تاریخ کشور بلغارستان از گذشته تا معاصر

تاریخ کشور بلغارستان از گذشته تا معاصر

در ادامه این مقاله مشاورین شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت 562051 ( موسسه حقوقی رجبی ثبت 40451 ) شما را با تاریخ کشور بلغارستان از گذشته تا معاصر به طور جذاب آشنا خواهند کرد.

تاریخ بلغارستان را می توان از اولین استقرار در سرزمین های بلغارستان مدرن تا شکل گیری آن به عنوان یک دولت دنبال کرد که شامل تاریخ مردم بلغارستان و خواستگاه آن ها می شود.

قدیمی ترین شواهدی که در بلغارستان امروزی کشف شده از اشغال انسان ها به حداقل 1.4 میلیون سال قبل بازمی‌گردد ؛ به طوری که در حدود 5000 سال قبل از میلاد ، تمدن پیچیده ای در آنجا وجود داشته که برخی از اولین سفال ها ، جواهرات و مصنوعات طلایی را در جهان تولید کرده است.

اطلاع از تاریخ کشور بلغارستان از گذشته تا معاصر یکی از مسائل مهمی است که برای افرادی که قصد مهاجرت به این کشور را دارند باید مورد مطالعه و بررسی قرار بگیرد ؛ البته این تمام احتیاجات نیست بلکه موارد بسیار مهمتر و اساسی تری نیز وجود دارد که در مقاله مهاجرت به بلغارستان کارشناسان ما به طور دقیق و کاملی ارائه و توضیح داده اند.

فهرست مطالب

بلغارستان پیش از تاریخ

در ابتدای معرفی تاریخ کشور بلغارستان از گذشته تا معاصر باید بگوییم که اولین بقایای انسانی که در بلغارستان پیش از تاریخ یافت شد در غار کوزارنیکا با قدمت تقریبی 1.6 میلیون قبل از میلاد کاوش شده است ، این غار احتمالاً اولین شواهدی از رفتار نمادین انسان که تا به حال پیدا شده است را نگه می دارد.

قدیمی ترین خانه ها در بلغارستان ، خانه های نوسنگی استارا زاگورا به 6000 سال قبل از میلاد برمی آیند و از قدیمی ترین سازه های ساخت بشر هستند که تاکنون کشف شده‌اند ، در پایان نوسنگی ، فرهنگ هامانگیا و وینچا در جایی که امروز بلغارستان ، رومانی جنوبی و صربستان شرقی نامیده می شود ، توسعه یافت.

اولین شهر شناخته شده در اروپا ، سولنیتساتا ، در بلغارستان امروزی قرار داشت ، استقرار دریاچه دورانکولاک در بلغارستان در یک جزیره کوچک آغاز شد و تقریباً 7000 سال قبل از میلاد و در حدود 4600 تا 4700 قبل از میلاد ، معماری سنگی قبلاً مورد استفاده قرار می گرفت و به پدیده ای مشخص تبدیل شد که در اروپا منحصر به فرد بود.

فرهنگ عصر سنگی وارنا (5000 قبل از میلاد) نشان دهنده اولین تمدن با سلسله مراتب اجتماعی پیچیده در اروپا است ، سفال ها و جواهرات طلایی ، حلقه های طلایی ، دستبندها و سلاح های تشریفاتی کشف شده در یکی از گورها بین سال های 4600 تا 4200 قبل از میلاد ساخته شده اند که آنها را به قدیمی ترین مصنوعات طلایی تبدیل می کند که تاکنون در سراسر جهان کشف شده است.

حکومت پارسیان هخامنشی در بلغارستان

از زمانی که پادشاه مقدونی آمینتاس اول کشورش را در حدود 512-511 قبل از میلاد به ایرانیان تسلیم کرد ، مقدونی ها و ایرانی ها دیگر غریبه نبودند ، انقیاد مقدونیه بخشی از عملیات نظامی ایران بود که توسط داریوش بزرگ (521–486 قبل از میلاد) آغاز شد.

 در سال 513 قبل از میلاد پس از تدارکات بسیار زیاد ، ارتش عظیم هخامنشی به بالکان حمله کرد و سعی کرد سکاهای اروپایی را که در شمال رود دانوب پرسه می‌زدند ؛ شکست دهد.

ارتش داریوش قبل از بازگشت به آسیای صغیر ، چندین قوم تراکیا و تقریباً تمام مناطق دیگر را که بخش اروپایی دریای سیاه را در بر می‌گیرند ، مانند بخش‌هایی از بلغارستان ، رومانی ، اوکراین و روسیه امروزی تحت انقیاد خود درآورد.

داریوش یکی از فرماندهان خود به نام مگابازوس را در اروپا گذاشت که وظیفه او انجام فتوحات در بالکان بود ، سربازان ایرانی تراکیه غنی از طلا ، شهرهای ساحلی یونان را تحت سلطه خود درآوردند و همچنین پائونیان قدرتمند را شکست دادند و فتح کردند.

سرانجام مگابازوس نمایندگانی را به آمینتاس فرستاد و خواستار پذیرش سلطه پارس شد که مقدونی ها پذیرفتند ، به دنبال شورش ایونی ، سلطه ایرانیان بر بالکان سست شد ، اما در سال 492 قبل از میلاد از طریق لشکرکشی های مردونیوس به طور محکم بازسازی شد.

بیشتر مناطق امروزی بلغارستان شرقی تا سال 479 قبل از میلاد تحت سلطه حکومت پارسیان هخامنشی باقی ماند ، پادگان ایرانی در دوریسکوس در تراکیا حتی پس از شکست سالها مقاومت کرد و طبق گزارش ها هرگز تسلیم نشد.

دوران رومی ها

در سال 188 قبل از میلاد ، رومیان به تراکیا حمله کردند و جنگ تا سال 46 بعد از میلاد ادامه یافت تا سرانجام روم منطقه را فتح کرد و در سال 46 پس از میلاد ، رومیان استان تراکیا را تأسیس کردند ، تراکو-رومیان به یک گروه مسلط در منطقه تبدیل شدند و در نهایت چندین فرمانده و امپراتور نظامی مانند گالریوس و کنستانتین اول بزرگ به دست آوردند.

مراکز شهری به ویژه نواحی سردیکا که صوفیه امروزی است ، به دلیل وجود چشمه های معدنی فراوان توسعه یافتند. هجوم مهاجران از سراسر امپراتوری چشم انداز فرهنگی محلی را غنی کرد و از بقایای دوران رومی ها معابد اوزیریس و ایزیس در نزدیکی ساحل دریای سیاه کشف شده است.

به دلیل ماهیت روستایی جمعیت محلی ، کنترل روم بر منطقه ضعیف باقی ماند و در قرن پنجم ، هونهای آتیلا به سرزمین های بلغارستان امروزی حمله کردند و بسیاری از شهرک های رومی را غارت کردند. در پایان قرن ششم ، آوارها حملات منظمی را به شمال بلغارستان ترتیب دادند که مقدمه ای برای ورود دسته جمعی اسلاوها بود.

در طول قرن ششم ، فرهنگ سنتی یونانی-رومی همچنان تأثیرگذار بود ، اما فلسفه و فرهنگ مسیحی غالب بود و جایگزین آن شد. از قرن هفتم ، یونانی زبان غالب در مدیریت ، کلیسا و جامعه امپراتوری روم شرقی شد و جایگزین لاتین شد.

عصر طلایی در بلغارستان

اولین پادشاهی این سرزمین در تاریخ بلغارستان در سال 1018 در مقابل حکومت بیزانس شکست خورده و مغلوب آن شد ، اما در سال 1186 پادشاهی دوم بلغاری که در ولیکو تارنووو تأسیس شده بود ، یک بار دیگر قلمرو خود را تا مرزهای سابق رساند و توانست عصر طلایی نوینی را در تاریخ بلغارستان رقم بزند که یکی از دستاوردهای این پادشاه ، بوجود آمدن عصر طلایی در بلغارستان بود که قلمرو بلغار در این دوره با سه دریای سیاه ، دریای آدریاتیک و دریای اژه هم‌ مرز شد.

حکومت عثمانی در بلغارستان

در سال 1393 عثمانی ها پس از یک محاصره سه ماهه ، تارنوو ، پایتخت امپراتوری دوم بلغارستان را تصرف کردند و در سال 1396 ، تزاروم ویدین پس از شکست یک جنگ صلیبی مسیحی در نبرد نیکوپلیس سقوط کرد و با این کار عثمانی سرانجام بلغارستان را تحت سلطه و اشغال خود درآورد.

یک جنگ صلیبی لهستانی-مجارستانی به فرماندهی ولادیسلاو سوم لهستان برای آزاد کردن بلغارستان و بالکان در سال 1444 آغاز شد ، اما حکومت عثمانی در بلغارستان در نبرد وارنا پیروز شدند ، نبرد وارنا توسط استانیسلاو چلبوفسکی مقامات جدید مؤسسات بلغاری را منحل کردند و کلیسای جداگانه بلغارستان را به کلیسای ایلخانی در قسطنطنیه ادغام کردند.

مقامات ترکیه بیشتر قلعه های قرون وسطایی بلغارستان را برای جلوگیری از شورش ها ویران کردند و شهرهای بزرگ و مناطقی که قدرت عثمانی در آن ها غالب بود تا قرن نوزدهم به شدت خالی از سکنه باقی ماندند. با این وجود ، موارد زیادی از اسلامی سازی اجباری فردی یا توده ای ، به ویژه در رودوپ وجود داشت. بلغاری هایی که به اسلام گرویدند ، پوماک‌ها ، زبان بلغاری ، لباس و برخی آداب و رسوم سازگار با اسلام را حفظ کردند. حکومت عثمانی بخش مهمی از تاریخ کشور بلغارستان از گذشته تا معاصر بوده است.

بلغارستان جدید

در ادامه تاریخ کشور بلغارستان از گذشته تا معاصر باید بگوییم که با شروع قرن هجدهم و بسته شدن معاهده برلین ؛ بلغارستان جدید شکوفا شد و دوره احیای این کشور در این زمان بود که طی آن با شکوفایی کلیسا ادبیات و فرهنگ بلغاری شکل گرفته و جلوه نمود ، در سال 1876 یک انقلاب و خیزش ناموفق در بلغارستان شکل گرفت که افراد بسیاری در آن کشته شدند اما به دنبال آن بعد از جنگ آزادی بخش اردو – ترکی در سال  1878 یک تحول سیاسی مهم برای این بلغارستان رقم خورد و این کشور به استقلال رسید.

تاثیر جنگ جهانی اول در بلغارستان

تاثیر جنگ جهانی اول در بلغارستان چه بوده است؟پس از جنگ های بالکان ، افکار بلغارستان علیه روسیه و قدرت های غربی که بلغارها احساس می کردند توسط آنها خیانت شده بود ، معطوف شد. دولت واسیل رادوسلاووف بلغارستان را با امپراتوری آلمان و اتریش-مجارستان همسو کرد ، حتی اگر این به معنای تبدیل شدن به متحد عثمانی ها ، دشمن سنتی بلغارستان بود.

بلغارستان در سال اول جنگ جهانی اول در حال بهبودی از جنگ های بالکان بود ، آلمان و اتریش دریافتند که برای شکست نظامی صربستان به کمک بلغارستان نیاز دارند و بدین ترتیب خطوط تدارکاتی را از آلمان به ترکیه باز کردند و جبهه شرقی علیه روسیه را تقویت کردند.

بلغارستان همچنین با متفقین مذاکره کرد ، که شرایط سخاوتمندانه کمتری را ارائه کردند ، تزار تصمیم گرفت با آلمان و اتریش همراه شود و در سپتامبر 1915 با آن ها یک اتحاد امضا کرد ، همراه با یک ترتیب خاص بلغاری-ترکی ، واسیل رادوسلاووف پیش بینی می کرد که بلغارستان پس از جنگ بر بالکان تسلط یابد.

جنگ اول جهانی که آغاز شد بلغارستان امیدهای تازه ای در رگهایش جریان یافت و به خیال بازپس ‌گیری مجدد مقدونیه راه اتحاد با آلمان نازی را پیش گرفت. شاید شکست یکی از دلایل کناره گیری فردیناند ساکس کوبورگ از حکومت و واگذاری قدرت به پسرش بوریس سوم شد ، اما این پسر تازه به دوران پادشاهی رسیده با تشکیل حکومت استبدادی ، بی خردانه همه منابع طبیعی کشور بر باد بی لیاقتی سیاسی خود داد. جنگ های جهانی تاثیر بسیار مهمی در تاریخ کشور بلغارستان از گذشته تا معاصر داشته اند.

جنگ جهانی دوم و بلغارستان

با شروع جنگ جهانی دوم ، دولت پادشاهی بلغارستان به رهبری بوگدان فیلوف موضع بی طرفی خود را اعلام کرد و مصمم بود که آن را تا پایان جنگ رعایت کند ، اما به امید دستاوردهای ارضی بدون خونریزی ، به ویژه در سرزمین هایی که دارای اهمیت قابل توجهی بودند.

جمهوری خلق بلغارستان

در 9 سپتامبر 1944 در یک کودتا ، دولت نخست وزیر کنستانتین موراویف سرنگون شد و با یک دولت جبهه پدری به رهبری کیمون جورجیف جایگزین شد و ارتش سرخ شوروی وارد صوفیه شد. ارتش بلغارستان در طول عملیات در کوزوو و در استراتسین ، چندین پیروزی در برابر لشکر کوهستانی داوطلب 7 SS ، پرینز یوگن (در نیش) ، لشکر 22 پیاده نظام (در استرومیکا) و سایر نیروهای آلمانی به دست آورد.

در این دوره این کشور به عنوان “جمهوری خلق بلغارستان” (PRB) شناخته می شد و توسط حزب کمونیست بلغارستان (BCP) اداره می شد. BCP در سال 1990 خود را تغییر داد و نام خود را به “حزب سوسیالیست بلغارستان” تغییر داد. این حزب کمونیسم مربوط به قسمت معاصر از تاریخ کشور بلغارستان از گذشته تا معاصر می باشد که مردم حال بلغارستان آن را حس کرده اند.

دستاورد شوم این دوره برای بلغارستان وابستگی و سرسپردگی تمام عیار به شوروی بود که این کشور به کلی مطیع و رام سیطره کمونیسم و شوروی شد. اما آرام آرام بوی دموکراسی مشام مردم بلغارستان را تحریک کرد و در نهایت انتخابات آزاد در سال 1990 در این کشور برگزار شد و حزب کمونیست بلغارستان با نام جدید حزب سوسیالیست بلغارستان پیروز این انتخابات شد.

جمهوری بلغارستان

زمانی که تأثیر برنامه اصلاحات میخائیل گورباچف ​​در اتحاد جماهیر شوروی در بلغارستان در اواخر دهه 1980 احساس شد ، کمونیست ها مانند رهبرشان ، آنقدر ضعیف شده بودند که در برابر تقاضای تغییر برای مدت طولانی مقاومت کنند. در نوامبر 1989 تظاهراتی در مورد مسائل زیست محیطی در صوفیه برگزار شد و به زودی به یک کمپین عمومی برای اصلاحات سیاسی تبدیل شد.

بلغارستان در قرن 21

در جدول زیر یک تایم لاین خلاصه از اتفاقات سیاسی و تاریخی در قرن 21 بلغارستان را مشاهده خواهید کرد:

تاریخ اتفاقات
سال 2001 سیمئون دوم در انتخابات بلغارستان پیروز شد.
سال 2004 بلغارستان به عضویت ناتو درآمد.
سال 2007 بلغارستان به همراه رومانی به عضویت اتحادیه اروپا درآمدند.
سال 2009 رکود بزرگ اقتصادی در این کشور اتفاق افتاد.
سال 2010 بلغارستان صادرات کالا به کشورهایی کرد که به اتحادیه اروپا نپیوسته بودند را آغاز کرد.
سال 2013 معترضان در خیابان های نزدیک پارلمان صوفیه تجمع کردند و از دولت سوسیالیست خواستند استعفا دهد.
سال 2014 پس از اعلام کمیسیون اروپا ، رومانیایی ها و بلغاری ها می توانند در 28 کشور عضو اتحادیه اروپا کار کنند.

سوالات پر تکرار تاریخ کشور بلغارستان از گذشته تا معاصر

قدیمی ترین شواهدی که در بلغارستان امروزی کشف شده از اشغال انسان ها به حداقل 1.4 میلیون سال قبل بازمی‌گردد ؛ به طوری که در حدود 5000 سال قبل از میلاد ، تمدن پیچیده ای در آنجا وجود داشته که برخی از اولین سفال ها ، جواهرات و مصنوعات طلایی را در جهان تولید کرده است.

اولین بقایای انسانی که در بلغارستان پیش از تاریخ یافت شد در غار کوزارنیکا با قدمت تقریبی 1.6 میلیون قبل از میلاد کاوش شده است ، این غار احتمالاً اولین شواهدی از رفتار نمادین انسان که تا به حال پیدا شده است را نگه می دارد.

از زمانی که پادشاه مقدونی آمینتاس اول کشورش را در حدود 512-511 قبل از میلاد به ایرانیان تسلیم کرد ، مقدونی ها و ایرانی ها دیگر غریبه نبودند ، انقیاد مقدونیه بخشی از عملیات نظامی ایران بود که توسط داریوش بزرگ (521–486 قبل از میلاد) آغاز شد.

اولین پادشاهی این سرزمین در تاریخ بلغارستان در سال 1018 در مقابل حکومت بیزانس شکست خورده و مغلوب آن شد ، اما در سال 1186 پادشاهی دوم بلغاری که در ولیکو تارنووو تأسیس شده بود ، یک بار دیگر قلمرو خود را تا مرزهای سابق رساند و توانست عصر طلایی نوینی را در تاریخ بلغارستان رقم بزند که یکی از دستاوردهای این پادشاه ، بوجود آمدن عصر طلایی در بلغارستان بود که قلمرو بلغار در این دوره با سه دریای سیاه ، دریای آدریاتیک و دریای اژه هم‌ مرز شد.

جنگ اول جهانی که آغاز شد بلغارستان امیدهای تازه ای در رگهایش جریان یافت و به خیال بازپس ‌گیری مجدد مقدونیه راه اتحاد با آلمان نازی را پیش گرفت. شاید شکست یکی از دلایل کناره گیری فردیناند ساکس کوبورگ از حکومت و واگذاری قدرت به پسرش بوریس سوم شد ، اما این پسر تازه به دوران پادشاهی رسیده با تشکیل حکومت استبدادی ، بی خردانه همه منابع طبیعی کشور بر باد بی لیاقتی سیاسی خود داد.

با شروع جنگ جهانی دوم ، دولت پادشاهی بلغارستان به رهبری بوگدان فیلوف موضع بی طرفی خود را اعلام کرد و مصمم بود که آن را تا پایان جنگ رعایت کند ، اما به امید دستاوردهای ارضی بدون خونریزی ، به ویژه در سرزمین هایی که دارای اهمیت قابل توجهی بودند.

این مطلب خلاصه ای از تاریخ کشور بلغارستان از گذشته تا معاصر بود که توسط کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی تهیه شده است ، برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با تاریخ بلغارستان یا هر زمینه مهاجرتی با کارشناسان ما در دفاتر تهران و شیراز تماس حاصل نمایید ، ضمنا می توانید با مطالعه مقاله کار در بلغارستان هم با برترین مشاغل و درآمد آن ها در این کشور نیز آشنا شوید و اطلاعات خود را به روز کنید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *