خط و زبان مردم جمهوری چک

خط و زبان مردم جمهوری چک در این مقاله توسط تیم حرفه ای موسسه مهاجرتی رجبی مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت تا متقاضیانی که به کار در این کشور علاقمند هستند ، با خط و زبان آن بیشتر آَشنا شوند.

زبان بومی مردم جمهوری چک ، زبان چکی می باشد ؛ البته زبان های انگلیسی ، آلمانی و روسی نیز به عنوان زبان‌های دوم در این کشور مورد استفاده قرار می گیرند ؛ زبان چکی بسیار شبیه به زبان اسلوواک می باشد ؛ همچنین شباهت هایی به زبان لهستانی دارد ؛ گویشوران این زبان را حدود ۱۲ میلیون نفر در جهان برآورد نموده اند ؛ در ادامه این مطلب با ما در شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت ۵۶۲۰۵۱ ( موسسه حقوقی رجبی ثبت ۴۰۴۵۱ ) همراه شوید تا به بررسی علمی خط و زبان مردم جمهوری چک بپردازیم.

همچنین توصیه می کنیم مقاله کار در جمهوری چک را هم بخوانید و با مشاغل و حرفه های مورد نیاز این کشور هم آشنا شوید و قوانین بازار کار آن را بشناسید.

نرخ بیکاری در کشور جمهوری چک پایین است ، بنابراین شما فرصت های زیادی برای یافتن کار در جمهوری چک خواهید داشت.

فهرست مطالب
خط و زبان مردم جمهوری چک

تاریخچه زبان چکی

تاریخچه زبان چکی چیست؟ نام بومی زبان مردم چک ، چِشتینا «čeština» بوده که از نام چک‌های اسلاوی گرفته شده‌ است ؛ ریشه اصلی این زبان مشخص نیست و تنها چیزی که از آن می دانیم ، این است که زبان مردم جمهوری چک ، زبان اسلاو و از شاخه باختری اسلاوی می باشد ؛ قدمت این زبان با نام زبان پیشااسلاوی به پیش از میلاد و نزدیک به هزاره یکم می رسد.

همانطور که از خط و زبان مردم جمهوری چک می دانیم ؛ این زبان از دیرباز به عنوان یک زبان متمایز معرفی شده و متون زیادی به زبان چکی از قرن سیزدهم میلادی وجود دارند ؛ در قرن چهاردهم با روی کار آمدن چارلز چهارم ، زبان چکی به اوج شکوفایی خود رسید.

پس از امپراطوری چارلز جنگ هایی رخ داد که زبان چکی را دچار تلاطم کرد ؛ همچنین با به حکومت رسیدن سلسله هابسبورگ اتریشی ، زبان چکی به عنوان یک زبان نوشتاری تحلیل رفت و جای خود را به زبان آلمانی داد ؛ هنوز هم نفوذ زبان آلمانی در زبان چکی به خوبی احساس می شود.

در قرن هجدهم تلاش های زیادی برای رشد زبان چکی انجام گرفت و زبان چکی دوباره به عنوان زبان رسمی مردم جمهوری چک در زندگی و زمینه های آموزشی مورد استفاده قرار گرفت ؛ البته با شروع جنگ جهانی دوم و اشغال این کشور توسط نازی ها ، آلمانی دوباره زبان رسمی کشور جمهوری چک شد ؛ اما پس از جنگ ، باز هم زبان چکی رواج پیدا کرد.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

برطرف کردن ابهامات مهاجرتی با درج شماره و دریافت مشاوره رایگان از مشاوران آگاه رجبی.

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

شباهت زبان های چکی و اسلوواکی

طبق اطلاعاتی که در مورد خط و زبان مردم جمهوری چک می دانیم ؛شباهت زبان های چکی و اسلوواکی بسیار زیاد است ، بنابراین مردم جمهوری چک و اسلواکی براحتی می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و زبان یکدیگر را درک کنند ؛ در واقع ، دو کشور چک و اسلواکی تا سال 1993 از هم جدا نبودند و تا قبل از آن ، این دو کشور با نام کشور چکسلواکی شناخته می شدند ؛ در آن زمان مردم چک و اسلواک‌ با یکدیگر ارتباط روزمره داشتند و زبان یکدیگر را به خوبی می فهمیدند.

البته درک تفاوت ها و شباهت های این دو زبان برای نسل جوان کمی سخت تر از قبل شده است ؛ اما هنوز هم تا حدود زیادی قابل درک و فهمیدن است ؛ زبان چکی را می توان از تبار زبان های هندو اروپایی ، بالتواسلاوی ، اسلاوی غربی ، چک-اسلواکی و چکی دانست.

یکی از مهمترین مواردی که متقاضیان مهاجرت به کشورهای مختلف به آن نیاز دارند ، دانستن هزینه های زندگی در کشور مقصد است ؛ هزینه های زندگی در جمهوری چک مقرون به صرفه و مناسب است ؛ اگر مایلید تا از تمامی هزینه های زندگی در این کشور مطلع شوید ، پیشنهاد می کنیم مقاله تنظیم شده در این مورد را نیز حتما مطالعه نمایید.

شباهت زبان های چکی و اسلوواکی
واکه های کوتاه توضیحات
/ɪ/ با حرف y نشان داده ‌می‌شود.
/u/ با حرف u نشان داده می شود.
/ɛ/ با حرف eو گاهی با حرف ě نمایش داده ‌می‌شود.
/a/ واکه ناپُر مرکزی باز [ä] که با حرف a نشان داده ‌می‌شود.
/o/ واکه پر پشت میانی [o̞] که با حرف o نمایش داده ‌می‌شود.
واکه های بلند توضیحات
/i:/ با حرف‌های í و ý نشان داده ‌می‌شود.
/u:/ با حرف‌های ú و ů نمایش داده‌ می‌شود.
/ɛ:/ با حرف é نشان داده ‌می‌شود.
/a:/ با حرف á نمایش داده‌ می‌شود.
/o:/ با حرف ó نشان داده ‌می‌شود.

 زبان و خط نوشتاری مردم جمهوری چک

بر اساس آنچه از زبان و خط نوشتاری مردم جمهوری چک بدست آورده ایم ، زبان چکی نیز مانند بسیاری از زبان‌های اسلاوی دیگر دارای اشکال گوناگونی در واژه‌ها می باشد ؛ دستور زبان واژگان چکی ‌قاعده خاصی ندارد و بسیاری از واژگان آن دارای تغییرات رسمی ، نیمه رسمی و گفتگویی هستند ؛ این زبان دارای پنج واکه کوتاه و پنج واکه بلند و در مجموع 10 واکه می باشد ؛ در جدول زیر واکه های زبان چکی را مشاهده می کنید:

در زبان چکی سه صدای ترکیبی وجود دارد که با اشکال /aʊ̯/ ،/eʊ̯/  و /oʊ̯/ نشان داده می شود ؛ طرز نوشتن این صداها به ترتیب بصورت au ، eu و ou است ؛ صداشناسی زبان چکی برای افرادی که به این زبان آشنا نیستند ، می‌تواند بسیار دشوار باشد ؛ زیرا برای نوشتن برخی از واژگان مصوت چکی باید به این زبان آشنا باشید تا بتوانید املای درست آن را بنویسید ؛ همچنین تلفظ حرف ř بسیار دشوار است ، زیرا آوای آن بصورتی است که بین حروف ( ر ) و ( ژ ) تلفظ می شود.

خط مردم جمهوری چک

طبق تحقیقاتی که بر خط مردم جمهوری چک انجام گرفته ، اولین زبان و خط نوشتاری اسلاوها در قرن ششم ، خط و زبان اسلاوی کلیسایی قدیم بوده است ؛ در قرن نهم این زبان توسط دو مبلغ بیزانسی ، سیریل و متدیوس توسعه پیدا نمود ؛ البته خط و زبان اصلی که ادبیان در آن زمان استفاده می کردند ، لاتین بود.

بنابراین خط مردم جمهوری چک ، لاتین است ؛ الفبای لاتین یا الفبای رومی به عنوان رایج‌ترین سیستم نوشتاری الفبایی در جهان شناخته شده است ؛ الفبای لاتین ، الفبای استاندارد بسیاری از اروپائیان می‌باشد ؛ البته در کنار حروف لاتین ، برخی از حروف اضافی نیز در زبان چکی وجود دارند که تلفظ آنها بسیار مشکل دارند ؛ الفبای زبان چکی 42 حروف صدادار و بی صدا دارد که بیشتر آنها صامت هستند.

کشور جمهوری چک دارای پتانسیل بالایی برای سرمایه گذاری است و در زمینه جذب سرمایه گذار خارجی ، بسیار موفق عمل کرده است ؛ این کشور امن یکی از بهترین کشورها برای سرمایه گذاری می باشد ؛ طبق مطالعات انجام شده ، بسیاری از سرمایه گذاران در چک به سود خوبی رسیده اند ؛ اگر شما نیز بدنبال کسب سود و درآمد عالی هستید ، مقاله سرمایه گذاری در جمهوری چک را بررسی نمایید.

گستردگی خط و زبان مردم جمهوری چک

گستردگی خط و زبان مردم جمهوری چک

گستردگی خط و زبان مردم جمهوری چک به چه صورت است؟ طبق آنچه از خط و زبان مردم جمهوری چک بدست آمده ، در سرتاسر اروپا افرادی وجود دارند که می توانند به زبان چکی صحبت کنند ؛ زبان چکی در کشورهایی مانند اتریش ، لهستان ، آلمان ، اوکراین ، کرواسی و رومانی رواج دارد ؛ همچنین حدود 11 هزار از مردم جمهوری چک در اسلواکی زندگی می کنند که به زبان چکی صحبت می کنند.

البته در خارج از اتحادیه اروپا نیز افرادی وجود دارند که به زبان چکی صحبت می کنند ؛ به عنوان مثال ، حدود 100 هزار از مردم جمهوری چک در ایالت متحده آمریکا و شهرهایی مانند نیویورک ، شیکاگو ، کلیولند ، تگزاس ، ویسکانسین و نبراسکا زندگی می کنند که به زبان چکی گویش می کنند.

جمهوری چک اقتصادی پویا و رو به رشد دارد ؛ اقتصاد این کشور در رتبه 27 جهانی قرار دارد ؛ یکی از بهترین راه های سرمایه گذاری ، ثبت شرکت است ؛ پروسه ثبت شرکت در جمهوری چک راحت است ؛ به علاوه شما می توانید پس از سه سال ، اقامت دائم این کشور را اخذ کنید.

اهمیت یادگیری زبان جمهوری چک

اهمیت یادگیری زبان جمهوری چک چقدر است؟ اگر به هر دلیلی می خواهید به کشور جمهوری چک مهاجرت کنید ، باید بدانید که یادگیری زبان چکی می تواند به شما کمک بزرگی کند ؛ درست است که یادگیری زبان کشور مقصد می تواند یکی از بزرگ ترین چالش های زندگی شما باشد ، اما به شما کمک می کند تا ارتباط بهتری با مردم آن کشور برقرار کرده و کمتر احساس غریبی  کنید.

فرض کنید ، از یکی از دانشگاه های کشور جمهوری چک دعوت نامه تحصیلی دریافت کرده اید ؛ حتی اگر بخواهید  در یک دانشگاه بین المللی درس بخوانید و زبان تحصیلی شما انگلیسی باشد ، باز هم باید یک دانش اولیه درباره زبان مردم چک داشته باشید تا بتوانید به بسیاری از مشکلات فائق آیید.

شما برای برقراری ارتباط بهتر با استادان و همکلاسی های تان ، درخواست کمک از مردم چک ، سفارش غذا از رستوران و هزاران مورد دیگر نیاز به دانستن زبان چکی دارید ؛ از مزایای تحصیل در جمهوری چک می توان به رتبه بالای دانشگاه های این کشور ، هزینه های نسبتا پایین و زندگی در کشوری امن اشاره کرد.

بر اساس آنچه از خط و زبان مردم جمهوری چک بدست آورده ایم ؛ زبان مردم چک ممکن است برای بسیاری از انگلیسی زبانان گیج کننده و دشوار به نظر برسد ؛ اما افراد پس از یادگیری متوجه می شوند که دشواری این زبان نیز مانند زبان فرانسوی یا آلمانی می باشد ؛ بهرحال باید بپذیریم که یادگیری هر زبانی در ابتدا سخت و گیج کننده است.

چنانچه در حال جمع آوری اطلاعات صحیح درباره کشور چک هستید ، مقالات زیر می تواند به شما کمک کند.

آیا یادگیری زبان جمهوری چک سخت است؟

در حقیقت ، زبان چک یکی از سخت ترین زبان های دنیا است ؛ زیرا قوانین خاص و پیچیده ای دارد که یادگیری آن را برای مبتدیان سخت می کند ؛ خط و زبان مردم جمهوری چک دارای قواعد گرامری پیچیده و واژگان سختی می باشد ؛ البته یادگیری این زبان برای افرادی که به سایر زبان های اسلاوی مانند روسی یا لهستانی آشنا هستند ، اصلا دشوار نیست.

گرامر و واژگان چک با زبان انگلیسی تفاوت زیادی دارد ؛ در زبان چکی حروف صدادار کمتری وجود دارند و حتی برخی از حروف و کلمات اصلا مصوت ندارند ؛ این موضوع تلفظ این حروف وکلمات را دشوار می کند ؛ شکل تعداد زیادی از کلمات ، اسامی و ضمایر زبان چکی متناسب با نقششان در جمله تغییر می کنند.

به عنوان مثال ، تغییر یک کلمه در زبان انگلیسی به سه شکل انجام می گیرد ، مثلا کلمه ( او مونث ) در زبان انگلیسی متناسب با نقش خود به سه شکل مختلف she، her و hers آورده می شود ؛ اما تغییرات همین کلمه در زبان چک به 7 شکل مختلف صورت می گیرد.

زبان چکی تعداد زیادی حروف اضافه دارد که هر کدام از این حروف به یک اسم خاص اختصاص دارند و شما در زمان به کار بردن هر اسم باید از حرف اضافه مخصوص به آن استفاده کنید ؛ همچنین ، فعل هایی که در زبان چکی بکار می روند باید با فاعل خود از نظر جنسیت مطابقت داشته باشند.

آیا یادگیری زبان جمهوری چک سخت است؟

چه چیزهایی یادگیری زبان چک را آسان تر می کند ؟

حال که از سختی یادگیری زبان چکی صحبت کردیم ، روا است از چیزهایی که سبب یادگیری راحت تر و زودتر این زبان می شوند نیز بحث کنیم ؛ از دلایلی که سبب شده تا این زبان در مقایسه با سایر زبان های زنده دنیا بهتر درک شود ، این است که زبان چکی کلمات زیادی ندارد ؛ همچنین شما با یادگیری گرامر زبان چک ، تسلط زیادی در این زبان خواهید یافت ؛ به علاوه ، زمان های فعل در زبان جمهوری چک بسیار کم است.

اگر بدنبال مهاجرت به این کشور هستید ، بهتر است یک آشنایی نسبی با خط و زبان مردم جمهوری چک پیدا کنید ؛ روشهای مختلفی برای مهاجرت وجود دارد که برخی از آنها سبب اخذ اقامت دائم و تابعیت کشورها می شود ؛ همچنین شما برای زندگی در این کشور نیاز دارید کار کنید در مقاله یافتن شغل و کاریابی در چک روش های سریع پیدا کردن کار در این کشور را توصیح داده ایم.

سوالات پر تکرار خط و زبان مردم جمهوری چک

خیر ، زبان چک یکی از سخت ترین زبان های دنیا است ؛ زیرا قوانین خاص و پیچیده ای دارد که یادگیری آن را برای مبتدیان سخت می کند ؛ خط و زبان مردم جمهوری چک دارای قواعد گرامری پیچیده و واژگان سختی می باشد.

حتی اگر بخواهید  در یک دانشگاه بین المللی درس بخوانید و زبان تحصیلی شما انگلیسی باشد ، باز هم باید یک دانش اولیه درباره زبان مردم چک داشته باشید تا بتوانید به بسیاری از مشکلات فائق آیید.

زبان چکی در کشورهایی مانند اتریش ، لهستان ، آلمان ، اوکراین ، کرواسی و رومانی رواج دارد ؛ همچنین حدود 11 هزار از مردم جمهوری چک در اسلواکی زندگی می کنند که به زبان چکی صحبت می کنند.

خط مردم جمهوری چک ، لاتین است ؛ الفبای لاتین یا الفبای رومی به عنوان رایج‌ترین سیستم نوشتاری الفبایی در جهان شناخته شده است البته در کنار حروف لاتین ، برخی از حروف اضافی نیز در زبان چکی وجود دارند که تلفظ آنها بسیار مشکل دارند ؛ الفبای زبان چکی 42 حروف صدادار و بی صدا دارد که بیشتر آنها صامت هستند.

زبان‌های چک و اسلواک بسیار نزدیک به هم هستند ، بنابراین مردم جمهوری چک و اسلواکی براحتی می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و زبان یکدیگر را درک کنند ؛ در واقع ، دو کشور چک و اسلواکی تا سال 1993 از هم جدا نبودند و تا قبل از آن ، این دو کشور با نام کشور چکسلواکی شناخته می شدند.

در این مقاله از هلدینگ مهاجرتی رجبی درمورد خط و زبان مردم جمهوری چک مطالب مفیدی ارائه شد ؛  وکلای مجرب و زبده موسسه مهاجرتی رجبی برای کسب رضایت بیشتر شما ، امکان مشاوره حضوری در دو شعبه تهران و شیراز را فراهم نموده اند ؛ همچنین تمامی هموطنان گرامی می تواننند بصورت غیرحضوری و آنلاین مشاوره دریافت کنند ، توصیه می کنیم مقاله مهاجرت به چک را بخوانید و با تمام راه و روش های امن و قانونی مهاجرت به این کشور در قلب اروپا آشنا شوید.

با خط و زبان سایر کشورهای اروپایی در مقالات زیر آشنا می شوید ؛ سایر کشورها را در بخش جستجو بیابید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post
منو
خانه