کارشناسان موسسه مهاجرتی رجبی در دفاتر تهران و شیراز اطلاعاتتان را تکمیل نمایید ، مقاله سرمایه گذاری و ثبت شرکت در بلژیک را بخوانید و با حداقل سرمایه و راه های ثبت شرکت در این کشور آشنا شوید.

برای مقایسه اقتصاد کشور بلژیک با برخی از کشور های اروپایی مقالات زیر را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post
منو
خانه