تاریخ کشور فنلاند از گذشته تا معاصر

تاریخ کشور فنلاند از گذشته تا معاصر را به صورت کلی می توان به سه فصل تقسیم کرد.

  1. دوره سوئد قبل از 1809
  2. روسیه از 1809 تا 1917
  3. دوره مستقل از 1917 تا امروز

یکی از بهترین راه ها برای شناخت یک کشور مطالعه تاریخ آن است ، لذا اگر قصد مهاجرت به فنلاند را دارید در ادامه این مطلب با مشاورین شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت ۵۶۲۰۵۱ ( موسسه حقوقی رجبی ثبت ۴۰۴۵۱ ) همراه باشید و مقاله لینک شده را نیز در کنار این محتوا بخوانید.

اولین مردم حدود 9000 سال پیش وارد فنلاند شدند ؛ آنها احتمالاً نماینده چندین گروه و قبیله از جمله اجداد سامی کنونی بودند ، اولین مردم شاید فقط تابستان برای شکار می آمدند اما به تدریج تعداد آنها بیشتر شد ، ظاهرا توت ها نقش بسزایی در رژیم غذایی آنها داشت.

گروه دیگری احتمالاً حدود 3000 سال بعد از جنوب شرقی وارد شدند ، آنها احتمالاً به یک زبان فینو-اغری صحبت می کردند و ممکن است با اجداد فنلاندی های کنونی مرتبط باشند.

اقوام دیگر – از جمله اجداد تاواستیان – از جنوب غربی و مرکزی اروپا پیروی کردند و در نهایت زبان فینو اوگریکی را پذیرفتند.

 

فهرست مطالب
تاریخ کشور فنلاند از گذشته تا معاصر

تاریخ کشور فنلاند از گذشته تا معاصر را می توانید بامشاهده ویدئو و شنیدن پادکست ارائه شده در این بخش از مقاله بهتر و بیشتر بشناسید ، اگر وقت کافی برای مطالعه این متن رو ندارید حتما از این فایل ها بهره بگیرید. روناک ، همکار ما در هلدینگ حقوقی مهاجرتی رجبی این این فایل ها به شما ارائه میدهد.

پادکست تاریخ کشور فنلاند از گذشته تا معاصر

نمایش ویدیو درباره تاریخ کشور فنلاند از گذشته تا معاصر

تاریخ فنلاند در قرن دوزادهم

در هزاره اول قبل از میلاد چندین گروه دیگر از جمله اجداد فنلاندی های کنونی وارد شدند ، سامی های کوچ نشین که در بخش بزرگی از فنلاند پراکنده شده بودند ، به سمت شمال عقب نشینی کردند ، بیشتر گروه‌های دیگر با تازه‌واردها ازدواج کردند و همسان شدند و اسکان در جنوب فنلاند گسترش یافت ، جمعیت هنوز بسیار کم بود اما سه اتحاد سست متبلور شده‌اند: فنلاندی‌ها ، تاواستی‌ها و کارلی‌ها.

بر اساس تاریخ کشور فنلاند از گذشته تا معاصر تاریخ فنلاند در قرن دوزادهم ، فنلاند میدان جنگ بین روسیه و سوئد بود ، رقابت اقتصادی قدرت ‌ها در بالتیک به یک رقابت مذهبی تبدیل شد و لشکرکشی‌های سوئدی خصلت جنگ‌های صلیبی به خود گرفتند ، فنلاند همراه با استونی در فهرستی از استان های سوئد که در سال 1120 برای پاپ تهیه شد ، ظاهراً به عنوان یک منطقه مبلغان سوئدی ذکر شده است.

طبق تاریخ کشور فنلاند از گذشته تا معاصر ، اولین جنگ صلیبی در حدود سال 1157 توسط پادشاه اریک انجام شد که یک اسقف انگلیسی به نام هنری او را همراهی می کرد ، هنری برای سازماندهی امور کلیسا در فنلاند ماند و توسط یک مرد فنلاندی به قتل رسید ، در پایان قرن دوازدهم ، او به عنوان یک قدیس مورد احترام قرار گرفت و بعداً حامی فنلاند شد.

در پایان قرن دوازدهم ، رقابت برای نفوذ در خلیج فنلاند تشدید شده بود: بازرگانان آلمانی از طریق گوتلند با نووگورود تماس داشتند و دانمارک سعی کرد پایگاه هایی در خلیج ایجاد کند ، طبق گزارش ها دانمارکی ها در سال 1191 و دوباره در سال 1202 به فنلاند حمله کردند.

در نهایت سوئد در صدر قرار گرفت ، زیرا معاهده صلح 1323 بین سوئد و نووگورود تنها شرق فنلاند را به نووگورود اختصاص داد ، بخش‌های غربی و جنوبی فنلاند به سوئد و حوزه فرهنگی اروپای غربی گره خورده بود ، در حالی که شرق فنلاند یعنی کارلیا ، بخشی از جهان روسی-بیزانسی شد.

سلطنت سوئد در فنلاند

در نتیجه سلطنت سوئد در فنلاند ، نظام حقوقی و اجتماعی سوئد در فنلاند ریشه دوانید ، فئودالیسم بخشی از این سیستم نبود و دهقانان فنلاندی هرگز رعیت نبودند ، آنها همیشه آزادی شخصی خود را حفظ کردند. مهمترین مرکز فنلاند شهر تورکو بود که در اواسط قرن سیزدهم تأسیس شد ؛ این شهر همچنین مقر اسقف بود.

سوئدی ها شروع به اداره فنلاند مطابق با سنت های سوئدی کردند ، قلعه ها ساخته شدند و مالیات ها عمدتاً در خز و بعداً در غلات ، کره و پول جمع آوری شد ، در اوایل قرون وسطی ، فنلاند اغلب به عنوان دوک نشین به اعضای خانواده سلطنتی داده می شد ، اولین اسقف بومی در سال 1291 منصوب شد.

قبایل فنلاند به تدریج حس وحدت را ایجاد کردند که توسط اسقف های تورکو تشویق شد ، نهضت اصلاح طلبی رشد بزرگی را در فرهنگ فنلاندی زبان به راه انداخت و فنلاندی مکتوب ایجاد کرد ،کل کتاب مقدس در سال 1642 به زبان فنلاندی ظاهر شد.

طبق تاریخ کشور فنلاند از گذشته تا معاصر سوئد در دوره خود به عنوان یک قدرت بزرگ (1617-1721) ، قلمرو خود را در اطراف بالتیک گسترش داد و به دلیل ضعف روسیه موفق شد مرز فنلاند را به سمت شرق پیش ببرد ، با تثبیت دولت حکومت یکسان سوئد در قرن هفدهم به فنلاند گسترش یافت سوئدی ها اغلب به مناصب عالی در فنلاند منصوب می شدند که موقعیت زبان سوئدی را در آنجا تقویت می کرد.

سلطنت سوئد در فنلاند
منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

شناخت تاریخ کشورهای جهان با دریافت اطلاعات از مشاوران آگاه رجبی.

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

فنلاند به عنوان دوک نشین بزرگ روسیه

هنگامی که سوئد موقعیت خود را به عنوان یک قدرت بزرگ در اوایل قرن 18 از دست داد ، فشار روسیه بر فنلاند افزایش یافت و روسیه فنلاند را در جنگ 1808-1809 با سوئد فتح کرد.

در دوره سوئد ، فنلاند صرفاً مجموعه ای از استان ها بود ، این شهر از استکهلم ، مرکز استان های فنلاند در آن زمان اداره می شد ؛ اما هنگامی که فنلاند در سال 1809 به روسیه ملحق شد فنلاند به عنوان دوک نشین بزرگ تبدیل شد ؛ دوک بزرگ امپراتور روسیه بود که نماینده وی در فنلاند فرماندار کل بود.

بالاترین نهاد حکومتی فنلاند سنا بود که اعضای آن فنلاندی بودند ؛ مسائل مربوط به فنلاند توسط وزیر امور خارجه فنلاند در سن پترزبورگ به امپراتور ارائه شد این بدان معنی بود که اداره فنلاند مستقیماً توسط امپراتور اداره می شد و مقامات روسیه نمی توانستند مداخله کنند.

امپراتور روشنفکر روسیه ، الکساندر اول ، که از سال 1809 تا 1825 دوک بزرگ فنلاند بود ، به فنلاند خودمختاری گسترده ای داد و بدین وسیله دولت فنلاند را ایجاد کرد ، در سال 1812 ، هلسینکی پایتخت فنلاند شد و دانشگاه که در سال 1640 در تورکو تأسیس شده بود در سال 1828 به هلسینکی منتقل شد.

فرمان زبان که در سال 1863 توسط الکساندر دوم صادر شد ، آغاز فرآیندی بود که از طریق آن فنلاندی به یک زبان اداری رسمی تبدیل شد رژیم فنلاند پس از وقفه ای بیش از نیم قرن در سال 1863 تشکیل شد.

دوران بوروکراسی فنلاند

دوران بوروکراسی فنلاند

چارچوب سیاسی فنلاند تحت روسیه توسط رژیم غذایی پوروو (بورگا) در سال 1809 تعیین شد ، فنلاند به طور رسمی بخشی از سوئد بود تا زمانی که معاهده صلح Hamina (Fredrikshamn)  در اواخر همان سال انجام شد ، اما  رهبران فنلاند قبلاً رشد کرده بودند. ، از کنترل سوئد خسته شده بود و می خواست تا آنجا که ممکن است تحت حمایت روسیه ، خودمختاری را به دست آورد ، در  Porvoo، فنلاند به عنوان یک کل برای اولین بار به عنوان یک نهاد سیاسی متحد – یک ملت تاسیس شد.

طبق تاریخ کشور فنلاند از گذشته تا معاصر در به رسمیت شناختن خودمختاری فنلاند ، الکساندر اول قول داد که به مذهب و قوانین اساسی فنلاند و همچنین امتیازات و حقوق ساکنان آن احترام بگذارد ، دوک اعظم (امپراتور) موظف نبود که در فواصل زمانی معین دیت را تشکیل دهد و در نتیجه تا سال 1863 تشکیل نشد.

از سال 1809 تا 1863 دوران بوروکراسی فنلاند نامیده می شود ، توسط یک فرماندار کل برخی از دارندگان این منصب در اوایل حکومت روسیه فنلاندی بودند. بر اساس تاریخ کشور فنلاند از گذشته تا معاصر بالاترین ارگان اداری در این دوره مجلس سنا بود که از یک بخش قضایی و یک بخش اقتصادی تشکیل شده بود ، اولی دادگاه عالی کشور بود، در حالی که دومی به نوعی وزارتخانه تبدیل شد ، یک وزیر امور خارجه در سن پترزبورگ امور فنلاند را به امپراتور نمایندگی کرد.

فنلاند در جنگ جهانی اول

فنلاند در جنگ جهانی اول، یک دوک نشین بزرگ خودمختار در داخل امپراتوری روسیه بود ، اگرچه قلمرو فنلاند از بیشتر جنگ در امان بود ، اما شاهد یک سری عملیات نظامی به مدت سه ماه و نیم در طول جنگ داخلی (27 ژانویه – 15 مه 1918) بود ، آتش سوزی جهانی و پیامدهای آن به طور قطعی بر سرنوشت فنلاندی ها تأثیر گذاشته بود و به طور غیرمنتظره ای تحول درگیری و فروپاشی تزاریسم به استقلال فنلاند منجر شد.

در تابستان 1914 ، روس ‌ها می‌ترسیدند فنلاندی‌ها شورش کنند یا سوئدی‌ها به فنلاند حمله کنند ، اما هیچ یک از این سناریوها محقق نشد ، در 30 جولای به دستور تزار در فنلاند وضعیت جنگی اعلام شد ، شروع درگیری برای فنلاندی ها غافلگیرکننده بود و وحشت به سرعت جمعیت را فرا گرفت ، شایعاتی وجود داشت مبنی بر اینکه آلمانی ها برای حمله به فنلاند آماده می شوند و شهر هلسینکی قرار است بمباران شود.

دوک نشین بزرگ فنلاند ارتشی نداشت و نیازی به اعزام سرباز به جبهه نبود ، با این حال ، بسیاری از فنلاندی ها به عنوان داوطلب به ارتش روسیه پیوستند ، برخی از آنها به درجه ژنرال رسیدند ، مانند کارل گوستاف امیل مانرهایم ، مارشال آینده فنلاند و رئیس جمهور کشور بین سال های 1944 تا 1946 ؛ برای جنگیدن در ارتش روسیه در پاییز 1914 فقط 500 فنلاندی داوطلب شدند ، پزشکان و پرستارانی که در جبهه کار می کردند به آنها ملحق شدند.

فنلاند در جنگ جهانی اول

اقتصاد فنلاند در طول جنگ جهانی اول

طبق تاریخ کشور فنلاند از گذشته تا معاصر جنگ به طور قابل توجهی بر اقتصاد فنلاند تأثیر گذاشته بود ، مهمترین صنعت ، صنعت چوب ، از دست دادن بازارهای صادراتی غرب به شدت آسیب دیده بود ، با این حال ، صنعت متالورژی از دستورات جنگی روسیه سود می برد که توسعه بی سابقه ای را ممکن ساخت ، ارزش تولید در سه سال چهار برابر شد و تعداد کارکنان تنها در دو سال دو برابر شد.

اقتصاد فنلاند عملاً به تلاش های جنگی روسیه وابسته شد که به رونق صنعتی و کشاورزی کمک کرد. کشاورزان همچنین از بازارهای جدید در روسیه به ویژه برای محصولات گوشت و لبنیات بهره برداری کردند، اما فنلاندی ها به واردات غلات از امپراتوری روسیه وابسته بودند ، کمبود غلات بر جمعیت فنلاند تأثیر گذاشت ، به ویژه از سال 1916 ، اگر در آن سال میانگین مصرف چاودار حدود 157 کیلوگرم برای هر نفر بود، در سال 1917 به 61 کیلوگرم برای هر نفر کاهش یافت و تورم احساس شد، به ویژه از پاییز 1916، زمانی که قیمت ها تا چهار برابر افزایش یافت.

شکوفایی نسبی اقتصادی فنلاند تا سال 1917 ادامه داشت ، زمانی که دستورات روسیه متوقف شد و منجر به اخراج های گسترده شد که کل کشور را تحت تأثیر قرار داد.

با توجه به‌ اقتصاد‌ کشور فنلاند اگر قصد مهاجرت به فنلاند را دارید می توانید از طریق شبکه های اجتماعی سایت مهاجرتی رجبی آخرین اطلاعات در زمینه مهاجرت به این کشور را به دست آورید.

تاریخ برخی از کشور ها که در رقم خوردن اتفاقات مهم در فنلاند نقش اساسی داشته اند را در مقالات زیر بخوانید.

جنگ روسیه و فنلاند

بر اساس تاریخ کشور فنلاند از گذشته تا معاصر پس از شکست لهستان در پاییز 1939 ، اتحاد جماهیر شوروی ، که مایل بود از لنینگراد محافظت کند ، از فنلاند بخش کوچکی از تنگه کارلی ، یک پایگاه دریایی در هانکو (هانگو) و برخی جزایر در خلیج فنلاند را خواست ، هنگامی که فنلاند این درخواست را رد کرد ، اتحاد جماهیر شوروی در 30 نوامبر 1939 حمله کرد و جنگ روسیه و فنلاند را آغاز کرد.

بر اساس تاریخ کشور فنلاند از گذشته تا معاصر بلافاصله پس از حمله یک دولت ائتلافی تحت رهبری ریستو ریتی تشکیل شد ، با وجود مقاومت شجاعانه و تعدادی از اقدامات دفاعی موفق ، دفاع از تنگه کارلی شکست خورد و فنلاند مجبور شد مذاکرات صلح را آغاز کند ، با معاهده مسکو در 12 مارس 1940 ، فنلاند منطقه وسیعی از جنوب شرقی فنلاند ، از جمله شهر ویپوری (به ویبورگ تغییر نام داد) را تسلیم کرد و شبه جزیره هانکو را به مدت 30 سال به اتحاد جماهیر شوروی اجاره داد.

با توجه به تاریخ کشور فنلاند از گذشته تا معاصر این کشور گزینه خوبی برای زندگی و مهاجرت می باشد ، با توجه به پایین بودن هزینه های زندگی در فنلاند می توانید به راحتی در این کشور زندگی کنید ، اگر علاقمند به کسب اقامت فنلاند از طریق خود اشتغالی هستید مقاله های ثبت شرکت در فنلاند و سرمایه گذاری در فنلاند را مطالعه کنید.

جمهوری مستقل فنلاند

جمهوری مستقل فنلاند

در 6 دسامبر 1917 ، پارلمان اعلامیه استقلال که توسط سنا به رهبری P.E. Svinhufvud  را به اطلاع مردم رساندند.

در همان زمان ، شکاف بین احزاب چپ و راست آشتی ناپذیر شده بود ، در پایان ژانویه 1918 ، احزاب چپ دست به کودتا زدند و دولت مجبور به فرار از هلسینکی شد ، جنگ داخلی متعاقب آن در ماه مه با پیروزی نیروهای دولتی به رهبری ژنرال گوستاف مانرهایم (1867-1951) پایان یافت ، فنلاند در تابستان 1919 جمهوری شد و استالبرگ (1865-1952) به عنوان اولین رئیس جمهور انتخاب شد.

بر اساس تاریخ کشور فنلاند از گذشته تا معاصر جمهوری مستقل فنلاند در طول دهه 1920 به سرعت توسعه یافت ، جراحات وارده در جنگ داخلی با تدابیر آشتی‌جویانه از جمله حضور سوسیال دموکرات‌ها در دولت تسکین یافت ، در 1926-1927 آنها به تنهایی یک دولت اقلیت تشکیل دادند.

اگرچه فنلاند برای اولین بار سیاست خارجی مبتنی بر همکاری با استونی ، لتونی ، لیتوانی و لهستان را دنبال کرد ، جامعه ملل قبلاً سنگ بنای سیاست امنیتی فنلاند در دهه 1920 بود هنگامی که ناتوانی جامعه ملل در حفظ صلح جهانی در دهه 1930 آشکار شد ، پارلمان در سال 1935 جهت گیری اسکاندیناوی را تصویب کرد.

تاریخ اخیر فنلاند

طبق تاریخ کشور فنلاند از گذشته تا معاصر و تاریخ اخیر فنلاند بهار 1987 نقطه عطفی در دولت بود ، زمانی که حزب محافظه کار ائتلاف ملی و سوسیال دموکرات ها دولت اکثریتی را تشکیل دادند که تا سال 1991 در قدرت باقی ماند ، پس از انتخابات 1991 دولت جدید تشکیل شد.

تحولی که در پایان دهه 1980 رخ داد ، از جمله انحلال اتحاد جماهیر شوروی ، در فنلاند هم در فضای فکری آزاد شده و هم در فضای وسیع تری در سیاست خارجی مشهود بود ، فنلاند موقعیت روسیه را به عنوان جانشین اتحاد جماهیر شوروی به رسمیت شناخت و معاهده ای در مورد روابط خوب بین کشورهای همسایه در ژانویه 1992 منعقد شد.

در انتخابات پارلمانی سال 1995،  حزب مرکز فنلاند متحمل شکست سختی شد و پااوو لیپونن ، رئیس جدید حزب سوسیال دموکرات ، یک دولت منحصر به فرد با استانداردهای فنلاند تشکیل داد.

در سال 2006 ، انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد ، رئیس جمهور فعلی ، تارجا هالونن ، که نماینده جناح چپ طیف سیاسی است ، رقیب خود ساولی نینیستو ، از حزب محافظه کار ائتلاف ملی را با کمتر از چهار درصد شکست داد.

سوالات پر تکرار تاریخ کشور فنلاند از گذشته تا معاصر

اولین مردم حدود 9000 سال پیش وارد فنلاند شدند ؛ آنها احتمالاً نماینده چندین گروه و قبیله از جمله اجداد سامی کنونی بودند ، اولین مردم شاید فقط تابستان برای شکار می آمدند اما به تدریج تعداد آنها بیشتر شد ، ظاهرا توت ها نقش بسزایی در رژیم غذایی آنها داشت.

سوئدی ها شروع به اداره فنلاند مطابق با سنت های سوئدی کردند ، قلعه ها ساخته شدند و مالیات ها عمدتاً در خز و بعداً در غلات ، کره و پول جمع آوری شد ، در اوایل قرون وسطی ، فنلاند اغلب به عنوان دوک نشین به اعضای خانواده سلطنتی داده می شد ، اولین اسقف بومی در سال 1291 منصوب شد.

هنگامی که سوئد موقعیت خود را به عنوان یک قدرت بزرگ در اوایل قرن 18 از دست داد ، فشار روسیه بر فنلاند افزایش یافت و روسیه فنلاند را در جنگ 1808-1809 با سوئد فتح کرد.

فنلاند در جنگ جهانی اول، یک دوک نشین بزرگ خودمختار در داخل امپراتوری روسیه بود ، اگرچه قلمرو فنلاند از بیشتر جنگ در امان بود ، اما شاهد یک سری عملیات نظامی به مدت سه ماه و نیم در طول جنگ داخلی (27 ژانویه – 15 مه 1918) بود ، آتش سوزی جهانی و پیامدهای آن به طور قطعی بر سرنوشت فنلاندی ها تأثیر گذاشته بود و به طور غیرمنتظره ای تحول درگیری و فروپاشی تزاریسم به استقلال فنلاند منجر شد.

در 6 دسامبر 1917 ، پارلمان اعلامیه استقلال که توسط سنا به رهبری P.E. Svinhufvud  را به اطلاع مردم رساندند.

اکنون که با تاریخ کشور فنلاند از گذشته تا معاصر آشنا شدید می توانید بهتر در مورد مهاجرت به این کشور تصمیم بگیرید ، برای کسب اقامت این کشور از طریق کار در فنلاند به دو شعبه تهران و شیراز مراجعه کنید و اقامت این کشور را با کمک مشاورین شرکت مهاجرتی رجبی به دست آورید ، همچنین توصیه می کنیم مقاله بهترین کشورها برای زندگی را نیز در همیت سایت بخوانید و اطلاعات خود را تکمیل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5/5 - (1 امتیاز)

یک تخفیف ویژه داریم! 
به مناسبت سال جدید میلادی!

تا آخر دی، می‌تونی با 30درصد تخفیف ، مشاوره تخصصی بگیری و 
با 10 الی 30 درصد تخفیف، قرارداد ببندی!

برای هماهنگی با شماره‌های زیر تماس بگیر:
021-91002525
071-91002525

منو
خانه