خط و زبان مردم فنلاند

خط و زبان مردم فنلاند ، در اصل در سال 1863 به مقام رسمی دست یافت و در قانون اساسی سال 1919 در فنلاند به عنوان زبان ملی این کشور تعیین شد ، در این مقاله از مشاوران شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت ۵۶۲۰۵۱ ( موسسه حقوقی رجبی ثبت ۴۰۴۵۱ ) ، با جزییات بیشتر در این باب آشنا می شوید.

در یک بررسی کلی ، بیش از 150 زبان مختلف در فنلاند صحبت می شود اما زبان های ملی این کشور زبان های فنلاندی و سوئدی هستند.

زبان فنلاندی ، سوئومی فنلاندی ، عضوی از گروه فینو-اوگریک از خانواده زبان‌های اورالیک است که در فنلاند صحبت می‌شود ، در آغاز قرن نوزدهم ، زبان فنلاندی هیچ جایگاه رسمی نداشت و زبان سوئدی در آموزش ، دولت و ادبیات فنلاند استفاده می‌شد.

در ادامه با مشاوران هلدینگ حقوقی مهاجرتی رجبی همراه باشید تا درباره خط و زبان مردم فنلاند آشنایی بیشتر پیدا کنید ، اگر قصد مهاجرت به فنلاند داشته باشید ، آگاهی از چنین موضوع هایی برای شما ضروری خواهد بود ، بنابراین مقاله لینک شده را نیز مرور کنید تا با تمامی شرایط مهاجرت به این کشور آشنا شده و راه های مختلف آن را بشناسید.

نکته : برای مطالعه و مرور راحت تر این مقاله ، از عناوین موجود در فهرست مطالب که به صورت لینک شده ارائه شده اند استفاده کنید ، با کلیک بر روی هر عنوان ، می توانید مطلب مربوط به آن را بخوانید.

همچنین می توانید نظرات و سوالات خود را در انتهای مقاله در بخش دیدگاه مطرح نمایید.

فهرست مطالب
خط و زبان مردم فنلاند

از خط و زبان مردم فنلاند چه میدانید؟ همکار ما در هلدینگ حقوقی مهاجرتی رجبی در این بخش از مقاله با شما در این خصوص صحبت می کند و اطلاعات جالبی را ارائه می دهد ، ویدئو و پادکست را ببینید و بشنوید!

پادکست خط و زبان مردم فنلاند​

چه کسی زبان فنلاندی را ابداع کرد؟

حتما دوست دارید بدانید که چه کسی زبان فنلاندی را ابداع کرد؟ فنلاندی یکی از دو زبان رسمی فنلاند (سوئدی) و یکی از زبان های رسمی اتحادیه اروپا است ، این زبان همچنین دارای وضعیت زبان اقلیت در سوئد است.

مردم فنلاند آنقدر زبان خود را دوست دارند که هر ماه آوریل بزرگداشت مردی را که 500 سال پیش می زیسته جشن می گیرند ، این مرد میکائیل آگریکولا نام داشت و پدر زبان فنلاندی مکتوب است.

آگریکولا اولین کسی بود که زبان فنلاندی را نوشت ، او روحانی و اسقف بود ، در آن زمان ، در قرن شانزدهم ، کلیسای کاتولیک فقط به زبان لاتین اداره می شد.

آگریکولا در آلمان تحصیل کرد و از مارتین لوتر ، پدر اصلاحات معترض آموخت که مردم باید از زبان خود در کلیسا استفاده کنند و به ویژه پیام کتاب مقدس را درک کنند.

بنابراین آگریکولا کار بزرگی را برای ابداع قوانین مکتوب فنلاندی به منظور ترجمه کتاب مقدس به فنلاندی آغاز کرد ، نکته قابل توجه این است که او کار را در سه سال به پایان رساند.

البته ، آگریکولا زبان فنلاندی یا قواعد دستور زبان را به این صورت اختراع نکرد – فنلاندی و اجداد آن هزاران سال قبل از زمان آگریکولا صحبت می‌شدند ، اما قبل از آگریکولا کسی نیازی به نوشتن آن نداشت.

ریشه زبان فنلاندی

زبان فنلاندی به عنوان یک زبان چالش برانگیز برای یادگیری خارجی ها شهرت دارد ، با این حال ، کسانی که از این شهرت سرپیچی می کنند و تصمیم می گیرند زبان فنلاندی را مطالعه کنند ، به زودی ویژگی های زیبا و هارمونیک آن و منطق در دستور زبان پیچیده آن را کشف می کنند.

بسیاری از مردم تصور می کنند که فنلاندی ارتباط نزدیکی با سوئدی یا روسی دارد ، زیرا سوئد و روسیه هر دو کشورهای مهم همسایه هستند ، اما ریشه زبان فنلاندی خیلی با این دو زبان مرتبط نیست ، سوئدی و روسی هر دو زبان‌های هند و اروپایی هستند ، در حالی که فنلاندی متعلق به شاخه فینو اوگریکی از خانواده زبان‌های اورالیک است.

خانواده زبان های فینو-اوگریک شامل استونیایی ، سامی و مجارستانی نیز می شود و البته به تعدادی از زبان های رایج در فدراسیون روسیه مانند کارلی و ماری هم می توان اشاره کرد.

ریشه زبان فنلاندی

املای خط فنلاندی

خط فنلاندی به سیستم نوشتاری فنلاندی یا املای فنلاندی نیز معروف است ، مجموعه ای از علائم قابل مشاهده که برای نشان دادن واحدهای زبان فنلاندی به صورت سیستماتیک استفاده می شود ، خط فنلاندی نامیده می شود.

املای خط فنلاندی بر اساس خط لاتین است و از الفبای مشتق شده از الفبای سوئدی استفاده می کند که رسماً شامل بیست و نه حرف است ، اما همچنین شامل دو حرف اضافی در برخی از کلمات قرضی است.

املای زبان فنلاندی تلاش می‌کند تا همه تکواژها را به صورت واج‌شناختی نشان دهد و به طور کلی ، ارزش صوتی هر حرف با مقدار آن در الفبای آوایی بین‌المللی (IPA) مطابقت دارد؛ اگرچه برخی اختلافات وجود دارد  ، در یک کلمه ، در زبان فنلاندی حروف مستقیماً در مجاورت یکدیگر قرار می گیرند و به یکدیگر متصل می شوند ، خطوط ادامه دار در حالت ایده آل باید با یک ضربه نوشته شوند ، کلمات با فاصله از هم جدا می شوند ، علائم نگارشی مانند خط لاتین است ، همچنین خط فنلاندی از اعداد عربی هم استفاده می کند.

حروف غیر بومی در الفبای فنلاندی در سیستم نوشتاری خط و زبان مردم فنلاند ، برخی از حروف اصلی لاتین اضافی در نظر گرفته می‌شوند و سایر حروف عموماً صداهایی را نشان می‌دهند که در زبان فنلاندی ذاتی نیستند.

حروف غیر بومی در الفبای فنلاندی

در سیستم نوشتاری خط و زبان مردم فنلاند ، برخی از حروف اصلی لاتین اضافی در نظر گرفته می‌شوند و سایر حروف عموماً صداهایی را نشان می‌دهند که در زبان فنلاندی ذاتی نیستند.

بنابراین ، آنها در لغات تثبیت شده فنلاندی استفاده نمی شوند ، اما ممکن است در وام واژه های جدیدتر و همچنین در نام های خاص خارجی وجود داشته باشند ، این ها در واقع به منظور حفظ سازگاری بین زبانی به عنوان حروف غیر بومی در الفبای فنلاندی ، گنجانده شده اند ، تلفظ این حروف بسیار متفاوت است.

حروف اضافی اغلب با جایگزین های رایج تر در فنلاندی جایگزین می شوند ، آنها عبارتند از c که ممکن است با k یا s جایگزین شود ، q که معمولا با k و به ویژه qu با kv جایگزین می شود و x که با ks جایگزین می شود.

علاوه بر این ، حرف سوئدی å از دیدگاه فنلاندی زائد است ، زیرا تلفظ آن کم و بیش معادل تلفظ فنلاندی o است ، این به طور رسمی در الفبای فنلاندی گنجانده شده است تا صفحه کلید و غیره با سوئدی که یکی از دو زبان رسمی فنلاند است ، سازگار باشد و همچنین برای بازتولید نام‌های خاص سوئدی که در فنلاند کاملاً رایج هستند ، استفاده می شود.

با مطالعه مقالات زیر می توانید با خط و زبان مردم کشورهای مختلف آشنا شوید و نکات جذاب هر زبان را بدانید.

نگاهی بر رواج زبان فنلاندی در جهان

تقریباً پنج میلیون نفر فنلاندی صحبت می کنند ، بیشتر فنلاندی زبانان در فنلاند زندگی می کنند ، اگرچه برخی در سوئد ، استونی ، نروژ ، روسیه و آمریکای شمالی زندگی می کنند ، در داخل فنلاند ، علاوه بر دو زبان رسمی فنلاندی و سوئی ، زبان های دیگر هم به وفور صحبت می شود ، در نمودار زیر فراوانی برخی از این زبانها رسم شده است:

در ادامه مشاوران رجبی ، چند حقیقت درباره زبان فنلاندی را مطرح و درباره آن صحبت می کنند ، این مطالب بویژه برای کسانی که قصد تحصیل در فنلاند و آموزش پایه ای خط و زبان مردم فنلاند را دارند ، بسیار مفید خواهد بود.

در زبان فنلاندی زمان آینده وجود ندارد!

زمان آینده در فنلاندی وجود ندارد ، شما فقط از زمان حال استفاده می کنید این بسیار کاربردی تر از آن چیزی است که ممکن است به نظر برسد ، علاوه بر این ، فنلاندی دارای چندین گویش متقابل قابل درک است که به طور کلی به دو گروه غربی و شرقی تقسیم می شوند ، گویش ها از نظر واژگان و لحن متفاوت هستند ، اما در گرامر و صرف شناسی نیز تفاوت هایی وجود دارد.

چیزی که یک زبان آموز فنلاندی به سرعت متوجه می شود این واقعیت است که گویش های مختلف ضمایر متفاوتی دارند: “من” می تواند در گویش هلسینکی mä هلسینکی ، در گویش تامپره mää ، در گویش راواما mnää و در دیگر گویش ها mie یا miä باشد و در زبان فنلاندی استاندارد ، من است.

زبان فنلاندی از نظر جنسیت خنثی است

زبان فنلاندی از نظر جنسیت خنثی است؛ به این معنا که زبان فنلاندی مانند برخی از زبان های اروپایی دارای جنسیت دستوری نبوده و نیازی به یادآوری جدول مذکر یا مؤنث برای افراد و اشیا نیست ، علاوه بر این ، در زبان فنلاندی نیازی به ایجاد یک ضمیر خنثی جنسی جداگانه نیست – زیرا از قبل وجود دارد ؛ علاوه بر این ، در زبان فنلاندی تنها یک گزینه برای ضمیر سوم شخص مفرد (معمولاً او در انگلیسی) استفاده می شود ، او در زبان فنلاندی hän است و می تواند برای اشاره به فردی از هر جنسیتی استفاده شود.

هیچ یک از ضمایر دیگر نیز به جنسیت اختصاص ندارند – حداقل از این نظر ، کار زبان آموزان فنلاندی آسان تر است ، اگر کسی بخواهد برای مهاجرت به آلمان ، زبان آلمانی را بخواند باید موضوع مونث و مذکر را برای همه افراد و اشیا حفظ کند و در اینصورت کار زبان آموزان آلمانی سخت تر از آموزش خط و زبان مردم فنلاند خواهد بود.

زبان فنلاندی از نظر جنسیت خنثی است​

هیچ یک از ضمایر دیگر نیز به جنسیت اختصاص ندارند – حداقل از این نظر ، کار زبان آموزان فنلاندی آسان تر است ، اگر کسی بخواهد برای مهاجرت به آلمان ، زبان آلمانی را بخواند باید موضوع مونث و مذکر را برای همه افراد و اشیا حفظ کند و در اینصورت کار زبان آموزان آلمانی سخت تر از آموزش خط و زبان مردم فنلاند خواهد بود.

در زبان فنلاندی زمان آینده وجود ندارد!

در زبان فنلاندی زمان آینده وجود ندارد! شما فقط از زمان حال استفاده می کنید این بسیار کاربردی تر از آن چیزی است که ممکن است به نظر برسد.

علاوه بر این ، فنلاندی دارای چندین گویش متقابل قابل درک است که به طور کلی به دو گروه غربی و شرقی تقسیم می شوند ، گویش ها از نظر واژگان و لحن متفاوت هستند ، اما در گرامر و صرف شناسی نیز تفاوت هایی وجود دارد.

چیزی که یک زبان آموز فنلاندی به سرعت متوجه می شود این واقعیت است که گویش های مختلف ضمایر متفاوتی دارند: “من” می تواند در گویش هلسینکی mä  ، در گویش تامپره mää ، در گویش راواما mnää و در دیگر گویش ها mie یا miä باشد و در زبان فنلاندی استاندارد ، من است.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

معرفی بهترین راه های یادگیری زبان های خارجی هنگام مهاجرت با راهنمایی مشاوران هلدینگ رجبی.

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

تلفظ زبان فنلاندی همانطور که نوشته می شود

تلفظ زبان فنلاندی همانطور که نوشته می شود است؛ فنلاندی تلفظ بسیار منظمی دارد ، معمولاً بین حروف و صداها تقریباً 100٪ مطابقت وجود دارد ، با این حال ، تلفظ برخی صداها برای زبان آموزان فنلاندی دشوار است ، هنگام یادگیری زبان فنلاندی ، این چند نکته است که باید در مورد حروف و صداها بدانید:

فنلاندی دارای هشت مصوت است a : ، o ، u ، e ، i ، ä ، ö و y

حروف صدادار مانند بیشتر صامت ها به صورت نوشتاری تلفظ می شوند.

کلمات همیشه روی هجای اول تاکید دارند ، با این حال ، استرس باعث طولانی شدن هجا نمی شود.

حروف صدادار و صامت می توانند کوتاه (با یک حرف نوشته شوند) یا بلند (با دو حرف) باشند ، طول یک صامت یا یک مصوت ممکن است معنای کلمه را تغییر دهد؛ به عنوان مثال ، lakki به معنای کلاه و laki به معنای قانون است.

سوالات پر تکرار خط و زبان مردم فنلاند

در زبان فنلاندی زمان آینده وجود ندارد و شما فقط از زمان حال استفاده می کنید.

آگریکولا اولین کسی بود که زبان فنلاندی را نوشت ، او روحانی و اسقف بود ، در آن زمان ، در قرن شانزدهم ، کلیسای کاتولیک فقط به زبان لاتین اداره می شد.

بسیاری از مردم تصور می کنند که فنلاندی ارتباط نزدیکی با سوئدی یا روسی دارد اما ریشه زبان فنلاندی خیلی با این دو زبان متفاوت است، سوئدی و روسی هر دو زبان‌های هند و اروپایی هستند ، در حالی که فنلاندی متعلق به شاخه فینو اوگریکی از خانواده زبان‌های اورالیک به حساب می آید.

املای خط فنلاندی بر اساس خط لاتین بوده و از الفبای مشتق شده از الفبای سوئدی استفاده می نماید که رسماً شامل بیست و نه حرف است ، اما همچنین شامل دو حرف اضافی در برخی از کلمات قرضی است.

تقریباً پنج میلیون نفر فنلاندی حرف می زنند ، بیشتر فنلاندی زبانان در فنلاند زندگی می کنند ، اگرچه برخی در سوئد ، استونی ، نروژ ، روسیه و آمریکای شمالی زندگی می کنند.

آنچه در این مقاله مطالعه کردید ، مربوط به خط و زبان مردم فنلاند است ، شما با هر روشی که به فنلاند مهاجرت کرده باشید ، باید با خط و زبان فنلاندی ها آشنا شوید ، مشاوران موسسه مهاجرتی رجبی ، اطلاعات کامل درباره این موضوع را در اختیار شما قرار خواهند داد ، همکاران ما در دفاتر موسسه در شهرهای شیراز و تهران ، از متقاضیان مهاجرت به خارج از کشور ، پشتیبانی کرده و خدمات حقوقی مهاجرتی را ارائه می کنند ، برای آشنایی با نحوه ارائه خدمات مهاجرتی ما در موسسه رجبی به مقالات موسسه مهاجرتی در تهران و موسسه مهاجرتی در شیراز مراجعه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5/5 - (2 امتیاز)
منو
خانه